Oud Geld steekt Pleidooi met succes naar de kroon Consult zit tussen soap en drama in kerst Zelfs Duitsland A kan lachen om J oorlogsgrappen PZC Drama in de familie Bussink Actrice Renée Fokker (35) speelt de psychotherapeut Anne van Heul in de TROS-dramaserie 'Consult'. Ze zegt: „Elke voorstelling of tv-productie heeft een ziel nodig. Wanneer die ontbreekt komen er problemen. Werk je met Bram van Erkel of een filmmaker die al twee jaar met zijn product bezig is, dan is er een kapitein die er voor iedereen is." Over de vraag of 'Consult' een ziel heeft laat ze zich niet expliciet uit. Wel zegt ze: ..Ik vind het fijn een scène goed af te ronden en dat gaat niet altijd. We moeten waken voor verloedering, want soms wordt het een beetje een fabriek." Die uit spraak betekent echter niet dat Renée Fokker negatief is over de serie „We heb ben zeven maanden lang in een prettige sfeer gewerkt. De serie is op film gedraaid en ik heb veel respect voor het resultaat." Maar hard werken is het wel geweest. „Per dag hebben we zeven minuten uit zendtijd opgenomen. Met één camera, wat betekende dat we door en door moes ten gaan We hadden er hele zware dagen tussen zitten. Alle scènes die zich gedu rende twee afleveringen in één kamer af speelden moesten bijvoorbeeld achter el kaar worden opgenomen. Dat betekende dat je massa's teksten moest kennen, maar ook dat je je tussendoor moest verkle den." Renée Fokker zou 'Consult' geen drama serie willen noemen, maar ook geen soap. De suggestie dat de reeks een imitatie is van 'Pleidooi', wijst ze resoluut van de hand. „Het heeft niets met elkaar te ma ken". zegt ze. „Hoewel ik de vergelijking wel snap, omdat het bij ons om een psy chotherapeutische praktijk en in 'Plei dooi' om een advocatenpraktijk gaat. Het riekt naar imitatie, maar is het zeker niet. 'Pleidooi' gaat, denk ik, dieper." In therapie Om zich voor te bereiden op haar rol van psychotherapeut heeft ze de banden be keken van de programmaserie 'In thera pie' van Annette Heffels, die ook als advi seur voor 'Consult' heeft gewerkt en in die hoedanigheid een aantal richtlijnen heeft gegeven. „Bovendien heb ik een avond productiedrang kregen we een aflevering soms pas vlak voor het repeteren te lezen. „De behandelingen die wij in de serie doen zijn gebaseerd op korte relatiethera pieën, ook wel directieve therapieën ge naamd, die hooguit tien, maar soms slechts twee sessies duren.Op de waag of de behandelingen waarheidsgetrouw zijn, antwoordt de actrice: „Te realistisch is ook niet goed, uiteindelijk is het wel drama." Erg moeilijk is het voor Fokker niet geweest zich in te leven: „Als actrice ben je ook altijd met mensen bezig en schat je ze in. Ik ga meteen verhalen ma ken als ik zie wat mensen doen." Prikkelend Renée Fokker is al tijdens haar studie aan de Toneelschool in Amsterdam begonnen met acteren. Ze speelde in die periode in de films 'Quatremains' en 'Terug naar Oegstgeest', in de IKON-tv-productie 'Twee mensen' van Ene Oosthoek en in haar vierde jaar bij het Onafhankelijk To neel in 'Romeo en Julia'. „Bij Baal speelde ik in 'De rondleidster', in België heb ik films gèmaakt. Daarna heb ik 'Loos' ge maakt onder de 'prikkelende' regie van Theo van Gogh en ook nog vijf jaar bij het RO-Theater gezeten." In 1990 speelde ze Maria in de veelgepre zen en goed bekeken (2 miljoen kijkers) NCRV-dramaserie 'De zomer van '45'. „Het was een feest om voor de NCRV te werken. We filmden maar twee tot drie minuten per dag en hadden lang de tijd om te repeteren." Daarnaast is Fokker te zien geweest als José in de RTL 4-reeks 'Vrouwenvleugel". „Ik heb in zes of zeven afleveringen meegespeeld, maar ik heb het in Luxemburg erg naar mijn zin ge had. Het was wel wennen dat die serie op video werd opgenomen en dat er met drie camera's werd gewerkt, die alles in één keer opnamen. Daar was veel repetitie voor nodig. Gemiddeld werden er 25 uit- zendminuten per dag opgenomen. 