Oproep om vossenjacht te stoppen PZC Het is belangrijk om puur te zijn Niemand speelt de blues zoals Long John Hunter Staten bekommerd om geldzorgen van schap Veerse Meer Muziek weerspiegelt andere kunstvormen zeeland 15 Brief Kritisch Faunabeheer kunst cultuur donderdag 16 januari 1997 ^an onze verslaggever lans Heijt 'ERNEUZEN - De Stichting [ritisch Faunabeheer heeft mi- lister J. van Aartsen van Land- louvv, Natuurbeheer en Visserij een onmiddellijk verbod op vossenjacht gevraagd. Kri- isch Faunabeheer vindt dat de os in ons land te fel wordt be- aagd. Daardoor dreigen met de ilaaswormziekte besmette vos- uit het buitenland hun laatsen in te nemen. [olgens boswachter J. van Hage provinciaal medewerker R. Iteijn hoeft in Zeeland niet ge- reesd te worden voor besmet ing. Van Hage stelt dat de ziek- i vooral heerst onder vossen in et Eiffelgebied en niet onder de ieren die vanuit België inci- enteel de provincie binnenko- n. de brief aan Van Aartsen chrijft Kritisch Faunabeheer at in Duitsland. België en uxemburg' grote aantallen issen drager zijn van de ziek- everwekkers echinococcus Mtilocularis en trichinella nrnlïs. Door de eerste parasiet an deze blaas wormziekte zijn Duitsland al diverse mensen verleden. „De felle bejaging in ns land zorgt voor een territo- umvacuüm", zegt Rita Stock- ann van de Stichting Kritisch aunabeheer. „Vanuit het zui- »n en oosten bezetten besmette ossen in ons land de leegge goten gebieden." olgens secretaris P. Prince van regio Zeeland van de Ko- inklijke Nederlandse Jagers- ereniging (KNJV) gaat die the- rie in ieder geval niet op voor eeland. „Kritisch Faunabe- eer zet de zaak op zijn kop", leent Prince. „Er worden nu en in wel vossen gesignaleerd in provincie. Maar we hebben )g geen vaste vossenpopula- es. Er is dan ook geen sprake in dat besmette vossen de lege tókken, die door de jacht ont staan, overnemen. Ik wil geen heksenjacht op de vos propage ren. Maar je kunt eerder zeggen dat we niet te veel vossen mogen toestaan, omdat we dan de be smetting in huis kunnen halen." Steijn, medewerker natuur en landschap van de provincie, vindt dat het besmettingsge vaar geen deugdelijk argument is in de discussie tussen Kritisch Faunabeheer en jagei'svereni gingen over het al dan niet toe staan van de vossenjacht. „Die heisa over het besmettingsge vaar is zo overspannen", meent Steijn. „Een vogel kan tubercu lose overbrengen, maar daar wordt ook niet zo!n drukte over gemaakt." Van Hage, medewer ker van Staatsbeheer in Zeeuws-Vlaanderen, sluit zich aan bij de woorden van Steijn. „De besmette vossen zijn vooral in het Ei ff elgebied te vinden en niet onder de vossen die af en toe vanuit België doordringen in Zeeuws-Vlaanderen legt de boswachter uit. Stockmann meent dat de ama teur-jagers in Nederland door gebrek aan ervaring bij de vos senjacht het risico lopen zich zelf en hun honden te besmet ten. Van Hage noemt die uitspraak 'gebakkenlucht'. „De besmettelijke ziekte wordt via de uitwerpselen van de vos ver spreid. Daardoor kan je in aan raking komen met de parasiet bij het zoeken en eten van van paddestoelen. Maar die ge woonte is in Nederland hele maal niet ingeburgerd." Gift ouderensoos 's-HEER ABTSKERKE - De af deling Zuid-Beveland van het Fonds Zomerpostzegels heeft woensdag 2.850 gulden over handigd aan de Vereniging Ou- derensociëteit in 's-Heer Abts- kerke. De bijdrage is bestemd voor de aanschaf van een kast, een biljart en een koersbalspel. Sahin Habib (rechts) en zijn klasgenootje Anab Said. foto Lex d e M eeste r Allochtone jongeren over de Ramadan van onze verslaggeefster Edith Ramakers VLISSINGEN - De Ramadan houdt meer in dan een jaarlijks terugkerende vasten maand voor moslims. Dat er tussen zons opgang en zonsondergang niet