Autoverkeer groeit explosief
Met Natuurfonds naar Nepal
Wandelaar moet
vrij baan krijgen
Archeologen leggen
deel oude ringburcht
bloot in Middelburg
'Vlistergent' nabij
met tunnel onder
Wester schelde
Havens in Zeeland
hebben ruimte voor
overloop Rotterdam
Maatregelen nodig om dichtslibben stadsgewest te voorkomen
%l seit weliecome
zeeuwse almanak
Middelburg mag koffieshop tot sluiten dwingen Vingers
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Het stadsgewest Vlis-
singen/Middelburg wil een reeks maat
regelen nemen om de groei van het au
toverkeer terug te dringen. Dat is
noodzakelijk, omdat het autoverkeer
de laatste tijd al erg sterk is toegeno
men.
De groei die was gepland voor de perio
de 1986-2004, plus 12 procent, heeft
het stadsgewest reeds in 1992 bereikt.
In het allergunstige geval zet die groei
zich tot 2010 iets langzamer door, met
24 procent. Door automobilisten
'azijn'-maatregelen voor te schotelen
en fietsers èn busreizigers 'honing aan
de mond te smeren', hoopt het stadsge
west de groei van het autoverkeer in elk
geval iets te beperken. Als het aan Vlis-
singen/Middelburg ligt, zal er vooral
honing worden gebruikt. Er moet naar
de mening van het stadsgewest een her
kenbaar en direct fietsnetwerk komen
tussen Vlissingen en Middelburg, met
aansluitingen op nieuwe woonwijken
en bedrijventerreinen. De fiets verbin
ding tussen Vlissingen en Middelburg
moet worden verbeterd en de wachttij
den voor fietsers bij verkeerslichten
worden bekort.
Wat betreft het openbaar vervoer gaan
de gedachten uit naar snellere busver
bindingen, waardoor de bus aantrek
kelijker wordt voor automobilisten.
ZWN-bussen moeten ook voorrang
krijgen bij verkeerslichten.
Het stadsgewest stelt verder voor on
derzoek te verrichten naar de aanleg-
van grote parkeerterreinen aan de rand
van de steden, zogenaamde transferia.
Automobilisten hoeven dan de stad
niet meer in. Zij kunnen bij het par
keerterrein op een bus overstappen
naar de stad. Bij Renesse is een derge
lijk project in uitvoering.
Ontsluitingsweg
'Azijn'-maatregelen voor automobilis
ten bevat het stadsgewestelijk ver
keersplan nauwelijks. Er wordt eerder
gedacht aan 'verbetering van de kwali
teit het autoverkeer', bijvoorbeeld
door de aanleg van een tweede ontslui
tingsweg naar de Vlissingse binnen
van onze verslaggeefster
Nicole Kluijtmans
MIDDELBURG - Archeologen
hebben vrijdag een fractie van
de oorspronkelijk ringburcht
van Middelburg blootgelegd.
Bijna was het stukje historie
met grote archeologische
waarde weer onder de grond
verdwenen zonder dat er on
derzoek naar kon worden ge
daan.
Net op tijd waren de oudheid
kundigen erbij. Zij hadden een
sterk vermoeden dat op de lo
catie aan het Walplein resten
van de ringburgwal konden
worden aangetroffen. Eerder
werd namelijk een deel van
versterking gevonden onder de
Balans.Bouwlieden die wer
ken aan de uitbreiding van het
voormalige Polderhuis lieten
vrijdagochtend een stuk van de
bouwgrond tijdelijk met rust
zodat bodemmonsters en foto's
van de grond konden worden
genomen.
Dankzij de verschillende kleu
ren van grondlagen is zelfs
voor een leek duidelijk te zien
hoe de ringwal van Middelburg
destijds is gemaakt. Met op el-
kaai- gestapelde plaggen van
ongeveer zeven centimeter dik
en klei versterkten bewoners in
de vroege middeleeuwen de
wal. De burgwal moest indrin
gers van het plaatsje weg hou
den. Binnen de wal is Middel
burg ontstaan.
