Tropisch hardhout uit de gratie pzc zeeland vrijdag 10 januari 1997 13 Grupo Bacan brengt een mix van ritmes en stijlen Te intellectueel spelletje met Gyges en Kandaules Illegaal transport van 4000 ton afval op zee onderschept Staatsbosbeheer zoekt locaties voor productie milieuvriendelijk hout lezers schrijven j Commissie-Fleurke zoekt oplossingen nadelen herindeling exposities kunst cultuur van onze verslaggever HOEK - Staatsbosbeheer pro beert sedert enkele jaren uit- r sluitend milieuvriendelijk hout te gebruiken. De Zeeuws- Vlaamse boswachter J. van Ha- ge wijst op de afrasteringen met palen van kastanjehout in het buitengebied en de picknickta- n fels en banken in de Braakman bij Hoek. „We willen nu zelf in het hele land verantwoord hout gaan produceren", zegt Van Ha- ge. „Ook in Zeeland gaan we op zoek naar geschikte locaties." Staatsbosbeheer gebruikt geen f tropisch hardhout meer. Ook palen van onder meer grenen- en vurenhout, die behandeld zijn met milieu-onvriendelijke stoffen als het teerachtige creo- - sootolie en met zware metalen van onze verslaggever Conny van Gremberghe DEN HAAG - Staatssecreta ris A G. M. van de Vonder voort (Binnenlandse Zaken) heeft een speciale commissie in het leven geroepen die op lossingen moet aandragen om ongewenste effecten bij het herindelen van gemeen ten te verzachten of weg te nemen. De werkgroep wordt ge vormd door burgemeesters, gedeputeerden, vertegen woordigers van de Vereni ging van Nederlandse Ge meenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) en staat onder voorzit terschap van de Amsterdam se hoogleraar bestuurskunde prof. dr. F. Fleurke. Verwacht wordt dat de commissie dit voorjaar de staatssecretaris een reeks van aanbevelingen kan doen. Die aanbevelingen kunnen uitgeruste zouten, zijn uit den boze. Van Hage: „We moesten met hout gaan werken dat ook zonder de behandeling met mi lieu-onvriendelijke stoffen duurzaam is. Palen van de tam me kastanje bleken een uit komst te zijn. Dat hout blijft ook zonder de behandeling met schadelijk materiaal zo'n twin tig jaar goed." Krommig Het hout van de tamme kastanj e is een beetje krommig. Daarom was Van Hage aanvankelijk een beetje sceptisch over het ge bruik. „Maar het pakte geluk kig goed uit. In het buitengebied staan die palen prima. We heb ben positieve reacties gehad. Bovendien is het gebruiken van hout van de tamme kastanje nauwelijks duurder." Staatsbosbeheer gebruikt het vervolgens weer van belang zijn voor het vervolg van het herindelingsproces in den lande, ook in Zeeland. De herindeling van Zeeuws- Vlaanderen werd bijvoor beeld door het provinciebe stuur eind vorig jaar opge schort, omdat de politiek in Zeeland een bestuurlijke herschikking niet aandurf de. Het afblazen van de herinde ling Zeeuws-Vlaanderen was mede het gevolg van het lobbywerk van de kleine ge meenten in de regio, die na drukkelijk hadden gewezen op de nadelen en kosten van herindelingsoperaties. Om deze nadelen verantwoord op een rijtje te krijgen had den ook de kleine gemeenten bestuursdeskundigen ge raadpleegd. De commissie-Fleurke moet nu komen met suggesties en praktische oplossingen om herindelingsproblemen het hoofd te kunnen bieden. verantwoorde materiaal niet al leen voor afrasteringen. In het Braakmangebied zijn enkele maanden geleden drie pick nicktafels en vier bankjes van milieuvriendelijk hout geïn stalleerd. „Na verloop van tijd komt er een mooie natuurlijke gloed over dat kastanjehout", zegt leverancier Gerd van Hel den van hoveniersbedrijf De Natuurtuin in Haren. „Het wordt ook steeds meer gebruikt voor kozijnen, deuren, terras planken en zelfs parket. Ook het hout van de acacia is zonder be handeling heel duurzaam. Maar het is moeilijker te krijgen en niet zo eenvoudig te bewerken." Van Hage denkt dat diverse overheden goed uit de voeten kunnen met milieuvriendelijk hout. „Dat beetje krommige hout past misschien niet in het centrum van een