Oude Testament inspireerde tot onheilige prenten Nederland barst van de jazz vocalisten Prijzen moderne kunst uit het slop PZC Moord en doodslag in Rembrandthuis Overzicht van barok klinkt sprankelend kunst cultuur 23 Zonnige toekomst voor Zwols concours cd vrijdag 24 januari 1997 Rembrandt: Het offer van Abraham (1655) Op een houtsnede van Jan Lievens uit 1645 staat Kaïn op het punt zijn broer Abel dood te slaan met het kaakbeen van een ezel. De kunstenaar maakte van Kaïn een waanzinnige woesteling met gezwollen spierbundels. Ook Abel is weergegeven als een hedendaags sportschooltype, maar het Oude Testament gebiedt nu eenmaal dat hij hulpeloos het onderspit zal delven. Het broederdrama is een van bijbelverhalen die in het Rembrandthuis voor een spannende expositie vol moord- en doodslag hebben gezorgd. Waarom het Oude Testament voor Nederlandse kunste naars uit de 16de en 17de eeuw zo'n onuitputtelijke inspiratie bron vormde blijkt in de eerste plaats uit de geslepen messen, ja loerse blikken en sensuele bloot partijen op veel van de 125 pren ten en boekillustraties die hier aanwezig zijn. De samenstellers realiseerden zich echter terecht dat de bijbelkennis van de meeste bezoekers diep zal zijn weggezakt en hebben voor heldere onder schriften over al deze dramatische verhalen gezorgd. In combinatie met een cd-romprogramma, een speurtocht voor de jeugd en een leuke bijbelse 'strip' van WimHof- man is deze expositie zo een edu catieve voltreffer geworden. Wie Aartsvaderen, Engelen en Profeten bezoekt krijgt ook een lesje in de geschiedenis die aan de 16de en 17de eeuw vooraf gaat. Die begint in de Middeleeuwen, toen de geschreven kennis van het Woord van God nog voorbehou den was aan de maatschappelijke bovenlaag. De kunstenaars oefen den zich in die periode in de weer gave van leven en lij den van Chris tus in het Nieuwe Testament. In de Renaissancê verschoof de belang stelling naar de klassieke goden en heldenwereld en bekwaamden de kunstenaars zich verder in de weergave van de menselijke ana tomie en het perspectief. De uitvinding van de boekdruk kunst in de 15de eeuw maakte de bijbel vanaf het begin van de 16de eeuw enorm populair omdat het Boek der Boeken voortaan ook in grote oplages in de volkstalen be schikbaar was. Wie de Hebreeuw se, Griekse en Latijnse versies niet kon lezen, kon zo voortaan toch smullen van verhalen die voor de toen levende mensen dezelfde fas cinatie moeten hebben gehad als hedendaagse soapseries op de te levisie. Eva die zo stom is van de appel van het kwaad te eten en sa men met Adam weg moet uit het paradijs, Abraham die het mes in de keel van zijn zoon Izaak zet en de dochters van Lot die vader dronken voeren om met hem te pa ren voor nageslacht: kan het span nender? Joodse volk Volgens kunsthistorici had de fas cinatie voor het Oude Testament in de 16 de en 17de eeuw ook te ma ken met de mogelijkheid tot iden tificatie met het j oodse volk. In het Oude Testament ontsnappen de joden op spectaculaire wijze uit de klauwen van de Egyptenaren met hun tocht door de voor even drooggelegde Rode Zee. De paral lel met de heroïsche strijd tegen de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) lag voor de hand en de jonge Republiek dei- Zeven Verenigde Nederlanden werd door de theoretici van die da gen als Neerlands Israël be schouwd. Lucas van Leyden (14947-1533) was de eerste kunstenaar die aan de basis van de artistieke opwaar dering van het Oude Testament stond en prenten vervaardigde die dankzij de geringe kosten onder een breed publiek werden ver spreid. Op deze expositie is hij aanwezig met onder meer een gra vure uit 1515 waarin de triomf van Mordechai over Haman wordt verbeeld. Mordechai was de pleegvader van de joodse Esther en had een samenzwering tegen haar echtgenoot Ahasverus verij deld. Haman was de belangrijkste raadsheer van deze vorst en had Mordechai ter dood willen bren gen. Dankzij het onderschrift komt de bezoeker gelukkig te we ten dat het de verdorven Haman is die tenslotte aan de galg op de heuvel in de verte zal bungelen. Maarten van Heemskerck (1498- 