Heilige Maagd heeft
iets moois met Ierland
Bethlehem wacht op vrede
kerst
PZC
Christina
Gallagher
doet
wonderen
De bejaarde vrouw laat een leeg plastic
tankje zien. „Weet u ook waar ik het
Heilige Water kan krijgen? Komt het soms
binnen uit een kraan?" Ik wijs naar een
massief soort doopvont van witte
granietsteen bij de entree van de
parkeerplaats. Om elk misverstand te
voorkomen is het voorzien van het
opschrift 'Holy Water'. Even later tapt de
vrouw haar tankje vol: Twee liter, goed
tegen de jicht, zegt ze.
De bron bij het 'House of Prayer' in het
Ierse gehucht Achill Sound levert
geneeskrachtig water van heilige
samenstelling omdat Onze Lieve Vrouwe
dat persoonlijk heeft laten weten aan
Christina Gallagher. De zieneres gaf de
boodschap door aan haar 'geestelijk
raadsman', de priester Gerard McGinnity.
Die deed onmiddellijk wat bij een dergelijk
wonder vereist is: hij repte zich naar de
bron en zegende die.
Ongelovige dorpelingen zeggen dat er
gewoon leidingwater uitkomt, via
een ondergrondse buis aangevoerd. Maar
zulke blasfemistische roddels zijn niet
besteed aan de meer dan tienduizend pel
grims die jaarlijks uit binnen- en buiten
land naar deze west-Ierse uithoek trek
ken om te hopen en bidden in het 'Onze
Vrouwe van de Vrede Huis van Gebed'.
Vele nooddruftige consumenten van het
water zijn inmiddels volgens vader Ge
rard genezen van de vreselijkste ziektes.
Het heilige vocht blijkt vooral heilzaam
tegen kanker. Gerard dreunt in de kapel
aan de zijkant van het spierwitte gebeds
huis een hele rij door Christina's gebed en
Maria's water weggeslagen variaties op:
darmkanker, huidkanker, baarmoeder
kanker, longkanker, prostaatkanker, zelfs
kanker aan de tong.
De Heilige Maagd heeft iets moois met
Ierland. Christina is haar laatste en snel in
populariteit groeiende wonder in dit mys
tieke land van verhalenvertellers en dich
ters. Maria openbaarde zich voor het eerst
aan Christina op 21 januari 1988 in Dub
lin. Sindsdien heeft ze de eenvoudige
moeder van twee schoolgaande kinderen,
getrouwd met loodgieter Patrick, niet met
rust gelaten.
Christina leerde niet zoals gewone sterve
lingen op school lezen en schrijven, maar
kreeg deze kunst pas na die eerste Open
baring dankzij de Voorzienigheid in de
schoot geworpen. En soms praat en ver
staat ze zo maar Spaans, zoals een hotel
meisje in Puerto Rico die dacht ongestraft
over haar Ierse gaste te kunnen kwaad
spreken, tot haar verbijstering ervoer.
Ook de vele wetenschappers die Ierland
zou tellen moeten met stomheid zijn ge
slagen. Wat met en door Christina gebeurt
laat zich niet vergelijken met de 'wande
lende beelden' in Cork, waarvan heel Ier
land dacht dat ze van hogerhand af en toe
tot leven werden gewekt. Het bleek latei-
om een practical joke van een gezelschap
kroeglopers te gaan.
Wat Christina overkomt, is ook van hoge
re orde dan de verschijningen van Onze
Lieve Vrouwe in 19 8 5 aan Maiy OClare in
een pittoreske grot even buiten datzelfde
Cork. O'Clare zag haar slechts opdoemen
uit een blauwe mist (wat genoeg bleek
voor hele stoeten bedevaartgangers),
Christina praat ook geregeld met de Hei
lige Moeder, soms met God de Vader, ook
diens zoon Jezus vereert haar met bezoe
ken, soms wordt een gezelschap engelen
op haar af gestuurd. Het geeft Christina
niet alleen de kracht om te genezen door
gebed, maar ook de gave om verder in de
toekomst te zien dan een gewoon mens.
