Samenwerking van aannemers PZC Wie heeft Flip en Flap gestolen? Schilderen is een betekenis geven aan wat je gezien hebt Ik zal nooit ergens thuishoren zeeland donderdag 9 januari 1997 17 Man verwondt paar met mes Fietser in botsing met paard Afval illegaal gestort Biljartcentrum krijgt respijt Gewonde bij botsing op dijk Bedrijven bundelen krachten lezingen kunst cultuur '97 VLISSINGEN - Een 54-jarige Vlissmger en een 40-jarige vrouw- uit die stad zij n woensdag ernstig gewond geraakt toen zij op het Scheldeplein in Vlissingen door een 40-jarige man uit Etten-Leur met een mes werden gestoken. De steekpartij vond plaats even voor half vier in de middag. De Vlissmger raakte net als de vrouw gewond aan zijn ge zicht. De Vlissingse werd bovendien in haar boven- en onder been gestoken. Zij moesten hun verwondingen in het zieken huis laten verzorgen, maar mochten daarna weer weg. De dader is de ex-man van de vrouw. Toen hij haar met de an dere man tegenkwam, zocht hij ruzie en verwondde het stel met een mes. Vervolgens nam hij de benen richting van de Van Dishoekstraat. De politie kon hem daar aanhouden. Het mes, dat de man daar weggooide, is teruggevonden. Volgens de politie lagen relatieproblemen aan de steekpartij ten grondslag. De man uit Etten-Leur is in verzekerde bewa ring gesteld en zit dus vast. Het onderzoek naar de zware mis handeling loopt nog. HOEK - Een 51-jarige fietser uit Hoek is dinsdagavond ge wond aan het hoofd geraakt toen hij in botsing kwam met een loslopend paard. De man reed over de Lovenweg in Hoek en werd plotseling verrast door een paard, dat op de weg liep. Hij kon het dier niet meer ontwijken en kwam ten val. Daarbij liep de man twee hoofdwonden op, die door de dienstdoende arts moesten worden gehecht. Het paard, eigendom van een 61-jarige plaatsgenoot, bleef ongedeerd. VEERE - Op een aantal plaatsen langs de Veersegatdam is door een medewerker van het Recreatieschap Veerse Meer il legaal gestort huisvuil gevonden. Het afval is door de politie onderzocht en die stelt aan de hand van de aangetroffen gege vens een nader onderzoek in. Het komt volgens de politie de laatste tijd steeds vaker voor dat er illegaal huisvuil wordt ge stort. HULST - Büjartcentrum De Smickel in Hulst heeft tot 31 mei de tijd gekregen om uit te kijken naar een andere locatie. Niet eerder dan die datum hoeft eigenaar R. Claerhoudt het pand aan de Absdaalseweg te verlaten. Projectontwikkelaar ABO uit Driebergen wil het pand slopen om plaats te maken voor een appartementengebouw Omdat de nieuwe invulling van het Milock-terrein vermoedelijk pas deze zomer in gang wordt gezet, kon de snookerzaal annex ca fé/brasserie enig uitstel krijgen. Waar de biljarters hun acti viteiten na die deadline kunnen voortzetten, is nog niet be kend. POORTVLIET - Eén gewonde en zware materiële schade was woensdagochtend het gevolg van een botsing op de Poort- vlietsedijkbij Poortvliet. Een 29-jarige automobilist uit Sint- Maartensdijk hield waarschijnlijk niet voldoende rechts waardoor hij op een bedrijfswagen botste, bestuurd door een 46-jarige man uit Scherpenisse. De bestuurder uit Sint- Maartensdijk reed vervolgens van de dijk af en raakte gewond aan zijn linkerbeen. Hij moest zich onder doktersbehandeling stellen. De 46-jarige bleef ongedeerd. Het ongeluk gebeurde om kwart over acht. De automobilist kwam uit