Succes, en wat dan nog? Snelkookpan vol emoties PZC U Rocky Horror Show is een cultfenomeen Beginnend actrice Nina Deuss in De Wilde Eend kunst cultuur 22 ij i" pHPi' 1 li vrijdag 24 januari 1997 Welke recensie je er ook op naleest: overal wordt Nina Deuss met nadruk genoemd en geprezen om haar vertolking van de tiener Hedvig Ekdal in De Wilde Eend van Ibsen. Vooral haar manier van bewegen en haar emotionaliteit zijn daarbij zeer opmerkelijk. Nina Deuss die net verleden jaar is afgestudeerd aan de toneelschool in Maastricht, wordt gezien als de toneelontdekking van dit jaar. De Wilde Eend, geregisseerd door Frans Strijards, is een co-productie van Art Pro en Het Nationale Toneel. Van Strijards is te verwachten dat hij aan dit naturalistische stuk een totaal eigen en intrigerende interpretatie geeft. Behalve van Nina Deuss zijn er uitmuntende rollen van onder anderen Porgy Franssen als haar vader, Trudy de Jong die haar moeder speelt en Peter Blok als de gevaarlijke huisvriend. hU, i j Ij'Mil In De Wilde Eend maakt Ibsen duidelijk dat het soms verstan diger is met een levensleugen je staande te houden, dan je te verlie zen in de naakte waarheid. Het toch al zo broze huwelijk van Hjalmar Ekdal valt finaal in dui gen wanneer hij door manipula ties van zijn oude vriend, een waarheidsapostel, gelooft dat hij niet de biologische vader van Hed vig is. Hij verstoot haar. Om te be wijzen dat ze zielsveel van hem houdt, offert ze niet de wilde eend op die ze verzorgt, maar doodt ze zichzelf. Griezelig De vele aandacht die Nina Deuss momenteel trekt met de zo aan sprekende uitbeelding van Hedvig vindt ze 'zowel erg stimulerend, als griezelig'. Ze heeft zich haar personage tijdens het repetitie proces bijna intuïtief eigen ge maakt. Door die ophemelende analyses in de recensies is ze zich verstandelijk uitermate bewust geworden van wat ze met die rol aan het doen is, en dat ervaart ze als blokkerend. „Natuurlijk is het leuk als er zo positief over je wordt geoordeeld. Mijn moeder bijvoorbeeld be waart alles wat er over mij ge schreven wordt, maar ik blijf er wel vrij nuchter onder. Ik ben ei genlijk verlegen, daardoor ben ik snel geneigd die complimenten te relativeren. Hierna speel ik welis waar bij Het Nationale Toneel in dat Handke-project Het uur waar op wij niets van elkaar wisten, maar voor het volgend seizoen heb ik nog niets. Zo betrekkelijk is het dus allemaal. Ik maak me er geen zorgen om. Ik buit die publiciteit evenmin uit om regisseurs op te bellen met de vraag of ze een rol voor me hebben. Ik zie wel. Als er volgend jaar geen aanbieding voor me is, pak ik wellicht mijn studie filosofie weer op. Ik heb ook zin om weer te gaan schilderen, meu bels te ontwerpen." Pretentie Nina Deuss vertelt dit zonder eni ge pretentie. Verre van dat, ze is ongedwongen en eerlijk in haar uitstekend geformuleerde ant woorden tijdens het vraagge sprek. Omdat ze klein en tenger is en een openhartig gezichtje heeft, oogt ze eerder als een schoolmeisje van zestien dan als een actrice van vierentwintig. Toneelspelen vindt ze belangrijk, maar het is geen di recte levensnoodzaak voor haar, zelfs geen eerste keuze. In haar meisjesjaren heeft ze als zangeres in een popbandje gezeten. Talent voor tekenen en schilderen bezit ze eveneens. Ze was serieus van plan naar de kunstacademie te gaan, maar de studie vond ze te vrijblijvend. Ze verbleef een tijdje in haar geboortestad New York en sloot zich daar aan bij een theater instituut dat op basis van zelf werkzaamheid een aparte metho de van theatermaken doceert. Vervolgens ging ze naar de toneel school in Maastx-icht. De toneelschool was een grote op gave voor haar. „Elk studiejaar was het zeker zo'n drie keer dat ik SHfc Scène uit De Wilde Eend met Peter Blok (links) en Nina Deuss. ermee wilde stoppen. Ik vond en vind het spelen loodzwaax-, het vergt heel veel van je. En dit be roep heeft vergaande consequen ties voor je manier van leven. Al je tijd en aandacht staat in het teken van de voorstelling. Je hebt te ma ken met een enorme afhankelijk heid van wat je aan rollen aange boden wordt en het soox-t regisseur waarmee je werken moet". Na haar afstuderen wilde