Ook de opgepoetste Star Wars is leuk Commerciële zenders vissen met drijfnetten op topfilms PZC Concurrentie jaagt prijzen omhoog kunst cultuur 21 Zero Kei vin: de verleiding van mooie plaatjes Digitale nostalgie vrijdag 21 maart 1997 In hel begin van de Noorse film Ze ro Keivin laat regisseur Hans Pot ter Moland even de mogelijkheid zien dat hij een andere film had kunnen maken. Zijn hoofdpersoon Henrik Larsen loopt in een park met zijn geliefde Gertrude te praten over de liefde en het huwelijk. Dit is een kostuumfilm, het is gesitueerd ergens in de eerste helft van deze eeuw, zodat de gedragingen en ver wachtingen van de personages an ders zijn dan in een hedendaagse film. Terwijl de twee geliefden vooral debatterend door het park slenteren, dwaalt de blik van Ger trude even af naar een geünifor meerde Noor. De camera dwaalt mee en is net als Gertrude even on der de indruk. Maar daar laat Moland het bij. In plaats van een warmbloedige film over de liefde met allerlei verwikke lingen in een spel tussen man en vrouw, maakt hij een koude, filoso fische film over de liefde met een he leboel mooie plaatjes. Vooral die mooie plaatjes blijken bijna net zo verleidelijk te zijn als de romanti sche komedie die Moland niet wilde maken. Zijn hoofdpersoon Larsen stuurt hij op een bezinningstoeht naar een onbewoond eiland om eens goed na te.denken over wat hij met Gertrude en het leven wil. Het is ook een mooie kans voor Larsen om wat gedichten te schi-ijven en een ver slag te maken over zijn ervaringen. Het had een onbewoond eiland kunnen zijn, maar het is een Noorse poolexpeditie om dat gebied te ko lonialiseren. Het betekent dat brave Henrik zich een jaar buiten Oslo in leven moet zien te houden in een blokhutje in de sneeuw. Daar is hij niet alleen, twee mannen houden hem gezelschap en vragen zijn hulp om hun quota voor de jacht te halen. Drie mannen in een blokhutje, dat kan nooit goed gaan, zeker niet als het drie van die tegengestelde ka rakters zijn. Behalve de dromer en idealist Larsen, is er de luidruchtige macho Randbeck die niets moet hebben van het nieuwe watje uit Oslo en de teruggetrokken, stille Holm. Deze Holm is het bekvechten tussen de twee op Kerstavond zo zat dat hij vertrekt, terug naar de be woonde wereld. Ongenaakbaar Dan komt het vierde personage en de eigenlijke hoofdpersoon van de film eindelijk tevoorschijn, het on genaakbare Poollandschap. In zijn eentje zal Holm die tocht nooit kun nen volbrengen. De blokhut brandt af en ook Larsen en Randbeck wor den daardoor gedwongen te probe ren de bewoonde wereld te berei ken. Doen ze dat alleen, samen of met zijn drieën of gaat hun onenig heid onverminderd door, terwijl ze elkaar hard nodig hebben in de strijd tegen de overweldigende na tuur. Het zijn deze plaatjes van een, twee of drie mannetjes in een majestueus landschap, die wonderbaarlijk mooi zijn en imponerenPlet zal Mo land toch zeker vooral om de mooie fotografie, het unieke licht, te doen geweest zijn, want al die verbale ui tingen tussen Henrik en Gertrude, Larsen en Randbeck over het huwe lijk en over de verhouding, tussen man en vrouw vallen in het niet bij zoveel natuurschoon en -geweld. Piet van de Merwe Zero Kelvin is vrijdag en zaterdag te zien in Cinema Middelburg. Hef is nu al weer twintig jaar terug, een volledige generatie, dat het filmbedrijf veranderde. In 1977 ging Star Wars in première, een film van Ge orge Lucas, die om deze verjaardag te vieren een opgepoetste versie onder de titel Special Edition in de bioscoop brengt. Dat is om een nieuwe generatie de gelegenheid te bieden om de film in optimale omstandigheden te zien en om de oudere generatie de eerste kans te ge ven om nostalgisch te worden. En na tuurlijk om nog wat meer spullen uit het StarWars universum van Lucasfilm Ltd. te slijten. Lucas had voor deze Star Wars de in ver gelijking bescheiden, semi-autobiogra- fische American Graffiti gemaakt en wil de met deze film iets groters beginnen. Nu staat er aan het begin van de film 'deel 4', waarna de verklarende begin tekst over een keizerrijk en rebellen van onder uit het scherm over een sterren achtergrond wegglijdt. Die 4 was nog niet te zien in 1977, maar Lucas heeft al tijd beweerd dat hij dit negendelig epos als een scenario