Roep om parkeergarage in Goes Hotel De Zeeuwse Stromen in Renesse herrijst uit de as PZC Film over Oudelande boven water De zoutstrooiers maken overuren Iraniër na ruim twee jaar asielcentrum in hongerstaking Kans op onderzoek naar relatie tussen Veere en Schotland zeeland 16 B en W voelen weinig voorplan realiseren extra ruimte auto's in centrum donderdag 2 januari 1997 van onze verslaggever Frank Balkenende GOES - Goes heeft dringend be hoefte aan een parkeergarage onder de oostvest of het huidige parkeerterrein Oostwal. Dit wordt gesteld in een rapport van de werkgroep Bereikbaarheid, die functioneert onder de para plu van het overleg Binnen stadspartners. Het Goese colle ge van B en W loopt echter niet warm voor zo'n ondergrondse parkeergarage. Het wil eerst be staande parkeervoorzieningen verbeteren, pieken afvlakken en het fietsgebruik stimuleren door extra stallingen. Dat standpunt is tegen het zere been van de Goese Middenstands Centrale (GMC). Voorzitter R. Berks vreest dat de parkeerkel der op de lange baan wordt ge schoven. Op piektijden heeft de koopstad Goes duizend extra parkeer plaatsen nodig, blijkt uit een onderzoek van de werkgroep Bereikbaarheid. Nieuw te scheppen plaatsen moeten aan de oostzijde van de binnenstad komen, omdat de meeste parkeerruimte zich nu in het westen en zuidwesten bevindt (inclusief de toekomstige par keergarage in het Bekhof) en de balans niet verder in die rich ting mag doorslaan. Om die re den is de bouw van een parkeer kelder onder de oostvest of de Oostwal noodzakelijk, oordeelt de werkgroep. Reactie In een reactie op het rapport schuift het dagelijks gemeente bestuur de verlangde parkeer kelder naar de toekomst. Het college wil eerst schipperen met de bestaande ruimte en later be zien of zo'n dure voorziening nog urgent is. Een parkeerkel der met vierhonderd plaatsen kost naar schatting' acht milj oen gulden. Volgens de werkgroep is de deze voorziening financieel haalbaar. Van de drie scenario's vertoont er één een gat van bijna vier ton. Dat zou kunnen wor den gedicht door parkeerwinst van andere terreinen te gebrui ken. In de andere twee varian ten speelt de parkeerkelder quitte of draait hij met 240.000 gulden winst. Volgens GMC-voorzitter Berks, lid van zowel de werkgroep als het binnenstadsoverleg, toont het rapport de noodzaak van een parkeerkelder keihard aan. ..Wethouder Linssen heeft laatst nog in een interview ge zegd: zorg dat de kades er liggen voordat de schepen komen. Goes moet als regionaal koop centrum zijn concurrentieposi tie veiligstellen en verbeteren, dus is het belangrijk dat er vol doende parkeerplaatsen zijn." Betaald Berks voorziet bovendien pro blemen als bestaande terreinen waar nu niet of weinig moet worden betaald, voor kort par keren worden bestemd. „Dan verdrijf je de mensen die werken in de binnenstad. Die moeten ook ergens hun auto kwijt. Een parkeerkelder vermindert de druk op de terreinen voor lang- parkeren." Het rapport doet daarvoor wel een aanbeveling: in de omgeving Marconistraat ruimte voor langparkeerders vrijmaken. De bouw van een parkeerkelder moet volgens de aanbevelingen hand in hand gaan met een beter gebruik van bestaande parkeer plaatsen en het afvlakken van parkeerpieken. Verbetering is mogelijk door stapsgewijs be taald parkeren in te voeren op het Hollandiaplein. Oude Sin gel, Molenplein, Frans den Hol landerlaan, Voorstad en een stukje nog 'onbetaald' Koepoort. Betaald parkeren kan direct worden