goudmijn voor bank Commercie versus liefhebberij Mobiel bellen met Feel Free tijdelijk f105.75 voordeliger. Supermarkten beloeren elkaar economie huiseigenaren hebben weinig financieel profijt van regelingen rond hypotheek Keurmerk kamerverhuurder Toerisme schept miljoenen banen Philips en Arena schikken Productie industrie groeit sterker Reisorganisaties in zwaar weer JG hoort nu grote jongens economiewijzer LIBERFONE dinsdag 21 januari 1997 ,onze verslaggever |$k Smakman LEM - Eerst was daar het .-Kamerlid Rick van der Die hypotheekrenteaf- Hou je mond, riep zijn Ctie. Ook Francine Giskes i D66 haalde de krantenko- uncn. Zouden we niet...? dicht, reageerde de partij- geschrokken. En nu is daar CDA'er Hans Hillen. En zijn uitlatingen gaan niet als Gods woord in een ou- ing, om in CDA-termen te fen. Maar natuurlijk hebben der Ploeg, Giskes en Hillen k: die hypotheekrenteaf moet op termijn weg. Want de huizenbezitters, maar al de banken verdienen er i mee. tem is simpel. Vijf jaar gele- <ocht Kees een doorzonwo- voor twee ton, inmiddels de huizen in zijn buurt grif drie ton van de hand. Hoi denkt Kees, die ton is snel iend. Maar dat is maar n. Dat blijkt als Kees zijn verkoopt en een vergelij te huis terugkoopt. Dat kost- |f j aar geleden ook twee ton, r moet inmiddels ook drie Opbrengen, omgekeerde geldt ook: als 'woningmarkt instort en s' huis nog maar anderhalve doet', is dat geen ramp. Zijn elijkbare nieuwe huis, kost imers ook nog maar ander- e ton. De moraal van het aal: voor wie eenmaal een j heeft gekocht, maakt het ig meer uit wat de huizen- doen. Bepalend voor de n nlasten zijn de hoogte van potheek en de rente. liertje Staat schap: in wezen werkt het maar eenmalig. Als mensen een deel van de kosten van de hypotheek terugkrijgen van de fiscus, kun nen ze voor dezelfde netto-kos ten veel meer geld lenen dan wanneer ze alle kosten van de lening voor eigen rekening had den moeten nemen. De wet van vraag en aanbod doet vervol gens zijn werk: als er veel kopers met veel geld op de markt zijn, stijgen de prijzen. De afgelopen jaren hebben dat bewezen. Dank zij de historisch lage rente konden mensen veel meer geld lenen tegen dezelfde netto-kosten. Omdat bovendien de huren flink stegen, besloten steeds meer mensen de stap van huren naar kopen te maken. Veel méér mensen op de woning- markt met veel méér geld op zak miste zijn uitwerking niet: een explosie van de huizenprijzen. Hypotheekrenteaftrek of niet, historisch lage rente of niet, ie dereen moest en moet tot de top van zijn financiële draagkracht gaan om een eigen huis te kun nen kopen. Wie wordt er nou feitelijk beter van die prijsexplosie? Hier en daar wat individuele huizenbe zitters, die hun dure randstede lijke huis voor een veel goedko per huis in Friesland verruilen en daar een aardige grijpstuiver aan overhouden. Dan is er nog een groep die de waardestijging van het eigen huis verzilvert en daar vervolgens de langverbei de caravan of boot van koopt. De hypotheekrente is stukken lager clan de rente van een per soonlijke lening en is bovendien onbeperkt aftrekbaar. Het mag eigenlijk niet - volgens de fisca le definitie mag je hypotheek- geld alleen gebruiken voor de aankoop of onderhoud van een eigen huis - maar wie contro leert dat? Verder zijn er nog de makelaars en de notarissen, die voor hun diensten een percentage van de koopsom in rekening brengen. Hoe hoger de prijzen, hoe meer ze vangen. Maar als het goed is komt aan die wantoestand een einde. Minister Wijers van eco nomische zaken werkt hard aan het doorbreken van economi sche kartels, zoals de prijsaf spraken die makelaars en nota rissen in eigen kring hebben gemaakt.. Maar de grote winnaars zijn na tuurlijk de geld verstrekkers. Een hypotheek is een fantasti sche belegging. Bij PL'etjes