»zc Blik op de toekomst Fiat-robots worden wereldwijd ingezet Detroit Auto Show Bordjes fietsroutes verdwijnen vaak auto motorfiets zaterdag 11 januari 1997 37 Grote merken gebruiken Italiaanse technieken buizen van hoe zoiets zou moeten werken, maar wel uitdagend. Bernard Robertson, verantwoordelijk voor nieuwe technische ontwikkelingen, riep collega-autobou wers van de hele wereld op de handen in een te slaan om brandstofcel-auto's zo snel mogelijk op de weg te brengen. Chrysler, Ford en General Motors werken gesteund door de overheid al samen aan dit soort geavanceerd onderzoek naar de auto van de toekomst, waarbij gedacht moet worden aan ergens rond 2005. Waterstof De brandstofcel zet zonder verbranding, dus zonder uitlaatgas, waterstof om in elektriciteit. „Techniek uit de Space Shuttle", zegt Robertson, „die nu com pact genoeg is om in een auto te bouwen." Probleem is alleen: waar kun je waterstof tanken. „In het huidig net van tanksta tions is miljarden dollars gestoken, dus is het niet realistisch te verwachten dat zo maar een nieuw net van waterstof-sta tions kan ontstaan. Daarom hebben we een manier uitgewerkt om in de auto uit benzine waterstof te destilleren." Daarbij komt wel kooldioxide vrij, „maar een brandstofcel-auto zou toch 90 procent schoner en 50 procent zuiniger zijn dan een gewone benzinemotor." De nadere uitleg, die we hier niet herha len, klinkt nogal ingewikkeld. Maar het lijkt toch weer een stap vooruit, nadat Mercedes een half jaar geleden al een ex perimentele, echt rijdende brandstofcel auto toonde. Zonder echter een oplossing te geven voor het innemen van brandstof, zoals Chrysler nu laat zien. Wat inder daad de indruk wekt dat een nog nooit vertoonde samenwerking van automer ken weieens nodig kan zijn om deze veel belovende techniek snel marktrijp te ma- foto Tom Pidgeon ken. Al relativeert Robertson wel: ..een brandstofcel is nu nog tienmaal zo duur als een gewone automotor." Sportmodellen Maar in het hedendaags Amerika staat feestelijk autorijden zonder zorgen om het milieu in het achterhoofd nog meer in de belangstelling. Europese merken wil len ervan meeprofiteren met nieuwe sportmodellen die in Detroit debuteren. Volvo laat de cabrioletversie van zijn C 70 coupé zien, terwijl die coupé nog niet eens op de markt is. De cabrio komt pas in 1998 naar Europa. Mercedes doet het min of meer andersom. In Los Angeles debuteerde pas voor Ame rika de compacte SLK Roadster, meteen tot 'auto van het jaar' gebombardeerd. In Detroit zette men de CLK coupé ernaast, op de Amsterdamse AutoRAI straks als primeur voor Europa komend. Tevens toont Mercedes nieuwe V6-moto- ren en het onderstel voor een nieuwe 'sport-utility', een luxe maar relatief compacte vrijetijds-terreinwagen. Die gaat als de Mercedes M-klasse komende zomer in productie in het Amerikaanse Tuscaloosa, en komt in 1998 naar Europa. Volkswagen verrast door ook een coupé te brengen, maar nog als studie. Gebaseerd op de bodemgroep van de Audi A3, doch uiterlijk naadloos aansluitend op de gro tere nieuwe Passat (in de VS nog niet verschenen). „Nee, er zijn geen productie plannen", horen we op de persconferen tie. „Maar hij zou best in de VW-fabriek in Mexico gebouwd kunnen worden", volg de daar meteen op. Onduidelijk is nog of we deze VW-studie CJ ook in Europa te zien krijgen, op de autoshows in Amster dam of in maart te Genève. Peter Fokker onder al te grote spijt neemt Amerika afscheid van de vertrouwde, grote en LJ dorstige limousines. Zelfs hier worden auto's kleiner en economischer, ezamenlijk wordt gewerkt aan schone en zuinige auto's voor de toekomst. Het jgent op de belangrijkste Amerikaanse autoshow studiemodellen, met als oogtepunt een nog zeer prille, maar veelbelovende Chrysler-studie voor een randstofcel-auto die benzine in elektriciteit omzet. Ook Europese merken brengen iér nieuws, want de Amerikaanse automarkt staat er aardig gezond voor. Lincoln debuteert in Detroit met de Navigator. Concept van de nieuwe Pontiac Rageous. foto Richard Sheinwald Er heerst een tevreden sfeer op de inter nationale Noordamerikaanse auto show te Detroit, die gisteren, vrijdag, voor het publiek opende. Ondanks de steeds hardere concurrentie van andere shows, zoals die in Los Angeles welke een week eerder opende, maar geen al te grote pri meurs wegkaapte. De crises die de Ameri kaanse auto-industrie de laatste tien