Abortusrel terug van weggeweest Boutros slachtoffer machtsspel VS PZC PZC Niet netjes feiten en meningen 2 Onduidelijkheid wet leidt tot opleven discussie over afbreken zwangerschap dinsdag 21 januari 1947 dinsdag 21 januari 1997 van onze verslaggevers AnsBouwmansen Maurice Wilbrink Terug van lang weggeweest: de abortusdiscussie. Jaren lang is er niks over te doen ge weest. Waarom ook? Het aantal abortussen in ons land is laag. Zo'n 21.000 Nederlandse vrou wen laten jaarlijks hun zwan gerschap onderbreken, oftewel 6 promille van alle vruchtbare vrouwen. Anticonceptie is alge meen geaccepteerd. Er zijn juist heel veel mensen die kinderen willen, en dus veel gewenste kinderen. En dan is er ineens een discussie over de vraag of het niet 'te ge makkelijk' is om een abortus te krijgen. Het debat werd aange zwengeld door de EO. die vorig jaar met behulp van een verbor gen camera probeerde te bewij zen dat je zelfs voor een skiva kantie een abortus kunt krijgen. Afgelopen week barstte de bom echter pas goed. In een docu mentaire van Zembla zeiden twee abortusartsen dat zij het niet hun taak vinden wouwen op andere gedachten te brengen. De vrouw heeft er volgens hen goed over nagedacht. Zij beslist. En de arts helpt. „Ook al is het omdat het buiten regent", zei abortusarts Van den Bergh. Dit weekeinde zei hij erbij dat dat een oude uitdrukking uit de ja ren zeventig is om aan te geven dat een vrouw niet altijd zegt wat ze bedoelt en voelt, omdat ze dat niet kan. Noodsituatie Hoe het ook zij, de bal is aan het rollen gebracht. Maar leidt het debat ook ergens toe? Na een lange, vaak emotionele maat schappelijke discussie kwam in 1981 de Wet afbreking zwanger schap tot stand. In de wet staat dat er sprake moet zijn van een 'noodsituatie', een bedenktijd van vijf dagen en een gesprek over de keuze tot abortus. Het begrip noodsituatie werd echter niet duidelijk omschre ven. Daar was noch politiek, noch maatschappelijk overeen stemming over te krijgen. Bo vendien was het onbegonnen werk om een werkbare om schrijving te geven van de gees telijke en sociale redenen die bij een individueel persoon tot een noodsituatie leiden. De vrees is Sympathisanten van de stichting Schreeuw om leven zetten kruisjes op het Binnenhof uit protest tegen de abortuspraktijk in Nederland. foto Roland de Bruin/GPD terecht dat dat nog steeds het geval is. Ook al gaan we nu op herhaling, het zal behelpen blij - ven in al die individuele geval len. Want kun je een vrouw die - on der druk van haar man - een vierde dochter en wéér geen zoon een noodsituatie vindt, te rug sturen? Terwijl je een vrouw die - in de steek gelaten door haar vriend - een zwangerschap niet aankan, wel helpt? Minister Borst kan zich voorstellen dat een abortusarts ook die eerste vrouw helpt, hoewel ze princi pieel tegen geslachtskeuzes is. De juriste Dorien Pessers daar entegen ziet de echtgenoot lie ver achter de tralies. Maar geldt dat ook voor de vriend uit het tweede voorbeeld, wiens onver- antwoordelijkheidzijnvriendin in een noodtoestand brengt? Natuurlijk moeten al dat soort kerels heropgevoed worden. Maar help je niet als er toch nog eentje blijkt te bestaan? Tijdgeest Ook al laat de wet ruimte voor interpretatie, het heeft geen zin om 'm helemaal om te gooien. Niets wijst er op dat de 'tijd geest' sinds begin jaren tachtig dusdanig is gewijzigd, dat abor tus aan veel striktere of ruimere voorwaarden moet worden ge bonden. Wel is het de vraag of de zorgvuldigheidseisen (vijf da gen bedenktijd, een gesprek over draagkracht en het draag vlak van de beslissing) wel wor den nageleefd. Een onderzoek naar de abortuspraktijk van het ministerie van VWS moet dui delijk maken of dat wel gebeurt. De arts kan zich volgens de wet niet aan zijn eigen verantwoor delijkheid onttrekken met een beroep op het enkele feit dat de vrouw de zwangerschapsafbre king wenst, zoals enkele artsen in Zembla leken te doen. Van het onderzoek is overigens niet al te veel te verwachten. Stel dat de officier van j ustitie in actie gaat komen als dokters on voldoende hebben doorge