Kom op Willem, we mogen erin Trein moet auto verslaan met voordeel van rust en comfort PZC Horeca trekt geding tegen piramidespel Den Dullaert in ieuwe oprit A58 tost 100 bomen Staten willen kleiner waterschapsbestuur zeeland 13 A Eerste schoolbus met gordels 'Bezoeker' zelf in cel Politie zoekt mishandelaars Einde jachtverbod watervogels Demonstranten vragen reisgeld lezers schrijven Mensenwerk dinsdag 21 januari 1997 van onze verslaggever A. J. Snel AMSTERDAM - Een maan- dagje Landbouw RAI. Het is de eerste dag goed druk. Liefheb bers van technologie genieten en met hun commentaren voor zien ze ruimschoots in de be hoeften van een enkele liefheb ber van streektalen. De uitingen van bewondering klinken in het Limburg en Gro nings, in het Drents en Zeeuws- Vlaams en op enig moment ont staat aldus lichte verwarring omdat een familie met Bra bantse tongval een kiosk aan treft waar rutmetut wordt ver kocht. Nee, een muziektent zoekt men hier vergeefs. Eén stereotiep wordt door de bezoekers in stand gehouden. De boerenstand kleedt zich over het algemeen sober. Ook tijdens een dagje uit is hij wars van overbodige opsmuk of overdreven kleurtoepassing. Wel is er een sterke hang naar het gebruik van de pet, een hoofddeksel dat ook op diverse stands wordt aangeboden. Voor het overige wordt er op de RAI alles aan gedaan om met vastgeroeste beelden over de agrarische wereld af te reke nen. Om te beginnen wordt het pastorale beeld van de land man, nijver cloch in alle rust doende op zijn akker, afdoende aan gruzelementen geslagen. Er worden uiterst geavanceer de machines getoond en er is een schat aan gewasgroeimo- dellen in computers en appara tuur, met behulp waarvan ge gevens over de grondsoort en bodemgesteldheid, vocht en gewas boven tafel worden ge haald. De boer ploegt voort, maar hij is een precisiewerker aan het worden die zijn intuï tief vakmanschap altijd nodig zal hebben maar die over steeds meer objectieve infor matie beschikt. Aansporen Op de landbouwbeurs van dit jaar lijkt ook een eind gemaakt te worden aan de gedachte dat het slecht gaat in de landbouw. De fabrikanten en leveranciers van machines en apparatuur weten heel goed dat de akker bouw een slecht seizoen achter de rug heeft en dat het in de melkveehouderij ook niet al te best gaat, maar het ziet er naar uit dat ze de agrarische wereld - met die feiten in gedachten - willen aansporen nieuwe we gen in te slaan en de moed niet te verliezen. Op de Landbouw RAI heerst geen zweem van crississfeer. Ook in het imago van het harde boerenleven wordt opnieuw grondig de bijl gezet. Trekkers en combines en alle mogelijke soorten machines voor verpak ken, reinigen, zaaien, rooien en opslaan maken een verdere ontwikkeling door in de rich ting van prettig gebruik. Cabi nes zijn prettige, geluidsarme zitjes geworden van waaruit de boer telefonisch contact kan houden met de rest van de we reld. PTT Telecom zout dat de bezoekers van de expositie grondig in met een grote stand. Daarmee wordt handig inge speeld op de jongste trend in de Elfstedentocht. Waren daar ook niet heel veel prachtboeren met juwelen van mobiele tele foons? Nou dan. Trouwens, spruitenboer Henk Angenent was er maandag ook nog even. Zijn aanwezigheid kreeg meer bijval dan de per satelliet van uit Brussel verrichte opening door minister Van Aartsen van landbouw. Waterbed Het streven naar comfort is overtigens niet alleen gericht op de mensen in de agrarische sector. Ook aan het dier is ge dacht. Welzeker is er een wa terbed waarop het rund zich behaaglijk kan uitstrekken. Als het althans niet de voor keur geeft aan een kunstoffen ondergrond in de stal. Een standhouder maakt gewag van een 'Revolutionair zachte stalmat, Geioenst- door iedere Een bezoeker van de Landbouw RAI bekijkt een van de vele moderne machines waarmee het mes wordt gezet in het stoffige imago van de bedrijfssector. foto ANP koe' alsof onder