'Philippine' tegen herindeling PZC Europese defensie of NAVO? PZC Zwarte dag voor democraten in nog Brits Hongkong Zeeuws in Zeeland feiten en meningen Vier Zeeuws-Vlaamse gemeenten verenigen zich in beraad co CS cc dinsdag 24 december 1996 Steeds meer gemeenten be wandelen het pad van de herindeling. Soms op eigen ver zoek. Een enkele keer tegen de zin van die gemeenten in. Er blijft echter een aantal 'klein tjes' dat zich hardnekkig verzet, zoals de gemeenten Axel, Hon- tenisse, Sas van Gent en Sluis- Aardenburg. Zij hebben zich verenigd in het Philippine-be- raad. Hun visie. In 1993 ging Provinciale Staten van Zeeland akkoord met de 'voorlopige beleidsvoornemens lokale schaal' gepresenteerd door Gedeputeerde Staten. Die voorlopige beleidsvoornemens hielden in, dat eerst de proble matiek van Schouwen-Duive- land en Walcheren zou worden aangepakt, vervolgens die van Zeeuws-Vlaanderen en tenslot te, als derde fase, de Bevelan- den. Voor wat Zeeuws-Vlaanderen betreft hebben Axel, Hontenis- se, Sas van Gent en Sluis-Aar- denburg zich van meet af verzet tegen een gemeentelijke herin deling. Als uitgangspunten voor dit verzet golden en gelden nog steeds ï'ationele argumenten. De regering hanteert verschil lende uitgangspunten voor de gewenste schaalgrootte van ge meenten. Samengevat komt het neer op de vraag, of een gemeen te voldoende bestuurskracht bezit voor het voortbestaan. Onder bestuurskracht wordt verstaan, het vermogen van een gemeente om haar taken te be hartigen en daarbij optimaal in staat is de lokale problemen op te lossen en kan voorzien in de lokale behoeften. Het gaat daarbij om de feitelijke taakuit oefening in het licht van de omvang van de gemeente, de ruimtelijke ordening, volks huisvesting, milieu, openbare werken en bouw- en woningtoe zicht zelfstandig te verrichten. Bovendien moet de dienstverle ning kunnen worden getoetst aan eisen van toegankelijkheid, efficiency, kwaliteit en dergelij ke. Geen knelpunten Na onderzoek bij de gemeenten heeft het College van Gedepu teerde Staten van Zeeland moe ten vaststellen, dat er in Zeeuws-Vlaanderen geen knel punten aanwezig zijn die een hei-indeling van de gemeenten Burgemeester en wethouders van Sas van Gent. zouden rechtvaardigen. Het on derzoek van Gedeputeerde Sta ten richtte zich op onderdelen als ambteüjke en bestuurlijke organisatie van de gemeenten. Maar ook is gekeken naar de fi nanciële stand van zaken, de economische situatie, naar soci ale aspecten, samenhangend met de verschillende gebieden en hoe het stond met de ruimte lijke mogelijkheden van de ge meenten voor woningbouw en eventuele bedrijfsvestigingen. Lagen er hier al geen argumen ten om tot herindeling over te gaan, ook het volgende telt mee in de afwegingen. Herindeling van gemeenten kost veel geld. Anders dan voorheen, dienen we nu rekening te houden met een uiterst sobere gewennings- regeling. Er is in Zeeuws-Vlaanderen geen sprake van 'grote-steden problematiek'; bij ons is sprake van een grootschalig landelijk gebied, zonder specifieke taak stelling van regeringswege. We tenschappelijk onderzoek (Derksen en Denters) heeft uit gewezen, dat de gemeenten grootte maar in beperkte zin be palend is voor de wijze waarop gemeenten hun taken beharti gen. Overigens zal bij de discus sie over schaal en grenzen, altij d rekening gehouden moeten worden met specifieke lokale en regionale omstandigheden. Heel belangrijk is ook, dat in Zeeuws-Vlaanderen geen spoor van overeenstemming is over de noodzaak tot of de wenselijk heid van gemeentelijke herin deling. Uit het vorenstaande moge blij ken dat zowel de onderscheiden gemeenten alswel de provincie Zeeland zich hebben laten lei den door zakelijke motieven om af te zien van een gemeentelijke herindeling in de regio Zeeuws- Vlaanderen. Bevreemding wekt het dat in de PZC van 18 december 1996 min der genuanceerde opmerkingen worden geplaatst ten aanzien van