Annie M.G. Schmidt was
de beste in haar genre
uit in zeeland
Kerstzang
Banty Rooster
Jack Daniels
Fresia's
Kerstconcert
Kerstman
Open Haard
Jacques Herb
Grandpa Nick
2nd Chance
Silvester
Stenberg
Notenkraker
Van Dik Hout
Browning
Poppentheater
Olivier Twist
Muis Leeuw
Kamermuziek
Koorschool
Diner Noël
Discoparty
Poppentheater
Diner Noël
Monkey
Kerstconcert
Hortus
Popprijzen
Christmasparty
Rats
André Breedland
maakte Hoera!
We zijn normaal
kunst cultuur dinsdag 24 december 1996
Dinsdag
De Interkerkelijke Werkgroep Zierikzee houdt
vanavond (dinsdag) een Volkskerstzang-
dienst in de Grote of Nieuwe Kerk in Zierikzee
(19.30 uur).
Medewerking aan deze bijeenkomst verlenen
de koninklijke harmonie Kunst en Eer, Hans
Biesma op orgel en Rienk van Dijke op trom
pet.
Het kwartet Banty Rooster bepaalt vanavond
(dinsdag) de muzikale sfeer in De Mug in Mid
delburg (22.00 uur).
Deze Utrechtse formatie richt zich hoofdzake
lijk op muziek uit de jaren dertig op het terrein
van country, blues, ragtime, oude blues en
folk. Tot het instrumentarium van het viertal
behoren mondharmonica, zaag, banjo, tuba,
scaredrums, washboards en gitaar.
Voor een gavarieerd programma met een
vleugje kerstsfeer zorgen Jack Daniels van
avond (dinsdag) in café 't Schuttershof in Mid
delburg (22.00 uur).
De Zingende Freasia's verzorgen vanavond
(dinsdag) het jaarlijkse kerstavondconcert in
de Botte Hommel in Bergen op Zoom (22.30
uur).
Vier Arnhemse broers stortten zich enkele ja
ren geleden op het Hollandse lied en bewerk
ten een nummer van Willy Alberti. Inmiddels
wordt de groep gezien als de mafste en wildste
smartlappenband van het land. Een succes
werd de single Een beetje verliefd, een rap
versie van het bekende Hazes-lied.
Donderdag
De Jeugdhoeve in 's-Heerenhoek heeft don
derdagmorgen een kerstconcert op het pro
gramma staan (10.30 uur).
Dit concert komt tot stand met medewerking
van de fanfare Sint Caecilia, een jeugd- en jon
gerenkoor en een dames- en herenkoor. Diri
genten zijn Cees Traas, Bart Balleur en Rinus
Steenbakker.
De kerstman brengt tweede kerstdag een be
zoek aan Het Markiezenhof in Bergen op
Zoom (14.00 uur).
Aan kinderen zal hij in de Hofzaal een span
nend kerstverhaal voorlezen. Aansluitend is er
een voorstelling van poppentheater Ut Pop-
penspul.
Pauline Oostenrijk (hobo), Jacob Slagter
(hoorn) en Aldert Vermeulen (piano) zijn don
derdag verantwoordelijk voor het Open
Haard Concert in Porgy Bess in Terneuzen
(15.00 uur).
Deze unieke combinatie van Nederlandse top-
muzikanten uit de klassieke wereld hebben het
volgende programma samengesteld: van Ro
bert Kahn Serenade opus 73, van Ludwig van
Beethoven Sonate voor hoorn en piano opus
18, van Francis Poulenc Sonate voor hobo en
piano, van Robert Schumann Papillonsopus2
ling, die beweert de ratten door een magische
fluit te kunnen verdelgen. De muziek van Rats
geeft uitdrukking aan alle hedendaagse stijlen
en genres: van house tot heavy rock.
De zanger Jacques Herb zingt zondagmiddag
ter verstrooiing zijn levensliederen in café De
Pompe in Goes (16.00 uur).
De Grandpa Nick Sessieband speelt zondag
middag in het Schuttershofcafé in Middelburg
(17.00 uur).
Speciale gast is deze keer de Tilburgse zanger
Randy Hoekwater (ex-drummer van vof De
Kunst), die voor dit concert voor een uitge
breid disco-repertoire heeft gezorgd. Hans No-
tebaart en Pascal Jacobse nemen de backing
vocals voor hun rekening.
De band 2nd Chance treedt zondagmiddag op
in strandpaviljoen Panta Rhei aan de Nolledijk
in Vlissingen (17.00 uur).
