Roep om parkeergarage in Goes
Hotel De Zeeuwse Stromen
in Renesse herrijst uit de as
PZC
Film over Oudelande boven water
De zoutstrooiers
maken overuren
Iraniër na ruim twee
jaar asielcentrum
in hongerstaking
Kans op onderzoek
naar relatie tussen
Veere en Schotland
zeeland
16
B en W voelen weinig voorplan realiseren extra ruimte auto's in centrum
donderdag 2 januari 1997
van onze verslaggever
Frank Balkenende
GOES - Goes heeft dringend be
hoefte aan een parkeergarage
onder de oostvest of het huidige
parkeerterrein Oostwal. Dit
wordt gesteld in een rapport van
de werkgroep Bereikbaarheid,
die functioneert onder de para
plu van het overleg Binnen
stadspartners. Het Goese colle
ge van B en W loopt echter niet
warm voor zo'n ondergrondse
parkeergarage. Het wil eerst be
staande parkeervoorzieningen
verbeteren, pieken afvlakken en
het fietsgebruik stimuleren
door extra stallingen. Dat
standpunt is tegen het zere been
van de Goese Middenstands
Centrale (GMC). Voorzitter R.
Berks vreest dat de parkeerkel
der op de lange baan wordt ge
schoven.
Op piektijden heeft de koopstad
Goes duizend extra parkeer
plaatsen nodig, blijkt uit een
onderzoek van de werkgroep
Bereikbaarheid. Nieuw te
scheppen plaatsen moeten aan
de oostzijde van de binnenstad
komen, omdat de meeste
parkeerruimte zich nu in het
westen en zuidwesten bevindt
(inclusief de toekomstige par
keergarage in het Bekhof) en de
balans niet verder in die rich
ting mag doorslaan. Om die re
den is de bouw van een parkeer
kelder onder de oostvest of de
Oostwal noodzakelijk, oordeelt
de werkgroep.
Reactie
In een reactie op het rapport
schuift het dagelijks gemeente
bestuur de verlangde parkeer
kelder naar de toekomst. Het
college wil eerst schipperen met
de bestaande ruimte en later be
zien of zo'n dure voorziening
nog urgent is. Een parkeerkel
der met vierhonderd plaatsen
kost naar schatting' acht milj oen
gulden. Volgens de werkgroep is
de deze voorziening financieel
haalbaar. Van de drie scenario's
vertoont er één een gat van bijna
vier ton. Dat zou kunnen wor
den gedicht door parkeerwinst
van andere terreinen te gebrui
ken. In de andere twee varian
ten speelt de parkeerkelder
quitte of draait hij met 240.000
gulden winst.
Volgens GMC-voorzitter Berks,
lid van zowel de werkgroep als
het binnenstadsoverleg, toont
het rapport de noodzaak van
een parkeerkelder keihard aan.
..Wethouder Linssen heeft
laatst nog in een interview ge
zegd: zorg dat de kades er liggen
voordat de schepen komen.
Goes moet als regionaal koop
centrum zijn concurrentieposi
tie veiligstellen en verbeteren,
dus is het belangrijk dat er vol
doende parkeerplaatsen zijn."
Betaald
Berks voorziet bovendien pro
blemen als bestaande terreinen
waar nu niet of weinig moet
worden betaald, voor kort par
keren worden bestemd. „Dan
verdrijf je de mensen die werken
in de binnenstad. Die moeten
ook ergens hun auto kwijt. Een
parkeerkelder vermindert de
druk op de terreinen voor lang-
parkeren." Het rapport doet
daarvoor wel een aanbeveling:
in de omgeving Marconistraat
ruimte voor langparkeerders
vrijmaken.
De bouw van een parkeerkelder
moet volgens de aanbevelingen
hand in hand gaan met een beter
gebruik van bestaande parkeer
plaatsen en het afvlakken van
parkeerpieken. Verbetering is
mogelijk door stapsgewijs be
taald parkeren in te voeren op
het Hollandiaplein. Oude Sin
gel, Molenplein, Frans den Hol
landerlaan, Voorstad en een
stukje nog 'onbetaald'
Koepoort. Betaald parkeren
kan direct worden ingevoerd,
maar ook valt te denken aan de
inzet van deze terreinen op
piekdagen (dinsdag en zater
dag). Ook oppert de werkgroep
een tussenvorm, zoals wisselen
de tarieven per dag.
