Een gitaar is meer een hulpstuk om me te uiten PZC Een liedje als obsessie kunst cultuur 11 uit in zeeland Carillon Mannenduo Nieuwjaarsconcert Sessie Band Voorwaarts Van Muiswinkel Orphanage 7 Inch Concert Céline Conjunto Ibérico Jaap Mulder List Pasadena Triple bill Orgelconcert Nieuwe Snaar Haarlems Toneel dinsdag 31 december 1996 Ook de rand van 1996 kent verrassin gen. Zo komt het Noordhollandse kwartet Johan op de valreep met het bes te Nederlandse album van het afgelopen jaar. De muziek wortelt in de jaren zestig en ademt ook in opnametechniek die sfeer. „Met soms grote scheidingen tus sen links en rechts. Een soort Beatles stereo. We vonden het leuk om dat in 1996 nog eens te laten horen", zegt Jacco de Greeuw in Hoorn. Als we door de vrieskou naar het café wandelen waar zijn vriendin werkt, om rustig te kunnen praten, vertelt de zan ger-gitarist (27) dat de sessie die Johan voor Kink FM zou doen, is afgeblazen omdat het radiostation als nonstop-zen der doorgaat. Het is een tweede teleur stelling die de groep in korte tijd moet verwerken. Zo'n twee maanden geleden verviel het voorprogramma van The Cranberries omdat de Ierse zangeres pijnlijke stembanden had. Jacco gaat er nauwelijks onder gebukt. Er staan zo veel positieve zaken tegenover. Zo is hij vannacht oom geworden. De muzikant blijkt een meester in het relativeren. Hij weet inmiddels dat zijn uitspraken, in zwart-wit gedrukt, meer zeggingskracht hebben, dan hij ooit had durven vermoeden. Hij noemt zichzelf een laatbloeier, hoewel hij altijd een groot liefhebber van muziek is geweest. „Pas als zestienjarige ben ik gitaar gaan spelen. Ik heb ook nooit gitaarles gehad. Nou ja, een blauwe maandag, maar ik ben er mee gestopt omdat ik het een be perking vond". Beheersing Jacco is niet op zoek naar de perfecte be heersing van het instrument. „Het ple zier zat in een paar akkoorden achter el kaar zetten, zodat het op een liedje leek. Nog steeds eigenlijk, al is het inmiddels behoorlijk serieus geworden. Oefenen doe ik nog steeds niet. Ik weet waar mijn beperkingen liggen en daarbinnen doe ik het gewoon". Hij pauzeert even en ver volgt: „Als ik dat zo zeg, klinkt het alsof ik maar wat aan rommel. Zo is het niet. Wat ik wil aangeven is, dat als je tech nisch heel vaardig bent op je instrument dat ook een enorme beperking kan zijn. Vaak wil je het dan veel te mooi doen. Ik hoor het bij andere groepen. Dan denkik: 'kan dat niet wat simpeler'. Dat is mooier en doeltreffender. Nee, voor mij is een gi taar meer een hulpstuk om mij te uiten". Jacco werkt eerst thuis een basisideé uit voordat hij het in de oef enruimte aan zij n medemuzikanten laat horen. „Als de an deren direct beginnen mee te spelen, is het vaak een goed idee, heeft het uitleg nodig, dan kan ik het beter direct laten vallen. Belangrijk is, dat de anderen er door gegrepen worden. Wat ik heel moei lijk vind, is om het prilste begin van een Het Noord-Hollandse kwartet Johan is zaterdagavond te beluisteren in 't Beest in Goes. liedje bloot te geven. Dat is lastiger dan voor publiek spelen. Brengen we het een maal op het podium ten gehore, dan staan we er voor honderd procent achter. Als het publiek dan afkeurend reageert, heb ik zoiets van: niet iedereen kan alles even mooi vinden". Het componeren is bij Johan een collectieve inspanning. Jacco: „Als ik tien akkoorden achter el kaar zet, heeft het liedje wel een struc tuur, maar het is de invulling van gitarist Remco Krull, het drumpatroon van