de richting van Poortvliet, de bedrijfswagen kwam van de andere kant. Beide voertuigen raakten zwaar bescha digd en moesten worden weggetakeldDe politie stelt nog een nader onderzoek in naar de exacte toedracht van het ongeval. van onze verslaggever Harmen van der Werf IERNEUZEN - De oproep van Rijkswaterstaat-directeur prof. dr. H. L. F. Saeijs aan Zeeuwse aannemers om de handen ineen Ie slaan vindt gehoor. Vijftien a twintig 'kleinere' Zeeuwse be drijven in de wegenbouw en voor grondwerken gaan een combinatie vormen. Samen denken ze sterk genoeg te zijn om grote projecten of onderde len daarvan, zoals van de Wes- terscheldetunnel, in de wacht te slepen. Saeijs wreef de Zeeuwse onder nemingen in de grond-, weg- en waterbouw begin deze week in zijn nieuwjaarsrede onder de neus dat zij 'te kleinschalig be zig zijn'. Ze zijn volgens hem ook 'iets te gezapig, te Zeeuws'. Bedrijven dreigen daardoor de boot te missen, als het om mega projecten gaat, zoals de Dam- menroute Walcheren (Rijksweg A57) en de vernieuwing van de wegenstructuur in West- Zeeuws-Vlaanderen. Helemaal nieuw was de bood- Boswachter J. van Hagehoudtdins- dag 14 januari in Sas van Gent een lezing over de taken en werkzaam heden van Staatsbosbeheer. Van Hage spreekt na de ledenvergade ring van de Heemkundige Kring Sas van Gent, aanvang 19.30 uur in cul tureel centrum De Speije. Hij zal specifiek ingaan op de toekomstige ontwikkelingen in en om het natuur reservaat Canisvliet. Oe Stichting Vrije Academie voor Kunsthistorisch Ónderwijs verzorgt m samenwerking met de Nieuwe Kerk Amsterdam een lezing over de kunstcollecties van de Russische vorsten Peter de Grote (1672-1725) enCatharina de Grote (1729-1796). Dit gebeurt naar aanleiding van de tentoonstelling over de kunstcol lectie van Catharina die momenteel inde Nieuwe Kerk in Amsterdam te zien is. De lezing wordt gehouden in de Markiezenhof in Bergen op Zoom op woensdag 15 januari om 20.00 uur. schap van de Rijkswaterstaat- directeur niet. In de Zeeuwse bouwwereld wordt al langer op hetzelfde aambeeld gehamerd. Afgelopen jaar nog deed Saeijs dat bij de presentatie van een vi deofilm. De Kombinatie Mid denplaat Westerschelde (KMW) kondigde bovendien eind 1996 aan, dat kleinere Zeeuwse aannemers wel degelijk in aan merking kunnen komen voor onderdelen van de Westerschel- detunnel. Eenheid Voor W. J. de Bruijn van het ge lijknamige aannemingsbedrijf in Terneuzen waren dat de rede nen om met collega's de koppen bij elkaar te steken. Vijftien twintig bedrijven met ieder twintig tot vijftig werknemers staan in principe klaar om als eenheid in te schrijven op grote re projecten. De Bruijn verwacht dat in fe bruari de kogel door de kerk gaat. „Dat is nog snel, hoor. Want het moet wel een echt be drijf worden, met een soort aan deelhouders. Het gaat anders niet. Het mag geen Sjors van de Rebellenclub worden. We zullen aan kwaliteitseisen voldoen, ei sen die steeds strenger worden. Daar zit 'm volgens De Bruijn de kneep. Rijkswaterstaat is er naar zijn idee zelf schuldig aan dat kleinere aannemers het moeilijker krijgen. „De bestek ken worden steeds groter ge maakt. Daarop kunnen alleen de grote bedrijven inschrijven. Rijkswaterstaat denkt zo te kunnen besparen, vooral ook omdat er dan Europees inge schreven moet worden. Je ziet ze hier komen, Belgen, Fransen." In België is De Bruijn