Autoverkeer groeit explosief Met Natuurfonds naar Nepal Wandelaar moet vrij baan krijgen Archeologen leggen deel oude ringburcht bloot in Middelburg 'Vlistergent' nabij met tunnel onder Wester schelde Havens in Zeeland hebben ruimte voor overloop Rotterdam Maatregelen nodig om dichtslibben stadsgewest te voorkomen %l seit weliecome zeeuwse almanak Middelburg mag koffieshop tot sluiten dwingen Vingers van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Het stadsgewest Vlis- singen/Middelburg wil een reeks maat regelen nemen om de groei van het au toverkeer terug te dringen. Dat is noodzakelijk, omdat het autoverkeer de laatste tijd al erg sterk is toegeno men. De groei die was gepland voor de perio de 1986-2004, plus 12 procent, heeft het stadsgewest reeds in 1992 bereikt. In het allergunstige geval zet die groei zich tot 2010 iets langzamer door, met 24 procent. Door automobilisten 'azijn'-maatregelen voor te schotelen en fietsers èn busreizigers 'honing aan de mond te smeren', hoopt het stadsge west de groei van het autoverkeer in elk geval iets te beperken. Als het aan Vlis- singen/Middelburg ligt, zal er vooral honing worden gebruikt. Er moet naar de mening van het stadsgewest een her kenbaar en direct fietsnetwerk komen tussen Vlissingen en Middelburg, met aansluitingen op nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen. De fiets verbin ding tussen Vlissingen en Middelburg moet worden verbeterd en de wachttij den voor fietsers bij verkeerslichten worden bekort. Wat betreft het openbaar vervoer gaan de gedachten uit naar snellere busver bindingen, waardoor de bus aantrek kelijker wordt voor automobilisten. ZWN-bussen moeten ook voorrang krijgen bij verkeerslichten. Het stadsgewest stelt verder voor on derzoek te verrichten naar de aanleg- van grote parkeerterreinen aan de rand van de steden, zogenaamde transferia. Automobilisten hoeven dan de stad niet meer in. Zij kunnen bij het par keerterrein op een bus overstappen naar de stad. Bij Renesse is een derge lijk project in uitvoering. Ontsluitingsweg 'Azijn'-maatregelen voor automobilis ten bevat het stadsgewestelijk ver keersplan nauwelijks. Er wordt eerder gedacht aan 'verbetering van de kwali teit het autoverkeer', bijvoorbeeld door de aanleg van een tweede ontslui tingsweg naar de Vlissingse binnen van onze verslaggeefster Nicole Kluijtmans MIDDELBURG - Archeologen hebben vrijdag een fractie van de oorspronkelijk ringburcht van Middelburg blootgelegd. Bijna was het stukje historie met grote archeologische waarde weer onder de grond verdwenen zonder dat er on derzoek naar kon worden ge daan. Net op tijd waren de oudheid kundigen erbij. Zij hadden een sterk vermoeden dat op de lo catie aan het Walplein resten van de ringburgwal konden worden aangetroffen. Eerder werd namelijk een deel van versterking gevonden onder de Balans.Bouwlieden die wer ken aan de uitbreiding van het voormalige Polderhuis lieten vrijdagochtend een stuk van de bouwgrond tijdelijk met rust zodat bodemmonsters en foto's van de grond konden worden genomen. Dankzij de verschillende kleu ren van grondlagen is zelfs voor een leek duidelijk te zien hoe de ringwal van Middelburg destijds is gemaakt. Met op el- kaai- gestapelde plaggen van ongeveer zeven centimeter dik en klei versterkten bewoners in de vroege middeleeuwen de wal. De burgwal moest indrin gers van het plaatsje weg hou den. Binnen de wal is Middel burg ontstaan. De plaats is uiteindelijk zelfs naar de burcht genoemd. Vol gens B. Oele van het Provinci aal Depot voor de Bodemvond sten is op de plattegrond van het huidige Middelburg goed te zien waar deze wal zo ongeveer moet hebben gelopen. In de bouwkuil kijk je aan tegen de buitenkant van de wal. Iets verderop, op de plek van het Walplein, moet vroeger de gracht hebben gelegen. De bin nenkant van de wal moet ter hoogte van de Groenmarkt te vinden zijn. Amateur-archeoloog Charles van