Trendy kerststallen komen uit Volendam Visjes van de EO hebben een boodschap kerst Kerstkind in gips 37 Ichthus prominent christelijk symbool kort dinsdag 24 december 1996 Tien jaar geleden begon de 'geboorte' van zijn eerste Kerstkindje als arbeidstherapie. Volendammer Thoom Molenaar ging - genezend van een schedelbasisfractuur - een oude kerststal opknappen en maakte een nieuw koppie voor een onthoofde kameel. Fatsoeneerde verbrokkelde gevouwen handen van Maria en werkte de lendendoek van het kindeke Jezus bij met wat gips. Van frutselaar aan beschadigde kerststallen is Thoom Molenaar inmiddels uitgegroeid tot 's lands enige kerststallenbouwer. Concurrenten in het kribben maken in Nederland kent hij niet. „Dan zullen ze er ook wel niet zijn. In Taiwan heb ik ze wel, ja. Daar geloven ze niet in Jezus en maken ze stalletjes die hier voor twee tientjes in de supermarkt worden ver kocht. Prullen." Thoom haalt de neus op voor het gros van 'die Hongkong-stallen', zoals hij ze noemt. Het echte kindeke Je zus wordt geboren in Volendam. Over een paar weken, als de geur van den nengroen is vervlogen, de kaarsen zijn op gebrand, de bruine boon in de driekonin- genkoek allang is gevonden en de drie wijzen uit het oosten terugkeren naar de zolder, dan staat Thoom alweer met een vers kindeke Jezus in zijn handen. De met gips bestoven handen pulken het beeldje uit een rubberen mal. De geboorte van het zoveelste nieuwe Kerstkind is een fluitje van een cent. „We hebben het hele jaar door kerst. Al tijd leef ik hier in kerstsfeer. Aan het begin van het jaar start je met de nieuwe kerst stallen en in september hebben we de topdrukte als de laatste stallen worden afgeleverd. Maar het moet geen lopende- bandwerk worden. Vorig jaar wilde ie mand 2500 kerststallen bestellen. Daar bedanken we feestelijk voor. Ik red het nu met mijn zoon en af en toe wat hulpAls ik groter groei, heb ik meer zorgen en minder aandacht voor de kerststal waar alles toch omdraait." Assortiment 'Krimastaat er op de deur van de loods op het Volendamse industrieterrein. De let ters staan voor: KRIbben MAkers. Weinig origineel, maar de vlag dekt ruimschoots de lading. Het assortiment telt 25 stallen met beeldengroepen. Er is zelfs een voor stelling van kribbe met Maria en Jozef in een kristallen bol. Thoom pakt het kit scherige apparaat, schudt het heen en weer en draait aan een sleuteltje aan de onderkant. Het sneeuwt glittertjes op Jezus en er klinkt een speeldoosmuziekje. „Aan dit soort dingen doen we zelf niks. Maar je moet het in je assortiment hebben zodat de winkeliers alles bij ons kunnen betrek ken." Een deel van de beeldengroepen wordt ingekocht, maar de basis van de kribbenmakers vormen de vier eigen beeldengroepen die in verschillende com binaties worden gegroepeerd in de ver scheidene stallen. „We maken zo'n zevenhonderd beelden groepen per jaar en de stallen timmeren we ook zelf. Vorig jaar hadden we een top jaar, maar het afgelopen jaar is het wat minder. De concurrentie van Taiwan lijkt wel steeds heviger te worden. We verko- Kribbenmaker Thoom Molenaar: Het hele jaar in kerstsfeer. pen daardoor minder kleine stalletjes en meer grote. Dat zijn dure producten, maar toch zijn er nog steeds mensen die voor een handgemaakte stal duizend gulden overhebben." Kerstgedachten De grote tuincentra van Nederland, ge specialiseerde kerstwinkels die twaalf maanden per jaar kerstspullen verkopen en winkels aan de Duitse grens horen tot de klantenkring. Het hele jaar door in kerstsfeer, maar Thoom heeft niet het hele jaar last van kerstgedachten. „Ik heb ze met kerst wel hoor. Kerstwensen. Dat de mensen eens beter naar mekaar luisteren en eens proberen met elkaar in harmonie te leven. Want het is af en toe een warboel in de wereld." De vier beeldengroepen die in verschil lende schakeringen de stallen bevolken, zijn volgens Thoom voldoende. „We heb ben er wel eens meer gehad, maar op een gegeven moment is het niet meer te beta len. Overal moet je een mal voor hebben. Soms is die makkelijk te maken door een bestaande groep na te maken. Daar moet je mee oppassen, want soms rusten er rechten op een groep. We hebben wel eens meegemaakt dat we in de rustige tijd wat klanten afreisden en toen op een bedrijfje stuitten dat onze beelden aan het kopië ren