Kom op Willem, we mogen erin
Trein moet auto verslaan met
voordeel van rust en comfort
PZC
Horeca trekt geding
tegen piramidespel
Den Dullaert in
Nieuwe oprit A58
kost 100 bomen
Staten willen kleiner
waterschapsbestuur
zeeland
13
Eerste schoolbus met gordels
'Bezoeker' zelf in cel
Politie zoekt mishandelaars
Einde jachtverbod watervogels
Demonstranten vragen reisgeld
lezers schrijven
Mensenwerk
dinsdag 21 januari 1997
van onze verslaggever
A. J. Snel
AMSTERDAM - Een maan-
dagje Landbouw RAI. Het is de
eerste dag goed druk. Liefheb
bers van technologie genieten
en met hun commentaren voor
zien ze ruimschoots in de be
hoeften, van een enkele liefheb
ber van streektalen. De
uitingen van bewondering
klinken in het Limburg en Gro
nings, in het Drents en Zeeuws-
Vlaams en op enig moment ont
staat aldus lichte verwarring
omdat een familie met Bra
bantse tongval een kiosk aan
treft waar rutmetut wordt ver
kocht. Nee, een muziektent
zoekt men hier vergeefs.
Eén stereotiep wordt door de
bezoekers in stand gehouden.
De boerenstand kleedt zich
over het algemeen sober. Ook
tijdens een dagje uit is hij wars
van overbodige opsmuk of
overdreven kleurtoepassing.
Wel is er een sterke hang naar
het gebruik van de pet, een
hoofddeksel dat ook op diverse
stands wordt aangeboden.
Voor het overige wordt er op de
RAI alles aan gedaan om met
vastgeroeste beelden over de
agrarische wereld af te reke
nen. Om te beginnen wordt het
pastorale beeld van de land
man, nijver doch in alle rust
doende op zijn akker, afdoende
aan gruzelementen geslagen.
Er worden uiterst geavanceer
de machines getoond en er is
een schat aan gewasgroeimo
dellen in computers en appara
tuur, met behulp waaivan ge
gevens over de grondsoort en
bodemgesteldheid, vocht en
gewas boven tafel worden ge
haald. De boer ploegt voort,
maar hij is een precisiewerker
aan het worden die zijn intuï
tief vakmanschap altijd nodig
zal hebben' maar die over
steeds meer objectieve infor
matie beschikt.
Aansporen
Op de landbouwbeurs van dit
jaar lijkt ook een eind gemaakt
te worden aan de gedachte dat
het slecht gaat in de landbouw.
De fabrikanten en leveranciers
van machines en apparatuur
weten heel goed dat de akker
bouw een slecht seizoen achter
de rug heeft en dat het. in de
melkveehouderij ook niet al te
best gaat, maar het ziet er naar
uit dat ze de agrarische wereld
- met die feiten in gedachten -
willen aansporen nieuwe we
gen in te slaan en de moed niet
te veiiiezen. Op de Landbouw
RAI heerst geen zweem van
crississfeer.
Ook in het imago van het harde
boerenleven wordt opnieuw
grondig de bijl gezet. Trekkers
en combines en alle mogelijke
soorten machines voor verpak
ken, reinigen, zaaien, rooien en
opslaan maken een verdere
ontwikkeling door in de rich
ting van prettig gebruik. Cabi
nes zijn prettige, geluidsarme
zitjes geworden van waaruit de
boer telefonisch contact kan
houden met de rest van de we
reld. PTT Telecom zout dat de
bezoekers van de expositie
grondig in met een grote stand.
Daarmee wordt handig inge
speeld op de jongste trend in de
Elfstedentocht. Waren daar
ook niet heel veel prachtboeren
met juwelen van mobiele tele
foons? Nou dan. Trouwens,
spruitenboer Henk Angenent
was er maandag ook nog even.
