Hoorndol door de achtergrondmuziek *|ii£ u Wereldwijde contacten met Internet-recepten Instant-zelfkennis uit een maandblad Sfeertje scheppen voor kopers Digitale kookboeken voor lekkerbekken WetenSChap en techniek zaterdag 22 februari 1997 43 computertaal @penst@@rtjes Hanzesteden op Internet De door verschillende maatschappelijke ontwikkelingen flink in verwarring gebrachte moderne mens, voortdurend op zgek naar zingeving, is een fantastische doelgroep voor bladenmakers. Maar de ene zin- of zen-zoeker is de andere niet. Ook de groep die slechts tijdschriften leest die afkomstig zijn uit het schap van de supermarkt, mag rekenen op aandacht van de uitgevers met gevoel voor new age. Met 'Visioen' dat op de cover is voorzien van de voor twee erlei uitleg vatbare slogan 'Het maandblad voor de mens die meer wil zien' wordt juist die doel groep bediend. Dus komt er maandelijks ruimte voor dromen- duiders, runensteen verklaarders, new-agemuziek, tarotkaartenle zers, astrologen, hersenmuziek, hekserij, boodschappen van do lende geesten en natuurmagie. Ook helderziende baby's horen tot het interessegebied van de redac tie. De zich freelance onderzoeksjour nalist noemende Harron Moltzer verklaairt het karakter van de ge- interesseerde lezer aan de hand van diens naam. Hij geeft iedere letter een nummer (A=l, B=2, etc.) en voor je het weet heb je, hopla, een beter inzicht in je eigen hoofd. Nog meer instant-zelfkennis komt er uit een artikeltje over 'groene psychologie'. Girbe Buist, die wordt opgevoerd als 'autoriteit op het gebied van de natuur in sa menhang met de kosmos', meldt dat het karakter vdn ieder mens verbonden zou zijn met een be paalde oerplant. Na een blik op horoscopen levert dat volgens Buist belangwekkende resultaten op. Bijvoorbeeld dat je rust kunt vinden in eigen tuin. Ufo's •Na vele jaren van afwezigheid in de media is er ook weer eens een stukje over ufo's, de onverklaar bare voorwerpen in de lucht, die in de jaren zeventig doorgaans kap pen van straatlantaarns of iets dergelijks bleken te zijn. Een 'team van deskundigen' geeft ant woord op vragen van lezers en er is natuurlijk een omvangrijke ho roscoop. Het sterrenbeeld van de maand wordt uitgebreid behan deld, inclusief een 'bekende Ne derlander' die onder dat teken ge boren is. 'Vis' Herman van Veen is de eerste gelukkige. 'Visioen", dat tot nu toe twee maandelijks verscheen, komt voortaan iedere maand bij de le zer, die er los 5,95 voor betaalt en als abonnee 57 per jaar. De opla ge is voorlopig bepaald op dertig duizend exemplaren. André Keikes Als het zonnetje buiten schijnt, de vogeltjes fluiten en frisse bloempjes hun voorjaarskopjes na hun wintersluimering omhoog steken, dan is de kans het grootst dat je je lekker voelt. Je hebt zin om allerlei dingen aan te pakken waar je anders, tijdens een kille, grijze dag met vensters vol regendruppels niet eens aan zou denken. Je omgeving, datgene wat je ziet, hoort, ruikt en anderszins ervaart, bepaalt in belangrijke mate je welbevinden. Reclame-makers hebben dat goed begrepen. De waren die zij aanprijzen worden vrijwel al tijd in een 'milieu' gegoten dat iedereen graag ziet. Het effect van een wasmiddel wordt altijd getoond op een stralende dag, door een stralende mevrouw met stralende kinderen; dat van een scheerapparaat door een gebruin de, goed gebouwde meneer met een gladde onderkin vol wils kracht en sex-appeal en met een oer-representatieve glimlach waar de bijna vanzelfsprekend heid van afstraalt dat hij net tot chef-vertegenwoordiger werd be vorderd. Allemaal dankzij die bil jartbal-gladde klus natuurlijk. En natuurlijk was de badkamer, waar die meneer zijn baardstop pels met wortel en tak