Oud Geld steekt Pleidooi
met succes naar de kroon
Consult zit tussen
soap en drama in
kerst
Zelfs Duitsland A
kan lachen om J
oorlogsgrappen
PZC
Drama
in de
familie
Bussink
Actrice Renée Fokker (35) speelt de
psychotherapeut Anne van Heul in de
TROS-dramaserie 'Consult'. Ze zegt: „Elke
voorstelling of tv-productie heeft een ziel nodig.
Wanneer die ontbreekt komen er problemen.
Werk je met Bram van Erkel of een filmmaker
die al twee jaar met zijn product bezig is, dan is
er een kapitein die er voor iedereen is."
Over de vraag of 'Consult' een ziel heeft
laat ze zich niet expliciet uit. Wel zegt
ze: ..Ik vind het fijn een scène goed af te
ronden en dat gaat niet altijd. We moeten
waken voor verloedering, want soms
wordt het een beetje een fabriek." Die uit
spraak betekent echter niet dat Renée
Fokker negatief is over de serie „We heb
ben zeven maanden lang in een prettige
sfeer gewerkt. De serie is op film gedraaid
en ik heb veel respect voor het resultaat."
Maar hard werken is het wel geweest.
„Per dag hebben we zeven minuten uit
zendtijd opgenomen. Met één camera,
wat betekende dat we door en door moes
ten gaan We hadden er hele zware dagen
tussen zitten. Alle scènes die zich gedu
rende twee afleveringen in één kamer af
speelden moesten bijvoorbeeld achter el
kaar worden opgenomen. Dat betekende
dat je massa's teksten moest kennen, maar
ook dat je je tussendoor moest verkle
den."
Renée Fokker zou 'Consult' geen drama
serie willen noemen, maar ook geen soap.
De suggestie dat de reeks een imitatie is
van 'Pleidooi', wijst ze resoluut van de
hand. „Het heeft niets met elkaar te ma
ken". zegt ze. „Hoewel ik de vergelijking
wel snap, omdat het bij ons om een psy
chotherapeutische praktijk en in 'Plei
dooi' om een advocatenpraktijk gaat. Het
riekt naar imitatie, maar is het zeker niet.
'Pleidooi' gaat, denk ik, dieper."
In therapie
Om zich voor te bereiden op haar rol van
psychotherapeut heeft ze de banden be
keken van de programmaserie 'In thera
pie' van Annette Heffels, die ook als advi
seur voor 'Consult' heeft gewerkt en in die
hoedanigheid een aantal richtlijnen heeft
gegeven. „Bovendien heb ik een avond
productiedrang kregen we een aflevering
soms pas vlak voor het repeteren te lezen.
„De behandelingen die wij in de serie
doen zijn gebaseerd op korte relatiethera
pieën, ook wel directieve therapieën ge
naamd, die hooguit tien, maar soms
slechts twee sessies duren.Op de waag of
de behandelingen waarheidsgetrouw
zijn, antwoordt de actrice: „Te realistisch
is ook niet goed, uiteindelijk is het wel
drama." Erg moeilijk is het voor Fokker
niet geweest zich in te leven: „Als actrice
ben je ook altijd met mensen bezig en
schat je ze in. Ik ga meteen verhalen ma
ken als ik zie wat mensen doen."
Prikkelend
Renée Fokker is al tijdens haar studie aan
de Toneelschool in Amsterdam begonnen
met acteren. Ze speelde in die periode in
de films 'Quatremains' en 'Terug naar
Oegstgeest', in de IKON-tv-productie
'Twee mensen' van Ene Oosthoek en in
haar vierde jaar bij het Onafhankelijk To
neel in 'Romeo en Julia'. „Bij Baal speelde
ik in 'De rondleidster', in België heb ik
films gèmaakt. Daarna heb ik 'Loos' ge
maakt onder de 'prikkelende' regie van
Theo van Gogh en ook nog vijf jaar bij het
RO-Theater gezeten."
In 1990 speelde ze Maria in de veelgepre
zen en goed bekeken (2 miljoen kijkers)
NCRV-dramaserie 'De zomer van '45'.