Zijn aanwezigheid kreeg meer
bijval dan de per satelliet van
uit Brussel verrichte opening
door minister Van Aartsen van
landbouw.
Waterbed
Het streven naar comfort is
overtigens niet alleen gericht
op de mensen in de agrarische
sector. Ook aan het dier is ge
dacht. Welzeker is er een wa
terbed waarop het rund zich
behaaglijk kan uitstrekken.
Als het althans niet de voor
keur geeft aan een kunstoffen
ondergrond in de stal. Een
standhouder maakt gewag van
een 'Revolutionair zachte
stalmat, Gewenst door iedere
Een bezoeker van de Landbouw RAI bekijkt een van de vele moderne machines waarmee het mes
wordt gezet in het stoffige imago van de bedrijfssector. foto AN P
koe' alsof onder het melkvee
een referendum is gehouden.
Een feit is dat de gezonde koe in
de wei gemiddeld achttien uur
per dag liggend doorbrengt en
in de stal veel meer staat omdat
het ligbed daar meestal harder
is. Dat geeft stress en zulks kan
worden voorkomen zoals ook
stress vriendelijk kan worden
gemolken.
Minas
Op de tentoonstelling staat
tussen de machines, de stands
van banken, verzekeraars en
software-verkopers ook het
ministerie van Landbouw, dat
de nieuwe leer rond het mine
ralen-aangiftesysteem Minas
probeert uit te dragen. De be
zoekers die goed de tijd nemen
op de RAI, zien dat de overheid
door het bedrijfsleven kracht
dadig wordt geholpen in het
streven naar een beter milieu.
Er woi'dt gemikt op verminde-
i-ing van meststoffen, chemica
liën, beregening en brandstof.
Als dat al niet op grond van
ideële overwegingen is, dan
toch zeker op basis van helder
rekenwerk. Blijkbaar wordt
dat naar het gevoel van velen
minder duidelijk geleverd door
de Stichting Behoud Natuur en
Leefmilieu. De standhouder
wordt met rust gelaten en kan
lekker voor zichzelf zitten le
zen.
Dagje uit
Kopen is er voor velen hele
maal niet bij, deze week op de
RAI. Het gaat de boeren er
vooral om zich nader te oriën-
teren, een dagje uit te zijn. Het
zakendoen komt voor de mees
te bezoekers later. Nee, het is
vooral leuk om te kijken. En in
de cabines van gigantische ma
chines te klimmen om je even
boven alles verheven te voelen.
Veelal worden voor dit doel
kinderen als alibi gebruikt.
„Mag mijn zoontje en even in?
Ja? Kom op Willem, we mogen
erin." Willem vindt het prach
tig. Zijn vader tracht tever
geefs neutraal te kijken: ook
zx'jn gezicht staat op groot ge
nieten.
De Landbouw RAI 97 is tot en met
vrijdag 24 januari van 09.00 tot
17.00 open en zaterdag 25 januari
van 09.00 tot 16.00.
MIDDELBURG - Het Middelburgse busbedrijf Carlier heeft,
volgens Veilig Verkeer Nederland (WN| district Zeeland, als
eerste Zeeuwse busonderneming een bestaande bus voor
scholierenveivoer voox'zien van gordels. De Zeeuwse voox-zit-
ter van VVN, A H. den Boon, neemt dondex'dag de bus in ge
bruik. Carlier loopt met het aanbrengen van gordéls vooruit
op Europese regelgeving. Gox'dels wox'den met ingang van 1
oktober dit jaar verplicht in nieuwe typen bussen (zwaarder
dan 3.500 kilo). Nieuwe bussen van bestaande typen zijn ok
tober 1999 aan de beurt. WN Zeeland hoopt dat het voor
beeld van Carlier navolging vindt bij de concurrentie, aldus
regiocoördinator B. Vroonland.