uitroeide, brand- en brandschoon... Goed gekozen achtergrondmu ziek completeert het geheel: flui tende vogeltjes, ruisende wind en luid klapperend wasgoed, gemixt met bijna extatische jubeltonen bij die stralende mevrouw en haar smetteloze koters. Muziek is on ontbeerlijk bij wat je je klanten probeert aan te smeren. Met muziek schep je een bepaald sfeertje waarin de potentiële ko per zich lekker voelt en wie zich lekker voelt is gauwer geneigd wat te kopen. Engelse onderzoekers houden zich al enkele maanden bezig met de vraag of bepaalde soorten muziek de klant misschien verleiden tot specifieke aankopen. Inderdaad komen de onderzoe kers van de universiteit van Leicester tot de conclusie dat er een zekere relatie tussen die twee bestaat. Het onderzoeksgebied betrof een aantal Engelse super markten, waar men onder leiding van dr. David Hargreaves van die universiteit maandenlang het Uit onderzoek blijkt dat goed uitgekiende muziek de kooplust van de klanten zal bevorderen. koopgedrag van mensen in kaart bracht terwijl er steeds verschil lende soorten achtergrondmuziek waren te horen. Vlotte deun Het bleek dat een vlotte deun de mensen er onder meer toe aanzette wat snellere keuzen te maken. Ge middeld genomen was men bij die soort muziek tot 30 procent min der tijd kwijt met de boodschap pen. Op het eerste gezicht geen ideale keuze, want hoe langer de mensen tussen de sc'happen blij ven hangen, des te groter de kans dat er meer gekocht wordt. Verder blijkt dat mensen die gere geld een wijntje uitzoeken, gau wer geneigd zijn een duurdere soort te pakken als er een klassiek muziekstuk ten gehore wordt ge bracht. Datzelfde gedrag is bij an dere artikelen (ooktijdens klassie ke muziek) juist weer niet of veel minder duidelijk aanwezig. „Vraag me niet hoe dat met die wij nenprecies werkt"merkt Har greaves op, „en waarom bij andere artikelen j uist weer nietMa ar sta - tistisch is die relatie absoluut re- eel. Er is echter nog vrijwel geen onderzoek naar dit fenomeen ge daan. Dat is vreemd want super markten besteden elk jaar astro nomische bedragen aan intensief marktonderzoek op basis van koopgedrag van mensen." Uitgekiend Hargreaves en zijn team zijn er ze ker van dat goed uitgekiende mu ziek de kooplust van de klanten zal bevorderen. „En als je alleen slechte muziek ten gehore brengt, kun je je luidsprekers net zo goed uitzetten want het heeft absoluut een negatieve invloed op je om zet." Managers van diverse Nederland se supermarkten regio reageren over het algemeen verbaasd. „Wij laten muziek horen tussen onze mededelingen door", zegt de ma nager van een bekende super markt, „dat is van goede kwaliteit. We betalen daar ook auteursrech ten voor. De muziek verandert naar gelang het seizoen. Met na tuurlijk de bekende deunen rond Sinterklaas en Kerst; vaste prik. Maar dat bepaalde muziek klan ten aanzet tot aankoop van be paalde artikelen, dat is bij ons on bekend. Op zich is het een heel interessante ontwikkeling." Ziek Bij de Voedingsbond FNV in Al- mere is weer- een ander geluid te horen: „Weet u dat veel su permarkt-medewerkers hoorndol worden van het elke dag, week in, week uit, maandenlang horen van steeds dezelfde achtergrondmu ziek? En dat een zeker aantal men sen zich in de decembermaand simpelweg zièk moet melden om dat ze dat 'zie ginds komt de stoomboot' of dat verrekte 'stille nacht, heilige nacht' na -tig keren niet meer kunnen verdragen? Dat mag ook wel eens gezegd worden. „Onze dienst pleit voor zo veel mo gelijk afwisseling in de werksitua tie. Daar hoort de achtergrond muziek ook bij. Als die nieuwe vondst in Engeland dat in de hand werkt, zijn we er alleen maar ge lukkig mee, maar dan alleen van uit