ingevoerd, maar ook valt te denken aan de inzet van deze terreinen op piekdagen (dinsdag en zater dag). Ook oppert de werkgroep een tussenvorm, zoals wisselen de tarieven per dag. Evenwichtiger Een evenwichtiger parkeerdruk valt verder te bereiken door op rustige dagen meer consumen ten te trekken. Dat kan onder meer door de invoering van een tweede weekmarkt op de rela tief stille vrijdag, waarvoor dan wellicht de zaterdagmarkt moet wijken. Gevolg is wel dat de parkeerplaatsen op de Grote Markt een dag extra vervallen en dat problemen ontstaan met huwelijksstoeten, want vrijdag is trouwdag bij uitstek. Een structurele tweede koopavond acht de werkgroep niet haal baar. Ook de maandag is aan trekkelijker te maken. Daar voor moeten meer winkels open zijn en zijnpubliekstrekkers zo als een curiositeitenmarkt op (zomer)maandagen nodig. Gra tis parkeren op maandag is een andere mogelijkheid, evenals kortingsacties van de midden stand. Om de voorgestelde maatrege len te bekostigen, lijkt het de De klapbank in Oudelande, waar dorpsbewoners de laatste nieuwtjes uitwisselen. foto PieterHonhoff van onze verslaggeefster Caroline Moerland OUDELANDE - Een zonnige dag in 1967 in Oudelande. Een boer rijdt op een trac tor met daarachter een kar vol appelkis- ten, de burgemeester schiet op de liggende wip achter het café annex kapperszaak en op een bijeenkomst van de vrouwenver eniging dragen bijna alle leden nog kle derdracht. Het zijn plaatjes uit een film over Oudelande die afkomstig is uit het Borselse gemeentearchief. Het beeldver haal wordt zaterdag 11 januari vertoond. Voor zover de dorpsraad weet. is dat de première. Dorpsraadvoorzitter F. Jansens is tevens oprichter van de Stichting Behoud Gege vens Oudelande. Hij heeft al heel wat ma teriaal verzameld dat kan bijdragen aan de geschiedschrijving over het dorp. Zo wist hij een ongeveer vijftig j aar oude dia serie boven water te halen van de vroegere dorpsfotograaf. En ook kwam hij tot de ontdekking dat er nog een film bestond over Oudelande uit 1967 van een onbe kende maker. Dorpsbewoners en andere belangstellen den kunnen zowel de dia's als de film za terdag 11 januari gaan bekijken. Dan is er vanaf 20.00 uur een bij eenkomst in dorps huis d'n Ostpit. De Borselse amateur-his toricus Jan de Ruiter geeft bovendien een diapresentatie over de geschiedenis van Oudelande. Jansens hoopt dat de dia- en filmbeelden veel verhalen zullen losma ken bij de (ex-)bewoners van Oudelande. Dat levert niet alleen nieuw materiaal op voor de stichting, maar bevordert ook het contact tussen de mensen uit het dorp. De ongeveer veertig minuten durende film is overigens vooral boeiend voor wie een band heeft met Oudelande. Een ver haal zit er niet in, de beelden moeten het vooral hebben van de herkenbaarheid. Eén voor één verschijnen de toenmalige inwoners van het dorp in beeld. Ze komen speciaal hun huis uit om te poseren voor de camera, soms onwennig lachend. Af en toe praten ze ook tegen de filmen maar de geluiden zijn niet geregistreerd. Voor de vertoning van zaterdag lij anuari zijn de beelden opnieuw van commentaar voorzien door iemand die bijna alle men sen op de film nog kent. werkgroep zinvol een speciaal parkeerfonds in te stellen. Een voorstel dat het college van B en W echter afwijst. van onze verslaggever Herre Stegenga BURGH-HAAMSTEDE - Een Iraanse inwoner van het asiel zoekerscentrum in Burgh- Haamstede, M. T. Afzal Asr, is een honger- en dorststaking be gonnen met als doel