TERNEUZEN - Een 23-jarige Texueuzenaar wilde zondag
avond laat een bezoekje bi-engen aan een vriend die op het
Temeuzense politiebureau was ingesloten. Toen hij geen toe
stemming kreeg om zijn vriend te zien. maakte hij zoveel
amok dat hij vanwege 'lokaalvredebreuk' zelf tijdelijk in een
cel werd opgesloten. „Nadat hij was afgekoeld, mocht de man
enkele uren later weer naar huis", aldus een politiewoord
voerder droog.
HULST - De politie in Zeeuws-Vl a ander-en zoekt twee jonge
mannen die zondagavond in het centrum vanHulst een 46-ja-
rige Antwerpenaar zonder enige aanleiding mishandelden.
De Belg moest zich door eexx dokter laten behandelen aan on
der meer een blauw oog, een kapotte lip en gebroken tanden.
De twee nog onbekende vechtersbazen tx-apten in enkele stra
ten ook nog deuken in een aantal deuren, auto's en vuinisbak--
ken. De totale schade is nog onbekend. Een politiewoordvoer
der: ,,We hebben een redelijk signalement en hopen de daders
binnenkort op te pakken."
MIDDELBURG - Gedeputeex-de Staten van Zeeland en Zuid-
Holland heffen met ingang van vandaag, dinsdag, het verbod
van de jacht op watervogels op. Het vexhod werd op 1 januari
ingesteld in verband met de winterse omstandigheden die
hun weerslag hebben op vooral watexvogels, zoals de wilde
eend, de grauwe gans, de kolgans, de rietgans en de smient.
Nu de dooi al geruime tijd is ingevallen en er volgens de weers
verwachtingen op koi"te termijn geen nieuwe vorstperiode
wordt voorzien, wordt verondersteld dat de weerbaarheid
van de te bejagen watervogels voldoende op sterkte is. Wel
wordt de jagers gevraagd terughoudend te zijn rond
(voormalige) voederplaatsen en wakken waar zich nog grote
concentraties vogels ophouden.
DEN HAAG - Het Nationaal Actiecomité Drugsoverlast
(NAD), waarbij ook Terneuzen is aangesloten, heeft geld ge
vraagd van de gemeente Den Haag om in de hofstad een
demonstratie mogelijk te maken op 22 februari. Het geld is
bedoeld om de bussen te kunnen betalen waarmee de demon
stranten uit heel Nederland naar Den Haag komen. Per bus
gaat het om 750 tot 1500 gulden. Volgens een woordvoerder
van de gemeente Den Haag is het nooit eer-der gebeurd dat ac
tiegroepen die in Den Haag protesteren aan deze stad ook
subsidie vragen. Op 30 januari neemt de gemeenteraad een
beslissing. Het NAD wil op 22 februari tijdens de demonstra
tie een eisenpakket aanbieden aan de,regering om de drugs
overlast in Nederlandse woonwijken terug te dringen. Het co
mité is in september vorig jaar opgelicht in Utrecht en bestaat
uit tientallen bewonersorganisaties uit onder meer Rotter
dam, Amsterdam, Terneuzen en Arnhem. ANP
van onze verslaggever
Hans Heijt
HULST - Het district Zeeuws-
Vlaanderen van de Koninklijke
Horeca Nederland trekt het kort
geding tegen de stichting Ge
meenschapscentrum Den Dul
laert in Hulst over liet omstre
den piramidespel in. De horeca-
afdeling wil de goede verstand
houding met de gemeente niet
op het spel zetten en beide par
tijen niet op kosten jagen.
horecabond wilde via een
geding antwoord krijgen
de vraag of in een gemeen
pax'a-commer-
liële activiteiten gehouden
mogen worden. De afgelopen
weken werd in Den Dullaert op
iezaterdagen een variant op het
gehouden. De
leggen hiex-bij een
geldbedrag in. Het ver
stijgt pas, wanneer zij op
Mn beurt andere mensen zover
tijgen eenzelfde bedrag in te
mtten.