zelf nau welijks actief. „Je komt daar moeilijk binnen." Toekomst Toekomst denken de zelfstandi ge Zeeuwse grond- en wegbou- wers over het algemeen wel te hebben, blijkt uit een kleine te lefonische rondgang. Zij zijn veelal afhankelijk van gemeen ten, provincie en waterschap pen, die minder grote werken in de aanbieding hebben. „En ook van onze verslaggeefster Nicole Kluijtmans MIDDELBURG - „Verrek, waar zijn mijn hondjes?" Dat was de eerste reactie die bij de bejaarde omwonenden opkwam toen ze zagen dat hun lievelingsbeeld was verdwe nen. Inmiddels zijn al twee weken verstre ken zonder dat er een spoor van het tweetal is gevonden. Onbekenden zijn in het laatste weekeinde van 1996 aan de haal gegaan met 'Twee Hondjes', een kunstwerk van de Oost- kapelse kunstenares Tineke Roose, dat deel uitmaakte van de beeldenroute van Buiten rust in Middelburg. Verdrietig en verontwaardigd zijn de bewo ners van de aanleunwoningen van Buiten rust. Verdrietig omdat ze hun leuke, lieve hondjes missen. Ze waren zo gelukkig en blij met dit vrolijke beeldje van cement dat ze de twee witte vriendjes spontaan om doopten tot Flip en Flap. „Het waren min of meer mijn huisdieren. Ze zagen er zo leuk uit. Ik ben dol op honden. Ik ben met dieren opgegroeid", merkt mevrouw E. Focke op, die vanuit haar huiskamer uitkeek op de hondjes. „Nu kijk ik noodgedwongen naar het bronzen beeldje van de vrouwen. Het is zo leeg daar in de hoek." Ludieke actie Wie haalt het in zijn hoofd om een beeld waar zoveel mensen van Buitenrust en de wijk plezier van hebben te stelen? Op deze vragen willen de bewoners, de wijkvereni- ging en de zorgcoördinator van de Jacob Roggeveenstichting Philip Heyse een ant woord. Omdat ze zo graag het beeldje terug willen hebben, desnoods anoniem gebracht, hebben ze de verdwijning op een ludieke manier onder de aandacht gebracht. 'Woef, woef, zoek de boef! Wij willen terug naar onze eigen sokkel en onze geliefde baasjes', staat op een affiche dat op diverse plaatsen in de wijk Dauwendaele is aangeplakt. Of de actie effect heeft is nog maar de vraag. De posters hangen er nu enkele dagen, maar er is nog geen enkele reactie opgekomen. „Het is een vuile rotstreek." De bewoner, W. Karei, is echt boos op de dief. „Ik wou dat ik wist waar hij was, dan deed ik hem wat.Ei genlijk heeft hij de hoop al opgegeven dat de hondjes ooit weer tevoorschijn komen. Hij vermoedt dat ze zijn verkocht of verhuisd naar een plaats buiten de provincie. Ook zijn buurvrouwen vernachten niet meer dat het beeldje ooit nog boven water komt. „Maar als het terug wordt geplaatst, sta ik vooraan te juichen", verzucht mevrouw N. de Bree, die vier jaar geleden, toen de beeld jes zijn geplaatst, nog heeft gekeken of alle kunstwerkjes wel goed vast stonden. De diefstal moet ook heel wat voeten in de aarde hebben gehad. Zonder hamer en bei tel kreeg je de cementen hondjes, 37 centi meter hoog en ongeveer twintig kilo zwaar, niet los. Zorgcoördinator Heyse denkt daar om dat het geen jongeren zijn geweest, maar een paar personen die welbewust op pad zijn geweest. „Ik heb nog in de vijver geke ken. Er was geen wak te zien. Het is dus ver moedelijk niet het werk van vandalen." al sluit je je bij een groot concern aan", merkt een aannemer uit Goes op, „dan wil dat nog niet zeggen, dat je de grotere op drachten ook in de wacht sleept." A58 Als