Sigarendoos je speurt gestolen spullen op De onbekende oorden zijn geliefd Zandhappen met Peugeot in Mauretanië Locator in auto en vrachtwagen auto motorfiets 41 Angst voor de fietsendief zaterdag 15 februari 1997 Een apparaatje ter grootte van een sigarendoos, zo'n omvang heeft de locator. Het is bedoeld om personenauto's, vrachtwagens en allerlei werkmaterieel op te sporen, zodra een dief er mee aan de haal is gegaan. Bij Centraal Beheer zijn ze het ding momenteel aan het testen. Zo twintig bij tien centimeter is-ie groot, zegt Reinier Groe nendijk, coördinator diefstal en fraude bij verzekeraar Centraal Beheer. De locator wordt hij ook wel genoemd. Een apparaat dat ingebouwd wordt in een voertuig of machine en dat een signaal af geeft op het moment dat iemand zonder sleutel toch het voertuig aan de praat krijgt. Het doosje is ergens verborgen ingebouwd en de dieven merken althans dat is de bedoeling niets van de signa len die het apparaat verzendt met het uiteindelijke doel de politie de boeven een halt toe te laten roe pen. Maar zover is het nogniet.Bij Cen traal Beheer zijn ze vanaf halver wege vorige maand bezig met al lerlei technische testen. Zodra dieven aan de haal gaan met bij voorbeeld een met een locator uit geruste auto, vrachtwagen of hef truck, geeft het apparaatje een signaal af richting zendmasten, die op hun beurt dit weer doorsei nen naar de Verzekeraars Hulp dienst (VHD) in Apeldoorn. Verifiëren Daar gaan ze allereerst na of er in derdaad onbevoegden aan het werk zijn. Pas als er echt sprake is van onraad, wordt vervolgens de politie ingeseind. ..Dat verifiëren is heel belangrijk'',benadrukt Fred van Kaam, specialist casco verzekeringen. „Want je moet voorkomen dat er veel valse alar meringen komen. Daar is de poli tie terecht heel bang voor. We moe ten er dus voor zorgen dat dat heel beperkt blijft." De locator moet wel op een gehei me plek verstopt worden zodat het dievengilde er niet in slaagt eei'st het apparaat onschadelijk te ma ken. Bij auto's is dat nog niet zo'n probleem, maar in geval van werkmaterieel zijn de plekken niet massaal voorhanden, aldus de Centraal Beheer-mannen. Vooral bij kleinere objecten is het een hele toer om een holle ruimte te vinden voor de locator. Daar komt nog eens bij dat er ook een antenne nodig is om de signa len te verspreiden. Het zal duide lijk zijn dat een 'normale' antenne op een compressortje een dief tot nadenken stemt. „Gelukkig heb je tegenwoordig ook al heel ingeni euze antennes, die je nauwelijks opmerkt", zegt Reinier Groenen dijk. „En de locator zelf zal ook steeds kleiner kunnen worden. Aan de andere kant denken de cri minelen met je mee. Die zijn ook zeer marktgericht..." Proef De proef die dezer maanden wordt gehouden wordt uitgevoerd met zo'n dertig voertuigen. Het aantal diefstallen op dit front vertoont echter als gevolg van de verbe terde beveiliging zoals startblok- keerders een stabiel beeld. De Apeldoornse verzekeraar krijgt echter steeds meer te maken met claims naar aanleiding van ver dwenen vrachtwagens, tractoren, heftrucks en graafmachines. Deze apparaten vertegenwoordigen stuk voor stuk aardige kapitaal tjes zodat het ook voor Centraal Beheer aantrekkelijk is om de pre ventie verder op te voeren. CB voert de proef niet alleen uit. Zeven klanten (onder andere drie leasebedrijven, een vrachtwagen- bedrijf en een onderneming op ge bied van aannemersmaterieel) doen eraan mee. Hun opvattingen na afloop van de proef zullen van groot belang zijn of het apparaatje ook daadwerkelijk ingezet gaat worden. Fred van Kaam zegt dat invoering