Disco en rap geworteld in Oezbekistan Meedeinen op klassiekers van de Earring Yulduz Usmanova Bij de Westerse muziekpers heeft ze het in ieder geval al goed geschoten. Men put zich uit in superlatieven om Usmano va en haar muziek te beschrijven. De 'Gloria Estefan van Oezbekistan', de 'droomvrouw van de Oezbeekse pop', een 'Oriëntaalse Diana Ross' en 'een superster die Madonna doet verbleken' zijn enkele in het oog springende omschrijvingen. -Vooral de vergelijking met Madonna, die muzikaal gezien trouwens nergens op slaat, duikt steeds opnieuw op. Tot erger nis van Usmanova. Gedurende het hele interview is ze de vriendelijkheid zelve, maar als de Amerikaanse popster ter sprake komt, reageert ze als door een wesp gestoken. „Dat zijn twee verschil lende werelden. Laten we die alsjeblieft apart houden. In het Westen is Madonna een ster, in Oezbekistan niet. Daar ben ik populair. Dat is de enige vergelijking die opgaat. Verder hebben we niets met el kaar te maken." Ze maakt een vermoeide indruk. Slechts bij uitzondering showt Usmanova de pa relende lach die haar op het podium zo zelden in de steek laat. Een dag eerder is ze in Nederland aangekomen, waarna meteen een optreden in Haarlem volgde. Zodoende heeft ze nog geen kans gehad haar jetlag weg' te slapen. Dat is het hecti sche leven on the roacl. Sinds perestroika en glasnost de gi'enzen van de voormalige Sovjet-Unie openbra ken is het snel gegaan met Usmanova. Drieëndertig jaar geleden is ze geboren in Namagan, een stad aan de oude Oosterse zijderoute. Als meisje werkte ze daar in een textielfabriek. Buiten werktijd zong ze met veel succes op bruiloften en partij - en. Haar talent bleef niet onopgemerkt. In 1984 werd zij toegelaten op het conserva torium in Tasjkent. Popmuziek ,Ik studeerde er klassieke Oezbeekse mu ziek en volksmuziek", vertelt Usmanova. „Maar ik heb ook de popmuziek altijd ge weldig gevonden. Ik besloot daarom te proberen of ik die twee genres kon samen binden. Naar mijn mening draagt elke muziek het stempel van het land waar ze is gemaakt. De muziek die op Nederland se bodem is gemaakt ademt een Neder landsesfeer en mijn muziek, die in Oezbe kistan is'gemaakt, heeft de kleur van mijn land. Dus ook al gebruik ik Westerse pop muziek, in mijn handen wordt het toch iets anders." De meeste mensen in Oezbekistan spre ken een Turks dialect en het is dan ook niet verwonderlijk dat de volksmuziek Yulduz Usmanova heeft alles wat een superster nodig heeft. Ze beschikt over een prachtige stem, ze schrijft aanstekelijke muziek en ze ziet er aantrekkelijk uit. In haar thuisland Oezbekistan staat ze aan de top, concerten voor een publiek van tienduizenden toeschouwers zijn geen uitzondering. Het lijkt een kwestie van tijd voor ook het Westen aan haar voeten ligt. Op het ogenblik is ze bezig aan een Nederlandse tournee, voorlopig nog langs zalen van een bescheiden omvang, zoals het Arsenaaltheater in Vlissingen. Is Yulduz Usmanova er op uit om de wereld te veroveren? „Natuurlijk. Welke soldaat droomt er niet van om generaal te worden?" Turks aandoet. De melodieën liggen pret tig in het gehoor en het ritme zet aan tot dansen. Usmanova beschikt over een hel der en gevoelvol stemgeluid, maar in veel van haar liedjes slaagt ze er ook in haar stem te laten schallen als die van een moëddzin die oproept tot het avondge bed. De muzikanten van haar zeskoppige be geleidingsbandmaken zowel gebruik van traditionele instrumenten als de tanbur - de Oezbeekse versie van de Turkse saz - en de doira - Oezbeekse percussie - als van elektrische gitaren en synthesizers. De dansbaarheid van de Oosterse muziek wordt op Usmanova's cd's nog vergroot door een vette rock- óf discodreun en een enkele keer zelfs een onvervalste rap. Hier is een dergelijk procédé misschien nieuw maar niet opzienbarend, in Oezbe kistan is het niets minder dan een revolu tie. „Maar het publiek heeft het geweldig opgevat", aldus Usmanova. „Voor de jeugd is het ontzettend moeilijk om de volksmuziekte begrijpen. Door mijn aan pak wordt het makkelijker en duidelijker. Dat is ook wat ik nastreef. Mensen moeten nooit hun eigen wortels vergeten." En hoe denken ze in Oezbekistan over hun export-artikel nummer één? Zijn ze trots op Yulduz Usmanova? Ze aarzelt even en vraagt dan aan een van de danseressen die net de