De ruwe diamant van Mandela Unox-muts is enorm succes PZC Raadslid laat zich graag fêteren Wingewest Boonstra pleegt bij Philips vadermoord feiten en meningen Zuid-Afrikaanse ambassadeur Zacherias de Beer neemt afscheid zaterdag 11 januari 1947 zaterdag 11 januari 1997 van onze verslaggever Mike Belinfante Zijn achternaam zegt de ge middelde Nederlander mis schien niets, maar in Zuid-Afri ka staat het geslacht De Beer synoniem voor macht en onme telijke rijkdom. Niet alleen heeft stamvader Mathijs Adria- nus de Beer, die zich, vanuit Ne derland, in 1701 in Kaapstad vestigde, respectabele nakome lingen voortgebracht, de naam De Beer wordt door iedere Zuid- Afrikaner direct in relatie ge bracht met de schitteringen van 's werelds meest begeerde mine raal: de diamant. Achter diamantbedrijf De Beer gaat een wereld van weelde schuil. Misschien verklaart dat waarom Zach de Beer, de schei dende ambassadeur van Zuid- Afrika in Nederland, een mans hoge brandkast pal naast zijn bureau heeft staan. Diamanten in zijn safe. Zache rias Johannes de Beer slaat zich op de knieën van de pret. „Mijn familie heeft inderdaad wel iets met edelstenen te maken, maar gefortuneerd kun je ons niet noemen. Mijn achteroom Jo hannes Nicolaas de Beer was rijk. Hij kreeg het voor elkaar om, als simpele schapenhoeder, een stel Engelsen zesduizend pond (destijds dik 60.000 gul den) uit de zakken te kloppen in ruil voor zijn kaalgevreten land. De goede man wist alleen niet dat hij al die jaren op een van de rijkste diamantvelden van Zuicl-Afrika, met een waarde van vele honderden miljoenen, had gewoond. Uit 'respect' is toen wel het bedrijf naar hem vernoemd, De Beer Diamonds". De Beer kan om het voorval la chen: „Wij hadden ons toch al leen maar zorgen gemaakt met zoveel geld. En die brandkast staat hier echt voor de show. Er zit niets in. De safe stamt nog uit de tijd dat de ambassadeur van Zuid-Afrika in Nederland zijn leven niet zeker was met al die anti-apartheid betogers voor de deur. Mijn voorganger Albert Nothnagel bewaarde er docu menten, die hij alleen aan zijn eigen ogen toevertrouwde. Ik hou niet van geheimen en al he lemaal niet van een papieren rompslomp". Zuid-Afrika mag zich gelukkig prijzen dat Zacherias Johannes de Beer nimmer een fortuin in de schoot kreeg geworpen. Met al die edelstenen binnen handbe reik had hij zich waarschijnlijk nimmer druk gemaakt over de gelijke rechten van de mensen in zijn land. Zach de Beer, afgestu deerd arts, ex-zakenman, wordt niet voor mets door president Mandela als ruwe diamant ge koesterd. Inde jaren dat De Beer voorzitter was van de liberale Progressieve Federale Party (PFP), de latere liberale Demo- cratiese Party, streed hij als een van de weinige blanken voor ge lijkheid voor alle Zuidafrika ners. „Ik ben opgegroeid in een we reld waarin niemand anders was. Mijn opa was predikant, rrin vader arts. Ik ben in mijn vaders voetsporen getreden, omdat ik mensen wilde helpen. Achteraf had ik wellicht beter voor een rechtenstudie moeten kiezen. Daaraan had ik in mijn latere politieke loopbaan meer gehad". Hoewel De Beer - ach teraf - redelijk als politicus is geslaagd, had hij veel meer kun nen bereiken als hij af en toe de wind mee had gehad. Zijn libe rale opvattingen pasten in de j a- ren zestig en zeventig niet in de apartheidspolitiek van Zuid- Afrika. De Beer werd er murw gebeukt en verruilde de politie ke arena in 1961 voor een carri ère in de zakenwereld. Toen hij in 1988 op het politieke toneel een politieke factor van beteke nis geworden". terugkeerde, behaalde De Beer en stemden voor onze democra- met zijn democratiese Partij di- tische ideeën. In de laatste ver reet groot succes. „Hetvolkzag kiezingen zonder deelname van De Beer