Passend decor voor muzikaal talent De guus van Beekerke spreken Op zoek m de kerstman PZC Toneelspel betrekt mensen bij Kerstmis Straat vernoemd naar 'gewone boerenmeid' zeeland 9 week 52 straatnaam bèl bèl HET GEBOUW CONCERT DINER NOËL maandag 23 december 1996 Kleine guus kunne êêl overtuugd in iets gelööve. Dienk me.an Sinterklóös of an oalerlei andere verhaaltjes. Zó was t'r ok 'es eenjongsje bie oris op 't durp van een jaer of drie, viere, die at'r butengewoon van overtuugd ivas dat'71 wist ivi a de kerstman weund'n. Die zeurden z'n voa- der en moeder d'oaren van ulder oad. Net zó lank toet a ze zeie daze mee gienge kie- ke. Jas an, schoenen an en deur 't slechte weer het durp op. 't Was volop an 't sneeu wen, mè nog a nat. Eêststapt'n 'tventje re soluut richting cafees. Dat zag t'r nog nie zó verkêêrd uut vond die voader. Mè ni binnen moste ze nie, wan de kerstman weunden vadder op, beweerden 't ventje. Het zwaer begroeide en witbesneeuwde uusje op d'n oek zou het dan ivè wezë, dochte ze. Mè zelfs dat mikt'n gin kans as behuizing voe de kerstman. De raemen bie den bakker zag 'r ok prachtig uut en de kans was groat at'n di dan op of zou stek- kere, mè nie dus. „Ier is't, dienk ik", zei z'n voader toen a ze bie Piet Verdoenk voe de blommeivienkel stoenge. 't. Ventje wou d'r glad niks van wete. Bie de fabriek van Jan de Jonge be gon t'n een bitje te dralen, mè die ivou be slist vadder. Z'n moeder docht at 'n dan ivè bie de lindeboom zou weune, die a op d'n diek stoeng net buten 't durp. Dat was voe eur zö'n bitje de eindstrepe van d'r gelóóf en d'r geduld, 't Vent je wist het toch nog op te rekken toet het oefje van Van 't Westen- de, mè begon toen te brullen en liet merke at'n'tok nie mi zeker ivist. Um wou nog wè deur, mè het peloton liet het afwete. On verrichter zake gienge ze vrom ni ruus. Z'è nooit begrepe oe at'n zó overtuugd kon raeke van iets dat at'r glad nie was. Vreemd eigenlijk. Wan mie deze daegen gloave groate mensen ok tegen beter we ten in dat er een waereld meugelijk is van vrede en oal goeie diengen. Ze doe ok nog min of méér d'r best om die te zoeken, mè ze bin wè zó verstandig da ze nie vee vad der gae as de kaemer en de keuken. Mis schien is datwè te dichtebie en zou 't beter weze a ze net as dat jongs je een eindje vad der zoue zoeke. D'n diek is lank genoeg. Engel Reinhoudt door Marco Evenhuis Aan het eind van de zomer van 1994 hield schrijver de zes een onderzoek naar het ge bruik van streektaal onder Wal- cherse basisschoolkinderen. Het onderzoeksverslag is gepu bliceerd onder de titel De gaus van Beekerke (de kinderen van Biggekerke). De meeste informatie werd toen verzameld door enquêtes en ge sprekken met ouders te houden. Met de kinderen zelf werd am per gesproken. Reden om dat verzuim goed te maken en eens terug te keren naar het dorp waar het grootste deel van het onderzoek werd gehouden, Big gekerke oftewel Beekeu: de guus revisited. Op basisschool De Schute zitten zo'n 55 leerlingen. Volgens het onderzoek uit 1994 is ongeveer de helft daarvan het Walcherse dialect nog min of meer mach tig. Daarmee ligt het dialectge bruik op Biggekerke iets boven het Walcherse gemiddelde. Al leen op Westkapelle, Arnemui- den, Aagtekerke en Meliskerke ligt het percentage streektaal sprekers onder de basisschool- jeugd hoger. Diezelfde dorpen zijn de laatste op Walcheren, waar men de jeugd ook op straat nog de streektaal kan horen spreken. Op de overige Wal cherse dorpen spreekt hooguit een derde van de kinderen dia- Reacties op deze rubriek zijn welkom. Indien u wilt reageren, of ivanneer