Sigarendoos je speurt
gestolen spullen op
De onbekende oorden zijn geliefd
Zandhappen
met Peugeot
in Mauretanië
Locator in
auto en
vrachtwagen
auto motorfiets
41
Angst voor de fietsendief
zaterdag 15 februari 1997
Een apparaatje ter
grootte van een
sigarendoos, zo'n omvang
heeft de locator. Het is
bedoeld om personenauto's,
vrachtwagens en allerlei
werkmaterieel op te sporen,
zodra een dief er mee aan de
haal is gegaan. Bij Centraal
Beheer zijn ze het ding
momenteel aan het testen.
Zo twintig bij tien centimeter
is-ie groot, zegt Reinier Groe
nendijk, coördinator diefstal en
fraude bij verzekeraar Centraal
Beheer. De locator wordt hij ook
wel genoemd. Een apparaat dat
ingebouwd wordt in een voertuig
of machine en dat een signaal af
geeft op het moment dat iemand
zonder sleutel toch het voertuig
aan de praat krijgt. Het doosje is
ergens verborgen ingebouwd en
de dieven merken althans dat is
de bedoeling niets van de signa
len die het apparaat verzendt met
het uiteindelijke doel de politie de
boeven een halt toe te laten roe
pen.
Maar zover is het nogniet.Bij Cen
traal Beheer zijn ze vanaf halver
wege vorige maand bezig met al
lerlei technische testen. Zodra
dieven aan de haal gaan met bij
voorbeeld een met een locator uit
geruste auto, vrachtwagen of hef
truck, geeft het apparaatje een
signaal af richting zendmasten,
die op hun beurt dit weer doorsei
nen naar de Verzekeraars Hulp
dienst (VHD) in Apeldoorn.
Verifiëren
Daar gaan ze allereerst na of er in
derdaad onbevoegden aan het
werk zijn. Pas als er echt sprake is
van onraad, wordt vervolgens de
politie ingeseind. ..Dat verifiëren
is heel belangrijk'',benadrukt
Fred van Kaam, specialist casco
verzekeringen. „Want je moet
voorkomen dat er veel valse alar
meringen komen. Daar is de poli
tie terecht heel bang voor. We moe
ten er dus voor zorgen dat dat heel
beperkt blijft."
De locator moet wel op een gehei
me plek verstopt worden zodat het
dievengilde er niet in slaagt eei'st
het apparaat onschadelijk te ma
ken. Bij auto's is dat nog niet zo'n
probleem, maar in geval van
werkmaterieel zijn de plekken
niet massaal voorhanden, aldus de
Centraal Beheer-mannen. Vooral
bij kleinere objecten is het een hele
toer om een holle ruimte te vinden
voor de locator.
Daar komt nog eens bij dat er ook
een antenne nodig is om de signa
len te verspreiden. Het zal duide
lijk zijn dat een 'normale' antenne
op een compressortje een dief tot
nadenken stemt. „Gelukkig heb je
tegenwoordig ook al heel ingeni
euze antennes, die je nauwelijks
opmerkt", zegt Reinier Groenen
dijk. „En de locator zelf zal ook
steeds kleiner kunnen worden.
Aan de andere kant denken de cri
minelen met je mee. Die zijn ook
zeer marktgericht..."
Proef
De proef die dezer maanden wordt
gehouden wordt uitgevoerd met
zo'n dertig voertuigen. Het aantal
diefstallen op dit front vertoont
echter als gevolg van de verbe
terde beveiliging zoals startblok-
keerders een stabiel beeld. De
Apeldoornse verzekeraar krijgt
echter steeds meer te maken met
claims naar aanleiding van ver
dwenen vrachtwagens, tractoren,
heftrucks en graafmachines. Deze
apparaten vertegenwoordigen
stuk voor stuk aardige kapitaal
tjes zodat het ook voor Centraal
Beheer aantrekkelijk is om de pre
ventie verder op te voeren.
CB voert de proef niet alleen uit.
Zeven klanten (onder andere drie
leasebedrijven, een vrachtwagen-
bedrijf en een onderneming op ge
bied van aannemersmaterieel)
doen eraan mee. Hun opvattingen
na afloop van de proef zullen van
groot belang zijn of het apparaatje
ook daadwerkelijk ingezet gaat
worden. Fred van Kaam zegt dat
invoering van de locator niet di
rect zal leiden tot een premiever
laging voor degenen die overgaan
tot aanschaf. „Diefstal is één van
de premiebepalende factoren.
