Annie M.G. Schmidt was de beste in haar genre uit in zeeland Kerstzang Banty Rooster Jack Daniels Fresia's Kerstconcert Kerstman Open Haard Jacques Herb Grandpa Nick 2nd Chance Silvester Stenberg Notenkraker Van Dik Hout Browning Poppentheater Olivier Twist Muis Leeuw Kamermuziek Koorschool Diner Noël Discoparty Poppentheater Diner Noël Monkey Kerstconcert Hortus Popprijzen Christmasparty Rats André Breedland maakte Hoera! We zijn normaal kunst cultuur dinsdag 24 december 1996 Dinsdag De Interkerkelijke Werkgroep Zierikzee houdt vanavond (dinsdag) een Volkskerstzang- dienst in de Grote of Nieuwe Kerk in Zierikzee (19.30 uur). Medewerking aan deze bijeenkomst verlenen de koninklijke harmonie Kunst en Eer, Hans Biesma op orgel en Rienk van Dijke op trom pet. Het kwartet Banty Rooster bepaalt vanavond (dinsdag) de muzikale sfeer in De Mug in Mid delburg (22.00 uur). Deze Utrechtse formatie richt zich hoofdzake lijk op muziek uit de jaren dertig op het terrein van country, blues, ragtime, oude blues en folk. Tot het instrumentarium van het viertal behoren mondharmonica, zaag, banjo, tuba, scaredrums, washboards en gitaar. Voor een gavarieerd programma met een vleugje kerstsfeer zorgen Jack Daniels van avond (dinsdag) in café 't Schuttershof in Mid delburg (22.00 uur). De Zingende Freasia's verzorgen vanavond (dinsdag) het jaarlijkse kerstavondconcert in de Botte Hommel in Bergen op Zoom (22.30 uur). Vier Arnhemse broers stortten zich enkele ja ren geleden op het Hollandse lied en bewerk ten een nummer van Willy Alberti. Inmiddels wordt de groep gezien als de mafste en wildste smartlappenband van het land. Een succes werd de single Een beetje verliefd, een rap versie van het bekende Hazes-lied. Donderdag De Jeugdhoeve in 's-Heerenhoek heeft don derdagmorgen een kerstconcert op het pro gramma staan (10.30 uur). Dit concert komt tot stand met medewerking van de fanfare Sint Caecilia, een jeugd- en jon gerenkoor en een dames- en herenkoor. Diri genten zijn Cees Traas, Bart Balleur en Rinus Steenbakker. De kerstman brengt tweede kerstdag een be zoek aan Het Markiezenhof in Bergen op Zoom (14.00 uur). Aan kinderen zal hij in de Hofzaal een span nend kerstverhaal voorlezen. Aansluitend is er een voorstelling van poppentheater Ut Pop- penspul. Pauline Oostenrijk (hobo), Jacob Slagter (hoorn) en Aldert Vermeulen (piano) zijn don derdag verantwoordelijk voor het Open Haard Concert in Porgy Bess in Terneuzen (15.00 uur). Deze unieke combinatie van Nederlandse top- muzikanten uit de klassieke wereld hebben het volgende programma samengesteld: van Ro bert Kahn Serenade opus 73, van Ludwig van Beethoven Sonate voor hoorn en piano opus 18, van Francis Poulenc Sonate voor hobo en piano, van Robert Schumann Papillonsopus2 ling, die beweert de ratten door een magische fluit te kunnen verdelgen. De muziek van Rats geeft uitdrukking aan alle hedendaagse stijlen en genres: van house tot heavy rock. De zanger Jacques Herb zingt zondagmiddag ter verstrooiing zijn levensliederen in café De Pompe in Goes (16.00 uur). De Grandpa Nick Sessieband speelt zondag middag in het Schuttershofcafé in Middelburg (17.00 uur). Speciale gast is deze keer de Tilburgse zanger Randy Hoekwater (ex-drummer van vof De Kunst), die voor dit concert voor een uitge breid disco-repertoire heeft gezorgd. Hans No- tebaart en Pascal Jacobse nemen de backing vocals voor hun rekening. De band 2nd Chance treedt zondagmiddag op in strandpaviljoen Panta Rhei aan de Nolledijk in Vlissingen (17.00 uur). Maandag Het tiende Silvester Nieuwjaarsconcert onder de noemer Wien Bleibt Wien is maandag avond te beluisteren