Oude tijger maakt zich op voor de laatste sprong PZC Festival barst uit zijn voegen Hongkong in de picture kunst cultuur 20 rotterdam vrijdag 24 januari 1997 Het lukt Simon Field, de nieuwe directeur van het International Filmfestival Rotterdam, niet te beginnen met een ingedikt en overzichtelijk programma. De zesentwintigste editie van het filmfestival (29 januari tot en mei 8 februari) geeft in tien dagen tijd om en nabij duizend voorstellingen, live optredens, talkshows, lezingen en presentaties, waar naar verwachting weer tussen de 150.000 en de 200.000 mensen op afkomen. Duizend voorstellingen in Rotterdam Of hij bang is voor de naderende her eniging met het centralistisch gere geerde China? De jongeman die zich op een voor Nederlandse begrippen druk kend warme avond in januari voor een wat aftands bioscooptheater in het Hong- kongse stadsdeel Kowloon heeft opge steld, haalt zijn schouders op, zoals veel 'gewone' Chinezen. Zijn vriendin rea geert niet anders: ze zullen wel zien. Be langrijk is nu alleen de kwaliteit van de film, een Cantonese actiekomedie van het soort dat de Nederlandse bioscopen of het Rotterdamse filmfestival nooit zal berei ken. Ja, voor liefhebbers van uitzinnige screwball-actiekomedies, ultra-geweld dadige thrillers, historische kungfu films en groezelige spaghettiwesterns is Hong kong een waar lustoord, hoewel er ver moedelijk ook nergens ter wereld zoveel troep wordt geproduceerd. Bovenge noemd stelletje treft het evenwel: de film valt goed en wordt luidruchtig van com mentaar voorzien. Later op de avond, in het veel zuidelijker gelegen complex Chungking Mansions, is de stemming aanzienlijk minder opge wekt. Naar verluidt is de politie weer eens langs geweest, vermoedelijk op zoek naar illegale immigranten. Die hebben hier geen toekomst en na juli 1997 al helemaal niet, beaamt een koopman desgevraagd. Het reusachtige, 17 verdiepingen tellende doolhof met goedkope logeerkamertjes en bijbehorende overdekte markt is de plek waar ritselaars, Indiase kleermakers, marktkooplieden, oplichters en ver dwaalde toeristen zich dagelijks verdrin gen - een van die plekken die tot het klop pende hart van de stad horen. De Nederlandse filmliefhebber kent het wellicht van Wong Kar-Wai's onvolpre zen film Chungking Express, een gedurf de, onafhankelijk geproduceerde film die qua toon herinnert aan de Franse nouvel le vague van de jaren '60, zoals wel meer films van Wongs generatie. Een film ook die in buurland China vermoedelijk nooit van de grond was gekomen. Rooksignalen En zo hangt alles met alles samen, aan de vooravond van de Britse overdracht van de kleine maar dichtbevolkte kroonkolo nie aan China. Enerzijds valt er nauwe lijks iets over te zeggen - het kapitalisme is al in 1985 dankzij Margaret Thatcher contractueel voor 50 jaar 'gegarandeerd' - anderzijds juist zeer veel. Niet toevallig registreren de televisiestations en kran ten nauwgezet alle rooksignalen die uit Beijing opstijgen. Filmjournalist Li Cheukto, tevens pro grammeur van het Hongkongse Filmfes tival, reageert met een mengeling van cy nisme en gelatenheid. Hij vreest eigenlijk vooral voor de persvrijheid. „Nu al zie je overal zelfcensuur, tot aan de hoofdre dactionele commentaren aan toe. Men wil Beijing zo weinig mogelijk voor het hoofd stoten. Voor de film moeten we afwach ten. Als filmfestival horen we van Beijing helemaal niets meer sinds we twee jaar geleden tegen de wens van hun Filmbu reau onafhankelijke films van het vaste land hebben vertoond." Tycoon Ver van dit mentale gewoel waarin vage angsten en al dan niet geveinsde onver schilligheid om voorrang vechten, trekt Raymond Chow van filmmultinational Golden Harvest ondertussen zijn eigen