Beducht
De in Ierland machtige Rooms-katholie-
ke Kerk weet niet wat ze met Christina
aamnoet. Aartsbisschop Michael Neary
van Tuam laat nu, na waarschuwingen
van de Primaat van Ierland, kardinaal
Cahal Daly, een onderzoek instellen. De
Primaat was namelijk enigszins beducht
dat de naderende eeuwwisseling een golf
van zieners, genezers en heilige bood
schappers zou opleveren.
Hoe zo'n onderzoek kan uitwijzen of
Christina's contacten met de Heiligen
echt zijn en op bijbelse leest geschoeid,
blijft vooralsnog een mysterie. Langdurig
en lastig zal het, gelet op de aard van de
materie, zeker zijn. Op 11 maart 1995 be
gonnen haar enkels na een nachtelijke
bidstond in haar kapel hevig te bloeden.
Eerder had ze al eens wonden aan haar
voorhoofd gehad, die alleen toegebracht
konden zijn door een doornenkroon.
dinsdag 24 december 1996
ligt een groep stenen waarin geslacht op
geslacht duivels ziet die Clew Bay onvei
lig maakten en door St. Patrick onverbid
delijk en voor eeuwig onschadelijk wer
den gemaakt.
Niettemin zien de eilanders Christina's
bezoekers als toeristen. ,.De meesten van
ons gaan niet naar het Huis van Gebed",
zegt forsgebouwde Terence Dever, eige
naar van een pension in het nabijgelegen
Dooagh. „We hebben hier genoeg kerken
voor onszelflacht hij.
Sensatie
Dat wordt beaamd door vader John Mc-
Kinney, een van de twee priesters van de
'gewone' kerk in Achill Sound. Nee, dat
deze plaatselijke geestelijken uit concur-
rentieoverwegingen vijandig staan te
genover het succes van Christina, zoals
een pelgrim uit Dublin me vertelde, is niet
waar, verzekert hij. ..Ik heb haar ontmoet,
een hele aardige, bescheiden vrouw. Ik zie
echter wel dat alles rond haar een grote
vlucht heeft genomen, toen McGinnity in
haar leven kwamIk kende hem nog als de
Dean van het St. Patricks college in Mav-
oth, waar ik toen studeerde. Hij is een heel
ander mens geworden."
Dat moet wel. McGinnity blijkt onbena
derbaar als ik me zondags bij het geheel
gerenoveex-de prachtig witte House of
Pravei-s meldt. De zaakwaarnemer in het
winkeltje waarschuwt met vijandschap
in de stem dat ik niets mag overnemen uit
Ginnity's standaardwerk over Christina.
En even later, als ik de twee uur durende
mis bijwoon in de kapel, waai-schuwt
McGinnity ook nog eens tegen 'sensatie
journalisten' die met 'oppex-vlakkige ver
halen? de gelovigen van de wijs willen
brengen.
Christina heeft slechte ervaringen met de
pers. Misschien doordat de Ierse editie
van de Daily Mirror ooit een exclusief in
terview met haar plaatste onder de kop 'Ik
ontmoette de duivel in mijn keuken'. Ze
had nooit met de man gepraat. En inter
views geeft ze niet meer
Geroddeld wordt er natuurlijk ook over
haar verhouding met vader Gerard. Maar
dat moet op een misverstand berusten,
gelet op de verwijfde gebaren van de man.
Bovendien, ook hij wordt aangex-aakt
door het buitenaardse. Als hij de blik naar
het met engelen beschilderde plafond
licht en de hostieschaal en wijnbeker om
hoog houdt, begint zijn lichaam te schok
ken. Zijn stem, laag en krachtig, stokt,
knierpende zuchten klinken.
