Bachvereniging doet niet alleen Matthaus Texas houdt grote schoonmaak PZC V Wagners Ring in Nederland voor het eerst volledig Negen levens voor Aerosmith Passie zaterdag weer in Aardenburg kunst cultuur 20 De kracht van soul cd vrijdag 21 maart 1997 De Nederlandse Bachvereniging viert dit jaar een bijzonder feest. Op Goede Vrijdag zal het precies 75 jaar geleden zijn dat zij de eerste Matthaus Passion in de Naardense Grote Kerk uitvoerde. Dit meesterwerk van Bach krijgt jaarlijks, terecht, veel aandacht. Dat betekent wel dat zijn andere grote werken daardoor soms enigszins ondergesneeuwd dreigen te raken. Maar de Bachvereniging heeft dit jaar ook laten zien dat er méér is dan de Matthaus alleen. Bach schreef vijf passies, waar van er echter maar drie be waard zijn gebleven. Jos van Veldhoven, sinds 1983 de artistiek leider van de Bachvereniging, heeft die overgebleven passies - de Matthaus, de Johannes en de Mar kus - in de loop van deze maand al le drie op het programma gezet. De eerste twee zijn geheel compleet overgeleverd, maar van de Markus Passion is alleen Bachs oorspron kelijke tekst bewaard gebleven. Vooral de Markus Passion vormde daarom een enorme uitdaging voor Jos van Veldhoven. Na een j a- renlange en grondige voorberei ding was hij in staat de Bachver eniging begin deze maand een geheel door hem gereconstrueerde versie van de Markus Passion te laten uitvoeren, ,,Het ging mij er niet om de Markus te brengen zo als hij in Bachs tijd geklonken moet hebben. Ik kan alleen laten horen wat er nog te reconstrueren is. Bach zelf zou mij hiervoor ove rigens onmiddellijk afstraffen en nieuwe noten componeren of zijn partituur alsnog uit de kast ha len." Gerestaureerde ruïne Het probleem lag niet zo zeer bij de aria's, koren en koralen; die heeft Van Veldhoven kunnen achterha len uit de door Bachs zoon, Carl Philip Emanuel, zorgvuldig be waarde cantates. Het echte pro bleem ligt bij de recitatieven, die zonder de bijpassende partituur niet te reconstrueren zijn omdat Bach die nooit een tweede keer ge bruikte. Volgens Van Veldhoven zijn er musicologen geweest die zelf nieuwe noten schreven in Bachs stijl of die noten uit andere stukken van Bach, hebben ge bruikt om de recitatieven te ma ken. Ook hebben sommige musi- Dirigent Jos van Veldhoven van de jubilerende Bachvereniging in de Grote Kerk van Naarden. foto Ton Kastermans cologen muziek van tijdgenoten, als Reinhard Keiser, genomen om in te vullen wat van Bach ont breekt. Een andere mogelijkheid was de recitatieven enkel te laten lezen. Van Veldhoven heeft het probleem heel anders aangepakt. Ómdat hij wilde dat het toegevoegde materi aal onmiddellijk herkenbaar zou blijven, gebruikte hij bestaande recitatieven van de Italiaan Marco Gioseppe Peranda: ,,Je hoort daardoor continu een soort stijl breuk, want nu klinkt Peranda's passie uit de 17e eeuw, gecombi neerd met de noten die over zijn van Bach zelf. De passie van Pe randa is volledig a capella ge schreven. Dat is sober, wat naar mijn smaak heel goed kan werken als een liaison tussen de gedeelten van Bach, te meer omdat het daar door een heldere reconstructie blijft. De luisteraar hoort direct wat van Bach en wat van. Peranda is. Het is daardoor wel brokkelig, maar dat is natuurlijk ook de staat van de Markus". Van Veldhoven vergelijkt zijn Markus-reconstructie graag met de gerestaureerde ruïne van een middeleeuws kasteel. ,,Je kunt tussen de herstelde delen altijd nog de bewaard gebleven, origine le bouwsels herkennen." Van Veldhoven lijkt er niet moe van te worden om voortdurend met Bach bezig te zijn. Na de Mar kus Passion volgden medio maart enkele uitvoeringen van de Johan- nes Passionen en vanaf vanavond - vrijdag - gaat het de Bachvereni ging weer om de Matthaus Passion. ,,De kwaliteit van zijn werken zorgt ervoor dat hij nooit verveelt. De Matthaus bijvoor beeld heeft zo'n partituur die ik zou meenemen naar een onbe woond eiland. Een Matthaus-uit- voering