Evenwichtiger
Een evenwichtiger parkeerdruk
valt verder te bereiken door op
rustige dagen meer consumen
ten te trekken. Dat kan onder
meer door de invoering van een
tweede weekmarkt op de rela
tief stille vrijdag, waarvoor dan
wellicht de zaterdagmarkt moet
wijken. Gevolg is wel dat de
parkeerplaatsen op de Grote
Markt een dag extra vervallen
en dat problemen ontstaan met
huwelijksstoeten, want vrijdag
is trouwdag bij uitstek. Een
structurele tweede koopavond
acht de werkgroep niet haal
baar. Ook de maandag is aan
trekkelijker te maken. Daar
voor moeten meer winkels open
zijn en zijnpubliekstrekkers zo
als een curiositeitenmarkt op
(zomer)maandagen nodig. Gra
tis parkeren op maandag is een
andere mogelijkheid, evenals
kortingsacties van de midden
stand.
Om de voorgestelde maatrege
len te bekostigen, lijkt het de
De klapbank in Oudelande, waar dorpsbewoners de laatste nieuwtjes uitwisselen.
foto PieterHonhoff
van onze verslaggeefster
Caroline Moerland
OUDELANDE - Een zonnige dag in 1967
in Oudelande. Een boer rijdt op een trac
tor met daarachter een kar vol appelkis-
ten, de burgemeester schiet op de liggende
wip achter het café annex kapperszaak en
op een bijeenkomst van de vrouwenver
eniging dragen bijna alle leden nog kle
derdracht. Het zijn plaatjes uit een film
over Oudelande die afkomstig is uit het
Borselse gemeentearchief. Het beeldver
haal wordt zaterdag 11 januari vertoond.
Voor zover de dorpsraad weet. is dat de
première.
Dorpsraadvoorzitter F. Jansens is tevens
oprichter van de Stichting Behoud Gege
vens Oudelande. Hij heeft al heel wat ma
teriaal verzameld dat kan bijdragen aan
de geschiedschrijving over het dorp. Zo
wist hij een ongeveer vijftig j aar oude dia
serie boven water te halen van de vroegere
dorpsfotograaf. En ook kwam hij tot de
ontdekking dat er nog een film bestond
over Oudelande uit 1967 van een onbe
kende maker.
Dorpsbewoners en andere belangstellen
den kunnen zowel de dia's als de film za
terdag 11 januari gaan bekijken. Dan is er
vanaf 20.00 uur een bij eenkomst in dorps
huis d'n Ostpit. De Borselse amateur-his
toricus Jan de Ruiter geeft bovendien een
diapresentatie over de geschiedenis van
Oudelande. Jansens hoopt dat de dia- en
filmbeelden veel verhalen zullen losma
ken bij de (ex-)bewoners van Oudelande.
Dat levert niet alleen nieuw materiaal op
voor de stichting, maar bevordert ook het
contact tussen de mensen uit het dorp.
De ongeveer veertig minuten durende
film is overigens vooral boeiend voor wie
een band heeft met Oudelande. Een ver
haal zit er niet in, de beelden moeten het
vooral hebben van de herkenbaarheid.
Eén voor één verschijnen de toenmalige
inwoners van het dorp in beeld. Ze komen
speciaal hun huis uit om te poseren voor
de camera, soms onwennig lachend. Af en
toe praten ze ook tegen de filmen maar de
geluiden zijn niet geregistreerd.
Voor de vertoning van zaterdag lij anuari
zijn de beelden opnieuw van commentaar
voorzien door iemand die bijna alle men
sen op de film nog kent.
werkgroep zinvol een speciaal
parkeerfonds in te stellen. Een
voorstel dat het college van B en
W echter afwijst.
van onze verslaggever
Herre Stegenga
BURGH-HAAMSTEDE - Een
Iraanse inwoner van het asiel
zoekerscentrum in Burgh-
Haamstede, M. T. Afzal Asr, is
een honger- en dorststaking be
gonnen met als doel meer duide
lijkheid te krijgen over zijn kan
sen op een verblijfsvergunning.