meer duide lijkheid te krijgen over zijn kan sen op een verblijfsvergunning. Afzal Asr heeft afgelopen zon dag zijn mond dichtgenaaid. Volgens AZC-medewerker Har ry van der Aa wordt deze week bekeken of de Iraniër op eniger lei wijze kan worden geholpen. De hongerstaking duurt al van af 18 december. De dorststaking is sinds zondag een feit. De actie van Afzal Asr richt zich tegen de IND (de Immigratie- en Natura lisatiedienst), onderdeel van justitie. De Iraniër verblijft al 28 maanden in Nederland en wil weten waar hij aan toe is, licht Van der Aa toe. Hij toont begrip voor de situatie van de AZC-be- woner maar vraagt zich af of de staking resultaat oplevert. ,,In deze periode van het jaar wer ken de departementen niet zo Gewonden bij frontale botsing van onze verslaggever IJZENDIJKE - Bij een ongeval op Rijksweg 61 nabij IJzendijke raakten dinsdagmiddag vier mensen gewond. Het ongeluk gebeurde toen een 21-jarige au tomobiliste op de rijksweg een voor haar rijdende auto wilde inhalen en te laat een tegenlig ger in het oog kreeg. Een fronta le aanrijding met de auto van een 77-jarige Duitse automobi list was het gevolg. Zowel de Axelse als de Duitser liepen bij het ongeval lichte ver wondingen op, maar konden na behandeling van een arts ter plaatse hun weg vervolgen. Twee mensen die bij de Axelse in de auto zaten troffen het wat slechter. Zij moesten met snij- wonden aan hun benen worden overgebracht naar het Antoni- us-ziekenhuis in Oostburg. Op name bleek niet noodzakelijk. Beide voertuigen werden zwaar beschadigd. hard. Bovendien is Afzal Asr één van de duizenden." Of het azc zelf hulp kan bieden, be twijfelt hij eveneens. „Wij ver zorgen natuurlijk alleen de op vang." Mond Twee maanden geleden naaide een andere asielzoeker uit Burgh-Haamstede zijn mond dicht, de Afghaan Abdul Zahir Banai. Hij wilde naar een bui tenlandse vredesconferentie maar kreeg geen toestemming omdat zijn papieren niet in orde werden bevonden. De actie van Banai had succes: na een één- daagse hongerstaking kreeg hij groen licht voor zijn reis. Drankrijdster ramt gevel Sluis AARDENBURG - Een 57-jarige automobiliste uit Knokke- Heist heeft in de nacht van maandag op dinsdag in be schonken toestand de gevel van een pand aan de Sint Anna- straat in Sluis geramd. Ze weigerde mee te werken aan een ademanalyse. De vrouw- moest haar rijbewijs inleveren. Bovendien kreeg zij een rijver bod van een etmaal en werd naar huis gestuurd. Roemeen viert nieuwjaar in cel SLUISKIL - De Terneuzense politie hield woensdagochtend in alle vroegte een 39-jarige Roemeen aan in Sluiskil. De man was dronken en werd ter ontnuchtering ingesloten in het politiebureau in Terneuzen. Na betaling van een boete werd hij op nieuwjaarsdag weer vrij gelaten. HEINKENSZAND Kledingbeurs - In het gebouw van Buurtvereniging Watervliet (Van Cittersstraat) in Heinkens- zand wordt van woensdag 15 tot en met zaterdag 18 januari een kinderkledingbeurs gehouden. De openingstijden zijn woens dag van 10 tot 15 uur, donderdag en vrijdag van 9 tot 11.30 uur en zaterdag van 10 tot 11.30 uur. van onze verslaggever Ab van der Sluis VEERE - Er komt wellicht een wetenschappelijke studie naar de handelsbetrekkingen tussen Schotland en Veere. Het initia tief daartoe is afkomstig van professor T. C. Smout die ver bonden is aan de Schotse Uni versity at St. Andrews. De ge meente Veere is positief over het onderzoek, dat zich vooral richt op de commerciële en sociale as pecten van de