was." Nieuwe stallen worden nog wel eens ont worpen. „Hier in Volendam hebben we een tijdje de mode gehad dat alle stallen verdwenen en plaatsmaakten voor grot ten met beelden. Volendammers verbou wen soms de halve woonkamer tot kerst stal en dan komen ze bij elkaar 'kribbetje kijken'. Inmiddels is de stal weer terug. Die wordt gewoon in de grotten of rotsfor maties geplaatst." Specialisten in gipswerk. „Dat kun je best zeggen. Ze komen met allerlei vragen voor ornamenten en beeldjes bij ons langs. Pas hadden we nog een kunstenaar die een grafmonument moest maken voor een verdronken kind. In dat monument moet de zee terugkomen met wier, schel pen en een grote openstaande schelp met een lamp er in. Die schelp wordt dan in klei geboetseerdWij maken een mal van rubber en dan kun je het voor elk materi aal gebruiken." Trends Het kindeke Jezus in een kristallen bol, het kindje Jezus in een krib met bont ge voerd. Bedenk het en je komt het tegen bij foto Joop Boek de kribbenmakers. Ze hebben zelfs een glazen stal gehad met spiegelwand en ne on. „Die was een beetje te bewerkelijk en is uit het assortiment verdwenen." Trends in een verhaal dat toch al tweeduizend jaar oud is. Maar ze bestaan. De kille gla zen stal haalde het niet, maar de stal met een wit gepleisterd huisje werd wel suc cesvol. „Die is heel populair. Ik heb 'm zelf ook in huis staan. De nieuwe trend wordt deze stal met stukjes gemetselde muur en een toren. En deze is ook prachtig, met Griek- se zuilen. Het moet een beetje oosterse sfeer uitstralen." Hij verzint ze wel, maar zelf loopt Thoom niet achter trends aan. „Ik heb mijn oude vei-trouwde stal. Die ga ik niet ieder jaar veranderen Met kerst zit het werk voor de kribbenma- ker er op. Maar een rustige kerst heeft hij nog nooit gehad. „De week voor kerst is het vaak een gekkenhuis. Ik heb eens eeix klant gehad die drie dagen voor kerst in paniek opbelde omdat een bepaalde stal uitverkocht was. Als het even lukt, probe ren we er dan nog een paar te maken. Maar vlak voor kerst heb ik het meestal druk met andere dingen. Zingen hè. Ik zing in drie koren die allemaal uit voelingen hou den. Dan schiet er wel eens een stalletje bij in." Rien Floris Zelfs de organisatie van autorijdend Nederland, de ANWB, wist niet goed waar ineens al die 'visjes' achterop auto's vandaan kwamen. Wat betekenen die stickers toch? Op vragen daarnaar wist men bij de ANWB niet direct een helder antwoord. Dus ging men te rade bij de organisatie die de grote impuls gaf tot deze jongste rage van 'christelijk Nederland': de Evangelische Omroep (EO). Het antwoord is een wonderlijk verhaal, passend bij die omroep. Oftewel: hoe een kerstkaart een rage werd... Ruud Kraan, het vlot pratende hoofd- pr van de EO, heeft dit wonderlijke verhaal van het begin af meegemaakt. Hij zat zogezegd in de keuken. „Het begon eenvoudig en klein. We zaten ruim een jaar geleden, najaar '95, om de tafel, pra tend over de jaarlijkse kerstkaart van de EO. Elk jaar is dat overleg er op gericht iets origineels te bedenken: een kaart die eruit springt, die een positieve prikkel geeft. Onze eerste man, dominee Van dei- Veer, kwam toen met de term die inmid dels een slogan wordt: 'Oecumene van het hart', 't Gaat om het zoeken naar wat ons als christenen bindt. En dan komen we als vanzelf bij Jezus Christus en dus bij het Ichthus-symbool waarin ons grote kern woord verwerkt is: 'Christus'. Zo kwamen we op de kerstkaart van een jaar geleden met daarin het Ichthus-symbool als te ge bruiken sticker. Wat er daarna gebeurde heeft ook ons compleet overrompeld." Heftig Er gingen rond 5000 kerstkaarten met de Ichthus-sticker de deur uit. Ruud Kraan denkt nog met verbazing terug aan de re acties. „Het was echt heftig", aldus de EO-man uit Ermelo. „Enthousiaste reac ties stroomden binnen, via fax, e-mail (In ternet), telefoon en post." „Op basis van die ongelooflijke reacties hebben we besloten het wat grootser aan te pakken. We hebben een half miljoen Ichthus-stickers laten maken en uitgezet in het land, onder meer bij evangelische winkels. Ik kwam er in die tijd vaak een kijkje nemen met de vraag hoe 't met de 'vissenomzet' ging. Vooral in het begin kon men die stickers niet aanslepen, zo groot was de vraag." De EO zond haar leden de stickers toe met de ietwat uitdagend