Een derderangs acteur, denk ik. Maar
achter me klinkt gesmoord gesnik. Ne-
neng Higgins is het allemaal te machtig
geworden. „Christina heeft mijn hele le
ven en dat van mijn man veranderd", ver-
telt de in Bandoeng geboren Neneng me
later buiten de kerk. Getrouwd met een
Ierse restauranthouder en alcoholicus
ging ze een keer met hem mee naar Chris
tina.
„Ik was moslim, maar toen Christina op
12 mei dit jaar tegen me zei dat God had
gezegd dat hij op me wachtte, wist ik dat
ik katholiek zou worden", zegt ze, met de
ogen nog vol tranen. God liet dit niet on
beloond: tot verbijsteiïng van de doctoren
kon Neneng plots weer als een gezond
mens lopen, terwijl ze daarvoor met een
kruk door het leven moest omdat een on
geneeslijke ziekte in haar rug de bloeds
omloop naar haar linkerbeen afklemde.
De zegening bracht haar echtgenoot su
biet van de drank af.
Ontwapend
Het is Neneng die me even later ondanks
verzet van begeleidex-s van de heilige trek
pleister oog in oog met Christina brengt.
Ze lacht vriendelijk naar me, een tengere
vrouw, in een elegante zachtgele trui met
bijpassende lange rok. Ze neemt me bij de
hand (ik probeer onopvallend te speuren
naar littekens, maar zie en voel niets) en
zegt voor me te zullen bidden. „Niet ik ben
belangrijk, maar het gebed. Niet ik ge
nees, maar het gebed aan de Heilige Moe
der", zegt ze met zachte stem.
Daar sta ik, ontwapend, want hand in
hand met de vi'ouw die met McGinnity de
hele wei'eld afreisde. MoederTheresa ont
moette, de Filippijnse president Aquino,
haar volgelingen in de Filippijnen, Rus
land, Honololoe, Amerika, dankzij hun
gaven een vex-vallen nonnenconvent tot
een wit gebedspaleis omtoverde en die
Sisters of Mercy een nieuw huis ernaast
schonk.
Dit ookis de 'eenvoudige Ierse' (McGinni
ty), die uit de mond van Maria hooi'de dat
het Verdi'ag van Maastricht het 'werk van
de anti-Chi'ist' is, net als de Europese
Munt en dat Ierland in bloed gedi'enkt zal
woi'den omdat Dublin het geld van die an
ti-Christ, de Europese Munt, wil invoe
ren. Een voorspelling die net zo zal uitko
men als die van 26 december 1992. Ze was
toen in Moskou, Maria verscheen en ze
toonde haar Boris Jeltsin, omgeven door
vlammen, tanks en soldaten, met een
strak gezicht en vol haat. Twee jaar later
trokken Russische tx'oepen Tsjetsjenië
binnen.
Maar ik Krijg geen kans haar te vragen
waarom ze de wereld, en de Tsjetsjenen,
niet heeft gewaarschuwd. „Dit zal je be
hoeden tegen alle gevaar", zegt ze zacht
jes en geeft me een 'matrix medaille' die ze
op bevel van de Heilige Maagd heeft laten
slaan. „Ga met, God." Dankzij Neneng die
mijn verzoek krachtig ondex-steunt po
seert ze met haar kort voor een foto.
Terug in Londen blijkt juist die foto enigs
zins ovex-belicht. Ik schrijf dat toe aaix
nukken van mijn volautomatisch kiek-
kastje. Vader McGinnity heeft er vast een
andere verklaring voor.
Hans Geleijnse
De Ierse gebedsgenezeres Christina Gallagher (links): Niet ik genees, maar het gebed aan de Heilige Moeder.
Ook verschenen in haar handen littekens,
alsof ze net als die van Jezus aan het kruis
waren genageld. Het vervelende van deze
'stigmata' is echter dat ze even onaange
kondigd verschijnen als verdwijnen.
Christina kan dus niet van tevoren even
de onderzoekscommissie waarschuwen.
