Zeelandkaart verdwijnt eind '98
Haringvlietdam houdt het ijs vast
Geen reden tot paniek om wc-rol
Provincie trekt zich terug van het chipkaartenfront ->•
zeeuwse almanak
Meegaand
J. van Rooijen stapt uit
college van Terneuzen
Stoomtrein komt
naar Vlissingen
Innovatiecentrum wil
niets meer weten van
verhuizing naar Goes
PZC zeeland
donderdag 16 januari 1997
van onze verslaggever
Ben Jansen
MIDDELBURG - De dagen van
de Zeelandkaart zijn geteld. De
provincie gaat dit betaalmiddel
minder nadrukkelijk promoten
dan vorig jaar is gebeurd. „We
willen geen aparte chipkaart
voor Zeeland als elders in Ne
derland en Europa andere kaar
ten worden gebruikt", zei gede
puteerde J. G. van Zwieten
(WD, recreatie en toerisme)
woensdag in de Statencommis
sie Economie.
De provincie houdt zich wel aan
de afspraken die vorig jaar met
PTT Telecom over de invoering
van de Zeelandkaart zijn ge
maakt. Het contract daarover
loopt tot en met 1998.
Volgens Van Zwieten kan de
provincie zich, zoals hij het
noemde, terugtrekken uit de
voorhoede van het chipkaarten
front, omdat vorig jaar de tech
nologie van deze betaalmethode
in Zeeland breed is geïntrodu
ceerd. Ondanks allerlei aan
loopproblemen (de parkeerau
tomaten aan het Veerse Meer en
in Middelburg en Vlissingen
weigerden nogal eens de Zee-
landkaart te accepteren) is de
doelstelling bereikt. Er is in een
groot gebied ervaring opgedaan
met de chipkaart. „Zeeland is de
drukst begleufde provincie van
Nederland", sprak Van Zwieten
niet zonder trots.
Postbank
De provincie heeft bij de invoe
ring van de Zeelandkaart welis
waar samengewerkt met de
Postbank, maar dat is, verze
kerde de gedeputeerde, geen re
den positie te kiezen in de markt
van chipkaartenaanbieders.
„We gaan niet roepen: u moet de
chipper van de Postbank nemen
en niet de chipknip van de ande
re banken."
De parkeer- en liggeldautoma
ten aan het Veerse Meer en het
Grevelingenmeer zijn vanaf
april voor vier soorten chip-
Homecare
onder andere
naam verder
na bankroet
van onze verslaggeefster
Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Kraam-
centrum Stichting Home
care in Sint Jansteen is
4 woensdag door de recht-
ij bank in Middelburg fail-
q| liet verklaard,
ijl Directeur C. R. L. de
Block vroeg zelf het fail-
lissement aan. Het i
kraamcentrum, de zorg
taken en de arbeidsplaat
sen van de ruim vijftig
medewerkers zijn echter
I gegarandeerd. Onder be
heer van de Eindhovense
Stichting Het Beterschap,
actief in kraamzorg en er
kende kruisorganisatie,
maakt het kraamcentrum
een doorstart.
Economisch directeur Pe
ter van der Weide van Het
Beterschap treedt op als
directeur. Er is ook al een i
nieuwe Raad van Toezicht i
gevormd, zegt hij. De
Block, die geen commen-
taar wilde geven, trekt i|
zich terug. Curator mr. j|
H, M. den Hollander in ji
Oostburg noemde tegen- i
vallende bedi'ijfsresulta- !j
ten als oorzaak van de
problemen. Toen de bank Jj
de financiering stopte, be- j|
sloot De Block faillisse- j
ment aan te vragen.
Kraamcentrum Stichting I
Homecare verleent op I
jaarbasis zo'n zeshonderd f
mensen zorg. Curator Den I
Hollander en directeur
Van der Weide benadruk-
ken dat de mensen die
ingeschreven staan voor
kraamzorg, die zorg ook
zullen krijgen. De cliën-
ten worden daarover I
schriftelijk geïnformeerd. I
Vandaag, donderdag, of r
vrijdag wordt het perso- s
neel van Homecai'e gein- C
formeerd over de nieuwe n
situatie.