moet je als kredietbank soms maar zien hoe je van een kale kip nog wat veren plukt, maar als het om het eigen huis gaat zijn mensen bereid droog brood te eten om te voorkomen dat de bank hun huis verkoopt wegens wanbetaling. Groot geld En het gaat om groot geld. Vol gens de meest recente cijfers (1994) trokken de huiseigenaren twintig miljard gulden hypo theekrente af, hetgeen alles plussend en minnend de schat kist ongeveer zeven miljard gul den aan inkomsten scheelde. Dat geld ging in feite via de huiseigenaren regelrecht naai de kassen van de banken en an dere geldverstrekkers, die dank zij de hypotheekrenteaftrek zo veel extra geld kunnen uitlenen. Wat gebeurt er nu als je de hypo theekrenteaftrek afschaft? Net zoals de aftrek de huizenprijzen heeft opgestuwd en kunstmatig op een te hoog niveau houdt, zal een afschaffing zorgen voor een structurele daling van de hui zenprijzen. Al die huizenjagers kunnen immers minder geld le nen en zullen dus ook minder (kunnen) bieden. Voor wie is dat nadelig? Net zoals de banken de grote winnaars zijn bij de hypo theekrenteaftrek, zullen ze bij de afschaffing ook de grote ver liezers zijn. Zij moeten voor vele tientallen miljarden guldens een andere bestemming gaan zoeken. Voor de gewone huiseigenaar maakt het allemaal weinig uit, vooropgesteld dat hij zijn huis niet als speculatieobject heeft gekocht en al evenmin gebruikt als bron voor goedkope lenin gen. Voor de schatkist betekent af schaffing van de hypotheekren teaftrek een meevaller om van te dromen. Met dat geld kun je bij voorbeeld de staatsschuld te rugbrengen, je kunt er de belas tingen mee verlagen. 'jaren geleden bedacht de dat het mooi is als '°sen een eigen huis hebben, laar wilde Vadertje Staat bij helpen. Door de hypo- krente aftrekbaar te maken de belasting bijvoorbeeld. oor zich garant te stellen 5 de betaling van rente en af- ?\ig, de gemeentegarantie. yerkte aardig, want inmid- cs ongeveer de helft van de Vlandse woningen 'eigen ;tf de hypotheekrenteaftrek een vervelende eigen De banken verdienen het meeste aan de hausse op de hypotheekmarkt. foto Ruben Oreel Er zit natuurlijk wel een levens groot probleem bij de huidige huizenbezitters. Velen van hen hebben zich tot hun nek in de schulden gestoken om een huis te kopen. Raken die hun rente aftrek kwijt, dan gaan ze finan cieel kopje-onder. Dat kan na tuurlijk niemands bedoeling zijn. En, ter geruststelling, dat wil ook geen politicus op zijn ge weten hebben. Nu lijkt daar een simpele oplos sing voor: handhaaf de aftrek voor alle bestaande hypotheken en schrap hem voor alle nieuwe. Het vervelende is nu dat dat nou net niet kan. Voor de fiscus is 'gelijke monniken, gelijke kap pen' een heilig beginsel. Je kunt niet de ene huiseigenaar rente aftrek geven en de andere niet. Gouwe ouwe Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Een gouwe ouwe: beperk de aftrek tot bij voorbeeld de rente over de eer ste drie ton hypotheek en breng dat bedrag desgewenst verder omlaag. Maar de grote voorkeur van de meeste fiscalisten heeft een aanpak via de andere kant, het huurwaardeforfait. Dat is het bedrag dat huiseigenaren bij hun inkomen moeten optellen, omdat een eigen huis inkomen oplevert via uitgespaarde huur. Het forfait is met alleen nu bela chelijk laag, het heeft boven dien als voordeel dat het een heel fijn regelbaar instrument is. Door bijvoorbeeld de bijtel ling extra te verhogen naarmate de waarde van het huis hoger is, kun je iets doen aan het gegeven dat mensen met hogere inko mens méér profiteren van de hy potheekrenteaftrek omdat ze een groter deel van de betaalde rente terugkrijgen van de fiscus. En omdat de netto-aftrek van de hypotheekrente daalt, heeft een fikse verhoging van het forfait hetzelfde effect als (gedeeltelij ke) afschaffing van