het welbevinden van de mede werkers." Er wacht de Engelse wetenschap pers nog veel onderzoek voordat bekend wordt hoe het nu precies zit tussen achtergrondmuziek en koopgedrag. Maar als d;e relatie eenmaal zonneklaar is, wees dan niet verbaasd als u begin volgende eeuw reeds in de parkeergarage luidkeels vergast wordt op een ka kelende kip: er zijn scharrel-eie ren in de aanbieding! Om van erger maar te zwijgen; re clame zou straks immers nog in dringender kunnen zijn. Ben Apeldoorn Frieda van der Windt - Dijselijnck uit Terneuzen weet het zeker. Een modern apparaat als een computer kan er voor zorgen dat min of meer ouderwetse zaken zoals regelmatig met elkaar corresponderen weer terugkomen. De digitale snelweg brengt mensen inderdaad weer bij elkaar, is haar ervaring. Brieven schrijven, maar dan via de computer, herleeft weer. Terneuzense correspondeert via computer Ongeveer zeven jaar geleden nam ze voor.het eerst ietwat onwennig en zelfs een beetje ang stig plaats achter de nieuwe com puters van de bibliotheek. Tegen- - woordig is zij thuis degene die het meest achter de computer zit. Vooral sinds de 53-jarige in woonster van Terneuzen is aan gesloten op Internet en de moge lijkheden van e-mail en een eigen homepage gebruikt. Aanvankelijk had ze er niet zo veel behoefte aan met een eigen homepage het Internet op te gaan. Toen ze echter haar zoon bezig zag met het samenstellen van een homepage en ontdekte hoe simpel het eigenlijk is werd ze zelf ook over de streep getrokken. (Http//peoplezeelandnet- .nl/vdwindt/) Het meeste succes heeft ze- met haar receptenpagina's. Die leve ren de meeste respons op. Maar ook de pagina's over migraine, boeken en bridge oogsten heel wat e-mailtjes. Frieda, die op Internet vooral be kend is onder de naam Floor van de recepten en Glara van de boe ken, wist eerst niet goed wat ze op Internet zou zetten. Totdat haar oog viel op de receptenboeken die ze haar kinderen meegaf toen die het huis uitgingen om te studeren. Eenvoudige recepten van aard appelen koken tot oliebollen bakken. Ze schreef de recepten met de hand in een speciaal boek. De kinderen konden er hun eerste culinaire stappen mee zetten en nu jaren later gebruikt haar schoondochter ze nog steeds. Frieda begon die recepten op In ternet te zetten. Dat leverde nog al reacties op, zodanig dat de bewuste pagina al snel werd uit gebreid met recepten van ande ren. Frieda: „Het is opvallend hoeveel mensen uit het buitenland een e-mail bericht stuurden. Daar waren er nogal wat bij die vroeger in Nederland gewoond hadden en bijvoorbeeld wilden weten hoe je oliebollen bakt, of zandkoekjes. Van die typisch Nederlandse din gen. En als ze dan eens zo'n recept proberen komt er ook wel eens een reactie, bijvoorbeeld dat het gesmaakt heeft. Zo raak je met sommige mensen regelmatig in contact. Van het een komt het an der en dat levert heuse correspon dentievrienden en -vriendinnen op. „Dat bedoel ik dus dat de computer geen onpersoonlijk ap paraat hoeft te zijn." Grootmoeder Wat de recepten betreft ligt er ei genlijk nog een flinke klus op de Terneuzense te wachten. Ze heeft nog een heel oud receptenboek van rond 1900 in dekast. Dat was van haar grootmoeder, Florenti- na van Graefschepe, toen die nog het voormalige 'Hotel de la Sta tion' in Terneuzen had. Van haar grootmoeders naam komt ook de Frieda's Intemet-naam Floor vandaan. In dat boek zijn heel keurig talrijke recepten uit die tijd opgeschreven, voorzien van allerlei Vlaamse termen. Zoals zieden, wat gewoon koken bete kent. Eigenlijk zou Frieda die re cepten ook graag eens op Internet zetten, maar ze realiseert zich dat er erg veel tijd gaat zitten in het overtikken. Toch sluit