het melkvee een referendum is gehouden. Een feit is dat de gezonde koe in de wei gemiddeld achttien uur per dag liggend doorbrengt en in de stal veel meer staat omdat het ligbed daar meestal harder is. Dat geeft stress en zulks kan worden voorkomen zoals ook stressvriendelijk kan worden gemolken. Minas Op de tentoonstelling staat tussen de machines, de stands van banken, verzekeraars en software-verkopers ook het ministerie van Landbouw, dat de nieuwe leer rond het mine ralen-aangiftesysteem Minas probeert uit te dragen. De be zoekers die goed de tijd nemen op de RAI, zien dat de overheid door het bedrijfsleven kracht dadig wordt geholpen in het streven naar een beter milieu. Er wordt gemikt op verminde ring van meststoffen, chemica liën, beregening en brandstof. Als dat al niet op grond van ideële overwegingen is, dan toch zeker op basis van helder rekenwerk. Blijkbaar wordt dat naar het gevoel van velen minder duidelijk geleverd door de Stichting Behoud Natuur en Leefmilieu. De standhouder wordt met rust gelaten en kan lekker voor zichzelf zitten le zen. Dagje uit Kopen is er voor velen hele maal niet bij, deze week op de RAI. Het gaat de boeren er vooral om zich nader te oriën teren, een dagje uit te zijn. Het zakendoen komt voor de mees te bezoekers later. Nee, het is vooral leuk om te kijken. En in de cabines van gigantische ma chines te klimmen om je even boven alles verheven te voelen. Veelal worden voor dit doel kinderen als alibi gebruikt. „Mag mijn zoontje en even in? Ja? Kom op Willem, we mogen erin." Willem vindt het prach tig. Zijn vader tracht tever geefs neutraal te kijken: ook zijn gezicht staat op groot ge nieten. De Landbouw RAI 97 is tot en met vrijdag 24 januari van 09.00 tot 17.00 open en zaterdag 25 januari van 09.00 tot 16.00. van onze verslaggever Hans Heijt ILST - Het district Zeeuws- laanderen van de Koninklijke loreca Nederland trekt het kort ;eding tegen de stichting Ge- ïeenschapscentrum Den Dul- lert in Hulst over het omstre- len piramidespel in. De horeca- "deling wil de goede verstand- ïouding met de gemeente niet het spel zetten en beide par ijen niet op kosten jagen, 'e horecabond wilde via een fort geding antwoord krijgen de vraag of in een gemeen- lapscentrum para-commer- liële activiteiten gehouden logen worden. De afgelopen 'eken werd in Den Dullaert op zaterdagen een variant op het iramidespel gehouden. De inemers leggen hierbij een fpepaald geldbedrag in. Het ver logen stijgt pas, wanneer zij op beurt andere mensen zover ijgen eenzelfde bedrag in te itten. Agens de Zeeuws-Vlaamse ireca-ondernemers is het spe- juvan het piramidespel in een aneenschapscentrum in strijd iet de Drank- en Horecawet en 'beleidsnotitie para-commer- ie, die alle Zeeuws-Vlaamse ieenten vier jaar geleden on bekenden. 'e gemeente Hulst wilde het 4 ichilpunt eerst niet inhoude- |jk met ons bespreken, maar is dat standpunt teruggeko men", zegt voorzitter J. van Ham van het district Zeeuws- Vlaanderen van de Koninklijke Horeca Nederland. „Voor ons was dat aanleiding het kort ge ding in te trekken. We willen de goede relatie met de gemeente Hulst niet op het spel zetten. Bo vendien kost zo'n procedure beide partijen geld en moeten we rekening houden met het personeel." Bereid De Hulster wethouder P. Wee- maes laat weten dat hij altijd al bereid is geweest tot een gesprek met de horecabond. Hij ver klaart dat hij afgelopen week end werd gebeld door Van Harn en positief reageerde op diens verzoek een gesprek te houden. Weemaes geeft aan dat de serie van vijf spelbijeenkomsten in Den Dullaert inmiddels is afge rond. Hij sluit echter niet uit dat in de toekomst opnieuw toe stemming wordt verleend voor het houden van de bijeenkom sten in gemeenschapscentra. Weemaes:,In het overleg met de horeca willen we bespreken hoe we moeten omgaan met zaken die niet in de beleidsnotitie pa- ra-commercie aan bod komen." Van Ham