Fietsactie streeft naar hoogtepunt Ligfietsen Moens in serieproductie De geestelijk vader De ligfietser De contactpersoon Driejaar geëist vool verkrachting vrouv Milieuregels beletter komst windmolens op gunstigste locaties at óe'\a<3 zeeland 12 Zeeuws Platform rekent op 2500 aanmeldingen van werknemers vrijdag 7 maart 1997 Ligfietser Arthur Willeboordse: 28 kilometer heen, 28 kilometer terug. Met de trein doe ik er net zo lang over, de wachttijden meegerekend. En als de trein sneller zou zijn, zou ik nog met de fiets gaan." Arthur Wille boordse woont in Middelburg en werkt in Goes. Hij gaat op de fiets, heen en weer, elke werk dag. Achtentwintig kilometer heen en achtentwintig kilome ter terug. Eerst legde Willeboordse de respectabele afstand op de wielrenfiets af. Dat beviel slecht. „Ik had vaak last van m'n rug en billen." Zes, zeven jaar geleden stapte hij over op de ligfiets, een M5 van stadsge noot Bram Moens. „Ik heb nooit meer lastHet fietst stuk ken plezieriger. Eigen route Op zijn gemakje doet hij 55 mi nuten over een enkele reis Mid- delburg-Goes. „Ik heb het ook wel in 33. minuten gereden, maar dat is uitzonderlijk." Willeboordse heeft een eigen route, langs vliegveld Midden- Zeeland en verder over dijken parallel aan het spoor. Pas bij Eindewege schiet hij de pro vinciale weg op. „Tussendoor kom je geen of hooguit één auto tegen." Willeboordse is sportleraar. „Ik heb nu eenmaal veel energie en het is genieten op de ligfiets, als de zon 's morgens opkomt. Je ziet het land groen worden. En je kunt de spanningen van je af fietsen.En als het regent „De meeste regen valt naast je. En ik heb de nadruk, dat het altijd pas echt begint te regenen als ik op m'n werk of thuis ben." Iemand moet de geestelijk va der zijn. Ad Phernambucq is dat van de Zeeuwse fietsactie. In het jaar dat de Verenigde Naties een conferentie hielden over milieu en ontwikkeling, in 1992, wilde hij een aanspre kende actie op poten zetten. Het werd een fietsactie. „Het is eigenlijk zo'n eenvou dige, bescheiden actie. De deel nemers kunnen de daad bij het woord voegen en elkaar stimu leren. Want dat is vaak het gro te probleem. Veel mensen wil len wel wat doen voor een beter milieu. Maar wat stelt hun bij drage vooi', als hun buurman niet meedoet Phernambucq, medewerker van het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling, heeft de fietsactie bedacht, op gezet en uitgebouwd. „Het eer ste jaar, in 1992, hebben we een appèl gedaan op iedereen om mee te doen. Individueel. Later is het een bedrijven- en instel lingenactie geworden, met contactpersonen die vaak al individueel meededen. Zij wis ten mensen te motiveren. Zo is het gegroeid." Op de vraag of hij zelf meedoet, klinkt het bijna verontwaar digd: „Ja, natuurlijk. Alleen jammer dat mijn werk is ver huisd van Middelburg naar Goes. Ik woon in Ovezande en dan is die veertien kilometer naar Goes niet zo'n prettige af stand. 't Is niet de moeite om je racekleding aan te doen." Puritein is Phernambucq niet, als het om fietsen gaat. „Als ik bijvoorbeeld een afspraak in Vlissingen heb en de volgende in Goes, dan pak ik de auto. Ik wil mijn werktijd ook zo doel matig mogelijk benutten." Ad Phernambucq, geen puritein. foto Ruben Oreel door Harmen van der Werf Het begint weer te kriebe len. Het voorjaar laat zich voelen. Toerclubjes hebben hun eerste rondjes erop zitten. Na een koude, droge winter is het tijd om de fiets uit de schuur te halen. Het Zeeuws Platform Duurzame Ontwik keling in Goes speelt sinds 1992 in op het lente-gevoel met de speciale fietsactie voor werknemers. Trap 'ns wat va ker naar je baas. De formule is bekend, maar nog lang niet versleten. DEL TA Nutsbedrijven, de firma die zich ontwikkelt tot dé Zeeuwse geldschieter voor min of meer goede doelen, is sponsor ge worden. Het voortbestaan van de actie Fiets naar je werk- Maak werk van fietsen is ver zekerd tot het jaar 2000. Wie meedoet, kan voor zichzelf al vast een opgaande lijn uitstip pelen: dit jaar rij ik zoveel, vol gend jaar ietsje meer en vlak voor de eeuwwisseling stijg ik naar de top. Ook de PZC geeft de Zeeuwse fietsactie een steuntje in de rug. De actie, waaraan mede werkers van bedrijven en in stellingen uit alle hoeken en gaten van Zeeland kunnen