„Het was een feest om voor de NCRV te
werken. We filmden maar twee tot drie
minuten per dag en hadden lang de tijd
om te repeteren." Daarnaast is Fokker te
zien geweest als José in de RTL 4-reeks
'Vrouwenvleugel". „Ik heb in zes of zeven
afleveringen meegespeeld, maar ik heb
het in Luxemburg erg naar mijn zin ge
had. Het was wel wennen dat die serie op
video werd opgenomen en dat er met drie
camera's werd gewerkt, die alles in één
keer opnamen. Daar was veel repetitie
voor nodig. Gemiddeld werden er 25 uit-
zendminuten per dag opgenomen. 'Vrou-
wenvleugel' had ondanks dat een hart."
Baantjer
Renée Fokker heeft verder gespeeld in de
serie 'De galerijvan de NPS (losse verha
len) en 'Baantjer' van RTL 4. En dan heb
ben we nog lang niet al haar activiteiten
van de afgelopen jaren opgenoemd. Niet
onvermeld mag echter blijven dat ze dit
jaar, tijdens de Nederlandse Filmdagen, is
geëerd met een Gouden Kalf voor haar rol
in de speelfilm 'Blind date'. Zelfs interna
tionaal, zoals onlangs in het Amerikaanse
vakblad Variety, wordt haar spel ge
roemd.
In januari staat de actrice weer op het to
neel. Bovendien gaat ze volgend winter
seizoen met Gees Linnebank spelen in het
stuk 'Jake's life' van Neil Simon.
Jacques Geluk
Consult, TROS, uitzending donderdag 26 de
cember, Ned. 2, 20.56-21.51 uur. Nederlandse
dramaserie met Mare Klein Essink, Renée Fok
keren anderen
dinsdag 24 december 1996
Renée Fokker:
De serie Consult
heeft niet zo veel
diepgang.
lang geboomd met een bevriende psychia
ter. Soms dacht ik- ik zou dit zeggen, maar
de tekst van Tineke Beishuizen, die heel
coöperatief is geweest, lag er. Soms werd
het wel wat herschreven, maar vaak was
daar te weinig tijd voor. Door de grote
Er is familieberaad in de kapi
tale villa van het bankiers
echtpaar Guusje en Splinter Bus
sink. Het enfant terrible van de
familie, jongste en enige dochter
Pup, is in het geheim getrouwd
met een popartiest. En dat past
niet in een gegoed milieu als dat
van de Bussinks.
Elke beweging in de scène, die
slechts een paar seconden duurt,
wil regisseur Willem van de Sande
Bakhuyzen tot in detail perfect
hebben. Splinter (Eric van der
Donk) moet iets sneller naar het
barmeubel lopen. Elise (Jacqueli
ne Blom) moet dichter bij haar
schoonmoeder Guusje (Annet
Nieuwenhuijzen) gaan staan en
Ole (Gijs Scholten van Aschat)
moet achter de fauteuil langs lo
pen. Nog maar eens repeteren. Na
een minuut of vijftien is de regis
seur tevreden en kan de de filmca
mera draaien.
Het is één van de eerste kille mid
dagen in december als bijna de
complete cast van de nieuwe
AVRO-serie 'Oud Geld' in een villa
in Aerdenhout bij elkaar is. Hier
speelt een belangrijk deel van de
dramaserie zich af. Productielei
der Elise van Meeteren wil 'Oud
Geld' (gepland voor najaar 1997)
liever niet omschrijven als de op
volger van 'Pleidooi', dat de AVRO
een paar seizoenen uitzond. Toch
is er een aantal opvallende over
eenkomsten. De serie wordt even
eens geproduceerd door IDtv, de
schrijvers Maria Goos en Hugo
Heinen komen uit de Pleidooi
stal, regisseur Willem van de San-
de Bakhuyzen draaide vier afleve
ringen van 'Pleidooi' en een groot
deel van de cast van 'Oud Geld'
was ook te zien in 'Pleidooi'.
Rode draad
Naast Eric van der Donk en Gijs
Scholten van Aschat, speelt ook
Carine Crutzen een hoofdrol in de
nieuwe serie. De meeste acteurs
kennen elkaar al jaren en dat is
groot voordeel omdat ze in 'Oud
Geld' familie van elkaar spelen.
