De pijlen worden nu ook op mij gericht Mefisto viert nu echt zijn verjaardag Anekdotes doen acteursportretten leven PZC Youp van 't Hek Vuist is vervolg op Faust kunst cultuur 23 Boek toont collectie schouwburg Amsterdam vrijdag 28 maart 1997 Scherven brengen gelul, varieerde Wim T. Schippers ooit. Dat lijkt aardig op te gaan voor cabaretier Youp van 't Hek. Na afloop van een uiterst succesvol verlopen optreden zit hij moe maar voldaan in de kleedkamer. Hij geeft toe dat hij zich een paar maanden terug hardop heeft afgevraagd of hij het programma wel Scherven had moeten noemen. Was kennelijk vragen om moeilijkheden. Na tien jaar van solovoorstellingen had hij weer iemand naast zich op het podium. De muzikant Rens van der Zalm. Krijgt die man na zeven voorstellingen een auto-ongeluk. Schouder op twee plaatsen gebroken. „Die avond stond ik voor de keuze. De voorstelling afzeggen of in mijn eentje het podium op. Ik ben toch op gaan treden." Zo'n zestig maal speelde Youp een aangepaste soloversie van Scherven. Inmiddels zijn de repetities met de musicus weer begonnen. Een tweede man op het podium wilde hij al heel lang. „Als ik aan iemand vertelde dat ik een muzikant zocht die alle instru menten bespeelde, zei men steeds dat ik Rens van der Zalm moest nemen. Ik kende die man helemaal niet. Maar die naam viel steeds vaker. Toen de band voor mijn ou- dejaarsprogramma werd samen gesteld, zat Rens van der Zalm daarbij. Dat is dus die goser waar ze het altijd over hebben, dacht ik. Vond hem gelijk een aardige kerel. Dat is een voorwaarde. Kijk, artis tieke prestaties zijn heel belang rijk. Maar het moet ook gewoon klikken. Als ik met iemand ga sa menwerken, wil ik ook honderd duizend kilometer met hem in een auto kunnen zitten. Ik wil het leuk hebben. Een jaar met iemand spe len die ik niet leuk vind, daar be gin ik niet aan. Maar met Rens klikte het gelijk. Tijdens een repe titie zei ik tegen hem: 'Trouwens, met jou ga ik een programma ma ken, wist je dat al?' Hij moest er heel erg om lachen. Nee, hij wist nergens van. 'Dan weet je het nu.' We hebben zeven voorstellingen gedaan en toen kreeg hij een auto ongeluk." Scherven is een programma over een likeurfabriek, De Blaue Flesch. Een succesvolle onderne ming sinds 1701. Als de vader Rens van der Zalm (links) staat weer naast Youp van 't Hek in Scherven. foto Jan Swinkels sterft zetten Youp en z'n broer die fabriek voort. Wat in bijna 300 jaar is opgebouwd, helpen ze in minder dan drie jaar om zeep. Het decor toont de oude vervallen fa briek. Daarvoor staat een borst beeld op een sokkel van de vader. Het blijkt om een beeld van Youps eigen vader te gaan. „Ik had het decor laten ontwerpen van zo'n fabriekje. Heelmooi, maar ik vond het iets te kaal. Ik wilde er een beeld voor van de directeur, van de oprichter van zo'n bedrijfje. Voor ik er erg in had zei ik: maak maar zo'n beeld van mijn vader. Ik heb twee foto's gegeven en ik moet zeg gen dat het heel goed lijkt. Het ïs mijn vader. Mijn vader is in mijn leven een heel belangrijk figuur- geweest. En ik denk dat die ouwe het wel mooi vindt. Die zit ergens op een wolkje te kijken hoe hij langs de theaters trekt." Majesteit Geruime tijd schreef Youp van 't Hek zijn wekelijkse column in NRC-Handelsblad als een brief naar de koningin. Majesteit, stond in vette letters boven de stukjes die een frequente briefwisseling met de moeder des vaderlands suggereerden. Heeft het