voorbeeld daarvan kunnen de asfalteringswerken op Rijks weg A58 dienen. Vestigingen van grote concerns in Zeeland, zoals Koninklijke Wegenbouw Stevin, dongen mee naar die werken, maar verloren in 1995 en 1996 van respectievelijk een Duits en een Brabants bedrijf. Ook de rondweg van Oostburg is door een buitenstaander uitge voerd, Ghent Dredging uit Bel gië. Directeur J. Dieleman van Ko ninklijke Wegenbouw Stevin (KWS) in Goes ziet de concur rentie door 'snelle voorbijgan gers' met lede ogen aan. „Zij komen even kijken of er wat te verdienen valt en verdwijnen dan weer. Dat houdt de markt levendig en interessant, maar de marges worden zo wel erg klein." Enkele omwonenden kijken verdrietig naar de lege sokkel, waarop tot voor kort hun lievelingsbeeldje prijkte. foto Ruben Oreel Kunstenaar Bei Ning tussen twee doeken uit de serie Buren. foto Lexde Meester van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal VLISSINGEN - Wie de uitno diging leest voor de expositie die zondag begint in zaal Bel lamy 19 van het Stedelijk Mu seum in Vlissingen, denkt in eerste instantie met een Chi nese kunstenaar van doen te hebben. Bei Ning. Maar in werkelijkheid is werk te zien van kunstenaar Jean Beining uit Kapelle. „Ik vind dat ieder mens zichzelf ook één keer een naam mag geven", zegt hij. „Ik heb mijn eigen naam in twee stukken gedeeld. De ruimte tussen die twee woorden staat voor mijn leven, voor alles wat nog niet gebeurd is. Verder vind ik het wel komisch om mensen op het verkeerde been te zetten met zo'n naam. Dat verleent mij een soort anoni miteit. Misschien beseffen mensen dan dat de kwaliteit van het werk belangrijker is dan de kunstenaar." Op de tentoonstelling is een aantal schilderijen te zien on der de titel Buren en een aantal rechtopstaande houten kistjes die door Bei Ning als Boeken worden aangeduid. De kistjes zijn gevuld met allerlei mate rialen Net als een boek vertel len ze daardoor elk een ver haal. Op sommige kistjes staan ook teksten, zoals: I know no thing about everything. I know everything about nothing. Een dergelijke spreuk is direct te rug te voeren op wat Bei Ning de leidraad in zijn werk noemt. „Dat is toch de verbazing over het bestaan. Het is misschien een open deur, maar elke keer kom ik daarop terug. We leren steeds meer, maar hoe meer we te weten komen hoe meer we erachter komen dat we niet echt iets weten. Bei Ning maakte zijn eerste kistjes ruim vier jaar geleden in Bratislava. „Dat was net de tijd dat Tsjechië en Slowakije uit elkaar scheurden. Ik was daar begonnen met het schil deren van grote doeken, maar ik was bang dat ik die niet mee terug zou kunnen nemen. De beeldhouwer in wiens atelier ik werkte had een hele stapel kistjes staan van een oude communistische schroevenfa- briek. Die waren handzaam in de auto mee te nemen. Ik ben daarmee begonnen en ik rea geerde meteen op het contrast tussen de wereld daar en hier." De opengeslagen kistjes van Bei Ning laten vaak een posi tief en negatief beeld zien. Zo toont een van de kistjes rechts een aantal dia's van mooie wolkenpartijen tegen een blauwe lucht en links een af beelding van een vallende man. 