De Zeeuwse Stromen herrijst De zoutstrooiers maken overuren PZC zeeland donderdag 2 januari 1997 s 16 Film over Oudelande boven water Iraniër na twee jaar asielcentrum in hongerstaking Kans op onderzoek naar relatie tussen Veere en Schotland Werkgroep in Goes dringt aan op bouw van parkeergarage Eigenaren afgebrand complex Renesse willen nieuwbouw snel gereed hebben Filmdag van onze verslaggever Herre Stegenga RENESSE - In rap tempo her rijst hotel De Zeeuwse Stromen in Renesse uit het as. De nieuwe eigenaren, het duo Leo van Vliet en Cees Dogger, hebben haast: ze willen tussen juli en augustus van dit jaar de deuren weer ope nen. Het nieuwe onderkomen, een ontwerp van Zeelenberg Ar chitectuur, telt aanmerkelijk meer kamers en voorzieningen dan het in juli '96 afgebrande hotel. Het personeelsbestand wordt voorlopig niet uitgebreid. Door efficiënter te werken hoopt Van Vliet het met de 27 vaste krachten (in de zomer aangevuld tot 55) te kunnen klaren. De gemeente en cle Stichting Re nesse zijn inmiddels akkoord met de nieuwbouwplannen. Ook de omwonenden zijn in kennis gesteld. De reacties zijn tot dusver positief, laat Van Vliet desgevraagd weten. De be doeling is van De Zeeuwse Stro men-nieuwe stijl een sfeervol hotel en congrescentrum te ma ken. Dat wil zeggen: veel glas, grote, ronde tafels ('heel oneco nomisch') en houten vloeren. „Met wat Toscaanse invloe den". licht Van Vliet toe. Voorde kenners: de 'hoogpolig tapijt strategie" wordt achterwege ge laten. Geïntegreerd Ook het aanzicht wordt 'klant vriendelijker' en heel anders dan het vorige pand, dat een aanschakeling was van uitbrei dingen. Het aantal hotelkamers wordt vermeerderd van 37 tot 80. Verder worden onder meer een nieuw binnen- en buitenbad aangelegd, een sauna, en bil jartkamer, een bibliotheek en enkele 'leeshoekjes'. Nieuw zijn de 'solariaruimten' ('voorheen stond er alleen een zonnebank') en de fitness-kamer. Hotelgas ten en congresgangers zullen el kaar niet voor de voeten lopen, beweert Van Vliet. „Die twee delen houden we gescheiden." De congreszalen zijn aangepast aan moderne eisen met bijvoor beeld video en internet. Een klein deel van het vorige ge bouw dat de brand getrotseerd heeft, woi'dt geïntegreerd in het nieuwe geheel. Dit stelt echter niet zoveel voor, vindt van Vliet. „Twee vloeren en een staalcon structie. Dat is alles." Net na de overname door Van Vliet en Dogger ging De Zeeuw se Stromen in vlammen op. De financiële situatie van de vorige eigenaar was niet gezond, stelt Van Vliet. „Het was een renda bel bedrijf maar de noodzaak van nieuwe investeringen is te laat ingezien." De nieuwe eige naren zijn razendsnel te werk gegaan. Om toch gasten te kun nen blijven ontvangen, werd tij delijk een paviljoen geplaatst. Een oplossing die tot tevreden heid stemt. Van Vliet: „Met de kerst zat het bijvoorbeeld lek ker vol." van onze verslaggever Conny van Gremberghe TERNEUZEN - „Hallo, hallo, hier met de twintig. Kan ik af komen om te laden? Is de nieuwe vracht al binnen?" Pieter Ber- voets, één van de coördinatoren van de gladheidbestrijding in Terneuzen, trekt de microfoon van het communicatiesysteem naar zich toe en geeft de chauf feur van wagen twintig te ken nen dat-ie zonder problemen weer om een vrachtje zout kan komen. Terwijl hij het zegt rijdt wagen negen met een ladinkje het terrein van de gemeente werkplaats af op weg naar de glibberige Terneuzense fietspa den. „Het is op dit moment een gek kenhuis. Het ene telefoontje na het andere. Mensen vragen zich af waarom we nog niet bij hun in de straat geweest zijn. Tja, in het merendeel van de straten in de kernen van de gemeente Ter- neuzen zijn we wel al geweest, ik denk dat we 85 procent van de wegen gehad hebben, maar eh, met een pak zout is de ijslaag nog niet weg. Dan moet er ook nog wel wat verkeer overheen, dan moet het zout kunnen