en Weemaes hebben besloten het geschil te bespre ken in aanwezigheid van de secretaris van de Landelijke Co ördinatiecommissie Para Com mercie van het Bedrijfschap Horeca. an onze verslaggever BNEMUIDEN - Voor de ge lande aansluiting van Arne- luiden op de rijksweg A58 loeten ongeveer honderd bo- ien worden gerooid. Het gaat M populieren, iepen en wilgen an de noordzijde van de rijks leg. Ook aan de zuidzijde moe- enkele bomen worden I erooid, maar daar gaat het om *«n minder ingrijpende opera- j e. j fel Middelburgse college van B oW is bereid Rijkswaterstaat e gevraagde rooivergunning te de huidige afslag Arnemui- den, komend vanaf Goes, komt een dubbele lus zodat de omweg via Nieuw- en Sint Joosland overbodig wordt. Verkeer kan direct de snelweg op om naar Vlissingen of Goes te rijden. De bomen die daarvoor moeten wijken zijn allemaal nog relatief jong. Het gaat om vijftien tot twintig jaar oude populieren, iepen en wilgen. Voor de popu lieren, wilgen en struiken is geen kapvergunning nodig; voor de iepen moet het college een rooivergunning afgeven. Die ligt twee weken ter inzage bij de dienst Stadsbeheer, afde ling Groenbeheer aan de Vlis- singsestraat 21 in Middelburg. Reizen per trein duurt langer dan met de auto, maar achter het stuur kun je geen vergaderstukken lezen. foto Lex de Meester van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Op één plek in Zeeland kijken treinreizigers en automobilisten elkaar bijna rechtstreeks in de ogen: op de Sloedam tussen Arnemuiden en Lewedorp. Rijksweg 58 en spoorweg lopen daar enkele kilometers parallel. Een mooi er reclame-object kunnen de Nederlandse Spoorwegen zich nauwelijks voorstellen. Daar gebeurt het, de confrontatie tussen twee concurrenten. Op snelheid. De dubbeldekker van de NS tegen, laten we zeg gen, een middenklasse-auto. Halverwege de Sloedam wordt liet pleit beslecht. De trein wint, óf de automobilist rijdt zo hard dat hij het stuur van zijn wagen voelt trillen. Com fortabel is anders. De Zeeuwse lijn is een goede verbinding voor de NS. Het is de enige spoorweg in de pro vincie. Veel scholieren maken er gebruik van. "s Morgens vroeg zit de trein vol forensen, met name naar Rotterdam. Na negen uur, als de kortingstijd ingaat, komt een nieuwe vloedgolf: de ouderen met een Zeeland is de provincie met gemiddeld het grootste aan tal auto's per honderd inwoners. Het openhaar vervoer zit daardoor bij voorbaat in een moeilijk parket, maar zo- wél NS als ZWN Groep proberen tegen de verdrukking in meer mensen in de trein en bus te krijgen. Hoe ze dat doen, onder meer met nieuwe producten, is onderwerp van een elfdelige serie in deze krant. Vandaag, aflevering zeven: er gernis en comfort tussen de rails. 6.5-pluskaart en de los-vaste reizigers met een Rail-Aktief- kaart. De Zeeuwse lijn is voor de Nederlandse Spoorwegen waarschijnlijk geen vetpot, maar de verbinding is wel ren dabel. Er wordt in Zeeland geld verdiend aan het spoor Méér Maar er moet méér verdiend worden. De kosten moeten omlaag, de inkomsten om hoog. Pakweg drie jaar gele den kwam NS-manager Hans de Jong daartoe met een op merkelijk plan: vier kleine NS- stations sluiten, stoptrein weg. drie in plaats van twee snel treinen per uur en voor de Randstad in Roosendaal over stappen. Iedereen rolde over De Jong heen. Jaap van der Doef, burgemeester van Vlis singen, leidde in die dagen een discussie-avond. Hij vroeg De Jong op de man af: „Denkt u écht de kwaliteit te verbeteren door vier stations te sluiten De NS hebben zich - en dat is nieuw - de kritiek aangetrok ken én met streekvervoerder ZWN Groep het Zeeuws Net in de markt gezet. In wezen is er tussen de rails niet veel veran derd. Alleen "s zondags rijdt er nu ook de hele dag een interci ty naar de Randstad. En de aansluitingen tussen trein en bus zijn verbeterd. Dat zijn de positieve dingen. Om de kos ten te verlagen, hebben de NS maatregelen