Het enige waar de kerkautoriteiten - en
wij - het mee moeten doen zijn een paar
kleurenfoto's, afgedrukt in het voor 10
Ierse punts (28 gulden) in het winkeltje
voor heilige parafernalia van het House of
Prayer te verkrijgen boekwerk Out of the
Ecstacy Onto the Cross. Auteur: Chris
tina's 'spiritual director' McGinnity.
Bewijzen
Christina en haar geestelijk leidsman Va
der Gerard kunnen de uitkomst van het
onderzoek echter met een genist hart te
gemoet zien. Als ze tenminste tijd van le
ven hebben. De geschiedenis bewijst dat.
Op 21 augustus 1879 zagen liefst vijftien
mensen de Heilige Maria, haar echtge
noot Jozef en de apostel Johannes op de
muur van de dox-pskerk verschijnen. In
1936 leverde een tweede onderzoekscom
missie het finale keux-merk.
Knock wex-d een bedevaartsoord dat, ze
ker na 1979 toen Gods aardse vertegen
woordiger de paus er een bidstond hield,
tot grote propoilies uitgroeide. Er verrees
een kerk die vijfduizend pelgrims tegelijk
kon bergen, er werd voor hen speciaal een
vliegveld aangelegd in het nabijgelegen
Charlestown. Knock is nu een erkende re
ligieuze kermis, een pelgrimsoord van het
niveau Loui-des of Fatima.
Zo bekend is Achill Sound nog lang niet,
en het kan zeker niet op tegen de honderd
duizend bezoekers die Knock per week in
het hoogseizoen trekt.
Maar het begin is er. Niet voor niets zijn de
plastic tanlij es voor het Heilige Water
voor 1,25 gulden te koop in Chi'istina's
winkeltje. Aan uitbreiding van de ruime
parkeerplaats voor het House of Prayer
wordt hard gewerkt. En zeer goed inge
lichte plaatselijke bronnen weten mij te
melden dat Christina ook al een bouwvex--
gunning heeft aangevraagd voor een ho
tel-restaurant.
Mogelijk doet dat gegeven vroeg of laat
iets af aan het hevige enthousiasme voor
Christina's persoon dat de plaatselijke
middenstand belijdt. Bij de twee hotelle
tjes in het gehucht geen kwaad woord
over haar. Mary Gallagher ('nee, geen fa
milie') van de supermai'kt hoopt dat
Christina nooit meer weggaat. En de bar-
vrouwe van de nietige pub vlak om de
hoek van het House of Prayer mag dan
weinig pelgrims over de vloer krijgen, ze
is, zegt ze, danig onder de indruk van.
Christina's ei'varingen.
Nu zijn de drieduizend bewoners van het
eiland Achill enigszins vexfrouwd met het
bovennatuurlijke. Aan de ovex-zijde van
de honderd meter lange brug die het ei
land van het schiereiland Corraun scheidt
Achill Sound is nog geen Lourdes, maar j aarlijks strijken er wel tienduizend pelgrims neer bij het huis van Christina Gallagher in het
Ierse gehucht. foto's Hans Geleijnse
Stille nacht, heilige nacht, vrede op
aarde. Bethlehem, de geboorteplaats
van Jezus Christus, is weer even het cen
trumvan de wereld. Eén van de klassieke
hoogtepunten van het kerstfeest is de
processie van de (rooms-katholieke) St.
Catharinakerk naar de (grieks-ortho
doxe) Geboortekerk, die is verrezen bo
ven de grot waar Jezus ter wereld zou zijn
gekomen.
Maar de ceremonie die volgt heeft met
vrede op aarde weinig te maken.
Nergens komen de spanningen tussen
Rome en het voormalige Constantinopel
zo duidelijk tot uiting als op de plaats
waar de Vredevorst volgens de overleve
ring het levenslicht zag. Een ruzie tussen
katholieken en orthodoxen over het be-
tx-eden van dé Geboortekerk was in 1853
zelfs één van dé ooi-zaken van het uitbre
ken van de Krimoorlog.