Schotse Stapel (opslagplaats van koopwaren) in Veere. Deze week trok de gemeente raad zesduizend gulden subsi die uit voor een vooronderzoek. Eerdere studies hadden betrek king op de stapel zelf. Het voor onderzoek is nocüg om nieuwe subsidies te kunnen aanvragen bij de Europese Gemeenschap. De laatste belangrijke studies naar de Schotse stapelmarkt in Veere en andere plaatsen in Ne derland in de zestiende, zeven tiende en achttiende eeuw wa ren aan het begin van deze eeuw door Davidson en Grey (1909) en in 1910 door Rooseboom. De ze onderzoeken gingen in op de stapel zelf en veel minder op de betekenis van de stapel op eco nomisch en politiek terrein. Professor Smout wil voor zijn onderzoek twee academici in schakelen: professor Rab Hous ton van de University at St. An drews en dr. Victor Enthoven, die verbonden is aan de Univer siteit van Leiden. De door Smout voorgestelde studie zal wezenlijk verschillen van eer der gehouden onderzoeken. Dat beeft onder meer te maken met: nieuwe analysetechnieken die ter beschikking staan om eco nomische uitgangspunten te be studeren zodat er nieuw licht geworpen kan worden op de handelsbetrekkingen tussen de landen rond de Noordzee. Archieven Daarnaast zijn er meer deelstu dies over de Nederlands-Schot se handel, industrie en samenle ving gepubliceerd, waardoor wetenschappers nu in staat zijn de stapel beter in een context te plaatsen over een periode van uitgesproken economische ver anderingen. Tenslotte is er een overvloed aan documentatie zo wel in Schotland als Nederland over de economische, sociale en culturele betrekkingen tussen de twee landen. Alle Schotse schepen die Veere aandeden in de periode 1500-1810 zijn gere gistreerd en in te zien in de ar chieven van Middelburg. Relaties De studie wil antwoord geven op de vraag wat de economische en sociale verbanden waren tus sen Schotland en Nederland in de genoemde periode. Duide lijkheid moet er verder komen over hoe belangrijk het han delsprivilege was voor de Schots-Nederlandse handel in de periode erna. Waren de rela ties tussen de Schotten en Ne derland harmonieus of niet Veere kwam tot bloei door visse rij, handel en scheepvaart, waarbij de Schotse Stapel een grote rol heeft gespeeld. In het stadje zelf staan nog huizen uit die tijd: De Schotse Huizen 'Het Lammeken' en 'De Struys', die hebben gediend als woning voor Schotten toen in Veere de stapel was gevestigd. Wethouder M. Brouwer-te Roller suggereerde deze week dat de huizen wel licht als onderdak kunnen die nen voor de onderzoekers als zij in Veere zijn. Prof Houston zal wellicht zes a acht weken in Veere doorbrengen om de ar chieven van Veere en Middel burg te bestuderen. Ook sloot de wethouder niet uit dat er op ter mijn een documentatiecentrum komt. In de Schotse Huizen was tot voor kort een museum geves tigd. Kolonie Maximilliaan van Bourgondië wist in 1541 gedaan te krijgen dat de Schotse koning Jacobus de Vijfde Veere als Schotse sta pelplaats voor de Lage Landen aanwees. Hierdoor kreeg Veere een Schotse kolonie die eigen wetten had en er een eigen rechtspraak op nahield. De Schots-Engelse oorlog van 1542 maakte een einde aan de over eenkomst omdat Karei de Vijfde de Engelsen steunde. Pas in 1578 kwam er een nieuw Stapelcontract. Tussen 1668 en 1676, na vele moeilijkheden, was de stapel te Dordrecht ge vestigd; hierna weer in Veere, maar de Schotse handel bereik te niet meer de bloei van vroeger. In 1799 werd het stapelcontract vervallen