maakte zich op voor een dat we aan de vooravond ston- de zwarten kregen we 35 zetels ministerspost toen in april 1994 den van een nieuw Zuid-Afrika op een totaal van 170. We waren de eerste algemene, en dus ech- Ambassadeur De Beer naast zijn brandkast. van onze redactie binnenland Mag een gemeenteraadslid een kerst pakket aannemen van aannemers die voor de gemeente werken? Meer dan de helft (55 procent) vindt van wel. Iets minder dan de helft zegt evenmin nee te gen een kaartje voor een belangrijke voet balwedstrijd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rijks universiteit Leiden dat gisteren is gepu bliceerd in het blad Binnenlands 'Bestuur. Ook gaan veel raadsleden (43 procent) in op de uitnodiging van een bedrijf om ter kennismaking ergens te gaan eten. Slechts één op de zeven raadsleden zou meegaan met een studiereis naar de Ver enigde Staten. Raadsleden beseffen dat hun privé-belan- gen hun bestuurswerk makkelijk kunnen beïnvloeden, blijkt uit het onderzoek. Buiten de gemeenteraad kunnen zij bij voorbeeld ondernemer zijn, of bestuurder van een sportclub. Bijna eenderde van de raadsleden vindt van zichzelf dat zij zo'n functie hebben. Twee op de drie raadsle den onthouden zich daarom wel eens van stemming. Bij ambtelijke benoemingen mag de poli tieke kleur geen rol spelen, vinden de meeste raadsleden. Persoonlijke kwali teiten moeten de doorslag geven. Bij bur gemeesters is dat volgens hen lang niet al tijd het geval. Was dat zo geweest, dan was er een andere burgemeester in hun ge meente benoemd, stelt de helft van de raadsleden. Een kleine meerderheid vindt niet dat de politieke kleuren evenredig moeten worden verdeeld bij burgemees tersbenoemingen. De lokale bestuurders zijn niet enthousi ast over hun invloed op de politie. Die moet groter worden. Driekwart stelt dat het doen en laten van de korpsbeheerder in de praktijk oncontroleerbaar is. Een nog" grotere groep voelt niets voor de in stelling van provinciale politie, zoals is voorgesteld door minister Dijkstal (Bin nenlandse Zaken). Evenmin zien raadsleden er veel goeds in dat gemeenten meer vrijheid hebben ge- kregenbij de uitvoering van de Bijstands wet. De helft meent dat de verschillen in uitkeringen daardoor te groot zijngewor- den. ANP te, verkiezingen werden gehou den. Wat een victorie had moe ten worden, eindigde in een nachtmerrie. „De score was een schamele 1,7 procent. Ik denk dat niemand meer wist voor welke democratische plannen ze moesten stemmen. Zowel het ANC als de Nasionale Party hadden onze liberale plannen omarmd. De mensen zagen geen verschil meer". Beloning President Mandela wel. Een half jaar na de verkiezingsne derlaag, waaruit Zach de Beer zijn conclusies trok, werd hij ge vraagd voor de ambassadeurs- post in het oude moederland, Nederland. „Ik denk dat Man dela mij wilde belonen voor de eerbare rol die mijn partij heeft gespeeld". In de twee jaar'dat De Beer in Nederland Zuid-Afrika verte genwoordigde heeft de diplo maat vooral zijn land als demo cratie én als aantrekkelijke maatschappij voor investeer ders aangeprezen. De ambassa deur zat dagelijks aan tafel met zakenmensen en ambtenaren om promotie te maken voor het nieuwe Zuid-Afrika. „Ik heb ei genlijk een hele makkelijke taak gehad", zegt hij. „Na jaren van kritiek op de apartheidspo litiek was iedereen op onze hand. Helaas heeft dat nog niet geleid tot de grote buitenlandse investeringen, die we nodig hebben. Maar je kunt in een paar jaar tijd natuurlijk ook geen wonderen verwachten". Zach de Beer (68) vindt jammer dat hij zijn taak niet kan afma ken. „Ik had graag mijn termijn van vier jaar in Nederland vol- gemaakt, maar mijn lichaam staat niet toe dat ik langer blijf Mijn dokter heeft me op tijd