Muziek kan kerken bouwen Rini van Willigen klinkt met The Urn als nieuw Oerolfestival dit jaar met seminar over locatietheater Nederlandse kunst trekt door Afrika Messiaen in ff Groningen krijgt Middelburg 'fptfo' |fc v/i internationaal festival van kamermuziek kunst cultuur vrijdag 21 maart 1997 sbw 22 Het is natuurlijk mooi om vooral groots te programmeren. De nieuwste, de kortste, de langste, de beste. Superlatieven doen het altijd goed in de overzichten van muziekpodia. Ook een centrum als Nieuwe Muziek in Middelburg moet in die stroom meeroeien om blijvend aanspraak te kunnen maken op de fondsen van de steeds minder gulle subsidiegevers. Als zich maar even een mogelijkheid voordoet duikt achter de namen van de uit te voeren composities de aanduiding wereld- of Nederlandse première op. Nieuwe Muziek-directeur Ad van 't Veer is de laatste om te beweren dat hij niet op zoek is naar de nieuwste muzikale inval len. Met dat voorbehoud, dat het nieuwe ook vernieuwend moet zijn. De jonge componisten, die de 'oude' harmonieleer weer omar men, hoeven niet meteen op zijn sympathie te rekenen. Van 't Veer: ,,Ik vind die terugkeer naar de harmonie geen prettige ontwikke ling. Componisten horen nhar ver nieuwing te zoeken. Wat dat be treft heb ik meer affiniteit met mensen als Cage of Feldman, die wel nieuwe wegen bewandelen Vanuit die grondhouding mag het verrassend genoemd worden dat morgen (zaterdag) in de Middel burgse Kloveniersdoelen onder de titel Salon J.S. Bach een festival begint, waarin een hoofdrol is weggelegd voor Olivier Messiaen (1908-1992). Van de Franse com ponist kan toch moeilijk beweerd worden, dat hij als één van de grootste vernieuwers van deze eeuw moet worden beschouwd. .Inderdaad", zegt Van 't Veer, „Messiaen was me lange tijd niet vernieuwend genoeg. Hij is de man van de akkoordstapelingen, van de omkeringen van rittnes. Maar toch... Wat hij maakte is zó apart van klank, dat ik wel kan in stemmen met de mensen die zeg gen: dat is muziek van een hoger plan. Bovendien speelt mee, dat ik in een festival Nieuwe Muziek vrijwel uitsluitend aandacht kan besteden aan de nieuwste compo sities. Een Bachsalon, zoals we die nu hebben, biedt de mogelijkheid in de muziekgeschiedenis te dui ken. Je kunt dan laten zien waar componisten als Huib Emmer en Iannis Xenalds op terugvallen. Messiaen zit voor mij tussen Bach en Stockhausen in. Harmonisch en toch modem." Mysterie Messiaen staat te boek als 'religi eus' componist, in die zin dat hij zijn gevoel voor het hogere pro beerde te verwerken in klankkleu ren. Visions de l'Amen pour deux Pianos (1943) en Vingt regards sur l 'enfant Jésus (1944) zijn titels, die in de aanloop naar Pasen niet mis staan. De in Avig'non geboren componist zag zijn werk als 'een opdracht van God'. Van 't Veer: „Messiaen schreef al zijn muziek ter ere van het mysterie Gods, ter ere van zijn geloof in de verlossing. Hij was niet iemand die tradities omver wilde gooien. Het ging hem alleen om het verder bouwen aan reeds bestaande theorieën." Öok het onderzoek van natuur klanken - en dan vooral vogelge luiden - mag in datzelfde religieu ze licht worden bezien. Messiaen Olivier Messiaen. trok met zijn cassetterecorder de bossen en velden in om de muzika le uitingen van de natuur vast te leggen. „De vogel was voor hem de mooiste componist", zegt Van 't Veer. „Die dieren zingen 's mor gens en 's avonds immers ter ere van het licht. Dat soort geluiden, gecombineerd met zijn religieuze gevoel, heeft hij terugvertaald naar piano en orkestbak." Messi aen heeft zichzelf wel de beste the- oloog op aarde genoemd. Voor composities als zijn Vingt regards deed hij diepgravend theologisch onderzoek. Hij zocht het mysterie ook in Azië en Zuid-Amerika. 