in de Stadsschouwburg in Middelburg (20.00 uur). Marco Bakker, vele internationale topsolisten, het Strauss Orkest Boedapest, onder leiding van Lésló Maklary, het ballet en het grote koor zorgen voor vele verrassingen. Op het pro gramma staan walsen, polka's en galops van componisten als Strauss, Stolz, Kalman en Of fenbach. Het publiek koos als meest geliefde nummers: An der schónen blauen Donau, het Vilja-lied en Wiener Blut. Verwacht DINSDAG 31 DECEMBER 1996: Eerste Zeeuw se Mannenduo in café De Snor in Goes (15.30 uur) WOENSDAG 1 JANUARI 1997: Nieuwjaars concert in de Kloveniersdoelen in Middelburg (16.00 uur) De Post Sessie Band in café De Post in Goes (21.30 uur) VRIJDAG 3 JANUARI: Erik van Muiswinkel met De Mensenvriend in de Prins van Oranje in Goes (20.00 uur) Band 7 Inch in nachtcafé Electro in Middelburg (23.30 uur) ZATERDAG 4 JANUARI: Barokmuziek in her vormde kerk in Burgh (16.00 uur) Het Nationale Toneel met Céline in Stads schouwburg Middelburg (20.00 uur) Cello-oktet Conjunto Ibérico in de Kloveniers doelen in Middelburg (20.30 uur) Cabaret-solo Jaap Mulder in Concertzaal in Zierikzee (20.00 uur) Liesbeth List met List in Zuidlandtheater in Terneuzen (20.00 uur) The Pasadena Roof Orchestra in De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur) Johan, Caesar en Scram C Baby in 't Beest in Goes (21.00 uur) ZONDAG 5 JANUARI: Orgelconcert Hayo Boe- rema in Gertrudiskerk in Bergen op Zoom (16.00 uur) DINSDAG 7 JANUARI: De Nieuwe Snaar met Famineurzeven in Zuidlandtheater in Terneu zen (20.00 uur) Haarlems Toneel met Liefde op de Krim in De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur) De band Van Dik Houttreedt vrijdag op in het Arsenaaltheater De band bestaat uit oud-leden van Bad Little Sis en brengt rockcovers en eigen nummers ten gehore: Jeroen Polderman (drums), Rena- ta Oosterveen (bas/zang), Annemieke Schwit- ter-van de Kraats (zang) en Jon Houtekamer (gitaar/zang). Defluitiste Berdien Stenberg brengt haar pro gramma A Christmas tradition vrijdagavond in De Wellevaete in Sint-Annaland (20.15 uur). De in 1957 in Almelo geboren Berdien Sten berg, diezo'n dertien jaar geleden bekendheid kreeg met haaralbum Rondo Russo,speelton- der meer Engelse Christmas Carols en traditio nele Hollandse kerstliedjes, terwijl het beken de Amerikaanse repertoire evenmin zal ontbreken. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen komt vrijdag met het kerstballet De Notenkraker naar schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur). Dit kleurrijke, vrolijke sprookjesballet op mu ziek van Tsjaikovski, gebaseerd op het sprook je uit Hoffmanns Vertellingen, wordt sinds het begin van deze eeuw overal in Europa rond kersttijd opgevoerd. De Notenkraker vertelt het romantische sprookje van Clara en haar prins. Clara krijgt als kerstcadeau een noten kraker, die in een heuse prins verandert. Het Vlaamse gezelschap geeft een eigen interpre tatie aan de choreografie van de Fransman An dré Prokovski. Dankzij de band Van Dik Hout is er vrijdag avond Nederrock te beluisteren in het Arse naaltheater in Vlissingen (21.00 uur). Van Dik Hout wordt gevormd door zanger Mar tin Buitenhuis (27), gitarist Fave Rensmaag (27), gitarist Sandro Assorgia (26), basgitarist Benjamin Kribben (27) en drummer Louis de Wit (25), die al sinds hun mïddelbare-school- tijd samen spelen, aanvankelijk in een school- band die zich uitsluitend op covers concen treerde. Muziek en Nederlandstalige teksten worden voor het grootste gedeelte geschre ven door het tandem Marin Buitenhuis en Sandro Assorgia, aangevuld met bijdragen van Dave Rensmaag. De band liet in 1994 