Nederlanders zijn lief, maar ook wel erg naïef Zappen, happen en seconden tellen Martin Simek bekent kleur vrije tijd 43 dinsdag 31 december 1996 Martin Simek (48) is een bijzonder interviewer. Niet door zijn accent, maar door de manier waarop hij in 'Kleur Bekennen', op radio en tv, doordringt tot 's mensen ziel. Hij geeft ze de ruimte en kruipt bovenop ze. „Wie met mij praat krijgt aandacht." Gevlucht uit het voormalige Tsjechoslowakije, werkend in Nederland, maar steeds meer verlangend naar een dorpje in Zuid-Italië. De thuiskomst van een tenniscoach. Waar het verhaal van Martin Simek begint, is niet helemaal duidelijk. Het kan in Tsjechië zijn, waar hij negen tien jaar onder de communisten leefde en leugens voor waarheid werden verkocht. Het kan in Nederland zijn, waar hij een beurs kreeg voor een studie en bij de keuze tussen de vrije universiteit en de gemeen telijke universiteit „natuurlijk" de vrije koos. En het kan ook in Italië zijn, waar hij in een dorpje bij Rome steeds vaker kwam, „omdat daar de zon en de mensen schijnen." Maar het lijkt er nog het meest op dat het in Frankrijk begint, op een plekje in de Pyreneeën, waar niet meer dan twaalf huisjes staan en wat koeien grazen. Hij was 24 jaar en kwam er tijdens een vakan tie bij toeval langs. Maar hij wist meteen: zó wil ik eens leven. „Eer je dat bereikt, in je hoofd hè, niet financieel, dat is een lan ge weg." Nu is hij bijna zo ver. Hij heeft voor een prikkie anderhalve hectare grond gekocht bij een half verlaten dorp je, ver weg in Calabrië, in het zuidelijkste puntje van Italië, drie kilometer van de zee. Het land ligt aan de voet van een berg. Je kunt daar alleen komen via een moei lijk begaanbaar paadje van zo'n vierhon derd meter. Voorrecht Ooit hebben de boeren plateaus in die berg gemaakt, waardoor het van een af stand een grote trap lijkt. De boeren ver bouwden hun groenten op die berg, leg den er hun wijngaarden aan en lieten er hun fruitbomen groeien. Om de aarde van hun landje niet te laten wegspoelen als het ging regenen, moesten ze gigantische ste nen omhoog sjouwen, alsof ze piramides bouwden. „Als je dat ziet, staat je ver stand stil. En om dat te mogen conserve ren, dat is een voorrecht." Er stroomt een beekje langs het stuk grond, waar vroeger kinderen in zwom men en waar vrouwen de was deden. De grote, gladde stenen waarop ze hun la kens uitsloegen, zijn in de loop der tijd overwoekerd. Martin Simek is er aan het hakken en wieden geslagen en heeft de plek in ere hersteld. Vrouwen wassen er weer. Nu wil hij er ook een dammetje her bouwen, zodat ook de kinderen er weer kunnen zwemmen. „Als ik daar ben, dan werk ik me kapot. En dat is prachtig. Dat is de ware voorbereiding op alles wat ik doe." De grond die hij kocht behoorde aan een boer die er niet meer van kon leven en is vertrokken naar het noorden, op zoek naar werk. Martin Simek, rijke noorder ling, kocht het voor 15.000 gulden, ver diend met het schrijven van columns, het tekenen van cartoons (onder het pseudo niem Anone) en interviews voor radio en tv. „Als je voor geld zoiets prachtigs kunt kopen, verkwansel je het toch niet aan het nieuwste model auto?!" Maar hij wil nié\ de rijke meneer uithangen, hij hoopt ge accepteerd te worden. „Al die mensen in die dorpjes voelen zich vernederd, door iedereen verlaten, en dan komt ik en zeg: dit is het