Dperafeest Ahoy' in stukjes en beetjes Ik wil dat gevoel van schoolreisjes proeven PZC Gabber is nozem met minder haar m kunst cultuur Marco Borsato begint tournee in Hulst woensdag 22 januari 1997 9 doorLouisdu Moulin as 1996 voor Marco Bor sato in professioneel op zicht een absoluut topjaar, 1997 wordt voor hem het jaar van de nieuwe uitdagingen. Om te beginnen werd er zelden met zoveel verwachting uitgekeken naar een nieuw album als naar zijn cd De Waarheid; er brak een radio-oorlog over uit en de plaat brak de eerste dagen na verschijning al alle verkoopre cords. Dan is er de aan zijn ver se schijf gekoppelde Live On Tour: De Waarheid, die vrijdag avond in Hulst van start gaat. Daarnaast zet Borsato, met vriend en componist John Ew- bank, zijn schouders onder een eigen productiefirma, die Pravda zal gaan heten. En dan zijn er natuurlijk nog de her stelwerkzaamheden op het persoonlijke vlak, veroorzaakt door de in de roddelpers breed uitgemeten breuk met zijn partner Denise. Wie naar de top wil moet snel leren of anders afhaken. Wie Marco Borsato (30) even langer spreekt merkt al gauw dat hij meer is dan alleen een hitge voelige zanger. Als hij over zijn passie spreekt hoor je een ar tiest annex ondernemer met een kamerbrede kijk op de hele showbizz. Daardoor zou je bij na vergeten dat hij eigenlijk pas sinds een jaar of twee met Dromen zijn bedrog in Neder land Muziekland een vaste waarde is. Zijn loopbaan loopt van mees terkok in de dop via Soundmix er tot zingende volksheld. Bor sato is gebrand op optimale ontplooiing van zijn mogelijk heden. „Als artiest moet je te genwoordig eigenlijk van alle markten thuis zijn wil je over eind blijven. Vroeger moest je kunnen zingen en verder vooral je mond houden. Je manager en platenmaatschappij wisten wel wat goed voor je was. Daar i zijn natuurlijk een hoop carri- 'tères door verwoest. Denk aan Pussycat, één wereldhit, maar verder niets, terwijl het grote ook nog eens bij de ver keerde mensen terechtkwam. Om je daar als artiest tegen te wapenen is het zaak om van al lies een beetje verstand te heb ben. Van boekhouden, van orArthurvan Dijk I hoy' in Rotterdam is vrij dag, zater- ldag en zondag weer even ornge- uwd tot een waar cultuurpaleis: het rste lustrum van Opera in Ahoy' irdt gevierd met een Night of the peras, waarin wordt omgekeken naar eerste vier jaar en ons een vooruit- k gegund wordt naar de productie n 1998. tera in Ahoy' wilde vanaf haar eerste levering in 1993 een welkome aan- lling zijn op het opera-aanbod in Ne- rland. Arena-producties zijn in zo- erse zuidelijke landen geen zeldzaam nomeen. Het Italiaanse Verona, het lidfranse Orange en Santander in anje trekken jaarlijks vele duizen- n, ook Nederlandse toeschouwers, it idee om midden in de winter een ïderlandse variant te ontwikkelen, ag op zijn minst opmerkelijk worden noemd. igrote verdienste van Opera in Ahoy' dat er met enorme creativiteit ge- cht is naar vormen die helemaal toe sneden zijn op de bijzondere ruimte iter beschikking staat. In die zin was eerste Opera in Ahoy'-productie, ibucco, nog een mislukking. In feite as er toen niet meer dan een sterk uit- rgrote theaterzaal. Een grotere to- elopening, grotere decorstukken, el meer toeschouwers die in rijtjes hter elkaar naar het podium keken met behulp, van microfoons ver- erkte Verdi-melodieën. it jaar daarop was verrassend an- rs. De twee één-akters Cavalleria isticana en Pagliacci werden ge- ünd op het grote middenveld en het ibliek zat rondom op de tribunes. We ken als het ware over de omheining se naar wat zich in de dorpsgemeen- hap afspeelde. In een prachtig decor tvouwden zich de twee drama's en en moment was het formaat van het eelvlak