de vorstin behaagd te reageren? „Nee hoor. Enof de RVD iets van zich heeft la ten horen weet ik niet. Als zij rea geren dan is dat misschien bij de krant. Onlangs schreef ik de laat ste Majesteit-column. Ik vind het mooi geweest. Het was een grap en daar moest ik maar mee ophou den. Het heeft wat abonnees ge kost, geloof ik. Maar bij zo'n krant schrikken ze daar niet zo van. Mis schien heeft het ook wel wat nieu we abonnementen opgeleverd. Youp van 't Hek zal niet snel op duiken in tv-programma's. Toch had hij precies een jaar geleden een rol in een aflevering van Van Kooten De Bie. Tijdens de boe kenweek zag men Van 't Hek in een boekhandel achter een tafeltje. Druk bezig met signeren. Tot ie ders grote verbazing kwamen Kees van Kooten en Wim de Bie in hun rol van Robbie Kerkhof en Koos Koets (jemig de pemig) cüe signeer-sessie plotseling versto ren. „Nee, ik wist daar van. Het was afgesproken. Ze hadden van te voren keurig gebeld of het goed was. We kennen elkaar. Ik ben een groot fan van Koot Bie en als ik ze een keer kan helpen, dan doe ik dat heel graag." Bucklerdrinkers, mannen met ringbaardjesvrouwen met broek rokken, ruitjesbroekdragers, worstverkopers bij de Hema te Ommen leiden inmiddels door Youps toedoen een ondergronds bestaan. In de oudejaarsconferen ce van '8 9 nam hij de vrouw van de toemnalige minister-president onder vuur. Enkele weken geleden verklaarde Jlia Lubbers in Het Laatste Woord tegenover intervie wer Pieter-Jan Hagens met op nieuw tranen in haar ogen dat die aanval haar heel erg had aange grepen. Ze had samen met haar man gekeken. En ze waren ver bijsterd. Ze was geschokt, ze was in snikken uitgebarsten. Youp heeft het programma van Hagens niet gezien, maar het is hem wel ter ore gekomen. „Waar ik indertijd tegen tekeer ging, was de manier waarop zij zich manifesteerde. Ik vond het vreselijk zoals zij zich kakelend presenteerde. Zo van: wat ben ik toch een gekke meid. Ik vond het tijd worden dat iemand daar eens wat over zei Moet ik haar nou zielig vinden? Schei toch uit. Wat echt shockerend was, was hoe haar eigen man met Brinkman is omgesprongen. Rouwkaarten Lange tijd heeft Youp van 't Hek onaangetast in de hoogst denkba re regionen van de cabaretwereld verkeerd. Nu komt er langzaam wat reactie los van jongere caba retiers. Lebbis Jansen hebben commentaar op het feit dat Van 't Hek slechts eens in de zoveel jaar een oudejaarsconference doet, terwijl het elk jaar een keer oude jaarsavond is. Thomas Acda vindt dat Youp maar eens op moet hou den met die verhalen over zwer ven. De maatschappij kan niet zonder burgermannetjes, vindt Acda. En Theo Maassen heeft 'in zijn laatste programma Youps boodschap 'leef alsof het de laat ste dag van j e leven isletterlijk ge nomen. Doodmoe was hij ervan geworden: crematie regelen, rouwkaarten schrijven. En dan de volgende dag weer gewoon wak ker worden. En dan al dat gedoe weer... Youp vindt dat soort kritiek leuk, logisch en nog laat ook. „Mooi. Leuk toch. Ik hoorde laatst van een cabaretier die op het podium aan het publiek staat voor te reke nen wat ik allemaal verdien. Ik voel me bijna vereerd door dat soort dingen. Van de vijftien mil joen mensen in dit land ben ik er maar eentje. Ik sta met .een na drukkelijk stempel een filosofie te verkondigen. Dan gaat er een aan tal mensen tegen die filosofie aan lopen duwen. Moet ik me dan ge kwetst voelen? Het is mijn vak. De pijlen worden nu ook