'Icarus', denkt de be schouwer meteen. Bei Ning: „Tegenstellingen geven bewe ging en beweging is leven. De ze kistjes kun je op ieder mo ment en op elke plek gaan be kijken, hetzij van links, hetzij van rechts en dan ontstaat een verhaalDat kan voor iedereen verschillend zijn. De kistjes kunnen ook meerdere verha len bevatten of het verhaal kan op een gegeven moment ont snapt zijn." De beschouwer ziet alleen het resultaat, maar voor Bei Ning zijn de ambachtelijke vaardig heid, techniek en vormgeving tijdens het maken net zo be langrijk als het uiteindelijke verhaal. Dat geldt ook voor zijn schilderijen. In Bellamy 19 hangen grote, zorgvuldig geschilderde doeken, gevuld met mensachtige wezens in prachtige oranje en gele tin ten. Ze dragen alle de titel Bu ren. De figuren zijn steeds met de hoofden aan elkaar verbon den. ..Als mens ken je je eigen individualiteit en eenzaam heid, maar je weet ook dat er anderen om je heen zijn. Voor het gemak noem ik die maar buren. Ik weet niet waar de grens ligt. Ik weet dat de ande re mensen buiten mijn vel zijn, maar innerlijk zijn ze met me verbonden." Hoewel Bei Ning niet naar de natuur schildert, wil dat nog niet zeggen dat zijn beelden niet realistisch zijn. „Schilde ren is betekenis geven aan wat je gezien hebt, niet aan wat je ziet. Het is altijd een gebeuren in het verleden. Als ik me ie mand herinner, mijn eerste vriendinnetje bijvoorbeeld, dan zie ik niet een reëel beeld voor me, maar emoties, kleur en bepaalde associaties. Op die manier heb ik geprobeerd te schilderen. Soms gaat het om het plaatje en soms niet. Dan gaat het om kleur, vorm geving of alleen emotie, iets wat lange tijd taboe was in de beeldende kunst. Ik ben ook op zoek naar schoonheid. „Op de kunstacademie kreeg ik les van leraren die allemaal in de jaren zestig waren ge vormd. Die besteedden nooit aandacht aan techniek. Alles kon en alles mocht. Dat trekt mij niet aan. Ik vind dat je als schilder verbonden bent met onze rijke schilderkunstige traditie. Daarvoor moet je res pecthebben. De moderne kun stenaar moet lijnen trekken naar"dat magnifieke verleden. Proberen daar nieuwe waar den aan te geven." Expositie Bei Ning van 12 jan t/m 9feb in Stedelijk Museum Vlissin gen, ma t/m vri van 10-17 uur, za en zo van 13-17 uur. Timon Moll in 'Spiros' op zoek naar geboortegrond van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal VLISSINGEN - Hoewel hij de voorstelling niet zelf heeft geschreven, is het verhaal dat acteur Timon Moll in Spiros speelt wel de gelijk autobiografisch. Hij is in Grieken land geboren, maar door een Nederlands gezin geadopteerd en dus hier opgegroeid. „Dat gebeurde allemaal heel liefdevol, hoor, maar er zat toch iets in mij dat altijd bleef verlangen naar dat andere, omdat ik wist dat ik uit Griekenland kwam." Dat is de ro de draad geworden voor de voorstelling Spiros. die vrijdag 17 januari is te zien in het Vestzaktheater in Vlissingen. Het verhaal is geschreven door Marleen Baart, die onder meer werkt voor het televi sieprogramma Twaalf steden, dertien onge lukken. „Dat geeft meteen aan hoe biogra fisch het verhaal is", verklaart Moll. „Zij heeft een aantal highlights uit mijn leven genomen en dat is het kader geworden waarbinnen de voorstelling is ontstaan. Maar zij heeft er ook van alles omheen en tussendoor verzonnen." „Vanaf februari vorig jaar zijn we elke week bij elkaar gaan zitten en dan vertelde ik haar mijn verhaal. Zij stelde allerlei vragen, lastige vragen, waardoor ik steeds opnieuw moest nadenken over die adoptie. Dat klinkt wat therapeutisch, maar