de Zeeuws-Vlaamse
is het spe
van het piramidespel in een
in strijd
de Drank- en Horecawet en
iebeleidsnotitie para-commer-
ie. die alle Zeeuws-Vlaamse
[emeenten vier jaar geleden on-
-De gemeente Hulst wilde het
eerst niet inhoude-
met ons bespreken, maar is
dat standpunt teruggeko
men", zegt voorzitter J. van
Ham van het district Zeeuws-
Vlaanderen van de Koninklijke
Horeca Nederland. „Voor ons
was dat aanleiding het kort ge
ding in te trekken. We willen de
goede relatie met de gemeente
Hulst niet op het spel zetten. Bo
vendien kost zo'n procedui-e
beide partijen geld en moeten
we rekening houden met het
personeel."
Bereid
De Hulster wethouder P. Wee-
maes laat weten dat hij altijd al
bereid is geweest tot een gesprek
met de horecabond. Hij ver
klaart dat hij afgelopen week
end werd gebeld door Van Harn
en positief reageerde op diens
verzoek een gesprek te houden.
Weemaes geeft aan dat de serie
van vijf spelbijeenkomsten in
Den Dullaert inmiddels is afge
rond. Hij sluit echter niet uit dat
in de toekomst opnieuw toe
stemming wordt vexieend voor
het houden van de bijeenkom
sten in gemeenschapscentra.
Weemaes: „In het overleg met de
horeca willen we bespreken hoe
we moeten omgaan met zaken
die niet in de beleidsnotitie pa-
ra-commercie aan bod komen."
Van Ham en Weemaes hebben
besloten het geschil te bespre
ken in aanwezigheid van de
secretaris van de Landelijke Co
ördinatiecommissie Para Com
mercie van het Bedrijfschap
Horeca.
[an onze verslaggever
- Voor de gc-
aansluiting van Arne-
op de rijksweg A58
ongeveer honderd bo-
aen worden gerooid. Het gaat
populieren, iepen en wilgen
3a de noordzijde van de rijks-
Ook aan de zuidzijde moe-
m enkele bomen worden
maar daar gaat het om
*n minder ingrijpende opera-
ie.
fet Middelburgse college van B
3 W is bereid Rijkswaterstaat
-gevraagde rooivergunning te
de huidige afslag Arnemui-
den, komend vanaf Goes, komt
een dubbele lus zodat de omweg
via Nieuw- en Sint Joosland
overbodig wordt. Verkeer kan
direct de snelweg op om naar
Vlissingen of Goes te rijden. De
bomen die daarvoor moeten
wijkenzijn allemaal nogrelatief
jong. Het gaat om vijftien tot
twintig jaar oude populiei'en,
iepen en wilgen. Voor de popu
lieren, wilgen en stxuiken is
geen kapvexgunning nodig;
voor de iepen moet het college
een rooivergunning afgeven.
Die ligt twee weken ter inzage
bij de dienst Stadsbeheer; afde
ling Groenbeheer aan de Vlis-
singsestraat 21 in Middelburg.
Reizen per trein duurt langer dan met de auto, maar achter het stuur kun je geen vergaderstukken lezen.
foto Lex de Meester
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Op één plek in
Zeeland kijken treinreizigers
en automobilisten elkaar bijna
rechtstreeks in de ogen: op de
Sloedam tussen Arnemuiden
en Lewedorp. Rijksweg 58 en
spoorweg lopen daar enkele
kilometers parallel. Een mooi
er reclame-object kunnen de
Nederlandse Spoorwegen zich
nauwelijks voorstellen. Daar
gebeurt het, de confrontatie
tussen twee concurrenten. Op
snelheid. De dubbeldekker
van de NS tegen, laten we zeg
gen, een middenklasse-auto.
Halverwege de Sloedam wordt
het pleit beslecht. De trein
wint, óf de automobilist rijdt
zo hard dat hij het stuur van
zijn wagen voelt trillen. Com
fortabel is anders.