'Modernen' als Stockhausen en Cage trokken naar Japan op zoek naar de bron van het mysterie. Zij kwamen als aanhangers van Zen terug in Europa. Met Messiaen was dat niet het geval. Hij had al een geloof, het katholocisme, en concentreerde zich veel meer op het onderzoek van muzikale rit mes in verre landen. Zo zijn de ook in Middelburg geprogrammeerde Harawi liederen gebaseerd op me lodieën, die hij in Pei'u ontdekte. Groots Directeur Van 't Veer: „.Messiaen wordt in de muziekgeschiedenis vaak afgedaan als de man van het vogeltje, het mereltje, het melo dietje. Hetzelfde geldt voor een man als Bartók, die met zijn volks liedjes ook geen school heeft ge maakt. Dat is jammer. Voor Messi aen stond alles in het teken van het mooie, het harmonische. Zoals ik het zie schreef hij grootse muziek. Als er al een passend beeld is, dan moet je bij zijn klajiken denken aan een glas-in-lood-raam in de katholieke kerk. Messiaen is in dat opzicht de man van de 'kathedra- lenmuziek'." Het ziet er naar uit dat het Middel burgse muziekcentrum volgend jaar tegen Pasen opnieuw met de Franse componist in de slag zal gaan. Van 't Veer heeft wel oren naar de pianostukken, waarin vo gelklanken zijn verwerkt. Omdat het dan tachtig jaar geleden is, dat de componist werd geboren, zal Middelburg niet het enige podium zijn waar gevleugelde klanken klinken. Maar voorlopig, tot Pa sen, is dat wel het geval en worden alleen de Kloveniersdoelen tot een Messiaen-kathedraal omgeto verd. Jan van Damme Messiaen-programma tijdens de Salon J.S. Bach in de Kloveniersdoelen in Middelburg: zaterdag 22 maart, 21 uurPianoduo Gerard Bouwhuis en Cees van Zee land, Visions de l'Amen pour deux Pia nos; zondag 23 maart, 17 uur: lezing G.W. Bergman; donderdag 27 maart, 21 uur: Jannie Pranger (zang) en Gerard Bouwhuis (piano), Haraivi Liederen - Chant d'amour et de mort; zaterdag 29 maart, 21 uurJoanna MacGre'gor (piano), Vingt regards sur l'enfant Jésus. maandag 31 maart (Paas-brunch), 12- 13.30 uur: Kyoko Hashimoto (piano), Préludes. Rini van Willigen ('Oerstrot') draait al te lang in de vaderlandse muziekwereld mee om nog in suikerzoete sprookjes te geloven. Maar dat neemt niet weg dat ten aanzien van het debuutalbum van zijn actuele groepsproject The Urn de verwachtingen behoorlijk hooggespannen zijn. „Er zal echt een verschrikkelijke stroomversnelling moeten plaatsvinden wil ik nog in de war raken, maar met deze nieuwe plaat sluit ik zoiets toch niet uit. Omdat ik gevoelsmatig gewoon zeker weet dat de puzzel helemaal klopt en dat we ook nog eens kunnen rekenen op de steun van een klein, maar zeer ambitieus label," zegt de 40-jarige zanger/gitarist, die zaterdag tijdens een thuiswedstrijd (in het Schiedamse Podium) zijn nieuwste, bij Silvox uitgebrachte schijf laat lanceren. De cd heet simpelweg The Urn en is precies het visitekaartje dat Van Willigen zich al enige tijd had toegewenst. Want: in volledi ge artistieke vrijheid en in alle rust tot stand gekomen, onder supervi sie van een uiterst begripvolle pro ducer. „Die Caspar Falke bleek voor ons een ideaal klankbord, want we hoefden hem amper uit te leggen wat we bedoelden. Die man be schikte over een hele typische Achterhoekse relaxheid, maar wist je op de juiste momenten toch telkens weer de goeie kant op te sturen. Daarom dat we aan het eind van de rit best versteld ston den van het resultaat." weet de voormalige pijpfitter, die eerder de brulboei was van onder meer Tip On In, The Freelance Band, de Anton Geesink Band en New Li- vin' Blues. Rockinvloeden In al die formaties en ook aan de zijde van snarenridders