meedoen, start officieel 1 april en eindigt 1 oktober. Net voor de najaarsstormen beginnen. De PZC volgt de campagne ge durende de a ctieperiode. Om te beginnen met de stunt die de Middelburgse ligfietsbouwer en ligfietser Bram Moens vrijdagmiddag 21 maart wil uithalen. Hij test uit wat iedere wielrijder wel eens zou willen beproeven: de kwaliteit van de autosnelweg Middelburg- Goes als fietspad. Sinds de au toloze zondagen van 1973 is dat niet meer vertoond. Er is één verschil met '73: Moens krijgt politie-escorte. De deelnemers aan de fietsac tie moeten het alleen doen of samen met collega's. Want dat is de kracht van de campagne. Plet stimuleert. „Ik heb geen actie nodig", zei RPF/GPV- statenlid en oud-burgemeester van Arnemuiden drs. PI. Visser, toen de fietsactie ter discussie stond. „Ik fiets toch wel." In het begin gold dat ook voor de meeste fietsers die aan de campagne van het Zeeuws Platform meededen. Zij fiets ten al naar het werk en noteer den voor de lol tijdens de fiets actie het aantal afgelegde kilometers per dag. Inmiddels heeft de actie een olievlekwer- king gekregen. Er zijn veel niet-fietsers bij gekomen. Vorig jaar is met 1750 deelne mers een voorlopig hoogtepunt bereikt. Zo'n honderd instel lingen en bedrijven werkten mee. De fietsers reden samen 2,2 miljoen schone kilometers bij elkaar. Het Zeeuws Plat form zet dit jaar hoog in, op 2500 aanmeldingen. Onmogelijk is dat niet. Veel be drijven en instellingen doen nog niet mee, en bij de instel lingen en bedrijven die al wel meedoen, kan het aantal deel nemers vaak fors omhoog. De PZC houdt het aantal aanmel dingen de eerste tijd wekelijks bij. De afstand naar het werk hoeft voor deelname géén belemme ring meer te zijn. Vroeger moest zeker vijfhonderd kilo meter worden gehaald in de ac tieperiode 1 april-1 oktober. Dat idee is verlaten. Alle beet jes helpen. 1992 1993 1994 1995 1996 Totaal aantal fietskilometers 690.000 1.665.000 2.201100. 2.190.000 500.000 1.000.000 1.500.000 1.." 2.000.000 door Harmen van der Werf De eretitel Fiets van het Jaar 1997 had Bram Moens nog niet op zak. Alle voorbereidin gen waren wel getroffen. Twee van zijn fietsen komen in serie productie. De Middelburgse ligfietsbouwer zet doelbewust deze stap. „Er zijn zo ongeloof lijk veel kopieerders van lig fietsen. Ik wil me niet laten in halen door die lieden, ik wil mijn voorsprong nu uitbuiten." Moens heeft in het bedrijf Speedliner uit Enschede, on dermeerproducent van triath- lon-fietssturen, de fabriek gevonden die een serieproduc tielijn wil opzetten. „Dat kost enkele tonnen. Je moet dat wel willen en kunnen investeren." Speedliner heeft een groot ver koopapparaat, dat de ligfiet sen in het pakket meeneemt. De stap die Moens zet is bijzon der voor hem, al doet hij er zelf luchtig over. Hij is ontwerper, bouwer; geen zakenman. Sinds 1983 heeft hij gewerkt aan een naam die verbonden is met het begrip M5: Meer Meters Met Minder Moeite. Hij ontwikkelt steeds nieuwe dingen, zoals spaken zónder kromming. Die kunnen bijna niet meer breken. Rendement Het draait bij de Middelburger om het rendement. „Mensen hebben zo weinig vermogen. Neem een doorsnee vrouw: 150 watt, ofwel een halve pk. En een gezonde jongen: 250 watt. Ook nog niks. Dat beperkte veimogen moet je goed benut ten. Dat doe je niet op een racefiets. Dan vang je als een parachute de wind op. Bij een ligfiets glijdt die over je heen. Je zit bovendien lekkerder." Toch is de ligfiets nooit echt dooi-gebroken. Moens is daar niet rouwig om. Hij houdt niet van plotseling succes. „De ATB-fietsen waren een trend. Ik geloof daar niet in. Trends zijn van voorbijgaande aard. Ik zie veel. meer in een geleidelijke groei," De seriematige productie van twee van zijn ligfietsen - een met een staand stuur en een met een liggend stuur - zal dat idee niet verstoren Het streven is het eerste jaar duizend exemplaren te verkopen. „Eén procent van de Nederlandse markt omvat tienduizend fiet sen", geeft Moens aan. Voor het eerst zullen M5-lig- fietsen echte handelsnamen krijgen. Moens gebruikt zelf de maten van de wielen om zijn fietsen te benoemen. „Fancy namen hebben ze nu gekregen, want dat hoort zo. Blue glide voor de ligfiets met het staande stuur. Street legal voor die met