jaar doormaakte, lieten diepe sporen na in 'de auto-hoofdstad van de wereld', zoals het ernstig in verval geraakte Detroit zich noemt. Op de autoshow blij kt echter weer vertrouwen in de toekomst. Symbolisch is wel het spectaculaire de buut van de vijfde generatie Chevrolet Corvette, sinds 1953 een boegbeeld van de Amerikaanse autobouw. Vier jaar geleden leek de Corvette ten dode opgeschreven. Te lage verkopen, en vooral een record- verlies van fabrikant General Motors leidden tot het vrijwel definitieve besluit geen nieuwe Corvette meer te maken. De bezuinigingsdrift ging zelfs zo ver,dat overwogen werd hele merkdivisies op te doeken, zoals Oldsmobile. Ster Zo ver heeft het niet hoeven komenHet is wel zo dat General Motors besloot enkele haast even befaamde grote modellen uit het gamma te nemen, zoals de enorme Ca dillac Fleetwood en het sinds 1941 ge- Symbolisch is het spectaculaire debuut van de vijfde generatie Chevrolet Corvette, sinds 1953 een boegbeeld van de Amerikaanse autobouw. voerde grootste Oldsmobile-type 98. Maar er kwam wel een echt helemaal nieuwe Corvette, als ster van de show. Met een eveneens nieuwe, sterkere maar vooral veel lichtere 5,7 liter V8 motor. Met een liefst 4,5 maal stijver en toch iets lich ter chassis dan in het vorige model, voor zien van volledig nieuwe wielophanging. Dat moet de Corvette stukken lichtvoeti ger maar tevens zuiniger maken. Uiterst belangwekkend onder een reeks ontwerpstudies van Chrysler, die steeds fantasievol uitpakt op deze show, is hun voorzet voor een brandstofcel-aandrij ving. Weinig meer dan een schets in neon- Per jaar verdwijnt op raadselachtige wijze tien procent van de aanwijs- bordjes langs de lange-afstand-fietspa- den (LF-routes). Fietsers die van deze routes gebruik maken ergeren zich hier bont en blauw aan. Niets is vervelender dan op doorreis verkeerd rijden, omdat de bordjes ontbreken. Juist waar fiets routes door stedelijke gebieden gaan of ingewikkelde omleidingen volgen zijn bordjes onontbeerlijk. Lang niet alle landkaarten geven de nodige duidelijk heid voor fietsers. De stichting Landelijk Fietsplatform er kent dat de kwaliteit van de LF-wegwij- zers in een aantal gebieden flink te wen- sen overlaat. In de gebieden met de meeste klachten zijn tijdelijke bordjes geplaatst. De stichting werkt er hard aan dit probleem op te lossen. De routes zul len twee keer per j aar worden nagekeken en als ergens bordjes ontbreken zullen die binnen vier weken worden terugge plaatst. Niet langer de ANWB maar het Fietsplatform zelf verzamelt de klach ten en draagt zorgt voor de borden. Nieuw is dat vrijwilligers worden inge schakeld om de Noordzeeroute (LF1) en de Midden-Nederlandroute (LF4) in goede staat te houden. Zij fietsen de rou te regelmatig, plegen klein onderhoud zoals het weghalen van takken en schoonmaken van borden. Bij ontbre kende borden komen tijdelijk stickers met een richtingpijl. Op dit moment heeft Nederland 1750km aan bewegwijzerde fietsroutes. De meest recente is de Hanzeroute van 135 km tussen Kampen en Millingen. Het is de bedoeling dat over een jaar of dertien 4000 km fietsroutes voorzien zijn van wegwijzers. De vorig jaar gelanceerde Fietsideeen- kaart van het Fietsplatform is een groot succes. Het is geen landkaart om tochten mee uit te stippelen, maar een actueel overzicht van de mogelijkheden om er in Nederland met de fiets op uit te trekken De kaart wijst op fietsroutes, fietsrond- ritten, trekkershutten en andere mogelijkheden voor overnachting, fiets verhuur, fietsevenementen en fietsva kanties. De kaart is voor f 4,95 te koop bij kantoren van ANWB en VVV. Het gebruikelijke vooruitzenden per trein van fietsen naar het buitenland is per 1 juni dit jaar nietmeer mogelijk. De NS schaft deze service af, omdat de kos ten hoger zijn dan de opbrengsten. Veel fietsers hebben slechte ervaringen met het vooruitzenden van fietsen. Ook de NS erkent dat er steeds vaker fietsen be schadigd raken en zelfs volledig zoek. Het blijft wel mogelijk om als treinreizi ger een fiets als bagage mee te nemen in dezelfde trein. Theo van der Kaaij Terbazing is zacht uitgedrukt. Nooit V geweten dat de auto-industrie zó fhankelijk is van Fiat. Zelfs topmerken als lercedes-Benz en BMW kunnen niet buiten de obots van Fiat. Wde naam Fiat hoort, denkt niet. me teen aan topkwaliteit, al moet ge zegd worden dat de auto's die nu uit de Fi