voor het eerst van zich horen met de single Stil in mij, waarna het eerste album (Van Dik Hout) uitkwam. Inmiddels is de tweede cd (Vier We ken) op de markt. foto Paul Bergen Grooven, freaken en gieren tot hogere sferen stelt deformatie Miles Browning his Vampi res zich vrijdagavond tot doel in café Dom burg in Domburg (22.00 uur). Hettrio dat is voortgekomen uit de Miles Brow ning Band brengt freak funk rockmusic en speelt naast oud werk ook nieuw materiaal. Naast zanger/gitarist Miles Browning hoort men Duvel Joop Rotte (bas/zang) en Franken stein Beerens (drums/zang). Zaterdag Ook zaterdag speelt poppentheater Parabel uit Koudekerke viermaal de voorstelling De wolf en de kip tijdens het Zeeuwse Berenfesti val in Imkerij Poppendamme nabij Grijpsker- ke (11.00,12.30,13.30 en 14.30 uur). Het voltallige ensemble van het 25-jarige Arn hemse gezelschap Introdans danst zaterdag middag een eigentijdse Olivier Twist in de Stadsschouwburg in Middelburg (15.00 uur). In dit typisch Charles Dickens verhaal, sensa tioneel en sentimenteel, waar goed en kwaad lijnrecht tegenover elkaar staan, is Hilde Machtelinckx als gast te zien in de rol van Oli ver en artistiek directeur Ton Wiggers als de schurk Fagin. Leerlingen van de vooropleiding dans van de Hogeschool voor de Kunsten Arn hem vertolken de kinderrollen. Choreografe is Josette Baiz, die al vaak met en voor kinderen werkte. De muziek voor Oliver Twist werd spe ciaal gecomponeerd door Les Edmunds uit Frankrijk. Deze gedanste Dickens is geschikt voor iedereen vanaf 7 jaar. De toneelvoorstelling Muis Leeuw in het 1000 Bomenbos is zaterdagmiddag te zien in het Arsenaaltheater in Vlissingen (15.00 uur). Deze voorstelling van Peter Adriaanse en Eric Holm is bestemd voorkinderen van 4 tot 8 jaar. In het stadhuis van Veere is zaterdagavond weer een kamermuziekconcert te beluisteren (20.00 uur). De sopraan Dorothea Craxton wordt begeleid voor piano en van Carl Reinecke Trio a kleine terts opus 188 voor piano, hobo en hoorn. Onder leiding van dirigent Evert Heijblok geeft het jongenskoor van de Zeeuwse Koor school donderdagmiddag een kerstconcert in de rk kerk in Goes (16.00 uur). Voor een concert met diner Noël moet men donderdag (of vrijdag) in de Kloveniersdoelen in Middelburg zijn (16.30 uur). Naar believen worden de pauzes in de muziek aangekleed met de verschillende gerechten van een oriëntaals diner of worden de rustpun ten in de spijsvertering aangenaam omrankt met muziek. Onder de titel Schubert tussen opera en lied openen (16.45 uur) Marianne Boer (piano) en Nienke Oostenrijk (sopraan) het culturele deel van de bijeenkomst met aria's uit de opera's van Schubert in liedbe werkingen van dezelfde componist. Om 17.25 uur neemt Marianne Boer alleen achter de pia no plaats voor het vertolken van werken van Joseph Haydn, Franz Schubert en Claude De bussy. Na de soep voegt Nienke Oostenrijk zich weer bij haar om, tevens bijgestaan door Masha Wever (klarinet), nog enkele liederen van Schubert ten gehore te brengen, waaron der Gretchen am Spinnrad uit de opera Faust (1814). Vervolgens is het tijd vooreen luxe ori ëntaals buffet, dat wordt opgesierd door pia no-improvisaties van Edgar van Boven. Om 20.30 uur is de beurt aan de familie Njava, een zang- en muziekensemble uit Madagascar, waarvan met name de tweestemmige dames zang de aandacht opeist. Nadat er een half uur is uitgetrokken voor het desert besluit de fami lie Njava om 22.15 uur het muzikale gedeelte van de avond met een tweede optreden. In 't Beest in Goes wordt donderdagavond een kerstdiscoparty gehouden (21.00 uur). Uitgangspunt is swingen op disco-muziek