vergt wel erg veel energie, dat moet je niet onderschatten. Het is iets waarvan je na denegen- de of tiende keer echt fysiek moet herstellen." ,,De Matthaus is, juist door zijn uitzonderlijk grote bezetting, in Bachs tijd maar weinig uitge voerd. Wat wij in Naarden voor de 75e keer gaan doen, is, ook inter nationaal gezien, dus een heel uit zonderlijke traditie." In Aarden burg klinkt het werk zaterdag voor de vierenveertigste keer. Onlangs verscheen van de hand van Martin van Amerongen een boek over de typisch Nederlandse Matthaus-traditie, waarin de Naardense uitvoeringen nogal sceptisch worden bestempeld als 'burgerlijk' en 'een society-ge- beurtenis, gedragen door gepen sioneerde politici, aangetrouwde pseudo-prinsen en 'millionensch- were' industriëlen'. Jos van Veld hoven is het daar hartgrondig rhet mee eens, „Het is wel zo dat en in Naarden beroemde mensen ko men, maar laten er onder de zes duizend bezoekers die er jaarlijks zijn eens honderd beroemdheden zitten, dan blij ven er toch nog vijf duizendnegenhonderd andere mensen over en daar gaat het na tuurlijk om." „Om een passie waar zoveel gewo ne mensen naar komen luisteren 'burgerlijk' te noemen vind ik een soort zelfovei\schatting die mij he lemaal nietaanspreekt. Omjezo te focussen op een paar mensen die je toevallig kent en al die duizenden anderen te negeren, zegt eigenlijk meer over Martin van Amerongen dan over de traditie. Het is juist andersom." Weldaad „Uit hoofde van mijn functie spreek ik vaak met die bekende mensen. In een pauze ontmoet ik bijvoorbeeld minister-president Kok of de ministers Sorgdrager of Ritzen. Daarbij valt één ding op, namelijk dat het allemaal liefheb bers van Bach zijn. Sommigen zeggen eerlijk dat zij er niet zoveel van afweten, maar dat zij het als een weldaad ervaren dat er één vrijdag in het jaar geen minister raad is, dat zij dan hun agenda vrijhouden om nederig op een har de stoel, die even hard is als alle andere stoelen, naar Bach zitten te luisteren. Ook zij vinden dat een rustpunt in hun hectische leven. De intensiteit waarmee iedereen in de Grote Kerk met zijn slechte zichtzij n harde stoelen en minder verfijnde akoestiek dan het Con certgebouw, naar Bach luistert, is veel groter dan elders. Op de vraag of de reeks uitvoerin gen van Bachs drie passies voor hem niet een soort levenswerk ge worden is, antwoordt Van Veldho ven ontkennend. „Als ik dat zo noem, voelt het alsof ik een eind punt bereikt hebt. Dat is helemaal niet zo." Els Boer De Bachvereniging en Jos van Veldho ven voeren de Matth&us Passion mor gen - zaterdag - uit in de St. Baafs in Aardenburg (14 uur). Texas' beste plaat, is het oor deel van Sharleen Spiteri over White on blonde, en daar zou ze wel eens gelijk in kunnen heb ben. Na Rick's Road, die in 1994 uitkwam, hielden de vijf Schot ten grote schoonmaak. Een deel van de apparatuur werd ver kocht, de opbrengst werd gesto ken in een eigen studio. Maar ook de muzikale beginselen werden grondig afgeborsteld. Texas sloeg aan het experimenteren, ontdekte de computer, heront dekte de kracht van de soul en kwam ergens uit tussen The Su- premes en de Wu Tang Clan. Eén ding was duidelijk „Na onze laatste plaat wisten we dat we een nieuwe richting zouden moe ten vinden", zegt Sharleen Spite ri, de kleine zangeres met de gro te stem, die zo bepalend is voor het geluid van Texas. „Het werd allemaal te gemakkelijk: de stu dio in, spullen neerzetten en daar was de volgende typische Texas- plaat. We wilden onze sound he lemaal opnieuw uitvinden om het weer spannend, te maken." Voor het succes heeft de groep nooit hoeven buffelen. Spiteri was nauwelijks meerderjarig toen ze sa men met bassist Johnny McElhone haar eerste nummer en tegelijk haar eerste wereldhit schreef: 7 don't want a lover. De worsteling begon pas toen, na de roes van het succes van het album Southside en de eerste tournee, de drummer opstapte en er een nieuwe plaat moest worden op genomen. Na