Cor Bakker peddelt met de stroom mee bij Vooral oudere dames smelten Helmut Lotti Pianist van Nederland vrije tijd dinsdag 31 december 1996 39 van harte welkom. Het werd de meest in drukwekkende periode, van mijn leven Wat die man me niet allemaal verteld heeft! Hij heeft zó'n overzicht, dat ik het nog steeds niet allemaal kan bevatten. Heus, ook al ben ik tot mijn negentigste bezig met wat Fischer allemaal weet en kan, dan kom ik nog maar nauwelijks in zijn buurt."' Etalage Dat hij verder zou gaan in de lichte mu ziek was zonneklaar. ,,Tja, wat had ik, Cor Bakker uit Landsmeer, nog kunnen toe voegen aan de klassieke muziek. Niets, dacht ik, helemaal niets." Zijn bootje voer via het cabareteske. Hij begeleidde Jenny Arean, Marjol Flore, Frans Mulder en Sylvia Alberts, werkte mee aan het programma "Podium van de lichte muziek' en gaf les op de Klein kunstacademie. ..Het waren een soort etalagetjes waarin ik zat te spelen. En het werd blijkbaar een hele grote etalage toen ik zes jaar geleden bij Paul de Leeuw be gon." Vader en moeder Bakker zagen daar dus niets in („Koot en Bie gingen al uit bij ons thuis, laat staan Paul de Leeuw"). Maar ook collega's kwamen waarschuwend bij hem langs: 'Kijk uit hoor met De Leeuw, die is slecht voor je naam'. Cor zelf zag geen problemen. „Ik vond het leuk, ik zat me kostelijk te amuseren. En dat ik naast Paul het keurige-jongenimago kreeg, dat ik me er tegenover zijn verbale geweld toch altijd wel wist uit te redden, was weer toeval Er is nooit een slimme regis seur geweest, of een handige vormgever, die dat op die manier in het pak gestoken heeft. Het ging zoals het ging." De sympathie die het grote publiek voor Cor Bakker ontwikkelde, voerde het ge staag varende bootje naar een stroomver snelling. Een eigen radioprogramma ("Music minded") en inmiddels ook een ei gen tv-programma ('Cor Co', volgend seizoen komt er een nieuwe reeks) bij de TROS, een concertserie met Louis van Dijk, een eigen combo, een eigen orkest, een cd als opmaat voor een serie van vijf, het is Cor Bakker voor en Cor Bakker na geworden. Commercieel Razend druk heeft hij het tegenwoordig, maar Cor Bakker zit erbij of het gesprek eventueel ook dagen zou kunen duren. „Over muziek ouwehoeren is toch het mooiste wat er is. Mijn eerste solo-cd zou té commercieel geworden zijn. Begrijp ik niet. Het is een redelijk commerciële cd en daarmee bedoel ik dat ie breed is opgezet. En over ieder stuk dat er op staat heb ik wel ontzettend nagedacht De cd gaat de speler in en door de werkka mer klinkt Bakkers versie van 'Telkens weer' een liedje (muziek Ruud Bos, tekst Fnso Wiegersma) dat volgens hem "een wéreldhit geworden zou zijn als het niet in Nederland was gemaakt maar in Ameri ka'. We luisteren, inclusief het oorgetuigever- slag van Cor. Dat gaat ongeveer zo „Introotje, duidelijk het thema neerzet ten, alsof het een klassiek stukje is, ik heb erg over de stemvoering via het pedaal na gedacht, nog een keer het thema, maar dan solerend, niet te lang, hoor je, anders wordt het gedreutel, komen we bij de brug, een beetje Morricone-achtig, wordt het wel weer tijd voor het thema, maar an ders, gaan wc de tunnel in, weer zoeken wat je met de muziek komt doen, einde van de tunnel in zicht, hè, hè, we zien weer licht, er is weer symmetrie, het introotje terug en het verhaaltje afmaken. Hoor je. ik doe niet zomaar wat. Aspirientjes Dat 'té commercieel' zit hem toch nog even dwars. „Op deze eerste cd heb ik ge probeerd een paar aspirientjes tussen de snoepjes te stoppen. Op de volgende cd's zullen het gaandeweg meer aspirientjes