Wim Kwakman en de gekozen baspartij van Niels de Wit die het tot iets speciaals ma ken. Dezanglijn, die ik zie als de melodie, is voor mij erg belangrijk. Het is ons vijf de instrument. Dus meestal zing ik direct mee, al komt er niet meer uit dan wat er op dat moment door mijn gedachten schiet. Pas later buig ik mij over de tekst. Ik herinner mij ,dat ik tijdens de eerste optredens van mijn vorige groep Visions of Johanna, maar wat brabbelde. Blind wat er in mij opkwam, ging de microfoon in. En niemand die het hoorde. Wat ik er mee wil zeggen is: dus zo belangrijk zijn ze nu ook weer niet. Het betekent niet, dat ik geen mooie teksten wil schrijven. Dat vind ik juist heel belangrijk. Wel vormen ze. met de muziek, een geheel. Alleen als je Bob Dylan heet, kun je ze los van de compositie bundelen en uitbren gen. Maar, zijn werk is dan ook dichter lijk verantwoord. Zover ben ik nog lang niet" „Uitgangspunt bij het componeren is, onszelf te imponeren. Daarbij werken we niet binnen muzikale grenzen. Alles mag en kan. Zoals iedere zichzelf respec terende schrijver zijn ook wij op zoek naar het perfecte liedje. Soms kom je er dichtbij en is er het gevoel van euforie. Aan de andere kant hoop je het nooit te schrijven, want wat moet je daarna nog doen. Bovendien is perfect een heel rek baar begrip. Zo kan een ander het rotzooi vinden. Zelfs The Beatles hebben het perfecte liedje niet geschreven. Ze heb ben echt prachtige muziek gemaakt. Maar perfect..! Wij bouwen onze num mers volgens eenzelfde structuur op. Daarin zijn we erg ouderwets. En het is geen opzet. Het gebeurt ongewild. Mis schien is het een gevolg van onze kinder tijd. In die periode hoorden wij nummers op de radio voorbij komen met die op bouw. Nu we het zelf doen, hebben we zo iets van: het moet wel in dat kader pas sen. Tegelijkertijd zijn we niet bang om te experimenteren. Alles wat geluid maakt, kun je gebruiken. Kijk maar naar dEus. Die groep is heel erg bezig het te zoeken in geluiden en componeert bril jante muziek. Bij ons is het maken van een liedje een obsessie Belachelijk ei genlijk, want in wezen schrijf je een kin derversje met een melodietje erachter. Eigenlijk is het niks, maar tegelijkertijd kunnen hele volksstammen bij het horen van een mooi liedje in extase raken. Mis schien komt het omdat iedereen iets kin derlijks in zich heeft". Podiumgroep Johan is niet zo'n heel opwindende podi- umgroep. vindt Jacco de Greeuw. ..Men sen denken vaak, wat een opgewekte, hippe muziek en vermoeden dan dat als wij het podium op komen, we direct gaan hossen en beuken. Dat is niet zo. Het werk is wel hip. maar als we er staan, spelen we eigenlijk alleen met veel inten siteit onze liedjes na". Als we teruglopen naar zijn fiets, vertelt Jacco dat hij bezig is muziek te compone ren bij een toneelstuk van een gezelschap uit Hoorn. „Op het moment dat ik de op dracht kreeg, was ik er heel blij mee. Maai; nu heb ik er eigenlijk helemaal geen tijd meer voor. We barsten van het werk. Tot maart spelen we wekelijks drie tot vier keer". Hans Piet Johan treedt zaterdag 4 januari samen met Caesar en Scram C Baby op in 't Beest in Goes (21.00 uur) Liesbeth List treedt zaterdagavond op in het Zuidlandtheater in Terneuzen. foto Hester Doove Dinsdag Stadsbeiaardier Sjoerd Tamminga bespeelt vanmiddag (dinsdag) gedurende een uur het carillon van de Grote Kerk in Goes (13.30 uur). Het Eerste Zeeuws Mannenduo geeft vanmid dag (dinsdag) een concert in café De Snor in Goes (15.30 