gegeten, gedronken en gerookt mag worden, is be kend. „Maar dat ook de ogen. oren en mond rein moeten blijven, weten niet veel Nederlanders", zegt Abdiri/.ak Halane uit Somalië. De Ramadan, die vrijdag begonnen is, houdt ook Zeeuwse allochtone jongeren tot 9 februari bezig. Vrij probleemloos lij ken ze zich aan de voorschriften te kun nen houden. De Turkse twaalfjarige Sa hin Habib doet zijn ouders en oudere broer na. „Omdat zij ouder zijn, heb ik naar hen te luisteren. Maar ik vind het niet erg om overdag niet te eten. Na de gym nastiekles had ik zin om een beetje water te drinken. Ik probeerde er niet aan te denken en toen is de dorst vanzelf overge gaan. Later was ik er best trots op dat ik heb kunnen wachten." Bij Anab Saïd, klasgenote van Sahin op de openbare Vlissingse Ravensteinschool, is het geloof, thuis belangrijk. De Somali sche familie staat tijdens de Ramadan om vijf uur op, waarna vader, moeder en zes kinderen iets drinken en gezamenlijk een warme maaltijd nemen. Daarna bidden ze. Op maandag ging de zon even voor vijf uur onder en konden ze aan tafel gaan. „Op 9 februari is het langer licht. Dan mo gen we na zes uur eten. Mijn broertjes en zusjes willen allemaal meedoen aan de Ramadan. Maar mijn kleinste broertje van acht jaar- kreeg om drie uur zoveel honger dat hij toch iets gegeten heeft. Hij mag de Ramadan langzaam aanleren." Voor de islam ben je volwassen als je ver antwoordelijkheid voor een ander kan dragen. Vanaf dat moment, meestal rond de puberteit, kan je deelnemen aan de Ra madan. Bovendien valt de Ramadan elk jaar tien dagen eerder. „In de winter is de Ramadan gemakkelijker vol te houden. In juni bijvoorbeeld heb je vaker dorst en zin om iets te drinken. Maar zelfs als je klaar bent voor de Ramadan hoeft niet iedere moslim mee te doen. Als je zwanger of ziek bent of zware arbeid moet verrichten, mag je later vasten"merkt Abdirizak Ha lane op. Halane, die een opleiding volgt aan de sector DAS van het ROC Zeeland in Vlis singen, woont op zichzelf. „Vroeger deed ik niet aan de Ramadan. Nu ben ik vol- wassener geworden en ben ik serieuzer gaan leven. Voor mij is het belangrijk om puur te zijn. Ik mag met mijn ogen nu niet naar vrouwen met korte rokken kijken, mijn oren mogen niet luisteren naar grove- woorden en uit mijn mond mogen geen brutale woorden komen. Als ik bewust verkeerde gedachten hebben ik geen goe de moslim." Ook zijn klasgenoot M. Amin Etedali uit Afghanistan (17) heeft zelf gekozen deel te nemen aan de Ramadan. Hij woont bij na anderhalf jaar in Nederland. „In Af ghanistan was het gemakkelijker om te vasten. Als je vragen had over de islam, stelde je die aan de Imam. Ik woon nu al leen en kan met anderen hier op school praten over het geloof. Toch doe je dat niet zo vaak. Het geloof is iets van jezelf."Klasgenote Nadia Mellah (17) heeft een paar keer deelgenomen aan de Ramadan, maar is opgelucht dat het niet meer hoeft. Ze is een dochter van een Ma rokkaanse vader en Nederlandse moeder. „Mijn vader is een strenge moslim. Hi j kon het niet verkroppen dat mijn oudste zus met een jongen thuiskwam die niet isla mitisch is. Mijn vader en moeder en mijn oudste zus kregen daarover ruzie. We zijn uit elkaar gegaan. Ik woon sinds drie jaar samen met mijn moeder en jongere zusje." Ze voelt zich bevrijd omdat ze zelf mag beslissen of ze meedoet aan de Ramadan of dat ze volgens de regels van de moslim leeft. „Ik moet mijn eigen weg nog verder ontdekken, maar omdat ik toch al een he kel aan de Ramadan had, doe ik er niet meer aan. Vroeger werd ik daartoe ge dwongen. Dat werkt bij mij averechts" Toch heeft ze niet louter kritiek op het ge loof. „Sommige Nederlandse vrienden hebben zo weinig respect voor anderen. De islam heeft me geleerd waardering te