uitlatingen van de staats ecretaris van Binnenlandse Za ken, definiëring van het begrip bestuurskracht, de taken-dis- foto Peter Nicolai cussie. het fenomeen van full-ti me wethouders en plaatsgevon den besluitvorming. Het begrip bestuurskracht als mede de toepassing hiervan hebben wij hiervoor uitvoerig verwoord, Met de VNG is de ta- ken-discussie gevoerd. Uit niets blijkt dat de huidige gemeenten deze taken en toekomstige ta ken niet naar behoren zouden kunnen uitvoeren. De praktijk logenstraft deze uitlating, daar bij verwijzende naar recente uitvoering van nieuwe taken zo als WVG, decentralisatie onder wijs, nieuwe algemene bijstandswet en dergelijke. On juist is de opmerking dan ook dat de provincie en het rijk ta ken van gemeenten naar zich van onze correspondente in Peking Yvonne van der Heijden Helaas hebben de Britten niet genoeg moed om de realiteit onder ogen te zien over de machtsoverdracht van Hongkong. Zij spelen het oude droeve liedje dat hun gevoelens vertolkt als zij bloemen zien verwelken en de blaadjes hulpe loos zien neerdwarrelen." De Chinese vice-premier Qian Qi- chen werd het afgelopen week einde zelfs poëtisch, nadat de zestig leden waren gekozen van het tijdelijk parlement dat na de Chinese machtsovername in Hongkong de huidige Wetge vende Raad zal gaat vervangen. Groot-Brittannië heeft de ont manteling van de bestaande Wetgevende Raad - Hongkongs versie van een parlement - scherp veroordeeld en heeft net voor het weekeinde gedreigd Peking voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag ter verantwoording te roepen voor de instelling van een tijdelijke wetgevende »macht. De leden van de huidige raad zijn vorig jaar democratisch gekozen voor in principe een termijn van vier jaar tot 1999. De door Peking verordonneerde vervanging is een afstraffing van de democra tische hervormingen die Lon den in de afgelopen vier jaar in haar kolonie Hongkong heeft doorgevoerd. China krijgt op 1 juli na 150 jaar het gezag over de duizend vier kante kilometer terug. Het omstreden tijdelijk parle ment is in China in de Speciale Economische Zone Shenzhen, die tegen Hongkong aan ligt, verkozen door een Selectie Co mité van vierhonderd door Chi na goedgekeurde Hongkongers. Er waren 130 kandidaten voor de zestig zetels van wie niemand afkomstig was uit de Democra tische Partij die sinds jaar en dag overhoop ligt met Peking. De selectieprocedure en de zo genaamde 'verkiezingscampag ne' is een volledig besloten aan gelegenheid geweest onder de leden van het Selectie Comité. Slechts negen van de zestig ge selecteerden voor het tijdelijk parlement maken geen deel uit van het Selectie Comité. De voorzitter van de Democra tische partij (DP). Martin Lee Chu-ming, noemde zaterdag 'de zwartste dag uit mijn leven sinds het bloedig neerslaan van de demonstraties op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking in 1989Hij beschuldigde het comité van gesjoemel met de stemmen .zodat Chan Choi-hei - die uit de DP is gezet omdat hij deel wilde nemen aan de door Peking opgezette organen - zou worden gekozen. GPD CD Lange Vorststraat Goes Binnenkort wordt het overige deel van ons winkelinterieur in een nieuw jasje gestoken en daar hebben we bijzonder veel ruiite voor nodig Profiteer van dit buitenkansje en kon even "shoppen" in onze prijsvoordelige verbouwingsopruiming. Standpunten Duitsland, Engeland en Frankrijk liggen ver uiteen doorH.A. Couzy De laatste tijd kregen de discussies over de EMU en het drugsprobleem veel aan dacht. Tijdens de Europese topconferentie in Dublin wer den hierover voor het oog van de buitenwacht oplossingen overeengekomen, maar presi dent Chirac is niet echt als een tevreden mens teruggekeerd naar Parijs. Het onderwerp veiligheidspolitiek kreeg op deze top weinig aandacht, maar dat zal anders zijn in de komende periode, waarin Ne derland het voorzitterschap van de Europese Unie zal be kleden. In het