storend. Tijdens de enorme issa-scènes was er nergens het gevoel thet spektakel er met de haren bij ge dept was. Carmen uit 1995 was zo mogelijk beter. Weer keken we als een soort toe hoe de tragische liefde tus- Carmen en Don José zich ontwik- De massa-scènes leken hier bij- geschreven voor een ruimte als Joy'. De intocht van de soldaten bij- orbeeld, die op een traditioneel to- altijd wat lachwekkend is, omdat wat heen en weer gedreuteld moet kon nu eindelijk eens breed uitgemeten. Wat deze voorstel- ig vooral zo bijzonder maakte, was feit dat af en toe intieme scènes zich •peelden op een totaal verlaten zand- Zeer gewaagd en zeer geslaagd. ijzersterke belichting speelde op momenten een cruciale rol. dg jaar werd een imponerende Tu- idot gepresenteerd. Deze opera van ccini is een minder voor de hand lig- Me keuze voor Ahoy'. Weer waren kosten noch moeite gespaard: de Chi nese sprookjessfeer kreeg gestalte in grote legers prachtig uitgedoste solda ten, grootse volks-scènes, een processie met reusachtig baldakijn, priesters met kleurrijke vaandels. In het decor was onder meer een grote tempelwand op genomen, alsmede tientallen replica's van manshoge grafbeelden en een soort paleis dat vanuit de nok van het dak omlaag kwam. Fiasco Het publiek liet het vooral vorig jaar afweten, hetgeen voor een grootscha lig, commercieel opgezet project zon der subsidies funest is. Producent van Opera in Ahoy', Peter Kroone, weet het wegblijven van het publiek vooral aan de kwade reuk waarin Arena-produc ties waren komen te staan, na de cata strofale pogingen van anderen om met weinig middelen het grote geld binnen te halen. Zo werd er tot twee maal toe in Amsterdam een Arena-Aïda gelan ceerd, die financieel en artistiek in de modder bleven steken. De publiciteit rond deze flaters was veel heftiger dan de berichtgeving rond het serieuze en hoogwaardige Ahoy'-product. Voor het lustrum-feest is welbewust gekozen voor een reprise van het voor afgaande. In een speciaal, nieuw ontworpen decor, aangevuld met be staande decorstukken, rekwisieten, kostuums en belichting wordt de sfeer van vorige jaren opgeroepen. Voor het publiek, dat zich in Spanje, Afrika, Ita lië en China zal wanen, wordt het een feest der herkenning. De beroemde aria's en koorscènes uit Turandot, Nab-uccoCarmen, Cavelle- ria Rusticana en Pagliacci zullen wor den geregisseerd door Gemma van Ze venter. Zij vindt het geen probleem dat delen uit verschillende opera's in een nieuw verband worden geplaatst. „Het is een concert met theatrale elementen. Met behulp van een viertal spelers zal telkens in een korte scène gespeeld worden waar het in de betreffende ope ra om gaat. Het is een heerlijke formule voor mensen die niet zo'n hele opera door willen en toch willen genieten van de hoogtepunten en de beroemde koor fragmenten. En Peter Kroone maakt zich er weer niet gemakkelijk van af. Er is opnieuw geïnvesteerd in een nieuw toneelbeeld, er is wéér gezocht naar nieuwe uitdrukkingsmiddelen. Vanuit zijn doelstelling is het volstrekt inte ger." De laatste vijftien minuten van The Night of the Operas in Ahoy' moesten een verrassing zijn: dan zouden frag menten klinken van de opera die in ja nuari 1998 in Ahoy' het tweede lustrum moet inluiden. Inmiddels is bekend om welke opera het gaat: Aïda. De kans is groot dat die productie zich zal kunnen meten met die van de Arena der Arena's: Verona. En met die van De Ne derlandse Opera. Want die heeft er in hetzelfde seizoen ook een gepland. De olifanten krijgen het druk. Ahoy Rotterdam 24, 25 en 26 januari, hoogtepun tenuil 5 jaar Opera in Ahoy. Regie: Gemma van Ze venter Solisten o.a. Olga Romanko, Francesco Patanè en Claudio Otelli. Orkest: de Wiirttember- gische Philharmonie Reutlingen o.l.v Roberto Pe- temosto. Koor o.l.v Louis Buskens. Hakkuhbar scoort met 'Gabbertje' door Jacob Haagsma Dè hit van de afgelopen maanden is 'Gabbertje' van Hakkuhbar: 120.000 verkochte exemplaren. Op de melodie van het aloude 'Swiebertje' wordt het leven en welzijn bezongen van de gabbers, een uitermate zichtbare groepering in de sa menleving. „Het is een karika tuur. Maar ze vragen er toch ook om?" Bob Fosko (eigenlijk Geert Tim - mers) is een van de mensen ach ter Hakkhhbar. Hij baarde op zien in het alternatieve circuit met de even korte als dwarse woede-explosies van de groep De Raggende Manne en was eer der al de man achter 'Ik ben er helemaal klaar voor', een soort gelijk novelty-hitje als 'Gab bertje'. De componist van het oorspron kelijke 'Swiebertje' is de aloude Harry de Groot, 76 inmiddels. „Een ontzettend aardige man, behoorlijk vief nog. Hij vond het hartstikke mooi, maar ik weet niet of dat is ingegeven door het feit dat hij riant meedeelt in het Buma/Stemra-gebeuren". Voor Fosko zijn die pegels niet het uitgangspunt. „Het is absoluut geen hypocriet gelul: geld ver dienen is nooit het uitgangspunt geweest. Het is leuk om eens een nummer-één-hit te scoren, maar die singlemarkt is niets iets wat me muzikaal gezien aanspreekt." Imago Tekstueel gesproken is 'Gab bertje' niet erg vleiend voor het gabbervolkje. „Wat we hebben geprobeerd is meer een soort profielschets te geven van de ga bber zoals die bekend staat. Het is een stereotype ook. Een kari katuur, een satire op een feno meen in de maatschappij." Kritiek is er natuurlijk ook, zij het niet direct van de gèportret- teerde bevolkingsgroep. Hitma ker 'DJ' Paul Elstak beschul digde het Hakkuhbar-team eivan dat men het gabbergilde belachelijk maakte en voorstel de als „een stelletje pillenslik- kende idioten. Maar ja, zij wil len zichzelf beslist voordoen als mensen die zich isoleren van de maatschappij, een pil erin flik keren en de hele nacht doorhak ken. Ze vragen er gewoon om. Dus wat is erop tegen? Hoepel toch op, daar voelen we ons niet door aangesproken. Het is een fenomeen dat zich nu voordoet in de maatschappij, zo opval lend dat er vroeg of laat liedjes over komen. Veel meer is het niet. En ik vroeg wat Paul El- stak, die zich graag opwerpt als de grote beschermheilige van de gabbers, wat hij dan doet om die lui van hun slechte imago af te helpen. Daar had hij geen ant woord op." Flauwe onzin Een 'gimmick'-plaatje, een 'no- velty'-hitje: Fosko voelt zich wel aangesproken door die be grippen. „We zitten in een soort 'tijdspleet' waarin we precies aanvoelen wat het singlekopen- de publiek nu wil. Kun je een potje gaan lopen misbruiken, maar wij proberen het echt op een smaakvolle manier te doen. Mijn collega's en ik zijn ervan overtuigd dat dat wel gelukt is. Het is geen flauwe onzin. Je moet van goeden huize komen om het een beetje leuk te doen. Fosko's oudste zoon is vijftien. Hoe zou hij het vinden als... ,,lk zou er niet zo vreselijk veel pro blemen mee hebben. Wat mij be treft zit het hele verschijnsel in dezelfde sfeer als de nozems, de hippies. Jongeren hebben het nodig om in een groep te zitten waar ze zichzelf kunnen zijn. waarin ze zich kunnen afzetten tegen de gevestigde orde. Een gabber is gewoon een nozem met minder haar." Voor Hakkuhbar is 'Gabbertje' geen flauwe onzin. „Als artiest moet je van alle markten thuis zijn om overeind te blij - ven." foto's Rob Verhorst(boven) en Ruben Oreel(rechts) marketing, van muziektechni- sche toestanden en van de me dia. Je ziet ook dat zij die het langst aan de weg timmeren meestal heel veel gewoon zelf doen," weet. Borsato. Dadendrang Om zijn