ze niet uit dat het er nog eens van komt. Op die manieren worden voort durend veranderingen en verbe teringen aan haar Intemet-pagi- na's toegevoegd. Zo heeft ze graag dat mensen die haar boekenpagi na's met recensies lezen, ook zelf een favoriete top-tien per e-mail opsturen. Daarnaast besteedt ze veel aan dacht aan haar migraine-pagina, Dat is de eerste in Nederland. Het nieuwste op die pagina is een vra- genrubriek. Mensen kunnen vra gen over migraine insturen, die worden op de Internet gezet in de hoop dat anderen ze weten te be antwoorden. Dat heeft ook al ver schillende reacties opgelevei'd. Bridge En dan zijn er nog de bridge-pagi- na's van haar man. Frieda zet ze op het net, maar haar man zoekt de bridge-problemen op en levert informatie aan. Haar zoon Mi- chiel maakt zijn eigen sportpagi na's en sportlinks. Voor het samenstellen van die In- ternet-pagina's gebruikt Frieda een, zoals ze zelf zegt, heel een voudige HTML-editor. De codes die daarvoor nodig zijn heeft ze uit haar hoofd geleerd. En soms maakt ze gebruik van het pro gramma HotDog. Omdat ze voortdurend bezig is met verbeteringen staat een scanner nog op haar verlanglijst je. Dan kan ze zelf ook plaa tjes op Internet zetten. Nu worden die nog van het net gesprokkeld. Ook is iemand anders - weer dankzij e-mail - haar een keer behulp zaam geweest met het scannen en doorzenden van een aantal af beeldingen. René Schrier De familie Van der Windt is op Inter net te vinden op: http://people.zeelandnet.nl/ vdivindt/ Recepten van Floor: http://people.zeelandnet.nl/ vdwindt/koken/koken.html Een gepensioneerde chef-kolc met een kookboek op Internet: http://www. hvision. nl/_tourist/ kok.en.htm Andere kooklinks van Floor: http://home.worldonline.nI/_ ouweneel/ http://www. cahv.nl/_rlschilp http://ivwiv.flnet.nl/culinet/robbie Op Internet is een expositie te 'be zoeken' over de drie Hanzeste den Zutphen, Kampen en Zwolle tijdens de periode 1780-1830. De ex positie is samengesteld door de ge meentearchieven van de drie steden en sluit aan bij het centrale thema voor het schriftelijk eindexamen ge schiedenis voor Havo en VWO in 1997 en 1998. De digitale tentoonstelling belicht diverse aspecten van de geschiedenis van de drie vroegere Hanzesteden, namelijk belangrijke personen, poli tiek en cultuur. De expositie is te zien op Internet-pagina http://www.obd- .nl/1780.htm en is ingedeeld in drie periodes: revolutie en reactie (1780- 1795), de Bataafs-Franse tijd (1795- 1813) en de restauratie (1813-1830). Er wordt aandacht geschonken aan de totstandkoming van de eenheids staat tijdens de Bataafse Republiek en het herstel van de Oranjes na 1813 aan het hoofd van de monarchie. Wie over een computer met een Inter- net-aansluiting beschikt kan in feite al z'n kookboeken wel weggooien. Op In ternet zijn ondertussen honderdduizenden en misschien wel miljoenen recepten te vinden. Het is gewoon een kwestie van het juiste trefwoord in de juiste zoekmachine en het kwijlen kan beginnen. Gebruik voor dat zoeken bijvoorbeeld het zoekprogrammaatje WebFerret, gratis op Internet binnen te halen op http: //www.vironix.com/netferret.htm en de linies komen binnenstromen. Na het intik ken van een trefwoord - het programma is niet alleen bestemd voor recepten - zoekt WebFerret door allerlei internationale zoekmachines en laat heel snel de resulta ten keurig onder elkaar in een venster zien. Even dubbelklikken op een van de gevon den resultaten en de pagina verschijnt in de geïnstalleerde browser. Terug naar de recepten. Misschien is het handig om enkele favoriete recepten uit de boeken in de computer op te slaan. Daar zijn programma's voor. Daarna kunnen de kookboeken de open haard