vraagd? Moeten artsen doen wat de politiek niet lukte, namelijk het definiëren van de normen voor een 'noodtoestand'? Met als gevolg dat alleen vrouwen die de 'politiek correcte' ant woorden geven op de vragen van de dokter nog een abortus krij gen? Maar als artsen helemaal niks meer tegenwerpen, hebben we er dan vrede mee dat zwangere vrouwen geheel op zichzelf moeten terugvallen bij het stel len van die norm? De abortus kliniek als professioneel bedrijf, dat klinisch geheel ver antwoord vruchten afdrijft, met naar behoefte een opbeurend gesprek achteraf? Techniek De conclusie dat de wet tekort schiet als het gaat om dit soort kwesties van leven en dood, is al vaker getrokken. Maar zonder wettelijke kaders kunnen we niet, al was het maar om de uit wassen te voorkomen. Daar dient de discussie zich- dan ook op te richten. De opvattingen over abortus mogen sinds 1981 niet schokkend zijn gewijzigd, de medische wetenschap is wel dramatisch vooruitgegaan. En die zorgt voor extreme situaties. We kunnen al heel vroeg in een zwangerschap, ruim voor de 24- ste week (de uiterste grens voor het uitvoeren van een abortus) technisch vaststellen of er grote lichamelijke of geestelijke af wijkingen zullen zijn. Het is niet onwaarschijnlijk dat medische onderzoekers in de toekomst nog meer te weten komen over een jonge ongeboren vrucht. De kans dat daaruit dilemma's voortkomen voor de ouders neemt dus toe. Nu nog gaat het om grote afwijkingen, maar wat nu als in de toekomst kleinere afwijkingen kunnen worden ge constateerd? Op de echo kim je ook zien welk geslacht het kind heeft. De kleur van de ogen niet, ook al waarschuwde CDA-lei- der Heerma daar al voor. Aandoening Het is de medische vooruitgang die tot de echte morele dilem ma's leidt. Wordt het verleide lijk voor ouders om kinderen die niet perfect voldoen aan het ide aalbeeld, tijdig af te drijven in de abortuskliniek? Maar ook: hoe sta je ouders bij, die voor de moeilijke keuze komen te staan of ze een kind met een erfelijke ziekte of een andere aandoening wel of niet geboren laten wor den? Dat is geen abortus-discussie in de klassieke zin. Het gaat er niet om of je een kind wilt of niet. Het probleem is dat je dft ene kind niet wilt of het niet aankunt het op te voeden, omdat je al op de echo hebt kunnen zien wat er aan mankeert. Het is te hopen dat de nu opgelaaide discussie ertoe leidt dat daarover een maatschappelijk debat ont staat. Zonder houvast De morele keuzes zullen er niet gemakkelijker op worden. Het is onwaarschijnlijk dat dit soort 'noodsituaties' wel in het keurs lijf van een wet of regeling te gieten zijn. Want mag een abor tus wel als het ongeboren kind een armpje mist, maar niet als het alleen een handje is? Maar zonder enig houvast komen vrouwen, hun mannen en de art sen, die met het loodzware di lemma kampen, pas echt alleen te staan. GPD Frankrijk en Duitsland willen gezamenlijk Ne derland als voorzitter van de Europese Unie hel pen om vooruitgang te boeken bij de Europes samenwerking. De ministers van buitenlandse zakei De Charette (Frankrijk) en Kinkel (Duitsland) hebbei zich gisteren opgeworpen als de 'motor' van de Europe se Unie. Samenwerking tussen deze beide landen zou s jarenlang zijn waarde hebben bewezen, menen beid heren. Dus kunnen zij het moeizame proces van de inte gratie wel een duwtje in de goede richting geven. Ogenschijnlijk is er niets aan de hand. Frankrijk e Duitsland willen het kleine Nederland een helpend hand toesteken. Alle neuzen binnen Europa dezelfd richting inkrijgen, valt niet mee. Inderdaad hebbe Duitsland en Frankrijk keer op keer bewezen binne Europa de dienst uit te maken. Toch heeft de actie van de beide minsters van buiten landse zaken voor veel commotie gezorgd in Nedei land. Het ziet ernaar uit dat Duitsland en Frankrijk c macht naar zich toe willen trekken. Het is niet de eersl keer zijn dat beide grote landen proberen de dienst u te maken in Europa. Nog heel vers in het geheugen lij een zaak die heel dicht bij huis speelt rond de mogelij 1 benoeming van president Duisenberg van De