en minder snoepjes worden. Ik probeer op een goede manier prettige muziek te ma ken. Zoals onder meer ook in de concert serie met Louis van Dijk. Louis studeert nog steeds keihard, nog stééds. Ik hoop dat als ik zo oud ben ik ook nog dat en thousiasme kan opbrengen. Fijn spelen." „En wie heeft er nou gelijk? De pure jazz mensen die in de BIM-kelder depressief zitten te wezen, of muzikanten zoals Louis en misschien ook ik? Frans Happel Toen hij de eerste keer als begeleider van Paul de Leeuw op televisie verscheen, zaten zijn ouders zich diep te schamen. Hun jongen in gezelschap van die De Leeuw, van die rotzooitrapper, van die toch ook een beetje een viezerik! In huize Bakker te Landsmeer trok er een walm door de zo deugdelijk hervormde sfeer. Dat Cor pianist geworden was, nou ja. Maar dat dit er dan van komen moest. Cor zelf lacht die herinnering bijna vertederd weg. „Ach, het moest natuurlijk allemaal ontzettend wennen voor mijn vader en moeder. Wat wil je, in een gezin dat een warm nest koesterde, maar waarin cultuur, amusement, altijd een zeer bescheiden plaats had. Bij mij thuis werd er niet aan muziek gedaan, het ging nooit over literatuur." Inmiddels zullen de ouders van Cor Bakker toch stralen van trots. Moeten ze maar eens met de rest van Nederland praten. Zo'n aardige verschijning, nietwaar, die Cor, nog steeds een gewone jongen zonder allures, een fris hoofd, een proper voorkomen en pianospelen dat ie kan! Cor Bakker: Hoor je, ik doe niet zomaar wat. In de door ruim Westfries polderland schap omgeven woning van Cor Bakker giechelen we nog wat door over de ge liefdste schoonzoon van Nederland en dergelijke kwalificaties. Allemaal flauwekul, natuurlijk, beslui ten we. In dit land wordt er al snel over dreven als een eenmaal in de schijnwer pers gekomen redelijk aardig mens gewoon een redelijk aardig mens blijft. „En wat zou er aan mij voor bijzonders zijn?", vraagt Cor zich af. „Ik ben als kind ontzettend diep geraakt door de piano, ik heb een soort verliefdheid met dat instru ment gekregen. Dat is alles." Dat eerste contact met de piano was op de lagere school. „Ik was tien of elf jaar en in de klas stond een wra kke piano. Zo'n ech te ouwe valse rot piano, waarop mijn erg aardige onderwijzer heel slecht Für Elise speelde. Niettemin sloeg de vonk over. Ben ik zelf gaan zitten klooien op die pia no. Lekker was dat, je hoeft immers zelf geen klank te maken op zo'n instrument, het is alleen maar een kwestie van aan slaan." Op een ouderavond stelde de onderwijzer vader Bakker voor om kleine Cor op pia noles te doen. Vader zei nee. Cor was im mers geen doorzettertje. Hij had nog nooit iets afgemaakt. Dan was het postzegels sparen, dan weer sigarenbandjes, alle maal bevliegingen. Melodia De onderwijzer zocht een compromis in de vorm van een Melodia, een van piano- toetsen voorzien blaasinstrumentje. „Nou, die Melodia kreeg ik. Met ook een slangetje eraan, zodat je ook op afstand kon blazen. Liet ik dus wel mijn moeder blazen. Zat dat mens d'r best te doen om mij te laten spelen en dan werd ik boos dat ze voor mij op de verkeerde momenten ademhaalde." Minutieus vertelt Cor wat er na de lagere school allemaal gebeurde. Eigenlijk ongevraagd. Of het zonder meer hoort bij een interview, al dat verleden. Maar het is voor hem vanzelfsprekend om alles wat er aan zijn heden voorafging nog even op te diepen. Omdat de Cor Bakker van nu 35 jaar zich nog steeds verbaast over hoe het allemaal zo gebeuren kon. „Ik zat in een bootje dat met de stroom meeging", zegt hij ergens in het gesprek. Maar het kostte toch een