Afzal Asr heeft afgelopen zon
dag zijn mond dichtgenaaid.
Volgens AZC-medewerker Har
ry van der Aa wordt deze week
bekeken of de Iraniër op eniger
lei wijze kan worden geholpen.
De hongerstaking duurt al van
af 18 december. De dorststaking
is sinds zondag een feit. De actie
van Afzal Asr richt zich tegen de
IND (de Immigratie- en Natura
lisatiedienst), onderdeel van
justitie. De Iraniër verblijft al
28 maanden in Nederland en wil
weten waar hij aan toe is, licht
Van der Aa toe. Hij toont begrip
voor de situatie van de AZC-be-
woner maar vraagt zich af of de
staking resultaat oplevert. ,,In
deze periode van het jaar wer
ken de departementen niet zo
Gewonden bij
frontale botsing
van onze verslaggever
IJZENDIJKE - Bij een ongeval
op Rijksweg 61 nabij IJzendijke
raakten dinsdagmiddag vier
mensen gewond. Het ongeluk
gebeurde toen een 21-jarige au
tomobiliste op de rijksweg een
voor haar rijdende auto wilde
inhalen en te laat een tegenlig
ger in het oog kreeg. Een fronta
le aanrijding met de auto van
een 77-jarige Duitse automobi
list was het gevolg.
Zowel de Axelse als de Duitser
liepen bij het ongeval lichte ver
wondingen op, maar konden na
behandeling van een arts ter
plaatse hun weg vervolgen.
Twee mensen die bij de Axelse in
de auto zaten troffen het wat
slechter. Zij moesten met snij-
wonden aan hun benen worden
overgebracht naar het Antoni-
us-ziekenhuis in Oostburg. Op
name bleek niet noodzakelijk.
Beide voertuigen werden zwaar
beschadigd.
hard. Bovendien is Afzal Asr
één van de duizenden." Of het
azc zelf hulp kan bieden, be
twijfelt hij eveneens. „Wij ver
zorgen natuurlijk alleen de op
vang."
Mond
Twee maanden geleden naaide
een andere asielzoeker uit
Burgh-Haamstede zijn mond
dicht, de Afghaan Abdul Zahir
Banai. Hij wilde naar een bui
tenlandse vredesconferentie
maar kreeg geen toestemming
omdat zijn papieren niet in orde
werden bevonden. De actie van
Banai had succes: na een één-
daagse hongerstaking kreeg hij
groen licht voor zijn reis.
Drankrijdster
ramt gevel Sluis
AARDENBURG - Een 57-jarige
automobiliste uit Knokke-
Heist heeft in de nacht van
maandag op dinsdag in be
schonken toestand de gevel van
een pand aan de Sint Anna-
straat in Sluis geramd.
Ze weigerde mee te werken aan
een ademanalyse. De vrouw-
moest haar rijbewijs inleveren.
Bovendien kreeg zij een rijver
bod van een etmaal en werd
naar huis gestuurd.
Roemeen viert
nieuwjaar in cel
SLUISKIL - De Terneuzense
politie hield woensdagochtend
in alle vroegte een 39-jarige
Roemeen aan in Sluiskil.
De man was dronken en werd
ter ontnuchtering ingesloten in
het politiebureau in Terneuzen.
Na betaling van een boete werd
hij op nieuwjaarsdag weer vrij
gelaten.
HEINKENSZAND
Kledingbeurs - In het gebouw
van Buurtvereniging Watervliet
(Van Cittersstraat) in Heinkens-
zand wordt van woensdag 15 tot
en met zaterdag 18 januari een
kinderkledingbeurs gehouden.
De openingstijden zijn woens
dag van 10 tot 15 uur, donderdag
en vrijdag van 9 tot 11.30 uur en
zaterdag van 10 tot 11.30 uur.
van onze verslaggever
Ab van der Sluis
VEERE - Er komt wellicht een
wetenschappelijke studie naar
de handelsbetrekkingen tussen
Schotland en Veere. Het initia
tief daartoe is afkomstig van
professor T. C. Smout die ver
bonden is aan de Schotse Uni
versity at St. Andrews. De ge
meente Veere is positief over het
onderzoek, dat zich vooral richt
op de commerciële en sociale as
pecten van de Schotse Stapel
(opslagplaats van koopwaren)
in Veere.
