Leraren helpen mee aan een revival van de geest Tussen oud en steeds nieuwer onderwijs donderdag 9 januari 1997 De samenleving eist vooruitgang. Maar remt met starre regels. Toch staat het onderwijs niet stil. Heen en weer ge slingerd tussen oud en steeds weer nieuwer, boe melt het verder op het spoor van de ontwikke- lingsdrang. Dat eist tol. Leerkrachten komen, met het klimmen der jaren, opgebrand aan de kant te staan. En leer lingen zakken, steeds jeug diger, verdwaald door de bodem. Niet nodig, zegt de Middel burgse wijsgeer Arnold Cornells in deze PZC-on- dei~wijsbijlage. Juist de ou dere leerkracht kan de school vitaliseren. Door nieuwe generaties te leren hoe je moet 'sturen'. Maar dan moet het verstand wel ruimte maken voor het ge voel. Ondertussen leveren aca demies ieder jaar een lich ting kersverse leerkrach ten af. Acht van hen, afgestudeerd aan de Hoge school Zeeland, vertellen met welke impulsen zij het basisonderwijs hopen te verrijken. Verder aandacht voor nieuwe, beproefde en curi euze vormen van onder- wijs-beweging: van bedrijfsschool tot studen tendispuut, van leerplicht ambtenaar tot het enige meisje in de klas. Arnold Cornells: „Het onderwijs van nu leidt op voor de 20ste eeuw, terwijl we op weg zijn naar de 21ste. De gevolgen zijn catastrofaal. We worden ziek. Want als je met oude ideeën in een nieuwe we reld leeft, ontwikkel je een cultuumeuro- se. Dan weet je niet meer waar je bent, of wat je bent. Erger: je weet niet eens meer wie je bent. We verdwalen. En dan krijg je last van angst, boosheid of verdriet. Maar daarmee hoeven we niet naar de psychia ter. Beter onderwijs, dat is de enige reme die." In zijn kenniscentrum, ondergebracht in een riant monumentenpand in het hart van Middelburg, leunt prof. dr. Arnold Cornells zelfverzekerd achterover. Zijn wijsgerige wereldvisie wint stormender hand terrein. Er gaat geen maand voorbij zonder dat hij nieuwe reeksen spreekbeurten in zijn agenda kan noteren. Cornelis is een graaggeziene gast op de vele symposia en studiedagen waar leerkrachten zich be zorgd afvragen hoe ze nog een beetje ple zier in hun werk kunnen houden. Maar ook functionarissen van overheidsinstel lingen en gezelschappen uit het bedrijfs leven hangen aan zijn lippen. „De wereld", doceert hij, „is onderhevig aan een enorme versnelling. Niemand kan voorspellen hoe die er over tien jaar uit ziet. Veel mensen schrikken daarvan. Want dat betekent verandering. Daar ga je aan kapot. Er is maar één manier om verandering te overleven: leren. Dat is al tijd zo geweest. En het wordt steeds be langrijker. Want in de volgende eeuw gaat alles nog sneller. De wereld verandert zo snel dat scholen af moeten van het denken in regels en nor men die door de samenleving worden op gelegd. Feiten in het hoofd stampen heeft geen zin meer. Normen hebben afgedaan. Het gaat nu om de waarden. Zelfontplooi ing is geen kweste van voldongen feiten, maar van kiezen uit mogelijkheden. Daarom moet het onderwijs ons sturen le ren. Niet met het verstand, maar met het gevoel. Dat gaat niet zomaar. Onderwijs wordt twee keer zo duur. „Maar dat geld zijn we anders aan ziek zijn kwijt. Het land dat het meest op onderwijs bespaart, telt de meeste zieken." De boodschap klinkt het onderwijs als muziek in de oren. Bezien vanuit de nieu we wereldvisie, waarmee filosoof, ken nistheoreticus en auteur Cornelis de gees ten weer helder probeert te maken, is er geen speld tussen te krijgen. Zijn kennist heorie van de stabiliteitslagen van de cul tuur wijst het gevoel aan als de oudste en enige bron van kennis. Het gevoel stuurt ons, steeds weer, de goede kant op. Als we op cle verkeerde weg zijn produceert het angst, boosheid of verdriet. Vervelend, maar wel bijzonder nuttig. Want