hoop geplons eer hij in dat bootje geraakte. Komen we wederom bij vader Bakker te recht, die wel wilde inzien dat de Melodia toch zo z'n beperkingen had. Hij beloofde zijn zoon een studeerpiano, maar dan moest er les worden genomen, zonder mankeren. Cor: „Na drie maanden had ik het echter wel gezien. Nee, niet met die piano, maar met de lessen. Sonatines van Clementi en zo, dat werk, terwijl ik heel iets anders wilde. Louis van Dijk! Ja. dat was mijn grote held. Die zat ik muziekfo- netiseh na te spelen, noot voor noot. Dat is een lange weg, maar het is wel een manier om die muziek te leren begrijpen. Op de havo bracht Cor en passant niet zo'n erg gelukkige tijd door. ..Verschrik kelijk vond ik hetIn negentig procent van wat ik moest doen, had ik geen zin. God zijdank had ik een goede muziekleraar. Die man was weliswaar een beetje we reldvreemd, maar wat maakt dat uit voor iemand die intens met zijn vak bezig is. Hij kwam met dingen die ik nog nooit ge hoord en gezien had. Zoals een videoband met zangeres Cleo Laine, waarop je pre cies kon zien hoe nauwkeurig het contact tussen haar en de haar begeleidende pia nist verliep. Prachtig vond ik dat! Cor was vijftien toen die muziekleraar hem adviseerde ballet te gaan begeleiden. Het bootje vaart weer voorbij. Met de Cor Bakker (zittend rechts) vormt met Louis van Dijk (zittend links), Edwin Corilius (slaand links) en Frits Landesbergen de Sultans of Swing. foto Marco Peters stroom mee. ..Dat was weer zo'n toeval ligheid. Ik had er natuurlijk nooit aan gedacht pianist bij ballet te gaan zitten wezen. Het gebeurde echter wel Improvi seren bij oefeningen van Scapino. Bij kleine kinderen, die bijvoorbeeld een snijboon, een tomaat of een banaan dien den voor te stellen en dan weer bij oude ren. die puur met technische oefeningen bezig waren. Om het allemaal fris te hou den, ging ik dat langzamerhand in alle twaalf toonsoorten doen. Zes jaar heb ik dat werk gedaan. Nooit spijt van gehad." Verbleef Cor Bakker, die 'zijn vingers af likte' bij televisie-uitzendingen waaraan het Metropole Orkest meewerkte en 'kwijlend' naar programma's als 'Music all in' keek, nog wel steeds op de middel bare school. Dat pianospelen ook zijn be roep zou kunnen worden, wilde blijvend moeilijk tot hem doordringen. „Ondanks dat de piano alles voor me was, had ik blijkbaar toch een schop onder m'n kont nodig. 'Wiens oordeel stel je op prijs'", vroeg mijn muziekleraar. Nou. natuurlijk van Louis van Dijk. Daarmoestik dan dus naartoe. Louis heeft me een hele middag bijzonder aardig ontvangen. Ik was ze ventien. Trillend van de zenuwen speelde ik van alles en nog wat. En Louis zat daar maar. Met z'n handen voor z'n gezicht. En zei uiteindelijk: 'Cor. je bent het dood trappen niet waard als je niet het vak in gaat'. Ik dacht dat ik de hemel hoorde spreken." Gehoortraining Het Sweelinck Conservatorium in Am sterdam. Na de havo de absolute zaligheid ineens. „Alleen al de gehoortraining! Als kind had ik dat al gedaan, stiekem in bed. haha, naast dat andere wat je zoal stiekem in bed kan doen. Luisterde ik onder de de kens naar de radio, naar muziekprogram ma's en probeerde ik al fluitend de ak koorden te onderscheiden. Mijn moeder begreep er niks van. 