Maar wat bijvoorbeeld te denken
van letselschade. Die neemt nog
steeds toe en dan praat je al heel
snel over heel erg grote bedragen.
De komende maanden zal de pilot
met de locator steeds realistischer
worden. In de loop van het voor
jaar moet er dan duidelijkheid ko
men over de mogelijke invoering.
Nu kost zo'n 'sigarendoosje' nog
tweeduizend gulden en is dus voor
een particulier niet aantrekkelijk.
Groenendijk en Van Kaam ver
wachten dat die prijs echter ook
wel zal dalen. Voor echte 'groot
verbruikers', zoals leasebedrijven
die honderden auto's tegelijk bij
CB hebben verzekerd, ligt de zaak
natuurlijk heel anders. Zij kunnen
kortingen bedingen waardoor het
sneller attractief wordt.
„Maar laten w'e eerst zorgen dat
alles goed werkt", relativeert. Rei
nier Groenendijk nog maar eens.
,Het moet echt goed functioneren.
De apparatuur moet in staat zijn
om tot op enkele meters nauwkeu
rig aan te geven waar de gestolen
auto zich bevindt. Dat luistert heel
Jan Witting
Rij wielvierdaagsen in eigen land laten we graag aan ons voorbijgaan.
Neen, de moderne fietsvakantie heeft plaats in een ver, liefst onbekend
land. Voor de eerste voorbereidingen moet je vandaag, zaterdag, en morgen,
zondag, in Nieuwegein zijn. Daar wordt voor de vijftiende keer de
Fiets VakantieBeurs gehouden.
Op de fietsbeurs in Nieuwegein
presenteren zich meer dan
zestig standhouders met diensten
en producten. VW's uit binnen-
en buitenland, reisorganisaties,
fietsfabrikanten, importeurs als
mede uitgevers van fietskaarten,
boeken en reisgidsen proberen alle
facetten van de fietsrecreatie te
belichten. Of het nu gaat om een
dagtochtje in de eigen provincie of
om een trip van vele weken door
Suriname, Groenland. Marokko,
Patagonië of Australië. Over de
laatste twee bestemmingen zijn
spreekbeurten voorzien van de
wereldfietsers Bart Aardema en
Frank van Rijn, die in hun lezin
gen vooral zullen ingaan op de da-
gelijkse praktijk. En wellicht zet
ten die bijdragen de bezoekers
bovendien aan tot de weloverwo
gen keuze van de FietsVakantie-
Fiets van het jaar.
Zeven nominaties
voor de Fiets van
het jaar 1997
Tij dens de opening van de Fiets
RAI, donderdag 6 maart,
wordt de Fiets van het Jaar 1997
bekendgemaakt. Een van fabri
kanten onafhankelijke jury van
acht personen maakt een keuze uit
zeven genomineerde fietsen.
Er dingen dit jaar twee ligfietsen
mee naar de begeerde titelDaar is
het type Trike bij van Flevobike,
een driewielige ligfiets. Tussen de
achterwielen heeft deze fiets een
flinke bagagebak. De tweede no
minatie is voor de M5 Speedline
Blue Glide van de Middelburger
Bram Moens.
Op de lijst van de overige genomi
neerde fietsen komt Giant zelfs
twee keer voor met het type ATX
970, een mountainbike, en het ty
pe TCR-1, een racefiets. Verder
gaat het om Personal Bike van Ba-
tavus, Emotion van Koga en X-
bow van Sparta, alle stads-toer-
fietsen. Genoemde modellen zijn
tijdens de FietsRAI van 6 t/m 9
maart in Amsterdam bezichtigen.
„Bij ons kunnen de mensen heel
gericht naar informatie zoeken",
stelt Thijmen Jacobse, organisa
tor van het evenement. „Voor een
breed opgezette activiteitenbeurs
als Op Pad. onlangs weer gehou
den in Den Haag, ligt dat heel an
ders. Daar hoor je standhouders
klagen over het feit dat de bezoe
kers eigenlijk alleen maar komen
om brochures weg te halen. Hierin
Nieuwegein is van de geschatte
achtduizend bezoekers zo'n tach
tig procent echt geinteresseerd in
fietsvakanties".
