Puriteinen zuiveren Amerika Burgeroorlog over waarden en normen oud nieuw dinsdag 31 december 1996 30 De cd-afdeling bij de Wal-Mart in Fair Oaks doet goede zaken. In de decembermaand vliegen de compactdiscs, een 'makkelijk* cadeau, de winkel uit. De rekken liggen vol met duizenden titels, van pop tot klassiek, van harde rap tot zoetsappige country. Maar wat lang niet alle klanten in de gaten hebben, is dat heel wat van de cd's bij Wal-Mart niet dezelfde zijn als bij de concurrent Tower Records, een paar kilometer verderop. De omslag van de nieuwste van John Mellencamp, 'Mr. Happy-Go-Lucky', ziet er bij Wal-Mart anders uit dan bij Tower. En op een bij Wal-Mart gekochte nieuwe cd van de rapper Onyx staan 'piepjes' die op in andere winkels gekochte schijfjes ontbreken. En naar de nieuwste plaat van Sheryl Crow, de revelatie van 1995, is het bij de Wal-Mart al helemaal vergeefs zoeken. In alle gevallen is er sprake van regelrechte censuur door de warenhuisbazen. Wal-Mart, dat 2300 winkelsin de hele VS heeft en twintig procent van alle cd-verkopen in Amerika voor zijn reke ning neemt, kwam onlangs in het nieuws omdat het weigert cd's te verkopen die de directie van deze warenhuisketen onwel voeglijk vindt. Covers met foto's van meisjes met ontblote borsten, liedjes waarin het woord 'fuck' voorkomt of rapsongs die geweld verheerlijken, ver dwijnen bij Wal-Mart uit de rekken. Maar daar blijft het niet bij. Wal-Mart dwingt de platenmaatschappijen hoezen te veranderen, 'vieze' woorden in de lied jes elektronisch weg te poetsen of des noods gewoon weg te 'biepen*. En de pla tenindustrie, die de gigantische markt van Wal-Martklanten niet kwijt wil, vol doet er knarsetandend aan. Op de cd's worden kleine plakkertjes aangebracht waar op staat dat de plaat 'veranderd' is. Maar de meeste klanten zien dat niet als zij met hun cd naar de kassa gaan. Woordvoerders van de Wal-Martketen willen niet over censuur praten. Zij bena drukken dat hun zaken in alle delen van het land zitten en een 'familiekarakter' hebben. „Wij verkopen alleen wat onze klanten willen hebben", zeggen zij. Maar die beslissing wordt niet aan die klanten overgelaten. Het is Wal-Mart dat beslist wat Amerika's tere kinderzieltjes - want daar gaat het natuurlijk om - mogen ho ren en niet de ouders zelf. Puriteinser Amerikanen zijn nooit voorlopers ge weest als het ging om het zich aanpassen aan veranderende moraal en zeden. Maar de laatste tijd is Amerika in een snel tem po puriteinser aan het worden. Een min derheid van conservatieve moraalridders laat zich luidruchtig horen en slaagt er meer en meer in zijn normen en waarden aan de rest van de bevolking op te leggen. Zij profiteren van het steeds conservatie ver wordende politieke klimaat in de VS. De muziekkeuze van Wal-Mart is ook al lerminst een uitzondering. De videover- huurketen Blockbuster (met 4500 zaken in het hele land veruit de grootste) weigert al jaren om films te verhuren waar te veel seks in voorkomt. Films waar het bloed bijna van af spat, staan rij aan rij in de Blockbuster-rekken, maar een (naar Eu ropese norm) soft-seksfilm als Paul Ver- fa oevens Showgirls' of Oliver Stones 'Natural Born Killers' komt er bij Block buster niet in. We zo'n film wil huren, vindt altijd wel een videotheek die ze heeft. Maar door hun enorme machtspositie kunnen be drijven als Blockbuster en Wal-Mart mu ziek- en filmmakers dwingen om andere producten te maken dan zij wel zouden willen, of hun producten te veranderen om ze toch maar verkoopbaar te houden. „Het is de zuivering van entertainment", zegt Oliver Stone. „De mensen beseffen niet hoeveel macht zulke grote onderne mingen hebben." Bij de politiek hoeven musici of regisseurs niet om steun te vragen. Heel wat senato ren en afgevaardigden zijn de laatste ja ren gekozen op de conservatieve golf die door het land waart. Tijdens de campagne voor het presidentschap scoorde de Repu blikein Bob Dole met aanvallen op de 'im morele' Hollywood-cultuur. die verderfe lijke producten zou maken, al bleek al snel dat Dole zelf niet één van de bekriti seerde werken had gezien of gehoord. Bill Clinton kon, of durfde, niet achter blijven en begon ook de muziek-, film- en tv-wereld te kapittelen. Mede op aan drang van de president kwamen de televi siemakers van