De plaats is uiteindelijk zelfs
naar de burcht genoemd. Vol
gens B. Oele van het Provinci
aal Depot voor de Bodemvond
sten is op de plattegrond van
het huidige Middelburg goed te
zien waar deze wal zo ongeveer
moet hebben gelopen. In de
bouwkuil kijk je aan tegen de
buitenkant van de wal. Iets
verderop, op de plek van het
Walplein, moet vroeger de
gracht hebben gelegen. De bin
nenkant van de wal moet ter
hoogte van de Groenmarkt te
vinden zijn.
Amateur-archeoloog Charles van Pamelen in de bouwput waar de oude ringwal zichtbaar is geworden.
foto Ruben Oreel
van onze verslaggever
Wout Bareman
GENT - De Westerscheldetun-
nel brengt de havens van Gent,
Terneuzen en Vlissingen dichter
bij elkaar. De drie havens kun
nen bij de ontwikkeling van een
samenwerkingsverband zeker
rekenen op steun van de Euro
pese Unie. Tot fusies hoeft het
niet te komen. Professor dr. Ge
orge Allaert van de vakgroep
ruimtelijke planning van de
Universiteit van Gent hamert
op de noodzaak samen een visie,
strategie en planning te formu
leren èn het management op el
kaar af te stemmen.
„Dat zal zeker leiden tot een
meer efficiënt gebruik van
ruimte en middelen", meent hij.
Volgens Allaert worden haven
gebieden nog teveel beoordeeld
vanuit een lokaal perspectief.
„De havengebieden aan de hon
derd kilometer lange Wester-
schelde vormen samen zonder
twijfel het belangrijkste mari
tieme gebied in Europa, zowel
vanuit sociaal-economisch als
bedrijfs-economisch stand
punt. Dat belang wordt echter
niet genoeg erkend. Den Haag
en Brussel stelden documenten
op, waarin plannen voor de ha
vens worden uitgewerkt, zonder
dat de hele regio Westerschelde
daarin aan bod komt."
Niet bewust
Volgens Allaert wordt eigenlijk
alleen in wetenschappelijke
kringen 'ernstig' nagedacht
over de positie van de havenge
bieden in de Scheldemond. „Zo
wel de bevolking als de beleids
mensen zijn zich te weinig
bewust van het belang van de
havens.In Vlaanderen staan de
industriezones in voor meer dan
20 procent van de industrie en
het transport. Het Nederlandse
deel van de Rijn-Schelde Delta-
regio zorgt voor 23 procent van
de waarde van de Nederlandse
I productie. Het is daarom ver
keerd de havens enkel te bekij
ken als aan- en afvoerpunten
van maritieme goederen. Het
belang ervan gaat veel verder."
Als Vlaanderen en Zeeland sa
men een visie zouden ontwikke
len, gericht op de ontwikkeling
van de zes havens in het Schel-
debekken, dan zou een sterk
front kunnen worden gevormd,
meent Allaert.
„Er is al voldoende gepraat over
samenwerking. Nu is het tijd om
te handelen. Het havengebied
Vlissingen-Terneuzen-Gent
(Vlistergent) vormt in deze Eu-
regio de industriële ruggegraat.
De overheden moeten de infra
structuur zo volledig mogelijk
uitbouwen. De uitbouw van de
Westerschelde Oeververbin
ding voor weg en spoor, de ver
vollediging van de industriële
spoorlijnen op de linker- en
rechterkanaaloever en het op
heffen van spoor- en wegbarriè-
res tussen Gent en Vlissingen
hebben daarbij voorrang." En
dat moet allemaal worden bege
leid door een onafhankelijk ma-
nagementeam dat een federa
tief grensoverschrij dend orgaan
gaat vertegenwoordigen, waar
in de havenbedrijven en -bestu
ren een sturende rol spelen.