ze even helemaal niks met toneel te maken hebben. Ze is een poosje in Am sterdam filosofie gaan studeren. Ze is ook in de hoofdstad gaan wo nen, samen met haar katten. In het Gooi heeft ze een deel van haar jeugd doorgebi-acht. Haar moeder huist er nog, en een hechte band met de familie stelt ze zeer op prijs, maar ze heeft zoveel vrienden in Amstei'dam en het bevalt haar daar zo goed, dat ze niet gauw uit die stad weg zal gaan. Voor alle duidelijkheid stelt Nina Deuss dat ze wel degelijk een ge drevenheid voor het toneel heeft, „maar die bewijst zich pas op het moment dat ik sta te spelen. En niet door per se bij een bepaald circuit te willen behoren, of door niet anders dan over toneel te pra ten, of met jezelf te gaan leuren in de hoop een contract te krijgen." Via een auditie is ze door Frans Strijards uitverkoren voor de rol van Hedvig. „Tijdens het repeti- tiepxoces heb ik me vreselijk onze ker gevoeld. Dat ben ik toch altijd al, maar toen helemaal. Ik derxk dat uit die onzekerheid die hele motoriek van mij bij de uitbeel ding van Hedvig is voortgekomen. Er zitten bepaalde facetten van mezelf in, maar ik transfox-meer me nooit helemaal in mijn rol. foto Reyn van Koolwijk Frans Strijards is een uitex-st moeilijk mens, voor zichzelf maar net zo voor zijn spelers. Dat en zijn bijzondere toneelvisie maken hem juist dubbel zo interessant. Ik heb veel theater gezien, maar nooit eerder een stuk van Frans Strij ards. Toen ik hem dat vertelde bij de auditie, was het zeer pijnlijk voor ons beiden. Ik heb het nog lang als verwijt vanhem gekregen. Ik heb toen maar gauw die leemte aangevuld". Max Smith De Wilde Eeend is vanavond (vrijdag) tezien inDelft, Theater de Veste, 25 ja nuari in Maastricht, Theater aan het Vrijthof21 en 28 januari in Utrecht, Stadsschouwburg, 30 en 31 januari en 1 februari in Haarlem, Toneelschuur, en 4 t/m 8 februari in Amsterdam, Ro- zentheater. Spektakel bij Engelse rockmusical Wie nietsvermoedend de van oorsprongBritse rockmusi cal The Rocky Horror Show bezoekt, wordt al in de eerste mi nuten van de voorstelling aange naam verrast. Niet door de tra vestieten op toneel, wel door de rijst die je plotseling in grote hoe veelheden om de oren vliegt. Er gens in de show zit een geheime code die de kenners tot grote uit- ziimigheid brengt. Niet één keer, maar de hele voorstelling door. Mojo Theater haalt de opmerke lijke cultshow voor het eerst naar Nederland in de hoop dat hier de zelfde taferelen ontstaan als in Engeland, Amerika en Duits land. Bij de eerste voorstellingen, eind januari in Amsterdam, verleent Mojo nog een helpende hand. Een paar bezoekers die The Rocky Horror Show al kennen, krijgen zakken met rijst in de handen ge duwd. In de hoop dat ze op het juiste moment in de zak graaien en rijkelijk deze aardse vruchten in de rondte strooien. Daarna moet de mond-tot-mondreclame het overige werk doen Dat moet ertoe leiden dat ook Nederlandse bezoekers van de rockmusical met volle bood schappentassen naar de voor stelling afreizen. Want het blijft niet bij rijst alleen. Een kleine greep uit wat er allemaal van pas kan komen: een oude krant, een waterpistool, rollen toiletpapier, aanstekers en een setje jarretels. Een ingrijpende verkleedpartij is ook aan te raden, evenals zware make-up en een klodder gel in het haar. Bezoekers die hieraan voldoen, zetten mede de toon van de voorstelling. Wat is dat toch, die Rocky Horror Show? Een merkwaardige eend in de bijt in de rijkelijk gevulde vijver van musicalproducties. Een voorstelling die de horror verhalen van Dr Frankenstein op Scène uit The Rocky Horror Show. vermakelijke wijze parodieex*t. Aangevuld met weinig opvallen de, maar wel swingende rockmu ziek, uitgevoerd door fantasti sche zangers, zangeressen, muzikanten en dansers. Slechte smaak The Rocky Horror Show is een waar cultfenomeen, zegmaar het ultieme voorbeeld van eeix goede 'slechte smaak'. Vlot geënsce neerd, met veel bravoure uitge voerd en ondanks het feit dat de show bijna een kwart eeuw oud is nog lang niet gedateerd. Toege geven, het zwakke verhaallijntje komt nauwelijks uit de verf. Maar daar gaat het ook niet om. De humoristisch uitvergrote