van de locator niet di rect zal leiden tot een premiever laging voor degenen die overgaan tot aanschaf. „Diefstal is één van de premiebepalende factoren. Maar wat bijvoorbeeld te denken van letselschade. Die neemt nog steeds toe en dan praat je al heel snel over heel erg grote bedragen. De komende maanden zal de pilot met de locator steeds realistischer worden. In de loop van het voor jaar moet er dan duidelijkheid ko men over de mogelijke invoering. Nu kost zo'n 'sigarendoosje' nog tweeduizend gulden en is dus voor een particulier niet aantrekkelijk. Groenendijk en Van Kaam ver wachten dat die prijs echter ook wel zal dalen. Voor echte 'groot verbruikers', zoals leasebedrijven die honderden auto's tegelijk bij CB hebben verzekerd, ligt de zaak natuurlijk heel anders. Zij kunnen kortingen bedingen waardoor het sneller attractief wordt. „Maar laten w'e eerst zorgen dat alles goed werkt", relativeert. Rei nier Groenendijk nog maar eens. ,Het moet echt goed functioneren. De apparatuur moet in staat zijn om tot op enkele meters nauwkeu rig aan te geven waar de gestolen auto zich bevindt. Dat luistert heel Jan Witting Rij wielvierdaagsen in eigen land laten we graag aan ons voorbijgaan. Neen, de moderne fietsvakantie heeft plaats in een ver, liefst onbekend land. Voor de eerste voorbereidingen moet je vandaag, zaterdag, en morgen, zondag, in Nieuwegein zijn. Daar wordt voor de vijftiende keer de Fiets VakantieBeurs gehouden. Op de fietsbeurs in Nieuwegein presenteren zich meer dan zestig standhouders met diensten en producten. VW's uit binnen- en buitenland, reisorganisaties, fietsfabrikanten, importeurs als mede uitgevers van fietskaarten, boeken en reisgidsen proberen alle facetten van de fietsrecreatie te belichten. Of het nu gaat om een dagtochtje in de eigen provincie of om een trip van vele weken door Suriname, Groenland. Marokko, Patagonië of Australië. Over de laatste twee bestemmingen zijn spreekbeurten voorzien van de wereldfietsers Bart Aardema en Frank van Rijn, die in hun lezin gen vooral zullen ingaan op de da- gelijkse praktijk. En wellicht zet ten die bijdragen de bezoekers bovendien aan tot de weloverwo gen keuze van de FietsVakantie- Fiets van het jaar. Zeven nominaties voor de Fiets van het jaar 1997 Tij dens de opening van de Fiets RAI, donderdag 6 maart, wordt de Fiets van het Jaar 1997 bekendgemaakt. Een van fabri kanten onafhankelijke jury van acht personen maakt een keuze uit zeven genomineerde fietsen. Er dingen dit jaar twee ligfietsen mee naar de begeerde titelDaar is het type Trike bij van Flevobike, een driewielige ligfiets. Tussen de achterwielen heeft deze fiets een flinke bagagebak. De tweede no minatie is voor de M5 Speedline Blue Glide van de Middelburger Bram Moens. Op de lijst van de overige genomi neerde fietsen komt Giant zelfs twee keer voor met het type ATX 970, een mountainbike, en het ty pe TCR-1, een racefiets. Verder gaat het om Personal Bike van Ba- tavus, Emotion van Koga en X- bow van Sparta, alle stads-toer- fietsen. Genoemde modellen zijn tijdens de FietsRAI van 6 t/m 9 maart in Amsterdam bezichtigen. „Bij ons kunnen de mensen heel gericht naar informatie zoeken", stelt Thijmen Jacobse, organisa tor van het evenement. „Voor een breed opgezette activiteitenbeurs als Op Pad. onlangs weer gehou den in Den Haag, ligt dat heel an ders. Daar hoor je standhouders klagen over het feit dat de bezoe kers eigenlijk alleen maar komen om brochures weg te halen. Hierin Nieuwegein is van de geschatte achtduizend bezoekers zo'n tach tig procent echt geinteresseerd in fietsvakanties". Fervente