'Jongen ga toch sla pen. morgen is er weer een hele nieuwe dag', riep ze dan." Het afstuderen bleek welhaast een fluitje van een cent. „Behalve het getuigschrift voor docerend musicus, gaven ze me er ook maar gelijk het solistendiploma bij en dat alles bovendien cum laude. Dat laat ste vond ik wel erg veel eer. Maar dat was, zeiden ze, omdat ik het maximale uit de opleiding gehaald zou hebben en boven dien gaf dat cum laude kans op een beurs voor het buitenland." Buitenland. Dat trof. Want boven zijn held Louis van Dijk had Cor zich inmid dels ook nog een idool geschapen: de Amerikaanse componist en pianist Clare Fischer. „Het duurde ruim drie maanden eer ik eindelijk antwoord kreeg. Hij had het helaas erg druk gehad, maar nu was ik een brief van een mevrouw van zesen tachtig die schreef dat ze na het zien van mijn show weer effekes zestien jaar was. Dat vind ik mooi." Brieven van een heel ander slag krijgt Lotti helaas ook. Zo viel er een maand lang elke dag een brief van dezelfde vrouw op de mat van zijn huis in Berin gen, een oud mijnwerkersstadje in Bel gisch Limburg waar Helmut met zijn vrouw Kimberley en vijfjarige dochter Messalina woont. „Die vrouw wilde ge loof ik met mij trouwen en dat liet ze me elke dag even weten." En na het Unicef Gala, waar hij onlangs optrad, stond er tussen de fans cfie hem en de andere beroemdheden buiten ston den op te wachten, een meisje van pak 'm beet veertien die haar eerste tongzoon op hem wilde uitproberen. „Ze vroeg 'Hel mut mag ik je een kusje geven?' Daarbij dacht ik aan een klein onschuldig zoen tje. dus ik zei 'welaan, ga je gang'. Maar voordat ik het wist greep ze mijn hoofd vast en probeerde ze haar tong naarbin- nen te duwen om mij een eh Hij durft het woord tongzoen niet uit te spreken en krijgt een vuurrood hoofd als wij dat zonder blikken of blozen wel doen. „Ge lukkig kon ik nog net op tijd mijn hoofd wegdraaien en ze heeft dus uiteindelijk alleen maar mijn wang kunnen likken", zegt hij waarna hij uitbarst in een aan stekelijke schaterlach. Dat hij het imago van Brave Hendrik en ideale schoonzoon heeft, deert hem niet. „Dat zijn alleen de schoonmoeders die dat vinden hoor. De dochters hebben daar jammer genoeg een andere mening over", grapt hij. Ook zijn bekendheid er vaart hij niet als beklemmend. „Ik kan nog gewoon met mij n dochter naar de su permarkt. In België kennen ze me wel al lemaal, schei uit, ik ben d'r beroemder dan Coca Cola. maar ik heb er geen last van. Het is eigenlijk alleen maar leuk." Goede voornemens voor het nieuwe jaar heeft Lotti niet Wensen wel. Hij hoopt nog steeds op een muzikale ontmoeting met zijn grote voorbeeld Luciano Pava- rotti. Lotti's klassieke avontuur begon door diens opname van 'Caruso'. „Ik zong dat meteen mee, waarop mijn ma nager Piet Roeien direct dacht 'dat moet op een compleet nieuwe, klassieke cd'. Zo is het gekomen." Dat een journalist hem in een artikel een keer 'Pavalotti' noemde vindt Helmut dan ook geen pro bleem, maar een eer. Begin dit jaar ontmoetten de twee zan gers elkaar in Antwerpen, waar Pavarot- ti een concert had gegeven. Lotti stond voor Pavarotti's kleedkamer maar durf de niet te vragen of hij binnen mocht ko men. „Gelukkig vroeg hij mij binnen. Hij zei dat hij gehoord had dat ik "Caruso' net zo hoog kon zingen als hij en vroeg of ik zin had om in september, tijdens de jaarlijkse liefdadigheidsconcerten in zijn woonplaats Modena, langs te ko men. Helaas ging dat niet. Onze agenda's zijn zeer moeilijk op elkaar af te stem men. Maar in de toekomst lukt het mis schien wel." Voor zijn nieuwe cd zong Lotti een duet met Salvatore Adamo en onlangs ging hij naar Barcelona om een nummer op te ne men met Montserrat Caballe, de zange res die samen met Freddy Mercury het nummer 'Barcelona' heeft gezongen. Maar het lijstje met zangers waarmee hij graag eens samen zou zingen is nog lang niet afgewerkt. „Bovenaan staat George Michael, een fantastische