stad. Maar voor waterschappen, die veel werken in het buitengebied, moet het mogelijk zijn hout van de tamme kastanje of de acacia te gebruiken", vindt deZeeuws- Vlaamse boswachter. Waterschap Secretaris J. Alberda Ekenstein van waterschap Het Hulster Ambacht laat weten dat het Oost-Zeeuws-Vlaamse schap al milieuvriendelijk hout ge bruikt. Zijn collega A Mouton van waterschap Het Vrije van Sluis verklaart dat in West- Zeeuws-Vlaanderen wordt ge probeerd het gebruik van palen te beteugelen door zoveel moge lijk natuurvriendelijke oevers aan te leggen. Op die oevers met een flauwer talud zijn geen pa len nodig. Mouton: „Maar we zijn nog niet zover dat we zijn overgeschakeld op milieuvrien delijk hout. Bij ons beleid voor de komende jaren krijgt het wel de nodige aandacht." Van Hage laat weten dat Staats beheer zelf milieuvriendelijk hout wil gaan produceren en daarom in het hele land op zoek is naar geschikte locaties voor de aanleg van bossen. Van Hage: „Zelf ben ik aan het bekijken waar we in Zeeuws-Vlaanderen aan de slag kunnen gaan. Ik denk bijvoorbeeld aan een loca tie in de buurt van Axel. We kunnen daar geen honderden hectaren aanleggen, maar één hectare moet mogelijk zijn." Klimaat Van Helden is positief over het initiatief van Staatsbosbeheer. Maar hij wijst erop dat het kli maat in Nederland eigenlijk niet zo geschikt is voor het telen van de tamme kastanje. „Zelf importeer ik mijn hout uit Frankrijk. Daar groeit de tam me kastanje twee keer zo snel als in Nederland, omdat het war mer is." van onze verslaggeefster Ondine van der Vleuten VLISSINGEN - Bij een controle van het Russische zeeschip Me teor heeft de afdeling Delta van het Korps Landelijke Politie diensten (KLPD) donderdag een groot illegaal afvaltrans- port onderschept. De Meteor lag op de rede van Vlissingen en was onderweg naar Antwerpen. De vondst was het gevolg van een routine-controle, waarbij ontdekt werd dat in plaats van de voorgeschreven drie. maar twee officieren aan boord wa ren. Na overleg met het Open baar Ministerie in Middelburg werd de overtreding afgedaan met een schikking van 1500 gul den. De Belgische autoriteiten werden in kennis gesteld van het gebrek aan bemanning. Het Port State Control in Antwer pen reageerde daarop met de mededeling, dat het schip de Vlissingse haven alleen mocht verlaten met voldoende en ge kwalificeerde bemanning. Na dere controle wees uit dat het zeeschip geladen was met 4000 ton assen en residuen van lood en koper in poedervorm. Dit valt onder de Europese Verorde- Broekriem De gemeente Middelburg, lees: de inwoners, moeten de broek riem aanhalen (PZC. 6 januari). Ondanks het aanzienlijk bedrag dat ze de gehandicapten ont houden. komen we nog veel te kort. Vorig jaar kon men nog twaalf miljoen op tafel leggen voor een museum en 450.000 gulden per jaar voor onderhoud en nu is alles plotseling op. We kunnen als inwoners ons hart wel vasthouden voor de aanko mende gemeentelijke belastin gen. Een lichtpuntje is er daar- ning Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). De 4000 ton afval bleek afkom stig uit Roemenië en was be stemd voor België. De vereiste documenten ontlmaken echter. Verder was tegen een reeks EVOA-voorschriften gezon digd. Zo had Roemenië toestem ming moeten geven voor het transport, Nederland had als land van doorvoer op de hoogte moeten worden gebracht, de sa menstelling van het afval had bekend moeten zijn en België, als ontvangend land, was even min op de hoogte. Onderzoek De Belgische autoriteiten heb ben bekend gemaakt dat pro ces-verbaal wordt opgemaakt en dat een onderzoek wordt in gesteld naar degene voor wie het transport bestemd was. Ook wordt de samenstelling van het afval aan een onderzoek onder worpen. De KLPD afdeling Delta stelt een onder-zoek in naar de producent van de partij afval. De partij wordt overigens als 'enorm' betiteld. De Meteor kx-ijgt ook van KLPD Delta een proces-verbaal voor de sluik