akkoord van Amsterdam zal hier duidelijk heid over moeten worden ge schapen, terwijl de meningen sterk uiteenlopen. Het is niet alleen een probleem van de Europese landen, ook de Verenigde Staten spelen hier een rol. De NAVO is nog steeds dè effectieve verdedi gingsorganisatie van Europa. De VS zijn hier leidend, beta len een groot deel en hebben nog steeds een beduidende troepenmacht in Europa. Naast de NAVO bestaat de WEU (West-Europese Unie), een verdedigingsorganisatie van West-Europese landen. Deze organisatie heeft wel een politieke structuur, maar nau welijks een militaire, zodat op dit moment het slechts om een papieren tijger gaat. Frankrijk is van mening dat de WEU dè veiligheidsorganisatie van Europa zou moeten worden en onder de EU zou moeten wor den gesteld. Duitsland en Engeland zijn weinig enthousiast over deze gedachten. Ais extra compli cerende factor hebben de NAVO-landen onder leiding van de VS de landen in Oost- Europa beloofd dat ze onder bepaalde voorwaarden kun nen toetreden tot de NAVO. Deze landen, waarin Honga rije, Polen en Tsjechië de kop groep vormen, zijn ongeduldig over het tijdstip waarop deze beloften zullen worden inge lost. Zij hebben hard gewerkt om aan de gestelde voorwaar den te voldoen en zijn teleur gesteld nu vele Europese landen zich steeds terughou dender gaan opstellen. De protesten van Rusland over de uitbreiding van de NAVO ver oorzaken deze weifelende houding. De kern van de problematiek Russische militairen rennen naar een loopgraaf langs de Tadzjieks-Afghaanse grens. Rusland pro testeert nog steeds tegen uitbreiding van de NAVO naar het oosten. foto Vladimir Velengurin/EPA ligt niet in een keuze tussen de WEU of de NAVO. Waar het om gaat in Europa is dat de drie grote landen een afwij kende buitenlandse politiek voeren. Zo is Engeland een land met een eeuwenlange ma ritieme cultuur. Men vindt de transatlantische banden min stens zo belangrijk als de Eu ropese landen - de exclusieve verhouding met de VS moet in stand blijven. Duitsland is een land met een continentale in stelling. Het gevaar kwam al tijd uit het oosten. Men hecht daarom nog steeds aan een sterk landleger. Door het trau ma van de Tweede Wereldoor log is men huiverig om op het terrein van de veiligheidspoli tiek een eerste viool in Europa te gaan spelen. Frankrijk is zeer Europees in gesteld. maar vreest overheer sing door de economische su permacht Duitsland. De Frans/Duitse samenwerking moet dit voorkomen. Met deze drie verschillende agenda's is het vrijwel onmogelijk om tot een Europees standpunt te ko men. We hebben dat kunnen constateren in het voormalige Joegoslavië, Zaïre, Israël, maar ook bmnen de NAVO. Zolang deze afwijkende, na tionale visies blijven bestaan, heeft het weinig zin om discus sie te voeren over een Europese defensie. Van een heel andere orde is de kwaliteit van de Eu ropese partners. De strijd krachten van de Europese landen zijn voor elke grote mi litaire operatie buiten de land grenzen afhankelijk van de VS voor luchttransport, comman dovoering en inlichtingen. In dien Europa zelf over deze middelen zou willen gaan be schikken dan moet er veel geld op tafel komen. Wie zit er nu te wachten op forse verhogingen van het defensiebudget? Nie mand toch. Kortom, enige terughoudendheid, enige rea liteit in de discussie over de Europese defensie is wel op zijn plaats. Draagvlak Het zal een lastige taak zijn om als voorzitter van de EU tot een voorstel te komen dat enig draagvlak zal hebben, te meer daar de VS duidelijk hebben gemaakt dat ze begin 1997 een besluit over de toetreding van Hongarije. Polen en Tsjechië tot de NAVO wil nemen. Tot nu toe nam Nederland regelmatig wisselende standpunten in. Aanvankelijk werden de toe zeggingen aan de Oost-Euro- pese landen warm gesteund. Na de heftige bezwaren van Rusland gingen de beloften weer de ijskast in! Evenzo ging het met de steun aan de WEU. Deze