in zijn hoofd had zitten. Dat scenario was te veel voor een film en hij kon alleen dit ene idee tot die eerste film maken en moest afwachten of dat zou aanslaan. Waarom die film zo'n suc ces werd is makkelijk te zien. De film zit goed in elkaar en is goed uitgevoerd. Lu cas heeft bij het schrijven de structuur van alle mythen die er in de mensheid te vinden zijn afgekeken en bij de uitvoe ring van de film bij zijn bewonderde meesters als Akira Kurosawa, .John Ford en Errol Flynn-films gespiekt. liet is een voorbeeld van klassiek filmmaken, waarbij Lucas geholpen werd door de muziek van John Williams. Die grijpt op zijn beurt weer terug op de in de jaren Een scene uit Star Wars Special Edition met Jabba The Hut die in de oorspronkelijke versie in 1977 niet werd gebruikt. zestig en zeventig in onbruik geraakte symfonische Hollywoodscore zoals die in de jaren dertig en veertig door Korn- gold werd gedefinieerd. Andere wereld De film zoals Lucas die in gedachten had, moest vooral pubers aanspreken, zoals hij zelf ook op die leeftijd gegrepen werd door film en fantastische verhalen. Wat iedereen toen aansprak en nu nog, is dat Lucas er in de twee uur die de film duurt in slaagt om een geheel andere we reld te scheppen, waarin natuurlijk alles herkenbaar is van de onze. Dat is meteen ook de verklaring van. het succes van alle spin-offs, de plastic poppetjes, de boe ken, de computerspelletjes, de lakens, de koffiekoppen, enz. Even denk je in een heel andere wereld te zijn, teiwijl toch alles vertrouwd is. Het verhaal mag bekend verondersteld worden: Luke Skywalker vecht aan de zijde van Princess Leia en Han Solo te gen het kwade keizerrijk dat gediend wordt door aartsschurk Darth Vader, voor de duidelijkheid geheel in het zwart gekleed. De laserdegens worden gekruist en er wordt met X-wings naar de Death Star gevlogen, terwijl op een van de pla neten van een tweevoudige zonsonder gang genoten kan worden. En er kan natuurlijk gelachen worden om de twee robots R2D2 en C-3PO. Gesleuteld Voor deze Special Edition werd het ne gatief van de film in zo goed mogelijke staat hersteld en werd er digitaal wat ge sleuteld aan sommige scènes. Een scène, die twintig jaar geleden de film niet ge haald had, werd toegevoegd. Han Solo ontmoet in Mos Eisley Jabba The Hut, een personage waarvan hij in de latere films veel last zal krijgen. Oorspronke lijk materiaal uit 1976 met Harrison Ford werd gebruikt en daar werd met be hulp van cle computer. J abba The Hut aan toegevoegd zoals we die in de latere films zullen tegenkomen. Verder werd de ach tergrond in Mos Eisley wat drukker ge maakt, met bewegende beesten en ande re ruimtewezens, zodat dit wat meer ging lijken op het dreigende, duisterepiraten- hol wat het moest voorstellen. Ook de aanval op de Death Star schijnt digitaal verbeterd te zijn, hoewel men een kenner moet zijn om alle zeven verschillen te kunnen ontdekken. Ook de geluidsband heet digitaal verbe terd te zijn, hoewel dat tijdens de pers- voorstelling niet te beluisteren viel. In de grote zaal van het Amsterdamse Tu- schinski stond het geluid helaas veel te zacht. En vanuit Amerika kwamen be richten dat men ook daar niet tevreden was over het gepresenteerde geluid. De bekende THX telefoonlijn, die men daar kan bellen met klachten over het geluid in door THX-goedgekeurde theaters, weigerde klachten over Star Wars na het eerste weekend in behandeling te nemen Geluid In het geluid is de afgelopen twintig jaar het meeste veranderd en verbeterd. Star Waj's was een van cle eerste films met Dolby-A ruisonderdrukking, terwijl nu veel films hun geluid digitaal op CD- ROM in cle bioscoop laten horen.'De in vloed van Star Wars is onmiskenbaar. Nog steeds clenkt menig studiohoofd, van het soort clat toen niet in George Lu cas geloofde, dat men alleen grootschal i - ge films moet maken voor pubers. Ster ker nog is de invloed van Lucas' bedrijf Industrial Light and Magic, dat bijna de alleenheerschappij heeft op het special effects terrein. Die special effects zijn natuurlijk eeri belangrijk onderdeel van de aantrekkingskracht van Star Wars en deze Special Edition. Het is geen film klassieker, omdat hij zoveel diepgang zou hebben, maar omdat het zo leuk is om naar te kijken. Piet van de