op mij ge richt. Heerlijk, hoort erbij." Ton Ouwehand Youp van 't Hek staat van dinsdag 15 t/m vrijdag 18 april in de Stads- schouioburg in Middelburg. ren Gré Brouwenstijn, Christina Deutekom en het echtpaar Ebbe- laar-Radius. Schenkingen Doordat de schouwburg nooit een eigen aankoopbudget had is de groei van de collectie altijd afhan kelijk geweest van schenkingen of initiatieven van bewonderaars die acteurs en actrices lieten vereeu wigen ter gelegenheid van een ju bileum. Met werken van Cornelis Kruseman, Jan Willem Pieneman, Jan Sluijters, Hildo Krop, Paul Ci troen en Herman Gordijn werd de collectie ook in kunsthistorisch opzicht belangrijk maar dat valt buiten het kader van dit boek. De vroegste portretten dateren uit het begin van de vorige eeuw, toen het Nederlandse toneel een jaar of twintig een sterke opleving be leefde. Johanna Cornelia Ziese- nis-Wattier, Andries Snoek en Ward Bingley beleefden triomfen in stukken van Griek-se en Ro meinse dichters, Shakespeare, Vondel en classicistische schrij vers als Racine en Corneille. Geer- truida Hilverdink-Grevelink, in 1820 statig uitgebeeld door Kru seman, werd de opvolgster van Ziesenis maar heeft de teloorgang van het treurspel na 1820 heime lijk niet kunnen verwerken. De opkomst van het populaire genre betekende het einde van haar car rière en ze pleegde op 14 augustus 1827 zelfmoord. Dat 'toneelkunstenaars' ook knap lastig en ijdel kunnen zijn blijkt vooral uit de toelichtingen bij de portretten van de acteurs en actri ces voor wie het doek al wat langer geleden definitief is gevallen. Es ther de Boer-van Rijk, gestorven in 1937, was in haar tijd zeer be roemd door haar rollen in stukken van Herman Heijermans. In de schouwburg hangt ze onder meer aan de muur als Kniertje in Op Hoop van Zegen op een doek van Eduard Frankfort uit 1913. Van Stekelenburg noemt haar 'een zeer ongemakkelijke vrouw' en stelt dat Heijermans rollen haar 'in die zin letterlijk op het lijf wa ren geschreven'. Erezaak Ook over de legendarische Ko van Dijk, gestorven in 1978, kan ze niet alleen juichend zijn: „Van Dijk was zich bewust van zijn su perioriteit op het toneel. Hij was nogal ijdel en kon naar collega's zeer laatdunkend doen. Grote, zware rollen beschouwde hij als een erezaak, maar juist in de klei ne subtielere rollen was hij fantas tisch, zoals bijvoorbeeld in stuk ken van Tsjechov." Louis van Gasteren sr (overleden in 1962) zorgt voor een vermakelijke anek dote uit zijn 'nadagen'. Hij was eens zo ontevreden met een voor zijn gevoel ondergeschikte rol dat hij zich na het uitspreken van zijn korte tekst omdraaide en tegen het publiek zei: „Einde der rol! Dat Van Stekelenburg in haar boek de Theo Mann-Bouwmees- terring in handen geeft van Annet. Nieuwenhuyzen in plaats vanAn- ne-Wil Blankers en Lau Ezerman bij de inval van de Duitse troepen op 8 januari in plaats van 8 mei 1940 zelfmoord laat plegen, is haar graag vergeven. Want ook voor toneelliefhebbers die zelden of nooit de Amsterdamse schouw burg bezoeken heeft ze een na slagwerk gemaakt dat in geen en kele boekenkast mag ontbreken. Francoise Ledeboer Het toont in kleen begrip al 's men- schen ydelheid.... de Portrettencollec- tie van de Stadsschouwburg Amster dam uitgave International Theatre Film Books, ISBN-nummer 90 6403 4494) door Liesbeth van Stekelenburg kost 25 gulden. De 19de eeuwse actrice Christina Elisabeth van Ollefen-Da Silva had een fraaie dictie