in werken. Gebeurt dat niet, dan heeft het strooizout ook niet al te veel nut", legt Bervoets uit. De Terneuzense gemeentewer kers belast met de gladheidbe strijding zijn sinds zondag, toen het plots begon te ijzelen, non stop in de weer geweest. In ploe gendiensten proberen ze met vier grote strooiwagens en twee fietspadstrooiers het wegennet binnen de bebouwde kommen van de gemeente Terneuzen be rijdbaar te houden. „Makkelijk is dat niet. De grote doorgaande wegen, waar wat verkeer over gaat, die zijn goed te doen. Maar de minder drukke wegen, in de wijken. Ja, die zijn soms voor de strooiwagens ook niet. te berij den. Dan glijden onze wagens als ballen in een flippermachine tussen de goten." Tachtig ton In amper een week tijd hebben de Terneuzense gladheidbe strijders zo'n 80 ton vacuüm- zout op de wegen en fietspaden gedeponeerd. Alczo, de grootste leverancier van strooizout in Nederland, doet goede zaken. In Terneuzen wordt echter met smart gewacht op een nieuwe voorraad die uit Ossendrecht moet komen. Bervoets: „Ik denk dat het in andere gemeenten niet anders is. In razend tempo zijn we door onze voorraad heengeraakt. Ik moet zeggen dat het weer de voorbije dagen echt extreem is geweest. Vorige winter was het erg, maar dit keer... Eerst vorst, een kleine dooiaanval en dan amper 12 uur later weer fors vriezen, vervol gens nog wat sneeuw en ja, dan kun je strooien, maar veel effect heeft dat niet. Zeker niet als de mensen binnen blijven en him autootje laten staan. Het liefst zouden wij hebben dat de men sen even de weg opgingen, maar ja dat is ook niet reëel." De gladheidbestrijding is inNe- derland redelijk goed geregeld. Alle wegbeheerclers hebben in deze een taak. Rijkswaterstaat en de provincie houden de we gen die zij beheren ijsvrij door soms nog vóór de weergoden toeslaan nat te strooien met cal- ciumchloride. Deze vorm van gladheidbestrijding, een pre ventieve, is kostbaar, vereist de inzet van veel materieel en wordt dan ook alleen toegepast op de grotere wegennetten. De gemeenten en de waterschap pen strooien hoofdzakelijk droog, met zout, nadat koning Winter in alle hevigheid heeft toegeslagen. „Preventief strooien is voor ge meenten niet te doen. Rijkswa terstaat beheert in deze regio 160 kilometer. Wij moeten al leen in de gemeente Terneuzen al zo'n 600 kilometer weg en pad begaanbaar houden. Daar zit het grote verschil", legt Ber voets uit. Weer gaat de telefoon. Waarom men het Schuberthof nog niet gedaan heeft. Bervoets kijkt op zijn rijschema's het een en ander na. „Daar zijn we wel al geweest", constateert hij. Wagen twintig rijdt het terrein op. Voor een verse lading'zout. De voorbije winter werd er 206 ton van het goedje over de Terneuzense we gen verspreid. Als het weer niet op korte termijn omslaat ziet het er naar uit dat dat record snel gaat sneuvelen. Goed voor het milieu is het strooigoed niet. Dat weten de mannen van het Terneuzense facilitair bedrijf als geen ander. Als het voorjaar er aankomt zijn zij het die de schade aan de wegbermen weer mogen verhelpen, die de wegen weer mogen opknappen. Zo blijven ze bezig. Deze tekening laat zien hoe de nieuwbouw van hotel De Zeeuwse Stromen in Renesse eruit zal zien. foto Pieter Honhoff van onze verslaggever Herre Stegenga BURGH-HAAMSTEDE - Een Iraanse inwoner van het asielzoekerscentrum in Burgh-Haamstede, M. T. Af zal Asr, is een honger- en dorststaking begonnen met als doel meer duidelijkheid te krij gen over zijn kansen op een verblijfs vergunning. Afzal Asr heeft afgelopen zondag zijn mond dichtgenaaid. Vol gens AZC-medewerker Harry van der Aa wordt deze week bekeken of de Ira niër op enigerlei wijze kan worden ge holpen. De hongerstaking duurt al vanaf 18 de cember. De dorststaking is sinds zon dag een feit. De actie van Afzal Asr richt zich tegen de IND (de Immigratie- en