Pamelen in de bouwput waar de oude ringwal zichtbaar is geworden. foto Ruben Oreel van onze verslaggever Wout Bareman GENT - De Westerscheldetun- nel brengt de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen dichter bij elkaar. De drie havens kun nen bij de ontwikkeling van een samenwerkingsverband zeker rekenen op steun van de Euro pese Unie. Tot fusies hoeft het niet te komen. Professor dr. Ge orge Allaert van de vakgroep ruimtelijke planning van de Universiteit van Gent hamert op de noodzaak samen een visie, strategie en planning te formu leren èn het management op el kaar af te stemmen. „Dat zal zeker leiden tot een meer efficiënt gebruik van ruimte en middelen", meent hij. Volgens Allaert worden haven gebieden nog teveel beoordeeld vanuit een lokaal perspectief. „De havengebieden aan de hon derd kilometer lange Wester- schelde vormen samen zonder twijfel het belangrijkste mari tieme gebied in Europa, zowel vanuit sociaal-economisch als bedrijfs-economisch stand punt. Dat belang wordt echter niet genoeg erkend. Den Haag en Brussel stelden documenten op, waarin plannen voor de ha vens worden uitgewerkt, zonder dat de hele regio Westerschelde daarin aan bod komt." Niet bewust Volgens Allaert wordt eigenlijk alleen in wetenschappelijke kringen 'ernstig' nagedacht over de positie van de havenge bieden in de Scheldemond. „Zo wel de bevolking als de beleids mensen zijn zich te weinig bewust van het belang van de havens.In Vlaanderen staan de industriezones in voor meer dan 20 procent van de industrie en het transport. Het Nederlandse deel van de Rijn-Schelde Delta- regio zorgt voor 23 procent van de waarde van de Nederlandse I productie. Het is daarom ver keerd de havens enkel te bekij ken als aan- en afvoerpunten van maritieme goederen. Het belang ervan gaat veel verder." Als Vlaanderen en Zeeland sa men een visie zouden ontwikke len, gericht op de ontwikkeling van de zes havens in het Schel- debekken, dan zou een sterk front kunnen worden gevormd, meent Allaert. „Er is al voldoende gepraat over samenwerking. Nu is het tijd om te handelen. Het havengebied Vlissingen-Terneuzen-Gent (Vlistergent) vormt in deze Eu- regio de industriële ruggegraat. De overheden moeten de infra structuur zo volledig mogelijk uitbouwen. De uitbouw van de Westerschelde Oeververbin ding voor weg en spoor, de ver vollediging van de industriële spoorlijnen op de linker- en rechterkanaaloever en het op heffen van spoor- en wegbarriè- res tussen Gent en Vlissingen hebben daarbij voorrang." En dat moet allemaal worden bege leid door een onafhankelijk ma- nagementeam dat een federa tief grensoverschrij dend orgaan gaat vertegenwoordigen, waar in de havenbedrijven en -bestu ren een sturende rol spelen. Daarin moeten de gemeenten in het havengebied Vlistergent, de Kamers van Koophandel, de ha venschappen en de provinciebe sturen vertegenwoordigd zijn. Vlissingen Professor Allaert verwacht dat de haven van Vlissingen de mooiste vruchten zal plukken van de tunnel. Volgens hem stijgt de goederentrafiek waar schijnlijk van ruim 10 miljoen ton naar 20 miljoen ton in 2010. Terneuzen en Gent zullen er in iets mindere mate van profite ren. „De oeververbinding zal er voor zorgen dat de as Vlissin- gen-Temeuzen aan belang wint. Die verbinding zal de uitbrei ding aan weerszijden van de Westerschelde mogelijk maken. Dat is niet enkel goed nieuws voor de maritieme bedrijven, maar ook voor de werkgelegen heid, die met 14.000 eenheden zal toenemen." Volgens Allaert zal de nieuwe infrastructuur, die ook op Vlaams grondgebied - bij Gent - moet worden aangepast, de so ciale en culturele contacten opkrikken. Hij trekt daarbij cir kels rond Vlissingen-Middel- burg en Gent en komt tot de con clusie dat in dat gebied ruim een half miljoen mensen wonen en werken, die straks heel gemak kelijk bij elkaar 'over de vloer' kunnen komen. Om dat verkeer ingoede banen te leiden, moeten er nu