die turbulente periode, die het donkere album Mother's heaven opleverde, kwam de Schotse groep in rustiger vaar water terecht. Intussen bleven de albums wereldwijd goed verko pen en bouwde Texas een gede- De Schotse groep Texas heeft, na een grote schoonmaak, een nieuw geluid gevonden. foto Elaine Constani gen live-reputatie en. een schare trouwe volgelingen op. Maar de opnemen-toeren-opne- men-sleur lag op de loer, vertelt Spiteri. „Ik ben een tijdje in Pa rijs gaan wonen, om even in een heel andere omgeving te zijn. Waarom Parijs? Ik ben dol op die stad, ik heb er veel vrienden. Mis schien komt het omdat mijn oma Frans is. Maar eigenlijk was het geen weloverwogen beslissing. Ik ben er gewoon blijven hangen na een tour. In een heel eenvoudig appartement, een kamer met een bed, meer niet. Een tijdje in een andere stad, waar je bij alles moet nadenken, geeft je een heel andere kijk op het leven. Veel mensen hebben een soort harnas van veiligheid om zich heen, de veiligheid van de sleur. Daar moet j e doorheen kunnen breken. Iedereen kan dat, als je maar graag genoeg wilt. Je doet een rugzak om en je vertrekt." Terug in Glasgow begon het mu zikale avontuur in de studio- aan-huis. „De vrijheid was onge looflijk. Vroeger gingen we met veertien kant-en-klare liedjes de studio in. Die namen we in drie weken op en dan hoefden we al leen nog de volgorde op de plaat te bepalen. Nu hebben we wei veertig of vijftig tracks opgeno men. Soms kwam ik om midder nacht thuis en ging ik nog even ergens aan werken tot twee of drie uur 's nachts. Het was alle maal heel ontspannen." Na het degelijke maar weinig avontuurlijke Rick's Road, dat semi-live werd opgenomen in een studio in het Amerikaanse Woodstock, is de groep er op Whi te .on blonde in geslaagd een nieuw geluid te vinden met be houd van de waardevolle Texas- elementen, zoals de melodieën en de geladenheid van de muziek. Spiteri: „Toen we de computer begonnen te gebruiken, veran derde onze manier van muziek maken. Het was net of we weer onze eerste plaat maakten, om dat we moesten leren hoe we met de apparatuur moesten omgaan. We hebben het elkaar ook moei lijk gemaakt. Als iemand iets speelde, zei de rest: zo heb je het al eens gedaan, probeer het eens op een andere manier. Soms kwa men we er niet uit, en dan ging je tv kijken, of naar de film. Dat kon je dan inspireren om het in een heel andere richting te zoeken. We waren net een stelletje losge slagen geleerden. Ik zag bijvoor beeld een documentaire over Marvin Gaye, waarin hij vertelde dat hij zijn partijen altijd liggend inzong. Dan ging ik dat ook pro beren en volgens mij werkte dat. Ik klink heel anders op deze plaat. Soul Of het door het liggen komt valt moeilijk na te gaan, maar Spiteri neemt meer vrijheid op 'White on blonde'. Deed haar manier van zingen op Rick's Road nog coun- try-achtig aan, nu klinkt er meer soul in haar stem. „We wilden een moderne soulplaat maken, en ik denk dat dat gelukt is. We hebben geluisterd naar soul, Northern soul, Stax-platen, hiphop, rap, de Wu Tang Clan. Ik weet niet of het doormijnleeftijdkomt, maar ik geloof dat ik nu de muziek ge vonden heb die het beste bij mijn stem past. Met een bereik dat precies geschikt voor me is. Ik hoef er niet bij na te denken, het gebeurt gewoon. De teksten zijn, net als op de voorgaande albums, van de hand van Spiteri. Ze weigert er op in te gaan. „Voor het eerst worden de teksten ook niet afgedrukt. De mensen moeten hun fantasie maar gebruiken. Ik hou er niet van om alles te gaan uitleggen. Voor mij gaat de lol er af als ik precies weet wat de schrijver van een liedje heeft bedoeld. Dat kan je illusies verstoren. Een voor beeld? Something van George Harrison en Layla van Eric Clap ton zijn voor dezelfde vrouw ge schreven. Het zijn geweldige nummers, maar toen ik opeens werd geconfronteerd met een echte persoon die in die songs ge noemd wordt, was dat een enor me afknapper voor me." Kees Groenenboom