In die leerlingen zit het ambacht PZC onderwijs donderdag 9 januari 1997 22 De vraag is bij de reorganisaties, die de afgelopen jaren bij de Koninklijke Schelde Groep (KSG) zijn uitgevoerd, on getwijfeld opgekomen: valt er niet te be zuinigen op de bedrijfsschool? Het ant woord luidde, kosten en baten op korte en langere termijn tegen elkaar afgewogen, steeds ontkennend. De bedrijfsschool kost de Schelde Groep geld waar maar weinig productie tegenover staat. Het management van de onderneming is zich er evenwel van bewust dat het een dwin gende noodzaak is te blijven zorgen voor de instroom van jonge, goed opgeleide vaklieden. Zo heeft de KSG zijn prakti sche mts, zoals directeur Jan Roelse zijn school graag noemt, in alle stormen om het bedrijf w.eten te behouden. Het is een veel gehoorde klacht in het be drijfsleven: het beroepsonderwijs sluit onvoldoende aan op de eisen die onderne mers in de praktijk stellen. Ze kunnen niet eens een hamer vasthouden, klinkt het in kringen van werkgevers. Bij ons leren ze in elk geval wat een hamer is, verdedigt het beroepsonderwijs zich Het is een ou de strijd. Werkgevers zijn op zoek naar aankomende vaklieden met een opleiding die vrijwel naadloos aansluit op de dage lijkse gang van zaken in het bedrijf. Het onderwijs erkent die behoefte, maar streeft er ook naar de opleiding zodanig breed te maken dat hun gediplomeerde leerlingen meer kanten op kunnen. Een bedrijfsschool biedt ondernemers de kans de vakopleiding van jonge werkne mers precies af te stemmen op de eisen die op de werkvloer worden gesteld. Niet al leen weten wat een hamer is en hoe die moet worden vastgehouden, maar ook le ren er rake klappen mee te geven. „De be hoeften van de productie vind je bij ons in de opleiding terug", zegt directeur Jan Roelse van de bedrijfsschool van de Schelde Groep. „De aantallen leerlingen die voor de verschillende richtingen wor den opgeleid en de specificaties waaraan ze moeten voldoen, komen nauw overeen met wat De Schelde onder handen heeft. Het aardige daarvan, is dat onze leerlin gen met de nieuwste machines en technie ken leren omgaan. Dat is logisch: iemand di e bij ons is opgeleid moet in de productie niet te maken krijgen met andere appara tuur." Leerhoeken Al sinds de oprichting van scheepswerf De Schelde, 121 jaar geleden, houdt het bedrijf zich bezig met de opleiding van werknemers. Nageljongens en krullen jongens werden vroeger in leerhoeken ge leidelijk ingewijd in de fijne kneepjes van het vak. In de jaren '20 la-egen die oplei dingen een officieel karakter. De leerjon gens moesten naar de avondschool om theorielessen te volgen en er kwam een certificaat: het Schelde-diploma. In 1955 werden alle bedrijfsopleidingen in één school ondergebracht. De bedrijfsschool van De Schelde verzorgde aanvankelijk een vierjarige opleiding. Na de oprichting in 1957 van de lts in Vlissingen werd de cursusduur teruggebracht tot 2 jaar. De school heeft nu zestig leerlingen. Vijftig van hen volgen een metaal- of elektro-opleiding en tien doen de admini stratieve richting. De naam van de bedrijfsschool van de Schelde Groep wekt de indruk dat er uit sluitend nieuwe vaklieden voor de ver schillende sectoren van de grootste me taalonderneming in Zeeland worden opgeleid. Heerema (offshore-construc ties) en Rietschoten en Houwens (instal- latiewerk op schepen en in bedrijven) ma ken ook gebruik van de school om in hun behoefte aan jonge vaklieden te voorzien. Ze dragen bij in de kosten van de school en formuleren hun wensen over de inhoud van de opleiding. De bedrijfsschool kost jaarlijks 2,3 miljoen gulden. De Stichting Opleidingen Metaal betaalt er 1,3 miljoen gulden van. De Schelde Groep, Heerema en Rietschoten en Houwens betalen de rest. fotografie Lex de Meester 'Een ijzersterke vakopleiding' is de titel van de videofilm waarmee de bedrijfs school van de Schelde Groep jongeren uit het voorbereidend beroepsonderwijs en het mavo wil interesseren voor opleidin gen als lastechniek, machinaal verspa nen, plaat- en constructiewerken, seheepsmetaalbewerken, installatie montage meet- en regeltechniek en mon tage bedrijfsinstallaties. De 'praktische mts' van Roelse richt zich op jongeren die het liefst met hun handen werken. „Dat is het verschil met het gewone middelbaar technisch onderwijs", legt hij uit. „Die opleidingen zijn technisch theoretisch en bij ons technisch praktisch. Geslaagden van onze bedrijfsschool en het gewone mbo komen uiteindelijk in het lager- en middenkader terecht. Iemand die een ge wone technische opleiding heeft gevolgd, heeft waarschijnlijk meer algemene vak kennis. Iemand die de bedrijfsschool heeft gedaan, weet precies hoe je aan een bepaald onderdeel van de productie moet lassen, want hij heeft zelf een aantal jaren met een laspistool in de hand gestaan. Samenwerking Overigens werkt de bedrijfsschool van de Schelde Groep nauw samen met het ge wone beroepsonderwijs. Het theoretische gedeelte van de opleiding (zoals tekenin gen lezen, mechanica, materiaalkennis, wis- en natuurkunde en veiligheid) wordt verzorgd door het Zeeland College, dat inmiddels is opgegaan in een Regionaal Opleidingen Centrum voor Midden- en Noord-Zeeland. Die al verscheidene ja ren bestaande samenwerking maakte het mede mogelijk dat vorig jaar in korte tijd afspraken konden worden gemaakt over de opleiding van 140 bemanningsleden voor de twee fregatten, die Nederland aan de Verenigde Arabische Emiraten heeft verkocht. Die schepen worden bij De Schelde in Vlissingen opgebouwd. De be drijfsschool, het Zeeland College en de Koninklijke Marine zorgen voor de oplei ding van de matrozen en machinedrijvers voor de fregatten. „Een prachtige uitda ging" meent Roelse. Hoezeer het gewone beroepsonderwijs er ook naar streeft de opleidingsprogram ma's te laten aansluiten op de eisen van het bedrijfsleven, Roelse is ervan over tuigd dat voor het type opleidingen dat de bedrijfsschool van de Schelde Groep ver zorgt een markt blijft bestaan. „Dat is een kenmerk van onze school: je ziet het am bacht er nog in zitten.Het bestaansrecht van de school wordt volgens Roelse ook bewezen door het gemak waarmee de ge slaagde leerlingen een baan vinden. „Voor een goed vakman is altijd werk." Dat werk is voor de leerlingen die nu een opleiding aan de bedrijfsschool volgen in tegenstelling tot hun voorgangers niet tot in lengte van jaren in Midden-Zeeland te vinden. Roelse: „Daar proberen we in de oplei ding aandacht aan te besteden. Vandaag de dag heb je niet zo makkelijk meer een baan voor je hele leven. Je zult flexibel moeten zijn als je werk wilt houden en je zelf wilt ontplooien. Dat betekent ook eens buiten Zeeland kijken, misschien zelfs in het buitenland." Ben Jansen .«iffc'Ö iff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 22