1574) verbeeldde maar liefst 250 taferelen uit het Oude Testament. In het Rembrandthuis hangt nu onder meer de serie van acht pren ten die Philips Galle van zijn weergave van het verhaal van Ju dith en Holofernus maakte. Holo- fernus was nog gewaarschuwd dat hij het niet moest wagen Judiths woonplaats Bethunia aan te val len, maar dat bleek aan dove mansoren gezegd. Zijn lot was even onontkoombaar als gruwe lijk: Judith kwam met een smoes bij hem bezoek en hakte hem in zijn slaap tenslotte onverbiddelijk zijn hoofd af. Rembrandt Rembrandt, onze grootste kunste naar uit de Gouden Eeuw, liet zich regelmatig inspireren door de composities waarmee zijn grote voorgangers de bijbelverhalen hadden uitgebeeld. Hij maakte er echter zelfstandige kunstwerkjes van die ook zonder bijbelkennis zoveel emotie uitstralen dat hun herkomst niet ter zake doet. Bij zijn prachtige ets met de engel die de diep bedrukte Abraham ver hindert het mes in de keel van zijn zoon Izaak te zetten, is de 'gelovi ge' boodschap over de noodzaak van gehoorzaamheid aan God dan ook volstrekt niet relevant. Maar wie de weergave van de bij belverhalen op deze expositie op de keper beschouwt, vermoedt tenslotte dat ook Rembrandts voorgangers de geloofsboodschap uit het Oude Testament minder in teressant vonden dan het hele sca la aan menselijke emoties en hartstochten dat daarin aan bod komt. Waarom de bijbel en de daarop gëinspii-eerde prenten in de 16de en 17de eeuw bestsellers werden, maakt deze expositie in elk geval volstrekt begrijpelijk. Francoise Ledeboer De expositie 'Aartsvaders, Engelen en Profeten' in het Rembrandthuis (Jo- denbreestraat 4-6, Amsterdam) duurt tot en met 9 maart. De openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Voor de tweede keer wordt, eind deze maand, in Zwolle het Nederlands Jazzvocalisten Concours 'verzongen'. Dat had vorig jaar al moeten gebeuren, maar toen haakte de belangrijkste sponsor op het laatste moment af. Nu evenwel ziet de toekomst voor dit landelijke concours er zonnig uit. Superol wil als hoofdsponsor in ieder geval enige jaren in zee met het concours. Bovendien lijkt het aantal jazzvocalisten op de conservatoria alleen maar toe te nemen. Nederland bulkt van de jazzvo calisten en vocale docenten. De conservatoria hebben er enkele honderen in opleiding, er is vrij wel geen conservatorium meer waar geen 'lichte zang' wordt ge doceerd. Toch hebben zich voor de tweede editie van het Nederlands Jazzvocalisten Concours maar 39 kandidaten gemeld. En de organi satie is tevreden. „Op zich lijkt het weinig, gezien het enorme poten tieel dat er is. Maar er vindt op de conservatoria al een voorselectie plaats. Alleen de top meldt zich aan", zegt organisator Erik Raaij- man. Van de 39 ingestuurde bandjes zijn er uiteindelijk zestien geselec teerd voor de twee voorronden. Zowel de voorronden als de finale vinden plaats in schouwburg Ode- on in Zwolle, mede-organisator van het concours. Het initiatief ontstond ruim twee jaar geleden uit contacten tussen de schouw burg en het conservatorium in Zwolle. Ondergeschoven „Het doel was om een lans te bre ken voor de jazz-zang in Neder land", licht musicus Raaijman toe. „De zang is altijd een beetje het ondergeschoven kindje geweest in de jazzmuziek. Er zijn veel meer instrumentalisten en die krijgen doorgaans ook de meeste aan dacht. Ik denk ook dat ze vaak wat brutaler zijn dan de vocalisten. Er is in het algemeen te weinig waar dering voor de vocale jazz. Er zijn allerlei jazzprijzen, maar een con cours voor vocalisten was er niet. Toen hebben we gezegd: laten wij dan maar eens de brutaalste zijn. Ook om te laten zien dat zoiets om goed te zijn niet altijd in de Rand stad hoeft te gebeuren." De naam van het conservatorium is aan de tweede editie niet meer verbonden, omdat het misver standen kan geven. Net zoals ook de jury niet kan bestaan uit men sen die aan een conservatorium zijn verbonden. Raaijman: „De gemiddelde docent weet die zaken best gescheiden te houden, maar zelfs de schijn van voortrekken moeten we vermijden. Toch wil den we wel een vocalist in