vrijblijvendheid kan niet blijven bestaan, er zullen nu keuzen moeten worden ge maakt. Voor mij is het helder wat er nu zou moeten gebeu ren. Zo lang de standpunten van Duitsland, Engeland en Frankrijk op het gebied van veiligheidspolitiek zover uit een liggen heeft het geen zin om dit aspect onder de EU te brengen en kan het voorlopig beter een nationale aangele genheid blijven. Belofte maakt schuld, dus over de toe treding tot de NAVO van Hon garije, Polen en Tsjechië moet in 1997 worden besloten. Geen oplossing, die breeduit de handen op elkaar zal krij gen. Wel een praktische oplos sing, die goed verdedigbaar is en van enige consistentie ge tuigt. In de veiligheidspolitiek is dat nooit weg! GPD toe zullen trekken. In de argu mentatie van het begrip be stuurskracht wordt ook gerefe reerd aan de kwaliteit van de bestuurders. Met full-time wet houders is men niet zondermeer verzekerd van een betere kwali teit als bestuurder. Overigens heeft de wetgever deze moge lijkheid in de gemeentewet pas geopend bij een inwonertal van 18.000 inwoners. Moeilijk kan men nu gemeenten onder de 18.000 inwoners tegenwerpen dat zij geen full-time wethou ders hebben. Wetswijziging en aanpassing honorering kunnen hier een ein de aan maken. Overigens zijn juist part-time bestuurders goed voor de relatie met de burgers, omdat zij mid den in de gemeenschap staan en binnen die gemeenschap ook di rect aanspreekbaar zijn. Met andere woorden kwaliteit van de bestuurder trekt zich niets aan van de grootte van een ge meente. Bedoeld zal wellicht zijn, dat het potentieel in grotere ge meenten groter is. Beziet men de herindelingen van de laatste tijd dan kan men constateren dat dezelfde bestuurders weer terugkeren in de nieuwe ge meentebesturen. Ja, zelfs nog eens kiezen voor het part-time schap. Besluitvorming Provinciale Staten van Zeeland hebben op 11 oktober 1996 af gezien van een gemeentelijke herindeling in Zeeuws-Vlaan deren op basis van de navolgen de motieven: ontbreken van we zenlijke knelpunten in de regio; gewijzigde regeling omtrent frictiekosten; geen bestuurlijk draagvlak in de regio en wijzi ging van de wet ARHI ten aanzien van het primaat (ver schuiving bevoegdheden van provincie naar rijk). Hieruit valt ons inziens niet af te leiden dat partijpolitieke belan gen een rol hebben gespeeld. Overigens de ene regio hoeft niet dezelfde problematiek te hebben als de andere. (Deze bijdrage is geschreven door het Philippine-beraad, be staande uit de colleges van b en zo van de gemeenten Hontenis- se, Axel, Sluis-Aardenburg en Sas van Gent.) Dl lij De Provinciale Zeeuwse Courant zal in de loo; |js van haar 240e jaargang aansluiting vinden bi ke een groter geheel. Het multimediale concert.!" Wegener-Arcade wordt voor de volle honderd procen eigenaar van de PZC-bedrijven. De krant blijft d krant, de courant blijft courant. Wegener zet de exploitatie van de PZC voort. De con cernleiding heeft medegedeeld het Redactiestatuut teq volle te zullen'respecteren. Dat wil onder meer zeggei D< dat de uitgangspunten van de redactievoering en df pe keuze van de nieuwsbronnen ongewijzigd blijven ei Dl dat de redactionele beleidslijnen door de huidigf hoofdredactie verder zullen worden vorm gegeven. De redactie verwelkomt deze ontwikkeling als 'goet o\ nieuws'. Het ten beurze genoteerde bedrijf Wegener- Arcade heeft als uitgever van regionale dagbladen ii vrij korte tijd een sterke positie en een aanzienlij! marktaandeel verworven. Enkele jaren geleden were Wegener eigenaar van Sijthoff Pers dat voor eenderde deel participeerde in de PZC. Daarmede verhuisden ook de zakelijke rechten van die deelname van Der Haag naar Apeldoorn. Tot de overeenkomsten behoor de een uitbreiding van het Wegener-belang in dt Zeeuwse onderneming tot honderd procent, te realise ren na de eeuwwisseling of zoveel vroeger als noodza kelijk zou blijken. Die noodzaak heeft zich inmiddels aangediend. Om