plan. Chow is in de afgelopen 25 jaar uit gegroeid tot een filmtycoon zoals je die in Hollywood al lang niet meer aantreft. Niet dat de 69-jarige magnaat een sigaren rokende bullebak is, zijn diplomatieke toon en gedistingeerde verschijning sug gereren eerder het tegendeel. Maar zijn invloed reikt, zeker naar moderne maat staven gerekend, ongebruikelijk ver. Golden Harvest begon in de jaren '70 met twee films van Bruce Lee en is onderhand alomtegenwoordig in de Hongkongse en Zuidoost-Aziatische filmwereld: men produceert, distribueert en vertoont films in naar schatting 170 eigen, niet zelden van multiplex, theaters. Behalve meer ge makzuchtige films, produceerde men ook veel werk van jonge talenten die soms een heel andere richting insloegen. Zo kregen ook de generatie van de Hongkongse New Wave, jongeren die met moderne Europe se klassieken dweepten en deze naar de Chinese situatie vertaalden. Onafhankelijk Chow: „Lang niet alles wat we doen is to taal Golden Harvest 'in the house produc tion'. Integendeel. We moedigen andere onafhankelijke producers aan om met ons samen te werken. Die kunnen dan hun film snel gefinancierd krijgen en hun film wordt effectief gedistribueerd. Mede daardoor kunnen films gemaakt worden die anders niet zouden worden gemaakt. Wij financieren en helpen onafhankelijke producers als we denken dat het product het waardis." Ook de in het Westen lang ondergewaar Hongkong, nog maar vijf maanden verwijderd van de hereniging met China, is een even intrigerend als schizofreen oord. Neem alleen al de Golden Harvest Studio's van Raymond Chow, Azië's machtigste filmtycoon. Groot geworden met Bruce Lee, Jackie Chan, Teenage Mutant Ninja Turtles en tientallen deelnames en overnemingen, produceerde of financierde men tussen de bedrijven door ook werk van begaafde talenten als John Woo, Hark Tsui, Ann Hui en Stanley Kwan. De filmmagnaat vreest de aanstaande Chinese eenwording niet, integendeel: 's werelds in potentie grootste markt komt immers binnen handbereik. Het Filmfestival Rotterdam wijdt een uitgebreid overzichtsprogramma aan Golden Harvest en de Hongkongse cinema, die samen met de Taiwanese en de Chinese tot de interessantste van de afgelopen vijftien jaar behoort. Beeld uit Rouge van regisseur Stanley Kwan, Net als zijn voorganger Emile Fallaux, onder wiens vijf jaar durende leiding het Rotterdamse festival uitgroeide tot het grootste culturele evenement van Neder land, is de Engelsman Field aan getreden met de belofte 'meer te willen doen met minder films' Maar hij is op een trein gesprongen die niet zomaar in een lagere ver snelling geduwd kan worden. Het gevolg is een festival waarbij het geen enkele gewone bezoeker zal lukken om alle films te zien. Het programma omvat 210 speel films en lange documentaires, waarvan 59 belangrijke interna tionale premières, en daarnaast 140 korte films, videos en cd-roms Openingsfilm is Basquiat, de de buutfilm van de New Yorkse schil der Julian Schnabel. Basquiat was een snel beroemd geworden, zwarte kunstenaar die jong aan de drugs stierf. David Bowie speelt de rol van Andy Warhol. Spraak makend is nu al The,Crash van Da- vid Cronenberg. De film gaat over de seksuele opwindingidie sommi gen krijgen Var. het kijken naar auto-or.gelukken. Eregast var. het, festival is Jackie k Chan, tegenwoordig de grootst? f' ster van de Hongkong cinema. Hij r begon zijn carrière als'de nieuw? Bruce Lee (hij was; de stuntman van Lee), maar profileerde zich la ter als komediant m de traditie vani Buster Keaton en Harold Lloyd Hij acteerde inmiddels in meer dan veertig films. Overigens zet de trend van de laat ste jaren zich door dat er steeds meer films uit Hongkong en wijde omgevliig worden