la ten inzien dat het tijd is gewor den dat deze oude man wat meer gaat insten. Zodra ik mijn af scheidsfeest heb gevierd, keer ik met mijn Mona terug naar ons huis even buiten Kaapstad. Ik heb me voorgenomen, zeker de eerste maanden, rust te nemen. Maar ik weet nu al dat, als ik eenmaal enige tijd aan de zee heb doorgebracht, ik toch weer dingen ga ondernemen. Ik wil nog graag een boek schrijven. Een boek over de mensen in het nieuwe Zuid-Afrika". GPD De econoom professor Bomhoff heeft de 'winj westen' opgeroepen een eind te maken aanl 'oneindig verspillen' van geld aan projecten de Randstad. De prof doelt op uitgaven van belastii geld aan grote woningbouwprojecten en metroplanr inde Randstad. Volgens de econoom dienen die geent kei nationaal belang. De belastingbetaler in de provincie ziet te veel van2 geld verdwijnen naar de Randstad, meent Bomh( Een regio als Zeeuws-Vlaanderen moet niet in E Haag bedelen om extra geld. Neen, het gewest dienl protesteren tegen de geldsmijterij in de Randstad. Bomhoff heeft voor een deel gelijk. Al jaren wordt c evenredig veel Rijksgeld besteed aan megaprojecten de grote steden. Zeeuws-Vlaanderenmoet elke centl vechten. Te veel nota's over de toekomst van Nederla - op welk gebied ook - staan bol van aandacht voor Randstedelijke gebieden. Het platteland komt er mé karig vanaf. Het landelijk gebied moet vooral landel blijven, is de stelling van Haagse politici. Het is immi zo aardig toeven in die delen van Nederland. Een regio als Zeeuws-Vlaanderen zit op dit momt niet te wachten op grote woningbouwprojecten zo de gemeente Den Haag wil realiseren voor de kust. zou de regio graag geld hebben om de voorzieningen peil te houden. Om te zorgen dat mensen niet Zeeuws-Vlaanderen wegtrekken. Het staat als eenp< boven water dat de regio er hard aan moet trekken de status van aantrekkelijk woongebied te behoudei Het verhaal is niet zo simpel als professor Bomh schetst. De 'wingewesten' in dit land zouden niet wet wat te doen met geld voor megaprojecten. Om mens naar Zeeuws-Vlaanderen te krijgen, zal daar eerst e forse economische ontwikkeling moeten plaatsvindi Pas als er -voldoende werkgelegenheid is in een rej ontstaat behoefte aan huisvesting. Pas als er solide t drijven komen, zijn gezinnen bereid hun hebben houden te verplaatsen. Dan snijdt het verhaal v Bomhoff hout. Als de economische bedrijvigheid tc neemt, is Rijkssteun nodig voor woningbouw, scholii recreatie en infrastructuur. De econoom heeft een aardige aanzet gegeven voor e discussie over de besteding van Rijksgeld in de Ran stad. De vraag is echter of een overheid, die zelf keer keer laat zien dat de periferie niet belangrijk is do Rijksdiensten daar weg te halen, openstaat voor zt gedachtenwisseling. Bovendien wijzen de verantwoc delijke ministers met groot gemak naar regionale pi jecten, die met Rijksgeld worden gerealiseerd. De Ze landtunnel is zo'n voor de hand liggend voorbeeld. Als Zeeuws-Vlaanderen - samen met de overige 'winj westen' - de boer op wil met het verhaal van Bomhc zal er heel wat creativiteit nodig zijn om de Rijksovt heid op andere gedachten te brengen. Zaak is in een instantie Den Haag warm te maken voor het idee dat regio best wat bedrijvigheid kan gebruiken. Desnoo met een sturende hand van de Rijksoverheid. door Jan Smit Bij het afscheid van Jan Dirk Timmer, eind sep tember vorig jaar in het Evo- luon, leek alles nog koek en ei tussen de voormalige Phi- lips-topman en zijn opvolger Cor Boonstra. Louter lof viel de scheidende president-di recteur ten deel - inclusief een benoeming tot comman deur in de Orde van de Ne derlandse leeuw. Ook Boonstra, in 1995 nota bene door Timmer zelf bin nengehaald als kroonprins, prees zijn voorganger de he