de hypo- theekrentea f trek Hoe de aanpak van de hypo theekrenteaftrek vorm krijgt, is een kwestie van techniek. Dat het langzaam maar zeker poli tiek voet aan de grond krijgt, is een belangrijker gegeven. En wie de winst- en verliesrekening van de huidige regeling op maakt, kan eigenlijk maar één ding zeggen: dat wordt ook hoog tijd. GPD DEN HAAG - Particuliere kamerverhuurders willen met een eigen kwaliteitskeurmerk hun imago verbeteren. Het initia tief moet een einde maken aan de woekerprijzen die huisjes melkers nu voor slechte kamers durven vragen. Bovendien krijgen huurders door het Keurmerk Kamerverhuurbedrij ven meer zekerheid over de kwaliteit van hun woonruimte. De gemeente Den Haag en de Nationale Woningraad (NWR) zijn belangrijke trekkers van het experiment dat in april be gint bij verhuurbedrijven in onder meer Utrecht. Rotterdam. Den Haag en Nijmegen. Het is de bedoeling dat het keurmerk straks in heel het land gaat gelden. ANP VILAMOURA - In de reiswereld en het toerisme kunnen de komende tien jaar meer dan honderd miljoen nieuwe banen ontstaan. Voorwaarde is dat de regeringen in hun strijd tegen de werkloosheid de vrijetijdsindustrie meer prioriteit geven. Deze conclusie werd het afgelopen weekeinde getrokken op een bijeenkomst van de World Travel and Tourism Council (WTTC) in de Portugese stad Vilamoura. Overheden zouden meer geld moeten uittrekken voor vlieg velden en wegen en belastingfaciliteiten moeten bieden. Op het ogenblik zijn de reiswereld en het toerisme goed voor 262 miljoen banen over de hele wereld. De WTTC ziet mogelijkhe den voor een stijging van het aantal banen tot 383 miljoen. Vooral voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt biedt de sector goede mogelijkheden. ANP AMSTERDAM - Philips en de directie van Amsterdam Arena hebben hun ruzie over sponsoring bijgelegd. Een kort geding dat het elektronicaconcern had aangespannen, is gisteren af geblazen. Philips spande de zaak aan om te verhinderen dat concurrent Sony een voetbaltoernooi in het stadion mag sponsoren, Het Eindhovense concern betoogde een overeenkomst te hebben voor exclusiviteit die verhindert dat concurrenten reclame maken in het stadion van Ajax. Sony heeft afgelopen weekeinde ingestemd met minder na drukkelijke reclame tijdens het zogenoemde Europe-Six- toemooi van eind januari. ANP VOORBURG - Het volume van de industriële productie lag in november 2.9 procent hoger dan in dezelfde maand van 1995. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de volumegroei de laatste maanden weer toeneemt. Om de trend te bepalen, stelt het CBS het voorschrijdend ge middelde van de productiegroei vast. In november lag dat op 2,5 procent, in februari vorig jaar was dat nog 1,7 procent. Overigens lag het voortschrijdend gemiddelde begin 19 95 nog boven de 5 procent. De afgelopen maanden zetten vooral de elektrotechnische in dustrie (plus 6,4 procent) en de transportmiddelenindustrie (plus 5,3 procent) meer af. De sector basismetaal produceerde daarentegen 3,6 procent minder. ANP ROTTERDAM - Een aantal reisorganisaties kan in financiële problemen raken na de brand twee weken geleden in Nieuw- veen waarbij een groot deel van de Nederlandse zomerreis- gidsen in vlammen opging. Volgens adjunct-directeur H. Scheffers van de Stichting Ga rantiefonds Reisgelden (SGR) 'is de vrees gewettigd' dat en kele ondernemers in de reisbranche in de problemen komen door de brand. Het is niet duidelijk om hoeveel reisorganisa ties het gaat. ANP !t heeft allemaal even ge- luurd, maar nu is het dan De Hollandse Beton p (HBG), het grootste I(bedrijf van Nederland, is Itip binnengekomen in de ien van grote Europese 'bedrijven. maand kocht n" bouwbedrijven in Enge- ,sln in Duitsland met een ivnenlijke omzet van een ,ige vier miljard