verklaard. Vier jaar daai-voor waren de Schotten ei genlijk al vertrokken. Met de opheffing van de Schotse Stapel verdween de laatste handels glorie uit Veere. Deze tekening laat zien hoe de nieuwbouw van hotel De Zeeuwse Stromen in Renesse eruit zal zien. foto PieterHonhoff van onze verslaggever Herre Stegenga RENESSE - In rap tempo her rijst hotel De Zeeuwse Stro men in Renesse uit het as. De nieuwe eigenaren, het duo Leo van Vliet en Cees Dogger, heb ben haast: ze willen tussen juli en augustus van dit jaar de deuren weer openen. Het nieu we onderkomen, een ontwerp van Zeelenberg Architectuur, telt aanmerkelijk meer kamers en voorzieningen dan het in ju li '96 afgebrande hotel. Het personeelsbestand wordt voorlopig niet uitgebreid. Door efficiënter te werken hoopt Van Vliet het met de 27 vaste krachten (in de zomer aangevuld tot 55) te kunnen klaren. De gemeente en de Stichting Renesse zijn inmiddels ak koord met de nïeuwbouw- plannen. Ook de omwonenden zijn in kennis gesteld. De reac ties zijn tot dusver positief, laat Van VU et desgevraagd weten. De bedoeling is van De Zeeuwse Stromen-nieuwe stijl een sfeervol hotel en congres centrum te maken. Dat wil zeggen: veel glas, grote, ronde tafels ('heel oneconomisch') en houten vloeren. „Met wat Toscaanse invloeden", licht Van VUet toe. Voor de kenners: de 'hoogpolig tapijt-strategie' wordt achterwege gelaten. Geïntegreerd Ook het aanzicht wordt 'klantvriendelijker' en heel anders dan het vorige pand, dat een aanschakeling was van uitbreidingen. Het aantal ho telkamers wordt vermeerderd van 37 tot 80. Verder worden onder meer een nieuw binnen- en buitenbad aangelegd, een sauna, en biljartkamer, een bi bliotheek en enkele 'leeshoek- jes'. Nieuw zijn de 'solaria- ruimten' ('voorheen stond er alleen een zonnebank') en de fitness-kamer. Hotelgasten en congresgangers zullen elkaar niet voor de voeten lopen, be weert Van Vliet. „Die twee de len houden we gescheiden." De congreszalen zijn aange past aan de moderne eisen met bijvoorbeeld video en inter net Een klein deel van het vorige gebouw dat de brand getrotseerd heeft, wordt geïn tegreerd in het nieuwe geheel. Dit stelt echter niet zoveel voor, vindt van Vliet. „Twee vloeren en een staalconstruc tie. Dat is alles." Net na de overname door Van Vliet en Dogger ging De Zeeuwse Stromen in vlammen op. De financiële situatie van de vorige eigenaar was niet ge zond, stelt Van Vliet. „Het was een rendabel bedrijf maar de noodzaak van nieuwe investe ringen is te laat ingezien." De nieuwe eigenaren zijn razend snel te werk gegaan. Om toch gasten te kunnen blijven ont vangen, werd tijdelijk een pa viljoen geplaatst. Een oplos sing die tot tevredenheid stemt. Van Vliet: „Met de kerst zat het bijvoorbeeld lekker vol." van onze verslaggever Conny van Gremberghe TERNEUZEN - „Hallo, hallo, hier met de twintig. Kan ik af komen om te laden? Is de nieuwe vracht al binnen?" Pieter Ber voets. één van de coördinatoren van de gladheidbestrijding in Terneuzen, trekt de microfoon van het communicatiesysteem naar zich toe en geeft de chauf feur van wagen twintig te ken nen dat-ie zonder problemen weer om een vrachtje zout kan komen. Terwijl hij het zegt rijdt wagen negen met een ladinkje het terrein van de gemeente- werkplaats af op weg naar de glibberige Terneuzense fietspa den. „Het is op dit moment een gek kenhuis. Het ene telefoontje na het andere. Mensen vragen zich af waarom we nog niet bij hun in de straat geweest zijn. Tja, in