per siflage van de Frankenstein-fxox- ror, pittig gekruid met seks. tra vestie, dans, fi-aaie belichting - het is voldoende voor een plezie rig avondje uit. De voorstelling vertelt het ver- haal van een braaf verloofd (Amerikaans) stelletje dat tij dens een hevige regenbui een lek ke band krijgt in een onbewoond gebied waar alleen een kasteel staat. Daar zoekt het koppel zijn toevlucht en komt het tot zijn verbijstering in aanraking met een stelletje geschifte figuren: dokter Frank'n'Furter en zijn transseksuele en anderszins sek sueel verknipte vrienden afkom stig van de planeet Tïanssvlva- nië. Het naïeve paartje is getuige van de creatie van Rocky, een blonde vent om te zoenen die door de dokter zelf in elkaar is gezet en zowel mannen als vrouwen moet boeien. Natuurlijk loopt er van alles mis, stapelen hilarische scè nes zich op elkaar en keren de buitenaardse figuren uiteinde lijk terug naar hun eigen planeet. Achterbuurt Richard O'Brien schreef, vijf jaar na het wegvallen van de theater- censuur in Engeland, de rockmu sical. In juni 1973 beleefde The Rocky Horror Show de première. De show was jarenlang in een achterbuurtje in Londen te zien voordat de oversteek naar het 'officiële' theaterdistrict West End werd gemaakt. Daar haalde Rocky bijna drieduizend voor stellingen. InNew York viel na 45 voorstellingen al het doek; Ame rikanen zagen er de humor niet van in. Precies het tegenovergestelde ge beurde met de verfilming van de rockmusical. The Rocky Horror Picture Show was in Engeland een financiële ramp, maar legde in Amerika de basis voor het cultfenomeen dat de show van daag de dag is. Fanatieke fans kleedden zich zoals de figuren in de film en speelden in de bio scoopzaal het hele verhaal mee. Daar lag ook de kiem voor de in teractieve theatershow die Rocky tegenwoordig is. Wie de film kent, weet precies wanneer de rijst, de rollen toiletpapier, de aanstekers en de waterpistool tjes tevoorschijn moeten komen. Dat maakt van deze voorstelling een amusante vertoning om te zien, zowel op toneel als in de zaal. Wie tijdens één van de vooi stellingen in Nederland geen flater wil slaan, doet er dan ook verstandig aan vooraf de film te bekijken of de bezoekershand leiding op Internet raadplegen httpllwww.ccs.neu.edu/home/ imagefrocky-horror.html). Martin Hermens The Rocky Horror Show is te zien in AmsterdamTheater Carré (28 janu ari t/m 1 februari); Breda, Chassé Theater (3 t/m 6 februari) en Rotter dam. Luxor Theater (11 t/m 15 febru ari). Het was druk in De Smoeshaan, het café naast Theater Bellevue in Amsterdam waar tot en met 26 januari voorstellingen van Het huis van Bernarda Alba zijn te zien. Tussen elf en twaalf verwachtte regisseur Lidwien Roothaan maar liefst drie fotografen die haar kwamen fotograferen voor diverse kranten. Veel publiciteit voor Lidwien Roothaan, die dan ook een bijzondere plek imieemt in het Nederlandse toneellandschap. Ze maakte van Carrousel weer een gerenommeerde theatergroep tijdens de vier jaar dat ze er de artistieke leiding had. Ze werd gevraagd door Toneelgroep Amsterdam, waar ze na een jaar (1992-1993) weer vertrok. Sindsdien heeft ze als free lancer een breed scala aan activiteiten ontplooid: bij het Holland Festival regisseerde ze de opera Freeze, bij De Gebroeders Flint Bingo en Krapuul; en onlangs maakte ze een bewerking van Moby Dick voor het jeugdtheater. Lidwien Roothaan regisseert Garcia Lorca Het stuk Het huis van Bernarda Alba van de Spaanse toneel schrijver Federico Garcia Lorca is de eerste productie van haar eigen stichting Het Groene Balkon. De naam koos ze vooral vanwege de poëtische associaties: „Het heeft iets dat doet denken aan Lorca en ik houd erg veel van zijn werk." Ze haalt haar schoudei's op: „Tsja, en verder is het een lekker multi-in- terpretabele naam. Er bestaat overigens echt een plek Het Groe ne Balkon, ergens in Nijmegen, bij een uitkijkpunt waar vroeger ooit een beroemde Romeinse keizer voorbij is getrokken, maar daar heeft mijn keuze voor deze naam niks mee te maken. De voox-naamste x-eden om een ei gen stichting op te richten, is haar toegenomen behoefte om alle as pecten van het maken van een the atervoorstelling