Het kwijl loopt je in de mond Publiek op Sas' popfestival ontdooit pas na twaalven e$g<Rustig bil Het koningshuis als 'laboratorium' Pauselijke hulde voor C. Boonman zeeland kunst cultuur agenda geslaagd maandag 23 december 1996 MIDDELBURG, Minithea- ter 'Emily', door Theatergroep Toetssteen, met o.a. Ineke Veenhoven, Haiko van der Pol, Hedy Wiegner, Jan-Ad Adolfsen en Chris Redmeijer. Kostuums en decor van Men- no Jonker. Regie van Ger Beukenkamp. doorWillem Nijssen Even was 'Emily' (ondertitel: het geheim van Huis ten Bosch) in de afgelopen zomer het gesprek van de dag. Staatssecretaris Nuis had ondanks een positief advies een schrijverssubsidie voor het stuk geweigerd. Het woord 'censuur' viel, maar dat was natuurlijk onzin. Veel interessanter was de motivatie van Nuis: „Naar mijn mening zal de indruk kunnen postvatten, dat het toneelstuk op ware feiten is gebaseerd terwijl dat niet zo is." Alsof- alle overig toneel niet met een bochtje om de ware feiten heenloopt. En alsof het publiek nooit eerder met feit en fictie wist om te gaan. De vrees die uit Nuis' woor den spreekt, is niet helemaal onterecht. Liefde, lief en leed aan het koninklijk hof kan heel gemakkelijk voor méér gebruikt worden dan voor een goed toneelstuk. Het kan bijvoorbeeld een politiek pamflet worden, maar even goed een onfrisse roddelru briek. En die laatste twee hoef je duidelijk niet te sub sidiëren. Alleen al om te zien hoe Theatergroep Toetssteen met 'Emily' door dit mijnen veld manoeuvreert, maakt een bezoek aan de voorstel ling de moeite waard. Heel goed dus dat dit stuk twee keer te zien was in het Mid delburgse Minitheater. Ditmaal weinig aandacht voor het acteerwerk, dat ove rigens van onberispelijk hoog amateur-niveau was. Hoe politiek is het stuk, hoe hoog het roddel-gehalte en hoeveel herkenbare thema tiek is erin verwerkt? Politiek neutraal is het stuk niet hele maal, maar wie er bevesti ging in zoekt van zijn of haar republikeinse ideeën, komt tevergeefs. Het koningshuis staat ondanks een aantal krasse uitspraken over de kwaliteiten van kroonprins Willem-Alexander niet echt ter discussie. De erfelijke opvolging ver eist dat een zoon of dochter de kroon overneemt, terwijl het zeer de vraag is of die dat ook werkelijk aankan. Drie gewetensvolle vrouwen heb ben bijna een eeuw lang be wezen dat het mogelijk is. Maar er wordt kennelijk een prijs voor betaald: met name koningin Beatrix wordt in het stuk afgeschilderd als een harde vrouw, die voor de ver vulling van haar hoge taak 'over lijken gaat'. Een totaal ander beeld dan we ons bij de 'moeder des vaderlands' - bij elke ramp in laarzen en vol mededogen present - willen voorstellen. Is dat koninklijke roddel? De auteurs zijn voor hun stuk waarschijnlijk wel vaker te rade gegaan bij de talloze bladen die bestaan van wilde geruchten en riooljournalis- tiek. Zo zou Emily eerst het vriendinnetje van Constan- tijn geweest zijn („en die lust er wel pap van"). Ook (kroon) prinsen kijken naar porno banden. Of blijken levens grote pantoffelhelden. Het regent bijnamen, waaronder tamelijk grove, voor bijna ie dereen. Heel voorspelbaar steelt Prins Bernhard de show met zijn Duitse accent en zijn - soms gelukkig eer der Britse - humor. Er blijkt al met al weinig harmonie, stijl en diepgang in huize Oranje. Nou en? Zonder platvloers te worden, maakt dat het kij ken naar de voorstelling aan genaam vermakelijk. Het is weliswaar op het scherp van de snede, maar de eigenlijke thematiek van de voorstel ling blijft intact. 