Naturalisatiedienst), onderdeel van justitie. De Iraniër verblijft al 2 8 maan den in Nederland en wil weten waar hij aan toe is, li cht Van der Aa toe. Hij toont begrip voor de situatie van de AZC-be- woner maar vraagt zich af of de staking - resultaat oplevert. „In deze periode van het jaar werken de departementen niet zo hard. Bovendien is Afzal Asr één van de duizenden." Of het azc zelf hulp kan bieden, betwijfelt hij eveneens. „Wij verzorgen natuurlijk: alleen de opvang." Twee maanden geleden naaide een an dere asielzoeker uit Burgh-Haamstede zijn mond dicht, de Afghaan Abdul Za- hir Banai. Hij wilde naar een buiten landse vredesconferentie maar kreeg geen toestemming omdat zijn papieren niet in orde werden bevonden. De actie van Banai had succes: na een ééndaagse hongerstaking kreeg hij groenlicht voor zijn reis. van onze verslaggever Ab van der Sluis VEERE - Er komt wellicht een wetenschappelijke studie naai de handelsbetrekkingen tussen Schotland en Veere. Het initia tief daartoe is afkomstig van professor T. C. Smout die ver bonden is aan de Schotse Uni versity at St. Andrews. De ge meente Veere is positief over het onderzoek, dat zich vooral richt op de commerciële en sociale as pecten van de Schotse Stapel (opslagplaats van koopwaren) in Veere. Deze week trok de gemeente raad zesduizend gulden subsi die uit voor een vooronderzoek. Eerdere studies hadden betrek king op de stapel zelf. Het voor onderzoek is nodig om nieuwe subsidies te kunnen aanvragen bij de Europese Gemeenschap. De laatste belangrijke studies naar de Schotse stapelmarkt in Veere en andere plaatsen in Ner derland in de zestiende, zeven tiende en achttiende eeuw wa ren aan het begin van deze eeuw cloor Davidson en Grey (1909) en in 1910 door Rooseboom. De ze onderzoeken gingen in op de stapel zelf en veel minder op de betekenis van de stapel op eco nomisch en politiek terrein. Professor Smout wil voor zijn onderzoek twee academici in schakelen: professor Rab Hous ton van de University at St. An drews en di'. Victor Enthoven, die verbonden is aan de Univer siteit van Leiden. De door Smout voorgestelde studie zal wezenlijk verschillen van eer der gehouden onderzoeken. Dat heeft onder meer te maken met nieuwe analysetechnieken die ter beschikking staan om eco nomische uitgangspunten tè be studeren zodat er nieuw licht geworpen kan worden op de handelsbetrekkingen tussen cle landen rond de Noordzee. Archieven Daarnaast zijn er meer deelstu dies over de Nederlands-Schot se handel, industrie en samenle ving gepubliceerd, waardoor wetenschappers nu in staat zijn de stapel beter in een context te plaatsen over een periode van uitgesproken economische ver anderingen. Tenslotte is er een overvloed aan documentatie zo wel in Schotland als Nederland over de economische, sociale en culturele betrekkingen tussen de twee landen. Alle Schotse schepen die Veere aandeden in de periode 1500-1810 zijn gere gistreerd en in te zien in de ar chieven van Middelburg. De studie wil antwoord geven op de vraag wat de economische en sociale verbanden waren tus sen Schotland en Nederland in de genoemde periode. Duide lijkheid moet er verder komen over hoe belangrijk het han delsprivilege was voor de Schots-Nederlandse handel in de periode erna. Waren de rela ties tussen de Schotten en Ne derland harmonieus of niet Welke rechten hadden migran ten en wat was het 'overzeese' leven voor Schotten in Neder land Waarom werd juist Veere een stapelplaats en wat had dat tot gevolg voor de lokale econo mie Veere kwam tot bloei door visse rij, handel en scheepvaart, waarbij de Schotse Stapel een grote rol heeft gespeeld. In het stadje zelf staan nog huizen uit die tijd: De Schotse Huizen 'Het Lammeken' en 'De Struys', die hebben gediend als woning voor Schotten. Wethouder M. Brou wer-te Roller suggereerde deze week dat de huizen wellicht als