paradijs. De kwaliteit van uw le ven is hoog, het water van uw beek kun je drinken, u maakt alles met uw eigen han den. En echt, de dingen daar hebben de ziel van de maker. Hun kopjes zijn met de In zijn programma Kleur Bekennen ontmoet Martin Simek morgen (woensdag) theatermaker Herman van Veen. foto Leendert Jansen hand beschilderd. De tafels zijn door de plaatselijke meubelmaker gemaakt die het hout zelf heeft gezaagd en geschaafd en er met zijn handen over heeft gestreken om te voelen of het goed was. Het gaat om de sfeer, die is allesbepalend." Lekkertjes Uit het keukentje in Amsterdam, één- hoog, komt de geur van knoflook. Iris, zijn vriendin, maakt pasta. „Ah, we krijgen lekkertjes." Hij raakt er helemaal ont spannen van en legt zijn benen op het bu reau. Dan schrikt hij en haalt ze weg. „Sori-y. ik was helemaal vergeten dat je er bent. Het zit in mijn aard om ze lekker op dat bureau te leggen als ik ontspannen ben, maar ik behoor dat niet te doen als er iemand is." Hij vertelt over tennis, over de tijd dat hij nog coach was. Dan kon hij vlak voor de wedstrijd aan een speler vragen: heb je de dein- van de kleedkamer dichtgedaan of heb je hem open laten staan? Sommigen wisten het meteen, anderen hadden geen idee. „Ik heb geen moreel oordeel, maal ais je door de deur gaat moet je me ant- wooi-d kunnen geven op de vraag of je hem hebt dichtgedaan of niet. Als je dat niet weet, is het niet goed met je. Bewustzijn, dat is wat het verschil maakt." Die benen op het bureau, dat zit in zijn aai-d, daar is hij zich niet van bewust. Dus speelt hij niet dat hij ze er op legt en ex- weer afhaalt omdat dat wel een aardig ta- fei-eelt je oplevei-t. Maar hij weet zeker dat als hij het op televisie zou doen, het ge speeld zou lijken. Want dat krijgt hij nog wel eens te hoi-en: je speelt het. Is hij op- i-echt of is hij een bedrieger? „Ik bereid niets voor. Nou ja, ik weet wie ik ga ontmoeten, maar ik maak geen vra gen vooi-af, ik stippel geen lijn uit. Ik wil dat die ontmoeting zuiver is, dat ik net zo weinig weet als de kijker. En dan heb je de kans dat het intens wordt. Omdat wij niet weten wat er gaat gebeuren, is er een enoi-me spanning. Wij zijn allebei als de dood. Wij klampen ons aan elkaar vast en dat leidt tot intimiteit. Intimiteit is het mooiste wat er isWe zitten op een boot, en ik wil dat het gaat stormen, maar we mo gen niet ovei-boord slaan." Aanraken Vaak raakt hij zijn gasten aan, kleeft hij. kneedt hij. „Heb ik jou eigenlijk al aangeraakt?" Een paar keer. „Zie je, dat weet ik met eens, daar ben ik me niet van bewust. Voor mij isaanraking vanzelfsprekend. Van je wai-e natuur word je je nooit bewust. Met aam-aken laat ik ti-ouwens mijn ware intentie voe len, laat ik ze zien dat ik meen wat ik zeg of dat ze er niet te zwaar aan moeten tillen.' Na een gesprek voor radio of tv is het in tense contact ook meteen afgelopen. Hij heeft voor de media zo'n honderd mensen geïnterviewd, maar nog nooit iemand pri vé ontmoet. Wil hij ook niet. Ook al lijkt het wel eens of hij ter plekke iemand heeft zitten versieren. „Wie met mij praat, krijgt aandacht, alle aandacht die ik kan geven. Als een vrouwelijke kijker dat ziet en ze heeft een man die haar nauwelijks aandacht geeft, denkt ze: ja, wil ik ook wel. Maar die man wordt geïrriteerd en denkt: die Simek is vals, die speelt het. Die man kan mij natuurlijk met zien zonder gek te worden. Als je macho bent en je ziet dat je vrouw zich aangetrokken voelt tot iemand die niet macho is, dan word je toch gek? 