Eelco Gelling en Jan Akkerman predik te 'Rinus' voornamelijk de blues in de ruimere zin des woords. Met The Urn, waarin hij wordt gese condeerd door gitarist Willem van der Wal, bassist Nico de Vos en drummer Ivo Boon, neemt de ook als schilder actieve Van Willigen meer dan ooit afstand van dat ver trouwde aandachtsgebied. Wie even aandachtiger luistert naai zij n composities kan daarin zowel Led Zeppelin als Lou Reed ont dekken plus nog heel veel pittige rockinvloeden daartussenin. Zeer divers, niet in een hokje te stoppen, is de teneur van de eerste beoordelingen in de muziekmedia op basis van de vooruitgezonden demo's. En omdat The Urn intuï- Het eerste grote Internationaal Kamermuziek Festival in ons land heelt in de maand mei in Groningen plaats. Het festival met een grote stoet muzikale coryfeeën uit binnen- en buitenland begint op Hemelvaartsdag (8 mei) en eindigt op 18 mei. De bedoeling is dat het festival vervolgens ieder jaar in Groningen wordt gehouden. Aanleiding was het plan om buiten de met kamermuziek overvoerde Randstad een plek in het land te kiezen voor een jaar lijks festival. Uit de mogelijkhe den Maastricht, Enschede en Groningen werd de laatste stad gekozen vanwege het, volgens de organisatoren, 'grote aanbod aan cultuur, de culturele infrastruc tuur en de positieve uitstraling van de stad'. Kamermuziek wordt vaak be schouwd als een elitaire cultuur die slechts een handjevol kenners en liefhebbers trekt. In werkelijk heid wordt er in de amateur en se- mi-professionele wereld veel aan kamermuziek gedaan. Een onder zoek dat op verzoek van de plaat selijke organiserende Stichting Noordelijk Muziekcentrum is uit gevoerd, heeft een prognose opge leverd van een zaalbezetting van 60 procent bij 25 concerten. Dat betekent dat op z'n minst op zo'n 6000 bezoekers mag worden gere kend. Ook zal veel worden gedaan aan de toeristische werving zodat liefhebbers een weekendje Gro ningen Kamermuzieksta.d kunnen boeken met alles er op en er aan. De bezoekers zullen tijdens het festival worden vergast op een groot aantal concerten met mu ziek van barok via romantiek tot en met hedendaagse kamermu ziek. Zo zal de Russische violist Vadim Repin optreden, evenals de Braziliaanse pianiste Eliane Ro- driques, de Amerikaanse cellist Nathaniel Rosen, de Franse pia nist Pascal Devoyon en de Russi sche pianist Grigory Sokolov. Ook bekende Nederlanders als Jaap van Zweden, Herman Kreb- bers, Godfried Hoogeveen en Ro nald Brautigam treden in Gronin gen op of geven Masterclasses. Verder worden het Borodin Strijk kwartet en het Reizend Muziekge zelschap van Christiaan Bor ver wacht. Brahms-marathon De concerten en recitals zullen zich voor een groot deel in cultu reel centrum De Oosterpoort af spelen, maar ook op kleinere loca ties als de Pepergasthuiskerk, het Conservatorium en in of rond het Groninger Museum. Brahms krijgt in dit Brahms-jaar speciale aandacht in een zogenoemde Brahms Marathon dat, gepresen teerd door Han Reiziger, recht- .streeks door de VPRO wordt uit gezonden. Het Internationaal Opera Cen trum Nederland zal met het Mendelssohn Kamerorkest een uitvoering geven van de buffo ka meropera La Serva Padrona van Pergolesi. Bijzondere projecten in het Groninger Museum ,zijn een programma met de complete pia no' solomuziek van Willem Pijper, muziek van Stockhausen en mo derne componisten als Webern en Debussy. Strijkkwartettendag Op 10 mei is er een speciale strijk kwartettendag in het Conservato rium waarvoor iedereen van 6 tot 20 jaar zich kan inschrijven. Het Artemis Strijkkwartet is dan aan wezig om les te geven. Het door violist Christiaan Bor, te vens directeur van het Reizend