fletser De beurs kent dit jaar haar vijf tiende editie. Het idee ontstond in het begin van de jaren tachtig bij Gijsbert Valstar, nog altijd de drij vende kracht achter de FietsVa- kantieWinkel in Woerden. Hij ont ving fervente fietsers uit het land lang in Amsterdam, eerst in de Jaap Edenhal en later in de Beurs van Berlage. Maar sinds enkele jaren biedt het sport- en evene mentencomplex Merwestein in Nieuwegein onderdak aan de tweedaagse FietsVakantieBeurs. Zo'n derde lustrum vraagt na tuurlijk om een feestje, liefst met de nodige notabelen. En dat alles komt er dus ook. De commissaris van de koningin in Utrecht, jhr. mr. P. Beelaerts van Blokland, ver richt vandaag de officiële opening in aanwezigheid van burgemees ter drs. J. Laan van Nieuwegein. Daarnaast verschijnt de ambassa deur van Cuba in Nederland, mevrouw Sonia DiazLlera, ten to nele. Vooral hetbezoek van laatst genoemde wekt onze oprechte nieuwsgierigheid. Cuba Thijmen Jacobse: „Vandaag is de officiële première van Cuba Que- rida, een fihn die we zelf hebben gemaakt van een fietstocht van twee weken over het prachtige, in teressante eiland. We zijn op scho len geweest, hebben geslapen bij boeren. We hebben ons in die pe riode vooral onder de mensen be geven. Waarom juist daarheen Om te laten zien dat auto's heel veel kunnen hebben, trok Peugeot met Partners de woestijn in. De zandbak in het Afrikaanse Mauretanië teisterde niet alleen de voertuigen maar ook de mensheid. Uit de stofwolk tientallen me ters voor ons klinkt een doffe knal. Nog voordat we weten waar die vandaan komt, of wat de bete kenis ervan is, overkomt onze 'Partner' hetzelfde. Het geluid van onze knal is nog maar nauwelijks in stof opgegaan of we worden op geschrikt door een nieuw geluid, dat ook niet veel goeds voorspelt. De klank van ijzer op ijzer doet ons beseffen dat we een probleem heb ben. En dat in the middle of nowhere, waar de zon ongenadig tekeer gaat en waar stofhappen onontkoombaar is. Of je nu 's nachts in je waterdichte (maar niet stofdichte!) tentje ligt, in de auto zit of je je elders bevindt, knarsetanden hoort bij een land als Mauretanië als zand bij een woestijn. En daar zijn wij dus. Voor de duidelijkheid: het arme Mauretanië ligt in westelijk Afri ka, dat 25 maal zo groot is als ons land, en wordt omringd door de Westelijke Sahara, Marokko, Al gerije, Mali en Senegal. Het land met Nouakchott als hoofdstad be staat voor twee derde uit woestijn. Het telt slechts 2,2 miljoen inwo ners. Weinig, ben je aanvankelijk geneigd te denken. Maar al na een paar dagen ben je van mening ver anderd en denk je: wat zijn het er veel. Want in de wijde omgeving van Atar is armoe troef en lijkt het wel of de mensen alleen van stof, zand, de bloedhete zon en van de Harmattan - een droge wind - moeten leven. Veerpoot Terug naar onze 'onheilsplek'. Het jankende geluid van onze Peugeot Partner deed ons al snel beseffen dat het uit was met de pret. We moesten er de brui aan geven. Een maal tot stilstand gekomen en na dat de stofwolk was gaan liggen, bleken we bijna zij aan zij te staan met twee collega's die hetzelfde was overkomen en wel op precies dezelfde plaats. Driftend cloor de bocht in mul zand was het linker voorwiel tegen een joekel van een steen gekomen. Wij werden be loond met een kromme veerpoot. Onze collega's kregen meer: een kromme veerpoot plus een lekke band. Daar stonden we dus met onze Partners Grand Raid, zoals de Peugeots voluit heten. In de brandende zon met om ons heen niets dan zand en stenen. Vervelend, maar geen reden tot paniek. In de koelbox was voedsel