mel in. Nauwelijks twee maanden later lijkt de relatie behoorlijk bekoeld Boon stra, de zoon van een Friese melkboer, laat geen gelegen heid onbenut om het beleid van Timmer te kraken. De voormalige Philips-top- man houdt zich wijselijk stil, maar heeft voor het leveren van commentaar alle gele genheid. Hij is sinds 1 okto ber als commissaris aan de multinational verbonden. Stof voor een pittige discus sie is er voldoende. Gisteren was het opnieuw raak. Tij dens Customer Day 1997, een happening voor alle mede werkers en toeleveranciers, maakte Boonstra korte met ten met de strategie van zijn voorganger. Activiteiten Philips - lees: Timmer - heeft geïnvesteerd in nieuwe acti viteiten" zonder duidelijk uitzicht op een gezond resul taat, zo hield de nieuwe top man de 275.000 werknemers van het elektronicaconcern voor. Boonstra wil deze uit zichtloze activiteiten weerzo snel mogelijk kwijt. Gemak kelijk wordt dat geenszins. „Het valt niet mee om een sliert spaghetti van je bord te nemen", weet Boonstra. „Eén asperge van je bord ne men is wel erg eenvoudig. De nieuwe, slecht-renderen- de activiteiten waarop Boon stra doelt, bevinden zich voornamelijk in de software- sector. Direct na zijn aantre- den in 1990 maakte Timmer duidelijk dat Philips minder afhankelijk moest worden van de conjunctureel gevoe lig markt voor consumenten elektronica (hardware). De voormalige topman, ge pokt en gemazeld bij mu ziek-en amusementsdochter PolyGram, vond dat het con cern op termijn tenminste 25 procent van zijn omzet moest halen uit softwareactivitei- ten. Hiervoor stichtte hij Philips Media. In korte tijd slokte het concern tal van softwarebedrijven op, uit eenlopend van Videoland tot kabelexploitanten. Ook de deelname in Sport7 maakte deel uit van de diversificatie strategie. Resultaat Veelplezier heeft Philips hieraan niet beleefd. De soft- wareactiviteiten kosten te veel en leveren volgens Boonstra op korte termijn geen bijdrage aan het resul taat. Omzijn woorden kracht bij te zetten, zet de nieuwe topman drastisch het mes in deze activiteiten. Bij Origin (automatisering) en de vi- deoverhuurketen Superclub zette hij het complete mana gement aan de kant. Video land is verkocht. Een ingreep bij Sport7, waar Timmer pre sident-commissaris is, bleek overbodig. De sportzender hielp zichzelf om zeep. „Pastamaker" Timmer, ge roemd wegens Centurion maar verguisd wegens een vermeend gebrek aan strate gisch inzicht, laat de strate giewijziging gelaten over zich heen komen. Althans, zo lijkt het. De komende verga dering van de raad van com missarissen zal hij ongetwij feld van zich doen spreken. Of hij dan veel steun krijgt, is de vraag. Timmer is slechts één van de tien leden van dit presidium. De voorzittersha mer is in handen van voor malig Unilever-topman Flo- ris Maljers. Een duidelijke breuk met traditie om de pre sident-directeur na zijn pensioen automatisch te be noemen tot president-com missaris. Wegsturen Timmer heeft slechts twee keuzes: slikken of stikken. De eerste optie zadelt hem op met fors gezichtsverlies en de kans op nieuwe teleurstellin gen. Stikken impliceert zelf ontslag nemen. De kans dat zijn medecommissarissen hem wegsturen, is gezien zijn verdiensten klein. ANP pagina 7: Philips Nederland Fabriek wordt platgebeld over symbool Elfstedentocht van onze verslaggever Jelle Boonstra Is Nederland gek geworden? Je zou het toch werkelijk den ken, gezien het fanatisme waar mee tv-kijkers aan zo'n oranje mutsje proberen te komen, dat soepfabrikant Unox zaterdag gratis heeft uitgedeeld bij de 15de Elfstedentocht. De fabriek zelf wordt platgebeld en toe schouwers die in Friesland zo'n muts hebben gekregen, worden in hun woonplaats zomaar door voorbijgangers aangeklampt