'Kleur Bekennen' is niet macho, het laat juist gevoèlens zien, Emoties Een charmeur wordt hij genoemd. Favo riet van de rijpere vrouw', schreef het fe ministisch maandblad 'Opzij'. ..Een com pliment. omdat het oordeel vast niet is gebaseerd op mijn uiterlijke schoonheid. Ik heb een uitgezakt lichaam, een fiets band om m'n middel en spataderen aan mijn linkei'been. Maar ik ben één gévoelig mens, ik denk dat vrouwen mij aantrek kelijk vinden omdat ik open ben. Wij heb ben met elkaar gemeen dat wij ons niet schamen voor gevoelens. Met mannen is het vaak moeilijker om dieper te gaan, dan gaat het toch eerder over auto's. De eerste jaren dat ik in Nederland was. werd ik vaak aangesproken door homofielen of kunstenaars. Die dachten dat ik één van hen was." Hij is geen man van affaires. Een vrouw voor een paar dagen, voor een paar we ken, da's niets voor hem, daar zit geen mu ziek in. „Ik ben graag alleen. Dat is de ook basis om aan het einde van de wereld te kunnen wonen. Bij een langere verhou ding is het iedere keer weer spannend of we elkaar nog willen blijven zien. Met een vrouw zijn wil niet automatisch zeggen dat 't beter is dan alleen. De vrouw is geen haven. Ik leef op zee en wie meevaart moet zien niet uit de boot te vallen. En hoe wij der de zee. hoe beter.Nooit getrouwd ge weest. Geen kinderen. Wel mooie, lange relaties. „Wil je dat ik ze ga tellen?" Nu al weer ruim vijf jaar met Iris. „Je ziet: ze kookt zelfs voor me. Dat is de laatste stap. Als je een vrouw voor je laat zorgen, laat je haar volledig toe in je leven." Onrustig Hij is lang Aanwezig. „Schaam je niet voor je lengte. Lange vrouwen moeten op hoge hakken lopen.. Laat maar zien wie je bent- Ik hou niet van hoge hakken, maar een lange vrouw moet niet op platte schoenen gaan lopen omdat ze problemen heeft met haar lengte." Een goede Itali aanse vi-iend heeft hem. speciaal voor dit gesprek, Spumante en Panetone gegeven: champagne en kerstbrood. Die moeten op. Nee is geen antwoord. Gewoon bij- schenken. Zitten, opstaan, lopen, zitten. „Ik ben fysiek onrustig, sinds ik al twee jaar geen tennisracket meer aanraak Gedachten schieten alle kanten op. Hij wil nu wel eens de synthese maken van al dat nieuws dat op hem afkomt, de verban den zien. „Al die feiten die je over je heen krijgt, die hebben iets met elkaar te ma ken. Wat? Ja, daar vraagje me wat. Ik kan niets nieuws zeggen, ik heb het alleen op een andere manier proberen te zeggen." Mensen zijn allemaal hetzelfde, alleen de accenten zijn anders. „Wist je dat Italia nen net zo gesloten zijn als Nederlanders? Ze lijken alleen opener omdat ze uitpak ken over dingen die er niet toe doen. Een schijnbeweging, daar zijn ze heel handig in. Italianen zijn altijd wereldkampioen. Maar over problemen, over verdriet, pra ten ze alleen met hun allerbeste vriend. In Italië is alles extremer, dus transparanter De misdaad is er beestachtiger en de be strijders van die misdaad zijn fanatieker. Criminelen zijn er trots op dat ze crimine len zijn. Bestrijders van criminelen zijn er trots op dat ze die criminelen bestrijden In Nederland is alles gelijkmatiger. Een misdadiger gaat echt niet in een wit pak lopen, en dat noemen we dan