genomen die de service niet verhogen: kortere openingstijden van de rijwiel stallingen en loketten. De kof fiebar is verdwenen. Dat die koffievoorziening - 'automobilisten hebben dat niet onderweg' - is opgedoekt, vindt Van der Doef 'onbegrij pelijk'. „Dat de NS zoiets ac cepteren van exploitant Wa gons LitsAls geregeld treinreiziger is Van der Doef toch redelijk te spreken over de dienstverlening van de NS. „Vervelende ervaringen, zoals vertragingen, blijven natuur lijk het langst hangen. Afgelo pen vrijdag nog. De intercity moest over Gouda naar Den Haag. Dankom je te laat op een vergadering. Gelukkig valt per saldo het aantal missers mee." Voorkeur Van der Doef verkiest op lange afstanden de trein boven de auto, vanwege de rust en het comfort. „Ik ben wel meer tijd kwijt dan met de auto, een kwart tot een derde, maar dat wordt ruimschoots gecompen seerd In de file kun j e geen ver gaderstukken lezen. Suggesties voor verbeterin gen Van der Doef: „Een goe de, late treinverbinding tussen de Randstad en Zeeland. Nu moet je veel te vroeg weg. En de NS moeten attent blijven op service in trein en stations. Daar zijn reizigers, ook auto mobilisten, gevoelig voor." TAXI 1 MIDDELBURG - Het Middelburgse busbedrijf Carlier heeft, volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) district Zeeland, als eerste Zeeuwse busonderneming een bestaande bus voor scholierenvervoer voorzien van gordels, De Zeeuwse voorzit ter van VVN, A H. den Boon, neemt donderdag de bus in ge bruik. Carlier loopt met het aanbrengen van gordels vooruit op Europese regelgeving. Gordels worden met ingang van 1 oktober dit jaar vei-plicht in nieuwe typen bussen (zwaarder dan 3.500 kilo). Nieuwe bussen van bestaande typen zijn ok tober 1999 aan de beurt. WN Zeeland hoopt dat het voor beeld van Carlier navolging vindt bij de concurrentie, aldus regiocoördinator B. Vroonland. TERNEUZEN - Een 23-jarige Terneuzenaar wilde zondag avond laat een bezoekje brengen aan een vriend die op het Terneuzense politiebureau was ingesloten. Toen hij geen toe stemming kreeg om zijn vriend te zien. maakte hij zoveel amok dat hij vanwege 'lokaalvredebreuk' zelf tijdelijk in een cel werd opgesloten. „Nadat hij was afgekoeld, mocht de man enkele uren later weer naar huis", aldus een politiewoord voerder droog. HULST - De politie in Zeeuws-Vlaanderen zoekt twee jonge mannen die zondagavond in het centrum van Hulst een 46-ja- rige Antwerpenaar zonder enige aanleiding mishandelden. De Belg moest zich door een dokter laten behandelen aan on der meer een blauw oog, een kapotte lip en gebroken tanden. De twee nog onbekende vechtersbazen trapten in enkele stra ten ook nog deuken in een aantal deuren, auto's en vuinisbak- ken. De totale schade is nog onbekendEen politiewoordvoer der: „We hebben een redelijk signalement en hopen de daders binnenkort op te pakken." MIDDELBURG - Gedeputeerde Staten van Zeeland en Zuid- Holland heffen met ingang van vandaag, dinsdag, het verbod van de jacht op watervogels op. Het verbod werd op 1 januari ingesteld in verband met de winterse omstandigheden die hun weerslag hebben op vooral watervogels, zoals de wilde eend, de grauwe gans. de kolgans, de rietgans en de smient. Nu de dooi al geruime ti j d is ingevallen en er volgens de weers verwachtingen op korte termijn geen nieuwe vorstperiode wordt voorzien, wordt verondersteld dat de weerbaarheid van de te bejagen watervogels voldoende op sterkte is. Wel wordt de jagers gewaagd terughoudend te zijn rond (voormalige) voederplaatsen en wakken waar zich nog grote concentraties vogels ophouden. DEN HAAG - Het Nationaal Actiecomité Drugsoverlast (NAD), waarbij ook Terneuzen is aangesloten, heeft geld ge vraagd van de gemeente Den Haag om in de hofstad een demonstratie mogelijk te maken op 22 februari. Het geld is bedoeld om de bussen te kunnen betalen waarmee de demon stranten uit heel Nederland naar Den