Homecare wordt onder- F
deel van de Stichting Het
Beterschap, die actief is in I
kraamzorg en ki-uiswerk i
in Brabant Over de oor- I
zaak van het faillissement
van Homecare zei Van der I
Weide woensdagavond j
nog te weinig te weten:
„Eerste zorg is het verze- f
keren van het personeel en
de kraamzorg, en van de j
markt in Zeeland en op
Goeree."
kaarten geschikt: de oplaadbare
Zeelandkaart, de voorbetaalde
Zeelandkaart, de chipper en de
chipknip. Mogelijk komen daar
binnen afzienbare tijd ook de
Duitse chipkaarten bij. Naar de
mening van Van Zwieten lijdt
het geen twijfel dat de Zeeland
kaart als chipkaart gaat ver
dwijnen. „We willen er wel eens
van onze verslaggever
Willem van Dam
VLISSINGEN - Hoe gevaarlijk
is de toiletrol? Op peuterzalen,
kinderdagverblijven, in de
laagste Wassen van de basis
scholen - vrijwel overal gebrui
ken kinderen kartonnen wc-rol -
letjes. Zij maken daar veel
moois van: toeters, sambabal
len, poppetjes, boten, schoor
stenen. ringen, autootjes, slan
gen en kastelen.
Niet meer doen, zeggen weten
schappers van het internationa
le vakblad British Medical
Journal. Want. luidt hun theo
rie, die rollen kunnen door het
gebruik op het toilet besmet zijn
geraakt met allerlei vervelende
over nadenken of we op een of
andere manier het concept er
van kunnen behouden."
D. Eveleens (PvdA) toonde zich
weinig enthousiast over de re
sultaten die met de Zeeland
kaart zijn geboekt. Hij plaatste
vraagtekens bij de uitkomsten
van het onderzoek dat naar de
acceptatie van de chipkaart is
bacteriën of virussen. En als
kinderen met die kartonnen rol
letjes gaan spelen of - nóg ei ger -
daarop gaan zitten kluiven, kan
dat nooit bevorderlijk zijn voor
de gezondheid.
„Wat een bizar verhaal, hè?",
zegt Els Akkermans, consulente
van de Stichting Ondei-steuning
Kindercentra Zeeland. Nee, het
is voor haar geen aanleiding om
onmiddellijk groot alarm te
slaan. Want eerlijk gezegd, ze
vindt het allemaal een beetje
flauwekul Wie zich druk maakt
over de risico's van de lege plee-
rol, kan zich overal wel druk
overmaken- „Er zijn zoveel vie
ze dingen die kindex'en leuk vin
den. Katten, honden en andere
beesten zijn ook niet altijd even
hygiënisch; moet je kindex'en
verricht. „Wat moeten we met
die Zeelandkaart?" vroeg hij
zich af. „Kunnen we ons er niet
beter uit tei'ugtrekken. Laten
we ons maar concentrei'en op
betaalfuncties voor de sector re
creatie en toerisme.
PI. Polderman-Martin (WD)
herinnerde eraan dat in de Sta
ten van Zeeland bij de plannen-
daarom verbieden dieren te aai
en?"
Conclusie: Els Akker-mans voelt
er absoluut niet voor de Zeeuw
se kindercentra te adviseren de
wc-rol in de ban te doen. „Dat
kun je niet maken. Dan zou je
ook moeten zeggen dat kinderen
geen slootje meer mogen prut
ten."
Vaderdag
Hoeveel vaders zijn er niet die
op hun bureau een fraai beschil-
derde of beplakte, van toiletrol-
len vervaardigde, pennenstan-
daai'd hebben staan: ooit
cadeau gekregen ter gelegen
heid van vaderdag. En dan zijn
er ook al die moeders die op
moederdag een traantje van
ontroering wegpinken als ze
makerij voor de Zeelandkaart
de vrees is uitgesproken dat de
prpvincie in de chipkaaxdenoor-
log zou worden betrokken. „Die
oorlog is nu echt uitgebroken,"
constateerde ze.