Merwe Star Wars Special Edition is te zien in Alham- bra Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Ber gen op Zoom. Het allerliefste besteedt de gemiddelde Nederlandse tv-kijker zijn avond aan een mooie speelfilm. Alle zendgemachtigden zijn zich dat bewust en knokken met toegenomen verbetenheid om de grote titels. Gevolg is dat de prijzen omhoogvliegen. Anders dan de oorlog om het uitzenden van voetbalwedstrijden, heeft het gevecht 0111 de termijncontracten van Amerikaanse filmstudio's nog nauwelijks publiciteit gekregen. Met lede ogen moeten evenwel de publieke omroepen toezien hoe de ene slag na de andere wordt binnengehaald door de commerciële zenders. Maar al te graag hebben in het verle den cle publieke omroepen het tv- publiek bediend in de honger naar speel films. Want het betekende een relatief goedkope manier van zendtijd vullen. Ze hielden er geld aan over dat in de eigen programma's kon worden gestopt. Aan die situatie dreigt een einde te komen door de toename van commerciële zenders die in dezelfde vijver zijn gaan vissen en om vangrijke drijfnetten gebruiken. Voor het budgetteren hanteren de omroe pen een 'uurtarief'; het gemiddelde be drag dat nodig is om gedurende een uur te kunnen uitzenden. Dat ligt momenteel op 80,000 gulden. Wanneer een omroep 50.000 gulden betaalt voor een film clie twee uur duurt, kan dus 110.000 gulden worden bespaard ten gunste van pro gramma's die duurder zijn dan het uurta rief: spelletjes of Nederlands drama. De mogelijkheden met zulke constructies worden nu aangetast cloor de concurren tie vanuit de commerciële hoek. De voor films te betalen bedragen rijzen de pan uit. Om bijvoorbeeld alle zeventien be staande James Bond-films nog eens te mogen uitzenden in Nederland (voor de zesde keer?) dient er 1,8 miljoen dollar te worden opgehoest. Omhoog Frank Pijnenburg (NPS): ,,De prijzen schieten omhoog, maar wij hebben er minder last van omdat het fenomeen zich vooral voordoet met Hollywoodfilms en daar zijn ze bij de AVRO en NCRV veel meer in geïnteresseerd dan wij. Maar ik verbaas me er wel over. Er wordt het hoogst geboden voor Home Alone of Free Willy, teiwijl dat nou net films zijn waar mee een omroep zichhet minste kan profi leren." Voor NPS en VPRO op cultuurzender Ne derland 3, valt de schade te overzien. Zij presenteren meest onafhankelijke artis tieke filmproducties waar de kijkcijfers zelden voor boven de twee procent ko men. Hetgeen niet als rampzalig wordt er varen Zo lang de aankoopbedragen schommelen rond de 25.000 gulden. Maar of dat zo blijft? Janny Langbroek (VPRO): „Alle prijzen voor bestaande producties zijn fors geste gen, maar de prijzen die worclen gevraagd voor speelfilms stijgen veel sterker dan de rest. Vroeger kochten wij nog wel eens een pakketje en wat we daaruit niet konden gebruiken, konden we soms overdoen aan Veronica. Maar sinds die uit het bestel is gestapt, is ook dat afgelopen." Duikeling Dramatisch anders ligt het voor de om roepen van Nederland 1 en 2. Erik Schuit (Filmzaken AVRO): „Wij zoeken films voor een breed publiek, speciaal voor de zaterdagavond. Dan heb ik het over Ame rikaanse kwaliteitsfilms; geen tv-film- pjes met zielige kindertjes en de ziekte van de week. We merken dat de concur rentie veel zwaarder is geworden sinds tegelijkertijd steeds meer commerciële stations films uitzenden. De 'kijkcijfers duikelen. Onze grootste uitschieter was Home Alone die we eens tijdens de Kerst vertoonden. Daarmee haalden we 22 pro cent. Tegenwoordig zijn we blij als we 10 halen." En het zal steeds lastiger worden om nog beslag te leggen op prestigieuze titels. Door de gewijzigde aankoopstrategieën van SBS en de Holland Media Groep (Ve ronica, RTL4, RTL5) worden de publieke omroepen van de weg gereden. Kees Oversier (HMG): „Distributeurs gaan nu eenmaal liever praten met marktleiders. Ik koop voor drie zenders in en kan slag vaardiger opereren dan de publieke om roepen, omdat ik precies weet wat mijn programmadirecteuren verwachten. Wij waren bovendien de eerste die meerjarige contracten gingen afsluiten met de grote Amerikaanse studio's." De HMG-zenders zijn samen goed voor 1200 films per jaar. Een duizendtal daar van betreft speciaal voor tv gemaakte producties, waar volgens Oversier niet