Nedei lansche Bank tot president van de Europese Centra Bank. Op basis van kwaliteit twijfelt niemand in Eur< pa aan de persoon van Duisenberg. Er spelen echter andere krachten mee. Frankrijk 6 Duitsland verdelen en beheren liever dit soort belanj rijke posten. Frankrijk heeft Delors, oud-voorzitti van de Europese Commissie, al in stelling gebracht. D, daarmee de kansen van Duisenberg fors zijn geredi ceerd, staat als een paal boven water. Bewindslieden uit Duitsland en Frankrijk die op de: manier met belangrijke posten omgaan, zullen Nede land als voorzitter van de Europese Unie niet zond doel een helpende hand toesteken. Daar schuilt me achter dan een onbaatzuchtige poging de kleine bro te helpen. Terecht heeft de WD-fractie in de Tweei Kamer aangekondigd premier Kok vragen over de kwestie te zullen stellen. Nederland kan zich niet zomaar onder curatele lati stellen. Als Duitsland en Frankrijk kritiek hebben i het overigens nog maar drie weken geleden begonm Nederlandse voorzitterschap moet dat openlijk wc den medegedeeld. Nu proberen beide landen de voc zittershamer onder tafel over te nemen. Daarm maken zij Nederland vleugellam. Zo wordt het bij: onmogelij k een goed Verdrag van Amsterdam op te st< len. Premier Kok zal al zijn diplomatie uit de kast mc ten halen om dit gevaar af te wentelelen. Weer een U voor het Nederlandse voorzitterschap. Kamerleden Lilipaly en Te Veldhuis drie weken te gast bij de Verenigde Naties door John Lilipaly en Jante Veldhuis Jaarlijks nodigt de minister van buitenlandse zaken ka merleden uit om gedurende en kele weken de najaarsvergade ringen van de Verenigde Naties (VN) bij te wonen, die van sep tember tot en met december in New York worden gehouden. Deze keer werden wij uitgeno digd. Het bleek een interessante periode te zijn, want we maak ten toen de benoeming van Kofi Annan tot secretaris-generaal van de VN mee als opvolger van Boutros-Boutros Ghali. In de VN praten 186 landen over uiteenlopende problemen als mensenrechten, bevolkingsont wikkeling, oorlog en vrede, mi lieu en emancipatie, de jeugd en kinderarbeid en arm en rijk. In de vaderlandse en ook in de Zeeuwse politiek weten we dat het vaak veel tijd en moeite kost om de partij en op een lijn te krij gen. Tussen drie landen is dat al lastig zo leert de praktijk bij de Benelux. Nog moeilijker is het om 186 partijen tot elkaar te brengen. Als kamerleden hadden we toe gang tot de interne vergaderin gen van de Nederlandse VN- missie. We woonden vergade ringen bij van de Voltallige Ver gadering van de VN en bijeen komsten van VN- commissies en de Veiligheidsraad (VR). De Raad is inhoudelijk het belang rijke orgaan van de VN. De vijf permanente leden (Verenigde Staten van Amerika, Rusland, China, Frankrijk en Engeland) hebben een vetorecht en kunnen dus een besluit blokkeren. Daarnaast zijn er, roulerend, tien andere landen lid van de VR. Zij hebben géén vetorecht. Tenslotte brachten we ook werkbezoeken aan VN-organi- saties zoals UNICEF en UNDR De laatste houdt zich vooral be zig met bevolkingsvraagstuk ken. Veto Wij willen van de vele ervarin gen die we opdeden één belang rijke gebeurtenis belichten: het veto van de VS tegen de herbe noeming van secretaris-gene raal Boutros-Boutros Ghali, en het machtsspel en de prestige- slag rond de ÏDenoeming van zijn opvolger: Kofi Annan. Annan is, op voordracht van de Veilig heidsraad, door de Algemene Vergadering van de VN be noemd tot secretaris-generaal. In de week voorafgaand aan de Boutros-Boutros Ghali, de vertrokken, en Koffi Annan (links), de nieuwe secretaris-generaal der Verenigde Naties. foto Peter Morgan/RTR benoeming circuleerde zijn naam als de meest capabele van de kandidaten, waaronder ook de minister van buitenlandse zaken van Ivoorkust, Amara Es- sy. Kofi Annan, afkomstig uit Ghana, heeft een jarenlange er varing als beroepsdiplomaat. Als ondersecretaris-generaal van de VN was hij de laatste tijd verantwoordelijk voor de vre desoperaties. Daarbij heeft hij een uitstekende indruk achter gelaten en bij de lidstaten groot vertrouwen opgebouwd. Ook