Fervente fletser
De beurs kent dit jaar haar vijf
tiende editie. Het idee ontstond in
het begin van de jaren tachtig bij
Gijsbert Valstar, nog altijd de drij
vende kracht achter de FietsVa-
kantieWinkel in Woerden. Hij ont
ving fervente fietsers uit het land
lang in Amsterdam, eerst in de
Jaap Edenhal en later in de Beurs
van Berlage. Maar sinds enkele
jaren biedt het sport- en evene
mentencomplex Merwestein in
Nieuwegein onderdak aan de
tweedaagse FietsVakantieBeurs.
Zo'n derde lustrum vraagt na
tuurlijk om een feestje, liefst met
de nodige notabelen. En dat alles
komt er dus ook. De commissaris
van de koningin in Utrecht, jhr. mr.
P. Beelaerts van Blokland, ver
richt vandaag de officiële opening
in aanwezigheid van burgemees
ter drs. J. Laan van Nieuwegein.
Daarnaast verschijnt de ambassa
deur van Cuba in Nederland,
mevrouw Sonia DiazLlera, ten to
nele. Vooral hetbezoek van laatst
genoemde wekt onze oprechte
nieuwsgierigheid.
Cuba
Thijmen Jacobse: „Vandaag is de
officiële première van Cuba Que-
rida, een fihn die we zelf hebben
gemaakt van een fietstocht van
twee weken over het prachtige, in
teressante eiland. We zijn op scho
len geweest, hebben geslapen bij
boeren. We hebben ons in die pe
riode vooral onder de mensen be
geven. Waarom juist daarheen
Om te laten zien dat auto's heel veel
kunnen hebben, trok Peugeot met
Partners de woestijn in. De zandbak in
het Afrikaanse Mauretanië teisterde
niet alleen de voertuigen maar ook de
mensheid.
Uit de stofwolk tientallen me
ters voor ons klinkt een doffe
knal. Nog voordat we weten waar
die vandaan komt, of wat de bete
kenis ervan is, overkomt onze
'Partner' hetzelfde. Het geluid van
onze knal is nog maar nauwelijks
in stof opgegaan of we worden op
geschrikt door een nieuw geluid,
dat ook niet veel goeds voorspelt.
De klank van ijzer op ijzer doet ons
beseffen dat we een probleem heb
ben. En dat in the middle of
nowhere, waar de zon ongenadig
tekeer gaat en waar stofhappen
onontkoombaar is. Of je nu 's
nachts in je waterdichte (maar
niet stofdichte!) tentje ligt, in de
auto zit of je je elders bevindt,
knarsetanden hoort bij een land
als Mauretanië als zand bij een
woestijn. En daar zijn wij dus.
Voor de duidelijkheid: het arme
Mauretanië ligt in westelijk Afri
ka, dat 25 maal zo groot is als ons
land, en wordt omringd door de
Westelijke Sahara, Marokko, Al
gerije, Mali en Senegal. Het land
met Nouakchott als hoofdstad be
staat voor twee derde uit woestijn.
Het telt slechts 2,2 miljoen inwo
ners. Weinig, ben je aanvankelijk
geneigd te denken. Maar al na een
paar dagen ben je van mening ver
anderd en denk je: wat zijn het er
veel. Want in de wijde omgeving
van Atar is armoe troef en lijkt het
wel of de mensen alleen van stof,
zand, de bloedhete zon en van de
Harmattan - een droge wind -
moeten leven.
Veerpoot
Terug naar onze 'onheilsplek'. Het
jankende geluid van onze Peugeot
Partner deed ons al snel beseffen
dat het uit was met de pret. We
moesten er de brui aan geven. Een
maal tot stilstand gekomen en na
dat de stofwolk was gaan liggen,
bleken we bijna zij aan zij te staan
met twee collega's die hetzelfde
was overkomen en wel op precies
dezelfde plaats. Driftend cloor de
bocht in mul zand was het linker
voorwiel tegen een joekel van een
steen gekomen. Wij werden be
loond met een kromme veerpoot.
Onze collega's kregen meer: een
kromme veerpoot plus een lekke
band. Daar stonden we dus met
onze Partners Grand Raid, zoals
de Peugeots voluit heten. In de
brandende zon met om ons heen
niets dan zand en stenen.