uur). Het repertoire is breed, want allerlei stijlen ko men aan bod, zowel recent als oud. Smart- en smeerlappen voeren echter de boventoon. Het duo wordt gevormd door de heren W. Vermeu- le en F. Beerens. Woensdag In de Kloveniersdoelen in Middelburg is woensdagmiddag en -avond een gevariëerd Nieuwjaarsconcert te beluisteren (16.00 uur). Het concert wordt geopend door Mifune Tsuji (viool) en Kyoko Hashimoto (piano) met werk van Prokofjev. Het doorlopende programma komt verder voor rekening van Marco Blaauw (trompet) met werk van Ayres, Donatoni, Ma son, Ford en Kagel, van Gert-Jan Prins meteen nieuwe klankshow, van het Arte Y Conras En semble (18.00 uur) met flamenco-zang en - dans, van de Steve Martland Band (20.00 uur) met composities van Steve Martland, Louis Andriessen, en Steve Reich en van de dertien musici tellende Bik Bent Braam (22.00 uur), on der leiding van Michiel Braam. De Post Sessie Band brengt woensdagavond een gevariëerd repertoire ten gehore in café De Post in Goes (21.30 uur). De band wordt gevormd door Zeeuwse topar tiesten die zich uitleven op covers in de genres soul, lichte rock en blues. Vrijdag De harmonie Voorwaarts geeft vrijdagavond een Nieuwjaarsconcert in de Couburg in Kou- dekerke (19.30 uur). De harmonie, die in 1997 de leeftijd van 100 jaar bereikt, opent met dit concert het jubile umjaar. Medewerking verlenen het jeugdor kest onder leiding van Piet Schot en de harmo nie onder leiding van Wim van Wallenburg. Erik van Muiswinkel brengt zijn cabaretpro gramma De Mensenvriend vrijdagavond in de Prins van Oranje in Goes (20.00 uur). Het spelen van typetjes kun je wel aan Van Muiswinkel overlaten. Gedreven door de wens om nooit meer alleen op het podium te staan omringt de cabaretier zich nu met een bonte stoet personages: kinderen, ooms, buurtgenoten, cricketclubbestuurders, domi nees en leuke vrouwen. Hij heeft met elk het beste voor. Zijn enige probleem is dat nie mand naar hem luistert. De mensenvriend, ge schreven door Justus van Oei, schetst het dra ma van een groot man die klein gehouden wordt. Poppodium de Botte Hommel in Bergen op Zoom gaat vrijdagavond behoorlijk hard het nieuwe jaar in met Orphanage en Polluted In heritance (21.30 uur). De debuut-cd Oblivion van Orphanage kreeg goede reacties en leidde tot een optreden tij dens het prestigieuze Dynamo Open Air. In middels heeft de band een tweede album, By time alone, uitgebracht. De teksten zijn vaak obscuur, wat uitstekend past bij de mysterieu ze muziek. Het voorprogramma komt voor re kening van Polluted Inheritance. De band 7 Inch zorgt vrijdagavond voor muzi kaal vertier in Nachtcafé Electro in Middel burg (23.30 uur). Met name de betere tophits uit de jaren zeven tig en tachtig krijgen bij 7 Inch (de naam is ont leend aan de afmetingen van een 45-toeren vi- nyl-single) de aandacht. Het repertoire omvat nummers van David Bowie, Phil Collins, Tina Turner en Gary Moore, maar ook van Simply Red, Crowded House, Stones, Beatles enzo voort. De band bestaat uit Aad van Os (zang en akoustische gitaar). Ad Osté (basgitaar en bac king vocals), Louis Filius (drums en backing vocals), Sjaak Lammers (keyboards), Sonja de Deckere (sax en backing vocals), Carien Anthe- unisse (sax en backing vocals) en Olivier Beek man (leadgitaar). Zaterdag Ellengard Jense (clavecimbel) en mezzo-so praan Liesbeth Franken geven zaterdagmid dag een nieuwjaarsconcert in de hervormde kerk in Burgh (16.00 uur). Zij zullen barokmuziek uit Duitsland