dat is het niet. Om iets theatraal te kunnen maken, moet je het vanuit verschillende gezichts punten bekijken." Zoontje „De eerste keer nam Marleen haar acht maanden oude zoontje mee. Ik vertelde dat ik op die leeftijd was geadopteerd. En zij zag haar zoontje zo zitten en het trof haar recht in het hart. Zo'n kind kun je toch niet zo maar wegdoen? Dat was het moment waar op ze besloot dat ze daar per se iets mee wil de doen." Moll speelde bij De Toneelschuur, het Ro Theater, Stichting Strooker en in de speel film Sur Place van Paul Ruven. Eén keer per jaar is hij te gast op het Goese Lyceum voor het geven van een workshop regie. Nu komt hij dus met een eigen voorstelling naar Zee land. Hij vertelt hoe hij als kind altijd naar Grie kenland verlangde. „Hoe goed ik ook over weg kon met mijn ouders en mijn halfbroer en -zus, ik had altijd die uitvlucht. Ik kon denken: 'Jullie zijn toch niet mijn echte ou ders.' Elk kind fantaseert wel eens zoiets. Maar mijn fantasie over een land waar ik écht vandaan kwam, berustte op waar heid." Geboorteland Net als Dimitri, de hoofdpersoon in Spiros, ging Moll op zoek naar zijn geboorteland. De confrontatie met zijn biologische moe der is ook in het toneelstuk van groot be lang. Moll: „Daar gaat het om. Dat hij haar ziet en een nieuw leven zou kunnen begin nen. Alleen komt hij erachter: 'Hier hoor ik dus ook niet. Ik zal nooit ergens thuishoren. In Griekenland blijft hij een gast. Hij mag een week logeren, hoeft niks te doen en wordt vertroeteld, maar het liefst zou hij er bij horen en op het land werken en druiven Timon Moll in Spiros. plukken. Hij zit er alleen maar op een stoel en krijgt koffie aangeboden." Moll speelt in Spiros een dubbelrol. Behalve Dimitri geeft hij ook de adoptiemoeder Gonnie gestalte.We hebben dat zo sober en eenvoudig mogelijk vormgegeven. Met re gisseur Bruun Kuijt had ik één voornemen: het mag in geen geval sentimenteel worden. Dat is de grote valkuil in dit soort voorstel lingen. Dus niks geen hoedjes, pruikjes en pumps. Gonnie ontstaat gewoon vanuit de jongen. Die draagt een spijkerboek en een wit overhemd, dus Gonnie ook. In de voor stelling zitten sowieso geen grote emotione le explosies. Er wordt wel rechtstreeks naar het publiek gespeeld. Dat wordt heen en weer geslingerd tussen de moeder en de zoon en zo moeten emoties worden opgeroe pen." Op het toneel staan vier stoelen. Op een daarvan zit tijdens de voorstelling een gei- foto Jaap Vrenegoor tenhoedster, gespeeld door Jeanette Snik. Zij heeft vrijwel geen tekst. Moll: „Bij de jongen is zijn Griekse moeder steeds op de achtergrond aanwezig. Tot een aantal jaren geleden had mijn moeder ook geen tekst. Dat beeld werkt hier ook." Op de andere stoelen zitten twee muzikanten, accordeo nist Peter van Os en bouzouki-speler Dima Riba. Geraffineerd verklanken zij de twee tegengestelde werelden. „Het is een voorstelling vol tegenstellin gen", besluit Moll. „Net als mijn leven. „Maar we hebben een aantal dingen aange zet en theatraler gemaakt. Daardoor ervaar ik het niet helemaal als mijn verhaal. Dat is ook prettig, anders zou het mij te dicht op de huid zitten. Dan had ik het misschien niet eens aangekund om deze voorstelling te spelen." Spiros door Timon Moll, vrijdag 17 jan in het Vestzaktheaterm Vlissingen. Aanvang:20.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 41