Maandag
Het tiende Silvester Nieuwjaarsconcert onder
de noemer Wien Bleibt Wien is maandag
avond te beluisteren in de Stadsschouwburg
in Middelburg (20.00 uur).
Marco Bakker, vele internationale topsolisten,
het Strauss Orkest Boedapest, onder leiding
van Lésló Maklary, het ballet en het grote koor
zorgen voor vele verrassingen. Op het pro
gramma staan walsen, polka's en galops van
componisten als Strauss, Stolz, Kalman en Of
fenbach. Het publiek koos als meest geliefde
nummers: An der schónen blauen Donau, het
Vilja-lied en Wiener Blut.
Verwacht
DINSDAG 31 DECEMBER 1996: Eerste Zeeuw
se Mannenduo in café De Snor in Goes (15.30
uur)
WOENSDAG 1 JANUARI 1997: Nieuwjaars
concert in de Kloveniersdoelen in Middelburg
(16.00 uur)
De Post Sessie Band in café De Post in Goes
(21.30 uur)
VRIJDAG 3 JANUARI: Erik van Muiswinkel
met De Mensenvriend in de Prins van Oranje in
Goes (20.00 uur)
Band 7 Inch in nachtcafé Electro in Middelburg
(23.30 uur)
ZATERDAG 4 JANUARI: Barokmuziek in her
vormde kerk in Burgh (16.00 uur)
Het Nationale Toneel met Céline in Stads
schouwburg Middelburg (20.00 uur)
Cello-oktet Conjunto Ibérico in de Kloveniers
doelen in Middelburg (20.30 uur)
Cabaret-solo Jaap Mulder in Concertzaal in
Zierikzee (20.00 uur)
Liesbeth List met List in Zuidlandtheater in
Terneuzen (20.00 uur)
The Pasadena Roof Orchestra in De Maagd in
Bergen op Zoom (20.15 uur)
Johan, Caesar en Scram C Baby in 't Beest in
Goes (21.00 uur)
ZONDAG 5 JANUARI: Orgelconcert Hayo Boe-
rema in Gertrudiskerk in Bergen op Zoom
(16.00 uur)
DINSDAG 7 JANUARI: De Nieuwe Snaar met
Famineurzeven in Zuidlandtheater in Terneu
zen (20.00 uur)
Haarlems Toneel met Liefde op de Krim in De
Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur)
De band Van Dik Houttreedt vrijdag op in het Arsenaaltheater
De band bestaat uit oud-leden van Bad Little
Sis en brengt rockcovers en eigen nummers
ten gehore: Jeroen Polderman (drums), Rena-
ta Oosterveen (bas/zang), Annemieke Schwit-
ter-van de Kraats (zang) en Jon Houtekamer
(gitaar/zang).
Defluitiste Berdien Stenberg brengt haar pro
gramma A Christmas tradition vrijdagavond
in De Wellevaete in Sint-Annaland (20.15 uur).
De in 1957 in Almelo geboren Berdien Sten
berg, diezo'n dertien jaar geleden bekendheid
kreeg met haaralbum Rondo Russo,speelton-
der meer Engelse Christmas Carols en traditio
nele Hollandse kerstliedjes, terwijl het beken
de Amerikaanse repertoire evenmin zal
ontbreken.
Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen komt
vrijdag met het kerstballet De Notenkraker
naar schouwburg De Maagd in Bergen op
Zoom (20.15 uur).
Dit kleurrijke, vrolijke sprookjesballet op mu
ziek van Tsjaikovski, gebaseerd op het sprook
je uit Hoffmanns Vertellingen, wordt sinds het
begin van deze eeuw overal in Europa rond
kersttijd opgevoerd. De Notenkraker vertelt
het romantische sprookje van Clara en haar
prins. Clara krijgt als kerstcadeau een noten
kraker, die in een heuse prins verandert. Het
Vlaamse gezelschap geeft een eigen interpre
tatie aan de choreografie van de Fransman An
dré Prokovski.
Dankzij de band Van Dik Hout is er vrijdag
avond Nederrock te beluisteren in het Arse
naaltheater in Vlissingen (21.00 uur).