beschaving. Maar je denkt toch niet dat het hier anders is? Ach, Nederlandei-s zijn lieve mensen, maar zo naïef." Stopwoord Hij zucht .To je zivotTsjechisch voor zoiets als: wat een leven „Dat is mijn stopwoord. Staat wel aardig, af en toe even zuchten en dan zeggen: wat een le ven." Hij voelt zich geen Tsjech. Ook geen Nederlander. Ook geen Italiaan. „Ik kèn die drie landen wel, ik ken de vol keren, ik ken de mensen en ik verbaas me niet meer over wat ik in die landen zie, maar ik hoor er niet bij." Een tobber? „Tobben is denken in cirkels. Ik denk zo als de honden poepen, in een opwaartse spiraal, eindigend in een pointe." „Ik heb het grote geluk dat ik geen genie ben. Alleen genialiteit verplicht. Dat is het lot van genieën, je wordt een slaaf van je talent. Ik heb gelukkig niet meer dan een leuk talent. Wat ik aanpak gaat goed, maar ik kan er morgen mee stoppen. Ik ben geen Kafka. Zolang ik nog te klef ben en aan mijn gasten zit. ha ha, zolang kan ik er nog mee stoppen." Vraag hem of hij liever een monument na streeft in Nederland of in dat doipje in Calabriëen hij zal zeggen: „In mijn doipje weten ze niets van mijn tennislessen, van mijn cartoons, van mijn programma's. Als ik aankom, lachen ze me toe. Dèt is mijn monument. Daar heb ik, heel voorzichtig, het gevoel dat ik thuiskom." Dick Hofland Televisiekijken, spelletjes doen, een praatje maken, vuurwerk afsteken, oliebollen eten en zich bezinnen op het oude en het nieuwe jaar. Dat zijn de voor naamste bezigheden van de Nederlan ders op oudejaarsavond. En dan zijn er ook de meer ludieke activiteiten die per plaats en regio verschillen. Te denken valt aan de jongens op Vlieland die de uitlaten van hun brommers plegen te ha len om een uur lang door het dorp te da veren. Herrie maken om boze geesten, zoals 'koning winter', af te schrikken. Sinds de komst van de televisie veertig jaar geleden staat dit medium bovenaan de verlanglijst van favoriete tijdsbeste dingen. Al vele jaren heeft driekwart deel van de bevolking het kastje op oude jaarsavond aan staan. In 1976 schreef Wim Kan historie door maarliefst 8 miljoen kijkers te interesse ren voor zijn conférence. Met name Van Agt; moest het toen ontgelden ('Een koor knaap die na elk debacle een toontje ho ger zingt'). Wim Kan kreeg die avond het rapportcijfer 8,6 van het kijkerspubliek. Een cijfer dat later op 21 juni 1988 alleen werd overtroffen door de goals van Gul- lit en Van Basten in de EK-finale Neder- land-Sovjet-Unie, Cijfer: 8.7. In de jaren van Wim Kan en de zijnen keek bijna iedere toestelbezitter naar hetzelfde programma. Wie zong niet mee met het refrein van 'Jelle zal wel zien' op de melodie van Yellow Submarine? Of herinnert zich Seth Gaaikema's 'Wat een spreker is die man'? Oudejaarsconféren ces behoorden tot de schaarse momenten waarop het volk zich één familie voelde. „Die tijden zijn voorbij", is de nuchtere conclusie van kijkcijferkoning René van Dammen van de NOS. „Nog steeds heeft driekwart van de Nederlanders de tele visie aan op oudejaarsavond, maar de hedendaagse toppers zoals Freek de Jon ge, Youp van 't Hek en André van Duin komen niet veel verder dan 2 a 3 miljoen kijkers. Als je nu op straat vraagt, of ie mand Youp heeft gezien, zeggen vier van de vijf mensen 'nee'." Klok Slechts een kwart van de bevolking zit de hele oudejaarsavond voor de buis 35 Procent bekijkt