wel snel stekken worden gestoken. En Allaert voorspelt ook: „Als we de maritiem-indu- striële invulling grondig en ver standig aanpakken, dan worden we na Antwerpen straks de nummer twee in de Rijn-Schel- de-Delta." van onze verslaggever Rolf Bosboom ARNEMUIDEN - „Ik schrok me helemaal rot", zegt de elf jarige Annemarie de Nooijer uit Arnemuiden. Dinsdag avond ging de deurbel en stond RTL4-coryfee Henny 'Surpri se, surprise' Huisman, verge zeld van een cameraploeg, ineens voor haar neus. „Anne marie", zei hij, „jij gaat samen met je moeder én Martijn Krabbé voor het Wereld Na tuur Fonds naar Nepal." De verbazing is nog steeds van haar gezicht te lezen. „Ik dacht: dat is niet waar!" De knuffeltijger die Henny Huisman als cadeau had mee genomen en die Annemarie bij het ontwaken de volgende ochtend in haar bed vond, maakte duidelijk dat het alle maal geen droom was geweest. Pas toen vielen ook veel din gen ineens op hun plaats: dat haar moeder de laatste dagen zo geheimzinnig deed, dat ie mand haar kwam interviewen en allemaal rare vragen stelde en dat ze opeens de telefoon niet meer mocht opnemen. „Terwijl ik juist altijd mag op- Het begon allemaal met het tv- programma Telekids, waarin een oproep werd gedaan om een T-shirt te ontwerpen met een afbeelding van een be dreigde diersoort erop. Anne marie tekende een fraaie tij ger, deels verscholen achter het struikgewas, met de nood kreet Redde tijger. „Ik heb ex pres een tijger gemaakt, want al mijn lievelingsdieren zijn ka tachtigen." Wat erna gebeurde was één groot complot. Annemarie Met het ontwerpen van een T-shirt won Annemarie de Nooijer een reis naar Nepal: 'Katachtigen zijn mijn lievelingsdieren. foto Lex de Meester kreeg bericht dat ze niet had gewonnen. Wel werd haar ge vraagd of ze abonnee wilde worden van TamTam, een uit gave van de Wereld Natuur Fonds Rangers. Later kwam een 'redacfrice' van het blad haar zogenaamd interviewen In werkelijkheid was het een produktiemedewerkster van RTL4 die Annemarie wilde screenen. De leerlinge van 't Vierschip doorstond de 'test' glansrijk en de komst van Henny Huisman kon in het ge niep worden voorbereid. Twee vriendinnen mochten van de 'overval' getuige zijn. Moeder Ria lokte hen met een pannenkoeken maaltijd naar huize De Nooijer Annemarie: „Toen de bel ging dachten we: dat is Sinterklaas." De baard en de mijter ontbraken, maar de surprise was er niet minder om. En Henny Huisman bleek net zo aardig als op tv te zijn. Ria: „Hij heeft nog zes pan nenkoeken gegeten. Daar bleek hij gek op te zijn." Annemarie en haar moeder vertrekken vrijdag 13 decem ber al naar Nepalvoor een reis van vijf dagen. Ze gaan er sa men met presentator Martijn Krabbé, reizend met olifanten door onherbergzame streken, namens het Wereld Natuur Fonds apparatuur brengen naar een plaatselijke organi satie die tijgerstropers op spoort. Een cameraploeg filmt de reis. De opnamen worden zaterdag 4 januari uitgezon den in een gezamenlijke afle vering van de Surprise Show. en de Postcode Loterij Show. Boeken „Ik had wel eens van Nepal ge hoord, maar ik wist niet waar het lag", zegt Annemarie. Door boeken te lezen probeert ze vóór vrijdag nog wat meer te weten te komen over het land. Ook moet ze snel allerlei prik ken halen om zich te bescher men tegen allerlei enge ziek ten. Haar moeder: „Verder hoeven we niets voor te berei den. Alles wordt geregeld." Het winnende T-shirt gaat na tuurlijk ook in de koffer. „Maar niet om te dragen, want daarvoor is-ie veel te groot", zegt Annemarie „Ik ga er 's nachts lekker in slapen." stad en van de nieuwe provinciale weg S14 tussen Vlissingen en Koudekerke. Die plannen staan al jaren op een ver langlijstje van Vlissingen. Wat betreft het autoverkeer gaan de ge dachten verder uit naar de (herinrich ting van woonwijken tot zones waar slechts dertig kilometer per uur mag worden gereden, en naar een sturend parkeerbeleid. Het laatste kan