u een tip voor ons heeft, kunt u schrijven of faxen naar de PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, fax 0118-470102, onder ver melding van Bèl, bèl. (Advertentie) De Merietestraat dankt zijn naam aan de Zuid-Bevelandse variant van "Maria', een voornaam die in 's-Heerenhoek uitzonderlijk vaak voorkomt. foto Willem Mieras van onze verslaggever René Hoonhorst VERREBROEK - Dure kerst- shows en kostbare kerstconcer ten zijn er genoeg. De bezoekers zijn echter vaker op zoek naar makkelijk vertier om hun ver plichte vrije dagen door te ko men dan dat zij de kerstdagen gebruiken als adempauze om tot bezinning te komen. In de Oost-(Zeeuws-)Vlaamse grens streek proberen gemeente-, kerk- en vakbondsbesturen de laatste jaren een tussenweg te vinden. De kerststallenroute in de ge meenten Beveren, Sint-Gillis- Waas, Stekene, Axel'en Hulst voorziet sinds enkele jaren in laagdrempelig entertainment dat mensen direct aan de kerst boodschap herinnert. Vooral de Belgische stallen zijn nogal eens bevolkt met levende have: scha pen, kippen, konijnen, duiven en af en toe zelfs een ezel en een os (of een koe die even voor os speelt). Mensen die de rollen van Jozef, Maria, Jezus, engel, her der of koning spelen, zij n echter nergens in de grensstreek te vin den. „Het is ook niet zo eenvoudig om hele dagen in een tochtige stal te staan, daar kun je in deze tijd waarschijnlijk geen mensen voor vinden", probeert Jan D'Hondt van de Kristelijke Werknemers Bond (KWB) Ver rebroek een verklaring te vin den. Het bondsbestuur van Ver rebroek, een Vlaams dorp op een paar kilometer afstand van Nieuw-Namen, wil de bevol king uit de wijde omtrek graag meer bij het kerstfeest betrek ken en laat daarom een kerst spel opvoeren bij de kerststal op het Verheyenplein voor de oude kerk van Verrebroek. Kind Het kerst-toneelstukje staat dit jaar nog meer dan anders ('het drama Dutroux heeft ons allen gewezen op de noodzaak van bescherming van de jeugdigen') in het teken van het kind Het twaalfjarige blinde meisje Lai- da en haar broertje Jens staan bij de haven te kijken als er scheepsladingen toeristen bin nenkomen. Een grote, magere man en een hoogzwangere vrouw kunnen nergens meer te recht voor onderdak. Jens' scha penstal bx-engt uitkomst en nog diezelfde nacht woi'dt in de stal een kindje geboren. Ook Laida mag de baby vasthouden èn De kei'stavond van Laida wordt dit jaar op eerste kerstdag, woensdag 25 december, vanaf 20.00 uur "opgevoerd, De KWB heeft het Verheyenplein inge richt met gratis overdekte zit- en staanplaatsen. Na de voor stelling zorgen glühwein, jene ver en warme pannenkoeken er voor dat de bezoekers niet al leen geestelijk verwarmd naar huis hoeven. foto Charles Strijd van onze verslaggeefster Caroline Moerland Oh Meriete, Oh Meriete/lek- kere boerenmeid/Oh Me riete, Oh Meriete/die zo lekker vrijt.' Zo ongeveer gaat het re frein van één van de liedjes van dialectrockgroep Surrender. De band had geen typischer Zuid- Bevelandse meisjesnaam kun nen bedenken dan Meriete. Om dat van oudsher veel ouders in de streek hun dochter zo hebben genoemd, heeft 's-Heerenhoek zelfs een straat die zo heet. Meriete is een Zuid-Bevelandse variant op Maiïa, zo weet de Borselse amateur-historicus J. de Ruiter. Het dorp telt volgens hem bijzonder veel vrouwen die zijn vernoemd naar de Heilige Maagd. „Als alle Maria's in 's- Heerenhoek op een ezel het dorp zouden binnenrijden, zoals in het kerstverhaal, dan had je een complete optocht", grapt hij. Als mannelijke tegenhanger van Mexiete, kent 's-Heeren hoek ook een Laustraat. Het idee