het liggende stuur. De prijs is het interessantst, want die wordt concurrerend: 1800 gulden voor de Blue glide en 1500 gulden voor de Street legal. Moens: „Ach, wat is con currerend. De gemiddelde ver koopprijs van een nieuwe fiets is achthonderd gulden." Dow Chemical in Terneuzen levert al een paar jaar de meeste deelnemers aan de fietsactie Fiets naar je werk- /Maak werk van fietsen. In 1996 is er even de klad in geko men, zegt Dow-contactper- soon Jan van Seters, maar dat deed aan de toppositie niks af. Dow bleef nummer één met 155 deelnemers. „Wij gaan er dit jaar meer werk van maken." Een jaar of twee, drie geleden pakte Van Seters de draad op. Als medewerker van de milieu dienst zag hij het nut van de fietsactie in. „En de secretares se van de afdeling doet er ook veel aan. Mensen' aansporen, posters verspreiden, de admi nistratie van de deelnemers." De fietsers komen overal van daan in Zeeuws-Vlaanderen, tot van achter Hulst en uit Sluis. „Er zit een enkele oud wielrenner bij. Een liefhebber, noem je dat toch De actie sti muleert. Doe je mee, dan pak je minder snel de auto als het een beetje regent. Veel mensen doen mee, omdat ze lekker bui ten willen zijn, in plaats van in een volle bedrijfsbus." Een probleemp j e met de actie is het bijhouden van de kilome- terkaart, heeft Van Seters erva ren. Die is een beetje pietepeu terig. Bij Dow is de oplossing gevonden: een computerpro gramma. „Je kunt je doel, het aantal fietskilometers, aange ven. De computer rekent dan ook uit hoeveel procent je van je doel af bent." Van Seters doet zelf ook mee. Negen kilometer woont hij van Dow. Vorig jaar vulde hij nog tien kilometer in. „Collega's hebben het een keer nage- fietst." Jan van Seters, liever fietsen dan in een vol busje foto Charles Strijd van onze verslaggeefster Qndine van der Vleuten MIDDELBURG - Slachtoffer of dader? Die vraag beheerste donderdag de pleidooien op de zitting van de Middelburgse rechtbank, waarbij een 34-jari- ge inwoner van Middelburg in de beklaagdenbank stond. Voor officier van justitie mr. D. Veurink stond vast dat de man 'een bekende van hem op 18 ok tober vorig jaar op 'uitermate ernstige' wijze veria-acht had. Hij eiste drie jaar cel met aftrek van voorarrest. Raadsman mr. E. G. M. Smit voerde aan dat de 34-jarige het slachtoffer was van een valse aangifte en vroeg vrijspraak. Ingewikkeld De behandeling van de zaak duurde twee uur, waarin duide lijk werd dat de verkrachting een ingewikkelde voorgeschie denis had. Het slachtoffer, een Middel burgse die bij de verdachte in de buurt woonde en er regelmatig over de vloer kwam, had in de zomer van 1996 met de Raad voor de Kindei-bescherming ge beld over de situatie in het gezin van de 34-jarige. Uit angst voor represailles - de verdachte heeft een indrukwek kende staat van dienst als het gaat om mishandelingen, be dreigingen, intimidaties, ver nielingen en ook verkrachting - hield zij dit geheim. Een andere kennis wist er echter wel van. Met hem ontstond niet lang vóór de verkrachting een conflict over een videorecorder, die zij 'verpatst' zou hebben. Uit wraak zou de gedupeerde haar vervolgens hebben verraden aan de verdachte. Een 'rot streek', aldus Veurink, en bijna uitlokking, want gezien het ver leden van de verdachte lag het voor de hand te veronderstellen dat hij de vrouw terug zou pak ken. Bedreigd Over de gang van zaken op de bewuste avond, en zeker over de tijdstippen, verschilden de ge tuigenverklaringen. Volgens de verdachte had de vrouw zich be dreigd gevoeld door de aanwe zigheid van een groepje jongens en een auto voor haar deur. Zij vreesde dat het te maken met de video-affaire. De vrouw wenkte daarom de passerende Middelburger j met z'n hond aan het wandel was. Volgens hem gebeurde,' daar verder niets bijzonders1 nam hij de vrouw vanwege! toestand waarin zij verkeej mee naar zijn eigen huis. Dj belde hij zelfs de politie i haai'. De vrouw bleef die na slapen, bij zijn echtgenote bed. Volgens het slachtoffer eclj had hij haar in haar woningvl kracht en geïntimideerd, (j zijn daad te verhullen moest! mee naar zijn vrouw en hj toestand verklaren met del dreigende aanwezigheid vanj jongens voor haar deur. Ook! bellen met de politie zou b rookgordijn zijn. Pas enkele weken