'Emily' is géén politiek pamflet, geen ordinaire roddelrubriek, maar een poging om de pro blemen van 'erfelijke opvol ging' uit te werken. Hoeveel moeders en vaders verwach ten van hun kinderen niet het onmogelijke? Hoe werkt dat uit op hun kroost, en op hen zelf? Door het koningshuis als 'laboratorium' te Mezen, wordt dat thema heel toe gankelijk, en de onderzoeks resultaten zijn eerder te mild dan te grof. 'Emily' is o.m. op 7 en 8 maart nog te zien in Lantaren/Het Ven ster te Rotterdam. Jake's Thing speelt de blues. foto Peter Nicolai van onze verslaggever Marcel Modde SAS VAN GENT - Ze verwach ten heel wat, de mannen van Dark Yellow Morning Piss. In februari even naar de Evergem studio's een cd-tje opnemen, rondsturen naar platenmaat schappijen en radiostations en dan maar zien wat er loskomt. Dat moet lukken, verwacht bas sist Oliver Schelinsky. Maar ook al wordt het niks, 'so what!' DYMP is gewoonweg origineel èn verrassend, stelt Schelinsky. Een band waar ie der van de vier muzikanten z'n ei kwijt kan en dus kan heel re laxed aan een leuke toekomst samen worden gewerkt. Ge woon gezellig samen op de bank op het podium, zoals zaterdag tijdens het Rock around the Winter festival in Sas van Gent. De zachte zetel moet in elk geval een welkom rustpunt'zijn voor zanger Jelle de Groote. De in Amsterdam woonachtige cen trumspits van de één jaar oude Zeeuws-Vlaamse formatie keert nog trouw elke week terug naar de grensstreek om zich met een oefensessie van DYMP op te laden. Eenmaal voor het publiek komt het tot een uitbarsting, zélfs voor het tot dan toe uitermate matte Sasse publiek in De Speye. Kunnen ze daar in dat troosteloze Kanaalstadje dan écht alleen maar lachen met carnaval en om de bestuurlijke capaciteiten van mevrouw de burgemeester? Want hoewel Restless Soul en Cutting Edge hun beste beentje voorzetten en Jake's Tiring de van onze verslaggever MIDDELBURG - Dirigent Han Beekman heeft afgelopen zater dag in Middelburg afscheid genomen van het Zeeuws Vrou wenkoor uit Goes en het Middelburgs Mannenkoor. Beekman kan zijn drukke werk zaamheden als musicus niet meer combineren met het diri geren van beide koren. De koren zien hun dirigent met soort blues bezong die perfect aansloot bij de onverschillig heid in de jammerlijk verlichte zaal, sloeg pas bij de gekheid van De Groote de vonk over. Onwezenlijk De verrichtingen van het Gent se Jake's Thing hadden iets on wezenlijks. Ze deden nog het meest denken aan het optreden van de Blues Brother's in een countiy café ergens in de Ameri kaanse middle of nowhere. Wat ontbrak was een hekwerk om lede ogen vertrekken. De leden roemen zijn enthousiasme, in zet, geduld en professionaliteit. De afgelopen week gaf Beek man zijn laatste concerten met de koren. In de Middelburgse Concert- en Gehoorzaal was za terdag een afscheidsreceptie. Bij het afscheid spraken de koorleden en Beekman de hoop uit in de toekomst nog een sa men op het podium te kunnen staan. het rotte fruit op te vangen. Na drie nummers doorzag het kwartet dat het tevergeefs wachten op applaus hun enkel langer van huis bracht. Steeds