En toen kwam King Arthur Docters van Leeuwen op justitie oud nieuw 33 dinsdag 31 december 1996 De straffe roker rar. A Docters van Leeuwen heeft in zijn leven slechts één stickie opgestoken, en dat beviel slecht. Maar de hoogste baas van het Openbaar Ministerie neemt het nadrukkelijk op voor het landelijk gedoogbeleid op het gebied van de softdrugs. Zoals zovelen ergert de 'super-pg' zich aan de forse kritiek waaraan Nederland de laatste tijd blootstaat. We moeten trots zijn op onze aanpak, vindt hij. Zijn visie: „Ons beleid leidt tot minder harddrugsverslaaf den dan elders. Waarom gaat het hier beter? Omdat wij over een beleid beschikken dat anderen niet hebben." Arthur Docters van Leeuwen heeft wel wat van het braafste jongetje van de klas. Als hij spreekt heeft hij de armen stijf over elkaar, de schouders opgetrok ken. Zo nu en dan komt hij los, zet z'n zin nen met brede gebaren kracht bij en vouwt vervolgens plechtig de handen in een. Deze doener, ex-baas van de Binnen landse Veiligheidsdienst, lost problemen liever op dan dat hij ze ontwijkt - en de re organisatie van het Openbaar Ministerie is zo'n klus waarbij vluchten uit den boze is. De werkkamer van King Arthur, op de 12e verdieping van het Paleis van justitie in Den Haag, kijkt uit over een stukje Resi dentie. Een nogal sober vertrek, meters hoge ramen, donkere vitrage ervoor. De ruimte is gevuld met slechts het hoogno dige aan meubilair: een bureau met daar op de onvermijdelijke computer en een stereotorentje, een zithoekje en een ver gadertafel. Frivool is slechts een vitrine met wat gestileerd glaswerk en een minia tuurvliegtuigje. Aan de muur een abstract schilderij van de hand van zijn broer On- no. Normaal zijn in de verte Rijswijk en Delft te ontwaren en prijkt Rotterdam aan de horizon, ware het niet dat een dikke mist dit weidse vergezicht ditmaal beperkt. Zoals het rookgordi j n dat lange tij d de va derlandse justitie omgaf; het gebrek aan uniforme lichtlijnen bijvoorbeeld maak te van elke aanklager een individualist, waarbij de strafmaten voor dezelfde fei ten in de diverse arrodissementen flink konden verschillen. De commissie-Donner, die het functione ren van het Openbaar Ministerie onder zocht, velde inmei 1994 een hard oordeel. .Krachteloos, versnipperd, onduidelijke leiding", waren de stevige bevindingen over de 'eilandjes', waaruit justitie feite lijk bestond. Intussen kregen de parket ten er wel een massa taken bij, maar niet het daarvoor benodigde personeel. Daar door liep veel in de soep. Rechtszaken werden uitgesteld, vonnissen werden laat (of helemaal niet) uitgevoerd en de vorm fouten stapelden zich op. Maatwerk En toen kwam Docters van Leeuwen. Hij werd voorzitter van het college van pro cureurs-generaal en nam de reorganisatie ter hand. Het Openbaar Ministerie, vindt hij, moet professioneler te werk gaan, zich beter profileren en zich meer richten op de lokale situatie. Veelvuldig roept hij het beeld op van een handelsbank. Hij is ja loers op de manier waarop daar met de klanten wordt omgegaan; het maatwerk, de klant als koning en de vlotte afhande ling van zelfs de meest gecompliceerde problemen. Toch, klinkt het, is de eerste winst na twee jaar hervormen al zichtbaar. De kleinere van de 300.000 zaken die het Openbaar Ministerie jaarlijks afdoet, lopen inmid dels naar wens. En ook de - wat wordt ge noemd - mega-zaken kennen in zijn ogen een bevredigend verloop. Zoals in het ge val van 'De Hakkelaar' in Amsterdam, haalt Docters