uit de jaren zestig in een kerstsfeer uit dezelfde tijd. Er is een gastoptreden van de enige echte Nederlandse Elvis Presley, oftewel Pat Bene dict. Vrijdag Tijdens het Zeeuwse Berenfestival in Imkerij Poppendamme nabij het Walcherse Grijps- kerke brengt poppentheater Parabel uit Kou dekerke vrijdag viermaal de voorstelling De wolf en de kip (11.00, 12.30, 13.30 en 14.30 uur). Het verhaal dat Sjaak Vereist vertelt, gaat over een hongerige wolf die zijn oog heeft laten val len op een smakelijk kippetje. De kip heeft ech ter niet veel zin om in de wolvenmaag terecht te komen en verzint vele listen om de wolf te slim af te zijn. Ook vrijdag wordt er een muzikaal diner Noël geserveerd in de Kloveniersdoelen in Middel burg (16.30 uur). Het programma is identiek aan dat van don derdagavond, met één uitzondering. Aan het tweede deel van het concert van Marianne Boer (piano) en Nienke Oostenrijk (sopraan) wordt nu geen medewerking verleend door Masha Wever op klarinet, maar door Anneke Jansen op cello, wat onder meer leidt tot de Ar- perggione-sonate van Franz Schubert. De Zeeuwse band Monkey Business is vrijdag avond te beluisteren in Brutus aan de Vroon- landseweg in Kapelle (20.30 uur). door Margarete Meis-Pagenstecher op clave- cimbel en Sebastiaan van Eek op violoncello, die ook als duo of solistisch zullen optreden. Dit trio vertolkt werken van John Dowland, Franz Xaver Murschhauser, Philipp Friedrich Böddecker, Georg Friedrich Handel, Johann Sebastiaan Bach, Antonio Vivaldi, Henry Pur- cell en William Fuller. Leden van het Hexagon-ensemble geven za terdagavond een kerstconcert in de hervorm de kerk in Groede (20.00 uur). Wout van den Berg (fluit). Lex Berginlc(hobo) en Rob Nederlof (orgel en clavecimbel) bren gen een barokprogramma ten gehore met werken van Antonio Vivaldi, Jacques Martin Hotteterre (Ie Romain), Johann Sebastiaan Bach, Marin Marais, Louis Claude Daquin en Carl Philipp Bach. Het concert wordt besloten met de uitvoering van kerstliederen in de in strumentale versie van Ton Koopman. Het jaarlijkse kerstconcert van Hortus Musi cus Religiosus is zaterdagavond te beluiste ren in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom (20.15 uur). Op het programma staan composities van Claudio Monteverdi (1567-1643) en van Arvo Part (1935). Van Monteverdi wordt mzuiekten gehore gebracht uit diens in 1640 uitgegeven bundel Selva Morale e Spirituale. De in Estland geboren Part - sinds 1982 woonachtig in Ber lijn - is een van de meest gezongen en gespeelde hedendaagse componisten. Aan het concert wordt meegewerkt door de vokale en instrumentale koren van HMR en de solisten Caroline de Jongh en Monique Jim- kes (sopraan), Sytse Buwalda (counter-tenor), Jacques Hermans en Paul van Bemt (tenor), Rob Daane en Frank Hermans (bas). Het conti nuo bestaat uit Hans Bol (viola da gamba), Walter van Egeraat (contrabas) en Toine Jim- kes en Janno den Engelsman (orgel). Het ge heel staat onder leiding van Hans Smout. In het Arsenaaltheater in Vlissingen vindt za terdagavond de uitreiking plaats van de Zeeuwse Popprijzen (21.00 uur). De bekendmaking van de winnaars in de cate gorieën Beste band, Beste cd en Beste demo- produktie krijgt zijn beslag tussen 21.30 en 22.30 uur. De avond wordt besloten m'èt een feestelijk optreden van The Blues Brothers Re vue, met medewerking van Jake Elwood Blues, The Horny Horns en leden van De Arro- gantjes en verschillende andere Zeeuwse bands. De Piek in Vlissingen besluit het jaar zaterdag avond met een alternatieve metal en hardcore christmasparty (21.00 uur). Medewerkers Anthony en Marcel van de Vlis- singse platenmaatschappij