handel, die onder de econo misch delicten valt. bij wel, want in zijn advertentie van 11 november in de PZC be loofde Tjeu Strous een ruimhar tig kwijtscheldingsbeleid. als hij voldoende stemmen kreeg. Dus moed houden maar. Een kleine oplossing zou misschien zijn om nog maar even te wach ten met het op de schop gooien van de Markt. Dat levert twee miljoen op en als het net zo iets wordt als de Abdij kunnen ze die transparante bomen beter nog even bij de kweker laten staan. H. A Joosse Zusterstraat 51 Middelburg Afrasteringen, banken en picknicktafels van Staatsbosbeheer in Zeeuws-Vlaanderen worden niet meer gemaakt van tropisch hardhout of ander milieubelastend materiaal, maar van hout van de tamme kastanje. foto Charles Strijd Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor'inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Sacco van der Made, Truus te Selle, Bart Kiene, Paul Kooij en Monique Hoogmoed in Gyges en Kandau- les van Cees Nooteboom. foto Willem Mieras. GOES, 't Beest Gyges en Kandaules, een ko ningsdrama door Cees Noote boom. Gelezen voorstelling door Het Gezelschap van de Zee. Regie: Agaath Witteman. door Ernst Jan Rozendaal Een groter contrast in nauwe lijks denkbaar. Voor aan vang van de voorstelling Gyges en Kandaules zijn alle negen to neelspelers aanwezig op het toneel. Acht van hen zijn uit bundig uitgedost in klassiek aandoende gewaden, zij het dat bij enkelen duidelijk te zien is dat die over de dagelijkse kle ding is aangetrokken. Ook het toneel zelf is rijkelijk gedeco reerd met felgekleurde doeken en een in gaas schuilgaand he melbed. Het geheel stelt een pa leis voor in de negende eeuw voor Christus. Tussen alle over daad zit een eenvoudig manne tje met een leesbril. Duidelijk iemand uit een andere tijd. Het is de verteller (Jan van Dijck). Hij begint de voorstelling door zich rechtstreeks tot het publiek te richten. Bijna letterlijk neemt hij de aanwezigen aan de hand voor een reis door tijd en ruimte. Als hij voorleest hoe over de Al pen wordt gevlogen rent hij de tribune op en naarmate hij Tur kije - of eigenlijk het klassieke Lydië - nadert, lijkt hij autobus sen en asfaltwegen weg te tove ren. Verteller en publiek komen aan in het paleis van koning Kandaules en daar ontwikkelt zich het eigenlijke verhaal, ont leend aan de Historiën van de Griekse schrijver Herodotes, Het rijk van Kandaules (Bart Kiene) is aan verval onderhevig, aan de grenzen lijden zijn solda ten nederlaag op nederlaag. Het volk en de edelen morren. Dat doet de koning niets, hij is slechts geïnteresseerd in zijn beeldschone vrouw (Truus te Selle) die alleen door hem mag worden bekeken. „Hij was op de wereld om te spelen", conclu deert zij aan het eind van het stuk, als Kandaules dood op de grond ligt, neergestoken door zijn veldheer en beste vriend Gyges (Paul Kooij). Die is daar toe aangezet door de koningin en haar kamermeisje Claa (Monique Hoogmoed). Van begin af aan weet de toe schouwer dat het zo zal aflopen, dat is immers al door de vertel ler verraden. Deze verteller speelt een eigenaardige rol. Tij dens het stuk leest hij de regie aanwijzingen voor en herhaal delijk bemoeit hij zich zelfs met de spelers. Hij is de schrijver van het stuk, zo blijkt. Hij zit met zijn pen in de hand en werkt ter plekke nog aan het stuk. Het lijkt erop dat Nooteboom een postmoderne versie van He rodotes' verhaal over Gyges en Kandaules heeft willen maken. In de regie van Agaath Witte man is daarop bovendien alle nadruk komen te liggen. Dat zorgt voor een aantal vervreem dende en humoristische mo menten, bijvoorbeeld als de schrijver zijn tekst over de per sonages verdeelt, of juist begint te noteren wat hij ziet gebeuren. Toch blijft onduidelijk wat Nooteboom en Witteman met deze constructie beogen. Gyges en Kandaules is een ver haal over macht en in de voor stelling van Het Gezelschap van de Zee krijgt het publiek inge peperd dat die uiteindelijk be