Haag komen. Per bus gaat het om 750 tot 1500 gulden. Volgens een woordvoerder van de gemeente Den Haag is het nooit eerder gebeurd dat ac tiegroepen die in Den Haag protesteren aan deze stad ook subsicüe vragen. Op 30 januari neemt de gemeenteraad een beslissing. Het NAD wil op 22 februai-i tijdens de demonstra tie een eisenpakket aanbieden aan de regering om de drugs overlast in Nederlandse woonwijken terug te dringen. Plet co mité is in september vorig jaar opgericht in Utrecht en bestaat uit tientallen bewonersorganisaties uit onder meer Rotter dam, Amsterdam, Terneuzen en Arnhem. ANP van onze verslaggever René Schrier MIDDELBURG - Een overdui delijke meerderheid van Pro vinciale Staten vindt dat de al gemene vergadering van het waterschap Zeeuwse Eilanden uit 35 personen moet bestaan. Daarmee gaan de staten in te gen de wens van het water schap, dat zelf het liefst veertig hoofdingelanden wil. In een vergadering van de pro vinciale commissie algemeen bestuur gaven verschillende fracties maandagmiddag wel aan dat het eigenlijk te gek voor woorden is dat Gedeputeerde Staten en het waterschap hier over kibbelen. Dijkgraaf W. A Gosselaar van Zeeuwse Eilanden gaf aan het begin van de vergadering nog eens aan dat het voor het water schap van belang is dat alle ca tegorieën in alle windstreken van het gebied goed tot hun recht komen. Verder onder streepte hij dat het waterschap uit is op goed overleg met het provinciebestuur en geen machtsspelletje wil spelen. Tevreden Met die laatste opmerking wa ren D. J. Holtkamp (PvdA) en drs. S. Buijs (CDA) tevreden. Andere statenleden riepen ge deputeerde ing. A M. Dek (CDA waterschappen) op om er zijn best voor te doen dat beide be sturen weer op een normale ma nier met elkaar omgaan. Of, zo als commissie-voorzitter J. Suurmond (WD) zei: „Hoe is het mogelijk dat twee besturen niet als volwassen mensen uit dit probleem kunnen komen." Gezond A J. Dijkwel (D66) vond het niet zo'n probleem dat GS en het wa terschap eens tegenover elkaar komen te staan. Na een gezonde discussie moet het dan weer wel mogelijk zijn samen verder te gaan, voegde hij er aan toe. Volgens Dek hoeven Provinciale Staten niet bang te zijn dat de verhouding tussen GS en het waterschap nu voorgoed is ver stoord. Hij had het over een rim pel die hij zou pogen glad te strijken. Het moet volgens hem mogelijk zijn zonder wraakge voelens weer op een zakelijke manier met elkaar om te gaan. Overigens werd er maandag van verschillende kanten op gewe zen dat ook de nieuwe samen stelling van het waterschapsbe stuur maar een tijdelijke zaak is. De landelijke wetgeving op dit terrein zal binnen afzienbare tijd weer veranderen, waardoor er - zoals het er nu naar uitziet - uiteindelijk nog maar twee ca- tegoriën in het waterschap overblijven: huishoudelijke vervuilers en bedrijven. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Het blijft mensenwerk, ook het maken van een interview. Op 16 januari werd mij, door mevrouw Hoekman, in de mond gelegd, dat ik me niet druk maak over de arbeiders die op straat komen te staan bij slui ting van de kerncentrale. Zo heb ik dat niet gezegd. Deze uit spraak is uit zijn verband ge rukt. Ik heb gezegd, dat bij de Schel de, Hoechst en op termijn bij de PSD banen verdwijnen. Daar over hoor je niet echt heel veel mensen, maar ik waag me af wat deze mensen moeten gaan doen. Dit heb ik afgezet tegen de commotie bij acties om de kern centrale vervroegd gesloten te krijgen. Op dat moment heb je wel te maken met mensen die hoog opgeleid zijn en die vaak makkelijker een nieuwe toe komst kunnen opbouwen, dan ontslagen personeel van de eer der genoemde bedrijven. Ik heb in dat kader Fokker en DAF ge noemd. De uitspraak, dat wanneer er iets gebeurt ook mijn boterham op het spel staat, is terecht geci teerd. Janny Traas-Dekker Koekoek 4 Ellewoutsdijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 19