binnen de organisatie van de VN geniet de nieuwe secretaris-ge neraal groot vertrouwen. Hij geldt als een goede manager met een menselijke aanpak. Zijn be noeming is goed voor het moreel van het VN-personeel. Kofi An nan begon zijn werkzaamheden per 1 januari 1997 dus met veel krediet. Het benoemen van een secreta ris-generaal is een ondoorzich tig proces dat zich in de Veilig heidsraad afspeelt. Van tevoren is niet met zekerheid vast te stel len dat de beste kandidaat ook gekozen zal worden. Deze keer moest de kandidaat uit Afrika komen, omdat de lidstaten er van uitgingen dat dat wereld deel er recht op had om nog een periode de secretaris-generaal te leveren. Zaak was wel dat Afrika met geschikte kandida ten moest komen, aanvaard baar voor de Veiligheidsraad en vooral voor de vijf permanente leden, die immers over een veto recht beschikken. Die kandida ten lieten enige tijd op zich wachten, omdat een snelle kan didatuur onvriendelijk zou zijn geweest ten opzichte van de zit tende secretaris-generaal. Zoals bekend, kwam Boutros- Boutros Ghali niet in aanmer king voor een tweede termijn. In de Veiligheidsraad waren 14 van de 15 leden voor een tweede ambtsperiode van Boutros- Boutros Ghali. De enige tegen stem, die van de Amerikanen, was evenwel beslissend. Kritiek Somalië Heeft Boutros-Boutros Ghali het dan zo slecht gedaan, dat zijn herbenoeming door een ve to van Amerika moest worden getroffen? Boutros-Boutros Ghali werd door Amerika ver antwoordelijk gesteld voor het falen van de VN in Somalië en Bosnië. Zijn ingrepen zouden niet gelukkig zijn geweest, en de beelden die het televisiestation CNN uitzond van de Ameri kaanse soldaten in Somalië hebben het vertrouwen van de Amerikanen in deze man geheel doen verdwijnen. Daarnaast werden zijn capaci teiten als manager van de VN- organisatie als onvoldoende ge kwalificeerd. Reden voor de Amerikanen om hun financiële bijdrage te verlagen. Omdat Amerika 25% aan de totale VN- begroting hoort bij te dragen, is deze organisatie met enorme fi nanciële tekorten opgezadeld. Zeker, Boutros-Boutros Ghali maakte geen trefzekere indruk. Maar het falen in Somalië kan de Egyptenaar moeilijk alleen worden aangerekend, omdat hij niet degene was die opdracht gaf daar troepen heen te sturen, maar de vorige president van Amerika: George Bush. In Bosnië was het juist Boutros- Boutros Ghali die pleitte voor een zwaardere aanwezigheid van blauwhelmen in de 'safe areas'. Zo'n 35.000 soldaten wilde hij daar stationeren. De lidstaten waren niet bereid ver der te gaan dan 17.000 mensen. De overtuigingski-acht van Boutros schoot tekort... Boutros-Boutros Ghali was ze ker geen briljant manager. On derzijn leiding is de reorganisa tie van de VN niet tot stand gekomen waarop velen hadden gehoopt. Hij handhaafde niet- functionerende delen van het ambtelijk apparaat en verzuim de overlap aan te pakken. In fei te heeft hij het niet aangedurfd om de top van de organisatie te saneren, uit vrees voor kritiek van de lidstaten die daar hun mensen hadden ondergebracht. Dat gebrek aan management kwaliteiten is hem verweten door Amerika. Kwaad bloed Om het onderwerp uit handen van de republikeinen te slaan, koos ook Clinton voor de aanval op Boutros-Boutros Ghali en verlaagde hij de financiële bij drage aan de VN. Zo werd Boutros geslachtofferd in het zicht van de Amerikaanse presi dentsverkiezingen. Dat heeft veel kwaad bloed gezet in de VN. Veel landen hebben moeite met de dirigistische rol van het land, maar kunnen ookniet zon der Amerika. Tijdens zijn af scheidsrede kaatste Boutros- Boutros Ghali de bal terug: niet het management, maar de fi nanciële crisis stonden veran deringen in de weg. Franse irritatie Even leek het erop dat ook Kofi Annan door een veto in de Vei ligheidsraad zou worden ge troffen. Frankrijk, dat zich aan de overheersende invloed van Amerika in de VN ergerde, dreigde daarmee. Dat is echter niet gebeurd. Toen ook Egypte (het vaderland van Boutros- Boutros Ghali) haar stem gaf aan de kandidatuur van Kofi Annan, kwam Frankrijk geïso leerd te staan en