de jury. Maar bijna alle topvocalisten in de jazz geven les. Uiteindelijk wer den we gewezen op Mijke Loeven. Een hele goede vocaliste, maar wat minder bekend en zonder les praktijk." Loeven zit de juiy voor, die verder bestaat uit: Paul Gom- pes (impresario), Cyril Pluyma- kers (jazzprogrammeur). Peter Smids (directeur muziekcentrum Vredenburg) en Bert Vuysje (jazz criticus en hoofdredacteur HP/De Tijd. De belangstelling in het land is gi'oot. ..We worden bloedserieus genomen", heeft Raaijman ge merkt. „Je merkt dat het zo'n tweede keer al echt begint te leven in de jazzwereld. Iedereen vindt het eigenlijk fantastisch dat dit gebeurt. Dat komt ook omdat het z'n vruchten afwerpt. Kijk maar naar Carmen Comez die de eerste keer won. Zij boert heel goed. De prijswinnaars van toen hebben het allemaal druk. En telkens wordt weer dat concours erbij ge haald. Het begint echt grond on der de voeten te krijgen. Carmen Gomez is zelfs al een soort ambas sadrice van het vocalistencon cours geworden." Er was deze keer een open in schrijving zonder leeftijdsgrens. De eerste keer werd uitsluitend 'jong talent' gezocht. „Maar jong talent kan ook beginnen als je der tig bent", weet Raaijman nu. „Alle kandidaten zaten tussen de 20 en 40 jaar, waarbij die van 40 een uit schieter is. Van de uiteindelijke deelnemers is de jongste 22 jaar." Opvallend is het relatief grote aantal mannen. De vorige keer waren er onder de 28 inzenders maar drie mannen. Nu hadden er tien een bandje opgestuurd, van wie er drie zijn toegelaten. Selectie De voorselectie heeft plaatsge vonden aan de hand van een band je. Dat betekent dat een niet onbe langrijk aspect als 'uitstraling' niet is meegewogen. „Dat telt voor de juiy straks natuurlijk wel zwaar. In theorie is het mogelijk dat we iemand niet hebben gese lecteerd die het voor een jury fan tastisch gedaan zou hebben", rea geert de organisator. „Aan de andere kant mag je verwachten dat zo'n bandje een goede indruk geeft. We hebben puur geluisterd naar wat er muzikaal op het band je is gepresteerd. Wil je ze allemaal live selecteren, dan kost dat veel meer, maar misschien doen we dat nog wel eens." De jazzmusicus Raaijman maakte zelf deel uit van de selectiecom missie. „Er was maar heel weinig laag niveau bij", constateert hij. „Echt slecht waren er maar één of twee. Je hebt altijd een deel dat meteen op de stapel 'ja' komt en een deel dat meteen afvalt. Daar tussen zit de grote berg met min netjes en plusjes. Waar we op heb ben gelet is of het zuiver was. Dat klinkt logisch, maar soms hoor je dat al na een paar maten de zui verheid wegvalt. Er zijn ook kan didaten afgevallen die nog te pril klonken, te aarzelend. En dan valt natuurlijk ook altijd het woord ti ming. Dat wil zeggen dat het niet te braafjes in de maat moet zijn ge zongen. Als je de noten op papier precies zingt zoals ze er staan, heb je nog geen jazz. Er moet eerst wat met die muziek gebeuren voor het jazz is. Maar van een paar deelne mers ben ik nu al heel benieuwd naar wat ze de komende jaren gaan doen." Dick Laning De zestien deelnemers komen uit Ol- denzaal, Groningen (2), Amsterdam (3), Alaastricht (2), Hilversum, Rotter dam (2). Den Haag (3), Zwolle, en Lun- teren. Zowel de voorronden als de finale zijn door het publiek bij te ivonen. De voor ronden zijn 29 en 30 januari vanaf 20.00 uur en de finale vindt zondag 2 februari om 14.00 ilur plaats in schouwburg Odeon te Zwolle Organisator Erik Kraaijmans van het Nederlands Jazzvocalisten Con cours: „De zang is altijd een beetje het ondergeschoven kindje geweest in de jazzmuziek." foto Frans Paalman Na de dramatische val van de prijzen voor moderne kunst aan het eind van 1990 braken voor de veilinghuizen i onzekere tijden aan. Experts bespeurden af en toe tekenen van herstel als werken toch weer mooie prijzen scoorden, maar zekerheid konden ze s niet bieden omdat er ook teleurstellingen bleven. Bij Christie's en Sotheby's Amsterdam is die zekerheid er 1 inmiddels wel. „Het gaat nu bescheiden maar definitief beter", zegt Jetske Homan van der Heide van Christie's. En ook Diana Ridderikhoff van Sotheby's weet het zeker: „De markt voor moderne 1 kunst is uit het slop." Homan van der Heide kwam in 1987 in dienst bij Christie's Nederland als hoofd van de net opgerichte afdeling 20ste eeuwse kunst: „Christie's veilde daarvoor wel eens een 'Appeltje' maar ik be gon min of meer bij punt nul met het ongelooflijke geluk dat de markt toen op het hoogtepunt was. Er ging bijvoorbeeld een Sluijters weg voor een miljoen. Daardoor ging de trein vanzelf lo- !