negatief over mag worden gesproken om dat tv-films kwalitatief steeds beter zijn geworden en'het voordeel hebben dat ze nog volmaakt nieuw zijn voor het pu bliek. Grote getallen Ten aanzien van de Amerikaanse topfilms - voormalige bioscoopklappers en Oscar winnaars - heeft SBS6 dominantie ver worven. De zender presenteert 400 titels per jaar, dat is meer dan de publieke om roepen samen. Voor SBS wordt ingekocht door Bart Soepnel die eveneens de wet van de grote getallen voor zich laat wer ken: „Ik kwam bi j Veronica vandaan en ik kende de markt al. Bij SBS ben ik het ac cent gaan verleggen naar 'package deals'. Dan koop je van Amerikaanse maat schappijen dus hele pakketten waar zo wel series, tv-films als bioscoopfilms in zitten." „Dat kan hij alleen doen," zo klinkt het besmuikt in Hilversum, „omdat hij veel meer zendtijd heeft te vullen dan een pu blieke Omroep". Soep nel vindt dat te sim pel geredeneerd: „Ik heb weliswaar meer zendtijd te vullen, maar in wezen heb ik hetzelfde probleem als de AVROzij het op een grotere schaal. Omdat de 'packages' waar ik het over heb zo veel groter zijn dan wat zij nog geneigd zij n in te kopenIn werkelijkheid moet ik, om zo'n serie A- films in handen te krijgen, zo veel bijwerk meekopen dat ik dan net zo goed niet weet waar ik het moet laten. Het schijnt wel de formule van de toe komst te zijn. HMG wist dergelijke 'out put deals' te sluiten met Universal, Warner Brothers en Disney. SBS6 deed hetzelfde met Columbia en Paramount. De publieke omroepen zijn veroordeeld tot het oprapen van de kruimels. Monsterpakket Erik Schuit (AVRO): „Met de publieke omroepen hebben we laatst geprobeerd gezamenlijk iets terug te doen. We hadden onze zinnen gezet op een heel groot pak ket films van 20th Century Fox en hebben een bod gedaan. Uiteindelijk is het toch weer terechtgekomen bij SBS6Het ging om een slordige sloot van 100 films waar onder blockbusters als Speed, Mrs. Dou- btfire, Hot Shots, de Die Hard-films en Porky's-trilogie. Nog recenter werd voor de tijd van vijf jaar een exclusieve deal gesloten voor een monsterpakket (series en 50 speelfilms) van Dreamworks SKG, de nieuwe maatschappij van Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen. Bij de publieke omroepen zijn de druiven zuur en wordt het gebrek aan respect be nadrukt waarmee de commerciële zen ders al die films op de buis kwakken. Vier keer per film wordt je concentratie aan rafels gereten door reclameblokken vol inlegkruisjes, telefoonseksnummers en fragmenten van films die een andere keer zullen worden uitgezonden. Fatsoenlijk aftitelen is er nooit bij. Speciaal SBS 6 wordt er bovendien van verdacht eigen handig films op maat te knippen. Kees Oversier (HMG): „Ik vind het verba zingwekkend dat SBS elke keer om half negen met films kan beginnen en om kwart over tien klaar kan zijn. Ik zou ook zo dolgraag al die films willen hebben die allemaal precies negentig minuten duren, of tachtig als hét kan. Maar ik kom ze bij na nooit tegen. Nee, dat is heel knap van SBS". Soepnel bestrijdt dat er veelvuldig wordt ingekort: „Het is zelden nodig, want ik zoek de flexibiliteit altijd in de programma's die tussen de film erj het Hart van Nederland inzitten." Meesterwerk Frank Pijnenborg (NPS): „Gelukkig zijn er nog ontzettend veel goede films be schikbaar die niet zijn gemaakt door de 'majors' van Hollywood. Ik ben heel trots op de serie die wij nu brengen op zondag middagen. Schitterende kunstfilms zit ten er tussen zoals het Tunesische Aux Marches Du PalaisMaar het is natuurlijk wel jammer dat we 's middags alleen films voor alle leeftijden mogen uitzenden. Als de NPS nu een nogal pittig meesterwerk wil presenteren als Cyclo, dan kan ik van wege de bestaande tijdsblokken eigenlijk alleen nog terecht in het Uur Van De Wolf." Een mooie artistieke volwassen film, zon der reclameblokken en met volledige vier minuten durende aftiteling in het Vietna mees; het zal gewoon mogelijk blijven. In het holst van de zondag- of maandag nacht. Pieter van Lierop SBS6 sloot een contract voor het uitzenden van de Die Hard-films, Voor een oude James Bond-film met een nog betrekkelijk jonge Roger Moore moet be hoorlijk wat geld worden neergeteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 21