De Geboortekerk zelf dateert uit de eer
ste helft van de vierde eeuw. In 135, nadat
in Jeruzalem de laatste joodse opstand
was neergeslagen, liet de Romeinse kei
zer Hadx'ianus op cüe plaats een heidense
tempel bouwen. Die werd afgebroken
nadat keizer Constantijn de Grote zich in
324 tot het christendom bekeerde. Con-
stantijns moeder Helena drong er bij
hein op aan er een basiliek te bouwen.
Dat moet een indrukwekkend bouw-
wexk zijn geweest, maar als gevolg van
vexwoesting en veiwaai-lózing is er wei
nig meer van over De fraaie mozaïek
vloeren zijn echter nog steeds zichtbaar
via luiken in de huidige vloer.
De herontdekking van de christelijke
heilige plaatsen bracht pelgrimstochten
op gang, met als historisch dieptepunt de
Kruistochten, die tot doel hadden Jeru
zalem te bevrijden van de 'ongelovige'
mohammedanen. Boudewijn van Bouil
lon liet zich in de Geboortekerk tot eerste
Kruisvaarderskoning wijden, nadat zijn
broer Godfried, die genoegen had geno
men met de titel 'Beschermheer van het
Heilige Graf', in 1100 gestoi-ven was.
Onderhoudsverbod
Toen de mohammedanen na hun over
winning op de christenen in 1187 weer in
Bethlehem tenigkeei-den, lieten ze de
Geboortekerk aanvankelijk ongemoeid.
Maar met het verstrijken van de tijd
raakten de christenen hun greep op de
heilige plaatsen kwijt. In de 18e eeuw-
werden ze zelfs uit Palestina verdreven,
terwijl aan pelgrims de toegang tot de
heilige plaatsen verboden werd. Er
kwam een verbod op het onderhouden
van de Geboortekerk, die meerdere ma
len werd geplunderd
De breuk in 1054 tussen de rooms-katho-
lieke en de Grieks-orthodoxe kerken
veroorzaakte acht eeuwen later ernstige
spanningen tussen West- en Oost-Euro
pa. Het Rusland van tsaar Nicolaas I be
dreigde het Ottomaanse rijk, dat toen
onder meer Palestina omvatte, met als
doel vrije toegang tot de Middellandse
Zee te knjgen. De Turkse sultan verzocht
Frankrijk daarom als beschermheer op
te treden van de katholieke inwoners.
De Russisch-Turkse spanningen hadden
in 1853 al geleid tot een Turkse ooxiogs-
verklaxing, nadat de Russen de Donau-
monding hadden bezet. In maart 1854
volgden Engeland en Frankxijk. In sep
tember kwam het tot een invasie van
Britse, Franse en Turkse troepen op de
Kxim, het Russische schiereiland in de
Zwarte Zee. De oorlog kreeg een gruwe
lijk veiioop als gevolg van fouten van de
geallieerde bevelhebbers, Kerstmis is
één van de zeldzame gelegenheden in het
Heilige Land waarbij rooms-katholie-
ken en grieks-oithodoxen gezamenlijk
optreden. Maar de katholieken zijn in de
Geboortekerk uitdx-ukkelijk te gast en de
orthodoxe eigenaars houden dat nauw
lettend in de gaten. De Israëlische schrij
ver Amos Elon stelde vast dat 'als Fran
ciscaanse handen het zouden wagen met
een bezem het giieks-orthodoxe stof aan
te raken', alleen leger en politie de rust
zouden kunnen herstellen.
Maar ook daarbuiten zijn de spanningen
weer tex-ug. Vox-ig jaar leek het vredes
proces tussen Israël en de Palestijnen tot
concrete resultaten te leiden en vierden
de massaal toegestroomde pelgrims in
Bethlehem een redelijk ontspannen
Kerstfeest. Dit jaar zal die viei-ing zeer
bescheiden zijn, want de Palestijnse au-
toi-iteiten hebben grote financiële pro
blemen. Bovendien lijkt in Bethlehem
vrede op aarde weer heel ver weg.
André Horlings
Op de parkeerplaats van Achill Sound kan heilig water worden getankt.