De Zeeuwse lijn is een goede
verbinding voor de NS. Het is
de enige spooxweg in de pro
vincie. Veel scholieren maken
er gebxuik van. 's Morgens
vroeg zit de trein vol forensen,
met name naar Rotterdam. Na
negen uur, als de kortingstijd
ingaat, komt een nieuwe
vloedgolf: de ouderen met een
Zeeland is de provincie met gem iddeld het grootste aan
tal auto s per honderd inwoners. Het openbaar vervoer
zit daardoor bij voorbaat in een moeilijk parket, maar zo
wel NS als ZWN Groep proberen tegen de verdrukking in
meermensen in de trein en bus te krijgen. Hoe ze dat doen,
onder meer met nieuwe producten, is onderwerp van een
elfdelige serie in deze krant. Vandaag, aflevering zeven: er
gernis en comfort tussen de rails.
65-pluskaaxi en de los-vaste
reizigers met een Rail-Aktief-
kaaxi. De Zeeuwse lijn is voor
de Nederlandse Spoorwegen
waai'schijnlijk geen vetpot,
maar de verbinding is wel ren
dabel. Er wordt in Zeeland
geld verdiend aan het spoor:
Méér
Maar er moet méér verdiend
worden. De kosten moeten
omlaag, de inkomsten om
hoog. Pakweg drie jaar gele
den kwam NS-manager Hans
de Jong daartoe met een op-
merkelijkplan: vier kleine NS-
stations sluiten, stoptrein weg.
drie in plaats van twee snel
treinen per uur en voor de
Randstad in Roosendaal over
stappen. Iedereen rolde over
De Jong heen. Jaap van der
Doef, burgemeester van Vlis
singen, leidde in die dagen een
discussie-avond. Hij vroeg De
Jong op de man af: „Denkt u
écht de kwaliteit te verbeteren
door vier stations te sluiten
De NS hébben zich - en dat is
nieuw - de kritiek aangetrok
ken én met streekvervoerder
ZWN Groep het Zeeuws Net in
de markt gezet. In wezen is er
tussen de rails niet veel vex-an-
derd. Alleen 's zondags xijdt er
nu ook de hele dag een interci
ty naar de Randstad. En de
aansluitingen tussen trein en
bus zijn verbeterd. Dat zijn de
positieve dingen. Om de kos
ten te verlagen, hebben de NS
maatregelen genomen die de
service niet verhogen: kortere
openingstijden van de rijwiel
stallingen en loketten. De kof-
fiekar is verdwenen.
Dat die koffievoox-ziening -
'automobilisten hebben dat
niet onderweg' - is opgedoekt.
vindt Van der Doef 'onbegrij
pelijk'. „Dat de NS zoiets ac
cepteren van exploitant Wa
gons LitsAls geregeld
treinreiziger is Van der Doef
toch redelijk te spreken over de
dienstver-lening van de NS.
„Vervelende ervaringen, zoals
vexiragingen, blijven natuur
lijk het langst hangen. Afgelo
pen vrijdag nog. De intercity
moest over Gouda naar Den
Haag. Dan kom je te laat op een
vergadering. Gelukkig valt per
saldo het aantal missex-s mee."
Voorkeur
Van der Doef verkiest op lange
afstanden de trein boven de
auto, vanwege de rust en het
comfoii. „Ik ben wel meer tijd
kwijt dan met de auto, een
kwaii tot een derde, maar dat
wordt ruimschoots gecompen
seerd. In de file kun je geen ver
gaderstukken lezen."
Suggesties voor verbeterin
gen Van der Doef: „Een goe
de, late treinverbinding tussen
de Randstad en Zeeland. Nu
moet je veel te vroeg weg. En de
NS moeten attent blijven op
service in trein en stations.
Daar zijn x-eizigers, ook auto
mobilisten, gevoelig vooi-."
van onze verslaggever
René Schrier
MIDDELBURG - Een overdui
delijke meerderheid van Pro
vinciale Staten vindt dat de al
gemene vergadering van het
waterschap Zeeuwse Eilanden
uit 35 personen moet bestaan.