'Vrou- wenvleugel' had ondanks dat een hart." Baantjer Renée Fokker heeft verder gespeeld in de serie 'De galerijvan de NPS (losse verha len) en 'Baantjer' van RTL 4. En dan heb ben we nog lang niet al haar activiteiten van de afgelopen jaren opgenoemd. Niet onvermeld mag echter blijven dat ze dit jaar, tijdens de Nederlandse Filmdagen, is geëerd met een Gouden Kalf voor haar rol in de speelfilm 'Blind date'. Zelfs interna tionaal, zoals onlangs in het Amerikaanse vakblad Variety, wordt haar spel ge roemd. In januari staat de actrice weer op het to neel. Bovendien gaat ze volgend winter seizoen met Gees Linnebank spelen in het stuk 'Jake's life' van Neil Simon. Jacques Geluk Consult, TROS, uitzending donderdag 26 de cember, Ned. 2, 20.56-21.51 uur. Nederlandse dramaserie met Mare Klein Essink, Renée Fok keren anderen dinsdag 24 december 1996 Renée Fokker: De serie Consult heeft niet zo veel diepgang. lang geboomd met een bevriende psychia ter. Soms dacht ik- ik zou dit zeggen, maar de tekst van Tineke Beishuizen, die heel coöperatief is geweest, lag er. Soms werd het wel wat herschreven, maar vaak was daar te weinig tijd voor. Door de grote Er is familieberaad in de kapi tale villa van het bankiers echtpaar Guusje en Splinter Bus sink. Het enfant terrible van de familie, jongste en enige dochter Pup, is in het geheim getrouwd met een popartiest. En dat past niet in een gegoed milieu als dat van de Bussinks. Elke beweging in de scène, die slechts een paar seconden duurt, wil regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen tot in detail perfect hebben. Splinter (Eric van der Donk) moet iets sneller naar het barmeubel lopen. Elise (Jacqueli ne Blom) moet dichter bij haar schoonmoeder Guusje (Annet Nieuwenhuijzen) gaan staan en Ole (Gijs Scholten van Aschat) moet achter de fauteuil langs lo pen. Nog maar eens repeteren. Na een minuut of vijftien is de regis seur tevreden en kan de de filmca mera draaien. Het is één van de eerste kille mid dagen in december als bijna de complete cast van de nieuwe AVRO-serie 'Oud Geld' in een villa in Aerdenhout bij elkaar is. Hier speelt een belangrijk deel van de dramaserie zich af. Productielei der Elise van Meeteren wil 'Oud Geld' (gepland voor najaar 1997) liever niet omschrijven als de op volger van 'Pleidooi', dat de AVRO een paar seizoenen uitzond. Toch is er een aantal opvallende over eenkomsten. De serie wordt even eens geproduceerd door IDtv, de schrijvers Maria Goos en Hugo Heinen komen uit de Pleidooi stal, regisseur Willem van de San- de Bakhuyzen draaide vier afleve ringen van 'Pleidooi' en een groot deel van de cast van 'Oud Geld' was ook te zien in 'Pleidooi'. Rode draad Naast Eric van der Donk en Gijs Scholten van Aschat, speelt ook Carine Crutzen een hoofdrol in de nieuwe serie. De meeste acteurs kennen elkaar al jaren en dat is groot voordeel omdat ze in 'Oud Geld' familie van elkaar spelen. Een belangrijke rode draad in 'Oud Geld' zijn de verhoudingen binnen de