Daarin moeten de gemeenten in
het havengebied Vlistergent, de
Kamers van Koophandel, de ha
venschappen en de provinciebe
sturen vertegenwoordigd zijn.
Vlissingen
Professor Allaert verwacht dat
de haven van Vlissingen de
mooiste vruchten zal plukken
van de tunnel. Volgens hem
stijgt de goederentrafiek waar
schijnlijk van ruim 10 miljoen
ton naar 20 miljoen ton in 2010.
Terneuzen en Gent zullen er in
iets mindere mate van profite
ren. „De oeververbinding zal er
voor zorgen dat de as Vlissin-
gen-Temeuzen aan belang wint.
Die verbinding zal de uitbrei
ding aan weerszijden van de
Westerschelde mogelijk maken.
Dat is niet enkel goed nieuws
voor de maritieme bedrijven,
maar ook voor de werkgelegen
heid, die met 14.000 eenheden
zal toenemen."
Volgens Allaert zal de nieuwe
infrastructuur, die ook op
Vlaams grondgebied - bij Gent -
moet worden aangepast, de so
ciale en culturele contacten
opkrikken. Hij trekt daarbij cir
kels rond Vlissingen-Middel-
burg en Gent en komt tot de con
clusie dat in dat gebied ruim een
half miljoen mensen wonen en
werken, die straks heel gemak
kelijk bij elkaar 'over de vloer'
kunnen komen. Om dat verkeer
ingoede banen te leiden, moeten
er nu wel snel stekken worden
gestoken. En Allaert voorspelt
ook: „Als we de maritiem-indu-
striële invulling grondig en ver
standig aanpakken, dan worden
we na Antwerpen straks de
nummer twee in de Rijn-Schel-
de-Delta."
van onze verslaggever
Rolf Bosboom
ARNEMUIDEN - „Ik schrok
me helemaal rot", zegt de elf
jarige Annemarie de Nooijer
uit Arnemuiden. Dinsdag
avond ging de deurbel en stond
RTL4-coryfee Henny 'Surpri
se, surprise' Huisman, verge
zeld van een cameraploeg,
ineens voor haar neus. „Anne
marie", zei hij, „jij gaat samen
met je moeder én Martijn
Krabbé voor het Wereld Na
tuur Fonds naar Nepal." De
verbazing is nog steeds van
haar gezicht te lezen. „Ik
dacht: dat is niet waar!"
De knuffeltijger die Henny
Huisman als cadeau had mee
genomen en die Annemarie bij
het ontwaken de volgende
ochtend in haar bed vond,
maakte duidelijk dat het alle
maal geen droom was geweest.
Pas toen vielen ook veel din
gen ineens op hun plaats: dat
haar moeder de laatste dagen
zo geheimzinnig deed, dat ie
mand haar kwam interviewen
en allemaal rare vragen stelde
en dat ze opeens de telefoon
niet meer mocht opnemen.
„Terwijl ik juist altijd mag op-
Het begon allemaal met het tv-
programma Telekids, waarin
een oproep werd gedaan om
een T-shirt te ontwerpen met
een afbeelding van een be
dreigde diersoort erop. Anne
marie tekende een fraaie tij
ger, deels verscholen achter
het struikgewas, met de nood
kreet Redde tijger. „Ik heb ex
pres een tijger gemaakt, want
al mijn lievelingsdieren zijn
ka tachtigen."
Wat erna gebeurde was één
groot complot. Annemarie
Met het ontwerpen van een T-shirt won Annemarie de Nooijer
een reis naar Nepal: 'Katachtigen zijn mijn lievelingsdieren.
foto Lex de Meester
kreeg bericht dat ze niet had
gewonnen. Wel werd haar ge
vraagd of ze abonnee wilde
worden van TamTam, een uit
gave van de Wereld Natuur
Fonds Rangers. Later kwam
een 'redacfrice' van het blad
haar zogenaamd interviewen
In werkelijkheid was het een
produktiemedewerkster van
RTL4 die Annemarie wilde
screenen. De leerlinge van 't
Vierschip doorstond de 'test'
glansrijk en de komst van
Henny Huisman kon in het ge
niep worden voorbereid.