klagender klonk de mondhar monica. Steeds aangrijpender klonk de blues. DYMP liet zich, hoe dan ook, niet beïnvloeden. Schelinsky, De Groote, gitarist Mare Odijk en Renzo van Poecke (tevens drummer bij MindLink), spelen sinds de heroprichting van de groep in 1995 bovenal voor het eigen plezier. De band ambiëert voorlopig geen eigen avondvul lende concerten meer en houdt het bij festivals. Het voordeel van deze bewuste keuze is dat DYMP zich kan be perken tot een klein, ijzersterk repertoire. Zeven van de twaalf composities die vooralsnog werden ingestudeerd, zijn van eigen hand. Flarden klassiek worden afge wisseld met zware funk en zelfs het gebruik van New Age-ele- menten wordt niet geschroomd. Inderdaad, verrassend en veel belovend. Zelfs voor Sas van Gent. Afscheid van dirigent Beekman van onze verslaggever Jacques Cats VLISSINGEN-„Nec", zei die mevrouw, duidelijk hoorbaar voor anderen, toen ze in de su permarkt een kennis tegen het lijf liep, „mij krijgen ze niet meer zo gek. Ik houd het met de feestdagen een beetje rustig. Geen zoveel- gangen- menu's, stapels cadeaus onder de boom en het hele huis versierd met ballen, takken en lichtjes tot buiten toe. Al die overdreven opsmuk. Daar doe ik niet meer aan mee!" Die mevrouw beseft wellicht niet dat ze in een luxe positie vertoeft. Zij kan nog kiezen. Een steeds groter wordende groep heeft niks meer te kiezen Bosjes mensen moeten het ge woon doen met wat ze hebben. En dat is weinig. Aan de onder kant van de samenleving is daarom niet overwegend vol voorpret van 'hè, ja dat worden weer sfeervolle tijden' naar het slot van december toegeleefd. Gelaten, knarsetandend of verdrietig is daar kennis geno men van de niet te ontlopen commerciële uitingen vol na drukkelijke verwijzingen naar de naderende feestelijkheden. Stemmig versierde winkel straten, geluiden van rinkelen de sledebellen en ijle kinder stemmetjes, etalages die uitpuilen van leidternij en en glitterkleren. Bij thuiskomst blijkt de deurmat andermaal vol te liggen met folders die herinneren aan waar je moet zijn om al die ter veraangena ming strekkende goederen aan te schaffen en heeft de tv nog meer van hetzelfde in petto. Daggeld Bezitters van een smalle beurs worden beheerst door de klem mende vraag: hoe overleef ik de feestdagen? Als je gemiddeld niet meer dan vijf tientjes per week aan eten hebt te besteden kan het een ware kwelling zijn om te worden geconfronteerd met kleurige folders van de su permarkt. WAO'er Gerard uit Middelburg roept het uit: „Wat heb ik aan een aanbieding van een met amandelspijs gevulde banketstaaf voor 7,50. Dat is bijna mijn daggeld." Gerard bladert in de folder en kijkt bij de tips. „Eenmooi tus sendoortje", leest hij hardop. „Een warm hamrolletje met bleekselderij en hazelnoot. Mmmm. Lijkt me lekker. Kost wel ƒ1,50 per persoon. Dan hebben we dus met z'n tweetjes al drie gulden besteed aan een tussendoortje. Om over het hoofdgerecht nog niet te pra ten." Hazenrug, wordt daar voor in de folder als suggestie aangedragen. Met mosterd saus. Ongeveer/ 12,50perper- soon. „Moet je kijken", zegt Gerard, de kleurige folder met een smakelijke afbeelding van het gerecht omhoog houdend. „Het kwijl loopt je in de mond. Ik kijk liever in die eenvoudige krantjes die in twee kleuren zijn uitgevoerd. Dan drukken