Een belangrijke rode draad in
'Oud Geld' zijn de verhoudingen
binnen de bankiersfamilie Bus-
sink. De familie bestaat uit vader
en moeder Splinter en Guusje en
de zonen Kiet en Ole en dochter
Pup. Oudste zoon Kiet (Mark Riet
Carina Crutzen, Jacqueline Blom en Saskia Temmink (vlnr) spelen de belangrijkste vrouwenrollen in Oud
Geld. foto AVRO
man) is een brave, beetje suffige
veertiger die een goede baan heeft
binnen de Bussink Bank maar on
der de druk van pa niet echt flo
reert. Hij mist talent. Kiet is ge
trouwd met Elise Vermeer, een
jaloers, humorloos en verzuurd
mens uit een rijk zakenmilieu dat
alleen op geld uit is.
Zoon Ole (Gijs Scholten van
Aschat) heeft een kunst- en an
tiekhandel en staat aan het begin
van een veelbelovende loopbaan.
Hij is getrouwd met Cathrien
Santberghen (Carine Crutzen).
Ole en Cathrien hebben een zoon
Tobias (Michiel de Monchy). Pup
Bussink (Saskia Temmink), de
jongste telg uit de Bussink-clan
heeft nooit willen deugen. Het ou
derlijk milieu heeft ze altijd ver
stikkend gevonden en ze ontsnapt
uit die wereld door een relatie te
beginnen met muzikant Eric van
Dijk (Marcel Musters).
Naast het familieverhaal speelt de
bankwereld een grote rol in de se
rie. De recente fusie van de Bus-
sinkbank met de internationale
Hollandbank houdt de gemoede
ren bezig. Natuurlijk gaan fami
liebelangen en geldzaken met alle
ellende van dien door elkaar lo
pen.
Malloten
De schrijvers maken het milieu
waarin 'Oud Geld' zich afspeelt
niet belachelijk en mijden het cli
ché van wereldvreemde malloten
met een aardappel in de keel. Ze
benaderen de bovenlaag van de
Nederlandse samenleving juist
heel serieus.
In september zijn de opnamen
voor de nieuwe serie gestart. Op
dit moment moeten aflevering 1
tot en met 4 zo ongeveer klaar zij n-
.'Oud Geld' wordt met één camera
op film gedraaid. „We maken ge
bruik van het nieuwste materiaal
van Kodak. Op televisie resulteert
dat in meer scherpte, meer diep
te", vertelt productieleider Elise
van Meeteren. Per dag wordt
slechts een paar minuten uitzend-
baar materiaal gedraaid.Wei-ken
met één camera is erg arbeidsin
tensief, maar het is een bewuste
keuze. Kwaliteit staat voorop bij
deze serie. Als je met één camera
werkt is de belichting altijd opti
maal. Voor elke opname wordt het
licht speciaal ingesteld. Als je met
meerdere camera's tegelijk draait,
moet je meestal consessies doen op
het gebied van belichting."
Aan de filmlocaties van 'Oud
Geld' is eveneens veel aandacht
besteed. De villa in Aerdenhout is
een voltreffer. Van buiten en van
binnen straalt het huis ontegen
zeggelijk oud geld uit. Geen
kitsch, geen spoortje van nouveau
riche, maar antieke meubels,
schilderijen en boeken die zeker
niet allemaal even mooi zijn, maar
wel een interessant verleden heb
ben. Massieve donkere houten
deuren, een gigantische hal met
een imposante trappartij en een
ietwat stoffige atmosfeer maken
van de villa een perfecte filmloca
tie. IDtv heeft hier en daar wat
schilderwerk opgeknapt en eigen
meubels meegenomen.
Locatiebureau
De locatiescout van IDtv liep tij
dens zijn zoektocht tegen de villa
aan en tot zijn verrassing bleek het
huis geregistreerd te staan bij een
locatiebureau. „Veel huizen vallen
af omdat ze aan te drukke wegen
liggen. Tijdens het filmen moet je
geen last hebben van voorbij ra
zend verkeer. Daarnaast moet de
locatie in een straal van zo'n 30 ki
lometer om Amsterdam liggen,
omdat de meeste medewerkers
daar wonen." De eigenaar van de
villa woont tijdens de opnamepe
riode gewoon in het huis. Hij vindt
het geen probleem om tijdelijk
tussen het IDtv-meubilair te le
ven. Hij slaapt zelfs in het bed van
Guusje en Splinter Bussink. Zijn
eigen bed was iets te modern voor
de AVRO-serie.