at-fabrieken rollen de toets der kritiek goed kunnen doorstaan. Maar hoe goed de Uno, Brava, Bravo, Barchetta en Coupé ook zijn, zelfs de diverse titels 'Auto van het Jaar' hebben het imago van matige kwaliteit niet weggenomen. Dan breng je een bezoek aan 'Fiat-stad' Turijn, om diep in de keuken te kunnen kijken van dit concern en wat blijkt? Fiat is veel meer dan je ooit hebt gedacht. Van ruimtevaart tot productiebedrijven voor de medische industrie. Van hulpraketten voor de Ariane 5 tot pacemakers, hart kleppen en robots. Neem een bedrijf als Comau in Grugliasco (in de buurt van Turijn), een volle dochter van Fiat. Dit bedrijf, waar robots worden uitgedacht en tot 'leven' worden gewekt om onder meer auto's in elkaar te lassen, opereert inmiddels wereldwijd. De auto matische en nooit protesterende werk krachten zijn niet meer alleen in dienst van Fiat. Met de grootste precisie lassen zij ook de carrosserie van een Volkswagen, Audi. Volvo, Renault. Peugeot of Chrysler, dan wel een Opel of ander merk van General Motors in elkaar. Tevens helpen zij bij het in elkaar zetten van toppers, zoals Ja guars, BMW's en Mercedessen. De lijst van (auto)fabrikanten die gebruik maken van Fiat-techniek is overigens nog veel langer, maar het zou te ver voeren ze alle maal te noemen. Indrukwekkend is het wel. Nieuwe BMW Bij Comau kan zelfs kennis worden ge maakt met robots die 'les' krijgen om straks in Duitsland de carrosseriedelen van de nieuwe 3-serie van BMW aan el kaar te lassen. Over wanneer de nieuwe BMW op de markt komt, zwijgt topman Giuseppe Zingoni van Comau Robotics als het graf. Eén verkeerd woord en hij is een klant kwijt, zo wordt wel duidelijk. Bij Comau worden de woorden geheim houding en vertrouwen met koeienletters geschreven. Waarschijnlijk dat Fiat daar om ook geen ruchtbaarheid geeft aan het werken voor topmerken. Later vertelt Massimo Mattucci, onder meer verantwoordelijk voor het aantrek ken van nieuwe klanten, dat het weinig heeft gescheeld of er hadden ook robots van Comau in de NedCar-fabriek in Born de Nederlandse Volvo's en Mitsubishi's in elkaar gelast en van een verfje voorzien. Automatisering Comau is een kwart eeuw geleden ont staan uit een groep kleine firma's die zich bezighielden met automatisering. Zij zijn door het Fiat-concern in de loop der j aren samengesmeed tot één groot bedrijf dat in de beginperiode bijna geheel afhankelijk was van Fiat. Nu gebruiken volgens pro ductieleider Carlo Alecci 21 belangrijke autofabrikanten robots van Comau en heeft vijftig procent van de auto's er ten minste iets mee van doen (gehad). Het bedrijf biedt werk aan 4134 mede- Bij Fiat-dochter Comau worden robots gemaakt voor bijna alle bekende auto merken. werkers, onder wie zestig zogeheten 'gypsies' (zigeuners) die bij de diverse au- tofabrieken behulpzaam zijn bij het ter plaatse monteren van de nieuwe lasstraat en/of lakstraat. Pas als de zaak perfect loopt, verhuizen zij naar elders om daar te gaan monteren en les te geven.Wi j zijn in staat aan alle wensen op het gebied van automatisering tegemoet te komen. Zo ontweqDen en fabriceren wij complete productielijnen". Hoewel de auto-industrie veruit de be langrijkste afnemer is (van de omzet van ongeveer f 1 miljard is ruim negentig pro cent van de auto-industrie afkomstig), is Comau ook in de ruimtevaart geen onbe kende. Mensenhanden De eerste robot van Comau stamt uit 1977. Vreemd is dat bij Comau robots nog niet door robots, maar door mensenhan den worden gemaakt. In dat laaste komt volgens Alecci wel steeds meer verande ring. Zoals hij meer heeft zien veranderen in de acht jaar die hij bij Comau werkt. „De enige taal die toen werd gesproken, was dialect. Nu spreekt tachtig procent van de werknemers Engels." Aan hem de vraag waarom Fiat op het ge bied van kwaliteit zo'n slechte naam heeft, terwijl toch dezelfde robots aan ge renommeerde merken worden geleverd. Met een zucht: „Het verleden zal ons al tijd blijven achtervolgen. Wij werken er echter hard aan om niet alleen de kwali teit, maar ook de mentaliteit te verande ren. Dat het lukt, bewijst de Brava. De kwaliteit van deze Fiat, die tot 1 januari 'Auto van het Jaar' was, kan wedijveren met de kwaliteit van de Golf. Misschien moeten we er inderdaad meer gebruik van maken dat we ook aan Mercedes-Benz le veren". Henk Lambregtse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 37