en Italië ten gehore brengen. Ellengard Jense is regio directeurvan de Zeeuwse Muziekschool inZie- rikzee. Het concert gaat uit van de Stichting Westerschouwen Kultureel. Het Nationale Toneel speelt zaterdagavond de voorstelling Céline II: De Kerk in de Stads schouwburg in Middelburg (20.00 uur). Acteur Hans Dageleten regisseur Johan Does burg maakte in 1993 op basis van teksten van de Franse schrijver Louis Ferdinand Céline de theatervoorstelling Céline I. De nieuwe voor stelling kan gezien worden als een vervolg, maar staat geheel op zichzelf. Er werd geput uit de romans Reis naar het einde van de nachten Dood op krediet en uit het toneelstuk De kerk. Aan bod komen het werk van Céline als arts in koloniaal Afrika, zijn verblijf in de Verenigde Staten en zijn kennismaking met de balletwe- reld daar, en zijn werk als arts in een armoedi ge buitenwijk van Parijs. Céline was gek op dans en vooral op danseressen. Naast Vincent van den Berg, Hans Dageleten Will van Kralin- gen werken aan deze produktie drie danseres sen en zes mucisi mee. Het cello-oktet Conjunto Ibérico geeft zater dagavond een concert in de Kloveniersdoelen in Middelburg (20.30 uur). Onder leiding van Alias Arizcuren worden wer ken ten gehore gebracht van Lazkano, Charles, Prieto, Greco, Nobre en Xenakis. Jaap Mulder brengt zijn cabaret-solo De Op mars van de Wilde Artisjok zaterdagavond in de Concertzaal in Zierikzee (20.00 uur). Jaap Mulder wil niet de leukste moppentapper zijn, maar zoekt liever de onvoorspelbaarheid en zet het publiek in eén zin het liefst twee keer op het verkeerde been. Hij vertelt zijn verhalen en zingt zijn liederen. Liesbeth List komt zaterdagavond met haar programma List naar het Zuidlandtheater in Terneuzen (20.00 uur). List-nieuwe-stijl doet het verleden niet verge ten maar versterkt de liaison tussen verleden en heden voor het publiek van nu. La grande dame de la chanson weet als geen ander jong en oud te boeien met de unieke combinatie van zang en presentatie. Haar vorige program ma Need we say more... kreeg unaniem loven de recensies. Ook nu 'leent' La List weer de be geleidingsgroep van Frank Boeijen voor haar tour de chant: Ton Snijder (toetsen), Len te Voortwis (basgitaar). Norman Bonink (drums) en Peter van Benthem (gitaar). The Pasadena Roof Orchestra zorgt zaterdag avond voor swingende nostalgie in schouw burg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur). Dit beroemde Engelse elf man sterke 'ball- roomorkest' brengt evergreens uit jaren twin tig en dertig, zoals Meadlowlark, She is a Latin in Manhattan, Me and Jane in the plane en Summertime. 't Beest in Goes heeft zaterdagavond de eer ste Triple bill van het platenlabel Excelsior op het programma staan: Johan, Caesar en Scram C Baby (21.00 uur). Scram C Baby brengt een afgewogen wisse ling van krachtige, noisy en meer ingetogen nummers met grofkorrelige zang en melan cholieke ondertoon. Caesar speelt een soort indierockdietheBreedersenBowieinzich ver enigt en opvalt vanwege de springerige wen dingen, de frisse aanpak en de songkwaliteit. Tenslotte worden de gitaarpopliedjes van Jo han omschreven als simpel, beproefd en doel treffend. Zondag Hayo Boerema geeft zondagmiddag een or gelconcert in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom (16.00 uur). Op het vroeg achttiende:eeuwse koororgel speelt hij de partita Ach wie flüchig, ach wie-" nichtig en op het Ibach-hoofdorgel werk van de Nederlanders Corn, de Wolf en Hendrik An driessen