'Oud Geld' is de eerste tv-drama-
serie die Willem van de Sande
Bakhuyzen helemaal in zijn eentje
regisseert. Van de Sande Bakhuy
zen is tevens theaterregisseur. „Ik
heb geen voorkeur voor tv of thea
ter Het verschil is enorm groot. In
theater is de taal heel anders. Bij
televisie werk je als regisseur
steeds naar een moment toe. Het
moment van opname. Dan moet
het perfect zijn. In het theater
werk je naar een goed gemiddelde.
Tijdens iedere voorstelling moet
een prestatie geleverd worden.
De regisseur heeft een beter gevoel
over 'Oud Geld' dan over 'Plei
dooi'. „Deze serie gaat dieper.
Emoties zijn belangrijker dan in
'Pleidooi'. De cast is fantastisch.
Ik ken de meeste acteurs nog van
de Toneelschool. Voor iedere rol in
'Oud Geld' is precies de juiste per
soon uitgezocht. Eric van der
Donk is de perfecte Splinter. Een
intelligente bankier die heel on
schuldig de wereld inkijkt. Een
bijna kinderlijke man."
Susanne van Velzen
De AVRO-serie Oud Geld wordt in het
najaar van '97 uitgezonden.
Acteur Gorden Kaye: „Ik ben er
redelijk trots op dat ook de Duitsers
in 1992 'Allo, 'allo' zijn gaan uitzenden,
want vanaf het moment dat we
begonnen wist ik zeker dat ze de serie
nooit zouden aankopen." Kaye speelde
tien jaar lang de rol van cafébaas René
Artois in de BBC-comedyserie, waarin
de Duitse bezetter nogal belachelijk
wordt gemaakt.
Doorslaggevend voor de Duit
sers is wellicht het feit ge
weest dat ook de Engelse en Fran
se personages als karikaturen zijn
neergezet. „In 1983 hebben acht
Duitse omroepmedewerkers, tij
dens een voorvertoning voor om
roepen in Yorkshire, een aantal af
leveringen gezien. Ze hebben
gebruld van het lachen, maar toen
nog zeiden ze na afloop: 'We zou
den dit niet durven aankopen'. In
middels is de muur naar beneden
gehaald, dus daar zal het wel aan
liggen dat het tien jaar later ineens
wel kon."
De Franse televisie heeft de reeks
in 1989 gekocht. Kaye: „Carmen
Silvera, die mijn vrouw Edith
speelt, en ik zijn toen naar Parijs
geweest waar we de man hebben
ontmoet die mijn stem nasychro-
niseerde. Ze bleven lachen tijdens
de opnamen, waardoor ik erachter
kwam dat de Fransen toch gevoel
voor humor hebben." Inmiddels is
'Allo, 'allo' in meer dan zestig lan
den te zien (geweest).
„In Nederland waren er in het be
gin ook een paar protesten, omdat
het niet aanging een komische se
rie over de oorlog te maken", weet
Kaye zich te herinneren. „Maar
dat was snel over, toen het publiek
doorhad dat alle karakters idioot
en gek waren. In feite hebben we
met 'Allo, 'allo' alle 'serieuze' oor
logsfilms en-series, denk aan 'Se
cret army', op de hak genomen".
Hoge kijkcijfers
De TROS haalde in de jaren tach
tig en begin jaren negentig hoge
kijkcijfers met 'Allo, 'allo' en nu is
het één van de best bekeken series
op TV 10, waar de reeks elke avond
te zien is. Eerste en tweede kerst
dag worden speciale kerstafleve
ringen uitgezonden. Drie afleve
ringen, waaronder de eerste, zijn
in november door Warner op video
uitgebracht. Wie de serie, die on-
getwij f eld nog een keer vanaf afle
vering 1 wordt uitgezonden, voor
het eerst wil gaan volgen zou eerst
naar die band moeten kijken. De
verwikkelingen zijn nogal inge
wikkeld.