getoond in Rot terdam; Dat heeft in de eerste plaatsite maken met het groeiende filmbelang van het verre Oosten, maar ook met de achtergrond van Simon Field. Hij werkte totivong jaar. op het Londense Instituut voor Hedendaagse Kunst, waar hij de Aziatische filmpoot in por tefeuille had. Experiment Peter Gfcenaway presenteert in Rotterdam zijn nieuwe multi-mc- dia-projeet Tulse Luper's Suitca se. CJroonaway experimenteert met nieuwe digitale technieken Zijn komst luidt 'net programma Exploding Cinema in, een onder deel dat-gewijd is aan de toekom?' var. cfé cinema. Vorig jaar vormde dit programma een festival binner. het festival op aparte locaties v-waar vooral computerfreaks op afkwamen. Dit jaar wordt gepro beerd de nieuwe digitale ontwik kelingen een natuurlijker deel van piet geheel te laten zijn. Aan het eind van het festival wor- j den verschillende prijzen uitge-i reikt: de Tiger Awards voor ver nieuwend en onbekend filmtalent, de Publieksprijs, de Fipresciprijs (van internationale filmcritici), de Netpacprijs (Aziatische juiy kiest beste Aziatische film) en de KNF Prijs (van kring van Nederlandse filmjournalisten) Premières In het hoofdprogramma presen teert het festival naast de tiental len premières films die zijn opge vallen op recente buitenlandse festivals, zoals The Funeral van Abel Ferrara, Trees Lounge van Steve Buscemi, Shine van Scott Hicks, Brigands van Otar Iosselia- ni, Conté d'Eté van Eric Rohmer, Gabbeh van Mohsen Makhmalbaf en Pillow Book van Peter Greenaway. Premières waar met veel nieuwsgierigheid naar wordt uitgekeken zijn Courting Court ney van Paul Tarantino, Not A Lo ve Song van Jan Ralske en Young And Dangerous van Jackie Chan. Traditioneel programma-onder deel is Dutch Perspective waarin alle belangrijke Nederlandse films van het Laatste jaar worden vertoond. Nieuw is het onderdeel Fake, waarin Field films laat zien die de kijker proberen te neppen. Voor het eerst is de nieuwe mega bioscoop op het Schouwburgplein het hart van het festival. Kassa en festivalcafé zijn verplaatst van Hilton naar de Rotterdamse Schouwburg. Op Nederland 3 wordt elke avond aandacht besteed aan het festival De abonneezender Filmnet heeft een festivaljournaal en vertoont enkele premièrefilms. Hans Maas dio's maakte ik me nooit vrolijk als de concurrent een slechte film afleverde. Goede films moeten met goede films con curreren." De crisis blijkt ook een beetje uit de recen te films in het Golden Harvest-overzicht. Daarin figureert ook een slecht ontvan gen film als Ann Hui's Summer Snow, ter wijl Shu Kei's A Queer Story voor liberate Europese begrippen eveneens weinig op zienbarend is. Niet alle goede films wor den onder de.vlag van Golden Harvest ge presenteerd, klinkt het m Hongkong. Wong Kar-Wai is. het bekendste voor beeld. Kenners van de Hongkongse cine ma geven verder hoog op van actiefilmre gisseur Gordon Chen, die naam maakte mei First Option „Dat is een mainstream^ regisseur die heel slur, mc.t de conventio nele middeleh speelt en dfep-ërgTaai't;üan de gemiddelde actiefilm", zegt journalist Li Gflfukfcp, die verder. Chu Kei wel dege lijk noemt'"als een wae getalenteerde jonge cineasten. Jeugdkomedie Shu Kei neemt momenteel een,flitsende romantische jeugdkomedie op. ..In re cordtijd van twee wekenlj zegt hij als«ik hem 's morgens om zeven uur op de set in een rokerige pijpenla in hethurt vanHong Kong Island spreek. Shu heeft die nacht slechts een uur geslapen,:raaar houdt het dertigtal opgeschoten jongelingen moei teloos in het gelid. Nee. het wordt geen fiim over het vluchtige leven in de metro pool, zoals Chungking Expiess en het Tai wanese Rebels of the Neon God en Vive L'Amour, aldus Shu, die tijdens het draai- en