Hollywood en New York deze maand overeen om voortaan ook voor tv-programma's een soort keuring in te voeren, waarbij voor elk programma wordt aangegeven of het al dan niet voor kinderen geschikt is. Andermaal wordt van hogerhand bepaald wat ouders zou den moeten vinden. Anne Frank Maar het kan nog erger. Onder druk van oerconservatieve en religieuze groepen als de Family Research Council, een zeer actieve lobbygroep in de Republikeinse Partijkrijgen steeds meer bibliotheken te horen dat zij bepaalde boeken niet in hun pakketten mogen opnemen. Dat gebeurt met zowel openbare bibliotheken als uit leenzalen van scholenMaar als je ziet wat dan niet getolereerd wordt, dan dringt pas door hoever deze beweging gaat. Leerlingen van scholen in de staat Mary land kregen onlangs een lijst mee naar huis waarop de ouders werd medegedeeld welke boeken 'niet geschikt' worden ge acht voor hun kinderen. Een van de meest in het oog springende werken was... 'Het Dagboek van Anne Frank". Gelukkig ga ven de schoolbestuurders aan waarom: 'vanwege seksuele toespelingen'. Er wa ren mensen die aanstoot namen aan An ne's opmerkingen over haar ontluikende seksualiteit. Taboe voor middelbare scholieren. Net zoals boeken van Sherlock Holmes. Hè? Ja, 'vanwege verwijzingen naar occultis me". Op de lijst stonden ook - het is bijna niet te geloven - Roodkapje en Hansje en Grietje. Het eerste vanwege 'de goedkeuring van alcoholgebruik", en het tweede 'omdat er in heksen afgeschilderd worden als kind- etende monsters". Over het feit dat het boek '1984' van George Orwell als 'pro- communistisch' wordt afgedaan of dat het beroemde 'Of Mice and Men' van John Steinbeck wordt verboden omdat er het woord "bastaard" in voorkomt, kun je dan alleen nog maar lachen. Maar feit is dat kleine, invloedrijke con servatieve groepen, die zich bij elke ge meenteraadsvergadering of bijeenkomst van een schoolbestuur laten horen, de zwijgende meerderheid hun wil opleggen. En dat gebeurt vaak op slinkse wijze. Want de ouders van de kinderen in Mary land zijn niet ingelicht over de boeken- keuze van de scholen. Zij kregen de lijst met 'verbannen' boeken pas toen zij er om vroegen. De scholen waren op eigen hout je door de bocht gegaan. Uit alle onderzoeken blijkt dat tweederde van de Amerikaanse ouders vindt dat er geen censuur vooraf op muziek, films of en de disfunctionele Bundy's werden geen goed voorbeeld voor Amerika's 'family values' gevonden. Conservatieve politici klagen dat in zeer populaire series als 'Wings' en 'The Nanny' teveel toespelin gen op seks worden gemaakt. Onder leiding van oud-minister van on derwijs William Bennett, die laatst door het weekblad The New Yorker 'schaduw- minister van deugdzaamheid' werd ge noemd, voert conservatief Amerika sinds twee jaar actie tegen alles wat op tv en in film en boeken aanstootgevend wordt ge acht. Net als onze Dries van Agt in de ja ren zeventig pleit Bennett voor een 'ethisch reveil'. „Wij vragen niet om cen suur", zegt Bennett, „maar om verant woordelijk gedrag." Aanstootgevend En de protesten hebben effect. Niet alleen in de bibliotheken of de videotheken. On der zware druk van Bennett en de zijnen verkocht de entertainmentgigant Time Warner begin dit jaar de platenmaat schappij Interscope Record, die een hele collectie rap-cd's met omstreden teksten op de markt had gebracht. De Family Re search Council riep zelfs op tot een boycot van het toch zo gezinsvriendelijk Disney, omdat het ook de filmmaatschappij Mira max bezit, die controversiële films in de bioscopen brengt. Maar wat nu eigenlijk precies aanstoot gevend is, weet niemand Het Amerikaan se Hooggerechtshof heeft zich ooit, in 1973, gewaagd aan een omschrijving: 'Obsceen is een werk als het expliciete seks bevat en artistieke waarde ontbeert, tevens duidelijk aanstootgevend is en als prikkelend kan worden aangemerkt vol gens de normen zoals die in een bepaalde gemeenschap gelden'. Geen wonder dat niemand daarmee een kant uit kon. Een rechter in Los Angeles zag vorig jaar af van een vonnis in een pornozaak, om dat naar zijn mening L.A zo'n diverse sa menleving is 'dat ik niet kan aangeven wat de normen van die gemeenschap zijn' Wat voor de een aanstootgevend is, is voor de ander kunst. Senator Jesse Helms, een oerconservatief uit