Muziekgezelschap, bedachte fes tival kost zeven ton. Dat geld wordt opgebracht door de lokale overheden en sponsors als Gas unie, ABN/Amro bank en PTT Te lecom. GPD The Urn... hooggespannen verwachtingen... tief koersend alle kanten pleegt op te schieten wil Rini van Willigen zich ook niet laten vastpinnen op een echte singiefavoriet. „We zien wel waar de meeste respons öp komt. In elk geval zal Silvox, dat dankzij de recente doorbraak van Skik in een soort winning mood foto Mike Smith verkeert, erin Hilversum hard aan trekken om de plaat overal ge draaid te krijgen," bekent Van Willigen. Zelf heeft hij zich nooit in het Gooise milieu thuisgevoeld en deels daarom heeft hij in het verle den „best een aantal scoringskan sen laten lopen." „Dat wereldje daar is nu eenmaal niet het mijne, want ik hou niet van net doen alsof en alsmaar slijmen om iets gedaan te krijgen. Als ik wat gedronken heb word ik juist altijd vreselijk eerlijk, waardoor ik nogal eens de mensen tegen me in neem. Maar goed, dat is de aard van het beest je: eigenzinnig en dus maar zelden enthousiast te krijgen voor com promissen." Toeval Dat er tegen The Urn als code- naameenbeetjevreemdwerdaan- gekeken doet hem niets. „Je moet er niet teveel achter zoeken. Ik ben er op gekomen toen ik op dringend verzoek van een kroegbaas bij wie we zouden spelen op stel en sprong een alternatief moest bedenken voor Anton Geesink Band in klei ne bezetting. Twee woorden van elk drie letters, ik zag dat beeld meteen voor me, kreeg er ter plek ke allerlei ideeën bij," aldus Van Willigen, die in de albumhoes zijn fascinatie voor de Eerste Wereld oorlog heeft kunnen verwerken. De blikvangende foto is namelijk een intrigerende momentopname van rond Kerstmis 1914, toen een stel Duitse en ploegje Britse solda ten de loopgravenstrijd even ver wisselden voor een partijtje voet bal. „Die tijdelijke verzoening daar op dat kale niemandsland er gens in Noord-Frankrijk is een van die krankzinnige dingen waar die hele oorlog vol van zit en waar ik dus niet op uitgestudeerd raakt." Een soortgelijke bezetenheid kent Van Willigen ook inzake het auto racen, met name het Formule 1- circus. Vandaar ook dat The Urn is opgedragen aan zijn grote idool Ayrton Senna, de in 1994 in het harnas gestorven Bx-aziliaanse coureur. „Sepultux-a heeft hem met Roots op dezelfde manier wil len eren, heb ik inmiddels ontdekt. Begrijpelijk, want voor die jon gens was hij ook nog eens een landgenoot. Maar goed, wat doet 't er toe. Senna was gewoon een prachtige vent, die, omdat hij als multi-mil jonair was geboren, in mijn ogen altijd de weg van de meeste weerstand heeft opge zocht. En dat zijn de types naar mijn hart." Louis du Moulin The Urn treedt zaterdag 29 maart op in De Piek in Vlissingen. Op 3 0 april wordt in Maputo de hoofdstad van Mozam bique, een grote expositie van moderne Nederlandse kunst geopend. Er worden circa 200 werken van dertig kunstenaars getoond, onder wie Karei Ap pel, Coi'neille, Jan Sierhuis, Jan Montijn, Alphons Frey- mut'h en Theo Wölvecamp. De tentoonstelling wordt georga niseerd door de Stichting OKK te Leerdam, die eerder presen taties' van Nederlandse kunst hield in Oman en Saoedi-Ara- bië. Later gaat de expositie door naar Zuid-Afrika voor een tournee. Daartoe-zal de presen tatie worden uitgebreid tot zo'n 500 werken en komt er werk van onder anderen Eugène Brands en Jan Cremer bij. De trip gaat onder meer langs Gra- hamstown en Gauteng, om in maart 1998 te eindigen op het grootscheepse kunstfestival van Klein-Karoo. In Maputo komt het werk te hangen in het instituut voor culturele betrekkingen tussen Frankrijk en Mozambique. De Amsterdamse kunstenaar Pe- ter