Daarmee gaan de staten in te
gen de wens van het water
schap, dat zelf het liefst veertig
hoofdingelanden wil.
In een vergadering van de pro
vinciale commissie algemeen
bestuur gaven verschillende
fracties maandagmiddag wel
aan dat het eigenlijk te gek voor
woorden is dat Gedeputeerde
Staten en het waterschap hier
over kibbelen.
Dijkgraaf W. A Gosselaar van
Zeeuwse Eilanden gaf aan het
begin van de vergadering nog
eens aan dat het voor het water
schap van belang is dat alle ca
tegorieën in alle windstx-eken
van het gebied goed tot hun
x-echt komen. Verder onder
streepte hij dat het waterschap
uit is op goed overleg met het
provinciebestuur en geen
machtsspelletje vil spelen.
Tevreden
Met die laatste opmerking wa
ren D. J. Holtkamp (PvdA) en
drs. S. Buijs (CDA) tevreden.
Andere statenleden riepen ge
deputeerde ing. A M. Dek (CDA
waterschappen) op om er zijn
best voor te doen dat beide be
sturen weer op een normale ma
nier met elkaar omgaan. Of, zo
als commissie-voorzitter J.
Suurmond (WD) zei: „Hoe is
het mogelijk dat twee besturen
niet als volwassen mensen uit
dit probleem kunnen komen."
Gezond
A J. Dijkwel (D66) vond het niet
zo'n probleem dat GS en het wa
terschap eens tegenover elkaar
komen te staan. Na een gezonde
discussie moet het dan weer wel
mogelijk zijn samen verder te
gaan, voegde hij er aan toe.
Volgens Dek hoeven Provinciale
Staten niet bang te zijn dat de
verhouding tussen GS en het
waterschap nu voorgoed is ver
stoord. Hij had het overeen rim
pel die hij zou pogen glad te
strijken. Het moet volgens hem
mogelijk zijn zonder wraakge
voelens weer op een zakelijke
manier met elkaar om te gaan.
Overigens werd er maandag van
verschillende kanten op gewe
zen dat ook de nieuwe samen
stelling van het waterschapsbe
stuur maar een tijdelijke zaak
is. De landelijke wetgeving op
dit terrein zal binnen afzienbare
tijd weer veranderen, waardoor
er - zoals het er nu naar uitziet -
uiteindelijk nog maar twee ca-
tegoriën in het waterschap
overblijven: huishoudelijke
vervuilers en bedrijven.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter
lijk 7 dagen.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Het blijft mensenwerk, ook het
maken van een interview.
Op 16 januari werd mij, dóór
mevTouw Hoekman, in de mond
gelegd, dat ik me niet druk
maak over de arbeiders die op
straat komen te staan bij slui
ting van de kerncentrale. Zo heb
ik dat niet gezegd. Deze uit-
spi-aak is uit zijn verband ge
lukt.
Ik heb gezegd, dat bij de Schel
de. Hoechst en op termijn bij de
PSD banen verdwijnen. Daar
over hoor je niet echt heel veel
mensen, maar ik vraag me af
wat deze mensen moeten gaan
doen. Dit heb ik afgezet tegen de
commotie bij acties om de kern
centrale vervroegd gesloten te
kxijgen. Op dat moment heb je
wel te maken met mensen die
hoog opgeleid zijn en die vaak
makkelijker een nieuwe toe
komst kunnen opbouwen, dan
ontslagen personeel van de eer
der genoemde bedxijven. Ik heb
in dat kader Fokker en DAF ge
noemd.
De uitspi-aak, dat wanneer ex-
iets gebeurt ook mijn boterham
op het spel staat, is terecht geci
teerd.
Janny Traas-Dekker
Koekoek 4
Ellewoutsdijk