onderdak kunnen dienen voor de onderzoekers als zij in Veere zijn. Prof Houston zal wellicht zes a acht weken in Veere door brengen om de archieven van Veere en Middelburg te bestude ren. Ook sloot de wethouder niet uit dat er op tei'mijn een docu mentatiecentrum komt. In de Schotse Huizen was tot voor kort een museum gevestigd. Kolonie Maximilliaan van Bourgondië wist in 1541 gedaan te krijgen dat de Schotse koning Jacobus de Vijfde Veere als Schotse sta pelplaats voor de Lage Landen aanwees. Hierdoor kreeg Veere een Schotse kolonie die eigen wetten had en er een eigen rechtspraak op nahield. De Schots-Engelse oorlog van 1542 maakte een einde aan de over- eenkomst omdat Karei de Vijfde j de Engelsen steunde. Pas in 15 7 8 kwam er een nieuw Stapel contract. Tussen 1668 en 1676! was de stapel te Dordrecht ge vestigd; hierna weer in Veere, maar de Schotse handel bereik te niet meer de bloei van vroeger. In 1799 werd het stapelcontract vervallen verklaard. Vier jaar daarvoor waren de Schotten ei-I genlijk al vertrokken. Met de opheffing van de Schotse Stapel! verdween de laatste handels- glorie uit Veere. van onze verslaggever Frank Balkenende GOES - Goes heeft dringend be hoefte aan een parkeergarage onder de oostvest of het huidige parkeerterrein Oostwal. Dit wordt gesteld in een rapport van de werkgroep Bereikbaarheid, die functioneert onder de para plu van het overleg Binnen stadspartners. Het Goese colle ge van B en W loopt echter niet- warm voor zo'n ondergrondse parkeergarage. Het wil eerst be staande parkeervoorzieningen verbeteren, pieken afvlakken en het fietsgebruik stimuleren door extra stallingen. Dat standpunt is tegen het zere been van de Goese Middenstands Centrale (GMC). Voorzitter R. Berks vreest dat de parkeerkel der op de lange baan wordt ge schoven. Op piekti jden heeft de koopstad Goes duizend extra parkeer plaatsen nodig, blijkt uit een onderzoek van de werkgroep Bereikbaarheid. Nieuw te scheppen plaatsen moeten aan de oostzijde van de binnenstad komen, omdat de meeste parkeerruimte zich nu in het westen en zuidwesten bevindt (inclusief de toekomstige par keergarage in het Bekhof) en de balans niet verder in die rich ting mag doorslaan. Om die re den is de bouw van een parkeer kelder onder de oostvest of de Oostwal noodzakelijk, oordeelt de werkgroep. Reactie In een reactie op het rapport schuift het dagelijks gemeente bestuur de verlangde parkeer kelder naar de toekomst. Het college wil eerst schipperen met de bestaande ruimte en later be zien of zo'n dure voorziening nog urgent is. Een parkeerkel der met vierhonderd plaatsen kost naar schatting acht miljoen gulden. Volgens de werkgroep is de deze voorziening financieel haalbaar. Van de drie scenario's vertoont er één een gat van bijna vier ton. Dat zou kunnen wor den gedicht door parkeenvinst van andere terreinen te gebrui ken. In de andere twee varian ten speelt de parkeerkelder quitte of draait hij met 240.000 gulden winst. Volgens GMC-voorzitter Berks, lid van zowel de werkgroep als het binnenstadsoverleg, toont het rapport de noodzaak van een parkeerkelder keihard aan. „Wethouder Linssen heeft laatst nog in een interview ge zegd: zorg dat de kades er liggen voordat de schepen komen. Goes moet als regionaal koop centrum zijn concurrentieposi tie veiligstellen en verbeteren, dus is het belangrijk dat er vol doende parkeerplaatsen zijn." Berks voorziet bovendien pro blemen als bestaande terreinen waar nu niet of weinig moet worden betaald, voor kort par keren worden bestemd. „Dan verdrijf je de mensen die werken in de binnenstad. Die moeten ook ergens hun auto kwijt. Een parkeerkelder vermindert de druk op de terreinen voor lang- parkeren." Het rapport doet daarvoor wel een aanbeveling: in de omgeving Marconistraat ruimte voor langparkeerders vrijmaken. Piekdagen De bouw van een parkeerkelder