gulden, is HBG over de grens ien miljard gulden omzet n en heeft het bouwbedrijf %e thuismarkten voor de 'lig- en utiliteitsbouw (kan- e en fabrieken). .dend bestuursvoorzitter iRonde Brosser heeft HBG avalreep nog een mooi af- ^lEscadeau gegeven. „In het dgd Koninkrijk hadden we redelijk grote bouwbe- Jn. Toch waren we daar iet groot genoeg. Met de ip van Higgs Hill heb- nu wel voldoende igrootte." •ootste vis, het Duitse Freytag met een omzet J3 miljard gulden, stond al op het verlanglijstje van J..De malaise in de Duitse J maakt de bedrijven be- lar. Voor W&F hebben we 1 iljoen gulden betaald voor ïlang van 75 procent. Een terug moest het bedrijf |bbele opbrengen." iterschelde [jde aankoop van de twee ven betaalde HBG circa iljoen gulden. Daar is het Jf niet eens voor naar de geweest, want de kas zit Jeer dan 800 miljoen gul- VDkvol. Jfayss Freytag heeft HBG nuttige kennis in huis Het bedrijf levert na- Hde know-how voor de ge- p Heinenoordtunnel. „Ze j, ook in het consortium ,e aanleg van de tunnel on- Westerschelde", memo- De Ronde Brosser. Dat is Jake opsteker voor HBG. Hij waren zo ongeveer het bouwbedrijf bij de bouw van die tun- jrokken was. iande Brosser is zeer tevre- rjt de bouwactiviteiten van iu eindelijk op het gewen- (eau zijn gekomen. Hele- jevreden is hij echter nog rfant naast de bouw heeft Itwee punten op zijn ver- Vjstje staan. „Uitbreiding (het aanleggen en bekabelen van is ook een van mijn jrijkste prioriteiten, maar log niet gelukt."GPD door Arjo Klamer Zijn die Friezen misschien een beetje dom? Meer dan een week waren vrijwel alle ogen gericht op hun elf steden waarlangs de Tocht der Tochten voerde. Handen vol geld hadden ze er aan over kunnen houden. Had een Joop van den Ende aan gesteld als promotor dan had nu gans Friesland op de Canari- sche eilanden kunnen zitten om nog geld over te houden voor de aanschaf van ijsmachines die de realisatie van de volgende Elf stedentocht (en dus weer een he le smak geld) mogelijk maken. Waarom niet? Iedereen die de kans krijgt, grijpt toch de buidel geld die ze voor de neus krijgen? Dom, dom. Of niet toch? Toen ik er achter probeerde te komen wat de elfstedenorgani- satie op het financiële vlak be zielt, maakte ik pas na veel ge doe contact met iemand van de organisatie. Erg behulpzaam was de stugge Friese stem aan de andere kant van de lijn niet. De respons was wel wat anders bij de Arena, u weet wel, het ver- maakcentrum aan de rand van Amsterdam dat ook als voetbal tempel voor Ajax fungeert. De afdeling voorlichting had ik snel te pakken. Een rappe stem stond me te woord. Snel werd ik doorgeschakeld naar de finan ciële afdeling waar ik van een andere efficiënte persoon te ho ren kreeg dat de cijfers die ik zocht, niet openbaar waren. Schaatsen en professioneel voetbal: het zijn twee werelden apart. Lucratief Het valt op als Ids Postma na het behalen van het Europese schaatskampioenschap een lu cratief aanbod van Joop van de Enden doodleuk negeert. Dat was niet anders toen bleek dat Henk Angenent, als winnaar van de Tocht der Tochten de nieuwe Nederlandse held, wei gert om zich commercieel te la ten exploiteren. Meer typerend voor deze tijd is de commerciële opstelling van de Arena. Mensen die iets van p.r. en communicatie weten, hebben het voor het zeggen. De Amerikanen geven het voor beeld, dat Nederlanders nu zo enthousiast op hun manier pro beren na te volgen. Het gevolg is dat voor het recht op een goede stoel in de Arena (een certificaat oftewel een soort aandeel) de aandeelhouder eerst 15.000 gul den ineens betaalt en dan jaar lijks nog eens 6.000 gulden om bij Ajax wedstrijden op die stoel te mogen zitten kijken. Dat is ongeveer 400 gulden per wed strijd. Een biertje kost 2 Arena's oftewel 3,50. Voor interland wedstrijden en concerten be