getinte boodschap: 'Vele eeuwen geleden maakten de eerste christenen via dit symbool duidelijk dat zij volgelingen waren van Jezus. Wij da gen u uit om door het gebruik van deze sticker dit oude symbool tot een belang rijk symbool van vandaag te maken'. In het hele land zijn de stickers nu te zien, vooral achterop auto's, maar ook op fiet sen en schooltassen. Helemaal origineel was de EO overigens niet, want al enkele jaren eerder was het Ichthus-symbool verkrijgbaar bij bij voorbeeld 'evangelische winkels'. Het betreft producten die overwaaiden uit Amerika, waar het symbool al vele jaren geleverd wordt, met name ter versiering van de auto. Maar de grote impuls achter het (her)gebruik van dit aloude symbool kwam dus van de Evangelische Omroep. Of een Ichthus-sticker effect heeft? Ruud Kraan: „Ik ben wat meer heer-in-het-ver- keer geworden; óók heel gezond". Platform Initiatieven als die van de Ichthus-sticker zullen vaker van de EO verwacht mogen worden. Dat is af te leiden uit deze woor den van Kraan: „De EO is in toenemende mate in ons land toegegroeid naar de rol van platform waarop christenen uit refor matorische en evangelische huize elkaar vinden. Daarop is tegenwoordig ons be leid afgestemd. Vandaar de leus 'Oecume ne van het hart'. En vandaar ook de EO- dag met als thema Van Harte." Waarna Ruud Kraan tot deze welhaast in te lijsten samenvatting komt. „In de drie zinnen is die doelstelling rond 'Oecumene van het hart' te verwoorden: 'Eenheid in hoofdzaken. Verscheidenheid in bijza ken. Liefde in alle zaken'. Op deze basis hoopt de EO een rol te spelen bij de vor ming van een krachtige, christelijke be weging. Zo'n stickeractie past daar heel mooi in." Volgens Ruud Kraan zou het een misver stand zijn te denken dat de actie achter de Ichthus-sticker is ontstaan als uiting van 'verontrusting', „Daar is wat ons betreft geen sprake van. Het is weliswaar juist dat christelijke waarden in dit land meer en meer in de verdrukking komen. Maar onze stickeractie is geen reactie op 'paars' of op verloedering en decadentie." „Bij de EO hebben we eerder de indruk dat er in deze jaren '90 meer begrip voor ons is dan in de jaren '70. De EO is nu niet echt een steen des aanstoots, zoals in de jaren '70. Toen was jebijkans besmetals je sympathie voor de EO koesterde. Nu reli gie en 'het bovennatuurlijke' goed in de markt liggen, lijken wij milder beoor deeld te worden. Wel met het soort tole rantie van deze tijd: 'Alles mag en is inte ressant, zo lang het niet te dicht op mijn huid komt'. En in die sfeer is het goed dat deze stickeractie aanslaat en dat we als christenen elkaar willen erkennen èn her kennen." Wout Sleijster De Ichthus-visjes duiken op op auto's, fietsen en schooltassen. foto Freddy Schinkel Na het aardse leven, circa tweeduizend jaar geleden, de kruis dood, opstanding en hemelvaart van Jezus, de Verlosser, breekt de tijd van de verkondiging 'aan alle volkeren' aan. Maar de volgelingen van Jezus, de christenen, hebben bij die verkon diging barricaden te nemen en worden vooral in de eerste eeu wen soms fel vervolgd. Ook anno 1996 zijn er overigens nog tal van landen waar men niet in het openbaar voor die overtuiging uit mag komen: op straffe van... De vis, de Ichthus, werd een prominent christelijk symbool. Dit symbool kreeg extra betekenis in tijden van onderdrukking en vervolging. Zo gebruikten de eerste christenen de vis al als her kenningsteken en schilderden of krasten zij deze afbeelding in zand of in muren, tot in grotten en spelonken toe. Zo kwam men er toch voor uit volgelingen van Jezus te zijn. In het Griekse woord voor vis, ichthus, zijn de beginletters terug te vinden van 'Iésous CHristos Theou HUios Sootèr', hetgeen letterlijk betekent 'Jezus Christus, Zoon van God, Verlosser'. Het Ichthus-symbool werd in de eerste eeuwen van het christen dom ook wel geflankeerd werd door het Christus-monogram, een duif of het ankerkruis. Overigens is er ook een andere, minder gangbare lezing over het toenmalige gebruik van het symbool van de vis, de Ichthus. Het zou niet puur een symbool van Christus zijn, maar eerder van de in de Bijbel beschreven 'wonderbare spijziging van de vijfdui zend' door Jezus. Voor die vele duizenden die momenteel het Ich- thus-teken op eigentijdse wijze voeren, als sticker op auto of schooltas, heeft het symbool met name betekenis als een vorm van kleur bekennen. Cadeau In Amerika stopt de kerst man zijn cadeautjes in sok ken, die de kinderen hebben opgehangen. Hier in Neder land deponeert hij zijn pre sentjes beschaafd aan de voet van de kerstboom. Daar lig gen ze dagenlang ongeopend, want pas als het 'echt' Kerst mis is, mag de goudkleurige strik eraf. Een trauma voor alle kinderen. 