beteke nen dat automobilisten meer voor een parkeerplaats moeteh gaan betalen, wat het gebruik van fiets en bus kan sti muleren. van onze verslaggever Ben Jansen VLISSINGEN - Het havenge bied tussen Vlissingen en Bors- sele biedt op termijn drie uit breidingsmogelijkheden: ten oosten van de Vlissingse Bui tenhaven, ten noordwesten van het Sloegebied en ten oosten er van (tussen Nieuwdorp en 's- Heerenhoek). Dat is de conclu sie van een werkgroep die zich in het kader van de discussie 'Ruimte voor Mainport Rotter dam' heeft gebogen over de vraag in welke mate een oplos sing voor de ruimtenood van de Rotterdamse haven in Zeeland is te vinden. Binnen de grenzen van het ha- ven- en industriegebied Vlissin- gen-Oost is nog ruim 500 ha beschikbaar voor haven- en in dustriële activiteiten. Vervol gens zou naar de mening van de werkgroep naar het ongeveer 150 ha grote gebied ten oosten van de Vlissingse Buitenhaven kunnen worden gekeken. Pas daarna valt te denken aan uit breiding van het Sloegebied in noordwestelijke en oostelijke richting. De werkgroep acht de noodzaak voor de ontwikkeling van deze gebieden nog zo ver weg dat niet eens is bekeken hoe groot de oppervlakte ervan is. Maasvlakte De discussie over de ruimte nood van Rotterdam is ingege ven door de vraag of het wel noodzakelijk is de Maasvlakte uit te breiden. Het kabinet heeft de discussie (officieel Verken ning Ruimtetekort Mainport Rotterdam) op gang gebracht vanuit de gedachte dat de eco nomische activiteiten in het Rijnmondgebied voor heel Ne derland van belang zijn en dat daarom zou kunnen worden be keken of een deel van de groei ende bedrijvigheid elders in het land is op te vangen. Met de gezamenlijke ontwikke ling van de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost door het ge meentelijk havenbedrijf Rot terdam en het havenschap Vlis singen is in feite al een aanzet in deze richting gegeven. Naast de 500 ha in Vlissingen- Oost is in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone een kleine 700 ha grond beschikbaar voor over slag en industrie (ruim 520 ha in het gebied Axelse Vlakte/Autri- chepolder en ruim 125 ha op de Mosselbanken). Naar de mening van de Zeeuwen die in de werk groep hebben meegedacht over de leniging van de Rotterdamse ruimteproblemen zijn de thans voorradige oppervlakten ha ven- en industrieterrein met vrij geringe aanpassingen verder geschikt te maken. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een betere aansluiting van het Vlissingen-Oost op de A58, ver dubbeling van de spoorlijn naar dit gebied, een tunnel bij Sluiskil en een spoorlijn tussen de Axelse Vlakte en Zelzate. Economie De werkgroep vindt dat een be sluit Zeeland te kiezen als loca tie voor een deel van de nieuwe activiteiten van Mainport Rot terdam goed is voor de Zeeuwse economie De nadelige effecten op milieu, natuur en landschap worden gering geacht. De be vindingen van de werkgroep komen vandaag (zaterdag) aan de orde tijdens een landelijke presentatie van de discussie over de ruimteproblemen van Rotterdam. Scooters gestolen GOES - Vanaf het schooplein van het Goese Lyceum aan de Vogelzangseweg in Goes zijn vrijdagmorgen twee bromscoo ters gestolen Leerlingen in het gebouw waren getuige van de diefstal. De daders wisten de sloten echter zo snel te forceren, dat niets meer kon worden ge daan. De bromscooters hebben een nieuwwaarde van 5.200 gul den. Jjiltcoij - j.relseslraal Terneuzen tel./fax. 0115-612808 Kerstkaarten Kerstversiering van onze verslaggever Harmen van der Werf MIDDELBURG-Dewandelaar moet vrij baan krijgen in Zee land. PvdA-Statenlid D. Eve- leens heeft zich via vragen aan Gedeputeerde Staten opgewor pen voor de 'vrije' voetganger. In Zeeland is volgens Eveleens nog een wereld te winnen. Een provinciale notitie over de ont wikkeling en het behoud van wandelroutes moet allereerst de weg wijzen naar een zonniger toekomst voor wandelaars in