onafhankelijkheid en zijn dadendrang verder uit te bouwen start hij een eigen pro ductiefirma. De naam Pravda (wellicht ten overvloede: Rus sisch voor Waarheid) is deels grappig bedoeld, maar staat toch ook voor een brok ouder wets idealisme. „We willen op een eerlijke manier een hele boel talent een kans geven dat anders wellicht niet aan de bak komt. Op die manier kunnen John (Ewbank) en ik bovendien op een breder vlak met muziek bezig zijn." Het is nog te vroeg om met con crete plannen naar buiten te komen. Voorlopig eist, na de cd, de aansluitende concert-tour nee al zijn aandacht op. Met beide projecten geeft Marco Borsato indirect aan dat het volgen van een 'stoomcursus' allround entertainer nog niet een haastje-repje-carrière tot gevolg hoeft te hebben. „Het zou natuurlijk veel handiger zijn geweest om het album nog voor de feestdagen uit te bren gen. Had gekund, maar dan hadden we concessies moeten doen aan de kwaliteit. Dat ene nummer dat nu net de cirkel rond maakt, zou er dan niet op hebben gestaan en daar zouden we erg veel spijt van hebben ge had. Achteraf blijkt het wel zo gunstig te zijn dat we later klaar zijn, want de handel is nu juist blij met een hot item in de ze stille periode," aldus de zan ger. Hij heeft geen extra prestatie- druk te hebben gevoeld omdat hij met zijn vertrouwde vrien denteam (met ook tekstschrij vers Leo Dri essen, Han Koreneef en Jan Tekstra) an dermaal 'puur op intuïtie heeft gekoerst. „De norm die we met Als Geen Ander hebben neergezet moest in onze eigen ogen verbeterd worden, dat was ons uitgangspunt. Daar naast wilden we af van vertaal de covers. John heeft daardoor dit keer vrijwel alle muziek ge schreven." Borsato is zo vol van zijn jong ste pronkstuk dat hij geregeld overloopt van superlatieven. Zou het dan gedaan zijn met de spreekwoordelijke (Noord- )Hollandse nuchterheid, waar mee hij altijd zo rijkelijk be deeld leek? „Zeker niet, maarof je nou van Borsato houdt of niet, je kan er niet omheen dat objectief gezien deze muziek gewoon goed is en een eigen plek heeft gevonden in het hele scala aan stijlen en sterren. Ik merk dat aan de waardering die ik krijg van oudere collega's te gen wie ik altijd heb opgeke ken, zoals Jan Akkerman en de jongens van Golden Earring. Die komen speciaal naar me toe om te zeggen dat ze het zo lek ker vinden wat ik doe. Dat is net zo heerlijk als het besef dat ik inmiddels zo'n verschrikke lijk breed publiek aanspreek. Want dat is met deze waanzin nige verkoopcijfers ook nog eens het geval: zowel de man op de steiger als de advocaat in z'n nette pak moet wel iets met mijn muziek hebben, anders zet je in een klein land als het onze niet twee keer een half miljoen albums weg. Een logisch gevolg van die 'Mi chael Jacksonachtige' scores zou een serie van mega-concer- ten zijn. Maar Borsato heeft zelf heeft gekozen voor de weg van de geleidelijkheid en dus werd het een maandenlange tournee langs middelgrote za len en hallen. Dat hij in tweede instantie toch heeft besloten om Ahoy aan te doen, is het ge volg van de wens om toch enigszins tegemoet te komen aan de overweldigende belang stelling. Er is is zelfs een derde Ahoy-concert (behalve 25 en 26 april, ook zondag 27 april aan de toernee toegevoegd. „Ik had natuurlijk ook meteen voor een serie in het sportpaleis a la Froger en Towers kunnen gaan. maar daarvoor vind ik het toch nog te vroeg. Je kan wel meteen de vlag in top han gen, financieel is dat wel zo in teressant, maar wat blijft er dan nog te wensen over? Boven dien vind ik het juist zo leuk om- eens met een flinke band vol vrienden door het land te trek ken. Ik wil dat schoolreisjesge- voel van met z'n allen onder weg naar alweer