bankiersfamilie Bus- sink. De familie bestaat uit vader en moeder Splinter en Guusje en de zonen Kiet en Ole en dochter Pup. Oudste zoon Kiet (Mark Riet Carina Crutzen, Jacqueline Blom en Saskia Temmink (vlnr) spelen de belangrijkste vrouwenrollen in Oud Geld. foto AVRO man) is een brave, beetje suffige veertiger die een goede baan heeft binnen de Bussink Bank maar on der de druk van pa niet echt flo reert. Hij mist talent. Kiet is ge trouwd met Elise Vermeer, een jaloers, humorloos en verzuurd mens uit een rijk zakenmilieu dat alleen op geld uit is. Zoon Ole (Gijs Scholten van Aschat) heeft een kunst- en an tiekhandel en staat aan het begin van een veelbelovende loopbaan. Hij is getrouwd met Cathrien Santberghen (Carine Crutzen). Ole en Cathrien hebben een zoon Tobias (Michiel de Monchy). Pup Bussink (Saskia Temmink), de jongste telg uit de Bussink-clan heeft nooit willen deugen. Het ou derlijk milieu heeft ze altijd ver stikkend gevonden en ze ontsnapt uit die wereld door een relatie te beginnen met muzikant Eric van Dijk (Marcel Musters). Naast het familieverhaal speelt de bankwereld een grote rol in de se rie. De recente fusie van de Bus- sinkbank met de internationale Hollandbank houdt de gemoede ren bezig. Natuurlijk gaan fami liebelangen en geldzaken met alle ellende van dien door elkaar lo pen. Malloten De schrijvers maken het milieu waarin 'Oud Geld' zich afspeelt niet belachelijk en mijden het cli ché van wereldvreemde malloten met een aardappel in de keel. Ze benaderen de bovenlaag van de Nederlandse samenleving juist heel serieus. In september zijn de opnamen voor de nieuwe serie gestart. Op dit moment moeten aflevering 1 tot en met 4 zo ongeveer klaar zij n- .'Oud Geld' wordt met één camera op film gedraaid. „We maken ge bruik van het nieuwste materiaal van Kodak. Op televisie resulteert dat in meer scherpte, meer diep te", vertelt productieleider Elise van Meeteren. Per dag wordt slechts een paar minuten uitzend- baar materiaal gedraaid.Wei-ken met één camera is erg arbeidsin tensief, maar het is een bewuste keuze. Kwaliteit staat voorop bij deze serie. Als je met één camera werkt is de belichting altijd opti maal. Voor elke opname wordt het licht speciaal ingesteld. Als je met meerdere camera's tegelijk draait, moet je meestal consessies doen op het gebied van belichting." Aan de filmlocaties van 'Oud Geld' is eveneens veel aandacht besteed. De villa in Aerdenhout is een voltreffer. Van buiten en van binnen straalt het huis ontegen zeggelijk oud geld uit. Geen kitsch, geen spoortje van nouveau riche, maar antieke meubels, schilderijen en boeken die zeker niet allemaal even mooi zijn, maar wel een interessant verleden heb ben. Massieve donkere houten deuren, een gigantische hal met een imposante trappartij en een ietwat stoffige atmosfeer maken van de villa een perfecte filmloca tie. IDtv heeft hier en daar wat schilderwerk opgeknapt en eigen meubels meegenomen. Locatiebureau De locatiescout van IDtv liep tij dens zijn zoektocht tegen de villa aan en tot zijn verrassing bleek het huis geregistreerd te staan bij een locatiebureau. „Veel huizen vallen af omdat ze aan te drukke wegen liggen. Tijdens het filmen moet je geen last hebben van voorbij ra zend verkeer. Daarnaast moet de locatie in een straal van zo'n 30 ki lometer om Amsterdam liggen, omdat de meeste medewerkers daar wonen." De eigenaar van de villa woont tijdens de opnamepe riode gewoon in het huis. Hij vindt het geen probleem om tijdelijk tussen het IDtv-meubilair te le ven. Hij slaapt zelfs in het bed van Guusje en Splinter Bussink. Zijn eigen bed was iets te modern voor de AVRO-serie. 