en 'treffend gebaar'. Maar ze mishandelde wel 'ijverzuchtig' met verfkwast en schaar de kostuums van haar concurrentes op het toneel van de Amsterdamse Stadsschouwburg. De actrice Enny Vrede-vond op 18 april 1919 de dood aan boord van de SS Amstel toen het schip op een mijn liep. Saillant detail: ze had toneelleider Eduard Verkade onverwacht de bons gegeven en was net met zijn opvolger aan haar huwelijksreis begonnen. Het boek van Liesbeth van Ste kelenburg over de portretten- collectie van de Stadsschouwburg Amsterdam staat vol met dit soort uit het leven gegrepen anekdotes en dat maakt het tot leesstof met een hoog rode oortjes-gehalte. Maar in haar inleiding en toelich ting naast de portretten beschrijft ze in vogelvlucht ook twee eeuwen Nederlandse theatergeschiedenis en zo is het tegelijk een nuttig na slagwerk geworden. Wie het theater aan het Leidse- plein bezoekt komt in de wandel gangen langs een collectie waar voor de basis werd gelegd in 1899. Toneelschool-directeur S.J. Bou- berg" Wilson richtte dat jaar met enkele toneelliefhebbers en ac teurs een vereniging in het leven 'tot oprichting en uitbreiding der Gallerij van Nederlandsche To neelkunstenaars die in de Stads schouwburg zijn groot geweest'. Ester de Boer-van Rijk in haar rol van Kniertje in Op Hoop van Zegen. Maar wie furore maakte aan het Leidseplein was en is meestal ook elders in het land een beroemd heid. Van Ko van Dijk tot Willem Nijholt en van Mary Dresselhuys tot Ank van der Moer, trekken in deze 'gallerij' dan ook een groot aantal bekende acteurs en actrices voorbij. En aan de bespeling door De Nederlandse Opera en Het Na tionale Ballet dankt de schouw burg portretten van onder ande- Het door Koebrugge ge schreven stuk wordt bij De Gasten Komen geregisseerd door Henri van Zanten. De spe lers zijn Maartje van den Brink, Irma Nijenhuïs, Annemieke Schenken, RyszardTurbiasz en Eric de Vroedt; een voorname lijk aan de Arnhemse Toneel school ontsproten cast. Van Zanten is al twaalf jaar bgzig als theatermaker. Aanvanke lijk onder eigen naam, later (1995) in groepsverband, maar dan wel met wisselende 'gas ten'; vandaar de naam De Gas ten Komen. Het eerste stuk dat in deze opzet werd gebracht was Old times van Pinter, waarna producties als Reizen door het Apenland van Gerrit Paape, Van Zantens achtste versie van De Hamlet machine en de solo De baron van Münch- hausen volgden. Van Zanten houdt zich behalve met toneel ook bezig met ande re kunstdisciplines, zoals beel dende kunst, muziek en perfor mance. Als het om toneel gaat, werkt hij vooral samen met schrijver Koebrugge en actrice Nijenhuis (hun eerste produc tie was Leve de kruidworrn). Hij wil vitaal filosofisch thea ter brengen. De teksten van Koebrugge omschrijft hij als 'poëtisch filosofisch'. Van Zan ten: We willen mensen aan het denken zetten; zeker in deze tijd waarin alles gericht is op het amusement. Ik vind dat het dan een taak van de kunstenaar is om het denkvermogen van de mensen aan te spreken." Naar aanleiding van Koebrug ges schijfstijl in Leve de kruid- worm stelde Van Zanten voor om een 'antwoord' op Faust te maken. Waarden Koebrugge schreef eerder kor tere toneelteksten, Vuist is zijn eerste langere stuk. Belichaamt Mefisto bij Goethe het bande loze streven naar bezit, genot en macht zonder enig gevoel voor menselijke waarden als liefde, respect en geluk, in Vuist wil hij die voor hem onbekende waarden wel leren