Van Dik Hout wordt gevormd door zanger Mar
tin Buitenhuis (27), gitarist Fave Rensmaag
(27), gitarist Sandro Assorgia (26), basgitarist
Benjamin Kribben (27) en drummer Louis de
Wit (25), die al sinds hun mïddelbare-school-
tijd samen spelen, aanvankelijk in een school-
band die zich uitsluitend op covers concen
treerde. Muziek en Nederlandstalige teksten
worden voor het grootste gedeelte geschre
ven door het tandem Marin Buitenhuis en
Sandro Assorgia, aangevuld met bijdragen
van Dave Rensmaag. De band liet in 1994 voor
het eerst van zich horen met de single Stil in
mij, waarna het eerste album (Van Dik Hout)
uitkwam. Inmiddels is de tweede cd (Vier We
ken) op de markt.
foto Paul Bergen
Grooven, freaken en gieren tot hogere sferen
stelt deformatie Miles Browning his Vampi
res zich vrijdagavond tot doel in café Dom
burg in Domburg (22.00 uur).
Hettrio dat is voortgekomen uit de Miles Brow
ning Band brengt freak funk rockmusic en
speelt naast oud werk ook nieuw materiaal.
Naast zanger/gitarist Miles Browning hoort
men Duvel Joop Rotte (bas/zang) en Franken
stein Beerens (drums/zang).
Zaterdag
Ook zaterdag speelt poppentheater Parabel
uit Koudekerke viermaal de voorstelling De
wolf en de kip tijdens het Zeeuwse Berenfesti
val in Imkerij Poppendamme nabij Grijpsker-
ke (11.00,12.30,13.30 en 14.30 uur).
Het voltallige ensemble van het 25-jarige Arn
hemse gezelschap Introdans danst zaterdag
middag een eigentijdse Olivier Twist in de
Stadsschouwburg in Middelburg (15.00 uur).
In dit typisch Charles Dickens verhaal, sensa
tioneel en sentimenteel, waar goed en kwaad
lijnrecht tegenover elkaar staan, is Hilde
Machtelinckx als gast te zien in de rol van Oli
ver en artistiek directeur Ton Wiggers als de
schurk Fagin. Leerlingen van de vooropleiding
dans van de Hogeschool voor de Kunsten Arn
hem vertolken de kinderrollen. Choreografe is
Josette Baiz, die al vaak met en voor kinderen
werkte. De muziek voor Oliver Twist werd spe
ciaal gecomponeerd door Les Edmunds uit
Frankrijk. Deze gedanste Dickens is geschikt
voor iedereen vanaf 7 jaar.
De toneelvoorstelling Muis Leeuw in het
1000 Bomenbos is zaterdagmiddag te zien in
het Arsenaaltheater in Vlissingen (15.00 uur).
Deze voorstelling van Peter Adriaanse en Eric
Holm is bestemd voorkinderen van 4 tot 8 jaar.
In het stadhuis van Veere is zaterdagavond
weer een kamermuziekconcert te beluisteren
(20.00 uur).
De sopraan Dorothea Craxton wordt begeleid
voor piano en van Carl Reinecke Trio a kleine
terts opus 188 voor piano, hobo en hoorn.
Onder leiding van dirigent Evert Heijblok
geeft het jongenskoor van de Zeeuwse Koor
school donderdagmiddag een kerstconcert in
de rk kerk in Goes (16.00 uur).
Voor een concert met diner Noël moet men
donderdag (of vrijdag) in de Kloveniersdoelen
in Middelburg zijn (16.30 uur).
Naar believen worden de pauzes in de muziek
aangekleed met de verschillende gerechten
van een oriëntaals diner of worden de rustpun
ten in de spijsvertering aangenaam omrankt
met muziek. Onder de titel Schubert tussen
opera en lied openen (16.45 uur) Marianne
Boer (piano) en Nienke Oostenrijk (sopraan)
het culturele deel van de bijeenkomst met
aria's uit de opera's van Schubert in liedbe
werkingen van dezelfde componist. Om 17.25
uur neemt Marianne Boer alleen achter de pia
no plaats voor het vertolken van werken van
Joseph Haydn, Franz Schubert en Claude De
bussy. Na de soep voegt Nienke Oostenrijk
zich weer bij haar om, tevens bijgestaan door
Masha Wever (klarinet), nog enkele liederen
van Schubert ten gehore te brengen, waaron
der Gretchen am Spinnrad uit de opera Faust
(1814). Vervolgens is het tijd vooreen luxe ori
ëntaals buffet, dat wordt opgesierd door pia
no-improvisaties van Edgar van Boven. Om
20.30 uur is de beurt aan de familie Njava, een
zang- en muziekensemble uit Madagascar,
waarvan met name de tweestemmige dames
zang de aandacht opeist. Nadat er een half uur
is uitgetrokken voor het desert besluit de fami
lie Njava om 22.15 uur het muzikale gedeelte
van de avond met een tweede optreden.