Verkleedpartijen
Het gaat niet alleen om René Ar
tois die Engelse soldaten laat on
derduiken in zijn Franse café,
maar ook om een voor Eva Braun
bestemd schilderij ('The fallen
Madonna with the big boobies'),
waarvan talloze kopieën circule
ren die in salamiworsten worden
verborgen. Daarnaast zijn er tal
loze verkleedpartijen, waardoor
de argeloze zapper in verwarring
kan worden gebracht. De figuur
René Artois is op zich niet ko
misch, het collectief - met karak
ters als Kolonel Von Stro hm, Ge
neraal Von Klinkenhoffen en Herr
Flick und sein Helga - is dat wel.
De acteur Gorden Kaye, geboren
in Yorkshire, maar woonachtig in
Londen, maakt niet de indruk dat
hij privé grappenmakend door het
leven gaat. Hij heeft het verhaal
over zijn aandeel in 'Allo, 'allo' al
honderden keren verteld en lijkt
de antwoorden op alle denkbare
vragen te hebben voorgeprogram
meerd in zijn brein. Met 'nieuwe
vragen' heeft hij duidelijk moeite.
Als uit het niets komend vertelt hij
een anekdote, die moet aangeven
dat er tijdens de opnamen wel heel
wat afgelachen is.
„De Engelsman John Crabtree,
die denkt dat hij als Franse poli
tieman de taal perfect spreekt,
maar in werkelijkheid alleen on
deugende woorden zegt, komt met
zijn parachute in een boom te
recht. Iemand moet naar boven
klimmen om hem uit zijn benarde
positie te bevrijden. Het is de be
doeling dat daarbij zijn pantalon
per ongeluk naar beneden wordt
getrokken, maar uiteindelijk is er
heel wat meer te zien. Dat - niet
gebruikte - fragment heb ik helaas
nooit kunnen terugvinden."
Alter ego
„Wie bij de BBC het idee heeft ge
had om een komische serie te ma
ken. die zich in Frankrijk tijdens
de Tweede Wereldoorlog afspeelt,
weet ik niet. Je zou verwacht heb
ben dat zijn bazen gezegd zouden
hebben: 'Ben je helemaal gek ge
worden?' Dat is niet gebeurd. Ge^
lukkig maar, want ik heb veel aan
'Allo, 'allo' te danken", zegt Kaye,
die toegeeft dat hij wel nooit meer
van de figuur René Artois zal los
komen. ,Ik zal de rest van mijn le
ven René zijn, zeker als ik een
schort draag", voegt hij eraan toe.
Want-hoewel de opnamen in 1992
zijn beëindigd, en een vervolg er
niet in zit - hij kruipt nog geregeld
in de huid van wat in feite zijn al
ter ego is geworden. Op het toneel.
„Inhet seizoen 1988-1989 was 'Al
lo, 'allo' de eerste niet-musical die
in een week tij d in Londen 300.000
pond opleverde", meldt Gorden
Kaye trots. „Het is een plezierige
show om te doen. We staan, soms
met elf karakters uit de serie, twee
uur lang op het toneel. Hoewel de
serie het uitgangspunt is, zitten er
heel wat elementen in, die niet op
televisie te zien zijn geweest. Ik
denk dat we volgend jaar zomer
opnieuw een theatertournee gaan
maken."
Jacques Geluk
Eerste en tweede kerstdag TV 10,
20.35-21.00uur'Allo, 'allo'. Tweespe-
ciale kerstafleveringen van de komi
sche BBC-serie met Gorden Kaye, Ri
chard Gibson, Carmen Silvera, Kim
Hartman.
Gorden Kaye: Ik heb veel aan 'Allo, allo' te danken.
foto Theo Bohmers
Ze is toch niet... Bankier
Splinter Bussink springt
bijna uit zijn vel.
Schoondochter Elise in
knalrose Chanelpakje
bevestigt zijn bange
vermoedens. „Getrouwd." Ze
schenkt zichzelf nog eens een
Campari in terwijl zoon Ole
Bussink zich bezorgd afvraagt
of de kersverse echtgenoot
van zijn zusje Pup aan de
aandelen kan komen.
De cast van de nieuwe serie Oud Geld: Eric van der Donk speelt bankier Splinter Bussink, Mark Rietman (links) is zijn zoon Kiet, Gijs Scholten van
Aschat neemt de rol van Ole voor zijn rekening. foto AVRO