moet volgens de aanbevelingen hand in hand gaan piet een beter gebruik van bestaande parkeer plaatsen en het afvlakken van parkeerpieken. Verbetering is mogelijk door stapsgewijs be taald parkeren in te voeren op het Hollandiaplein, Oude Sin gel, Molenplein, Frans den PIol- landerlaan, Voorstad en een stukje nog" 'onbetaald' Koepoort Betaald parkeren kan direct worden ingevoerd, maar ook valt te denken aan de inzet van deze terreinen op piekdagen (dinsdag en zater dag). Ook oppert de werkgroep een tussenvorm, zoals wisselen de tarieven per dag. Een evenwichtiger parkeerdruk valt verder te bereiken door op rustige dagen meer consumen ten te trekken. Dat kan onder meer door de invoering van een tweede weekmarkt op de rela tief stille vrijdag, waarvoor dan wellicht de zaterdagmarkt moet wijken. Gevolg is wel dat de parkeerplaatsen op de Grote Markt een dag extra vervallen en dat problemen ontstaan met huwelijksstoeten, want vrijdag is trouwdag bij uitstek. Een structurele tweede koopavond acht de werkgroep niet haal baar. Ook de maandag is aantrekke lijker te maken. Daarvoor moe ten meer winkels open zijn en zijn publiekstrekkers zoals een curiositeitenmarkt op (zomer- )maandagen nodig. Gratis par keren op maandag is een andere mogelijkheid. De klapbank in Oudelande, waar dorpsbewoners de laatste nieuwtjes uitwisselen. foto Pieter Honhoff van onze verslaggeefster Caroline Moerland OUDELANDE - Een zonnige dag in 1967 in Oudelande. Een boer rijdt op een tractor met daarachter een kar vol appel- kisten. de burgemeester schiet op de liggende wip achter het café annex kapperszaak en op een bijeenkomst van de vrou wenvereniging dragen bijna al le leden nog klederdracht. Het zijn plaatjes uit een film over Oudelande die afkomstig is uit het Borselse gemeentearchief. Het beeldverhaal wordt zater dag 11 januari vertoond. Voor zover de dorpsraad weet, is dat de première. Dorpsraadvoorzitter F. Jansens is tevens oprichter van de Stich ting Behoud Gegevens Oude lande. Hij heeft al heel wat ma teriaal verzameld dat kan bijdragen aan de geschied schrijving over het dorp. Zo wist hij een ongeveer vijftig jaar ou de diaserie boven water te halen van de vroegere dorpsfotograaf. En ook kwam hij tot de ontdek king dat er nog een film bestond over Oudelande uit 1967 van een onbekende maker. Diapresentatie Dorpsbewoners en andere be langstellenden kunnen zowel de dia's als de film zaterdag 11 .ja nuari gaan bekijken. Dan is er vanaf 20.00 uur een bijeen komst in dorpshuis d'n Ostpit. De Borselse amateur-historicus Jan de Ruiter geeft bovendien een diapresentatie over de ge schiedenis van Oudelande. Jan sens hoopt dat de dia- en film beelden veel verhalen zullen losmaken bij de (ex-)bewoners van Oudelande. Dat levert niet alleen nieuw materiaal op voor de stichting, maar bevordert ook het contact tussen de men sen uit het dorp. De ongeveer veertig minuten durende film is overigens vooral boeiend voor wie een band heeft met Oudelande, Een verhaal zit er niet in, de beelden moeten het vooral hebben van de herken baarheid. Eén voor één ver schijnen de toenmalige inwo ners van het dorp in beeld. Ze komen speciaal hun huis uit om te poseren voorde camera, soms onwennig lachend. Af en toe praten ze ook tegen de filmer, maar de geluiden zijn niet gere gistreerd. Voor de vertoning van zaterdag 11 januari zijn de beel den opnieuw van commentaar voorzien door iemand die bijna alle mensen op de film nog kent. ZIERIKZEE - Het CJV houdt op zaterdag 4 januari weer een filmdag voor de jeugd in de gro te zaal van gebouw de Driehoek in Zierikzee. Kinderen tot en met acht jaar zijn welkom bij de vertoning van de Disneyfilm Toy Story van 14.00 tot 16.00 uur. Voor de kinderen vanaf negen jaar wordt van 19.00 tot 21.30 de spannende film Ace Ventura vertoond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 34