In 't Beest in Goes wordt donderdagavond een
kerstdiscoparty gehouden (21.00 uur).
Uitgangspunt is swingen op disco-muziek uit
de jaren zestig in een kerstsfeer uit dezelfde
tijd. Er is een gastoptreden van de enige echte
Nederlandse Elvis Presley, oftewel Pat Bene
dict.
Vrijdag
Tijdens het Zeeuwse Berenfestival in Imkerij
Poppendamme nabij het Walcherse Grijps-
kerke brengt poppentheater Parabel uit Kou
dekerke vrijdag viermaal de voorstelling De
wolf en de kip (11.00, 12.30, 13.30 en 14.30
uur).
Het verhaal dat Sjaak Vereist vertelt, gaat over
een hongerige wolf die zijn oog heeft laten val
len op een smakelijk kippetje. De kip heeft ech
ter niet veel zin om in de wolvenmaag terecht
te komen en verzint vele listen om de wolf te
slim af te zijn.
Ook vrijdag wordt er een muzikaal diner Noël
geserveerd in de Kloveniersdoelen in Middel
burg (16.30 uur).
Het programma is identiek aan dat van don
derdagavond, met één uitzondering. Aan het
tweede deel van het concert van Marianne
Boer (piano) en Nienke Oostenrijk (sopraan)
wordt nu geen medewerking verleend door
Masha Wever op klarinet, maar door Anneke
Jansen op cello, wat onder meer leidt tot de Ar-
perggione-sonate van Franz Schubert.
De Zeeuwse band Monkey Business is vrijdag
avond te beluisteren in Brutus aan de Vroon-
landseweg in Kapelle (20.30 uur).
door Margarete Meis-Pagenstecher op clave-
cimbel en Sebastiaan van Eek op violoncello,
die ook als duo of solistisch zullen optreden.
Dit trio vertolkt werken van John Dowland,
Franz Xaver Murschhauser, Philipp Friedrich
Böddecker, Georg Friedrich Handel, Johann
Sebastiaan Bach, Antonio Vivaldi, Henry Pur-
cell en William Fuller.
Leden van het Hexagon-ensemble geven za
terdagavond een kerstconcert in de hervorm
de kerk in Groede (20.00 uur).
Wout van den Berg (fluit). Lex Berginlc(hobo)
en Rob Nederlof (orgel en clavecimbel) bren
gen een barokprogramma ten gehore met
werken van Antonio Vivaldi, Jacques Martin
Hotteterre (Ie Romain), Johann Sebastiaan
Bach, Marin Marais, Louis Claude Daquin en
Carl Philipp Bach. Het concert wordt besloten
met de uitvoering van kerstliederen in de in
strumentale versie van Ton Koopman.
Het jaarlijkse kerstconcert van Hortus Musi
cus Religiosus is zaterdagavond te beluiste
ren in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom
(20.15 uur).
Op het programma staan composities van
Claudio Monteverdi (1567-1643) en van Arvo
Part (1935). Van Monteverdi wordt mzuiekten
gehore gebracht uit diens in 1640 uitgegeven
bundel Selva Morale e Spirituale. De in Estland
geboren Part - sinds 1982 woonachtig in Ber
lijn - is een van de meest gezongen en
gespeelde hedendaagse componisten. Aan
het concert wordt meegewerkt door de vokale
en instrumentale koren van HMR en de
solisten Caroline de Jongh en Monique Jim-
kes (sopraan), Sytse Buwalda (counter-tenor),
Jacques Hermans en Paul van Bemt (tenor),
Rob Daane en Frank Hermans (bas). Het conti
nuo bestaat uit Hans Bol (viola da gamba),
Walter van Egeraat (contrabas) en Toine Jim-
kes en Janno den Engelsman (orgel). Het ge
heel staat onder leiding van Hans Smout.
In het Arsenaaltheater in Vlissingen vindt za
terdagavond de uitreiking plaats van de
Zeeuwse Popprijzen (21.00 uur).
De bekendmaking van de winnaars in de cate
gorieën Beste band, Beste cd en Beste demo-
produktie krijgt zijn beslag tussen 21.30 en
22.30 uur. De avond wordt besloten m'èt een
feestelijk optreden van The Blues Brothers Re
vue, met medewerking van Jake Elwood
Blues, The Horny Horns en leden van De Arro-
gantjes en verschillende andere Zeeuwse
bands.
