Havens blijven stevig groeien Zware ijsgang verwacht Meer alcoholrijders kregen proces-verbaal GS-lid Bruinooge droogt Stoffels af Sluis-Brugge-Sluis wellicht donderdag Bedrijven investeren volop in provincie Gladheid fietspaden moeilijk te bestrijden Luchtje Opnieuw recordoverslag met ruim 24 miljoen ton zeeuwse almanak PZC zeeland dinsdag 31 december 1996 van onze verslaggever Hans Heijt SLUIS - De toertocht Sluis- Brugge-Sluis kan wellicht vanaf donderdag 2 januari ge reden worden. Voorzitter M. van Westen van ijsclub 't Zwin houdt wel een slag om de arm en verklaart dat het de komende nachten flink moet vriezen^ Van Westen verklaarde maan dag dat het ijs bij Brugge en Damrae circa negen centimeter dik was. Bij Sluis was de ijsdik- te op de meeste plaatsen 8,5 centimeter, Van Westen: „De Belgen houden vast aan een ijs- dikte van twaalf centimeter, maar misschien kunnen we ze overreden met iets minder dik ijs genoegen te weten. Het rij den van de tocht moet natuur lijk wel verantwoord zijn. Veel hangt af van het weer de ko mende dagen." Voor het al dan niet doorgaan van de tocht is de toestemming van het gemeen tebestuur van Sluis-Aarden- burg noodzakelijk. Burgemeester C. J. van Liere verklaarde maandag dat hij vandaag, dinsdag, contact op neemt met het bestuur van rt Zwin om de situatie van het ijs te bespreken. Als het de ko mende dagen voldoende vriest en het ijs voldoende sterk is. wil 't Zwin op zaterdag 4 januari de wedstrijd Sluis-Brugge- Sluis houden. Van Westen be nadrukt dat het nog niet om de Zwinstedentocht gaat: de na tionale klassieker. waarbij de schaatsers het 34 kilometer lange parcours van Sluis- Brugge-Sluis drie keer moeten afleggen. van onze verslaggever Ben Jansen MIDDELBURG - De Zeeuwse havenschappen hebben dit jaar 13 procent meer goederen over geslagen dan in 1995. Vlissingen kwam op een record hoeveel- heid van 13 miljoen ton. Dat is 20 procent meer dan in 1995. Terneuzen boekte met 11,4 mil joen ton (6,3 procent meer) eveneens een nieuw record. Ha venschapsvoorzitter D. J. P. Bruinooge presenteerde de voorlopige cijfers maandag in Middelburg tijdens de einde- jaarsborrel van de schappen. De cijfers van de Zeeuwse ha venschappen steken ronduit gunstig af bij de resultaten die Antwerpen maandag bekend maakte. De goederenoverslag in de Antwerpse haven is in 1996 met 1,9 procent gedaald tot 106 miljoen ton. Bij de Zeeuwse ha venschappen bestaat de ver wachting dat ook in Rotterdam de overslag dit jaar licht zal zijn gedaald. Van andere havens in het gebied Hamburg-Le Havre wordt eveneens verondersteld dat de overslagcijfers een stag nerende of dalende tendens ver tonen. Alleen Amsterdam vormt daarop een uitzondering met groei in de overslag. Bruinooge toonde zich dik te vreden met de resultaten die de havenschappen Vlissingen en Terneuzen hebben geboekt. Vo rig jaar was in Zeeland al sprake van een forsere groei dan in gro tere havens. Eerder dit jaar ver klaarde Bruinooge al lang blij te zullen zijn wanneer Vlissingen en Terneuzen deze groei zouden kunnen vasthouden. Olie Een belangrijk deel van de over- slaggroei in Vlissingen is te dan ken aan de aanvoer van aardolie en aardolieproducten per schip. Olieraffinaderij Total heeft dit jaar meer olie uit Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk ver werkt. Deze olie wordt met klei ne tankers rechtstreeks naar Vlissingen gebracht. Olie uit andere landen komt met super- tamkers aan in Rotterdam en wordt vervolgens per pijplei ding naar Vlissingen getrans porteerd. Door deze verandering in de aanvoer steeg de overslag van aardolie en aanverwante pro ducten van 2,5 naar 4,5 miljoen ton. In Vlissingen zijn dit jaar minder vis en grondnoten aan gevoerd. Daar staat tegenover dat de Zuid-Afrikaanse fruitex- porteur Capespan zijn verwachtingen al flink heeft waargemaakt. Hoewel de West- hofhaven nog in aanleg is, is al 100.000 ton fruit uit Zuid-Afri- ka aan land gebracht. Achteruitgang In de categorie metalen en half fabrikaten noteerde het haven schap Vlissingen