J. Ramondt (CDA) vond dat de
px-ovincie de afspraken met PTT
Telecom over de Zeelandkaart
van onze verslaggevers
TERNEUZEN - Wethouder
J. van Rooijcn (47) van Ter-
neuzen legt per 1 februari
zijn functie neer. De CDA'er
stopt om persoonlijke rede
nen. Hij begint een eigen ma-
nagement-adviesbureau, dat
als doel heeft overheden,
projectontwikkelaars en het
bedrijfsleven sneller tot el
kaar te brengen.
Van Rooijen heeft woensdag
zijn ontslagbrief aan burge
meester drs. R. Barbé ver
stuurd. Vandaag zullen de
raadsleden en ambtenaren
op de hoogte worden gesteld.
een, van dito materiaal gefa
briekte, breipennenkoker in
ontvangst mogen nemen. Wie
zou hun die kleine genoegens
durven ontnemen?
De microbioloog J. Gouds
waard (directeur van het Stree-
klaboratoi'ium Zeeland te Goes)
in elk geval niet. Het zal wel
loslopen met de besmettingsge-
varen, spreekt hij op gexuststel-
lende toon. Want welke toilet
bezoeker grijpt na een geslaag
de stoelgang naar een lege wc-
rol? Bovendien, kinderen zitten
met hun grijpgrage handjes
overal aan. En dat is helemaal
niet zo erg. „Het moet natuur
lijk niet te dol worden, maar laat
kinderen maar lekker tegen al
lerlei virussen en bacteriën aan-
niet tussentijds kan opzeggen.
Van Zwieten ontkende dat Zee
land de ontwikkelingen op
chipkaaxigebied beter had kun
nen afwachten. „We hebben er
bewust voor gekozen voorop te
lopen. En vei'geet niet, voor onze
inspanningen worden we met
één miljoen gulden van PTT Te
lecom beloond."
Officieel is nog niet bekend
wie hem binnen het college
opvolgt. De verwachting is
dat CD A-fractievoorzitter C.
de Mol-Marcusse in elk geval
tot aan de raadsvei'kiezingen
van 1998 zijn plaats zal inne
men.
Helemaal onvexwacht komt
het besluit van de wethouder
niet. Bij aanvang van zijn
huidige mandaat (maart
1994) maakte hij al bekend
zich niet meer verkiesbaar te
zullen stellen voor een vol
gende periode. De laatste
weken werd steeds duidelij
ker dat Van Rooijen voortij
dig het politieke toneel in
Temeuzen zou verlaten
lopen; dat verhoogt hun licha
melijke weerstand."
Geen reden tot paniek derhalve?
Nee hoor. zegt huisarts J J. Har
ten te Heinkenszand sussend.
„Ach, in theorie hebben die on-
derzoekers misschien gelijk.
Maar dat hangt er een-beetje van
af. Als je met de laatste twee wc-
papiei-tjes de desbetreffende
handeling hebt verricht en je
verwijdert vervolgens, zonder
de handen te hebben gewassen,
het lege rolletje, index-daad, dan
kan het worden besmet. Maar
jaé&ahhhh..." En echt, nee, hij
heeft nog nooit een patiëntje op
zijn spreekuur gehad van wie hij
dacht: hé, die diarree zou wel
eens vei'oorzaakt kunnen zijn
door een besmet wc-rolletje.
van onze verslaggever
Frank Balkenende
MIDDELBURG - Het Innova
tiecentrum Centrum Zeeland
(ICZ) in Middelburg heeft ge-
sprekken over een mogelijke
verhuizing naar de watertoren
in Goes abrupt afgebroken, na
dat woensdag was gebleken dat
het voornemen in de publiciteit
zou komen.
Projectontwikkelaar J. W van
Garderen liet desgevraagd we
ten dat het innovatiecentrum
één van de zes gegadigden is
voor kantoorruimte in de te vei*-
bouwen watertoren. ICZ-direc-
teur ir. A J. Maljaars ontkende
dat woensdag tegenover de
PZC. „Hij blies daarna een voor
vrijdag gepland gesprek af", al
dus de verbaasde projectont
wikkelaar.
Van Garderen, die het project
watertoren in Goes ontwikkelt,
bevestigde woensdag het ge
rucht dat het Innovatie Cen
trum Zeeland warme belang
stelling heeft voor een plaats in
de watertoren. „Als mij dat op
de man af wordt gevraagd en het
is waai-, ga ik daar niet over lie
gen", verklaarde Van Garderert.