dankzij die waarschuwingssignalen kunnen we bijsturen, maar dan moet het onderwijs ons eerst wel leren hoe we de macht over het stuur kunnen krijgen. Diskette Domheid, zegt Cornelis, bestaat niet. Ie der mens weet van nature hoe hij zijn ta lent kan ontplooien. Maar dan moet hij wel eerst de taal leren. Anders begrijpt hij niets van de informatie die op hem af komt. Het is net als met een computer. „Opvoeden, dat is copieer naar a:. Het kind is een lege diskette. Die moet eerst worden geformatteerd. Anders kan die niets met de informatie. Het kind moet de codes leren waarin gecommuniceerd wordt. Vroeger deed de moeder dat: ze leerde haar kind de moedertaal. Inmid dels is de wereld zo ingewikkeld gewor den dat je aan die natuurlijke taal niet ge noeg hebt. Je moet nog meer talen kennen: de taal van de wiskunde, de taal van de computer, de taal van je vak... Dat gebeurt op school. Maar dat is niet genoeg." „Een leraar leert een kind volgens de re gels denken. Maar de fundamentele taak van de leerkracht is de leerling te bevrij den van angst, boosheid en verdriet. Want als je daar last van hebt, kun je niet leren. De leerkracht moet angst beantwoorden met geborgenheid, boosheid met recht vaardigheid, en verdriet met zingeving. Dat is het kenmerk van basisvorming: kinderen leren hun emoties sturen. Oude re leraren zijn daar het best toe in staat. Tenzij hun ontwikkeling is geblokkeerd, hebben ze het inzicht, de visie en de over tuigingskracht verworven die nodig zijn om anderen stuurkunst te leren. Zij zijn het best in staat ons te laten inzien wat ons wereldbeeld en ons zelfbeeld is, en ons te leren hoe we koers kunnen houden op het pad naar zelfverwezenlijking. Maar de 20ste eeuw geeft hen daar de kans niet voor." Stuurkunst „In deze eeuw is de leerkracht geen stuur- der, maar uitvoerder van een verouderd sociaal regelsysteem. Dat dwingt hem de leerling de regels bij te brengen. Maar dat wil hij niet meer. Telkens wanneer hij bo ven het regelsysteem uitgroeit, wordt hij er weer met de neus opgedrukt: op eind examens, Cito-toetsen, voortdurende re gulering. Daarom hebben leerkrachten het zo druk. Ze branden op en worden af geschreven. Al die leerkrachten zijn na hun 55ste ziek. Dat komt omdat ze hun werk niet kunnen doen zoals ze dat ge voelsmatig willen. Maar wanneer ze in plaats van 24 nog maar 20 hoofdstukken Professor dr. Arnold Cornelis: Het land dat het meest op onderwijs bespaart, telt de meeste zieken. foto Lex de Meester behandelen, omdat ze geen goeie uitvoer ders meer zijn, wil dat niet zeggen dat ze slechte leraren zijn. Integendeel, juist dan hebben ze tijd om leerlingen stuurkunst bij te brengen." „Het beeld dat Cornelis geeft kan rich tinggevend zijn bij het zoeken naar ant woorden op de vraag hoe het onderwijs leerlingen moet voorbereiden op de toe komst. Hij heeft een boodschap voor leer krachten", concludeert het landelijk Fo rum Vitaal Leraarschap. De onderwijs- inspecteurs van het disctrict Zuid-Neder land willen er dan ook het fijne van weten Deze week kregen ze een voordracht van hem. Geboren in IJzendijke, werd Arnold Cor nelis leraar Frans in Terneuzen. Om zich vervolgens tot de filosofie te bekeren. Hij bekleedt een leerstoel aan de Vrije Uni versiteit Brussel en doceerde aan de uni versiteiten in Gent, Groningen en Am sterdam. Hij geniet inmiddels faam als begenadigd entertainer die zijn eye-ope- ners als kwinkslagen het publiek in strooit. Maar het is in de eerste plaats zijn boodschap die furore maakt. Het boek waarin hij zijn wereldfilosofie ontvouwt - De logica van het gevoel - is gouden han del. Tijdens zijn voordrachten vindt de pil, 766 bladzijden dik, gretig aftrek. Er is inmiddels een zevende druk van versche nen. Extern geheugen De mens wordt