met de vraag of ze de muts mis schien kunnen kópen. En dan te bedenken dat het zo maar 'n aardigheidje was, zeg gen ze bij Unox. Deze zomer al waren de mutsen in Korea be steld. Gewoon met de bedoeling om ze bij diverse winterse eve nementen uit te delen. Unox sponsort het marathonschaat- sen en dan is een wanne muts nooit weg. Maar toen de Tocht der Tochten op 4 januari was uitgeschreven, gingen de dozen met de hele voorraad in één keer mee. Dat krijg je als de Elfstedenkoorts eenmaal oplaait. Tachtig werk nemers van de Unox-fabriek gaven 70.000 mutsen weg op strategische punten aan de rou te, zoals in Bolsward, bij het bruggetje in Bartlehiem en aan weerszijden van de finish op de Bonkevaart. „Om half elf waren we los, geen muts meer te bekennen", zegt Raymond Cloostermans bij Van den Bergh in Rotterdam, het moederbedrijf vanhetin Oss ge vestigde Unox. Dienstmuts af Het succes wekte verbazing. In een mum van tijd zag het in de Friese elf steden weldra niet meer zwart van de mensen, maar letterlijk oranje van de mutsjes. Merkwaardig genoeg gooide niemand de muts in de afvalbak. Iedereen zette 'm op; het paste in de algehele jolijt rond elfstedendag. Zelfs poli- tie-agenten frommelden hun dienstmuts in een zak van het uniform om de rood-wit- blauw-oranje Unox-muts op te kunnen zetten. Op de tv knalden de mutsjes ge woon van het scherm af in de somberheid van het bewolkte Friesland. En zo werden ze me teen een synoniem voor de 15de Elfstedentocht. Dat merkten bezoekers die in hun eigen woonplaats het mutsje opzetten en meteen de ene enthousiaste reactie na de andere kregen. Bij Unox weten ze er alles van. De toeschouwers bij de huldiging van Henk Angenent dragen massaal Unox-mutsen. foto Phil Nijhuis/GPD „Er komen honderden telefoon tjes binnen. Iederéén wil zo'n muts. Zo langzamerhand wor den de eerste mensen in het be drijf er overspannen van. Zelfs uit het buitenland stromen aan vragen binnen". Inmiddels is in Azië haastig een nieuwe megabestelling ge plaatst. De breimachines met oranje garen draaien overuren en de eerste dozen met mutsen hebben Schiphol alweer be reikt. Om het onderste uit de kan te halen is Unox donderdag be- gonnent met een advertentie campagne. Iedereen die drie blikken soep koopt kan voor de uitgeknipte merkjes en vijf gul den aan portokosten ook een muts krijgen. Teleurstelling Binnenkort volgt een actie waarbij de muts in de winkel al bij 't blik wordt weggegeven. Dat bericht leidde inmiddels al weer tot teleurstelling bij men sen die de Unox-muts écht bij de Elfstedentocht hadden kregen en 'm als overtuigend bewijs koesteren dat ze er zelf bij zijn geweest. Want tja - de muts de valueert toch wel een beetje als iedereen er nu eentje kan krij gen die thuis aan tafel gewoon drie blikken soep leeg lepelt. De bedenkers bij Unox zijn nog het meest verbaasd over het suc ces van de ijsmuts. „We wilden ons in Friesland presenteren met activiteiten die bij schaat sen passen. Met soep, koffie en thee voor de toerrijders èn iets leuks voor het publiek. Iemand bij ons van de afdeling marke ting had die muts bedacht. Je begrijpt: voor hem richten we nu een groot bronzen stand beeld op, met muts uiteraard". Wie de veelbesproken reclame muts bekijkt kan zich niet aan de indruk onttrekken dat er goed over is nagedacht. De kwa liteit is uitstekend. De muts is dubbeldik gebreid en dus lekker warm. Dat moet ook, want als mensen massaal een reclame muts moeten opzetten, moet ie nog beter zijn dan de muts die ze zelf al ophadden. Of niet soms? „Nou, zo diep is er niet eens over nagedacht", zegt Cloostermans. „We vonden alleen dat wat we uitdeelden gewoon goed van kwaliteit moest zijn, omdat het anders tegen je kan werken. Achteraf kun je er