ze je tenminste wat minder op de feiten." Lichtpuntjes Als de samenleving te verdelen is in de 'have's en have not's' be hoort Gerard onmiskenbaar tot de laatste categorie. Hij kan zich totaal'geen financiële uit spattingen permitteren maar ziet, al relativerend, toch licht puntjes die hem met warme gevoelens doen omringen. Re lativeren is gewenst. Gerard daarover: „Dat leer je wel, wil je niet verzuren en nog meer in de neerwaartse spiraal raken. Als je niet meer kunt lachen, ben je nog armer. Er zijn altijd mensen die het veel slechter hebben. Dus wat zal ik moppe ren." Gerard heeft het voor zichzelf vastgesteld: „Ik vier op een ple zieriger manier kerstfeest dan waar de rijkdom overvloedig op tafel staat. Het feit dat mijn studerende zoon dan thuis komt is heerlijk. Dat is mooier dan de grootste cadeaus die bij een ander onder de kerstboom liggen. We steken een kaarsje aan, zitten samen aan tafel. Wat wil je in feite meer? Saskia en Serge hebben het destijds mooi verwoord in hun lied: het De arme kant van de samenleving wordt in deze dagen extra gekweld door beelden van luxe en overdaad. foto Ruben Oreel. zijn de kleine dingen die het doen. Die kleine dingen kun nen voor mij het kerstfeest ge slaagd maken." Gerard pleegt in deze dagen zo min mogelijk in het centrum te komen om maar niet met al die pracht en praal te worden ge confronteerd waar hij niet in kan meedelen. Maar toen hij er toch even moest zijn heeft hij het niet kunnen laten een bege rige blik in de uitstalkast van het modemagazijn te werpen. Wat zou hij zich graag eens wil len opdirken. Even wat anders aan dan die door het wassen verbleekte en pluizige truien. Een wijle halt houdend bij de kledingzaak heeft Gerard ze gezien: de ontevreden gezich ten van het publiek dat uit de winkel kwam. En hij heeft het zich afgevraagd: kunnen jullie nog wel lachen? Hebben jullie nog wel plezier in het feit dat jullie het geld schijnen te heb ben om iets te kopen. „Op zo'n moment zou ik die mensen wel door elkaar kunnen rossen en zeggen: kijk eens wat jij hebt en wat een ander moet ontberen. Wees daar dan blij mee." Bij Gerard is zojuist het Leger des Heils langs geweest om een kerstpakket af te leveren. Alsof het cadeaut j es zijn stalt Gerard de artikelen uit op tafel: een blikje ragout, een pakje pastei bakjes van bladerdeeg, een blikje zalm, perziksap. Behalve blijdschap - ik kom aan dat soort dingen nooit toe' - roept de aanbieding van het kerstpakket ook nog een ander gevoel op. Gerard: „Het bete kent een confrontatie met je zelf. Je situatie komt zo haar scherp naar voren. Je stelt voor jezelf vast dat je kennelijk zo diep bent gezonken dat je je die dingen niet meer kunt permit teren. Ik zou het liefst voor me zelf zorgen. Maar nu ik dit pak- ket krijg zeg ik: Goh zeg, hé dat is leuk". Knagen Overdaad, luxe: als de feestda gen er straks weer op zitten, worden mensen die chronisch slecht bij kas zitten even niet meer zo gekweld. Maar het ge mis aan financiële armslag blijft knagen. En daarmee ook de woede over zinloze geldsmijterij op velerlei ge bied. Belachelijk vindt Gerard het als een krantenbericht ge wag maakt van het overbren gen van een in benarde omstandigheden geraakt zee hondje vanuit de Zeeuwse wa teren naar het opvangcentrum in Pieterburen. Per helicopter. Gerard