hebben voor ouderen en anderen. Dat brengt mensen dichter bij elkaar." van onze verslaggever Ben Jansen MIDDELBURG - De Staten van Zeeland maken zich ernstige zorgen over de financiële positie van het recreatieschap Veerse Meer. De invoering van betaald parkeren aan de oevers van het meer en de liggeldregeling voor jachten die aan de steigers af meren, hebben vorig jaar 380.000 gulden minder opge bracht dan was geraamd. „Een drama", oordeelde J. Ramondt (CDA) woensdag in de statencommissie economie. „In het bedrijfsleven zouden daar koppen voor rollen." D. Eveleens (PvdA) vond dat het tekort van het recreatieschap niet zonder meer op de deelne mers (provincie en Veerse Meer- gemeenten) mag worden ver haald. Er zit volgens hem niets anders op dan een gedeelte van de één miljoen gulden die de provincie van PTT Telecom krijgt voor de medewerking aan de Zeelandkaart, voor het Veer se Meer te bestemmen. Doormodderen „We hebben te vaak en te veel moeten bijpassen voor het Veer se Meer", verzuchtte H. Polder man-Martin (WD). „Wanneer is er eindelijk eens een even wicht bereikt? En wanneer kun nen we er als provincie eens uit stappen?" Ook H. Visser (RPF/GPV) vroeg zich af wat de provincie met het schap aan moet: „Blijven we zo doormod deren?" Gedeputeerde J. G. van Zwieten (WD. recreatie en toerisme) moest erkennen dat het recrea tieschap 'een zorgenkindje' is. Het bestuur van het schap heeft Staatsbosbeheer zover gekre gen dat het onderhoud van de dagrecreatieterreinen aan het Veerse Meer dit jaar voor een aanzienlijk lager bedrag kan worden uitgevoerd dan aanvan kelijk was gecalculeerd. Daar door is de begroting 1997 net sluitend gemaakt. Kiele-kiele Van Zwieten: „De komende ja ren blijft het kiele-kiele. Er is geen geld voor groot onderhoud en voor vervanging van stei gers." Van Zwieten - hij is ook voorzit ter van het Veerse Meerschap - vertelde dat de gemeentelijke herindeling op Walcheren mo gelijk soelaas biedt. De op 31 december vorig jaar opgeheven gemeenten Veere en Arnemui- den zijn in het grotere geheel van de nieuwe gemeente Veere en Middelburg opgegaan. Het aantal inwoners van de Veerse Meer-gemeenten is een van de criteria op basis waarvan de bijdrage aan het schap wordt bepaald. Het bestuur van het re creatieschap gaat binnenkort met de twee gemeenten over een nieuwe verdeelsleutel praten. Van Zwieten verzekerde dat het voor de provincie uiterst onver standig zou zijn om zich op dit moment uit het schap terug te trekken. „Dat zou betekenen dat we ons moeten uitkopen." Parkeren De tegenvallende resultaten van het betaald parkeren en de liggeldregeling zijn volgens ge deputeerde J. G. van Zwieten (VVD, toerisme) voor een deel terug te voeren op onbekend heid van de recreanten met het betaalmiddel Zeelandkaart en op hardnekkige storingen van de automaten die de kaart had den moeten accepteren. Hij zei ervan uit te gaan dat de leveran cier van die apparaten, net als andere betrokkenen bij het schap, in het tekort van 1996 zal bijdragen. Voorlichting De ervaringen die vorig jaar met de betalingsregeling zijn opge daan, hebben het schap ertoe gebracht voor dit jaar een aan tal maatregelen te nemen. Zo komen liggeldautomaten op de eilanden in het meer, bij de slui zen komen duidelijkere verwij zingen naar de daar opgestelde automaten, de voorlichting wordt verbeterd en autobezit ters kunnen in het vervolg kie zen tussen kaartjes voor één uur, twee uur, een halve dag of een hele dag parkeren. Van Zwieten: „We hebben vorig jaar geconstateerd dat er sprake is van bereidheid om te betalen voor het recreëren op en aan te Veerse Meer. Dat is toch in elk geval meegenomen." Dertig jaar lang speelde hij cafés en bluesclubs in Mexico en Texas plat, avond in avond uit. Platen maakte hij