zanger vind ik dat. Ook zou ik heel graag samen met Ce line Dion op het podium staan of met Oli via Newton John. Dat is een beetje uit jeugdsentiment, want ik vond 'Grease' een geweldige film." Floor de Booys Hij is het vocale antwoord op André Rieu. Met zijn voor het brede pu bliek verbouwde klassiekers verkoopt hij elke zaal zonder promotie avond aan avond uit. Heeft Helmut Lotti eigenlijk nog wel wensen voor het nieuwe jaar? In de foyer van het hotel waar het inter view plaats heeft, loopt hij meteen op de vleugel af. Zijn stem begeleidt haar- zuiver het behoorlijk uit de toon gevallen instrument en al gauw staat hij uit volle borst te zingen, zich niet meer bewust van alle mensen die om hem heen staan. Zevenentwintig jaar geleden werd hij als Helmut Lotigiers geboren in Sint Amandsberg, een klein dorpje in de buurt van Gent. De meeste mensen ken nen hem inmiddels beter als Helmut Lot ti. Een wonderbaarlijke mix van Marco Borsato, André Rieu en Koen Wauters. Net als André verkoopt hij gigantische hoeveelheden cd's met hedendaagse be werkingen van populair-klassieke stuk ken. Evenals Koen wordt hij aanbeden door duizenden vrouwen en meisjes en hij brak net als Marco door in de Sound- mixshow van Henny Huisman. Het was zijn moeder die hem aanspoorde daar aan mee te doen. Tot dat moment in 1989, waarop hij als tweede eindigde met een vertolking van het Elvis-nummer 'My Boy', hield hij zich eigenlijk niet zo heel erg bezig met zingen. „Dat deed ik alleen op schoolfeesten en in vakantiekolonies. Mijn hart ging uit naar de wielersport", vertelt de populai re Belgische zanger. Een gele trui zat er echter voor Lotti niet in. „Dertien wed strijden reed ik, maar ik ben geen ene keer aangekomen. Ik had nooit zin om met doodsverachting naar beneden te racen en me te pletter te rijden. Al was ik wel goed in lange afstanden. Op mijn zestiende reed ik eens 350 kilometer op één dag." Wat Lotti nu presteert lijkt eigenlijk ook wel een beetje op topsport. Van zijn eer ste klassieke cd 'Helmut Lotti goes clas sic' werden in België maar liefst 400.000 exemplaren verkocht, in Nederland 225.000. Zijn tweede plaat in dat genre, met de voor de hand liggende titel 'Hel mut Lotti goes classic II', is nog maar een paar weken uit en lijkt het record van de eerste moeiteloos te gaan breken. In Bel gië zijn er al 350.000 exemplaren over de toonbank gegaan en in Nederland is het schijfje inmiddels platina. Al die cijfers zeggen de jonge Belg niet zo veel, ze ma ken hem eerder bang. „Het akelige is dat ik niet meer vooruit kan in België. Deze verkoop is zó gigan tisch. daar raak ik nooit meer boven. In Nederland is nog wel wat ruimte, maar we zijn nu voorzichtig bezig met het bui tenland omdat daar nog een uitdaging ligt." Het afgelopen jaar gaf Helmut Lotti con certen in Wenen. Zuid-Afrika, Parijs en Praag en overal stonden ze voor hem in de rij. Wat het geheim van zijn succes is. weet hij niet zo goed. „Misschien is het een reactie die voortkomt uit het feit dat er tegenwoordig heel veel muziek wordt gemaakt die alleen voor kids bestemd is. Dance-nummers, house, alles wat je hoort in de top 50 is alleen maar voor de jeugd. Er is niets meer voor oudere men sen." Jongensachtig En dat is precies de doelgroep die Helmut Lotti met zijn aria's uit beroemde opera's als 'Aida' en 'De Parelvissers' en volks deuntjes als 'Hav$h Nagilah' aan spreekt. Vooral oudere dames smelten weg bij het zien van zijn iele. jongens achtige verschijning. „Laatst kreeg ik Lotti. de Pavarotti van de Lage Landen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 39