in eigen hand te hebben. „Ik heb natuurlijk vier jaar lang deluxe van een eigen ge zelschap gehad en dat is toch wel erg prettig. Ik wil graag de essentie van een voorstelling terugzien in de vormgeving, de affiches, de pu bliciteit, noem maar op. Als je in cidenteel voor een bepaald gezel schap werkt, heb je je altijd aan te passen aan hun vooiwaarden. Ik heb graag mijn eigen winkeltje." Het huis van Bernarda Alba is het eerste visitekaartje van haar eigen 'toko'. Ze werkt samen met een aantal van haar favoriete actrices (onder wie Marlies Heuer) en met vormgevers die aan een half woord genoeg hebben. Het vrou wenportret op de flyer en het affi che komt van een schilderij van Van Eyck, maar de vormgever heeft er andere ogen in gemon teerd, waardoor het beeld ver vreemding en dramatiek oproept: „Voor mij vertegenwoordigt die vrouw emotie: haar ogen beelden tegelijk woede, verdriet en pijn uit. In dat opgesloten gezicht zit spanning verborgen en dat is ook in de voorstelling heel wezenlijk. De zes vrouwen die erin voorko men zijn stuk voor stuk vulkanen die niet uit mogen barsten. Het huis van Bernarda Alba is een snelkookpan vol emoties die zich tegen elkaar richten. Het is haar tweede Lorca-produc- tie, na Bloedbruiloft dat ze in 1989 bij Carrousel regisseerde. Het huis van Bernarda Alba noemt ze 'ge woner' dan Bloedbruiloft, dat vol zit met liedjes en gedichten. „Dat wil niet zeggen dat ik het 'gewoon' laat spelen. Juist de poëzie van Lorca spreekt me aan." Het verhaal gaat over de tirannie ke Bernarda Alba die zichzelf en haar dochters isoleert van de bui tenwereld na de dood van haar tweede echtgenoot. Acht jaar rouw en onbesproken gedrag eist zij van haar dochters, die op hun beurt verteerd worden door het verlangen uit die gevangenis te breken. In de meeste enscenerin gen wordt Bernarda Alba neerge zet als een heerszuchtige feeks, maar Roothaan ziet haar ook als slachtoffer: „Het is een familie waarin iedereen de gevangene is van elkaar, meer nog dan van de buitenwereld. Er is geen ontsnap pen mogelijk. De vier zusjes gun nen elkaar bij wijze van spreken het licht in de ogen niet. Dat uit zich bij iedereen ander-s: de jong ste is de meest gepassonieerde. Zij probeert uit het isolement te bre ken, met desastreuze gevolgen. Een zus wordt vooral gedreven door frustratie. Elk personage reageert met haar eigen tempera ment op de desolate omgeving. Ze maken voornamelijk x-uzie, dat is de belangrijkste uitlaatklep voor hxm energie." Nicht Het is een stuk met alleen vrou wen, mannen komen alleen op de achtergrond voor. Waarom Lorca vooral over vrouwen schreef? Lid wien Roothaan gooit haar hoofd achterover, ze lacht: „Lox-ca was een nicht en dat was niet eenvou dig in het vooroorlogse Spanje. Zelfs bij de surrealisten was ho moseksualiteit taboe. Lorca heeft al zijn hailstocht en verlangen ge projecteerd op vrouwen, omdat zij daar in de maatschappij van toen ook geen enkele ruimte voor kre gen. Het gevoel van: alles willen en niks mogen, dat kende Lorca zelf maax~al te goed," In haar regie wil ze het stuk lostrekken van het rea lisme: „Het is een dramatisch ge dicht dat uitstijgt boven de letter lijke context. Het gaat in wezen over machteloosheid, over de on macht om met elkaar te communi ceren en de angst om verantwoor delijkheid te nemen." De gx'ootste uitdaging voor haar is om theater te maken van de poëzie van Lox-ca: „In het stuk zit al een bepaalde muzikaliteit. De taal van Lorca is zo intens en krachtig. Elk van de personages moet als het ware een eigen toon vinden die sa men moet klinken met die van de anderen. Ik houd niet van vet aan gezette emoties. Het werkt veel sterker als je mensen op lichte toon de meest vex-schx-ikkelijke dingen tegen elkaar hoox-t zeg gen." Margriet Prinssen Het Groene Balkon speelt Het huis van Bernarda Alba, in de vertaling van Hu- go Claus, onder meer in Brugge, Bie- korf (30 januari); Den Haag, Theatei a/h Spui (11 februari); Eindhoven, Pla za Futura (20 februari) en Rotterdamse Schouwburg (28 februari en 1 maart). Regisseuse Lid' heb graag mijn eigexx winkeltje." foto Lex van Rosse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 22