steeds slimmer. Niet dat hij vroeger dommer was. Zijn gevoel wist alies al, leert de filosofie van Cornelis. In het gevoel ligt oneindig veel kennis beslo ten. Maar dat is kennis waarvan we ons niet bewust zijn. Anders gezegd: het zijn mogelijkheden die we niet zien. Zoals een schaker zijn partij opgeeft hoewel hij ge wonnen staat. Leren betekent: nieuwe mogelijkheden zien. De mens heeft in middels zoveel geleerd dat we onze we tenschap, verbrokkeld in specialismen, met geen mogelijkheid meer overzien. Want al die kennis ontwikkelt zich buiten ons om. Ze stapelt zich op in de cultuur: ons extern geheugen. Daaruit komt zo veel informatie op het individu af, dat het onmogelijk is die te verwerken. Wil je als individu tot zelfverwenlijking komen, dan moet je het feitenbombarde ment van de maatschappij negeren, en zelf het heft in handen nemen. Daar komt het onderwijs-aspect van Cornelis' bood schap op neer. Zelf de informatie ophalen die je nodig hebt om in het woud van ver scheidenheid je weg te bepalen. Maar dan moet je wel weten welke kant je op wil. Daarvoor moet je dan bij je gevoel te rade gaan. Want dat bevat het verborgen pro gramma dat bepaalt waar je heen wil. Zo maak je je eigen kaart, even uniek als je vingerafdruk. Communicatieve zelfstu ring, heet dat in de nieuwe wereldfilosofie van Cornelis. Vastgeroest onderwijs in bedrijf meisjes en techniek leren op de leerwegen steun voor spijbelaars commercie in de klas De 20ste eeuw, oreert de filosoof, heeft van dat alles niets begrepen. „Die snapt niets van de menselijke geest. We produ ceren depressiviteit en verslaving. Dat komt omdat de 20ste eeuw vastgeroest zit aan een verouderd sociaal regelsysteem. Die eeuw denkt in normen, en verwart die met waarden. Het gevolg is een catastro faal leerproces. Normen zijn niet abso luut. Ze worden door de maatschappij opgelegd. Daar komt geen menselijke ontplooiing uit voort. Want normen zeg gen niet of iets waar. goed of mooi is. Dat kan alleen ons gevoel. De waarden komen uit ons gevoel. En zijn altijd geldig. Het kenmerk van waarden is dat ze het indivi du de ruimte geven zijn unieke persoon lijkheid te ontwikkelen." Daar is, oordeelt Cornelis, deze eeuw niet veel van in huis gekomen. „Deze eeuw was een blinde eeuw. Die heeft met volle vaart vooruit, sturend op de achteruit kijkspiegel, een spoor van vernieling na gelaten: oorlogen, econ'omische crises en milieurampen. De maatschappijen had den allemaal dezelfde kenmerken: het in dividu was niets, de maatschappij regelde alles. Dat de een zich nazi noemde, de an der communist, de ander katholiek en de volgende kapitalist, dat was slechts een dun laagje vernis. Waar het om ging was dat het individu moest gehoorzamen en zwijgen. Het moest voldoen aan stan daardnormen die door de maatschappij werden opgelegd. De 20ste eeuw denkt in feitenterwijl het er om gaat de mogelijk heden te zien." Collegezaal Maar het tij is aan het keren. Er breekt een nieuw tijdperk aan. „De 21ste eeuw is de eeuw van de revival van de geest." In het onderwijs staan de eerste veranderingen al op stapel: de school wordt studiehuis, de docent wordt coach en de leerling gaat zelfstandiger leren. Oudere leerkrachten, voorspelt Cornelis, krijgen straks weer lol in het leven. Die hoeven dan nog maar half zoveel uren les te geven .Voor het ove rige zijn ze stuurder. En dat begint alle maal in Nederland. Want dat is een fantastisch knooppunt van kennis. „De mensen zij n hier bijzonder gretig om te le ren. Daarom heb ik mijn boek niet, zoals gebruikelijk in de wetenschap, in het En gels, maar in het Nederlands geschreven. Ik beschouw Nederland als mijn college zaal." Henk Postma illustratie Cor de Jonge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 21