een lichte ach teruitgang. Die deed zich met name in de eerste helft van het jaar voor. Na de aanwijzing van Vlissingen door de London Metal Exchange als op- en over slagpunt voor metalen vertoon de de overslag van deze produc ten een aanmerkelijke stijging. Groei was er ook door de over slag van auto's en schroot. De toename van de ov Terneuzen is toe te schrijven aan vaste brandstoffen (Ovet), meststoffen (Verbrugge en Hy dro Agri) en aan short-sea con tainer overslag (Verbrugge)'. Een forse daling was er in de goederensoort metalen en half fabrikaten. Oorzaak is de schaarste op de wereldmarkt. Voorzitter Bruinooge zei te ver wachten dat fusie van de Zeeuwse havenschappen per 1 april volgend jaar zijn beslag kan krijgen. Begin 1997 komt de nieuwe gemeenschappelijke re geling in Provinciale Staten en de gemeenteraden van Vlissin gen. Borsele, Terneuzen en Sas van Gent. Later in het jaar moet de Tweede Kamer zich dan nog formeel terugtrekken als deel nemer uit de havenschappen Het nieuwe havenschap gaat voorlopig havenschap Wester- schelde heten. Naar een betere naam wordt nog gezocht. van onze verslaggever Ben Jansen VLISSINGEN - Het Zeeuwse bedrijfsleven ziet 1997 met ver trouwen tegemoet. Dat valt af te leiden uit de mate waarin dit jaar is geïnvesteerd. In 1996 hebben ondernemers in Zeeland aanmerkelijk meer geld in ver nieuwing en uitbreiding gesto ken dan hun collega's in andere delen van het land. Het landelijke groeipercentage van de investeringen in het be drijfsleven bedroeg 2,7. Zeeuws-Vlaanderen en Mid den- en Noord-Zeeland zaten daar met achtereenvolgens 10 en 11,2 procent ruim boven. W erkgelegenheid Ook een andere indicator voor de toestand van de Zeeuwse economie, de werkgelegenheid, geeft een gunstige uitslag. Die nam in Midden-Zeeland toe met 1 procent en in Zeeuws-Vlaan deren met 0,6 procent. Op het gebied van arbeidsplaat sen profiteerde Zeeland daar mee weliswaar minder van de economische groei dan andere regio's. Landelijk steeg het aan tal banen met 2,1 procent. Zo wel benoorden als bezuiden de Westerschelde compenseerde het midden- en kleinbedrijf het verlies van arbeidsplaatsen bij grotere bedrijven. Een en aqder blijkt uit de resul taten van de jaarlijkse Enquête Regionale Bedrijfsontwikke ling (ERBO) die de Kamers van Koophandel in Middelburg en Terneuzen maandag hebben ge publiceerd. Aan de enquête heeft bijna tweederde van de ondernemers meegedaan. De omzetten van het Zeeuwse bedrijfsleven zijn zowat gesta biliseerd. In Zeeuws-Vlaanderen rekent bijna 84 procent van de bedrij ven erop 1996 met winst af te sluiten; in Midden- en Noord- Zeeland 87,5 procent. In de toe ristische branche in dit deel van Zeeland komt zelfs bijna 98 pro cent op winst uit. De Zeeuwse Kamers van Koop handel gaan per 1 januari 1998 fuseren. In het kader van de voorbereidingen daarvoor stre ven ze ernaar volgend jaar één ERBO-enquête voor heel Zee land te presenteren. zie ook pagina 18 In de haven van Vlissingen ligt inmiddels een behoorlijk pak drijfijs. foto Ruben Oreel van onze verslaggever Harmen van der Werf RILLAND - Rijkswaterstaat Zeeland zet vanaf vandaag, dinsdag, op de Schelde-Rijn- verbinding een zwaarder pa trouillevaartuig in. De ijstoe stand op het kanaal is nog niet zo slecht dat de binnenvaart moet worden begeleid. Gezien de weerberichten houdt hoofd dienstkring Schelde-Rijn H. M. van der Laak er rekening mee dat het eind deze week wel zover is. Drijvende betonning die de vaarweg markeert, is al ver vangen door ijsbetonning. Op enkele plekken op de Schelde-Rijnverbinding hoopte het ijs zich maandag al aardig op, onder meer bij de Kreekraksluizen. Als er moei lijkheden ontstaan, verwacht Van der Laak die het eerst bij de Zuid Vlije, even ten noor den van Sint-Philipsland. „Wij zullen er alles aandoen het kanaal bevaarbaar te hou den", verzekert Van der Laak. „Met de bediening van de Kreekraksluizen verwacht ik geen problemen. We kunnen het water in beweging houden met een luchtbellen-systeem en er zit verwarming