ervaren. Dat gebeurt tijdens zijn verjaardag', die wordt bijgewoond door uit Goethes werk overgewaaide personages als Greetje (inmid dels getraumatiseerd) en Martha (een hoogzwangere kwebbel). Ook is er de sprook jesfiguur Hans (van Grietje). Er is volop mislukking en teloor gang in het stuk, maar vooral ook het zoeken naar geluk, de ervaring daarvan en de een zaamheid van die ervaring. Om de vraag wat een jonge schrijver anno nu aan een meesterk als Faust toe te voe gen heeft, valt niet heen te ko men. Koebrugge: „Ik heb voor al gedacht in termen van schrappen. In eerste instantie dacht ik dat ik niet op het ver zoek van Henri kon ingaan. Maar toen kwam ik op het idee dat de titel Faust wel eens Vuist kon worden. Onder die Neder landse titel kon het personage Faust worden weggeschreven. De bij Goethe minder uit de verf gekomen karakters, zoals Martha, konden zo meer kans hebben om hun eigen verhaal te hebben en hun commentaar te leveren op het oorspronkelijke drama. Bijvoorbeeld Auden heeft zoiets gedaan met Shake- speares Tempest. Ik had veel onvrede met hoe het in Faust met Greetje afloopt en ik vroeg me af wat er zou gebeuren als je Mefisto een innerlijk geeft. Zo werd Vuist in feite een onder zoek, een herdefiniëring van de begrippen die in Faust aan de orde komen. Dat idee heeft me op het spoor gezet." Ziel Aan het begin van het stuk loopt Mefisto op straat met zijn ziel onder de arm. Koebrugge: „Misschien is die ziel wel onder zijn schoenzolen geplakt, als stront." Hij wordt uitgenodigd om in het theater zijn verjaar dag te vieren. Hij zal er in het middelpunt van de belangstel ling staan, als mens, maar wel met de last van het verleden. Voor Van Zanten is Mefisto een soort psychiater of een goeroe. „Hij wil door de mensen met wie hij zijn verjaardag viert als gelijke worden behandeld, maar door wat de anderen aan kennis en inzicht aan hem te danken hebben is het heel moeilijk om tot die gelijkwaar digheid te komen." Koebrugge: „Dat is de eerste laagin het stuk. De tweede laag is dat je vrijheid kunt geven, maar hoe ga je met die vrijheid om als je er geen ernstige zaak van maakt." Wie 'de vrijdeid' geeft? De au teur zelf. Er is letterlijk een Hendrik, die als het ware door een wolkendek heen kijkt naar wat er gebeurt. Hij ziet een sa menleving in een post-natale Het gegeven dat personages uit de oorspronkelijke Faust com mentaar kunnen leveren, geeft de spelersin Vuist vrijheid. Nij enhuis, die de rol van Greetje heeft: „Ik kan in deze voorstel ling Greetje heel erg naar mij toe trekken. Ik hoef haar niet zo te verzinnen. Ik ben de Greetje uit de oorspronkelijke tekst niet volop gaan bestuderen. Bovendien is het dubbele in het stuk van Hendrik dat de perso nages ook echt rollen zijn, de figuren zijn toneelspelers. Greetje is iemand die denkt dat ze opnieuw kan beginnen; dat ze een punt achter haar trau ma's kan zetten." Rijk van Rotterdam Vuist door De Gasten Komen/Profile gaat zaterdag in première in de Schouivburg in Arn hem en is verder onder meer te zien in Frascati Amsterdam (1 t/m 5 april); Theater Kikker Utrecht (10 en 11 apnl); Arto-theater Schoon- hoven (26 april); De Vorst Tilburg (25 september), Plaza Futura Eind hoven (26 september); Theater Bis Den Bosch (27 september) en Rot terdamse Schouivburg (2 oktober). Scène uit het toneelstuk Vuist door het ad hoe gezelschap De Gas ten Komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23