stelt het voorop: „Elke vorm van leven heeft recht op overleven. Maar of dat nu op deze manier moet.. Van de helft van het geld voor zo'n vlieg- tochtje moet ik een maand rond komen. De verhoudingen zijn niet meer scheef, ze zijn totaal uit hun verband". EVENEMENTEN BAARLAND - Ger. kerk, 19.30 uur: Volkskerstzang met muziekver. Prinses Juliana; HEINKENSZAND - RK kerk, 20 uur: Vocaal ensemble Musica Cordis met Lessons en Carols; MIDDELBURG - Nieuwe kerk, 20 uur: Kerstconcert jongerenkoor Matthanja e.a,; OOSTKAPELLE - Zionskerk, 20 uur: Volkskerstzang m.m.v. brassband Crescendo, kinderkoor De Duinflui ters e.a.; VLISSINGEN De Ruijterplein/Nieuwendijk, 10-21 uur: Kerstmarkt; BERGEN OP ZOOM - Roxy, 14 en 18.45 uur: De klokkenluider van de Notre Dame; Matilda; 21 uur: The long kiss goodnight; Sleepers; Cinemactueel, 12.30, 14.30, 17, 19 en 21.30 uur: Jingle all the way; 13, 15 en 17.30 uur: De klokkenluider van de Notre Dame; 16.30,19.30 en 21.45 uur: Daylight; 12.30 en 14.30 uur: De avonturen van Pïnokkio; 19.15 en 21.30 uur; The hunchback of Notre Dame; GOES - Grand, 14 uur: De klokken luider van de Notre Dame; 20 uur: Evita; HULST - De Koning van Engeland, 14 uur: De avonturen van Pinokkio; De klokkenluider van de Notre Da me; 14 en 19 uur: Matilda; 14,19 en 21.30 uur: Jingle all the way; Day light; Evita; 19 uur:The nutty profes sor; 19 en 21.30 uur: The long kiss goodnight; 21.30 uur: Sleepers; The hunchback of Notre Dame; MIDDELBURG - Cinema, 20.30 uur: Mephisto; VLISSINGEN - Alhambra, 13.30 en 16 uur: De klokkenluider van de No tre Dame; De avonturen van Pinok kio; Matilda; 13.30, 16 en 19 uur: Jingle all the way; 19 en 21.30 uur: Evita; Daylight; The long kiss good night; The hunchback of Notre Da me; TENTOONSTELLINGEN BURGH-HAAMSTEDE - De Bewaer- schole, 13.30-16.30 uur: Kerstgroe pen- en stallen (t/m 6/1 GOES - Stadskantoor, 9-17 uur: werk van leden Goese Kunstmarkt (t/m31/1); HEINKENSZAND - Gemeentehuis, 8.30-12.30 uur: AmbachtZeven met handbedrukte stoffen toegepast in het interieur (t/m 31/12); Bibliotheek, 14-16 uur: Nellie Grim, aquarellen (t/m 31/12); KAPELLE - Gemeentehuis, 8.30-12 en 13-16 uur: Fotowerk Fotoclub Valkenisse (t/m 27/12); MIDDELBURG - Zeeuws Museum, 10-17 uur: Johannes Goedaert (schilder en entomoloog) en aan winsten 17e eeuwse schilderkunst (t/m 5/1Singles, De keuze van Lex ter Braak (t/m 12/1); Zeeuwse Bibliotheek, 17.30-21 uur: 'Werd verwacht, affiches in beeld' (t/m 28/12); Fotosequentie Fata Morgana van Barbara Jean Galerie Het Gouden Briefke, 13- 17.30 uur: A. van Dijke, schilderijen en J. Notschade, keramiek (t/m 9/1 OOSTBURG - Den Hoekzak, 10-12 en 14-17 uur: Marc de Klijn en Lous Schreurs (schilderijen), Henny de Klijn (keramiek) t/m 12/1; SLUIS - Raadskelder, 14-17 uur: Cies Bauer-Verkest, schilderijen, te keningen en lithografieën (t/m 5/1); VLISSINGEN - Stedelijk Museum, 10-17 uur: 'Scheepswerven in Zee land'(t/m 19/1); Gemeentearchief, 9-16.30 uur: 'Col lectie van der Burght, een persoon lijke zienswijze op de Tweede We reldoorlog' (t/m 10/1); Bellamy 19, 10-17 uur: Hans Bom- meljé, Wim Bakker en Menno de Nooijer, schilderijen en beelden (t/m 5/1); YERSEKE - Museum, 10-16 uur: 'Yerseke en de visserij op de Oos- terschelde' Frederik J. Weijs, aqua rellen (t/m 16/8/97); ZIERIKZEE - Galerie Galerij, 13-16 uur: Gust Romijn, van computer print tot schilderij (t/m 30/1 't Lange Uus, 13-18 uur: Schilderij en van Ilse van Loo (t/m 15 maart); HULPCENTRA Alarmnummer voor geheel Zee land: tel. 06-11. Centraal Meldpunt Milieuklachten Zeeland, tel. 0118 412323. SOS Telefonische Hulpdienst Zee land, tel. 0118 615551 (dag en nacht bereikbaar). Chr. Hulpdienst Zeeland voor men sen in nood, tel. 0118 636251, van 10.00-14.00 en 20.00-23.00 uur, weekends van 20.00-23.00 uur. Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 0118 469869 (dag en nacht be reikbaar). Kindertelefoon Zeeland, tel. 06 0432 (gratis), dag. van 14.00-20.00 Bureau Vertrouwensarts Kinder mishandeling, tel. 0118 628800. Aids Infolijn, tel. 0118 638384. Aan de Technische Universiteit Eindhoven is de 24-jarige P. M. C. Mol uit Baarland geslaagd voor het afsluitend examen Scheikundige Technologie met als afstudeerrich ting Milieubiotechnologie. De politie houdt vandaag snel heidscontroles op de N59 tussen Zierikzee en de Stormvloedkering. van onze verslaggever Frank Balkenende OVEZANDE - De voorberei ding bleef goed geheim voor fruitteler C. Boonman uit Ovezande. En dus was hij even sprakeloos toen hij zondag tijdens de mis de pauselijke on derscheiding Pro Ecclesia et Pontifice kreeg opgespeld. Zijn echtgenote mocht die plechtige handeling verrichten, nadat pastoor T. J. J. M. Brooymans de decoratie tevoorschijn had getoverd. De verbouwereerde Boonman wist niet hoe hij het had. „Ik ben overdonderd. Ik zit een soort droomtoestand." Vice-voorzitter P. Rijk van het parochiebestuur lichtte vervol gens het doopceel van de pause lijk onderscheiden Boonman. Veertig jaar is hij lid van het Pius X-koor, dat hij de laatste jaren ook dirigeert. Twintig jaar maakt hij deel uit van de paro chievergadering en vele jaren van de lithurgische commissie. „En ook was hij lid van het ac tiecomité Samen Sterk, waarin hij mede heeft gezorgd dat deze kerk is zoals hij nu is", sprak Rijk zijn waardering uit. Dui zendpoot Boonman zet zich be halve voor de rooms-katholieke kerk ook in voor de gemeen schap van Ovezande. Hij ver vult taken in de brandweer, het Oranjecomité en het ouder comité van de katholieke basis school De Zandplaat. Rijk: ..De paus kon niet om Boonman heen. Als iemand die onder scheiding moet krijgen, is hij het." Echtgenote De voorzitter van het kerkkoor, A Boonman, roemde de muzi kale kwaliteiten van de gedeco reerde. „Hij is een perfecte zan ger, bezit een gouden stem. Dat bleek al toen hij veertig jaar te rug toetrad tot het knapenkoor van Pius X. Bovendien speelt hij zeer verdienstelijk orgel." Om zijn muzikale kennis werd hij enkele jaren terug gevraagd het dirigentschap van Pius X op zich te nemen. Boonman kon geen 'nee' zeggen en volgde een zware dii'igentencursus die hij met succes afsloot. Zijn vele ne venfuncties slorpen echter veel tijd op, zodat de voorzitter van het kerkkoor ook hulde bracht aan Boonmans echtgenote, die 'hem vaak moet missen'. „Ik weet niet of het waar is, maar het verhaal gaat dat zijn doch ters, toen die nog klein waren, hun moeder vroegen 'wie toch die man is die hier steeds komt slapen'. Zo weinig was hij thuis." C. Boonman krijgt de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice opgespeld. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 25