'Oud Geld' is de eerste tv-drama- serie die Willem van de Sande Bakhuyzen helemaal in zijn eentje regisseert. Van de Sande Bakhuy zen is tevens theaterregisseur. „Ik heb geen voorkeur voor tv of thea ter Het verschil is enorm groot. In theater is de taal heel anders. Bij televisie werk je als regisseur steeds naar een moment toe. Het moment van opname. Dan moet het perfect zijn. In het theater werk je naar een goed gemiddelde. Tijdens iedere voorstelling moet een prestatie geleverd worden. De regisseur heeft een beter gevoel over 'Oud Geld' dan over 'Plei dooi'. „Deze serie gaat dieper. Emoties zijn belangrijker dan in 'Pleidooi'. De cast is fantastisch. Ik ken de meeste acteurs nog van de Toneelschool. Voor iedere rol in 'Oud Geld' is precies de juiste per soon uitgezocht. Eric van der Donk is de perfecte Splinter. Een intelligente bankier die heel on schuldig de wereld inkijkt. Een bijna kinderlijke man." Susanne van Velzen De AVRO-serie Oud Geld wordt in het najaar van '97 uitgezonden. Acteur Gorden Kaye: „Ik ben er redelijk trots op dat ook de Duitsers in 1992 'Allo, 'allo' zijn gaan uitzenden, want vanaf het moment dat we begonnen wist ik zeker dat ze de serie nooit zouden aankopen." Kaye speelde tien jaar lang de rol van cafébaas René Artois in de BBC-comedyserie, waarin de Duitse bezetter nogal belachelijk wordt gemaakt. Doorslaggevend voor de Duit sers is wellicht het feit ge weest dat ook de Engelse en Fran se personages als karikaturen zijn neergezet. „In 1983 hebben acht Duitse omroepmedewerkers, tij dens een voorvertoning voor om roepen in Yorkshire, een aantal af leveringen gezien. Ze hebben gebruld van het lachen, maar toen nog zeiden ze na afloop: 'We zou den dit niet durven aankopen'. In middels is de muur naar beneden gehaald, dus daar zal het wel aan liggen dat het tien jaar later ineens wel kon." De Franse televisie heeft de reeks in 1989 gekocht. Kaye: „Carmen Silvera, die mijn vrouw Edith speelt, en ik zijn toen naar Parijs geweest waar we de man hebben ontmoet die mijn stem nasychro- niseerde. Ze bleven lachen tijdens de opnamen, waardoor ik erachter kwam dat de Fransen toch gevoel voor humor hebben." Inmiddels is 'Allo, 'allo' in meer dan zestig lan den te zien (geweest). „In Nederland waren er in het be gin ook een paar protesten, omdat het niet aanging een komische se rie over de oorlog te maken", weet Kaye zich te herinneren. „Maar dat was snel over, toen het publiek doorhad dat alle karakters idioot en gek waren. In feite hebben we met 'Allo, 'allo' alle 'serieuze' oor logsfilms en-series, denk aan 'Se cret army', op de hak genomen". Hoge kijkcijfers De TROS haalde in de jaren tach tig en begin jaren negentig hoge kijkcijfers met 'Allo, 'allo' en nu is het één van de best bekeken series op TV 10, waar de reeks elke avond te zien is. Eerste en tweede kerst dag worden speciale kerstafleve ringen uitgezonden. Drie afleve ringen, waaronder de eerste, zijn in november door Warner op video uitgebracht. Wie de serie, die on- getwij f eld nog een keer vanaf afle vering 1 wordt uitgezonden, voor het eerst wil gaan volgen zou eerst naar die band moeten kijken. De verwikkelingen zijn nogal inge wikkeld. Verkleedpartijen Het gaat niet alleen om René Ar tois die Engelse soldaten laat on derduiken in zijn