van Leeuwen zelf aan. Zor genkindje is momenteel het 'middenveld', zeg maar de grote bulk aan zaken. Niettemin kij kt de baas van het Openbaar Ministerie met een zekere voldoening naar de conclusies uit het tweede voort gangsrapport, gemaakt voor de minister. Docters: ,,De reorganisatie van het Open baar Ministerie loopt redelijk op schema, op een paar punten na. De wetgeving kost ons heel wat hoofdbrekens, net als de ma nier waarop het budget verdeeld moet worden. Maar daar hebben we adviesbu reaus naar laten kijken. Die waren er vrij positief over." - Wat merkt de burger daarvan? Docters van Leeuwen; „Het aantal sepots (zaken die niet tot vervolging leiden) is verminderd. Zaken worden sneller afge handeld. Een aantal aanstootgevende dingen is beëindigd. Veroordeelden hoe ven korter te wachten op het uitzitten van hun straf, het innen van boetes gaat snel ler. Je weet als burger beter waar je aan toe bent. We hebben dingen voor elkaar gekregen waarvan men niet dacht dat die zouden kunnen lukken." Begrip „Maar ik moet ook zeggen dat de verbete ring van het OM nog een hoop tijd zal kos ten. Ik vraag om begrip voor het feit dat het nog enige jaren zal vergen om het voor elkaar te krijgen. We hebben te maken met een schaarsteprobleem: ieder volk krijgt de justitie die het verdient. Pas sinds kort wordt er gekeken naar de bud getten van justitieTien j aar geleden werd er veel geld gestoken in de bijvoorbeeld academische ziekenhuizen en het wegen net. Wij lopen gewoon achter. Ik ben be nauwd dat we over enige jaren het slacht offer van ons succes worden. Dan gaat het beter en dan denkt men: we kunnen het geld nu aan andere dingen uitgeven." - Wanneer hebt u uw doel bereikt? „Ik denk dat we over zes jaar zijn waar we wezen willen. Tegen die tijd herirmeren de mensen zich niet eens meer hoe het vroe ger was. Ik vraag iets moeilijks van de lezers van uw krant. Enerzijds een niet af latende aandacht voor de vernieuwing, anderzijds begrip voor het feit dat ze maar mondjesmaat iets merken van die j j -y- j a aan mee omdat we daar heel wat te leren Voor het buitenland is Nederland één grote coffeeshop. vernieuwingen. Hier in dit Paleis van Jus titie moet de burger zoeken naar een pu- blieksbalie. Dat begrijpt een burger niet. Als hij bij de bank komt, staat er een zitje voor hem klaar en zelfs de moeilijkste transactie is in een uur geregeld." - Waarom is het zo belangrijk om het Openbaar Ministerie in het gareel te krij gen? „We willen om twee redenen dat het Openbaar Ministerie meer dan vroeger één organisatie is. Ten eerste willen we hogere kwaliteit op alle niveaus. De twee de reden is de rechtseenheid. Daarom maak je er één organisatie van. Burgers accepteren het niet als ze door de ene offi cier anders worden behandeld dan door de andere. Daar vinden de problemen met de bijzondere opsporing hun oorsprong. Voor een verhoor moeten in Assen en Rot terdam dezelfde maatstaven gelden. Ook in bijzondere opsporingsmethodes zul je eenheid moeten brengen. Daar is nu een adviesorgaan voor. de Centrale Toetsings commissie. Ook bekijken we hoe we de meer eenheid in de straffen kunnen bren gen." Onafhankelijk - Op dit moment woedt de discussie of offi cieren ambtenaren of magistraten zijn. Zijn ze onafhankelijk of moeten ze het be leid van de minister uitvoeren? Docters van Leeuwen: „Ik maak dat on derscheid niet. Een lid van het Openbaar Ministerie moet naar buiten toe één standpunt uitdragen, of het nu gaat om beleid of op de