later had; genoeg moed verzameld om een anonieme brief aangifte doen. Daarin beschuldigde: aanvankelijk zowel de mant de video als de verdachte v verkrachting. Bij verhoor lai wees zij alleen de verdachte dader aan. Geheim Volgens Smit was dit een bew te meer dat de vrouw een va aangifte had gedaan om zich te dekken voor haar eigen 'gn geheim', de tip aan de Mildert scherming. Van verkracM was geen sprake geweest, misschien was de andere m zelfs wel de dader. Hij noem het vreemd dat de aangifte lang op zich had laten wacht en dat eventueel bewijsmate aal, zoals het beddengoed en kleding die het slachtoffer tijde van het misdrijf dro weggegooid waren. Welke m: vroeg" hij ten slotte, laat c vrouw die hij verkracht heeft zijn beminde echtgenote int slapen? Officier van justitie Verni was stellig in zijn antwoo zo'n man was de verdachte, meester in intimidatie, noup cies. Rechter mr. R. C. P. Rammei besloot echter niet tot omn dellijke gevangenneming de Middelburger, zoals Veun had gevraagd, zodat de v dachte in afwachting van z vonnis op wij e voeten is. De uitspraak is op 20 maart. van onze Haagse redactrice Lianne Sleutjes DEN HAAG - In Zeeland is al leen op Noord-Beveland een groot windmolenpark toege staan. Op andere windrijke lo caties verhindert vooral de mi lieuwetgeving de komst van veel turbines. Het onderzoeksbureau Hasko- ning heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken gekeken waar er in Ne derland op grote schaal wind molens kunnen komen. Onder 'grote schaal' wordt een locatie verstaan van minstens 750 hec tare waar veertig tot vijftig me gawatt geproduceerd kan wor den. Of een lange lijn van zo'n tien kilometer windturbines die samen 25 mw produceren. De Tweede Kamer had minister Wijers (Economische Zaken) om zo'n onderzoek gevraagd. Het tempo waarin nu windtur bines verrijzen is te laag, aldus cle Kamer. Het Noord-Bevelandse gebied dat uit landschappelijk en be leidsmatig oogpunt geschikt zou zijn als groot windmolen park beslaat 1600 hectare in het noord-oosten. Als daar allemaal turbines op komen, kan er 85 mw aan windenergie worden gerealiseerd, aldus het onder zoeksbureau. Milieubeleid Indien het milieubeleid op be paalde terreinen wordt ver ruimd, bijvoorbeeld door te knabbelen aan de randen van stiltegebieden en de bescher ming van vogelgebieden, zijn er nog drie Zeeuwse locaties waar grote windmolenparken kun nen komen. Dan zou ook nog driehonderd hectare nabij de Noord-Bevelandse kust, met een productie van vijftien mw, in aanmerldng komen. Op Tho- len zou dan 2500 hectare goed zijn voor ruim honderd mw. Aan de noordelijke oever van de Westerschelde zou op negen honderd hectare vijftig mw aan windenergie geproduceerd kunnen worden. Minister Wijers van Economi sche Zaken pleitte deze week in zijn nota 'Duurzame energie in opmars' voor een versoepeling van natuur- en milieubeleid. Volgens hem blijkt uit onder zoeken dat het nadeel van turbi nes op vogel- en stiltegebieden minder is dan werd gedacht. Het onderzoek naar windenergie op grote schaal is een van de boii stenen van Wijers' nota. Bureau Haskoning heeft o nog gekeken naar locaties vc middelgrote windmolenpark van driehonerd tot 750 heet groot. Dan komt er alleen Zeeland ten westen van Ternë zen een optie naar voren. Toplocaties Technisch gezien heeft Zeela twee toplocaties waar windn lens energie zouden kunr produceren: de Oostersch dekering en de Kop van Walcl ren. Het heersende beleid d' staat dat echter niet toe, o niet als de door Wijers voorf stane versoepeling op milieuf bied ooit doorgaat. Het kabinet wil in het jaar 20 drie procent van de energie! hoef te halen uit duurzame en( gievormen als wind- en zom energie. Zeeland heeft als wiii rijke provincie met het Rijk gesproken dat het in 2000 vc 250 mw aan windenergieprod ceert. Dat is tot op heden 39 n De provincie Zeeland ondi zoekt in het kader van 1 streekplan zelf locaties vo kleinere, windparken met e vermogen van dertig tot vijf mw. Gekeken wordt naar Tl len en Sint-Philipsland, e strook van noord naar zuid-oi Schouwen-Duiveland, Nooi Beveland, delen van 1 Zeeuws-Vlaamse kustgebii gebieden in het westen en lar de noord-en zuidkust van Zui Beveland. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 12