Franse café, maar ook om een voor Eva Braun bestemd schilderij ('The fallen Madonna with the big boobies'), waarvan talloze kopieën circule ren die in salamiworsten worden verborgen. Daarnaast zijn er tal loze verkleedpartijen, waardoor de argeloze zapper in verwarring kan worden gebracht. De figuur René Artois is op zich niet ko misch, het collectief - met karak ters als Kolonel Von Stro hm, Ge neraal Von Klinkenhoffen en Herr Flick und sein Helga - is dat wel. De acteur Gorden Kaye, geboren in Yorkshire, maar woonachtig in Londen, maakt niet de indruk dat hij privé grappenmakend door het leven gaat. Hij heeft het verhaal over zijn aandeel in 'Allo, 'allo' al honderden keren verteld en lijkt de antwoorden op alle denkbare vragen te hebben voorgeprogram meerd in zijn brein. Met 'nieuwe vragen' heeft hij duidelijk moeite. Als uit het niets komend vertelt hij een anekdote, die moet aangeven dat er tijdens de opnamen wel heel wat afgelachen is. „De Engelsman John Crabtree, die denkt dat hij als Franse poli tieman de taal perfect spreekt, maar in werkelijkheid alleen on deugende woorden zegt, komt met zijn parachute in een boom te recht. Iemand moet naar boven klimmen om hem uit zijn benarde positie te bevrijden. Het is de be doeling dat daarbij zijn pantalon per ongeluk naar beneden wordt getrokken, maar uiteindelijk is er heel wat meer te zien. Dat - niet gebruikte - fragment heb ik helaas nooit kunnen terugvinden." Alter ego „Wie bij de BBC het idee heeft ge had om een komische serie te ma ken. die zich in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt, weet ik niet. Je zou verwacht heb ben dat zijn bazen gezegd zouden hebben: 'Ben je helemaal gek ge worden?' Dat is niet gebeurd. Ge^ lukkig maar, want ik heb veel aan 'Allo, 'allo' te danken", zegt Kaye, die toegeeft dat hij wel nooit meer van de figuur René Artois zal los komen. ,Ik zal de rest van mijn le ven René zijn, zeker als ik een schort draag", voegt hij eraan toe. Want-hoewel de opnamen in 1992 zijn beëindigd, en een vervolg er niet in zit - hij kruipt nog geregeld in de huid van wat in feite zijn al ter ego is geworden. Op het toneel. „Inhet seizoen 1988-1989 was 'Al lo, 'allo' de eerste niet-musical die in een week tij d in Londen 300.000 pond opleverde", meldt Gorden Kaye trots. „Het is een plezierige show om te doen. We staan, soms met elf karakters uit de serie, twee uur lang op het toneel. Hoewel de serie het uitgangspunt is, zitten er heel wat elementen in, die niet op televisie te zien zijn geweest. Ik denk dat we volgend jaar zomer opnieuw een theatertournee gaan maken." Jacques Geluk Eerste en tweede kerstdag TV 10, 20.35-21.00uur'Allo, 'allo'. Tweespe- ciale kerstafleveringen van de komi sche BBC-serie met Gorden Kaye, Ri chard Gibson, Carmen Silvera, Kim Hartman. Gorden Kaye: Ik heb veel aan 'Allo, allo' te danken. foto Theo Bohmers Ze is toch niet... Bankier Splinter Bussink springt bijna uit zijn vel. Schoondochter Elise in knalrose Chanelpakje bevestigt zijn bange vermoedens. „Getrouwd." Ze schenkt zichzelf nog eens een Campari in terwijl zoon Ole Bussink zich bezorgd afvraagt of de kersverse echtgenoot van zijn zusje Pup aan de aandelen kan komen. De cast van de nieuwe serie Oud Geld: Eric van der Donk speelt bankier Splinter Bussink, Mark Rietman (links) is zijn zoon Kiet, Gijs Scholten van Aschat neemt de rol van Ole voor zijn rekening. foto AVRO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 40