het merendeel van de straten in de kernen van de gemeente Ter- neuzen zijn we wel al geweest, ik denk dat we 85 procent van de wegen gehad hebben, maar eh, met een pak zout is de ijslaag nog niet weg. Dan moet er ook nog wel wat verkeer overheen, dan moet het zout kunnen in werken. Gebeurt dat niet, dan heeft het strooizout ook niet al te veel nut", legt Bervoets uit. De Terneuzense gemeentewer kers belast met de gladheidbe strijding zijn sinds zondag, toen het plots begon te ijzelen, non stop in de weer geweest. In ploe gendiensten proberen ze met vier grote strooiwagens en twee fietspadstrooiers het wegennet binnen de bebouwde kommen van de gemeente Terneuzen be rijdbaar te houden. „Makkelijk is dat niet. De grote doorgaande wegen, waar wat verkeer over gaat, die zijn goed te doen. Maai de minder drukke wegen, in de wijken. Ja, die zijn soms voor de strooiwagens ook niet te berij den. Dan glijden onze wagens als ballen in een flippermachine tussen de goten." Tachtig ton In amper een week tijd hebben de Terneuzense gladheidbe strijders zo'n 80 ton vacuüm- zout op de wegen en fietspaden gedeponeerd. Akzo, de grootste leverancier van strooizout in Nederland, doet goede zaken. In Terneuzen wordt echter met smart gewacht op een nieuwe voorraad die uit Ossendrecht moet komen. Bervoets: „Ik denk dat het in andere gemeenten niet anders is. In razend tempo zijn we door onze voorraad heengeraakt. Ik moet zeggen dat het weer de voorbije dagen echt extreem is geweest. Vorige winter was het erg, maar dit keer... Eerst vorst, een kleine dooiaanval en dan amper 12 uur later weer fors vriezen, vervol gens nog wat sneeuw en ja, dan kun je strooien, maar veel effect heeft dat niet. Zeker niet als de mensen binnen blijven en hun autootje laten staan. Het liefst zouden wij hebben dat de men sen even de weg opgingen, maar ja dat is ook niet reëel." Calciumchloride De gladheidbestrijding is in Ne derland redelijk goed geregeld. Alle wegbeheerders hebben in deze een taak. Rijkswaterstaat i en de provincie houden de we- 1 gen die zij beheren ijsvrij door soms nog vóór de weergoden toeslaan nat te strooien met cal ciumchloride. Deze vorm van gladheidbestrijding, een pre ventieve, is kostbaar, vereist de inzet van veel materieel en wordt dan ook alleen toegepast op de grotere wegennetten. De gemeenten en de waterschap pen strooien hoofdzakelijk droog, met zout, nadat koning Winter in alle hevigheid heeft toegeslagen. „Preventief strooi en is voor gemeenten niet te i doen. Rijkswaterstaat beheert in deze regio 160 kilometer. Wij moeten alleen in de gemeente Terneuzen al zo'n 600 kilometer weg en pad begaanbaar houden. Daar zit het grote verschil", legt Bervoets uit. Rijschema's Weer gaat de telefoon. Waarom men het Schuberthof nog niet gedaan heeft. Bervoets kijkt op zijn rijschema's het een en ander na. „Daar zijn we wel al ge- weest", constateert hij. Wagen twintig rijdt het terrein op. Voor een verse lading zout. De voor- 1 bije winter werd er 206 ton van het goedje over de Terneuzense i wegen verspreid. Als het weer I niet op korte termijn omslaat ziet het er naar ui t dat dat record snel gaat sneuvelen. Goed voor het milieu is het strooigoed niet. Dat weten de mannen van het Terneuzense facilitair bedrijf als geen ander. Als het voorjaar er aankomt zijn zij het die de schade aan de wegbermen weer mogen verhelpen, die de wegen weer mogen opknappen. Zo blijven ze bezig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 28