een andere stad. een onbekend hotel eens proeven. Als bandartiest heb ik dat altijd moeten missen. Er zijn ook maar een paar mensen in ons land voor wie zo'n avon tuur is weggelegd, dus in die zin ben ik zeker bevoorrecht." Privéleed Minder rimpelloos is het ver loop van zijn privéleven de af gelopen maanden geweest. Eerst was er de commotie over de relatie (inclusief zwanger schap) van Marco's zus met de 'geheime' vriend van Gerard Joling. Bepaald niet gewenst, maar nog best te hanteren. Ver volgens ging Borsato zelf knock-out: niet alleen door het stuklopen van zijn duurzame relatie met fotomodel Denise Boekhoff, maar ook doordat zijn ellende onmiddellijk uit lekte. „Hoe dat is gebeurd weet ik nog steeds niet, want we dachten allebei toch echt dat niemand er al van zou weten. Ik ben me daar dood van ge schrokken. Dat men dus zo snel zo diep in je persoonlijk leven kan doordringen zonder dat je daar zelf erg in hebt, dat is toch zeer beangstigend," aldus Bor sato. De roddelbladen hebben intussen alweer een romance met Trijntje Total Touch Oos terhuis in de pen, maar naar ei gen zeggen is Marco nog steeds kapot van zijn breuk met Deni se. „Dat je door dat soort bladen wordt achtervolgd maakt je na tuurlijk nog voorzichtiger. Ik heb daarbij één mazzel: ik zit niet te wachten op publiciteit. Sommige collega's moeten het van dit soort verhalen hebben om nog een beetje in beeld te blijven, ik daarentegen moet waken voor over-exposure. Het is niets voor niets dat ik het af gelopen half jaar nauwelijks interviews heb gegeven en me op televisie niet meer in spelle tjesprogramma's heb laten zien. En ook op feestjes ben ik alleen maar geweest als ik daar een goeie reden voor had, want ik ben nu eenmaal niet zo'n partv-animal. Ja, tijdens mijn eigen optredens en onder vrien den. maar zomaar de lolbroek uithangen op een willekeurig feestje is niets voor mij." Naar de invloed van die recente sensatiegolf kan Marco Borsa to slechts raden. „Het blijft jammer dat je zo in het nieuws komt als je zelf net denkt dat men je weer wat serieuzer gaat nemen. Schadelijk voor mijn populariteit is die scheiding verder niet, denk ik. Althans, dat maak ik op uit de reacties. Die getuigen allemaal van zeer veel sympathie, waarschijnlijk omdat ik niet degene ben ge weest die het huis heeft veria ten." Vanzelfsprekend heeft die dof fe dreun hem stevig aan het denken gezet over de waarde van Het Grote Succes. „Lolinje werk hebben en daarbij popu lair zijn is prachtig, maar zeker niet alles. Ik zal moeten blijven knokken voor een zo normaal mogelijk leven daarnaast plus de nodige rust op zijn tijd. Na deze tournee wil ik er echt een paar maanden tussenuit. Flink a fstand nemen van de hele han del hier. Maar of het er ook van komt moet ik eerlijk gezegd nog zien. Ik ken mezelf: ik ben niet meer gewend om te luieren. Met drie weken zal het wel bekeken zijn." Conditioneel kan Borsato - twee keer per week loopt hij minstens dertien kilometer hard door de weiden rondom Alkmaar - de Live On Tour: De Waarheid gemakkelijk hebben. Mentaal voorziet hij nog wel enige lastige momenten, moet hij bekennen. „Het repertoire van het album zit zo dicht op mijn eigen gevoelsleven dat ik het op het podium af en toe best moeilijk zal hebben. Het was er allemaal al voordat mijn ellen de begon, maar heeft daardoor nu veel meer betekenis gekre gen. Dat ik altijd zo confronte rend wil zijn, zal ik de komende maanden weten." Live on Tour: De Waarheid begint vrij dagavond in een uitverkocht Den Dul- laert in Hulst Verdi's Nabucco met slavenkoor was in 1993 het eerste, zij het nog niet het beste operaspektakel in Ahoy' Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 9