Deze week trok de gemeente
raad zesduizend gulden subsi
die uit voor een vooronderzoek.
Eerdere studies hadden betrek
king op de stapel zelf. Het voor
onderzoek is nocüg om nieuwe
subsidies te kunnen aanvragen
bij de Europese Gemeenschap.
De laatste belangrijke studies
naar de Schotse stapelmarkt in
Veere en andere plaatsen in Ne
derland in de zestiende, zeven
tiende en achttiende eeuw wa
ren aan het begin van deze eeuw
door Davidson en Grey (1909)
en in 1910 door Rooseboom. De
ze onderzoeken gingen in op de
stapel zelf en veel minder op de
betekenis van de stapel op eco
nomisch en politiek terrein.
Professor Smout wil voor zijn
onderzoek twee academici in
schakelen: professor Rab Hous
ton van de University at St. An
drews en dr. Victor Enthoven,
die verbonden is aan de Univer
siteit van Leiden. De door
Smout voorgestelde studie zal
wezenlijk verschillen van eer
der gehouden onderzoeken. Dat
beeft onder meer te maken met:
nieuwe analysetechnieken die
ter beschikking staan om eco
nomische uitgangspunten te be
studeren zodat er nieuw licht
geworpen kan worden op de
handelsbetrekkingen tussen de
landen rond de Noordzee.
Archieven
Daarnaast zijn er meer deelstu
dies over de Nederlands-Schot
se handel, industrie en samenle
ving gepubliceerd, waardoor
wetenschappers nu in staat zijn
de stapel beter in een context te
plaatsen over een periode van
uitgesproken economische ver
anderingen. Tenslotte is er een
overvloed aan documentatie zo
wel in Schotland als Nederland
over de economische, sociale en
culturele betrekkingen tussen
de twee landen. Alle Schotse
schepen die Veere aandeden in
de periode 1500-1810 zijn gere
gistreerd en in te zien in de ar
chieven van Middelburg.
Relaties
De studie wil antwoord geven
op de vraag wat de economische
en sociale verbanden waren tus
sen Schotland en Nederland in
de genoemde periode. Duide
lijkheid moet er verder komen
over hoe belangrijk het han
delsprivilege was voor de
Schots-Nederlandse handel in
de periode erna. Waren de rela
ties tussen de Schotten en Ne
derland harmonieus of niet
Veere kwam tot bloei door visse
rij, handel en scheepvaart,
waarbij de Schotse Stapel een
grote rol heeft gespeeld. In het
stadje zelf staan nog huizen uit
die tijd: De Schotse Huizen 'Het
Lammeken' en 'De Struys', die
hebben gediend als woning voor
Schotten toen in Veere de stapel
was gevestigd. Wethouder M.
Brouwer-te Roller suggereerde
deze week dat de huizen wel
licht als onderdak kunnen die
nen voor de onderzoekers als zij
in Veere zijn. Prof Houston zal
wellicht zes a acht weken in
Veere doorbrengen om de ar
chieven van Veere en Middel
burg te bestuderen. Ook sloot de
wethouder niet uit dat er op ter
mijn een documentatiecentrum
komt. In de Schotse Huizen was
tot voor kort een museum geves
tigd.
Kolonie
Maximilliaan van Bourgondië
wist in 1541 gedaan te krijgen
dat de Schotse koning Jacobus
de Vijfde Veere als Schotse sta
pelplaats voor de Lage Landen
aanwees. Hierdoor kreeg Veere
een Schotse kolonie die eigen
wetten had en er een eigen
rechtspraak op nahield. De
Schots-Engelse oorlog van 1542
maakte een einde aan de over
eenkomst omdat Karei de Vijfde
de Engelsen steunde.
Pas in 1578 kwam er een nieuw
Stapelcontract. Tussen 1668 en
1676, na vele moeilijkheden,
was de stapel te Dordrecht ge
vestigd; hierna weer in Veere,
maar de Schotse handel bereik
te niet meer de bloei van vroeger.