nauwe lijks. Blueszanger en gitarist Long John Hunter was de zes tig al gepasseerd toen zijn cd's Ride with me (1992) en Bor der town legend (1996) verschenen. Door critici werden ze uitgeroepen tot dé bluesplaten van het jaar. Op het ogenblik is Long John Hunter op tournee in Nederland; zondagmid dag treedt hij op in Vlissingen. In een hotelkamer in De Bilt, zittend op zijn bed en slechts gekleed in een nette, bruine broek, vertelt de bluesman zijn verhaal. van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal Ik ben in 1931 geboren in Ringold, Louisiana. Toen ik 22 was, verhuisde ik naar Beaumont in Texas. Daar zag ik BB King optreden. Ik wist niets van muziek en had nog nooit van hem gehoord, maar hij inspireerde me die avond zo met zijn gitaarspel en zijn zang, dat ik dacht: 'Goeie God, mis- schien kan ik dat ook wel.' Dus de volgende dag kocht ik een gitaar, ik oefende de hele nacht en de dag daarna gaf ik mijn eerste optreden. Ik verdiende tweeëneenhalve dollar en dacht: 'Wow, dit is geweldig.' Zo begon het. Omdat ik alleen BB King ken de, wilde ik precies zo klinken als hijMaar na een tijdje begon ik te denken: 'Waax-om probeer nu niet eens te klinken als Long John en niet als BB King? Dus langzaam veranderde ik ipijn manier van spelen. Ik pro beerde te zingen zoals Long John Hunter zou zingen en ik probeerde gitaar te spelen zo als Long John Hunter dat zou doen - dat is hoe ik mijn eigen stijl ontwikkelde. Die is wat ze in het Engels laid back noemen. Ik speel niet een heleboel noten zo snel mogelijk achter elkaar; als je mij hoort spelen kan je el ke noot goed onderscheiden. Ik val relaxed spelen, dat is mijn idee van hoe het moet. Er is niets mis met de manier waar op anderen het doen, maar zo doe ik het. In Beaumont werkte ik in een dozenfabriek. Het was hard werken maar ik kwam van de boerderij waar ik zo goed als niets verdiende en in die fa- bnekverdiende ik 57 dollarper week. 'Dat is veel geld', dacht ik, dus zo kwam ik daar terecht N'adat ik BB King had gezien, bleef ik nog een jaar of drie werken, denk ik. Ik speelde ze ven avonden per week en ik werkte vijfeneenhalve dag per week, dus ik was dag en nacht bezig. Ik had nauwelijks tijd om te slapen. Ik wilde geld ver dienen. Ik had op de boerderij keihard gewerkt zonder iets te verdienen, nu had ik de kans om met hard werken wél iets te verdienen. Ik had een gezin met twee kinderen. Ik wilde niet dat zij moesten ondergaan wat ik had ondergaan: hard werken en geen geld om kleren te ko pen. Naarmate ik beter werd als muzikant, besefte ik dat ik daarmee meer geld zou kunnen verdienen. Dus stopte ik voort aan al mijn tijd in het maken van muziek. Ik speelde overal, soms voor een goed honorari um, soms niet. Het was beter dan werken in de dozenfa briek, Nu verdiende ik soms in één avond 57 dollar. Ik heb tien jaar in Mexico ge werkt, in Juarez. Ik kwam vaak iemand tegen die zei: 'Wat doe je?' 'Ik ben muzikant', zei ik dan en dan vroegen ze: 'Wil je eens iets spelen?' en dan zei ik: 'Oké' en dan hoorden ze me en dan vroegen ze: 'Wil je hier niet optreden?' Zo had ik altijd werk. Zo ging het ook in Jua rez, in The Lobby. De eerste vij f jaar speelde ik daar zeven nachten per week, later vijf nachten per week Ik leerde er hoe je met het publiek moest omgaan, hoe je ze kon laten la chen. grapjes kon uithalen. Ik was serieus met muziek bezig maar ik deed ook gekke dingen, zoals met één hand aan het pla fond hangen en met de andere gitaar spelen. Ik kon mensen laten lachen en dansen en dat is onderdeel gebleven van wat ik doe. Het waren wilde jaren. Oooh man, too wild. Elke avond, van acht uur 's avonds tot vijf of zes uur de volgende ochtend waren er mensen, mensen en mensen, elke avond. Niet alleen tijdens de