De Piek in Vlissingen besluit het jaar zaterdag
avond met een alternatieve metal en hardcore
christmasparty (21.00 uur).
Medewerkers Anthony en Marcel van de Vlis-
singse platenmaatschappij D.S.F.A. fungeren
als dj's en zullen voor de nieuwere muziek in
de harde sector zorgen, hoewel klassiekers
niet worden vergeten.
Zondag
De jeugdmusical Rats wordt zondagmiddag
voor het voetlicht gebracht in schouwburg De
Maagd in Bergen op Zoom (14.30 uur).
Het verhaal van De Rattenvanger van Hameien
staatcentraal in deze produktie, gespeeld door
70 kinderen en jongeren en drie acteurs. Het
verhaal speelt zich af in de welvarende stad
Hameien, die wordt geplaagd door een gewel
dige ratteninvasie. Er meldt zich een vreemde-
André Breedland: „Ik ben zorgvuldig geweest met haar teksten, juist omdat haar oeuvre publiek eigendom is". foto Phil Nijhuïs
geven van wat zij allemaal gedaan heeft,
zonder er een documentaire van te willen
maken. Daarnaast wilde ik voorkomen
dat het een nostalgisch programma zou
worden; dat gevaar is namelijkbijzonder
groot."
Op niveau
„Wat mij ook opviel, was dat drie gene
raties zijn opgegroeid met Annie
Schmidt. Die generaties voer ik ten tone
le. Ik laat zien hoe ze met elkaar omgaan
en hoe ze tegen het leven aan kijken. An
nie Schmidt is daar in de loop van de vij f-
tig j aar dat ze schreef ook zelf in geëvalu
eerd; toen ze dertig was schreef ze anders
dan toen ze tachtig was. Dat is ook heel
logisch. Het bijzondere is, dat de kwali
teit van haar werk altijd op niveau is ge
bleven. Je kunt bij haar niet zeggen: dat
was haar top-periode en dat waren haar
mindere tijden."
De liedjes staan dus centraal. Om te
voorkomen dat het een soort van 'het
beste van...' programma zou worden,
verwerkte Breedland ook dialogen in de
voorstelling. „De show heeft mijn kleur,
maar ze blijft honderd procent Annie
Schmidt. Ik ben niet de schrijver, maai
de samensteller van de voorstelling. Alle
teksten zijn afkomstig uit het werk van
Annie. Ik heb er geen woord of zin tus-
sengeplakt die niet van haar is. De ge
sproken teksten vormen als het ware het
cement zodat er toch een verhaal wordt
verteld."
„Nee, het samenstellen van de voorstel
ling was geen lijdensweg. Integendeel.
Het maken van dit programma was een
wonderlijke periode: je zit continu boe
ken te lezen en platen te draaien van één
van je favoriete schrijvers en dan mag je
ook nog zeggen datje werkt. Dat maak je
niet zo vaak mee. Het was wèl moeilijk.
Je bent bezig met het materiaal van ie
mand die niet meer leeft. Dus moet je uit
gaan van je eigen smaak. Ik ben be
nieuwd of mensen liedjes zullen missen.
Natuurlijk ontbreekt er een aantal. Vaak
omdat ze niet pasten binnen het kader
van deze voorstelling."
Kinderachtig
Breedland heeft Annie Schmidt nooit
persoonlijk ontmoet. „Ik zag haar jaren
geleden over het Leidseplem lopen rich
ting de schouwburg. Toen kreeg ik dat
kinderachtige gevoel over me van: 'hé,
dat is ze'. Ik ben haar even een stukje
achterna gelopen. Nu ik dit zo vertel,
weet ik niet eens helemaal zeker of ze het
ook daadwerkelijk was. Mijn bewonde
ring voor haar gaat niet zo ver dat ik
graag met haar had willen praten over
deze voorstelling. Ik kan ook niet in
schatten of zij ze goed zou vinden."
„Ik ben zorgvuldig geweest met haar
teksten, juist omdat haar oeuvre publiek
eigendom is. Ik heb het script naar Flip
van Duyn, Annie's zoon, gestuurd. Hij zei
dat ik teveel ontzag had voor de teksten
en dat ik best hier en daar mocht kappen.