zitting. Als wordt afge sproken dat er in een politiedistrict prio riteit wordt gegeven aan een bepaald de lict, kan het niet zo zijn dat die officier op de zitting andere argumenten gebruikt dan in het overleg. We hebben maar één taak- de handharing van het recht, met de middelen die daartoe worden verleend." - U maakt dat onderscheid niet, maar de kranten staan er vol van. Allerlei juridi sche hotemetoten zijn bang voorpolitieke justitie als de officieren van justitie op drachten van de minister moeten uitvoe ren. „Dat is een andere kwestie: de verhouding tot de minister, zeg maar tot de politiek. Daar wil ik niet te veel over zeggen, omdat de minister druk bezig is met nieuwe wet geving. Ik heb goede hoop dat daar een bevredigende tekst uitkomt. - Aan wiens kant staat u? „We vechten een beetje tegen windmo lens. Er zijn allerlei mensen van buiten het Openbaar Ministerie die zeggen dat wij zelfstandig willen zijn, maar binnen het OM hoor ik dat niet. We zijn behoed zaam in de verhouding tot de rechter. Hij moet wel weten wie hij voor zich heeft, hij moet er zeker van zijn dat de zaken objec tief en juridisch professioneel worden voorgelegd. Daar zijn we met z'n allen wel gevoelig voor." Harddrugs - Heeft u zich ook zo geërgerd aan Chirac? „Ja, een beetje wel, net als iedereen in Ne derland. We zijn het in Europa roerend eens over de aanpak van harddrugs. Het Nederlandse drugsbeleid wordt aange vochten, maar dat vind ik zwak. Ons drugsbeleid leidt tot minder harddrugs- verslaafden dan elders. Waarom gaat het hier beter? Omdat wij een beleid bezitten dat anderen niet hebben. En dan zeggen die anderen: het is alleen statistiek, dus is het niet waar. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ik heb familie in Parijs. De feitelijke praktijk in Frankrijk ligt dichter bij de onze dan meneer Chirac beweert. De lan den om ons heen worstelen met dezelfde vraagstukken als wij. Op welk gebied moet de politie worden ingezet? Een aan tal deelstaten in Duitsland kijkt of drugs foto Paul van Weel via de apotheek verstrekt kunnen wor den, iets waar wij niet aan toe zijn." - Uondersteunt het Nederlandse drugsbe leid dus van harte? „Zeker. Wij zijn en blijven voor een ge doogbeleid, omdat dat een scheiding van markten teweegbrengt. Het maakt een scheiding tussen harddrugs en softdrugs mogelijk die anders niet mogelijk is. Bin nen het driehoeksoverleg (burgemeester, korpschef en hoofdofficier van justitie) wordt beslist wat wordt geaccepteerd. Maar het moet niet zo zijn dat de ene ge meente zijn probleem afschuift op de an dere gemeente." - In Rotterdam wordt gedoogd dat hard drugs in kleine circuits worden verhan deld. „Zolang er te weinig politiemensen zijn, moet je keuzes maken. Het voorbeeld dat u geeft heeft ook te maken met de manier waarop je met panden omgaat. Daar is een lacune in de wet. Je kunt wel de drugs handel in het pand beëindigen maar ver volgens kun je dat pand niet sluiten. Er komt nu wetgeving aan die dat wel moge lijk maakt." - Als er geen overlast is, vindt u dan dat er ingegrepen moet worden? „Afgezien van de overlast: als er sprake is serieuze handel, moet er zeker ingegrepen worden. Maar daar gaat de hoofdofficier over." Behoedzaam - Nog even iets naar aanleiding van de parlementaire enquêtecommissie-Van Traa. Door de scherpere controle op op sporingsmethodes moeten politie en jus titie goed uitkijken Advocaten melken dat eindeloos uit. Kan de politie haar werk nog wel doen in dit keurslijf? „Dat valt