D.S.F.A. fungeren als dj's en zullen voor de nieuwere muziek in de harde sector zorgen, hoewel klassiekers niet worden vergeten. Zondag De jeugdmusical Rats wordt zondagmiddag voor het voetlicht gebracht in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom (14.30 uur). Het verhaal van De Rattenvanger van Hameien staatcentraal in deze produktie, gespeeld door 70 kinderen en jongeren en drie acteurs. Het verhaal speelt zich af in de welvarende stad Hameien, die wordt geplaagd door een gewel dige ratteninvasie. Er meldt zich een vreemde- André Breedland: „Ik ben zorgvuldig geweest met haar teksten, juist omdat haar oeuvre publiek eigendom is". foto Phil Nijhuïs geven van wat zij allemaal gedaan heeft, zonder er een documentaire van te willen maken. Daarnaast wilde ik voorkomen dat het een nostalgisch programma zou worden; dat gevaar is namelijkbijzonder groot." Op niveau „Wat mij ook opviel, was dat drie gene raties zijn opgegroeid met Annie Schmidt. Die generaties voer ik ten tone le. Ik laat zien hoe ze met elkaar omgaan en hoe ze tegen het leven aan kijken. An nie Schmidt is daar in de loop van de vij f- tig j aar dat ze schreef ook zelf in geëvalu eerd; toen ze dertig was schreef ze anders dan toen ze tachtig was. Dat is ook heel logisch. Het bijzondere is, dat de kwali teit van haar werk altijd op niveau is ge bleven. Je kunt bij haar niet zeggen: dat was haar top-periode en dat waren haar mindere tijden." De liedjes staan dus centraal. Om te voorkomen dat het een soort van 'het beste van...' programma zou worden, verwerkte Breedland ook dialogen in de voorstelling. „De show heeft mijn kleur, maar ze blijft honderd procent Annie Schmidt. Ik ben niet de schrijver, maai de samensteller van de voorstelling. Alle teksten zijn afkomstig uit het werk van Annie. Ik heb er geen woord of zin tus- sengeplakt die niet van haar is. De ge sproken teksten vormen als het ware het cement zodat er toch een verhaal wordt verteld." „Nee, het samenstellen van de voorstel ling was geen lijdensweg. Integendeel. Het maken van dit programma was een wonderlijke periode: je zit continu boe ken te lezen en platen te draaien van één van je favoriete schrijvers en dan mag je ook nog zeggen datje werkt. Dat maak je niet zo vaak mee. Het was wèl moeilijk. Je bent bezig met het materiaal van ie mand die niet meer leeft. Dus moet je uit gaan van je eigen smaak. Ik ben be nieuwd of mensen liedjes zullen missen. Natuurlijk ontbreekt er een aantal. Vaak omdat ze niet pasten binnen het kader van deze voorstelling." Kinderachtig Breedland heeft Annie Schmidt nooit persoonlijk ontmoet. „Ik zag haar jaren geleden over het Leidseplem lopen rich ting de schouwburg. Toen kreeg ik dat kinderachtige gevoel over me van: 'hé, dat is ze'. Ik ben haar even een stukje achterna gelopen. Nu ik dit zo vertel, weet ik niet eens helemaal zeker of ze het ook daadwerkelijk was. Mijn bewonde ring voor haar gaat niet zo ver dat ik graag met haar had willen praten over deze voorstelling. Ik kan ook niet in schatten of zij ze goed zou vinden." „Ik ben zorgvuldig geweest met haar teksten, juist omdat haar oeuvre publiek eigendom is. Ik heb het script naar Flip van Duyn, Annie's zoon, gestuurd. Hij zei dat ik teveel ontzag had voor de teksten en dat ik best hier en daar mocht kappen. Die vrijheid heb ik me uiteindelijk ook veroorloofd. In de zin van dat ik namen heb aangepast. Want wie weet tegen woordig nog wie Van der Louw is? Annie Schmidt paste haar teksten overigens ook aan als dat nodig was. Toch ben ik daar heel zorgvuldig in geweest. Omdat ik me niet kan verplaatsen in iemand an ders. Dus kun je