'Afblijven!', roepen de ouders, als het hun kroost te machtig dreigt te worden. Alsof niet de kerst man, maar de Markies de Sa- de hun bron van inspiratie is. Steeds nieuwsgieriger wor den de kleintjes. Geen wonder dat ze ten slotte, als het sein eindelijk op groen staat, wild en met trillende handjes het glanzende papier eraf scheu ren. Rijp voor de psychiater. In Assen is het wijze besluit genomen genomen de kerst man buiten de stadsgrenzen te houden. Heel goed, zolang we van die lieve oude man een sadist maken. Sinterklaas komt gewoon op 5 december en je mag direct zien wat hij bij zich heeft. Dat is pedago gisch in orde. Wat we met de kerstcadeaus doen, kan niet door de beugel. Kerststal In de herberg was geen plaats. Jozef en Maria had den niet genoeg dollars bij zich. Noodgedwongen werd Jezus geboren in een armoe dige stal. Met een os en een ezel. Armoedig, maar ook ro mantisch, vond Franciscus van Assisi, aan wie het idee wordt toegeschreven de situ atie uit te beelden. Hij vroeg in het jaar 1223 daarvoor toe stemming aan Rome. De paus ging akkoord. In het Italiaan se dorp Greccio werd in een grot een kribbe neergezet. Met een echte levende os en een ezel. Franciscus droeg er een mis op. De broeders van de Franciscaner Orde namen zijn idee over. Omdat in de praktijk het opdragen van een mis met levende dieren nogal storend bleek, werden ze al snel vervangen door beelden. Zo ontstond de kerststal, zo als we hem ook tegenwoordig nog kennen. Kenmerkend is dat de geboorte van Jezus, volgens de bijbel in Bethle hem, in de kerststal dicht bij huis gebeurt. In Kenia zitten Maria en Jozef bijvoorbeeld bij een hut van bamboe. In dianen hebben kerststallen gemaakt waarin Jezus een veer op zijn hoofd heeft. In Nederland is hij in een molen geboren. Vrijheid, blijheid. Stille nacht Kerstliederen. Christmas carols is de Engelse bena ming, die romantischer, mys tieker en dus mooier klinkt. Alle beroemde sterren hebben 'carols' opgenomen. Het lijkt wel, alsof een artiest pas mee telt als hij een kerst-cd op de markt heeft gebracht. Dus is er kerstmuziek in alle genres, van rock roll tot gospel. De ruige Engelse rockgroep Sla- de scoorde in de jaren zeven tig een tophit met 'Merry X- mass', en dat was een heel an der geluid dan 'O, little town of Bethlehem' van Mahalia Jackson. Om nog maar te zwijgen van André van Duin, die een album vol 'meezin gers' samenstelde. De num mer één van de top-tien blijft natuurlijk 'Stille nacht'. Het lied is vertaald in talloze ta len. Er is zelfs een versie in het Latijn, 'Alma nox, tacita nox'. En de Indianen in het Amazone-gebied zingen 'Akamot mét, akamot mét'. Van oorsprong was het een Ti- roler volkslied, in 1816 ge maakt door Joseph Mohr en Franz Xavier Gruber. Het ge heim van het lied schuilt in de serene melodie. Zolang die klinkt, is de nacht inderdaad heel eventjes stil en vredig. Dienst Half lege kerken op een 'gewone' zondagmorgen, bomvolle kerken in de kerstnacht. Eens per jaar wordt de kerk een concurrent van de discotheek. Met kaar sen in plaats van spotlichten. Met stemmige koorzang in plaats van heftige 'house'. Met de dominee als deejay. Glitter in de fraai opgetuigde kerstboom. Glamour bij het optreden van de meisjes die de gospels zingen. Een geestelij ke show, die eens per jaar wordt opgevoerd, speciaal voor mensen die anders nooit een kerk van binnen zien. Al leen de bar met cola en bier ontbreekt - voorlopig - nog. Extra stoelen worden aange sleept om de toeloop te ver werken. 'Stille nacht, heilige nacht', galmt theatraal uit de kelen van honderden ongelo vigen. Onwijs gaaf, zo'n mys tieke sfeer. Lekker sentimeel ook. 'Hoorde engelen zingen'. Een week later weer het ver trouwde beeld. Lege kerk banken. Maar de bezoekers hebben één troost: ze zijn ten minste weer als gelovigen on der elkaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 37