achter de straatnaamge- ving was om obk eens een keer gewone burgers te vernoemen, meent De Ruiter. Voor de zekerheid haalt hij de notulen erbij van de raadsver gadering van de gemeente 's-Heei-enhoek van maandag 26 oktober 1964. De vijf raadsle den behandelden toen een voor stel over de namen in 'het uitbreidingsplan oost'. Burge meester en wethouders vonden het aardig om twee straten te vernoemen naar 'karakteristie ke voornamen'. Ze vreesden dat deze verloren zouden gaan ge zien 'de verdwijning van de streektaal'. Mao Aan Meriete dacht het dagelijks gemeentebestuur aanvankelijk niet. Het voelde meer voor Mao- straat. Volgens de Ruiter moet je dat uitspreken als Móöstraat en is het een afkorting van Maatje. Sommige x'aadsleden vreesden echter dat Maostraat eerder zou worden geassocieerd met de Chinese communistische leider. Om mensen niet op het verkeer de been te zetten, werd het Me- rietestraat. Toch zorgt ook deze naam nogal eens voor verwarring. Vooral mensen die niet afkomstig zijn uit de streek, hebben soms moeite met de spelwijze van Me riete. Zo berichtte de politie in Goes de plaatstelijke pers enke le weken geleden over een vechtpartijtje in 's-Heerenhoek. Het voox-val zou hebben plaats gevonden in de Mei-itusstraat lect en lijkt de streektaal voor behouden voor gebruik bin nenshuis. Jaccolien Schreijenberg, Niek Louws, Anita Verstraate, Vivian de Visser en Piet-Jan ('noem mien mae Pietje') van Malde- gem zijn tien tot twaalf jaar oud en spreken thuis vrijwel altijd Zeeuws. Anita: „Maar op school praat ik bijna alleen maar Ne derlands, ook op het school plein. Er zitten hier zoveel kin deren op school die geen Zeeuws spreken, dan is 't mè raor as jie datwè doet." „En van sommige hand werk - moeders mag het niet eens, die vinden het niet netjes", legt Jac colien uit. Volgens Niek wordt er op 'Bee keu' nog veel Zeeuws gepraat: „Dan moet je maar is bij de SRV-winkel gaan luisteren, bie Ko de Melkboer, dan hoor je bij na alleen maar plat Zeeuws. Ik vind dat wel grappig, dat heb je in de stad bijna niet." De waardei'ing voor de streek taal is groot bij de kinderen: „Ik zou het heel jammer vinden, als ik geen Zeeuws zou kunnen spreken", zegt Vivian, de enige van de vijf die niet schroomt om ook op school 'gewoon Zeeuws' te spi'eken; Vivian woont dan ook 'glad in d'n 'oek en daer praot gin mens Nederlands'. Ook Piet-Jan woont een eind buiten het dorp en ook hij zal wel uitkijken om daar Neder lands te spreken: „Als andere kinderen Nedeiiands praten, moeten ze dat zelf maar weten. Ik praat thuis dialect en dat is veel leuker, want d'r bin d'r nie zö vee die dat kunne." Het dialect van de jongste gene ratie schuift wel steeds meer op in de richting van de standaard taal. En dat beseffen ze zelf ook goed: „M'n oma, die kan ik soms niet eens helemaal verstaan, die gebruikt van die rare woorden" zegt Jaccolien. En Anita vult aan: „We hebben thuis zo'n boekje met Walcherse sprook jes. Maar daar begrijp ik ook lang niet alle woorden van, hoor Maar de verhalen op zich kan ik best lezen." Het valt op, dat de kinderen zeg gen absoluut geen moeite te hebben met de vele leesteken- tjes, die in geschreven Zeeuws gebruikt worden. Veel volwas senen hebben daar meer moeite mee: „Als je Zeeuws kan praten, kun je het ook lezen", vindt Niek, „In een vorige groep heeft de meester wel eens een opstel in het Zeeuws laten schrijven. Dat zouden wij ook best wel eens willen. Maar dan wel hooguit Vlnr Anita, Jaccolien, Niek, Piet-Jan noem mien mae Pietje)hun onderwijzer de heer Visser en Vivian van De Schute, waar het dialect nog