kleedkamer is binnengekomen: „Vertel eens, zijn ze thuis trots op mij?" Het antwoord vertaalt ze zelf in het En gels: „Ja, hééél erg trots." Prompt-begint ze te schaterlachen. Ernst Jan Rozendaal (Met dank aan Alja Kuchlin die als tolk fun geerde) Concert Yidduz Usmanova, zondag 16 maart in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Aanvang 15 uur. Verder: vandaag (vrijdag) in de Concert zaal in Tilburg, za 15 maart Oosterpoort Gro ningen, do 20 maart Odeon Zwolle en vri 28. maart Ancien Belgique Brussel. Verwijzingen Behalve haar muziek steunen ook Usma nova's teksten grotendeels op de Oez beekse traditie. Ze zitten vol verwijzin gen naar het Werk van de klassieke dichters van haar land. De Westerse invloeden wil ze niet benoe men. „Muziek is muziek. Ik zou een hele hoop groepen en artiesten kunnen opnoe men waarnaar ik graag luister, maar ik kan niet zeggen dat die of die mij heeft be ïnvloed. Het is meer het geheel van de Westerse muziek. Ik hou van raï, blues, soms van rockmuziek, en heel erg veel van klassieke muziek. Maar daar ga ik heel zorgvuldig mee om. Soms is in mijn com posities iets van die klassieke muziek te horen maar ik gebruik dat heel voorzich tig enteder." Usmanova's grote doorbraak kwam in de zomer van 1991. Tijdens het jaarlijkse songfestival Voice of Asia in de hoofdstad van Kazakstan, Alma Ata, bracht ze der tigduizend toeschouwers in extase. Na dien volgden tournees door Turkije, Ja pan en de Verenigde Staten. Ze heeft inmiddels drie cd's op haar naam staan: Alma Alma (1993), Janhona (1995) en Binafscha (1996). Alleen al in Oezbekis tan, een land met vijftien miljoen inwo ners, verkocht ze vijf miljoen cd's en cas settes. Tijdens haar energieke optredens neemt De Oezbeekse zangeres Yulduz Usmanova: Mensen moeten nooit hun eigen wortels vergeten. de dans een bijna even belangrijke plaats in als de muziek. Geflankeerd door twee danseressen in traditionele Oezbeekse klederdracht wervelt Usmanova over het toneel. „Eigenlijk moeten de mensen het zien", zegt ze. „Ik kan er niet zo veel over vertellen. Ik dans onder begeleiding van mijn eigen muziek. Die dans is heel be langrijk. Mensen betalen geld om mijn show te zien, dan moet je ze ook iets inte ressants bieden. Anders kunnen ze net zo goed een cd aanschaffen. Vandaar dat ik ze goede muziek geef èn dans." Met een ontwapenende lach: „Ze krijgen alles in één voorstelling." ,Ik ben erg blij dat ik daarmee succes heb Het is tegenwoordig heel moeilijk om ie mand te boeien. De mensen worden over spoeld met informatie en entertainment. Als ze mij daaruit pikken, dan betekent dat toch iets." Zoals in veel van de oude Sovjet-repu blieken, heeft de samenleving in Oezbe kistan zich nog maar nauwelijks weten te ontdoen van de strenge stalinistische en communistische structuren uit het verle den. Wie daarbij bedenkt dat het dage lijks leven wordt bepaald door de gebo den van de islam, realiseert zich dat Usmanova ook in eigen land een opval lende en eigenzinnige verschijning is. Voor jongeren die dromen van een uitweg is zij het levende bewijs dat die ook echt bestaat. Zelf relativeert ze die rol.Natuurlijk ben ik een voorbeeld. Maar niet alleen in Oez bekistan. In elk land wordt gepraat over mensen die plotseling naar voren komen en succes hebben. Zij hebben iets bereikt waar alle mensen naar streven. Ze relativeert ook de rol van de gods dienst. „Religie kan nooit een barrière zijn voor cultuur of welke maatschappe lijke verschijnselen dan ook. In alle isla mitische landen, ook in Irak en Iran, vind je artiesten, zangers en muzikanten. Alles wat je elders vindt, vind je daar ook, van amusement tot prostitutie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dergelijke zaken door religie echt kunnen worden onder drukt." Doorbraak Zo zal ook niemand Usmanova kunnen weerhouden haar geluk in het Westen te beproeven. Ze hoopt op een wereldwijde doorbraak. Het is niet voor niets dat een van haar meest toegankelijke liedjes een Engelse titel meekreeg: I wish you were here. „Natüurlijk wil ik naam maken in Europa en Amerika. Dat wil elke artiest. Welke soldaat droomt er niet van om ooit generaal te worden? Alleen is het in mijn geval geen ramp als het er nooit van komt." Please go, zongen zij in '65. Het klonk alsof het in de garage van de buurman was