Vervelend, maar geen reden tot
paniek. In de koelbox was voedsel
en drinken voor een dag aanwezig
en in het ergste geval hadden we
nog de beschikking over heuse
noodrantsoenen. Dat we aan de
laatste lekkernij niet zouden toe
komen. stond bij voorbaat wel
vast. Want tijdens de diverse brie
fings was één ding goed duideüjk
geworden en dat was dat Peugeot
niets aan het toeval had overgela
ten. Daar waren maanden en
maanden van voorbereiding aan
vooraf gegaan. Want ook al was
het toilet een gaatje in de grond en
de douche een emmertje water, er
was in beide bivakken voor alles
gezoi-gd en aan alles was gedacht.
Alles met slechts één ding voor
ogen: avontuur. Zelfs een zand-
stormpje ontbrak niet, maar ook
al zat het zand tot diep in de slaap
zak, de tentjes hielden dapper
stand ook al had het tentdoek veel
weg van een zeef.
Vliegtuigje
Tijdens onze tweedaagse grote
tocht (vandaar de toevoeging
Grand Raid) van meer dan zes
honderd kilometer dwars door de
woestijn zou een vliegtuigje ons
begeleiden. Gezien hebben we het
niet. Alleen af en toe duidde een
licht gebrom op zijn aanwezig
heid. Een geruststellende gedach
te. Ook geruststellend was de we
tenschap dat er diverse service
wagens van Peugeot de 25 Part
ners begeleidden, waaronder een
grote materiaalwagen in de vorm
van een zeswielaangedreven IV^er-
cedes-Benz. Voor een goed begrip:
het konvooi-rijden hield niet in
dat iedereen maar braaf achter el
kaar aan reed. Er was gelegenheid
Fietsvakanties zijn populair, fervente fietsers kunnen dit weekeinde terecht op de beurs in Nieuwegein voor
informatie over tal van fietsonderwerpen.
Misschien wel door onze Holland
se nieuwsgierigheid.... wie weet
wat daar straks, in het volcommu-
nistische Cuba, gaat gebeuren."
Voor Cuba kun je volgens Thijmen
Jacobse ook de naam van andere
landen invullen. Als het maar vér
weg is, liefst heel ver. „Dat is zo.
Fietsen in onbekende buitenlan
den is gewoon enorm in trek. Het
lijkt wel of iedereen Drenthe en
Denemarken voor gezien houdt.
John de Graaff
FietsVakantieBeurs: Sportcomplex
Merwestein m Nieuwegein, vandaag
(zaterdag) en morgen 10.00 tot 17.00
uur. Toegangsprijs: volwassenen
f.12,50, kinderen tot 12 jaar f.5. 65-
plussers f.10. Met het toegangskaartje
gratis zwemmen in het golfslagbad.
Een op de vier Nederlanders
fietst niet uit angst voor het
feit dat het rijwiel wordt gesto
len. Liefst 27 procent laat om
die reden de fiets staan. Met be
waakte fietsenstallingen en be
tere registratiesystemen moet
dit percentage snél naar bene
den worden gebracht, stelde ir.
Wezenaar, voorzitter van het
tentoonstellingscomité van de
FietsRAI 97.
„In een dichtslibbende Rand
stad en binnensteden is de mi
lieuvriendelijke tweewieler het
vervoermiddel van de toe
komst" Op de FietsRAI, die
van 6 tot en met 9 maart wordt
gehouden, zijn bijvoorbeeld
nieuwe sloten te zien die al bij
de productie van de fiets in het
frame worden geïntegreerd.
Wezenaar maakte tevens be
kend dat in 1996 met zo'n 1,3
miljoen stuks bijna net zoveel
fietsen zijn verkocht als in
1995. Verreweg de meeste con
sumenten (87 procent) kocht de
nieuwe fiets bij de vakhandel,
zo heeft recent onderzoek uit
gewezen. Een belangrijke re
den om bij de vakhandel te ko
pen is de mogelijkheid om de
oude fiets in te ruilen.
om, zij het binnen de perken, een
eigen route te rijden. Wie teveel
dreigde af te wijken werd via de
boordradio tot de orde geroepen.