North-Carolina, baarde enkele jaren geleden opzien door fel te protesteren tegen met ovei'heidsgeld gefinancierde tentoonstelling in Cincin- natti van homo-erotische foto's van de wereldberoemde fotograaf Robert Map- plethorpe, die al door tienduizenden mensen was bezocht. De zelfcensuur gaat zelf zover dat in cata logi van het lingerie-concern Victoria's Secret (een soort Amerikaanse Hunke- möller) op alle foto's van vrouwen in door schijnende hemdjes of bh's zorgvuldig el ke indruk dat een vrouw tepels bezit, wordt weggeretoucheerd. We maakten onlangs zelf in een winkelcentrum mee hoe een moeder haar ongeveer tienjarig zoontje bij het voorbijwandelen van een Victoria's Secret-winkel duidelijk hoor baar de opdracht gaf even de andere kant op te kijken. In die sfeer worden miljoenen Ameri kaanse kinderen opgevoed. Slechts een derde van de Amerikaanse tieners krijgt seksuele voorlichting. Op talloze scholen wordt seksuele voorlichting vermeden, omdat het tot problemen voor de leer krachten kan lei den. Geen wonder dat het aantal tienerzwangerschappen vele ma len hoger ligt dan in Nederland, dat door veel Amerikanen nog steeds als een soort Sodom en Gomorra aan de Noordzee wordt gezien. Volgens mensen als Gary Bauer van de Family Reserach Council 'is sprake van een culturele burgeroorlog over de mora liteit'. Hij stelt dat de Amerikaanse cul tuur volledig uit de hand is gelopen. Het Eerste Amendement op de Amerikaanse Grondwet geeft de Amerikanen een vrij wel onbeperkte vrijheid van meningsui ting. Je kunt hier bij na alles zeggen of uit beelden, zonder voor de rechter te kunnen worden gedaagd. Het is een van de meest 'heilige' beginselen van de Amerikaanse samenleving. Maar sommigen menen dat die vrijheid toch beperkt moet worden. Robert Bork, een conservatieve hoge rechter in Was hington en ooit Ronald Reagans kandi daat voor het Opperste Gerechtshof, zei het onlangs zo: ,,We hadden driehonderd jaar lang censuur in deze contreien en we hadden toen een veel gezondere cultuur dan nu. We zullen enige vorm van censuur moeten toestaan of we zullen afzakken tot een bedenkelijk lelijke samenleving." Hans de Bruijn De Belgische fotograaf Carl De Keyzer ging begin jaren negentig op zoek naar het reli gieuze, conservatieve Amerika. Zijn foto's werden gepubliceerd in God Inc., Uitgeverij Focus Amsterdam. boeken moet zijn en dat zij zelf wel zullen uitmaken wat hun kinderen te lezen, te zien of te horen krijgen. Maar als de be sluiten eenmaal gevallen zijn, hebben ook die ouders geen keus meer. Andere biblio theken of andere muziek- of videowinkels liggen - zeker buiten de grote steden - vaak tientallen kilometers ver weg. kwart van de Amerikanen kabel heeft, en dus al die kanalen toch krijgt, wordt er van uitgegaan dat de kijker naar de grote netten speciale bescherming nodig heeft. En niet alleen de kinderen, wat nog te be grijpen zou zijn, want de hiervoor ge noemde beperkingen gelden net zo goed voor de volwassen televisiekijkers. De vermaaks-industrie legt zichzelf trou wens steeds vaker zelfcensuur op. Men wil de klachten uit conservatieve hoek ge woon voor zijn. Zo besloten CBS, ABC en NBC vorig jaar om geen advertenties uit te zenden waarin condoomgebruik werd aangeraden, in het aids-tijdperk toch geen overbodige luxe. Het argument was 'dat de kijkers daardoor gekwetst zouden kunnen worden'. En, maar dat zeiden zij niet hardop, het zou andere adverteerders kunnen afschrikken. Toen Fox de populaire show 'Married with children' van negen uur naar half ne gen verplaatste, stak een storm van pro test op. Want het uur van acht tot negen is traditiegetrouw het 'familie-uur' op de tv Schijnheilig Dat wil allemaal overigens niet zeggen dat Amerikanen die dat willen niet kun nen lezen of zien wat zij willen. Maar er zijn zo beperkingen. En er is veel hypro- crisie. Wie naar de grote, via de ether uit zendende tv-netwerken - ABC, CBS, NBC, Fox - kijkt, zal nooit en te nimmer een schuttingwoord horen. Woorden als 'fuck', 'shit' of zelfs 'bitch' worden daar keurig 'weggebiept'. En een blote borst of een paar mannenbillen zijn absoluut uit den boze. Maar op de tientallen kabelkanalen die tegelijkertijd in de huiskamers komen, is vrijwel alles geoorloofd. Terwijl drie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 30