Zeeland. Daarmee kan dan re kening worden gehouden in het nieuwe streekplan. Het PvdA-Statenlid is op het spoor van de wandelaar gezet door de Vereniging van Vrije Wandelaars die in oktober Voet- padendagen Hield. In grote de len van Nederland komen de wandelaars er bekaaid af, heeft de Vereniging ondervonden, en het wordt er niet beter op. On verharde voetpaden verdwijnen door de aanleg van snelwegen en omdat landbouwers ze om ploegen. En waar wandelpaden bestaan, ontbreken vaak voorzieningen voor wandelaars, zoals over stapjes, bruggen, pontjes, infor matieborden en klaphekjes. Het recht van overpad is op veel plaatsen ook slecht geregeld, waardoor voetgangers nogal eens tegen een grondeigenaar aanlopen. Zeeland behoort tot die delen van Nederland, waar wande laars niet gemakkelijk uit de voeten kunnen. Er zijn weinig verharde paden, laat staan dat er sprake is van een mooi net werk. Eveleens vraagt of het mogelijk is zo'n netwerk tot stand te brengen. Want Zeeland mag dan een weinig bosrijk ge bied zijn, ook buiten bossen kan volgens Eveleens goed gewan deld worden. In het kader van het project plattelandstoerisme kan daar zelfs een speerpunt van gemaakt worden, grens overschrijdend als het even kan. van onze verslaggever Ab van der Sluis MIDDELBURG - Koffieshop Pascha aan de Hoogstraat in Middelburg moet dicht. Rechtbankpresident mr. H. AWitsiers heeft dat vrijdag bepaald. Advocaat mr A van Vliet van koffieshopexploitant M. S. Gür reageerde teleurgesteld op de voorlopige uitspraak. De koffieshop moet maandag ge sloten zijn. Aanvankelijk had de gemeente Middelburg, die sluiting had geëist, de zaak dinsdag al willen sluiten maar besloot de rechtszaak af te wachten. Wat Middelburg betreft moet de koffieshop minimaal één jaar dicht. Burgemeester mr. D. C. B. Burgers verwijt de koffieshopex ploitant dat hij verdovende middelen ver koopt aan minderjarigen en dat zijn zaak te veel overlast veroorzaak in de buurt. Om wonenden klagen al geruime tijd over la waai. Tijdens de rechtszitting, afgelopen donder dag, leek het erop dat president Witsiers vraagtekens zette bij de opstelling van het gemeentebestuur. „We gingen dan ook vro lijker naar buiten dan we naar binnen gin gen", aldus raadsman Van Vliet. „Ik had de indruk dat ook de rechter twijfels had over de toetsing van de rechtmatigheid." Waar om Witsiers de koffieshop dan toch in het ongelijk stelde, was vrijdag onduidelijk. De motivatie van zijn vonnis wordt pas volgen de week verwacht. Van Viet: „Ik ben nogal nieuwsgierig." De koffieshopexploitant legt zich niet zon der meer neer bij de sluiting van zijn zaak. Komende donderdag wordt het bezwaar- schift dat hij heeft opgesteld, behandeld door de commissie bezwaar- en beroep schriften van de gemeente Middelburg. Die adviseert het college van B en W, dat uitein delijk een definitieve beslissing neemt. Pas dan kan de exploitant een nieuwe procedure beginnen. „Maar misschien", aldus Van Vliet, „kan ik in het advies van de commissie al wat aanknopingspunten vinden voor een procedure." Ze zag een beetje op tegen een staaroperatie, die Vlissingse. Eén oog was al gebeurd en, om eerlijk te zijn. het was te gengevallen. Maar het on derzoekje bij de oogarts, een maand voor de operatie, kon gelukkig opprvlakkig blij ven. Ze ivas perslot van reke ning al helemaal door de mo len gegaan. Dat de oogarts het hele ver haal opnieuw vertelde, over het priegelwerk in haar oog, het iveghalen van de lens, het terugzetten van een nieuwe, beviel haar niet zo. Ze luis terde, probeerde zich er zo weinig mogelijk bij voor te stellen en ivas blij dat ze er niet echt bij zou zijn op de operatietafel. Hoeveel vingers heb ik hier? vroeg de oogarts om haar gezichtsvermogen nog even gauw te testen. Met de recen te uiteenzetting nog vers in gedachten, hervond ze haar ontspannen gevoel voor hu mor. „Tien, mag ik hopen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 45