en drinken voor een dag aanwezig en in het ergste geval hadden we nog de beschikking over heuse noodrantsoenen. Dat we aan de laatste lekkernij niet zouden toe komen. stond bij voorbaat wel vast. Want tijdens de diverse brie fings was één ding goed duideüjk geworden en dat was dat Peugeot niets aan het toeval had overgela ten. Daar waren maanden en maanden van voorbereiding aan vooraf gegaan. Want ook al was het toilet een gaatje in de grond en de douche een emmertje water, er was in beide bivakken voor alles gezoi-gd en aan alles was gedacht. Alles met slechts één ding voor ogen: avontuur. Zelfs een zand- stormpje ontbrak niet, maar ook al zat het zand tot diep in de slaap zak, de tentjes hielden dapper stand ook al had het tentdoek veel weg van een zeef. Vliegtuigje Tijdens onze tweedaagse grote tocht (vandaar de toevoeging Grand Raid) van meer dan zes honderd kilometer dwars door de woestijn zou een vliegtuigje ons begeleiden. Gezien hebben we het niet. Alleen af en toe duidde een licht gebrom op zijn aanwezig heid. Een geruststellende gedach te. Ook geruststellend was de we tenschap dat er diverse service wagens van Peugeot de 25 Part ners begeleidden, waaronder een grote materiaalwagen in de vorm van een zeswielaangedreven IV^er- cedes-Benz. Voor een goed begrip: het konvooi-rijden hield niet in dat iedereen maar braaf achter el kaar aan reed. Er was gelegenheid Fietsvakanties zijn populair, fervente fietsers kunnen dit weekeinde terecht op de beurs in Nieuwegein voor informatie over tal van fietsonderwerpen. Misschien wel door onze Holland se nieuwsgierigheid.... wie weet wat daar straks, in het volcommu- nistische Cuba, gaat gebeuren." Voor Cuba kun je volgens Thijmen Jacobse ook de naam van andere landen invullen. Als het maar vér weg is, liefst heel ver. „Dat is zo. Fietsen in onbekende buitenlan den is gewoon enorm in trek. Het lijkt wel of iedereen Drenthe en Denemarken voor gezien houdt. John de Graaff FietsVakantieBeurs: Sportcomplex Merwestein m Nieuwegein, vandaag (zaterdag) en morgen 10.00 tot 17.00 uur. Toegangsprijs: volwassenen f.12,50, kinderen tot 12 jaar f.5. 65- plussers f.10. Met het toegangskaartje gratis zwemmen in het golfslagbad. Een op de vier Nederlanders fietst niet uit angst voor het feit dat het rijwiel wordt gesto len. Liefst 27 procent laat om die reden de fiets staan. Met be waakte fietsenstallingen en be tere registratiesystemen moet dit percentage snél naar bene den worden gebracht, stelde ir. Wezenaar, voorzitter van het tentoonstellingscomité van de FietsRAI 97. „In een dichtslibbende Rand stad en binnensteden is de mi lieuvriendelijke tweewieler het vervoermiddel van de toe komst" Op de FietsRAI, die van 6 tot en met 9 maart wordt gehouden, zijn bijvoorbeeld nieuwe sloten te zien die al bij de productie van de fiets in het frame worden geïntegreerd. Wezenaar maakte tevens be kend dat in 1996 met zo'n 1,3 miljoen stuks bijna net zoveel fietsen zijn verkocht als in 1995. Verreweg de meeste con sumenten (87 procent) kocht de nieuwe fiets bij de vakhandel, zo heeft recent onderzoek uit gewezen. Een belangrijke re den om bij de vakhandel te ko pen is de mogelijkheid om de oude fiets in te ruilen. om, zij het binnen de perken, een eigen route te rijden. Wie teveel dreigde af te wijken werd via de boordradio tot de orde geroepen. Dat het vliegtuigje werkte, bleek toen binnen een half uur een van de vier rode vierwielaangedreven serviceauto's van Peugeot op de onheilsplek verscheen. Veerpoten waren echter niet voorradig. Die zaten in de dikke Mercedes die al bij de pleisterplaats, zo'n