rust bij de schrijver. Elke identi ficatie met het verhaal, die de verteller mef zijn inleiding zo duidelijk leek na te streven, wordt keer op keer gefrustreerd. De aanvankelijke verrassing daarover slaat gaandeweg om in een lichte vorm van irritatie. Bij eerdere gelezen voorstellin gen van Het Gezelschap van de Zee was het tekstboek nooit een beletsel om je in een andere we reld te wanen, nu wordt die illu sie met opzet telkens aan stuk ken geslagén. Er wordt een intellectueel spelletje gespeeld met een verhaal dat alles in zich heeft van een prachtig drama en - zoveel is wel duidelijk - dat door deze spelers ook indruk wekkend kan worden gespeeld. Vooral Kiene schittert iri zijn verbeelding van half waanzin nige Kandaules. Een verdienste van deze opvoe ring mag zijn dat het publiek achterblijft met tal van vragen over schrijven en toneelspelen, het manco is dat men onberoerd weggaat, zonder ooit het idee te hebben gehad niet in eem thea terzaal te zitten. Keramiste Anneke Berings uit Terneuzen exposeert tot en met vrijdag 21 februari in galerie 't Zuuddek in Burgh-Haamstede. Daarnaast is keramiek te be zichtigen van Liesbeth Muile meister uit Burgh-Haamstede. Geopend: do 10-17 uur en vr 13- 17 uur. Olieverfschilderijen van An ton Kooijman uit Goes zijn tot en met 24 januari te zien in het gemeentehuis in Kapelle. Het betreft landschappen en zeege zichten. Geopend: ma t/m vr 8.30-12 en 13-16 uur. Onder de titel Zee en land is tot en met 20 februari in het ge meentehuis in Heinkenszand een expositie ingericht met werk van Aline Kuut en Thijs Schaapman. Van Aline Kuut staat er raku-keramiek, dat een min of meer meditatieve uit straling heeft. De figuratieve en abstracte schilderijen van Thijs Schaapman tonen tegenstellin gen, waarbij de eigenzinnige manier van aquarelleren opvalt. Geopend: ma t/m vr 8.30-12.30 uur en do bovendien 17-20 uur. Tot 10 februari exposeren Lia van Leeuwen grafiek en Moni que van de Ven keramiek in ga lerie 't Haentje te Paart in Mid delburg. Van Leeuwen begon met graveren van lijnen, waar uit voorwerpen en figuren ont stonden die voortdurend in haar werk terugkeren. In het werk van Van de Ven ziet men een constante uitdaging naar per fectie van techniek en vormge ving. Geopend: do, za en zo 14- 16.30 uur. Cinema vérité 'Wilde bloemen' heet de expositie van werk van de Vlissingse kunstenaar Bob Pingen, die zaterdag om 17 uur wordt geopend in galerie Mo lenwater in Middelburg. Verder te zien: zo 11 januari en do 16 t/m zo 19 januari 14.30-18 uur. Zestien amateurkunstenaars exposeren van zateihag 11 tot en met dinsdag 14 januari in de burgerzaal van het stadhuis aan de Westkade in Sas van Gent. Geopend: za 10.30-12 en 13.30- 17 uur, zo en di 13.30-17 uur en ma 19-21 uur. Nieuwe schilderijen van Roel Achterberg hangen tot 8 febru ari in galerie Van den Berge in Goes. De expositie wordt zon dag om 16 uur geopend. Daarna te bezichtigen: do t/m za 13-17 uur, evenals de derde zondag van de maand. Zoals gebruikelijk is de twee de zondag van de maand (12 ja nuari) in Bergen op Zoom gale rie-zondag. Dat houdt in. dat die dag tussen 14 en 17 uur bij de deelnemers de lopende exposi tieszijn te bezoeken. De deelne mende galierieën zijn te herken nen aan de 'exposïtievlag'. Een overzicht van de lopende exposities staat op pagina 15. van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal GOES - Bacan is een Brazili aans woord dat in de volks mond wordt gebruikt als ie mand wil aanduiden dat hij iets écht heel goed vindt. Sinds 1989 is het ook de naam van een internationaal samenge stelde latinband die vanuit Amsterdam opereert: Grupo Bacan. De leden ontmoetten elkaar op een jamsessie in de Brasilian Music Bar in de Leidsedwarsstraat in Amster dam. Daar besluiten de muzi kanten elke sessie op dezelfde manier. „Bacan", roepen ze el kaar toe, ofte wel: „Het was weer helemaal oké." Vandaar. De groep speelt dit weekend twee keer in Zeeland. Zater