Directeur Maljaars van ICZ, ge
vestigd op de bovenste verdie
ping van het Kadaster-gebouw
in Middelburg, ontkende
woensdag elke interesse in de
watertoren. Dat gerucht is vol
gens hem uit de lucht gegrepen.
„Wij verhuizen naar Goes? Dat
is absoluut niet waar. Wij zijn
net hier de boel aan het herin-
richten, omdat het Instituut
voor het Midden- en Kleinbe
drijf bij ons intx-ekt. Zo'n water
toren is een slechte plek voor
ons. Als we verkassen is dat naar
een ondernemershuis, waarin
ook de Kamer van Koophandel
zou zijn gehuisvest."
Vertelt Van Gardei-en dan
sprookjes? Maljaars: „Er zijn
gesprekken geweest met onze
officemanager, maar dat betrof
louter technische interesse in
het watertoren-project."
Van Gardex-en vindt die opstel
ling niet helemaal fair „Er zijn
vierkante meters opgevraagd,
dat doe je niet als je niet geinte-
resseei'd bent in een kantoorver
dieping in de watertoren.
289 Hardrijders
op de bon
VLISSINGEN - Bij vier snel
heidscontroles op Walcheren
zijn woensdag in totaal 289 au
tomobilisten gesnapt. Bij twee
controles op Schouwen-Duive-
land en de Bevelanden gingen
nog eens zeventig bestuurders
over de schreef.
Op de Vrouwenpolderseweg bij
Vrouwenpolder, waar maxi
maal tachtig kilometer per uur
mag worden gereden, werd een
bestuurder met 122 kilometer
per uur betrapt. Op dezelfde
plaatst werden nog negentig
voertuigen gesnapt.
Er werd ook gecontroleerd op de
Sloeweg in Vlissingen (64 be
keuringen) en de Kanaalweg in
Middelburg (134). Op Schou
wen stond de radar op de Se-
rooskerkseweg (N57) bij Se-
ï'ooskerke (56) en op de Sloeweg
(N254) bij 's-Heerenhoek (14).
I Daar keken we toch even van
J op, goede lezer. Vaiudie foto in
I deze krant van gisteren
I waarop een koe te zien ivas
F die heerlijk lag uit te rusten
I op een ivaterbed.
I Eerlijk gezegd hadden we
I aanvankelijk onze twijfels.
I Onze eerste gedachte was,
I dat het hier om een aardig-
I heidje ging van iemand die de
I eerste april, niet kon afwach-
I ten of van een type dat de
I aandacht op zich wilde vesti-
I gen. Maar raadpleging van
deskundigen leerde ons dat
het waterbed voor het rund
wel degelijk bestaat.
En eigenlijk is dat ook niet
onlogisch. Het gaat hier na
tuurlijk gewoon om een reac
tie op de oproep van de minis
ter van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Mi
lieubeheer.
De eigentijdse koe is een dier
met een meegaand karakter.
Zij onthaast.
Dat moet.
Van mevrouw De Boer.
De Haringvlietdam, scheiding tussen zout en zoet, tussen water en ijs.
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
STELLENDAM - Bijna nergens in Ne
derland is de scheiding tussen zout en
zoet water zo abrupt, als bij de Haring-
vliétsluizen.
Op een zomers dagje valt dat niet zo op,
maar in koudere tijden is het overdui
delijk. Waar de Noordzee beweegt, is
het water gewoon water. Vloeibaar
Waar het getij door de Deltawerken is
bedwongen, is het water veranderd in
één ondoox-diringbare ijsmassa. Die zal
voorlopig stand houden, is de verwach
ting.
De Haringvlietsluizen zijn in de jaren
zestig onder meer gebouwd om het ijs
van de gx-ote rivieren af te kunnen voe
ren. Dat was één van de belangrijkste
eisen bij de bouw. De sluizen zijn voor
zien van stalen punten aan de Haring-
vliet-zijde om het ijs desnoods te kun
nen breken. Zover zal het niet meer
komen. Rijkswaterstaat heeft al in de
jaren zeventig het beleid omgegooid.