weekeinden maar van maandag tot en met zondag. Er werd veel gevochten. Als er niet tien keer werd geknokt, zeg ik altijd, dan was het een slechte Long John Hunter: „Als ik eens een dag niet speel, voel ik me niet lekker." foto Jonny Cates avond. Maar de mensen bleven, het glas werd opgeruimd, de deuren gingen weer open en ie dereen kwam gewoon weer' binnen. In Juarez wilde iedereen naar The Lobby, omdat het verhaal rond ging: 'Long John in The Lobby, daar moet je zijn'. Ik speelde toen met alleen blues maar ook rock 'n' roll. Chuck Berry. Fats Domino, Little Ri chard, allerlei soorten muziek. Ik had met zoveel muziek van mezelf. Na een tijdje bedacht ik: 'Ik moet mijn eigen muziek gaan uitvoeren.' Ik schreef wat noten, ik voegde de volgende avond wat van mijn eigen woorden in een song en ik dacht: 'Hé, dat klinkt goed.' Dus meer en meer begon ik mijn eigen muziek te maken. Nu speel ik nog steeds af en toe covers, maar ik heb genoeg om een hele avond te vullen met mijn eigen muziek. Ze noemen mijn muziek Texas Blues omdat ik zo lang in Texas heb gewoond. Maar ik heb mijn eigen stijl. Niemand in Texas speelt muziek zoals Long John Hunter. Het is ook anders dan in Chicago. Het is niet de lang zame treurige blues die je doet huilen, dit is happy bhies. Men sen hoeven niet in tranen te zit ten en te denken. 'O, ik ben mijn vrouw kwijt.Het is meer:Yea- aaah, let's dance. Zoals alles had het op een gege ven moment zijn tijd gehad. Ik kwam in El Paso terecht, waar ik ook vijf jaar in dezelfde club speelde. Ikzatsteeds eenbeetje geïsoleerd van de plaatsen waar mensen je opzoeken en vragen: 'Wil je een plaat ma ken?' Ik zag wel veel mensen, maar niet de goeie. Ik was in tussen een dagje ouder gewor den en kwam dus pas laat toe aan het opnemen van platen. Maar beter laat dan nooit, zeg ik altijd maar. Nu zit ik dus bij Alligator Records en dat is ge weldig. Ik ben overal geweest, sinds ik cd's uitbreng. Dit is mijn tijd en daar dank ik God voor. Ik heb er voordien trouwens nooit aan gedacht om te stop pen, want ik wilde niet op nieuw voor iemand gaan wer ken in een fabriek of zo. Dus ik dacht: 'Zo lang als ik de hum- kan betalen en mijn eten kan kopen, blijf ik optreden, want het is beter om drie of vier uur per avond te spelen dan acht uur in de fabriek te staan.' Als je met iemand vecht en zegt: 'Ik stop ermee', dan heb je verlo ren. En ik hou niet van verlie zen. Dus toen het met de blues muziek niet zo goed ging, bleef ik doorgaan. En het is steeds beter gewor den. Ik had nooit durven dro men dat zoveel mensen, ook in Europa, het zo leuk zouden vinden wat ik doe. Ik heb nooit gedronken en nooit gerookt. Ik raak pas in de zevende hemel als de mensen lachen omdat Long John iets doet wat zij leuk vinden. Dat is mijn all time high Als ik mensen zie schreeuwen, juichen en lawaai maken omdat ze ervan houden wat Long John doet. Dat is ge weldig. De blues hoort bij mij. Als ik eens een dag niet speel, voel ik me niet lekker. Misschien word ik ooit nog eens 120. Dan speel ik vast nog ergens, een beetje jazz of zo. Ik hou er nu eenmaal van om mensen te zien lachen, dus ik blijf doorgaan met spe len. We komen hier om mensen blij te maken. Als er eens een dag tussen zit dat het ons niet lukt, zullen we ons uitputten in excuses. De volgende dag doen we er nog een schepje bovenop om het goed te maken. Dat is voor ons de enige ma- nier. Concert: Long John Hunter Rand mei speciale gast Ray Shar- pe, zondag 19 januari Arsenaalthe ater Vlissingen. Aanvang: 15.00 Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen van onze verslaggever René Hoonhorst TERNEUZEN - De tentoonstel ling van het werk van Jan Steen is deze week afgesloten door het Rijksmuseum. Maar in, hoe toe passelijk. Sint Jansteen