staakte zij haar verzet. Welke prijs Kofi Annan en Amerika zullen moeten beta len voor de 'last minute' loyali teit van Frankrijk, moet de ko mende tijd worden afgewacht. Het is goed mogelijk dat bin nenkort een Fransman op een hoge VN-post wordt benoemd. Kofi Annan staat voor de moei- lij ke taak de VN, die in de beeld vorming als te bureaucratisch gezien wordt, te veranderen, en de organisatie nieuwe impulsen te geven. Tegelijkertijd mag hij de politieke onderwerpen niet uit het oog verliezen. Die pro blemen zijn aan het verschuiven na de koude oorlog. Meer en meer zijn het zaken die niet aan grenzen zijn gebonden. Armoe de, vrede, milieu, migratie, ge zondheidszorg, criminaliteit en drugs kunnen nu eenmaal niet door een lidstaat alleen worden aangepakt. Ongetwijfeld zal Kofi Annan verkennen welke ruimte de lid staten hem wensen te geven, en ongetwijfeld zal hij daarbij lid staten tegenover zich vinden. Kofi Annan sloot zijn aanvaar dingsrede in de VN af met de volgende woorden: „Alleen kan ik niets doen. Samen kunnen we de grenzen van vrede, waardig heid en rechtvaardigheid voor de mensheid wel slechten." Die oproep mogen meerdere landen zich aantrekken, ook de machtigste. Voor ons, als Zeeuwse leden in de Nederland se Tweede Kamer, is het bezoek aan de VN verhelderend ge weest. Er gebeurt veel buiten onze grenzen in de grote wereld. Dat ontnuchtert en inspireert tegelijk. Artiesten dood Vier Nederlandse artiesten van het gezelschap Hans Snel zijn bij eén vliegtuigongeluk in Nederlands Indië om het le ven gekomen. Het gaat om de conferancier Hans Snel, de sneltekenaar John Charley (Jan Hoekwater), evenwichts kunstenaar Tonio Manti (Hen drik van Gulik) en de accor deonisten Jossi en Jossino (het echtpaar Joösten-Mijer) De artiesten waren per Sky- master op weg naar een optre- den voor militairen. Volksvliegtuig Op het Engelse ministerie voor burgerluchtvaart worden plannen gemaakt voor een 'volksvliegtuig'. Het toesti moet een motor krijgen van 3 pk en een topsnelheid van 13 km per uur. Doodstraf Een vroegere inspecteur va de Amsterdamse politie is tt dood veroordeeld wegens zij aandeel in het schrikbewin van de Duitse SD tijdens c bezetting. Het hof rekende hi de man bijzonder zwaar aa dat hij er niet voor terugdein: de een vierjarig joods ondei duikertje te arresteren. H< kind stierf later in kamp We: terbork. In Maastricht is tegf een SD-agente de doodstr: uitgesproken. Zij heeft c dood van minstens zeven pe: sonen op haar geweten. Directie: K. Scherphuis. W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118) 484000; Redactiefax. (0118) 470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19 00 uur. in het weekeinde- verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Vlissingen: Oostsouburgseweg 10. Postbus 18. 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel (0118) 681000. Goes: Voorstad 22. 4461 KN Goes. Tel. (0113)273000. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457. Hulst: Servicepunt: Boekhandel Duerinck. Gentsestraat 12. Tel. (0114) 314058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Flaven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111) 415380 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Openingstijd Zierikzee 8 30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur, Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in t( spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Tel. (0118) 484000. Fax(0118)470100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 92,85, franco per post 122,00; per maand 34.00 per jaar 356.50. franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting. losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclusief 6 pet. btw) Postrek nr3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 180 cent per mm. minimumpri; per advertentie 27,-, ingezonden mededelingen 2,5 x tarief Voor brieven bureau van dit blad 7,- meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.' Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas. Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 2