Als het echt doox*vriest, wordt er op het
Haringvliet een vaaxwerbod afgekon
digd- Daai'door kan één gladde ijsmas
sa ontstaan, die onmogelijk kan gaan
kruien en tegen de sluizen kan oplopen.
Bij dooi, zoals voor het weekeinde is
voorspeld, wordt het ijs aan de boven
kant dunner. Aan de onderkant kalft
het ijs langzaam af. als het water eron
der stroomt. Er moet dan wel genoeg ri
vierwater zijn.
Dat is er niet. De waterafvoer van de
grote rivieren is minimaal door de vorst
en de geringe regenval. Bij Lobith komt
per seconde slechts 1.400 kubieke me
ter water Nederland binnen. Dat is
niks. De Haringvlietsluizen gaan daar-
foto PieterHonhoff
voor niet open. Zeker niet, omdat de
zeescheepvaart voor industrieterrein
Moerdijk dan in de problemen komt
door een te lage watex-stand.
Terwijl het Haringvliet voorlopig één
ijsplaat blijft, gaat Rijkswaterstaat in
elk geval deze week nog door met ijs
breken op de Schelde-Rijn-verbinding.
IJsplaten vriezen niet meer vast, ze
waaien vast. Zeven schepen zijn bezig
om het ijs de baas te blijven, waarvan
vier bij de Kreekrakslüizen en drie op
het kanaal en drie bij de sluizen. Maan
dag wordt bezien of deze inzet nog no
dig is.
Leidsters Christine (1) en Samentha van kinderdagverblijf Liselot in Vlissingen zien geen reden om
Bruce, Eline, Mireille, Ricardo en Alexander het spelen met vvc-rollen te verbieden.
foto Dirk-Jan Gjeltema
De stoomtrein van de SGB wordt mogelijk een bekende ver
schijning op de NS-spoorlijn naar Vlissingen.
foto Willem Mieras.
van onze verslaggever
Marten de Jongh
GOES - De Stoomtrein
Goes-Borsele (SGB) rijdt in
de toekomst mogelijk ook
naar Middelburg en Vlissin
gen. Om dat mogelijk te ma
ken vraagt de SGB een
spoorvervoerserkenning
aan.
Met die erkenning krijgen de
stoomlocomotieven en mu
seumrijtuigen toegang tot
het nationale spoorwegnet.
De vervoersorganisatie weet
nog niet precies hoe de plan
nen vorm zullen kxijgen. De
gedachten gaan uit naar een
dienst richting Vlissingen en
Middelburg. Bergen op
Zoom is ook een optie.
„Vooi'uitlopend op die ont
wikkelingen willen we alvast
een vergunning aanvragen",
aldus SGB-bestuurslid R. C.
Korsuize Hij acht het goed
mogelijk dat het nog enkele
jaren duurt voordat de
stoomtrein werkelijk de
dienstregeling uitbreidt.
De voordelen zijn duidelijk
volgens Korsuize: „Tiet aan
tal toeristen op Zuid-Beve
land blijft beperkt en van hen
moeten we het toch hebben.
We hoeven niet te wachten
totdat de mensen naar ons
toe komen. We kunnen ze ook
gaan halen door bijvoor
beeld richting Walchei-en te
rijden."
Ervaring
De SGB, die op dit moment
overigens goed draait, heeft
inmiddels enige ervaring op
het reguliere spoor. De oi'ga-
nisatie kreeg toestemming
om in december vorig jaar
zo'n rit te maken voor een
bijzondere gelegenheid.
Zeeuwse gemeentebestuux--
ders namen plaats in de oude
personenwagons om de eer
ste lading bi'andbaar vuilnis
af te leveren bij de nieuwe
Afvalvex-brandingsinstalla-
tie (AVI) in Moerdijk.
Koi'suize: „We reden in de
cember op een licentie van
NS-cargo In zo'n situatie
huuxt NS-cargo onze trein.
In de toekomst willen we dat.
graag zelf in de hand hebben-
."Met alleen de aanvraag is
de SGB er nog niet. Ook tech
nische aspecten spelen een
rol. De oxganisatie zal bij
voorbeeld de werkplaats
moeten onderhouden op het
niveau van het nationale net.
BflHHHHHHBHHHH