mee. Ik heb gevraagd of rechts zaken stuklopen door de vernieuwde richtlijnen. Dat is niet het geval geweest. De commissie-Van Traa heeft behoed zaam geopereerd. Men houdt de moge lijkheid open voor als het echt moet. Wij moeten van zéér, zéér goeden huize komen om zo'n mogelijkheid te benutten. Het is echt niet zo dat wij aan de lopende band deals aan het sluiten zijn. Het moet alle maal preciezer, er moeten processen-ver baal gemaakt worden van elke stap. Dat kun je opvatten als rompslomp, maar je kunt het ook als een pre zien dat je het moet vastleggen, want dan weten we ach teraf precies wat er is gebeurd en dan we ten we ook zeker dat we de goede afwe ging hebben gemaakt. Dat kunnen we aan de rechter voorleggen." „Vlak voordat ik hier aantrad sprak ik de directeur van de FBI in Amerika. Echt zo'n crimefighter. zo'n massieve kerel die zo in een misdaadserie kan optreden. Hij toonde mij een dik boek vol richtlijnen. Aanvankelijk, zei hij, was hij tegen die richtlijnen. En nu is hij blij dat hij ze heeft, omdat het structuur geeft aan het onderzoek." - En de Ramola-zaak dan in 1995? Toen verklaarde rechtbank in Rotterdam het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk omdat er onvoldoende inzicht ivas in de opsporingsmethodieken. Dat is later door het gerechtshof wel teruggedraaid, maar de verdachten zitten inmiddels al veilig in Marokko en die zien ive nooit meer terug. Docters van Leeuwen, laconiek: „Dat valt nog te bezien. Nederland is zeer in trek bij een bepaald soort personen. We staan met open armen klaar, en laten de heren zich daar vooral onaantastbaar wanen." - Vindt u dat een infiltratie die geen beioijs heeft opgeleverd wel verantwoord moet worden? „Een rechter moet zich een voorstelling kunnen maken over wat er is gebeurd in het opsporingsonderzoek, en ook hoe de politie achter de feiten is gekomen Dat betekent niet dat de rechter precies wil weten welk observatiemiddel er precies is gebruikt. Het is wel raadzaam om te ver melden dat er iets is geprobeerd dat ver der geen resultaten heeft opgeleverd." Mythisch - Het WODC maakte vorige iveek bekend dat bepaalde vormen van misdaad stij gen. Bent u al in paniek? De macht van de Hakkelaar neemt langzamerhand mythi sche vormen aan. Docters van Leeuwen: „Dat doen jullie, de media, toch? Met die mythische macht valt het gelukkig nog mee. Wij zien hier niet dat rechters en officieren van justitie systematisch platgemaakt worden. Ik verwijs naar het oordeel van professor Fijnaut. Natuurlijk weet je nooit alles van de zware criminaliteit. Die lieden beste den juist kosten noch moeite om hun acti viteiten geheim te houden. „Je moet nooit de illusie hebben dat je al les weet. Ik heb de indruk dat we nu wel goede veronderstellingen hebben over de zware criminaliteit. We weten redelijk wat we niet weten. Nederland is maar egn haven in West-Europa. De georganiseer de criminaliteit is voor de Nederlandse samenleving een betekenisvol verschijn sel dat je niet kunt negeren. Als de crimi naliteit zich innestelt m de overheid is het buitengewoon lastig aan te pakken." - Hebt u genoeg middelen en bevoegdhe den om de zware criminaliteit te bestrij den? „Bevoegdheden wel, als de naderende wetgeving aanvaard is. Middelen, dat weet ik niet. Er is bijvoorbeeld nog te wei nig kennis als het gaat om financieel re chercheren. Hiervoor is een groot project gestart. Daar doen de banken en de politie - Neemt u wel eens de tijd om een rechts zaak bij te wonen? „Ik ben