leeft. foto Dirk-Jan Gjeltema een kantje, anders wordt je zo moe van al die tekentjes." Ook de andere kinderen zouden best wel eens iets in het Zeeuws wil len schrijven, 'dan doen de kin deren die het niet kunnen het maar in het Nederlands'. Vooroordelen „In Middelburg zeggen ze dat je stom bent, als je dialect praat", zegt Vivian, „Als jé dat zegt ben je zelf stom; je mag toch zeker zelf weten wat je praat. Ze ver staan je toch wel." Niek: „Ja, en boeren zijn we al helemaal niet. De meeste van ons wonen gewoon op het dorp. Dat heeft niets met elkaar te maken." Een laatste vooroordeel waar de kinderen mee afrekenen, is dat dialectsprekende kinderen een taalachterstand op zouden lo pen. „Helemaal niet waar", zegt Piet-Jan, „taal is m'n beste vak," En voor Vivian en Anita is taal niet alleen hun beste, maar ook hun leukste vak. Toch voeden veel Zeeuwse ou ders uit angst voor taalachter stand hun kinderen uitsluitend in het Nederlands op. Een trend, die ook de vijf jonge Biggeker- kenaars niet is ontgaan: „Dan kom je bij mensen thuis en dan praten de vader en moeder Zeeuws tegen elkaar, maar te gen de kindei'en praten ze Ne- derlands. Ik vind het maar raar dat die kinderen dan geen Zeeuws mogen praten", vertelt Piet-Jan. Niettemin spreken de rijf tijdens het gesprek tegen el kaar voornamelijk Nederlands. Anita: „Ik weet ook niet waar om we dat doen. Zelfs als ik bij Jaccolien thuis ga spelen, praat ik geen Zeeuws tegen haar. Wel tegen haar moeder en haar moe der ook tegen ons." „Eigenlijk toch wel raar", vindt ook Jaccolien, „van sommige kinders weet je eigenlijk glad nie of aze ook Zêêuws kunne." Een moeder van een van de kin deren is bekend met dit ver schijnsel: „Dat valt ons als ou- dei's ook op. We hebben ons ook al vaak afgevi'aagd hoe dat komt. Toch jammer, als blijkt dat ze het Zeeuws later niet eens gaan gebruiken." Tenslotte spi'eken de vijf guus van Beekerke dan ook af om vooid- aan ook tegen elkaar maar 'ge woon Zeeuws' te praten. van onze verslaggever Marten de Jongh Zoete, tonen van een orkestje wur men zich tussen de harde stadsge luiden. Dapper overleven ze temidden van het lawaai van optrekkende bus sen en graafmachines. Mooie klanken afkomstig uit een mooi gebouw. Uit de villa in Goes wel te verstaan. Een oud, statig pand waarin de muziekschool onderdak vindt. Het houdt zich staan de temidden van het kille beton. Een eenzame herinnering aan het verleden tussen de blokkendozen van GAK, V &D en PTT. Een kast van een huis is het, met zware deuren en hoge ramen. Een gebouw dat het prima zou doen als decor voor een griezelfilm. In de voortuin staat een machtige beuk die beschermend zijn takken spreidt. Alsof hij de villa wil hoeden tegen de kille kantoor bouw rondom. Naar het schijnt is de boom ernstig ziek. Laat het geen som ber voorteken zijn voor de toekomst van de villa. Want gaat het gebouw verloren dan verliest Goes een zeld zaam stukje geschiedenis. Uit 1888 dateert het jonge monument. De Antwerpse architect Keelhoff ont- heeft die past bij ons vak. De villa is een begrip in Goes." Of het gebouw een eigen karakter heeft? Een rondleiding geeft wellicht het antwoord. Wie op zoek gaat naar verboi'gen kamertjes en geheime gan gen komt echter bedrogen uit. Daar voor is geen plaats in een pand dat een modern gebruik kent. Verbouwingen hebben de geur van de negentiende eeuw verdreven. Gebleven zijn de ho ge zolderingen en imposante deuren. Maar dan wel met systeemplafonds en hippe verf kleurtjes. Roze en blauwe tinten verhullen de oudei'dom. Directeur Hut gaat voor over de bi'ede trap naar boven. Hol