taalt de aandeelhouder apart. Over de skyboxen zullen we het maar niet hebben. (Hoeveel die kosten, kwam ik zo gauw niet te weten, dus dat zal redelijk wat zijn.) Advertentie Inclusief geavanceerd GSM toestel Inclusief abonnement op Libertel® GSM netwerk (beste van Nederland) Inclusief 30 minuten (dal) gratis bellen per maand Inclusief gratis doorverbindservice van Libertel. heel februari Tot 2 februari betaalt u geen aansluitkosten (normaal f 105.'5) Met Feel Free kunt u al mobiel bellen vanaf f 37,50 per maand. Van aansluitkosten (normaal f 105,75) is tijdelijk"geen sprake. Voornulkomma- nul bent u dan wel aangesloten op het Libertel® GSM netwerk. Behalve dit, steekt u nog een voordeel in uw binnenzak. De hele maand februari is de door verbindingsservice van Libertel (normaal I 2,64 per keer) gratis. Elke keer als u belt met Feel Free, draagt Liberfone bovendien een bedrag af aan het Wereld Natuur Fonds, zonder dat het u iets kost. Voor meer informatie over deze geweldige aanbieding en Feel Free verkooppunten belt u gratis 06 00 01. De verkoop- en service-organisatie van de Libertel Groep. Deze act ie loopt tot 2februari 1997, Allt genoemd* pnjzen zijn mcltuicf ItTIK Feel Free is verkrijgbaar bij onderstaande Liberfone verkooppunten. Voor meer informatie belt u gratis 06 00 01. Filialen van: Foonshop (020-6323235), Road Phone (020-6813232), Teletools (020-6240714), Teleworld (020-6834001), Postkantoren BV (06-0675), Kinorama (010-4035300), Dixons (073-6410010), Filmpost Efpc BV (013-4563981), BelCoinpany (0.318- 522632), Vcltt Auco-Parts (023-5245757), Electro World (035-5259595).Goes: Zes Elektro(0113-240700). Tci Elektro (0115-616121). Een vriend die ook een fanatiek Ajax-supporter is, heeft geen goede woorden over voor de commercialisering van zijn Ajax. Wat hem betreft, is de sfeer erdoor verziekt. Als ze nou goed zouden presteren... Ja, dan zou hij het er wel voor over heb ben. Hij lijkt niet de enige te zijn die er zo over denkt. Wellicht hebben Angenent en Postma het startsein gegeven voor de tegen aanval op de commercie, op het klimaat waarin oppoi^unisme hoogtij viert en alles om de knikkers draait. Snelle babbel Het leedvermaak om de onge lukkige start met de Arena geeft aan dat dit volk rijp is voor de boodschap. 'Doe normaal dan doe je al gek genoeg' - deze ty pisch Nederlandse uitdrukking blijkt nog steeds te werken. Voordat we over elkaar heen vallen om die snelle, commerci ële jongens met hun dure Arma ni pakken en snelle babbels af te drogen, moet ik aantekenen dat de commercie ook veel goeds produceert. Zonder harde jon gens als Timmer en nu Boonstra bij Philips, zouden we het zon der allerlei mooie, betaalbare spullen moeten stellen. En die jongens van Ajax hebben best gelijk met hun betoog dat ze wel zo commercieel moeten zijn, willen ze zich blijven meten met grote, dure clubs als AC Milan en Barcelona. De prijs van die commercie komt in de vorm van kille mana gers en een verlies aan harts tocht en liefde. In het knullige stadion van weleer was mijn vriend maar al te bereid genoe gen te nemen met tegenvallende prestaties. In de sfeer van de liefhebberij krijgt de mystiek een kans die mensen bindt. In de commerciële Arena zijn de be zoekers klanten die waar voor hun geld willen. Blijft Ajax te leurstellen, dan zakt haar hele handel als een plumpudding in elkaar. En daarom zijn die Friezen zo handig. Door vast te houden aan de sfeer van liefhebberij, op vrijwilligers te blijven bouwen en de commerciële jongens bui ten de deur te houden, bewaren ze een mystiek die van allerlei moois mogelijk maakt. In een week tijds hebben die Friezen een goodwill gecreëerd waar ie dere commerciële onderneming jaloers op zou zijn. Zo blijkt maar weer eens: liefde is niet te koop. Arjo Klamer is hoogleraar m de