het script schrijft en de film al goed deels voormonteert. „Dat is niet ongebruikelijk in Hongkong, al moet ik er erg adn wennen. De Young and Dangerou'r&eiie (deel 3 wordt door het Filmfestival Rotterdam vertoond - sv) is ook in zes wéken tijd gemaakt. Tsui Hark heeft hele virtuoze films op deze ma? mer gemaakt. Hoe dan ook, mijn film|f moet voor hef Chinese nieuwjaar, op 6 fe- bruari. uitgaande kregen namelijk eer. Furie}!aanbod eer. paar hele goede Nieuwr i jaarssongs ie gebruiken, de beste var. het j jaar. NiètïW'jaar is£»r.s belangrijkste feest." Shu Kei, wiens 'serieuze' films Huaumen en A Queer Story (beidé uit 1996) in Rot terdam worden vertoond, geldt ais con- naisseur van de Chinese cinema Hij ziet' weinig üchtpuntcram de huidige situatie,., die ook grote talenten parten zal spelen „De industrie heeft dringend behoefte aan goede grote films, ZeTfs in hot hoog-" seizoenzijn èr te weinig 'bancable' films. Als je de markt verliest, verlies je je reser ves. Dan schieten films productioneel te kort en kunnen actiefilms de concurrentie met Hollywood niet aan. Dan kun je al leen kleine films maken." Volgens de oude Raymond Chow loopt het zo'n vaart nog niet. Jackie Chan, die mo menteel een film in Zuid-Afrika opneemt en te gast zal zijn in Rotterdam, blijft aan Golden Harvest verbonden. Zelf komt Chow, die als executive producer op bijna alle credits staat, al jaren niet meer aan het daadwerkelijke produceren toe. Tot zijn grote spijt, zegt hij tussen twee zake lijke telefoongesprekken door, want één droom heeft hem nooit verlaten. Lange mars „Ik zou graag een film maken over de Lange Mars, over het succes van de com munistische partij in China. Die heeft het lot en het leven van miljarden mensen be- invloed. Ik heb veel gelezen van beide kanten, communistisch en anticommu nistisch. Een Grote Gebeurtenis. Toen ik de mogelijkheid kreeg, was het te politiek geworden. Nu wacht ik maar tot iemand anders het doet. Dat zou inderdaad een wereldhit kunnen worden." Een wereldhit trekt het schip natuurlijk niet vlot, al ziet de cynische Li Cheukto, net als China-kenner Tony Rayns wel lichtpunten. Het paradoxale van de hui dige crisissituatie is immers dat er onder deze moeilijke omstandigheden opmer kelijke en buitengewoon krachtige films worden gemaakt, een situatie die zich iets eerder in Taiwan en op een ander niveau in China ook al voordeed,In artistiek op zicht is die crisis relatief. Zolang er men sen als Wong Kar-Wai actief zijn. kun je toch niet klagen over gebrek aan talent. Het verband tussen die twee zaken? Een kwestie van perceptie misschien?" Siebrand Vos de vrije hand geeft aan Hongkong. Het idee is één land, twee systemen. En dan nog", vervolgt Chow zijn standaardant- woord in dezen, „wie weet wat er over vijftig jaar met een land gebeurt. Hoe zal het Mexico of Hongarije vergaan? Wij hebben ons na de tweede Turtlesfilm te ruggetrokken, om ons op Azië te kunnen concentreren." Nonsens Slechts weinig buitenstaanders begrijpen de Chinese situatie, betoogt hij. „De Wes terse pers rapporteert ook lang niet altijd correct. Men zegt over liet algemeen dat China een heel strenge censuur heeft, re den waarom er geen I lol )y WoodfJms zou den worden toegelaten. Dat is zo'n ty- pisch voorbeeld van pure nonsens. China vertoont heel veel Hollywoodfilms, maar ze kunnen niet de nieuwste en de grootst§. titels krijgen. Omdat ze daar niet voor kunnen of willen betalen. Dat neem ik ze niet kwalijk, het is een commerciële be slissing. De Chixtêzen betalen weinig.pm- dat hun toegangskaartjes erg laag zijn. Twee jaar geleden toen. ze economisch 'open' gingen ëri westerse producers een deel van de revenuen aanboden, was dat ook een kwestie