kunnen liefhebbers van de schilder op 2 oktober weer de sfeer proeven van de beroemde huishoudens van de meesterschilder. Came- rata Trajectina geeft die dag een concert in de rooms-katholieke kerk. Tijdens het optreden beel den leden van het muzieken- semble een aantal schilderijen van Steen uit op het altaar van de kerk. Het optreden van Camerata Trajectina moet dit jaar een van de vele hoogtepunten van het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren worden. Het festival, dat wordt gehouden van donderdag 11 september tot en met zater dag 4 oktober, heeft dit jaar als titel meegekregen Muziek, spie gel der kimsten. Een concert dat Het muzikale huishouden van Jan Steen heet, verwijst'heel di rect naar een andere kunstvorm. Maar ook muziek die geïnspi reerd is op gedichten, verhalen, dansen of films komen dit na jaar in vele kerken in Zeeuws- Vlaanderen aan bod. Daarnaast is er muziek te horen die speci aal op de architectuur van ker ken is gericht.^ Ondoenlijk Directeur Y. Mergler van het Terneuzense Zuidlandtheater, organisator en programmeur van het festival, heeft voorlopig zeventien concerten ingeroos terd voor de muziekmaand. Ze vindt het ondoenlijk om er een hoogtepunt uit te pikken. Het openingsconcert en het slotfes- tijn in de rooms-katholieke ker ken van respectievelijk Axel en Oostburg zijn uiteraard de moeite meer dan waard, maar ook een kleiner ensemble:als La Petite Bande (Koewacht), het Filharmonisch Orkest uit het Roemeense Timïsoara (Aarden burg) of de nationale viooltrots Emmv Verheij met haar eigen kamerorkest (Terneuzen) zijn natuurlijk niet te versmaden. Behalve de kwaliteit van het festival moet Mergler ook de spreiding van de concerten in de regio in de gaten houden. Alle zeven gemeenten willen kwali tatief hoogstaande concerten binnen hun gemeentegrenzen. De gemeente Axel lag de laatste jaren nogal eens dwars bij het verlenen van subsidie voor het festival. Axel krijgt echter dit jaar het openingsconcert - ba rokmuziek van het Londense orkest The Academy of Ancient Music, geïnspireerd op mime, dans, literatuur en vertellingen - én een optreden van het fa meuze toporkest La Petite Ban de in Koewacht. Mergler: „De gemeente Axel is heel bereid willig. Cultuurwethouder Van Schaik heeft zich echt van zijn leukste kant laten zien." Voorbehoud De theaterdirecteur was woens dag uiterst tevreden over het voorlopige programma. Ze be nadrukte overigens dat het om een voorlopig wensenlijstje gaat. „Alle ensembles en muzi kanten zijn weliswaar ge vraagd, maar de contracten zijn allemaal onder voorbehoud ge tekend. We moeten als festival organisatie nog wel een aantal sponsors binnenhalen om de kosten te kunnen dekken." Mergler probeerde twoensdag- avond vertegenwoordigers van zo'n dertig in Zeeland actieve bedrijven voor geldelijke steun te interesseren. Ze hoopt vóór 1 maart het definitieve progi-am- ma van het Festival van .Zeeuwsch-Vlaanderen te kun nen presenteren. Lezing over betekenis Graal van onze verslaggever MIDDELBURG - De biologe dr. Clara J. M. Sloet van Oldruiten- borgh houdt vrijdag 24 januari in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg een voordracht met als thema: Wat is de Graal? Sinds jaar en dag zijn mensen op zoek naar de Graal die iets kost baars zou bevatten, kracht geeft en met een eeuwige waarheid zou zijn verbonden. Ze houdt haar lezing ter gele genheid van de expositie Beel den van licht van de Duitse kun stenares Ruth Kübler die nog tot en met 1 februari te zien is in de Zeeuwse Bibliotheek. Küblers manier van werken is gebaseerd op de Graal bood schap zoals die is verwoord in het boek In het Licht der Waar heid van Abd-ru-shin. De aan vang van haar lezing is 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 27