op. Als het onderweg te zwaar wordt, gaan we konvooi varen." Begin dit jaar, toen het ook zo streng vroor, is het de diénst- kring Schelde-Rijn gelukt de scheepvaart gaande te hou den. Rijkswaterstaat Zeeland heeft een overeenkomst met sleepvaartbedrijven om ijs- brekers in te zetten. Op basis van dat contract wordt van daag het gewone patrouille vaartuig van Rijkswaterstaat vervangen door een schip van een sleepvaartbedrijf. Op andere vaarwegen in Zee land doen zich door ijsgang ook nog noemenswaardige problemen voor. De gezag voerder van een passagiers schip op het Veerse Meer meld de afgelopen weekeinde zware ijsgang. Hij had het over tien tot veertien centimeter dik ijs. Een kantonnier van Rijkswa terstaat heeft dat maandag ge controleerd. Hij kwam niet verder dari zeven centimeter. Rustig In het Veerse Meer is een 'pad' opgehouden door de beroeps vaart. evenals op het Kanaal door Walcheren. Het is rond nieuwjaar altijd bijzonder rustig in de binnenvaart. Slecht twee tot vier schepen passeren dagelijks het Kanaal door Walcheren. Op het Goese Havenkanaal - tussen Goes en de Oosterschei - de - is het nog stiller. Hooguit één binnenvaartschip per dag. De sluismeester van de sluis bij Goese Sas liet weten dat 'een geladen schip er nog ge makkelijk door kan, plezier jachten niet'. „Dat kun je wel vergeten." Voor het dichtvriezen van het Kanaal door Zuid-Beveland - in open verbinding met de Oosterschelde - en van het Ka naal Gent-Terneuzen hoeft geen binnenschipper te vre zen, of de winter moet keihard toeslaan. „Sinds 1986 werk ik bij Rijkswaterstaat in Zeeuws-Vlaanderen". vertel de een medewerker van de dienstkring in Terneuzen. „Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ons kanaal dichtvroor." Koelwater van de bedrijven in de Kanaalzone en de vervui ling van het water werken als de beste anti-vries. van onze verslaggever Hans Heijt KLOOSTERZANDE - De poli tie in Zeeuws-Vlaanderen heeft in 1996 bijna honderd verkeers deelnemers méér bekeurd we gens rijden onder invloed dan een jaar eerder. Ruim veertig procent van de alcoholgebrui kers had de Belgische nationali teit. Voorzitter J. van Opdorp van het Gericht Verkeers-Toe- zicht (GVT) in Zeeuws-Vlaan deren schrijft de stijging van het aantal bekeuringen vooral toe aan toename van het aantal controles. Het GVT is een samenwerkings project van de politie, marechaussee, het openbaar ministerie, de Zeeuws-Vlaamse wegbeheerders, het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee land (ROVZ), de Zeeuws- Vlaamse gemeenten en Veilig Verkeer Nederland (WN). Het GVT probeert weggebruikers door intensieve controles en voorlichting tot een beheerst verkeersgedrag te bewegen. De twee belangrijkste speerpunten zijn alcohol en snelheid Van Opdorp, tevens inspecteur van de politie, verklaarde maandag bij de presentatie van de resultaten van 1996 dat er 450 processen-verbaal waren opgemaakt wegens het rijden onder invloed in Zeeuws- Vlaanderen. Een jaar eerder waren dat er 348. ..Het landelij ke percentage is ook het percen tage in ons district", aldus Van Opdorp. „We kunnen aan de hand van de cijfers niet veron derstellen dat het alcoholge bruik is toegenomen. Die gelui den hebben we vanuit de horeca niet vernomen." Intensivering Van Opdorp verklaarde dat de stijging het gevolg is van de in tensivering van de controles. Soms werden die controles sa men met de Belgische collega's uitgevoerd. Van Opdorp had geen verklaring voor het grote aantal Belgen dat in Zeeuws- Vlaanderen werd aangehouden wegens drankgebruik. Hij liet weten dat de gegevens zijn doorgespeeld aan de politie in België en dat het de bedoeling is de cijfers gezamenlijk te analy seren en meer met de Belgen te gaan samenwerken. In Zeeuws- Vlaanderen werden in 1996 ruim 240.000 voertuigen gecon troleerd op snelheid. Daarvan werden er ruim 18.000 bekeurd. Het percentage van circa zeven procent overtreders is vergelijk baar met dat van een jaar eerder. Vorige week werd bekend dat in 1995 in. Zeeuws-Vlaanderen tien mensen het leven