Dat het vliegtuigje werkte, bleek
toen binnen een half uur een van
de vier rode vierwielaangedreven
serviceauto's van Peugeot op de
onheilsplek verscheen. Veerpoten
waren echter niet voorradig. Die
zaten in de dikke Mercedes die al
bij de pleisterplaats, zo'n kleine
vijftig kilometer verderop stond.
Improvisatie dus. Met hamer en
breekijzer werd de kromming te
lijf gegaan. Met geduld, gezwoeg,
gekreun en heel veel zweetdrup
pels lukte het de twee Franse mon
teurs de twee Partners weer op
weg te helpen. Bij onze collega's
met succes, zij konden de etappe
geheel uitrijden. Wij hadden nog
een keer hulp nodig om de pleis
terplaats te kunnen bereiken.
Daar lag de nieuwe veerpoot ge
reed en binnen een uur was het eu
vel opgelost en konden ook wij de
etappe uitrijden. Ook de volgende
etappe werd met goed gevolg afge
legd.
Banden
Wie weet hoe het is om door de
woestijn te rijden, hoef je niet te
vertellen dat de Partners behoor
lijk op hun falie hebben gekregen.
Zo zelfs dat het een wonder mag
heten dat er niet één, maar dan ook
niet één definitief het loodje heeft
gelegd. Dat de organisatie daar
een groot aandeel in heeft gehad
hoeft geen betoog. Neem alleen
maar het feit dat gezien de om
standigheden de bandenspanning
nogal eens moest worden gewij
zigd. Zand vraagt nu eenmaal om
zachtere banden dan een traject
vol met scherpe stenen en keien.
Lucht uit een band laten lopen is
makkelijk; daarentegen is lucht
inbrengen midden in de woestenij
een ander verhaal.
Hoewel het rijden in de woestijn
overeenkomsten vertoont met ter
reinrijden, is het toch anders. Zo
vertoont het rijden in rul zand veel
overeenkomsten met het rijden in
de sneeuw. Onderweg kom je nau
welijks iemand tegen, toch moet je
constant alert zijn, want je zit vast
zonder dat je er erg in hebt. Met
andere woorden, woestijnrijden is
een kunst.
Dat Peugeot voor het testen van de
Partner Grand Raid, waarvan de
definitieve versie begin maart op
de autosalon van Genève komt te
staan, voor Afrika heeft gekozen is
niet zo vreemd als het lijkt. Wie
ooit een keer in Afrika is geweest,
weet dat Frankrijk en Peugeot iets
hebben met dit werelddeel, dus
ook met Mauretanië. Van de wei
nige auto's die in dat land rondrij
den is het merendeel afkomstig
van Peugeot. En om te bewijzen
dat de nieuwe multifunctionele
Partner voldoende kwaliteit in
huis heeft om 'standaard' barre
omstandigheden aan te kunnen, is
het oog op de woestijn van Maure
tanië gevallen
Stalen plaat
Om alle stenen en keien goed te
kunnen verwerken werd de motor
beschermd door een vier millime
ter dikke stalen plaat en kreeg hij
een zwaardere achteras. De Grand
Raid die werd beproefd was twee
persoons. De vooiwielen werden
aangedreven door de welbekende
1,9 liter-dieselmotor van 51
kW/71 pk. Door de huif van kunst
stof te vei-wijderen ontstaat een
pick up. Maar de Grand Raid
wordt ook leverbaar als vijfper-
soons auto. Tevens gaat vierwiel-
aandrijving tot de mogelijkheden
behoren.
Maar zover is het nog niet. Ver
wacht wordt dat de Partner Grand
Raid in september op de markt
komt, tegen die tijd zullen ook de
prijzen worden bekendgemaakt.
Voorlopig zijn nu andere collega's
de auto's in de woestijn aan het
uitproberen, tot en met 10 februa
ri. Dan trekt Peugeot zich uit de
woestijn terug. Meer dan driehon
derd journalisten hebben dan een
meer dan indrukwekkende im
pressie van de woestijn en de
Grand Raid gekregen. De technici
zullen eerst een aantal woestijn
auto's aan een nader onderzoek
onderwerpen. Dat zij stof tot na
denken vinden, is zeker.
Henk Lambregtse
Een dikke bull-bar voorop, kunststof verbredingen op de flanken en een
reservewiel op de achterdeur geven de Partner het aanzien van een echte
terreinwagen, als is het geen terreinwagen.
Een werknemer van de verzekeraarshulpdienst test de Locator.