economie van kunsten cultuur aan de Erasmus uni versiteit in Rotterdam van onze verslaggever Peet Vogels De concurrentie tussen de supermarktketens zal nog heviger worden de ko mendejaren. De markt groeit nauwelijks meer en nieuwe winkeldochters zijn schaars. De groei moet komen uit overnames van bestaande winkels en klanten die bij de concurrent worden wegge lokt. De klant is de lachende derde, want de verschillende supermarktketens verzinnen alles om het de consument naar de zin te maken. Om sterk te staan in de slag om de klant, zijn bedrijven koortsachtig bezig hun uit gangspositie te versterken. Overnames, fusies, samen werking en nieuwe formules, alles wordt in de strijd om het marktaandeel gegooid. Dat moet ook, want de super markten opereren in een zo genoemde 'verzadigde markt'. De groei van de be stedingen in de supermarkt wordt volledig bepaald dooi de groei van de bevolking. Als mensen meer geld verdie nen gaan ze niet meer eten, maar geven ze het geld uit aan andere zaken als vakan ties of huisinrichting. De scherpe concurrentie houdt bovendien de prijzen laag, zodat een supermarkt die de winst wil vergroten met prijsverhogingen al snel uit gespeeld is. De supermarkten zetten vo rig jaar in totaal voor ruim veertig miljard gulden om, waarvan bijna 37 miljard gulden voor rekening van voedsel kwam, De rest betrof zaken als wasmiddelen, scheermesjes en dergelijke. De supermarkten zijn alle maal aangesloten bij de een of andere inkoopcombinatie. Die samenwerking zorgt voor inkoopmacht en daardoor lage prijzen. De toetreding van Unigro» tot Superunie maakt van laatst genoemde de grootste in koopcombinatie van Neder land met een aandeel van dertig procent. Tweede is Al- bert Heijn, die in zijn eentje 27 procent voor zijn rekening neemt, De derde is Radar, waar onder andere Edah bij zit, met twintig procent. Het kleine aantal grote inko pers heeft er voor gezorgd dat het prijswapen een beetje bot is geworden. „Of je met de dertig procent van Super unie nu veel goedkoper kunt inkopen dan wij met onze twintig procent staat te be zien", meent de woordvoer der van Edah. Als de groei niet uit de lengte kan komen, dan maar uit de breedte. De jacht op de klant gaat ten koste van de concur rent en om dat te bereiken heeft iedereen zijn eigen strategie ontwikkeld. De nieuwgevormde combi natie Unigro-De Boer (UDB) wil marktaandeel afsnoepen van marktleider Albert Heijn. „We zijn bezig een nieuwe formule te ontwikkelen die rechtstreeks gaat concurre ren met Albert Heijn in het kwaliteitssegment", aldus J. Reinoud. bestuursvoorzitter van De Boer Winkelbedrij ven. Nu heeft UDB een markt aandeel van dertien procent en is daarmee de tweede ke ten in Nederland. De achter stand op marktleider Albert Heijn, die ongeveer 27 pro cent van de Nederlandse boodschappenmandj es vult, is echter aanzienlijk. Shell Albert Heijn is niet in de hoogste staat van paraatheid gebracht na de opmerking van Reinoud. AH zoekt wèl uitbreiding: in samenwer king met Shell. „Wij gaan de klant achterna. De klanten worden steeds mobieler en door de opening van super markten bij Shell-stations hebben we gewoon meer mo gelij kheden om de klant bij ons in de winkel te krijgen", verklaart Albert Heijn de nieuwe stap. Daarmee is de marktleider, die ook een reputatie te ver liezen heeft als vernieuwer in de supermarktwereld, de concurrentie weer een stap voor. De Spar-winkels en Texaco hebben inmiddels aangekondigd ook een der gelijke samenwerking te gaan onderzoeken, maar hoe ver die plannen zijn wil men bij Spar niet vertellen. Ook bij de Vendex Food Group, met ruim tien procent marktaandeel nu van de tweede naar de derde plaats teruggezakt, staat vergro ting van marktaandeel bo venaan de agenda. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 7