de bedrijfsvoering en daarmee de taak en functie van het sterk met Zeeland verbonden dagblad in de naaste toe komst veilig te stellen en te optimaliseren, is een ver breding van de basis dringend geboden. De leiding var, de PZC-holding kondigde enige tijd geleden al ingrij pende maatregelen aan ter verbetering van de rende mentspositie van de grafische bedrijven. De overname en deze gevoelige reorganisatie moeten het bedrijf-als- totaal een gezonde grondslag voor de toekomst verze keren. De PZC en Wegener hebben aldus - in vooralsnog be scheiden mate - enkele jaren aan elkaar kunnen wen-' nen. Zo waren er al vormen van samenwerking op com mercieel terrein. Op het redactionele vlak waren, zijn en blijven de nauwe contacten tussen PZC en de Wege nerbladen in Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel binnen de Geassocieerde Pers Diensten van eminent belang. In deze sfeer van verder gaande sa menwerking zal het 'omvlaggen' van de PZC plaats vinden. Non sordent in undis: een bij uitstek Zeeuws bedrijf blijft Zeeuws in Zeeland. Is er dan, in deze ontwikkeling, geen plaats voor hart zeer of weemoed? Slaet 't waeter nie zachtjes over den diek? Een tikje. Het media-landschap verandert, nomi naal althans. Een van de laatste zelfstandige regionale dagbladondernemingen in het land volgt de weg en wetten van de schaalvergroting. De 'families', zozeer verbonden met de ontwikkeling van de pers in Zeeland, maken plaats voor een Raad van Bestuur. Ook in media land geldt de wet van de natuur: eten en gegeten wor den. In de drie lettters PZC ligt immers een geschiede nis van inlijvingen, aankopen, fusies en overnames be sloten. Vanaf 1758 tot 1947 hebben zeventien Zeeuwse dag-en nieuwsbladtitels uit alle streken de 'gang naar Middelburg-Vlissingen' gemaakt. Vanuit die in vele ja ren opgebouwde eigen waarde maakt de PZC nu de gang naar een groter verband. 'Het had slechter gekund', betekent in Zeeland de bijna hoogste vorm van waardering. Deze uitdrukking is ge heel van toepassing op de voorgenomen overname. De discussie over de toekomst van de PZC is de laatste maanden zowel intern als extern bezwaard met een ein deloze reeks ideaal-modellen en ramp-scenario's. Nu de Wegener-optie werkelijkheid is geworden, betekent dat ook de winst van de betrekkelijke rust. Het zal, in het licht van de soms snelle beeldwisselingen in media land, geen eeuwige rust zijn. Daar mag en zal de Krant van en voor Zeeland ook niet naar verlangen. Directie: K. Scherphuis. W. F. de Pagter en F. van de Velde Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118) 484000. Redactiefax (0118) 470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag- vanaf 19.00 uur. in het weekeinde, verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000 Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. (0118) 681000. Goes: Voorstad 22, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 273000. Terneuzen: Axelsestraat 16. 4537 AK Terneuzen Tel. (0115)694457 Hulst: Servicepunt: Boekhandel Duerinck, Gentsestraat 12. Tel. (0114) 314058 Axel: Nassaustraat 15. 4571 BK Axel Tel. (0115)568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel (0111)415380 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 14.00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur: Tel (0118)484000 Fax(0118)470100. Abonnementsprijzen: (met ingang van 1 januari 1997) per kwartaal 92,85, franco per post 122,00; per maand 34,00 per jaar 356,50, franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr.. 3754316 t n v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 176 cent per mm; minimumprijs per advertentie 26,40; ingezonden mededelingen 2.5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad f7.- meer Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17.5 pet btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V. Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 2