in. Domus Soft ware heeft bijvoorbeeld een standaard voor keukenrecepten ontwikkeld, ge naamd encapsulated cuisine format of ECU. Die standaard maakt het mogelijk receptuur tussen allerlei softwarepro gramma's uit te wisselen. De standaard is taal- en besturingssysteem onafhankelijk en is te vinden op CD-roms van Domus en wellicht zo links en rechts op het net. Uit wisseling van recepten, ook via Internet, wordt daarmee tamelijk eenvoudig. Wie toch niet helemaal afhankelijk wil zijn van een telefoonlijn voor het samenstellen van een maaltijd, maar het gebruik van de computer wel handig vindt, kan een beroep doen op CD roms met databanken met re cepten. Kookgek Een in het oog springende CD rom is ge naamd Kookgek Digitaal met recepten van Joop Braakhekke. Het aardige van deze CD is de manier waarop is omgegaan met de multi mediale mogelijkheden van de com puter. Zo zijn er korte videofilmpjes waar op Braakhekke op de hem eigen wijze een aantal recepten uitlegt. Verder tips over wijn en andere handige wetenswaardighe den uit de keuken. Andere zaken die op de recepten databank van deze cd staan zijn een boodschappenlijst, voedingswaarde en dia's van een aantal gerechten. Op kookgek digitaal kunnen geen eigen recepten inge voerd worden. Dat kan wel op een qua wer king vergelijkbare databank waarop al 30 recepten zijn ingevoerd, genaamd Cuisine voor Windows versie 4.0 eveneens van Domus. Hier ontbreken de filmpjes zoals op de CD van de kookgek. Op deze CD zit de eerder genoemde ECU mogelijkheid, zodat recepten van anderen of van Internet vrij gemakkelijk ingevoerd kunnen worden. Ook kunnen recepten van andere CD's van Domus ingevoerd worden. Dit software bedrijf heeft een hele serie schijfjes met re cepten uitgebracht, waaronder 100 Itali aanse recepten, 100 feestelijke recepten, 100 snelle recepten enzovoort. Het voor deel van de Domus software is niet alleen het feit dat alles Nederlandstalig is, maar ook dat er bij de CD een boekje met een dui delijke handleiding zit. Grootgrutter Albert Heijn heeft zich even eens op de CD-rom markt met recepten ge stort. Daarop zijn alle in 1996 verschenen recepten uit het blad Allerhande gezet, als mede de 200 lekkerste gerechten uit voor gaande jaren. Ook dat ruimt lekker op in de boekenkast waar al die oude Allerhandes nog opgestapeld liggen. Natuurlijk kun nen ook hier recepten uitgeprint worden om ze in de keuken bij de hand te hebben. Zoeken en bladeren in de Allerhande i-e- cepten gaat vlot en de gebruiker kan ook een overzichtje van favoriete recepten aan leggen. Verder kan naar gerechten gezocht worden die aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals het aantal personen, berei dingstijd of calorieën. Bij de favoiiete re cepten kunnen eigen notities gemaakt worden. René Schrier Kookgek Digitaal, Domus Software, ISBN 90- 5432-066-4. Prijs f29,95. Cuisine voor Windows, Domus Software, ISBN 90-5432-0729. Prijs f49,95. Allerhande CD-rom, Albert Heijn Zaandam. Prijs f39,85 Enkele links met recepten op Internet http ://w ww. cs.yale.edu/homes/ hupfer/global/regions/cam.htmlhttp://www- .rn.eals.com/ http: //valley.interact.nl/FOOD/COOK/ITALI- AANS/home.html http://www.global-m.com/montignac.htm http:/ fwww.umich.edu/ wcbn/programming/cafe/recipes.html Versie: 3.2 Frieda van de Windt-Dijselijnck zet recepten uit receptenboeken die ze haar kinderen meegaf toen die het huis uitgingen, op Internet. foto Peter Nicolai Eerste jaargang i IlllIJBIIllI iVKli l!7i(K2S 06B173" REIKI: geheimzinnige energie J HOROSCOOP VAN DE MAAND vissen: S\ Herman van Veen Dolende geesten in St. Pietersberg UFO-WAARNEMINGEN IN NEDERLAND EN BE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 43