verloren in het verkeer. Dit jaar waren van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Fietspaden vormen met het zeer open asfalt beton (zoab) op autosnelwegen de achilleshiel van de gladheid bestrijding. Veel gemeenten slaagden er gisteren niet in of pas later op de dag om fietspa den goed berijdbaar te maken. De ijzel, de ergste soort glad heid, was met name op tegel fietspaden nauwelijks te be strijden. Voor fietspaden geldt hetzelfde beleid als voor andere wegen. Eerst zijn de doorgaande ver bindingen aan de beurt, daarna volgen zo mogelijk de minder belangrijke routes. Gladheid bestrijders in de gemeente Mid delburg waren maandag om drie uur 's ochtends begonnen, meldde een ambtenaar Ook de belangrijkste fietspaden zijn volgens hem aan bod geweest. „Het punt is echter dat het zout erin moet worden gewreven. Strooien heeft andere geen ef fect. Fietsbanden zijn te dun. Ze geven te weinig wrijving om het zout te laten werken. IJzel kap selt het zout ook in." Verschil Opmerkelijk was in Middelburg dat het fietstunneltje bij het zwembad 's morgens tegen tien uur nog één ijsbaan was, terwijl het fietspad langs het Kanaal door Walcheren brandschoon was. Het pad door het tunneltje is van de gemeente, dat langs het Kanaal is in provinciaal beheer. „De provincie begint te strooi en, als het glad dreigt te wor den", luidde de uitleg van de ge meente. „Wij werken met droog zout en wij gaan rijden, als het glad wordt." Rijkswaterstaat heeft hetzelfde systeem als de provincie, veel gemeenten doen het net zoals Middelburg. Dat is minder duur. Speciale apparatuur moet wor den aangeschaft om zout 'nat'te sproeien en het kost meer zout. „Zeg dat wij gemiddeld twaalf veertien keer per jaar strooien. Bi] die andere methode, als je strooit als het glad dreigt te worden, ga je misschien wel twee keer zo vaak op pad", vol gens een medewerker van Vlis singen. „De één zegt dat dit sys teem het beste is. de ander vindt het onze beter. Ook op de Duitse wegen wordt met droog zout ge werkt." Vlissingen heeft maan dag nieuw zout besteld: 120 ton. Er was al 80 tot 85 ton doorheen gegaan Niet alleen het verschil in strooisysteem valt op tussen wegbeheerders in Zeeland, ook hel tijdstip waarop wordt ge strooid, varieert. Het komt voor, dat een weg door de éne beheer der al is bewerkt, terwijl bij de gemeentegrens de sneeuw of ijzel weer begint. Een Goese ambtenaar windt er geen doek jes om. „Dat is mogelijk, maar wij kunnen ook niet overal tege lijk beginnen." Botbreuken door gladde trottoirs van onze verslaggevers VLISSINGEN - Onfortuinlijke voetgangers en fietsers en wei nig geoefende schaatsers bevol ken deze dagen de wachtkamers van de poliklinieken. Volgens de Centrale Post Ambulancever voer zijn sinds zondag aanzien lijk meer mensen met gebroken ledematen naar een ziekenhuis vervoerd dan normaal. Sneeuw en ijzel hebben de trot toirs in ware glijbanen veran derd. Voetgangers en fietsers kozen er veiligheidshalve voor om op de gestrooide wegen te wandelen of te fietsen. De problemen voor het autover keer vielen mee. Op Walcheren waren de hoofdwegen goed be rijdbaar, alleen op de vele pol derwegen en fietspaden bleef het oppassen geblazen. De poli tie meldde met name op Walche ren een aantal aanrijdingen en eenzijdige ongevallen. Zo raak te in Serooskerke een auto in de sloot. Bij de auto-ongelukken liep niemand letsel op. Medewerksters van Veilig Verkeer Nederland overhandigen automobilisten een certificaat van 'goed gedrag' in Axel. foto Charles Strijd dat er twaalf. Van 1990 tot en met 1994 werden in Zeeuws- Vlaanderen 109 verkeersdoden geteld. Het aantal aanrijdingen en gewonden in het verkeer loopt terug in Zeeuws-Vlaande ren. In 1995 waren er 2089 aan rijdingen, in 1996 ruim 1800. Vorig jaar werden er in de regio 163 ziekenhuisgewonden ge teld. Dit jaar waren dat er 140. Van Opdorp. het ROVZ en de andere betrokken partijen bin nen het GVT reageerden voor zichtig op de recente cijfers. Van Opdorp hield er rekening mee dat de intensivering van de