van économische aard. De afgelopen twee jaar hebben ze 26 grote films laten uitbrengen, inclusief zes van ons. Jackie Chans Rumble in the Bronx staat op '1' in de top tien aller tijden van China." Chow ziet kortom enorme mogelijkhe den. „Natuurlijk, er zijn problemen bij het openen van de markt. Maar dat is in andere Aziatische landen; niet"anders, overal hebje hetzelfde probleem als de overheid een vinger in de pap heeft Ook China zal open gaan en potentieel, de grootste markt van de wefeld worden. China heeft relatief nog niet zoveel nieü-i; we bioscopen. De meeste zijrrin de jaren '30 en '40 gebouwd Ook deel van ons plan: nieuwe 'multipléxen' bouwen in China. Maar ook hier geldt: je moei wel toevoer van films hebben." Crisis Met die toevoer zit het de laatste jaren niet goed. De hele Hongkongse filmwereld - van onafhankelijke producenten en criti ci tot en met Golden Harvest - klaagt steen en been. Hoewel de belangstelling voor nationale producties voor Europese begiippen nog steeds buitengewoon groot is, rukken de importfilms uit Hollywood op in de jaarlijkse box office top 10, voor het eerst sinds midden van de jaren '60. Over de oorzaak is iedereen het roerend eens: er zijn de laatste jaren te veel slechte Hongkongse films gemaakt. Chow: „Een kwestie van easy money. Er waren onaf hankelijke producenten die het geld aan namen en er maar op los werkten. Dat leidde tot een overdosis van het meest po pulaire Hongkongse genre: de actiekome die. Met als gevolg dat het publiek er ge noeg kreeg van die slechte kwaliteit Hongkong-films. Zelfs in de hoogtijda gen van de competitie tussen de grote stu gen, maar in het Verre Oosten tot verbluf fende resultaten heeft geleid, gewend als men was aan vechtfilms. Zie bijvoorbeeld Tsui Harks in Rotterdam vertoonde Zu: Warriors From The Magic Mountain' een film met virtuoos gechoreografeerde en getrukeerde vechtscènes zoals de wereld nog nooit had gezien - hoewel ze dramati sche impact eerder in Rotterdam vertoon de films missen. Sluwe tijger En wat de denken van meesterstilist John Woo? Zelf beïnvloed door Melville, inspi reerde hij op zijn beurt een generatie bru tale Amerikaanse cineasten. Zonder Woo het arthouse publiek bedienen. Eenken nig is men bij Golden Harvest nooit ge weest, erkent Chow, die er meteen aan toevoegt dat 'dit economische redenen heeft'. Zo gek is het al met al dan ook niet dat het Filmfestival Rotterdam dit jaar een over zichtsprogramma aan Chow en zijn pro ducties wijdt. Chow toont zich niet onge voelig voor zo'n eerbetoon, maar kijkt lie ver vooruit. Bang voor China is hij dus in het geheel niet. De manier waarop hij dat zegt geeft hem iets van een sluwe, oude tij ger, die zich opmaakt voor een laatste be slissende sprong. „Wie de kranten zorg vuldig leest, weet dat Beijing vijftig jaar deerde 'martial arts' kregen ruim baan. Chow zegt zich maar al te goed te realise ren dat ze zich vooral hiermee een plaats aan het internationale firmament ver worven. Aan de tragische legende Bruce Lee denkt hij dan ook met weemoed terug, 'al wil dat niet zeggen dat het mijn favo riet is'. Lee maakte een wereldwijde kung fu-ragelos, die in het westen snel ging lig- geen Tarantino. Woo beleefde zijn hoog tijdagen in de jaren '80 met melodramati sche gangsterfilms, maar zal in Rotter dam vertegenwoordigd zijn met een archetypische vroege kung fu-film uit de jaren '70 voor Golden Harvest. Daarnaast zijn er enkele geslaagde reflectieve dra ma's van Stanley Kwan ActressRouge, Red Rose White Rose) te zien die vooral Scene uit The fate of Lee Khan van regisseur King Hu. Jackie Chan - eregast op het Rotterdamse festival - in First Strike.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 20