Texas treedt vanavond - vrijdag - op in Paradiso, Amsterdam. De Nederlandse Opera (DNO) begint in septem ber in Het Muziektheater met de eerste voorstelling van Wag- ners cyclus Der Ring des Nibe- lungen, Omdat daar eerder geen geschikt theater voor was is het de eerste keer in de Ne derlandse muziekgeschiedenis dat de volledige reeks van vier opera's in Amsterdam wordt gerealiseerd. Bij de presentatie van het sei zoen 1997-1998 vertelde diri gent Hartmut Haenchen on langs in Amsterdam dat de oude partituren van Das Rhein- goldDie Walkure, Siegfried en Götterddmmemng zeker 100.000 fouten bevatten. „Maar ook in de nieuwe uitga ven.zaten nog allerlei fouten. Die worden er uitgehaald met behulp van assistenten van de muziekbibliotheek. Verder be studeer ik wat Wagner zelf over cle opera's heeft gezegd. Zo ont staat er een nieuw klankbeeld met een andere interpretatie dan tot nu toe te horen was." De regie is in handen v:an artis tiek directeur Pierre Audi, die vertelde clat hij dat als een grote uitdaging ziet: „Ik heb De Ring altijd geadoreerd. Maar de cy clus is ook beladen met ge schiedenis en traditie. Ik wil proberen daar een nieuwe in vulling aan te geven." Te zwaar DNO werkt voor deze grote on derneming samen met het Ne derlands Philharmonisch Or kest, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmo nisch Orkest omdat de hele cy clus van in totaal veertien uur voor één orkest te zwaar zou zijn. Het Residentie Orkest gaat op 4 september van start met acht voorstellingen van Das Rhein- gold en op 31 januari 1998 volgt de première van Dïe Walkure in een uitvoering van het Neder lands Philharmonisch Orkest. Het Rotterdams Philharmo nisch Orkest begeleidt Sieg fried, waarvan de première op 1 juni is gepland. Aan het begin van het seizoen 1998-1999 be sluit het Nederlands Philhar monisch Orkest de cyclus met GöUerddmmeélngDe premiè re van de laatste voorstelling is op 8 september. De Nederlandse Opera rekent op zoveel belangstelling voor Wagners 19-eeuwse meester werk over de belevenissen van de figuren uit Germaanse my then en sprookjes dat er in juni 1999 nog vier reeksen voorstel lingen worden uitgevoerd. De bezoekers kunnen dan in een week de hele Ring zien. Kwaliteit Zakelijk directeur Truze Lod der toonde zich dinsdag ver heugd dat de Tweede Kamer DNO een structurele verhoging van de subsidie van jaarlijks een miljoen gulden heeft toege kend ondanks een eerder nega tief besluit van staatssecretaris Nuis. „Dat betekent dat we De Ring op een behoorlijk kwali teitsniveau kunnen presente ren." Na twee jaar zonder prijs verhogingen zijn de prijzen per rang voor De Ring tien gulden verhoogd, voor de andere voor stellingen is de verhoging op vijf gulden gesteld. Om de toe gankelijkheid voor minder draagkrachtigen te waarbor gen is de korting voor CJP- en Pas 65-houders echter ver hoogd. Naast de Ring-cyclus presen- teert DN O het komende seizoen ook producties van Poulencs Dialogues des Carmelites en Stravinsky's Oedipus Rex Psalmensymfonie. Het Ko ninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Riccardo Chailly begeleidt een nieuwe productie van Puccini's Tos ca. Verder brengt DNO een reprise van cle aangrijpende voorstel ling van Alban Bergs Wozzcek. Door de mammoetproductie van 'De Ring' bedraagt het to tale aantal voorstellingen van DNO het komende seizoen 89, tegen 104 uitvoeringen in het nog lopende seizoen. GPD Van een kat wordt wel beweerd dat ze negen levens heeft. De gemiddelde mens moet het met wat minder doen, maar de jongens van Aerosmith zullen er toch in de buurt komen. De band weet van bergen en dalen, is geroemd en weer afgeschreven, maar 25 jaar na de oprichting in Boston wel populairder dan ooit. Drank en drugs sloopten de band, net als hun grote inspiratiebron de Stones trouwens, net niet: anno 1997 klinkt Aerosmith misschien wel energieker dan ooit. Geen wonder dus dat Nine Li ves (Columbia/Sony Music) opent met een krolse kater, zoals