opgenomen. Beetje dreinerig deuntje, gammel gitaar- werk - maar dat mondharmonicaatje, dat deed het. The Golden Earrings (met een sop het eind) heetten zij toen nog. Ze speelden in patronaatsgebou wen, buurthuizen en op schoolfees ten, waar ter verhoging van de sfeer visnetten waren opgehangen en lege chiantiflessen metdruipkaarsen stonden. Waar The Golden Earrings speelden, stonden Puchs en Mobyletjes voor de deur; géén Kreidlers en Zündapps, want daarop reden de vetgekuifde no zems. De wereld was toen nog prettig overzichtelijk. Je behoorde tot de kikkers (lang haar, broek met wijde pijpen, Clarks, brommer met een hoog stuur) óf tot de vetkuiven.(veel Brylcreem, punt schoenen, nauwsluitende broekspijpjes, buikschuivers). De kikkers kochten pla ten van The StonesThe Beatles, The Who The Kinks. De vetkuiven prefereerden El- vis en Cliff. Betreurenswaardig was het lot van de kikker die per abuis een frites tentbetrad die uitsluitend door vetkuiven werd gefrequenteerd. Die kon klapjes krijgen. Hele harde soms. Dat leidde af en toe tot complete veldslagen, die bij vooi'- lceur op het strand bij Scheveningen of Zandvoort werden uitgevochten. The Golden Earrings waren van de kik kers. The Earrings stonden op de hitpara de tussen Boudewijn de Groot, Cuby and The Blizzards, Het, Armand en - ach gut - Karin Kent. Ze zagen er uit, zoals beat- groepen erin die tijd uit móésten zien. Al leen die zanger, Frans Krassenburg, kon Golden Earring, de oudste rockband van Nederland, met vlnr Barry Hay, Cesar Zuiderwijk, Rinus Gerritsen en George Kooymans. foto Pieter Honhoff eigenlijk niet. Want die had kort haar en zou spoedig verdwijnen om plaats te ma ken voor Barry Hay, afkomstig van ook al weer een Haagse groep: The Haig's. Den Haag was beatstad nummer één; Q'65, The Motions, Shocking Blue, The Sandy Coast, The Kick - ze kwamen er allemaal vandaan. Bezetting Al die groepen zijn allang verdwenen en veel Idolen van Destijds leiden nu een res pectabel bestaan achter een slagerstoon bank of een keurig bureau. Golden Ear ring, de s is inmiddels gesneuveld, overleefde. Via tamelijk onbeduidende deuntjes als In my House en Dong-Dong- Di-Ki-Di-Ki-Dong (een nummer 1 hit in '68) legde de band zich steeds meer toe op steviger rocksongs, waarin - altijdmeege- nomen - ook enige melodie valt te ontdek ken; When te lady smiles ('84), Long Blond Animal ('93). De bezetting onderging in de loop der ja ren enige wijzigingen: Frans Krassen burg, Eelco Gelling, Robert Jan Stips, Jaap Eggermont, Sieb Warner kwamen en gingen. Maar George Kooymans (leadgi- taai'/zang) en Rinus Gerritsen (bas/toet sen), beiden Golden Eearrings van het eerste uur, bleven. Samen met Barry Hay (zang/fluit/gitaar) en drummer Cesar Zuiderwijk vormen zij nu al sinds jaren de toonaangevendste Nederlandse rock band. Meer dan veertig van hun singles haalden de Top-40, de groep bracht ruim twintig albums uit, waarvan de wij re cente unplugged-cd The Naked Thruth mag worden gerekend tot de allerbeste die de 'Opa's van De Nederbeat' ooit maakten. Zij zijn de buurthuizen, patronaatsge bouwen en schoolfeestjes reeds lang ont groeid. Golden Earring stond in het voor programma van The Who, toerde door Engeland en Amerika, speelde voor hon derdduizenden bezoekers op festivals. Ri nus Gerritsen is de vijftig inmiddels ge- passêerd, Barry Hay, George Kooymans en Cesar Zuiderwijk zijn eind. veertig. Maar zij vormen gevieren nog immer een uitstekende live-band met een zeer her kenbaar geluid. Hay, Kooymans en Ger ritsen zijn vooral degelijke musici; recht- toe-recht-aan. Met daarachter, als motor, Cesar Zuiderwijk, die in een kooiachtige constructie als een grootvorst achter zijn drumstel heerst en in niet geringe mate de sound van Golden Earring bepaalt. Vorige week in Hellevoetsluis, morgen avond (zaterdag) in de Zeelandhallen in Goes. Een avondje Golden Earring is an derhalf uur bier drinken, zweten en meedeinen op klassiekers als Another 45 miles en - natuurlijk - Radar Love. En Please go? Niet gehoord, daar in Helle voetsluis. Toch wel een beetje jammer. Want dat harmonicaatje klonk zo lekker. Destijds. Willem van Dam Concert: Golden Earring in de Zeelandhallen in Goes, morgen (zaterdag) om 20.30 uur. Zan geres Anouk verzorgt het voorprogramma.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 15