|j pen en konden we een nieuwe Drs. Jetske Homan van der Heide (Christie's)....speculanten van toneel verdwenen... klantenkling opbouwen." Ze laat cijfers zien die boekdelen spreken. In 1987 bedroeg de opbrengst vijf miljoen gulden, 1988 zag een ver dubbeling en in het topjaar 1989 foto Cees Zorn scoorde Christie's Amsterdam voor de 20ste eeuwse kunst maar liefst 21 miljoen. In 1990 zakte de opbrengst terug naar 19 miljoen. De wereldwijde klap kwam ook voor Christie's Nederland in 1991 met een terugval naar negen mil joen. De astronomische prijzen in met name New York hielden volgens Homan van der Heide verband met Black Monday van 1987, toen de aandelen daar op de beurs een dramatische val maakten. Dat had tot gevolg dat de rijken hun geld in de veilig geachte moderne kunstsector gingen stoppen. De 'hype' die daarop volgde moest daarna bijna onvermijdelijk als een kaartenhuis in elkaar vallen. Redon Dankzij het aanbod van een Re- don en een collectie met werk van Van Gogh, Ensor en Jongkind had Homan van der Heide in 1994 een onverwachte uitschieter met 14,6 miljoen. Maar de overige jaren schommelden steeds tussen de 8 en 10 miljoen. Met een opbrengst van 11,2 miljoen over 1996 durft ze nu echter de uitspraak aan dat er inderdaad sprake is van struc tureel herstel. Ook de opbrengsten van Sotheby's (blijkens de cijfers in deze sector wat minder actief dan Christie's) tonen een stijgende lijn met 5.8 miljoen in 1994, 6.4 miljoen in 1995 en 7 miljoen over vorig jaar. Veranderd Homan van der Heide vertelt dat haar werk door de val van de kunstprijzen wezenlijk van ka rakter is veranderd: „De 'specu lanten' zijn gelukkig van het toneel verdwenen. Kopers zijn voorzichtiger en kritischer en wil len vaker advies over de staat van een schilderij en de opbouw van een collectie. Dat betekent dat ik steeds meer een service verlenen de rol ben gaan vervullen. Ook schat ik opbrengsten nu veel voor zichtiger. Vroeger maakte het on geveer niet uit wat je schatte, het werk werd toch wel verkocht. Ik moet tegenwoordig veel actiever met het werven van klanten bezig zijn. Vroeger ging de telefoon van zelf, maar ook die tijd is definitief voorbij." Francoise Ledeboer Een shock bezorgt de over- zichts-cd The Shock ofBarock al lang niet meer. Daarvoor zijn we inmiddels te zeer gewend geraakt aan de vliegende vaart waarmee het Utrechtse ensemble Musica ad Rhenum door het barokrepertoire raast. Na vijf jaar en negen cd's vond Vanguard Classics het kennelijk gepast om met een overzichts-cd een hommage te brengen aan zijn top-ensemble en de twijfelaars definitief voor deze barok-met- een-veertje-uitvoeringen te win nen. De negen fragmenten uit de evenvelé tot nu toe verschenen cd's maken nog eens duidelijk dat Mu sica ad Rhenum met zijn onortho doxe benadering van de barokmu ziek nieuwe maatstaven heeft gezet die wereldwijd zijn geappre cieerd en geaccepteerd. De levendige, sprankelende, ex pressieve en fantasievolle wijze waarop Jed Wentz en zijn musici deze muziek uitvoeren, werkt zo aanstekelij k dat je er een beter hu meur van krijgt. Misschien iets voor lijders aan winterdepressies, die zich de luxe van lichtbaden niet willen of kunnen veroorloven. Jos Frusch The Shock of Barnek, werkenvan Tele- man, Bach, Vivaldi, Quantz, Dussek en Locatelli; Jed Wentz, traverso en Musi ca ad Rhenum; Vanguard Classics 99153. Kaïn en Abel, houtsnede van Jan Lievens Ck.-'iQ-'NCA.r HBjfM TFJHhTlO QTf SLPf LTV liJiDiCCOMlT^Tmi tJ.-PATR Ll U DlfCtDl I -JD Moord in beeld: expositie van prenten over moord en doodslag in het Oude Testament.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23