kleine vijftig kilometer verderop stond. Improvisatie dus. Met hamer en breekijzer werd de kromming te lijf gegaan. Met geduld, gezwoeg, gekreun en heel veel zweetdrup pels lukte het de twee Franse mon teurs de twee Partners weer op weg te helpen. Bij onze collega's met succes, zij konden de etappe geheel uitrijden. Wij hadden nog een keer hulp nodig om de pleis terplaats te kunnen bereiken. Daar lag de nieuwe veerpoot ge reed en binnen een uur was het eu vel opgelost en konden ook wij de etappe uitrijden. Ook de volgende etappe werd met goed gevolg afge legd. Banden Wie weet hoe het is om door de woestijn te rijden, hoef je niet te vertellen dat de Partners behoor lijk op hun falie hebben gekregen. Zo zelfs dat het een wonder mag heten dat er niet één, maar dan ook niet één definitief het loodje heeft gelegd. Dat de organisatie daar een groot aandeel in heeft gehad hoeft geen betoog. Neem alleen maar het feit dat gezien de om standigheden de bandenspanning nogal eens moest worden gewij zigd. Zand vraagt nu eenmaal om zachtere banden dan een traject vol met scherpe stenen en keien. Lucht uit een band laten lopen is makkelijk; daarentegen is lucht inbrengen midden in de woestenij een ander verhaal. Hoewel het rijden in de woestijn overeenkomsten vertoont met ter reinrijden, is het toch anders. Zo vertoont het rijden in rul zand veel overeenkomsten met het rijden in de sneeuw. Onderweg kom je nau welijks iemand tegen, toch moet je constant alert zijn, want je zit vast zonder dat je er erg in hebt. Met andere woorden, woestijnrijden is een kunst. Dat Peugeot voor het testen van de Partner Grand Raid, waarvan de definitieve versie begin maart op de autosalon van Genève komt te staan, voor Afrika heeft gekozen is niet zo vreemd als het lijkt. Wie ooit een keer in Afrika is geweest, weet dat Frankrijk en Peugeot iets hebben met dit werelddeel, dus ook met Mauretanië. Van de wei nige auto's die in dat land rondrij den is het merendeel afkomstig van Peugeot. En om te bewijzen dat de nieuwe multifunctionele Partner voldoende kwaliteit in huis heeft om 'standaard' barre omstandigheden aan te kunnen, is het oog op de woestijn van Maure tanië gevallen Stalen plaat Om alle stenen en keien goed te kunnen verwerken werd de motor beschermd door een vier millime ter dikke stalen plaat en kreeg hij een zwaardere achteras. De Grand Raid die werd beproefd was twee persoons. De vooiwielen werden aangedreven door de welbekende 1,9 liter-dieselmotor van 51 kW/71 pk. Door de huif van kunst stof te vei-wijderen ontstaat een pick up. Maar de Grand Raid wordt ook leverbaar als vijfper- soons auto. Tevens gaat vierwiel- aandrijving tot de mogelijkheden behoren. Maar zover is het nog niet. Ver wacht wordt dat de Partner Grand Raid in september op de markt komt, tegen die tijd zullen ook de prijzen worden bekendgemaakt. Voorlopig zijn nu andere collega's de auto's in de woestijn aan het uitproberen, tot en met 10 februa ri. Dan trekt Peugeot zich uit de woestijn terug. Meer dan driehon derd journalisten hebben dan een meer dan indrukwekkende im pressie van de woestijn en de Grand Raid gekregen. De technici zullen eerst een aantal woestijn auto's aan een nader onderzoek onderwerpen. Dat zij stof tot na denken vinden, is zeker. Henk Lambregtse Een dikke bull-bar voorop, kunststof verbredingen op de flanken en een reservewiel op de achterdeur geven de Partner het aanzien van een echte terreinwagen, als is het geen terreinwagen. Een werknemer van de verzekeraarshulpdienst test de Locator.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 41