Schenk zal workshops in Maputo gaan geven. Bij de tentoonstelling wordt een catalogus in drie talen uit gegeven. De bedoeling van de tentoonstelling is om.de bevol king op de hoogte te brengen van eigentijdse Nederlandse kunst. Of er in het straatarme Mozambique veel zal worden verkocht, is nog maar de vraag. OKK-woordvoerder Geert van der Zee: „Voor verkoop zijn we aangewezen op de 20.000 bui tenlanders in de stad. Er wonen enorm veel hulpverleners." GPD Het Oerol-festival wordt dit jaar opgeluisterd met een internationaal seminar over locatietheater. Dit seminar wordt georganiseerd op initiatief van het Nederlands Theaterinstituut en is bestemd voor festivalorganisatoren en directeuren van theatergroepen die zich met theater op locatie bezighouden. „Oorspronkelijk was dat seminar bedoeld voor de manifestatie Kopenhagen Culturele Hoofdstad", zegt Joop Mulder, artistiek directeur van Oerol. „Maar omdat Oerol in de loop der jaren een grote naam heeft opgebouwd met het concept van het eiland als podium, is toch voor Terschelling gekozen." Oerol heeft dit jaar als thema Van achter de wolken waait de wind en speelt zich dit jaar af tussen vrijdag 13 (zakelijk leider Henk Keizer: „We willen wel eens zien wat er gebexirt als je op die dag een festival organiseert met dat thema") en zondag 22 juni. Voor het eei-st is er een volledig ei gen Oerol-productie te zien, nadat het festival de afgelopen jaren steeds meer als coproducent ope reerde: SALT. Het is een drieluik, dat begint met een viswagen (Mul der: „De vislucht is weggewaaid") die over het eiland rijdt, een ver volg krijgt op het Groene Strand en een climax vindt in een myt- 1 hisch spektakel op het Sehaal. Windmolens, zeilwagens, vliegei's en andere bij het thema passende objecten sieren de voorstelling op Aan de voorstelling wordt meege- werkt door theatermakers en decorbouwers die hun sporen ver dienen bij Dogtroep, Alex d'Elec- trique, Hollandia en de Engelse groep Welfare State. De FTanse beeldend kunstenaar Xavier Juillot maakt de openings voorstelling, in samenwerking met de Italiaanse slagwerkgroep Dadadang, de Franse vuurwerk- groep Art Ephémère en enkele Nederlandse vliegerbouwers. An dere in het oog springende spekta kelprojecten zijn die van de Franse groep Arts Sauts en de Au stralische steltlopersgroep Stal ker, die voor 'Mimi' in zee gaan met een aantal aboriginals. Kleinschaliger is het 'schuurtjes- theater', dat de laatste jaren meer en meer een speerpunt in de Oerol- programmering wordt: theater aangepast aan een aantal karak teristieke eilander schuurtjes. Mulder belooft minder bestaande en meer speciale producties. Het straattheater, van oudsher nauw verbonden met Oerol, zal dit jaar geheel worden gefinancierd dooi de Terschellinger ondernëmers. Mulder hoopt op een bedrag van f 70.000 a f80.000. Budget Mulders klaagzangen van financi ële aard, lange tijd een vast onder deel van de Oerol-folklore, lijken voorbij nu het festival te maken heeft met een budget van „ruim boven f 1 miljoen". Een flink deel daarvan wordt overgemaakt door hoofdsponsors Dommelsch en KPN, dat zijn bijdrage ten opzich te van vorig jaar zelfs verdubbeld heeft. „Maar ik heb afgesproken dat we geen bedragen noemen," Het ministerie van cultuur betaalt f 200.000, terwijl het Fonds voor de Podiumkunsten nog eens f 50.000 geeft ter dekking van de kosten van de eigen producties. Mulder heeft het inmiddels weer „ongelooflijk druk. Moet je maar niet zo ambitieus zijn, denk ik dan maar." GPD Pianist Gerard Bouwhuis is tijdens de Bachsalon twee keer present in het Messiaen-programma. foto Camilla van Zuylen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 22