alleen maar hopen dat je het goed hebt gedaan. Vandaar ook die zorgvuldigheid. „Ik vind dat een schrijver blijft voortle ven door het feit dat hij steeds gelezen en beluisterd wordt. Als je nieuwe uitvoe ringen aan dat oeuvre kunt toevoegen, maakt dat het materiaal sterker. Op het moment dat je denkt dat liedjes alleen gezongen mogen worden door de mensen voor wie ze geschreven zijn, is het een af lopende zaak. De naam van Louis Da vids is nog altijd zo bekend omdat zijn liedjes steeds opnieuw uitgevoerd wor den." Speciaal voor Hoera! We zijn normaal zijn zeven gedichten van Annie Schmidt op muziek gezet door componisten als Joop Stokkermans, Ruud Bos, Nico van der Linden en Bert Stoots. „Ik heb eerst Harry Bannink benaderd met het ver zoek of hij die gedichten op muziek wilde zetten. Hij heeft daar op een heel vrien delijke manier voor bedankt. Bannink, met wie Annie Schmidt al haar musicals schreef, is nu 67 en hij zegt: alles wat ik op muziek had willen zetten, is al ge beurd." Martin Hermens Hoera! We zijn normaal ging 20 december het Rotterdamse Luxor Theater in première en komt 12 maart in de Stadsschouwburg in Mid delburg en 8 april inschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. Eén ding staat voor hem als een paal boven water: „Ik word geen Annie M.G. Schmidt-specialist. Ik wil niet tot in lengte van dagen betrokken raken bij het samenstellen van cd's of het maken van boeken op basis van het repertoire van één van mijn favoriete schrijvers." Maar juist zijn enorme kennis over de in mei dit jaar overleden Nederlandse schrijfster was voor producent Joop van den Ende reden André Breedland te be naderen voor een voorstelling over An nie Schmidt. Hoera! We zijn normaal luidt de titel van een compilatie-pro gramma waarvoor hij rijkelijk putte uit het enorme oeuvre dat de schrijfster heeft nagelaten. André Breedland (36) begon zij n thea terloopbaan in de amateurproductie A star is born van Jos Brink. Na diverse theateropleidingen richtte hij in 1980 zijn eigen cabaretgroep op, waarvoor hij zeven programma's schreef. De afgelo pen jaren werkte hij samen met Peter Lusse, zowel in het theater als op de tele visie. In diverse televisieseries nam Breedland gastrollen voor zijn rekening. Dit seizoen was hij als schrijver en acteur betrokken bij de comedy-serie Studio Nonsens. Het is onvoorstelbaar hoeveel Annie Schmidt heeft geschreven tussen haar 35e en 84e levensjaar: gedichten, caba retteksten, liedjes, radio- en televisiese ries, musicals, toneelstukken, kinder boeken, columns. „Ik denk dat zijsamen met Guus Vleugel, de beste was in haar genre", vertelt Breedland. „Ze kon op een heel directe manier de mensen aan spreken via haar teksten. Jan Boerstoel en Ivo de Wijs, die ook beschikken over bijzondere talenten, hebben dat toch iets minder." „Wat altijd zal meespelen, is dat veel van haar werk in de opvoeding zit. Ik heb he le vage herinneringen aan de tijd van Ja zuster, nee zuster. En op de lagere school leerde ik liedjes zingen die Annie Schmidt had geschreven. Mijn allereer ste plaatje was vanlbbeltje, een hoorspel van haar hand. Dat plaatje heb ik geluk kig nog steeds. Bij het samenstellen van Hoera! We zijn normaal werd ik opnieuw verrast door het ongelofelijk grote oeu- vre dat zij heeft achtergelaten." Twee maanden lang stortte Breedland zich in die overvloed. „Ik heb alles gele zen wat ik te pakken kon krijgen. Al dat materiaal is haast publiek eigendom. Wat mij opviel, is dat vooral de liedjes zijn gebleven. Ik heb geprobeerd om aan de hand van die liedjes een overzicht te

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 11