Twee vriendinnen mochten
van de 'overval' getuige zijn.
Moeder Ria lokte hen met een
pannenkoeken maaltijd naar
huize De Nooijer Annemarie:
„Toen de bel ging dachten we:
dat is Sinterklaas." De baard
en de mijter ontbraken, maar
de surprise was er niet minder
om. En Henny Huisman bleek
net zo aardig als op tv te zijn.
Ria: „Hij heeft nog zes pan
nenkoeken gegeten. Daar
bleek hij gek op te zijn."
Annemarie en haar moeder
vertrekken vrijdag 13 decem
ber al naar Nepalvoor een reis
van vijf dagen. Ze gaan er sa
men met presentator Martijn
Krabbé, reizend met olifanten
door onherbergzame streken,
namens het Wereld Natuur
Fonds apparatuur brengen
naar een plaatselijke organi
satie die tijgerstropers op
spoort. Een cameraploeg filmt
de reis. De opnamen worden
zaterdag 4 januari uitgezon
den in een gezamenlijke afle
vering van de Surprise Show.
en de Postcode Loterij Show.
Boeken
„Ik had wel eens van Nepal ge
hoord, maar ik wist niet waar
het lag", zegt Annemarie.
Door boeken te lezen probeert
ze vóór vrijdag nog wat meer te
weten te komen over het land.
Ook moet ze snel allerlei prik
ken halen om zich te bescher
men tegen allerlei enge ziek
ten. Haar moeder: „Verder
hoeven we niets voor te berei
den. Alles wordt geregeld."
Het winnende T-shirt gaat na
tuurlijk ook in de koffer.
„Maar niet om te dragen, want
daarvoor is-ie veel te groot",
zegt Annemarie „Ik ga er 's
nachts lekker in slapen."
stad en van de nieuwe provinciale weg
S14 tussen Vlissingen en Koudekerke.
Die plannen staan al jaren op een ver
langlijstje van Vlissingen.
Wat betreft het autoverkeer gaan de ge
dachten verder uit naar de (herinrich
ting van woonwijken tot zones waar
slechts dertig kilometer per uur mag
worden gereden, en naar een sturend
parkeerbeleid. Het laatste kan beteke
nen dat automobilisten meer voor een
parkeerplaats moeteh gaan betalen,
wat het gebruik van fiets en bus kan sti
muleren.
van onze verslaggever
Ben Jansen
VLISSINGEN - Het havenge
bied tussen Vlissingen en Bors-
sele biedt op termijn drie uit
breidingsmogelijkheden: ten
oosten van de Vlissingse Bui
tenhaven, ten noordwesten van
het Sloegebied en ten oosten er
van (tussen Nieuwdorp en 's-
Heerenhoek). Dat is de conclu
sie van een werkgroep die zich
in het kader van de discussie
'Ruimte voor Mainport Rotter
dam' heeft gebogen over de
vraag in welke mate een oplos
sing voor de ruimtenood van de
Rotterdamse haven in Zeeland
is te vinden.
Binnen de grenzen van het ha-
ven- en industriegebied Vlissin-
gen-Oost is nog ruim 500 ha
beschikbaar voor haven- en in
dustriële activiteiten. Vervol
gens zou naar de mening van de
werkgroep naar het ongeveer
150 ha grote gebied ten oosten
van de Vlissingse Buitenhaven
kunnen worden gekeken. Pas
daarna valt te denken aan uit
breiding van het Sloegebied in
noordwestelijke en oostelijke
richting. De werkgroep acht de
noodzaak voor de ontwikkeling
van deze gebieden nog zo ver
weg dat niet eens is bekeken hoe
groot de oppervlakte ervan is.