en de Franse componisten Langlais en Widor. Ook improviseert de 24-jarige Boe rema, die als cantor-organist werkzaam is aan de hervormde kerk in Leidschendam. op een opgegeven thema. Dinsdag De Nieuwe Snaar staat dinsdagavond met het programma Famineurzeven in het Zuidland theater in Terneuzen (20.00 uur). Het verzamelen van te gekke muzikale vond sten, het speuren naar onuitgegeven combi naties en het verwerken van toevallige bizarre ontdekkingen behoren tot het levenspatroon van de heren De Smet, Vermeulen en De Smet. De prachtige en exclusieve muziekinstrumen ten die de laatste jaren hun wegen hebben ge kruist zullen in deze nieuwe voorstelling met de nodige eerbied mishandeld worden. Er wacht het publiek een massa multi-mediale en clowneske muzikaliteit. Het Haarlems Toneel speelt de voorstelling Liefde op de Krim dinsdagavond in schouw burg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur). In dit toneelstuk schildert de Poolse schrijver Slawomir Mrozek (1930) tegen de achtergrond van 100 jaar Russische geschiedenis de tra giek van de mens als speelbal van macht en ideologie. Aan het begin van de twintigste eeuw in een hotel op de Krim bespiegelt een vakantievierend gezelschap het leven. De idyl le rond de samovar wordt op brutale wijze ver stoord door de onverwachte komst van Lenin. Het filosoferende gezelschap verruilt met schijnbaar gemak de wereld van de Tsaren voor die van Stalin en komt uiteindelijk terecht in het Rusland van nu. In hun dwaaltocht door de twintigste eeuw worden zij voortgedreven door de enige constante die tijd en ideologie blijktte trotseren: het verlangen naarliefde. De spelers zijn Gees Linnebank, Vastert van Aar- denne, Hein van Beem, Jim Berghout, Metta Gramberg, Teuntje de Klerk, Marieke de Kruijf, Freek van Muiswinkel, JérömeReehuisen Ma rianne Vloetgraven. De regie was in handen van Joanna Bilska. Verwacht WOENSDAG 8 JANUARI: Poppentheater Sim Bolus met Naar Dromenland in het Ambachts centrum in Goes (14.00 uur) Speeltheater Holland met Het Berenhuis in De Maagd in Bergen op Zoom (14.30 uur) Kindervoorstelling De Rap Ritmeshow in het Zuidlandtheater in Terneuzen (15.00 uur) Beppe Costa met The Essential Music in de Stadsschouwburg in Middelburg (20.00 uur) DONDERDAG 9 JANUARI: Engelstalig toneel stuk A Clockwork Orange in de Stadsschouw burg in Middelburg (20.00 uur) Don Kosakenchor Russland in de Concertzaal in Middelburg (20.00 uur) Gezelschap van de Zee met Gyges en Kandau- lus in 't Beest in Goes (20.30 uur) Cabaretière Hester Macrander in De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur) VRIJDAG 10 JANUARI: Muziektheater voor jongeren in de Stadsschouwburg in Middel burg (19.30 uur) Concert in de serie Oude Muziek in het Stad huis in Middelburg (20.00 uur) Cabaretgroep De Vliegende Panters in het Ar senaaltheater in Vlissingen (20.15 uur) Hans Visser Friends in De Zaete in Yerseke (20.00 uur) Tineke Schouten met Lach Vegas in het Zuid landtheater in Terneuzen (20.00 uur) ZATERDAG 11 JANUARI: Grupo Bacan in de Prins van Oranje in Goes (20.00 uur) Tineke Schouten met Lach Vegas in het Zuid landtheater in Terneuzen (20.00 uur) ZONDAG 12 JANUARI: De Mijke Loeven Band in de Stadsschouwburg in Middelburg (15.30 uur) DINSDAG 14 JANUARI: Mechels Teater met King Lear in de Prins van Oranje in Goes (20.00 uur) Hoofdstad Operette met Weens operettecon cert in het Zuidlandtheater in Terneuzen (20.00 uur)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 11