Die vrijheid heb ik me uiteindelijk ook
veroorloofd. In de zin van dat ik namen
heb aangepast. Want wie weet tegen
woordig nog wie Van der Louw is? Annie
Schmidt paste haar teksten overigens
ook aan als dat nodig was. Toch ben ik
daar heel zorgvuldig in geweest. Omdat
ik me niet kan verplaatsen in iemand an
ders. Dus kun je alleen maar hopen dat je
het goed hebt gedaan. Vandaar ook die
zorgvuldigheid.
„Ik vind dat een schrijver blijft voortle
ven door het feit dat hij steeds gelezen en
beluisterd wordt. Als je nieuwe uitvoe
ringen aan dat oeuvre kunt toevoegen,
maakt dat het materiaal sterker. Op het
moment dat je denkt dat liedjes alleen
gezongen mogen worden door de mensen
voor wie ze geschreven zijn, is het een af
lopende zaak. De naam van Louis Da
vids is nog altijd zo bekend omdat zijn
liedjes steeds opnieuw uitgevoerd wor
den."
Speciaal voor Hoera! We zijn normaal
zijn zeven gedichten van Annie Schmidt
op muziek gezet door componisten als
Joop Stokkermans, Ruud Bos, Nico van
der Linden en Bert Stoots. „Ik heb eerst
Harry Bannink benaderd met het ver
zoek of hij die gedichten op muziek wilde
zetten. Hij heeft daar op een heel vrien
delijke manier voor bedankt. Bannink,
met wie Annie Schmidt al haar musicals
schreef, is nu 67 en hij zegt: alles wat ik
op muziek had willen zetten, is al ge
beurd."
Martin Hermens
Hoera! We zijn normaal ging 20 december het
Rotterdamse Luxor Theater in première en
komt 12 maart in de Stadsschouwburg in Mid
delburg en 8 april inschouwburg De Maagd in
Bergen op Zoom.
Eén ding staat voor hem als een paal
boven water: „Ik word geen Annie
M.G. Schmidt-specialist. Ik wil niet tot
in lengte van dagen betrokken raken bij
het samenstellen van cd's of het maken
van boeken op basis van het repertoire
van één van mijn favoriete schrijvers."
Maar juist zijn enorme kennis over de in
mei dit jaar overleden Nederlandse
schrijfster was voor producent Joop van
den Ende reden André Breedland te be
naderen voor een voorstelling over An
nie Schmidt. Hoera! We zijn normaal
luidt de titel van een compilatie-pro
gramma waarvoor hij rijkelijk putte uit
het enorme oeuvre dat de schrijfster
heeft nagelaten.
André Breedland (36) begon zij n thea
terloopbaan in de amateurproductie
A star is born van Jos Brink. Na diverse
theateropleidingen richtte hij in 1980
zijn eigen cabaretgroep op, waarvoor hij
zeven programma's schreef. De afgelo
pen jaren werkte hij samen met Peter
Lusse, zowel in het theater als op de tele
visie. In diverse televisieseries nam
Breedland gastrollen voor zijn rekening.
Dit seizoen was hij als schrijver en acteur
betrokken bij de comedy-serie Studio
Nonsens.
Het is onvoorstelbaar hoeveel Annie
Schmidt heeft geschreven tussen haar
35e en 84e levensjaar: gedichten, caba
retteksten, liedjes, radio- en televisiese
ries, musicals, toneelstukken, kinder
boeken, columns. „Ik denk dat zijsamen
met Guus Vleugel, de beste was in haar
genre", vertelt Breedland. „Ze kon op
een heel directe manier de mensen aan
spreken via haar teksten. Jan Boerstoel
en Ivo de Wijs, die ook beschikken over
bijzondere talenten, hebben dat toch iets
minder."
„Wat altijd zal meespelen, is dat veel van
haar werk in de opvoeding zit. Ik heb he
le vage herinneringen aan de tijd van Ja
zuster, nee zuster. En op de lagere school
leerde ik liedjes zingen die Annie
Schmidt had geschreven. Mijn allereer
ste plaatje was vanlbbeltje, een hoorspel
van haar hand. Dat plaatje heb ik geluk
kig nog steeds. Bij het samenstellen van
Hoera! We zijn normaal werd ik opnieuw
verrast door het ongelofelijk grote oeu-
vre dat zij heeft achtergelaten."
Twee maanden lang stortte Breedland
zich in die overvloed. „Ik heb alles gele
zen wat ik te pakken kon krijgen. Al dat
materiaal is haast publiek eigendom.
Wat mij opviel, is dat vooral de liedjes
zijn gebleven. Ik heb geprobeerd om aan
de hand van die liedjes een overzicht te