nog niet voldoende getraind om zittingen te doen als officier van justitie, ik ben trouwens ook nog niet beëdigd als plaatsvervangend officier in Rotterdam. Ik doe dat pas als ik het kan. Wat mij op valt is de stroom van administratieve stukken. Is alles er wel, klopt alles wat er in zit? Heeft iedereen alles? Dat is blijk baar een probleem dat we moeilijk onder controle krijgen. Dat kun je oplossen met kwaliteitssystemen. De banken hebben daar over een reeks van jaren in geïnves teerd. Dat moeten wij dus ook doen. Ik zie hier nog mensen met grote stapels dos siers om zich heen omdat ze geen kast- ruimte hebben Ik herinner me nog goed dat ik, toen ik hier begon, in de lift stond met een man die ging over zo'n grote kar met allemaal van die dossiers erop. Die kar was een beetje te hoog opgeladen. Die lift rammelde nogal hevig en dus vielen er allemaal dossiers van die kar Ik hielp die man de dossiers op de kar te leggen en ik stapte uit. En toen wenste die man nota bene mij sterkte. Dat is mij altijd bijgeble- - Wat vindt u van de Zaanse verhoorme thode? „Die is door de minister op ons voorstel afgewezen, omdat er elementen inzitten die we niet juist vonden. Die methodiek had twee aspecten: herbeleving en het emotioneel raken van mensen door foto's van de misdaad te vermengen met foto's van de familie. De Recherche Advies Commissie keurt dat terecht af. Herbele ven is iets anders dan het gewoon gedaan hebben. Je weet ook niet precies wat je in iemand losmaakt als je hem dingen laat herbeleven. Het is zeer de vraag of je dan de waarheid loskrijgt. Het vermengen van foto's van familie en zo, dat moet je toch niet doen." „Op zichzelf mag iemand die wordt ver dacht van een zwaar misdrijf wel langdu rig en stevig verhoord worden. Dat moet naar mijn mening ook. De feiten moeten op tafel komen. Iedere burger moet bij dragen aan de waarheidsvinding. Dat is nu een keer geen vriendelijk proces, mooi er kunnen we het ook niet maken." - Het voetbalvandalisme staat na Feye- noord-Ajax weer in de belangstelling Wat doet het Openbaar Ministerie? „De minister heeft ons om advies ge vraagd. De collega's Ficq en Daverschot die dit in portefeuille hebben kijken hier samen naar Het was een tijdje wat rusti ger, het wekt de indruk nu weer op te le ven. We moeten de maatregelen herijken Loopt het goed? Is het voldoende of moet er meer gebeuren? U denkt natuurlijk aan die staaf bij Feyenoord-Ajax. Toevallig sprak ik met iemand die in die bus zat. Nee, ik zeg niet wie. Zo'n staaf door je ruit is natuurlijk helemaal niet leuk. Het is nieuw dat de heren elkaar buiten het sta dion opzoeken. Het meest zorgelijke is dat het los komt te staan van de voetbalwed strijd zelf." - U bent van de flower-power-generatie. Hebt u zelf wel eens een stickie gerookt? Docters van Leeuwen: „Een eenmalig ex periment bezorgde mij een sterk vermin derd tijdsbesef en een enorme hoestbuiIk vond die hele sfeer eromheen ook flauwe kul. Ik heb het altijd bij een sigaartje en alcohol gehouden. Je wist toen ook niet wat de risico's ervan waren. Dat weten we nog steeds niet. Eén ding is zeker, gezond is het niet. De stickies van nu zijn trou wens heel wat steviger dan die van vroe ger. De Nederlandse tuinbouw heeft zich weer eens van zijn beste kant laten zien." Peter Louwerse en Marcel Potters Docters van Leeuwen, de hoogste baas van het Openbaar Ministerie: Wij zijn en blijven vooreen gedoogbeleid. foto Jaap Rozema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 33