een deel van het aanbod, vijftien procent kijkt heel even, bijvoor- René van Dammen van de NOS-afdeling kijk- en luisteronderzoek: De tijd dat we met. 8 miljoen Nederlanders naar de oudejaarsconference van Wim Kan keken is definitief voorbij. foto Ton Kastermans beeld alleen de wegtikkende laatste mi nuten van het jaar. Van alle kijkers zit tweederde thuis, en eenderde bij familie of vrienden. De klok van de NOS is tegenwoordig het best bekeken 'programma'. Dat komt doordat mensen zo het juiste moment kiezen om elkaar te omhelzen. Opval lend is dat een heleboel kijkers van com merciële tv voor juist dit moment om schakelen naar de publieke klok. Ze vermoeden kennelijk dat ze voor wat be treft deze informatie beter afzijn bij de publieke zenders. Op normale dagen gaan de meeste men sen rond 20.00 uur intensief tv kijken, met een top (primetime) rond 20.30 uur. Alleen op oudejaarsavond verschuift primetime naar de periode van 22.00 tot 24.00 uur. Films zijn voor de meesten ta boe. René van Dammen: „Oudejaars avond is een feestelijke avond, die men sen op een ontspannen manier willen doorbrengen. De tv moet daarop aan sluiten. mensen willen namelijk ook veel met elkaar kunnen praten. Films passen daar niet in. Daar moet je geconcen treerd naar kijken en ze dragen niet bij aan de gezelligheid." Elk jaar worden wel enkele actiefilms gebracht, maar die worden louter door jongeren bekeken. „Jongeren die over het algemeen geen boodschap hebben aan de door hun ou ders gecreëerde sfeer. Concurrentie De concurrentie wordt steeds heviger. Was de keus tot vorig jaar beperkt tot twee conférences, of programma's met een soortgelijke uitstraling, vanavond dingen vijf zenders om de gunst van de weemoedige kijker. Freek de Jonge doet Nederland 3. Veronica goes Bart de Graaff, Nederland 1 toont de Night of the Proms, RTL 4 heeft André van Duin, de Oudej aarsloterij en Knallende kurken, terwijl SBS 6 de Music Awards uitzendt. Voor de meesten staat al vast waar zij naar zullen kijken. De keus wordt vol gens de cijfers bepaald door onder ande re leeftijd, opleiding, sociale status en culturele affiniteit. Zetten we Youp van 't Hek en André van Duin tegenover elkaar, dan blijkt dal Van 't Hek het populairste is bij mannen en mensen met. een wat ho gere opleiding, terwijl Van Duin het vooral moet hebben van vrouwen en mensen met een iets lagere opleiding. Een onderzoek van Kijk- en Luisteron derzoek uit 1993 geeft aan dat - behalve televisie kijken - het eten van appelflap pen en oliebollen de populairste bezig heid is 78 procent bijt erin. Iets meer dan de helft (52 procent) drinkt champagne. Gezelschapsspelletjes zijn favoriet bij 30 procent. Vuurwerk wordt door 47 pro cent van de bevolking afgestoken. Hoe wordt de oudejaar ervaren? Het is voor de meesten een feestelijk moment (55 procent). Een emotionele gebeurtenis is hij voor 16 procent van de Nederlan ders, terwijl 19 procent de avond feeste lijk en emotioneel vindt. De jaarwisse ling laat tien procent onberoerd. De kijkcijferspecialist René van Dam men zelf zal vanavond uit hoofde van zijn vak veel kanaalzwemmen. „Ik wil in ieder geval even zien wat Bart de Graaff doet. Zelf kijk ik het liefst naar Freek de Jonge, en waarschijnlijk zullen mijn kin deren André van Duin willen zien." Jaap Timmers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 43