In 1799 werd het stapelcontract
vervallen verklaard. Vier jaar
daai-voor waren de Schotten ei
genlijk al vertrokken. Met de
opheffing van de Schotse Stapel
verdween de laatste handels
glorie uit Veere.
Deze tekening laat zien hoe de nieuwbouw van hotel De Zeeuwse Stromen in Renesse eruit zal zien.
foto PieterHonhoff
van onze verslaggever
Herre Stegenga
RENESSE - In rap tempo her
rijst hotel De Zeeuwse Stro
men in Renesse uit het as. De
nieuwe eigenaren, het duo Leo
van Vliet en Cees Dogger, heb
ben haast: ze willen tussen juli
en augustus van dit jaar de
deuren weer openen. Het nieu
we onderkomen, een ontwerp
van Zeelenberg Architectuur,
telt aanmerkelijk meer kamers
en voorzieningen dan het in ju
li '96 afgebrande hotel. Het
personeelsbestand wordt
voorlopig niet uitgebreid.
Door efficiënter te werken
hoopt Van Vliet het met de 27
vaste krachten (in de zomer
aangevuld tot 55) te kunnen
klaren.
De gemeente en de Stichting
Renesse zijn inmiddels ak
koord met de nïeuwbouw-
plannen. Ook de omwonenden
zijn in kennis gesteld. De reac
ties zijn tot dusver positief,
laat Van VU et desgevraagd
weten. De bedoeling is van De
Zeeuwse Stromen-nieuwe stijl
een sfeervol hotel en congres
centrum te maken. Dat wil
zeggen: veel glas, grote, ronde
tafels ('heel oneconomisch') en
houten vloeren. „Met wat
Toscaanse invloeden", licht
Van VUet toe. Voor de kenners:
de 'hoogpolig tapijt-strategie'
wordt achterwege gelaten.
Geïntegreerd
Ook het aanzicht wordt
'klantvriendelijker' en heel
anders dan het vorige pand,
dat een aanschakeling was van
uitbreidingen. Het aantal ho
telkamers wordt vermeerderd
van 37 tot 80. Verder worden
onder meer een nieuw binnen-
en buitenbad aangelegd, een
sauna, en biljartkamer, een bi
bliotheek en enkele 'leeshoek-
jes'. Nieuw zijn de 'solaria-
ruimten' ('voorheen stond er
alleen een zonnebank') en de
fitness-kamer. Hotelgasten en
congresgangers zullen elkaar
niet voor de voeten lopen, be
weert Van Vliet. „Die twee de
len houden we gescheiden."
De congreszalen zijn aange
past aan de moderne eisen met
bijvoorbeeld video en inter
net Een klein deel van het
vorige gebouw dat de brand
getrotseerd heeft, wordt geïn
tegreerd in het nieuwe geheel.
Dit stelt echter niet zoveel
voor, vindt van Vliet. „Twee
vloeren en een staalconstruc
tie. Dat is alles."
Net na de overname door Van
Vliet en Dogger ging De
Zeeuwse Stromen in vlammen
op. De financiële situatie van
de vorige eigenaar was niet ge
zond, stelt Van Vliet. „Het was
een rendabel bedrijf maar de
noodzaak van nieuwe investe
ringen is te laat ingezien." De
nieuwe eigenaren zijn razend
snel te werk gegaan. Om toch
gasten te kunnen blijven ont
vangen, werd tijdelijk een pa
viljoen geplaatst. Een oplos
sing die tot tevredenheid
stemt. Van Vliet: „Met de kerst
zat het bijvoorbeeld lekker
vol."
van onze verslaggever
Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - „Hallo, hallo,
hier met de twintig. Kan ik af
komen om te laden? Is de nieuwe
vracht al binnen?" Pieter Ber
voets. één van de coördinatoren
van de gladheidbestrijding in
Terneuzen, trekt de microfoon
van het communicatiesysteem
naar zich toe en geeft de chauf
feur van wagen twintig te ken
nen dat-ie zonder problemen
weer om een vrachtje zout kan
komen. Terwijl hij het zegt rijdt
wagen negen met een ladinkje
het terrein van de gemeente-
werkplaats af op weg naar de
glibberige Terneuzense fietspa
den.