Maasvlakte
De discussie over de ruimte
nood van Rotterdam is ingege
ven door de vraag of het wel
noodzakelijk is de Maasvlakte
uit te breiden. Het kabinet heeft
de discussie (officieel Verken
ning Ruimtetekort Mainport
Rotterdam) op gang gebracht
vanuit de gedachte dat de eco
nomische activiteiten in het
Rijnmondgebied voor heel Ne
derland van belang zijn en dat
daarom zou kunnen worden be
keken of een deel van de groei
ende bedrijvigheid elders in het
land is op te vangen.
Met de gezamenlijke ontwikke
ling van de Scaldiahaven in
Vlissingen-Oost door het ge
meentelijk havenbedrijf Rot
terdam en het havenschap Vlis
singen is in feite al een aanzet in
deze richting gegeven.
Naast de 500 ha in Vlissingen-
Oost is in de Zeeuws-Vlaamse
Kanaalzone een kleine 700 ha
grond beschikbaar voor over
slag en industrie (ruim 520 ha in
het gebied Axelse Vlakte/Autri-
chepolder en ruim 125 ha op de
Mosselbanken). Naar de mening
van de Zeeuwen die in de werk
groep hebben meegedacht over
de leniging van de Rotterdamse
ruimteproblemen zijn de thans
voorradige oppervlakten ha
ven- en industrieterrein met vrij
geringe aanpassingen verder
geschikt te maken. Daarbij
wordt onder meer gedacht aan
een betere aansluiting van het
Vlissingen-Oost op de A58, ver
dubbeling van de spoorlijn naar
dit gebied, een tunnel bij
Sluiskil en een spoorlijn tussen
de Axelse Vlakte en Zelzate.
Economie
De werkgroep vindt dat een be
sluit Zeeland te kiezen als loca
tie voor een deel van de nieuwe
activiteiten van Mainport Rot
terdam goed is voor de Zeeuwse
economie De nadelige effecten
op milieu, natuur en landschap
worden gering geacht. De be
vindingen van de werkgroep
komen vandaag (zaterdag) aan
de orde tijdens een landelijke
presentatie van de discussie
over de ruimteproblemen van
Rotterdam.
Scooters gestolen
GOES - Vanaf het schooplein
van het Goese Lyceum aan de
Vogelzangseweg in Goes zijn
vrijdagmorgen twee bromscoo
ters gestolen Leerlingen in het
gebouw waren getuige van de
diefstal. De daders wisten de
sloten echter zo snel te forceren,
dat niets meer kon worden ge
daan. De bromscooters hebben
een nieuwwaarde van 5.200 gul
den.
Jjiltcoij - j.relseslraal
Terneuzen
tel./fax. 0115-612808
Kerstkaarten
Kerstversiering
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
MIDDELBURG-Dewandelaar
moet vrij baan krijgen in Zee
land. PvdA-Statenlid D. Eve-
leens heeft zich via vragen aan
Gedeputeerde Staten opgewor
pen voor de 'vrije' voetganger.
In Zeeland is volgens Eveleens
nog een wereld te winnen. Een
provinciale notitie over de ont
wikkeling en het behoud van
wandelroutes moet allereerst de
weg wijzen naar een zonniger
toekomst voor wandelaars in
Zeeland. Daarmee kan dan re
kening worden gehouden in het
nieuwe streekplan.
Het PvdA-Statenlid is op het
spoor van de wandelaar gezet
door de Vereniging van Vrije
Wandelaars die in oktober Voet-
padendagen Hield. In grote de
len van Nederland komen de
wandelaars er bekaaid af, heeft
de Vereniging ondervonden, en
het wordt er niet beter op. On
verharde voetpaden verdwijnen
door de aanleg van snelwegen
en omdat landbouwers ze om
ploegen.
En waar wandelpaden bestaan,
ontbreken vaak voorzieningen
voor wandelaars, zoals over
stapjes, bruggen, pontjes, infor
matieborden en klaphekjes. Het
recht van overpad is op veel
plaatsen ook slecht geregeld,
waardoor voetgangers nogal
eens tegen een grondeigenaar
aanlopen.