dag wordt opgetreden in de Prins van Oranje in Goes, zon dag zorgt Grupo Bacan onge twijfeld voor een spetterend nieuwjaarsconcert in Porgy Bess in Terneuzen. „Bacón is een band met vijf muzikanten van verschillende nationali teiten", zegt zangeres Lilian Vieira. „Dat is aan de muziek te merken. We spelen Brazili aanse muziek maar iedereen gebruikt daarvoor zijn eigen achtergrond en ervaring." Zelf komt Lilian Aparecida Da Silva Vieira uit Teresopolis, een stadje in de buurt van Rio de Janeiro. Acht jaar geleden kwam ze, op haar drieëntwin tigste, naar Nederland. Het duurde een tijdje voor ze haar schroom overwon, maar na herhaalde verzoeken stapte ze tijdens een sessie dan toch een keer op het podium bij de la- tingroep Camba. Haar fluwe len stemgeluid maakte grote indruk op de bandleden. Ze bleef en de groep noemde zich voortaan Bacan. De band bestaat naast Vieira uit de Spaanse gitarist Jaco Abel, de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal, de Arubaanse bassist Reno Steba en drummer Luis Luz. ook uit Argentinië. Met broeierige rit mes, een nonchalante swing en meeslepende melodieën weet de band tijdens optredens een aangename Zuid-Amerikaan se sfeer te scheppen die de vrieskou van januari snel doet vergeten. „Het is hartstikke leuk om met deze band te wer ken", vertelt Vieira. „De mu ziek is één grote mix van ritmes en stijlen. Een Brazili aanse ballad combineren we bijvoorbeeld met invloeden van de tango. Dat is dan het werk van onze pianist die uit Argentinië komt en daar alles van weet. En zo gebeurt het vaak bij Bacan, die lichte men geling van stijlen. Veel samba, maar ook jazz, beat, pop, Afri kaanse muziek en funk. We zijn een fusionband. En swin gend, dat is het zeker. Dat wil niet zeggen dat het dansmu ziek is. We spelen heel swin gend, maar tijdens onze con certen merk ik toch dat de meeste mensen komen om te luisteren." Cd's Bacan heeft inmiddels twee cd's uitgebracht, Bacan en Ca ra, die door de muziekpers en thousiast zijn ontvangen. De eerste bevat nog enkele covers van onder anderen Gilberto Gil enDjavan, de tweede is he lemaal gevuld met eigen werk. Cara werd vorig jaar gepre senteerd op het North Sea Jazz Festival. Onvoorspelbaar Toch bestaat over de vraag of Bacan jazz speelt nog wel eni ge discussie. Vieira: „Onze muziek is er wel mee verwant. Jazzliefhebbers blijken het ook heel leuk te vinden wat wij doen. Aan de andere kant heb je natuurlijk altijdmensen van de oude stempel die zeggen: 'Dit is geen jazz.' Ik denk dat de onvoorspelbaarheid in onze muziek de grootste verwant schap is met jazz. Van te voren is nooit te zeggen waar het naartoe gaat. En improvisatie is heel belangrijk. Daar zijn de muzikanten van Bacan echt gek op." „We krijgen steeds meer suc ces, maar het moeilijke van on ze muziek is dat het lastig te verkopen is. Is het gewoon jazz, dan staat het in dat bakje, maar sommige muziek kim je bijna nergens plaatsen. Dat geldt ook voor wat wij doen. Dat neemt niet weg dat vooral onze tweede cd heel erg goed verkoopt. Zelf houd ik me er niet zo mee bezig. Ik wil graag zingen en verder maakt het me niet zo veel uit. Dus heb ik ei genlijk geen idee hoe men over onze muziek denkt. Alleen staan we de laatste tijd nogal eens voor een uitverkochte zaal en dan besef ik ineens dat we dus best in de smaak val len." Warme reacties Vieira heeft zin in de optredens in Zeeland. In Porgy Bess gaat zij op herhaling, want vo rig jaar speelde Bacan daar met groot succes op hef Schel de Jazz Festival. „Dat was een ontzettend leuke zaal met een geweldigpubliek", weet Vieira nog goed. „Het is toch wel onze ervaring dat hoe zuidelijker we komen hoe wanner de reac ties zijn van het publiek. Concerten: Grupo Bacan, zater dag 11 jan in de foyer van de Prins van Oranje in Goes. Aanvang: 20 uur. Zondag 12 jan in Porgy Bess in Terneuzen. Aanvang: 16 uur. Grupo Bacan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 35