„Het is op dit moment een gek
kenhuis. Het ene telefoontje na
het andere. Mensen vragen zich
af waarom we nog niet bij hun in
de straat geweest zijn. Tja, in
het merendeel van de straten in
de kernen van de gemeente Ter-
neuzen zijn we wel al geweest, ik
denk dat we 85 procent van de
wegen gehad hebben, maar eh,
met een pak zout is de ijslaag
nog niet weg. Dan moet er ook
nog wel wat verkeer overheen,
dan moet het zout kunnen in
werken. Gebeurt dat niet, dan
heeft het strooizout ook niet al
te veel nut", legt Bervoets uit.
De Terneuzense gemeentewer
kers belast met de gladheidbe
strijding zijn sinds zondag, toen
het plots begon te ijzelen, non
stop in de weer geweest. In ploe
gendiensten proberen ze met
vier grote strooiwagens en twee
fietspadstrooiers het wegennet
binnen de bebouwde kommen
van de gemeente Terneuzen be
rijdbaar te houden. „Makkelijk
is dat niet. De grote doorgaande
wegen, waar wat verkeer over
gaat, die zijn goed te doen. Maai
de minder drukke wegen, in de
wijken. Ja, die zijn soms voor de
strooiwagens ook niet te berij
den. Dan glijden onze wagens
als ballen in een flippermachine
tussen de goten."
Tachtig ton
In amper een week tijd hebben
de Terneuzense gladheidbe
strijders zo'n 80 ton vacuüm-
zout op de wegen en fietspaden
gedeponeerd. Akzo, de grootste
leverancier van strooizout in
Nederland, doet goede zaken.
In Terneuzen wordt echter met
smart gewacht op een nieuwe
voorraad die uit Ossendrecht
moet komen. Bervoets: „Ik denk
dat het in andere gemeenten
niet anders is. In razend tempo
zijn we door onze voorraad
heengeraakt. Ik moet zeggen
dat het weer de voorbije dagen
echt extreem is geweest. Vorige
winter was het erg, maar dit
keer... Eerst vorst, een kleine
dooiaanval en dan amper 12 uur
later weer fors vriezen, vervol
gens nog wat sneeuw en ja, dan
kun je strooien, maar veel effect
heeft dat niet. Zeker niet als de
mensen binnen blijven en hun
autootje laten staan. Het liefst
zouden wij hebben dat de men
sen even de weg opgingen, maar
ja dat is ook niet reëel."
Calciumchloride
De gladheidbestrijding is in Ne
derland redelijk goed geregeld.
Alle wegbeheerders hebben in
deze een taak. Rijkswaterstaat i
en de provincie houden de we- 1
gen die zij beheren ijsvrij door
soms nog vóór de weergoden
toeslaan nat te strooien met cal
ciumchloride. Deze vorm van
gladheidbestrijding, een pre
ventieve, is kostbaar, vereist de
inzet van veel materieel en
wordt dan ook alleen toegepast
op de grotere wegennetten. De
gemeenten en de waterschap
pen strooien hoofdzakelijk
droog, met zout, nadat koning
Winter in alle hevigheid heeft
toegeslagen. „Preventief strooi
en is voor gemeenten niet te i
doen. Rijkswaterstaat beheert
in deze regio 160 kilometer. Wij
moeten alleen in de gemeente
Terneuzen al zo'n 600 kilometer
weg en pad begaanbaar houden.
Daar zit het grote verschil", legt
Bervoets uit.
Rijschema's
Weer gaat de telefoon. Waarom
men het Schuberthof nog niet
gedaan heeft. Bervoets kijkt op
zijn rijschema's het een en ander
na. „Daar zijn we wel al ge-
weest", constateert hij. Wagen
twintig rijdt het terrein op. Voor
een verse lading zout. De voor- 1
bije winter werd er 206 ton van
het goedje over de Terneuzense i
wegen verspreid. Als het weer I
niet op korte termijn omslaat
ziet het er naar ui t dat dat record
snel gaat sneuvelen. Goed voor
het milieu is het strooigoed niet.
Dat weten de mannen van het
Terneuzense facilitair bedrijf
als geen ander. Als het voorjaar
er aankomt zijn zij het die de
schade aan de wegbermen weer
mogen verhelpen, die de wegen
weer mogen opknappen. Zo
blijven ze bezig.