alleen Jagger-lookalike Steven Tyler die na kan doen. There's a new cool zingt hij vervolgens en zo is 't maar net. Terug op het oude nest (Aerosmith begon haar tri omfen bij CBS, het huidige Sony, maar het wereldwijde succes be gon pas bi j het nu verlaten Geffen) lijkt Aerosmith er zin in te hebben. De band piept, scheurt en krijst alsof er negen levens van- afhan gen, Tyler zingt prachtig emotio neel in de ballad Hole In My Soul ener wordt zelfs aangehaakt bij de hernieuwde India-trend; jammer is alleen dat de hoge kwaliteit van de lied j es na een nummer of vi j f i n- zakt. En dan gebeurt wat je bij bands als Aersomith vaker ziet: ze. willen te veel nummers op een cd zetten. Misschien moet de band maar weer eens gewoon de compo sities helemaal in eigen hand ne men in plaats van bij ieder liedje iemand van buitenaf te gebruiken. Misschien dat dan de voorspel baarheid buiten de deur kan wor den gehouden, want hoe organisch en fris Nine Lives ook klinkt; na een nummer of vijf zijn de melo dieën niet zo spannend meer en wordt het een stuk moeilijker om de aandacht vast te houden. Fountains Onder aanvoering van een twee wekelijks popblad worden hard nekkige pogingen ondernomen om in Nederland iets van een mi- ni-hype te creëren rond het New- yorlcse Fountains Of Wayne. Zelfs mensen die de gelijknamige de buutplaat nog nooit gehoord heb ben weten te melden dat hier spra ke is van de grootste belofte van het jaar. Wie Fountains Of Wayne (Atlantic/Warner Music) wél be luisterd heeft, weet dat het zo'n vaart niet zal lopen. Natuurlijk, Fountains Of Wayne is een prima bandje, dat zich absoluut niet het etiket van nerd-bandje wil laten opplakken, er ook niet zo uitziet, maar het - muzikaal althans - ei genlijk wel is. Doorlopend dreunen de liedjes van Weezer door je hoofd en ik ben er nog niet van overtuigd dat-die slag door Fountains Of Wayne ge wonnen is. Oké, ze beheersen hun instrumenten wat beter, ze klin ken wat afwisselender, maar uit eindelijk gaat het er bij dit soort deuntjes toch om of ze pakken. En als ik dan vertel dat het na het ope ningsnummer Radiation Vibe tot nummer negen (Leave The Biker) duurde, alvorens de groep het wat zeurderige en slome imago aflegt, dan vraag ik me wel af of Foun tains Of Wayne écht de lente kan laten beginnen. Van Morrison Van Morrison is met The Healing Game (Exile/Polydor) aan z'n 27ste album of daaromtx-ent toe en hoewel hij nu zo ongeveer al z'n wortels wel uitgemolken heeft, wil hij nog steeds niet echt vervelen. Op zijn nieuwste ligt de nadruk op smaakvol gearrangeerde jazzpop, met een hoofdrol voor het betere blaaswerk en Georg'ie Fame op hammondorgel. Lekker voor de late uurtjes. Behalve van The Man zelf, zijn er deze week ook cd's uit gekomen die, de één wat directer dan de ander, een link naar het werk van Van Morrison vertonen. Allereerst is daar The Van Morri son Songbook (Connoiseur/Zom- ba), een zeer gemêleerd aanbod aan covers van Van. Lang niet al lemaal even bekend en sommige wat obscuur (zoals de helaas ge kortwiekte live-uitvoering van Gloria door Eddie The Hot Rods) maar op een enkeling na (de overbekende Dexy's MR-uitvoe- ring Jackie Wilson Said, Energy Orchard, Waterboys en Georgie Fame the Blue Flames met het live opgenomen tweeluik Mercy, Mercy, Mercy/Vanlose Stairway) hoor ik ze beduidend liever in de uitvoering van The Man himself. Van Morrison is ook vertegen woordigd op Now And Time To Be (Grapevine/CNR), een muzikale vertaling van het werk van de Ier se dichter W.B. Yeats, Geen won der, want Van heeft zijn bewonde ring voor hem nooit onder stoelen of banken gestoken en haalde er de nodige inspiratie vandaan. Land genoten als Shane MacGowan, Mike Scott en Karl Wallinger (bei den The Waterboys), Christy Moore en The Cranberries ook, en zij en anderen maakten Now And Time To Be tot een ingetogen eer betoon aan Ierlands grootste po- eet. Gert Meijer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 20