klinken de voet stappen door de villa. De treden zijn uitgesleten. „De trap loopt als een zwarte lijn door het gebouw", zegt Hut. Het klinkt alsof hij een modern kunstwerk beschrijft. Veertien leslo kalen en een zaal voor uitvoeringen telt de villa. Dat veel aandacht is be steed aan geluidsisolatie mag duide lijk zijn. Immers, de slagwei'kers ach ter de getraliede ramen in de kelders mogen de blazers een verdieping ho ger niet van de wijs brengen. Het mocht eens een kakofonie worden. Op de bovenste verdieping verraden pos ters aan de muren dat eerbiedwaardi ge ouderdom niet altijd respect af dwingt. 'Maak van de wand geen muurkrant. Je bent niet in China', valt erop te lezen. Andere teksten waar schuwen voor zakkenrollers. Want ook de villa houdt geen dieven buiten. In één van de zoldei'kamers staat een vleugel. Nee, niet naar boven gezeuld via de trap. Een grote kraan kwam er aan te pas om het instrument op z'n plek te zetten. „Een vrij eenvoudige klus", zegt Hut. Doorleefd Een doox'leefde, ja hier en daar zelfs uitgeleefde indruk maakt de villa. Bij na uitgestorven is het deze ochtend. Alleen een blaasorkestje oefent drif tig. Treurig, zo'n leeg gebouw dat hunkert naar mensen. Maar 's mid dags komen ze, de muzikanten. Dan wordt het druk. Stromen de leskamers vol. Worden de gitaren van de muren gehaald en de lesstandaards klaarge zet. Vele malen zal de zware toegangsdeur achter de bezoekei's dichtslaan. Als ware het een applaus. Het bewijs dat de villa leeft. Temidden van kil beton herinnert het jonge monument uit 1888 aan een sfeervoller verleden. foto Willem Mieras Een kast van een huis is het, met zware deuren, hoge ramen en een imposant trappenhuis. foto Willem Mieras wierp het in opdracht van ene Max Salberg uit Dusseldorf die er ging wo nen samen met zijn vrouw Maatje Kakebeeke. Salberg was directeur van de plaatselijke meelfabriek. Hij ver kocht zijn huis aan het Rijk toen het bedrijf in 1891 in vlammen op ging- In dure termen heet het dat de villa werd ge bouwd in een rijke eclec tische stijl met neo-re- naissance elementen. Toren, trapgeveltje en sierbogen geven het een bont aanzien. Een voor beeld van architectuur dat zeldzaam is op De Bevelanden, Schouwen en Tholen. Toch had het weinig gescheeld of de patriciërswoning was niet meer. Het gebouw werd in de jaren zeventig in zet van felle discussies in de Goese sa menleving. De gemeente, eigenaar sinds de jaren twintig, wilde het laten slopen. Het had geen cultureel-oud- heidkundige waarde en paste niet meer in de plannen voor de binnen stad, luidde het doodvonnis van het dagelijks gemeentebestuur. Een standpunt dat heftige reacties veroorzaakte. Een actiecomité ijverde voor het behoud van de villa. Sta pels protestbrie ven en honderden handtekeni ngen ploften op de bu reau's van de be stuurders. Het ge bouw, leegstaand sinds het vertrek van de Keurings dienst van Waren, mocht blijven. Als een centrum voor culturele ac tiviteiten. Sinds 1990 is de mu ziekschool er gevestigd. Zo voornaam en afstandelijk als de villa van buiten oogt, zo welkom voe len bezoekers zich binnen. De mu ziekschool kan zich nauwelijks een beter onderkomen wensen, vertelt di recteur Jan Hut in zijn werkkamer. Niet alleen omdat het gebouw cen traal ligt en makkelijk bereikbaar is. „Maar ook omdat het een uitstraling 2e en 3e kerstdag aanvang 16.30 uur KLOVENIERSDOELEN MIDDELBURG MARIANNE BOER pi. Afrikaanse muziek door NJAVA AZIATISCH DINEREN nog enkele plaatsen bel nü nieuwe MUZIEK 0118-623650 faxen kan ook 624754

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 23