interessant en wetenschappelijk over doen, maar er was niemand die wist dat het allemaal op deze manier zou uitpakken". Inmiddels heeft Unox ook een muts gestuurd naar prins Wil lem Alexander. Logisch eigen lijk, wie een Elfstedentocht uit- schaatst in een Marlboro-broek, heeft misschien ook wel interes se in zo'n warme soepmuts. De kroonprins is nog steeds op sa fari in Afrika, maar vanuit het paleis is al een vriendelijke be dankbrief gestuurd, aldus Cloostermans. Kosten Hoeveel de mutsen per stuk hebben gekost, wil Unox niet kwijt. Ergens tussen de twee en de vier gulden, wordt er gefluis terd. Als die schattingen klop pen, zou de fabriek binnen een paar uur dus voor een kwart miljoen hebben uitgedeeld. Dat lij kt veelmaar het i s i n feite niet meer dan de prijs van een paar STER-spotjes in vroeg in de avond. En iedereen heeft het nu al dagen over die mutsen en dus ook over Unox. Misschien dat het initiatief dit jaar nog goed zal blijken voor een klinkende PR-prijs, want zoveel rendement haal je als ad verteerder maar zelden uit je re clamegeld. Raymond Cloostermans beaamt het grinnikend. „En nog nooit in de geschiedenis hebben we deze week zoveel omzet ge draaid. Ook niet in vergelijkba re winterperiodes in eerdere ja ren. Misschien is het toeval, maar misschien komt dat ook door De Muts". GPD Dagjesmensen De toeristen laten het door oorlogsgeweld beschadigde Zeeland massaal links liggen. De Provinciale Vereeniging voor het Vreemdelingenver keer benoemt E. Smit te Veere tot directeur. Hij krijgt tot taak dagjesmen sen naar Zeeland te halen. Voor een langer verblijf is er i nog niet genoeg logeerruimte. Scheiden is lijden Echtscheiding is in Rusland een moeilijke zaak. De kosten zijn niet gering, maar een ho gere drempel vormt de bepa- ling dat de scheiding in de plaatselijke pers moet worden aangekondigd. In Moskou is slechts één krant die dergelij ke aankondigingen opneem' tot een maximum van drie pe dag. De wachtlijst is lang. Licht in Oostburg Dankzij een gift van Aalsmee heeft Oostburg weer straat verlichting: elektrische. Aan vankelijk zou een gasfabrie: voor lantaarns zorgen, maa door materiaalgebrek weri dat steeds uitgesteld. Sapjes voor de jeugd Op de Fruitteeltdag in Goe wordt de aandacht gevestig'i op de goede toekomst voo vruchtensappen in Nederland Met name voor appelsap lijk een markt te bestaan. Het i hoog tijd een reclame-cam pagne te beginnen, speciaa gericht op de jeugd. Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118) 484000; Redactiefax: (0118) 470102 's avonds op zondag t/m vrijdag, vanaf 19.00 uur. in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Vlissingen: Oostsouburgseweg 10. Postbus 18, 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000 Goes: Voorstad 22. 4461 KN Goes Tel. (0113) 273000 Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457 Hulst: Servicepunt: Boekhandel Duerinck, Gentsestraat 12, Tel. (0114) 314058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111)415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17 00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur; op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel (0118)484000. Fax(0118)470100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 92,85, franco per post 122,00; per maand 34,00 per jaar 356,50, franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p st. (alle bedragen inclusief 6 pet btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek Vlissingen. Advertentietarieven: 180 cent per mm, minimumprijs per advertentie 27,-. ingezonden mededelingen 2,5 x tarief Voor brieven bureau van dit blad 7,- meer Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas. Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 2