Zeeland behoort tot die delen
van Nederland, waar wande
laars niet gemakkelijk uit de
voeten kunnen. Er zijn weinig
verharde paden, laat staan dat
er sprake is van een mooi net
werk. Eveleens vraagt of het
mogelijk is zo'n netwerk tot
stand te brengen. Want Zeeland
mag dan een weinig bosrijk ge
bied zijn, ook buiten bossen kan
volgens Eveleens goed gewan
deld worden. In het kader van
het project plattelandstoerisme
kan daar zelfs een speerpunt
van gemaakt worden, grens
overschrijdend als het even kan.
van onze verslaggever
Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Koffieshop Pascha aan de
Hoogstraat in Middelburg moet dicht.
Rechtbankpresident mr. H. AWitsiers heeft
dat vrijdag bepaald. Advocaat mr A van
Vliet van koffieshopexploitant M. S. Gür
reageerde teleurgesteld op de voorlopige
uitspraak. De koffieshop moet maandag ge
sloten zijn. Aanvankelijk had de gemeente
Middelburg, die sluiting had geëist, de zaak
dinsdag al willen sluiten maar besloot de
rechtszaak af te wachten.
Wat Middelburg betreft moet de koffieshop
minimaal één jaar dicht. Burgemeester mr.
D. C. B. Burgers verwijt de koffieshopex
ploitant dat hij verdovende middelen ver
koopt aan minderjarigen en dat zijn zaak te
veel overlast veroorzaak in de buurt. Om
wonenden klagen al geruime tijd over la
waai.
Tijdens de rechtszitting, afgelopen donder
dag, leek het erop dat president Witsiers
vraagtekens zette bij de opstelling van het
gemeentebestuur. „We gingen dan ook vro
lijker naar buiten dan we naar binnen gin
gen", aldus raadsman Van Vliet. „Ik had de
indruk dat ook de rechter twijfels had over
de toetsing van de rechtmatigheid." Waar
om Witsiers de koffieshop dan toch in het
ongelijk stelde, was vrijdag onduidelijk. De
motivatie van zijn vonnis wordt pas volgen
de week verwacht. Van Viet: „Ik ben nogal
nieuwsgierig."
De koffieshopexploitant legt zich niet zon
der meer neer bij de sluiting van zijn zaak.
Komende donderdag wordt het bezwaar-
schift dat hij heeft opgesteld, behandeld
door de commissie bezwaar- en beroep
schriften van de gemeente Middelburg. Die
adviseert het college van B en W, dat uitein
delijk een definitieve beslissing neemt. Pas
dan kan de exploitant een nieuwe procedure
beginnen. „Maar misschien", aldus Van
Vliet, „kan ik in het advies van de commissie
al wat aanknopingspunten vinden voor een
procedure."
Ze zag een beetje op tegen een
staaroperatie, die Vlissingse.
Eén oog was al gebeurd en,
om eerlijk te zijn. het was te
gengevallen. Maar het on
derzoekje bij de oogarts, een
maand voor de operatie, kon
gelukkig opprvlakkig blij
ven. Ze ivas perslot van reke
ning al helemaal door de mo
len gegaan.
Dat de oogarts het hele ver
haal opnieuw vertelde, over
het priegelwerk in haar oog,
het iveghalen van de lens, het
terugzetten van een nieuwe,
beviel haar niet zo. Ze luis
terde, probeerde zich er zo
weinig mogelijk bij voor te
stellen en ivas blij dat ze er
niet echt bij zou zijn op de
operatietafel.
Hoeveel vingers heb ik hier?
vroeg de oogarts om haar
gezichtsvermogen nog even
gauw te testen. Met de recen
te uiteenzetting nog vers in
gedachten, hervond ze haar
ontspannen gevoel voor hu
mor. „Tien, mag ik hopen."