con troles en de voorlichting een rol hebben gespeeld, maar dat niet mag worden uitgesloten dat de resultaten van de laatste twee jaar een incident zijn. Van Op dorp: „We kunnen pas van een echte verbetering spreken als de daling zich over een langere pe riode voordoet. Bovendien zit ten we in Zeeuws-Vlaanderen nog steeds boven het landelijk gemiddelde van 8 dodelijke slachtoffers per 100.000 inwo ners. En twaalf dodelijke slachtoffers zijn er nog steeds twaalf teveel." van onze verslaggever Ben Jansen MIDDELBURG - Gedeputeer de en havenschapsvoorzitter D. J. I'. Bruinooge heeft maan dag flink uitgehaald naar voor zitter M. A Stoffels van Nijver heid en Handel in Zeeland. Aanleiding: de toespraak die de laatste eerder deze maand hield tijdens de kerstreceptie van zijn organisatie. Daarin uitte hij kri tiek op het feit dat het econo misch beleid van de provincie naar zijn smaak teveel is gericht op de havenschappen. „Stoffels sloeg op alle fronten de plank mis", oordeelde hij maandag tij dens de presentatie van de Zeeuwse havencijfers. Naar de mening van Stoffels vertalen de inspanningen van de havenschappen zich onvol doende in nieuwe banen. Hij plaatste kanttekeningen bij de samenwerking met Rotterdam en vond dat het provinciaal be stuur zich meer dient in te zetten voor economische activiteiten buiten de havenschappen. Bruinooge verklaarde maandag 'buitengewoon verbaasd' te zijn door de uitspraken van Stoffels. ,Ik heb altijd geleerd dat de kost voor de baat uitgaat", zei hij. „Dat zou toch ook in onderne merskringen bekend moeten zijn." Stoffels had zich afge vraagd waar de massa's Zuid- Afrikaans fruit bleven die eer der in hqt vooruitzicht waren gesteld. Bruinooge wees er fijn tjes op dat dit jaar 100.000 ton ooft uit Zuid-Afrika is Vlissin gen aan wal is gebracht. „Had meneer Stoffels ons maar even gebeld. Dan hadden we hem de juiste informatie kunnen ver strekken." Onbegrijpelijk Bruinooge begreep ook niet waar Stoffels het vandaan haal de dat de provincie economi sche activiteiten buiten de ha venschappen stiefmoederlijk zou behandelen. Hij wees erop dat de provincie de afgelopen twee jaar 3 miljoen gulden aan subsidies uit het economisch ontwikkelingsfonds heeft ver strekt. Daarvan was 950.000 gulden bestemd voor de activi teiten in de havenschapsgebie- den. De rest ging onder meer naar ontsluiting van lokale be drijfsterreinen en naar regiona le economische studies. „De op merkingen van Stoffels hierover zijn des te opmerkelijker, omdat hij er als lid van de statencom missie economie zelf aan heeft meegewerkt." Bruinooge: „We hebben Stoffels de afgelopen jaren als voorzitter van Nijverheid en Handel steeds horen klagen over het uitblijven van beslissingen over de Westerscheldetunnel en over de gebrekkige lobby van Zee land in Den Haag. Wel, die tunnel komt er en secretaris-ge neraal Geelhoed van het minis terie van Economische Zaken heeft Zeeland - nota bene op een symposium van Nijverheid en Handel - gecomplimenteerd met zijn uiterst effectieve lobby in Den Haag. Nu heeft Nijver heid en Handel blijkbaar weer iets nieuws gevonden De feestdagen zijn in dat Goese gezin op passende wij- ze gevierd. De kerstboom stond te glimmen dat het een lieve lust was, spijs en drank waren rijkelijk aanwezig en iedereen zag er - hoewel dat naar een andere kerkelijke hoogtijdag verwijst - op zijn paasbest uit. Ook de zevenjarige dochter, die een uitgesproken hekel heeft aan de jurken die meis jes bij dergelijke feestelijkhe den plegen te dragen. Met haar mooie broek en trui ging ze toch wel passend gekleed. De geest van Kerstmis was zodanig in haar gevaren dat ze zich bij wijze van grote uit zondering een lekker luchtje van haar oudere zus had la ten aanpraten. „Ruik eens, pap", deed ze opgetogen, „llm", stelde haar vader wel dadig vast, „je ruikt net als een meisje.Waarop het kind pardoes uit haar rol van kerstengel viel en boos ver haal ging halen bij haar moe der: Hij zegt dat ik stink."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 49