Sportief en superbeschaafd
Afscheid van
de diepe roffel
Volvo 850 wordt
S70 en V70
PZC
Jaguar XK8:
the cat is back
Vloeiend gelijnde Mercedes
auto motorfiets
37
kort
Nieuwe start Lada Samara
Renault Express
Ford toch op AutoRAI
Import Pontiac Trans Sport
Kort en lang
zaterdag 7 december 1996
Onlangs begon de verkoop van
Jaguar's nieuwe sportmodel
XK8. Voor dit jaar zijn de 55 stuks
die de importeur beschikbaar heeft
al verkocht. Volgend jaar zou ruim
het dubbele verkoopaantal moeten
opleveren, waarmee Jaguar
marktleider kan worden in het
piepkleine segmentje van luxe
sportwagens. Het motto voor de
XK8 luidt internationaal: the cat is
hack, ofwel Jaguar heeft weer een
echte sportwagen. Maar wel een
uiterst beschaafde.
De in 1975 verschenen voor
ganger XJS was vooral dat
laatste, heel beschaafd, maar niet
erg opwindend voor zijn klasse,
geen letterlijk sportieve auto. Ja
guar neemt aan dat van dit merk
wel zoiets verwacht wordt, want
de schatting is dat in het eerste
volle jaar wereldwijd 12.000 stuks
van de XK8 verkocht gaan wor
den, terwijl de XJS nooit verder
kwam dan 10.700 stuks inzijnbes-
te jaar.
Feitelijk is de XK8 het eerste mo
del van Jaguar dat van begin tot
eind werd ontwikkeld onder de
Ford-paraplu. Met alle bijbeho
rende faciliteiten van dat grote
concern: aandacht voor efficiënte
en hoogwaardige productie, plus
de financiële mogelijkheden om
elk gesteld doel ook te realiseren.
Zodat we horen dat Jaguar meent
nieuwe maatstaven in deze hoge
klasse te stellen, waaraan met
Britse bescheidenheid nog wel
wordt toegevoegd dat 'ze het van
anderen gehoord hebben'.
Natuurlijk moet een merk als Ja
guar denken aan zijn traditie, die
het meest tot uiting komt in de
zeer onderscheidende vorm van de
XK8. Bepaald niet toevallig doet
die nogal denken aan Jaguar's E-
Type, de wèl sportieve voorganger
van de XJS. Uiteraard is het inte
rieur een weelde van leer en hout,
al is leren bekleding officieel in
Nederland niet standaard. „Dat is
bij de sportversies van de XJ sedan
ook zo", zegt import-directeur
Geert Tax, „maar haast iedere ko
per bestelt leer bij". Op een basis
prijs voor de XK8 van omstreeks
twee ton kost je dat ook de kop niet
meer, tenslotte.
Het belangrijkste deel van de
nieuwe XK is echter zijn volledig
nieuwe aandrijving, de vierliter
AJ V8 motor en vij fversnellings
automaat. Nog een jaar levert Ja
guar zijn V12 als topmotorisering
in de XJ sedan, maar het staat vast
dat de lichter, moderner, schoner
en zuiniger V8 ervoor in de plaats
komt. Tevens gaat hij dienst doen
in de kleine Jaguar die in 1999 uit
komt, waarmee het merk aanzien
lijk meer auto's kan gaan verko-
Jaguar XK8: wonder van rust en optimale souplesse.
pen. Zo goed als officieel geeft men
toe dat van de V8 een V6 wordt af
geleid voor die kleine Jag met co
denaam X200.
Dat belooft wat, want de AJ V8
blijkt een wonder van rust en opti
male souplesse. Doordat hij vrij
wel volmaakt gelijkmatig trekt en
zich alleen volgas draaiend laat
horen valt helemaal niet op dat de
XK8 met deze 214 kW/293 pk ster
ke motor een heel snelle auto is.
Daaraan draagt verder bij dat de
automatische transmissie, zo
moet volmondig toegegeven wor
den, onder alle omstandigheden
soepeler schakelt dan enige ande
re automaat die we ooit meemaak
ten.
Hetzelfde hoge verfijningsniveau
zit in de hele XK8, waarschijnlijk
is nooit eerder een nieuwe Jaguar
uitgekomen die zo in één klap he
lemaal af is. Bij de convertible
versie zat een kraakje rechts in het
dashboard, dat was ook het enige
niet perfecte. De open XK8 is ver
der nauwelijks merkbaar minder
stevig dan de coupé-uitvoering.
De elektrisch bedienbare kap - op
wens neer te klappen door de sleu
tel in het portierslot door te draai
en en even vast te houden! - geeft
een indrukwekkende geluidsiso
latie. Met de kap open treedt ner
gens storend windgefluit op, of
windwerveling in het interieur. In
de coupé is windgeruis helemaal
een geluid ver weg op de achter
grond. Voor een Jaguar veert de
XK wat stevig, maar een verkapt
race-ijzer is het absoluut niet.
Zelfs de als extra leverbare sport-
vering met elektronisch geregelde
schokdempmg doet niet ernstig af
aan het rijcomfort.
Het is meteen te merken dat de
XK8 met zo licht stuurt als andere
Jags, daarentegen wel superge
voelig en precies. Het is zeker geen
lichtgewicht, doch al snel komt
het vertrouwen op om hem eens
fors een hoek om te durven zetten.
Zeer gehoorzaam en katachtig
soepel reageert de auto daarop,
dus inderdaad: the cat is back.
Zelfbewust kon Jaguar kiezen
welke moderne trends men waar
devol achtte, en welke niets aan de
algehele kwaliteit zouden toevoe
gen. Het interieur kan in twee ver
sies geleverd worden, een jeugdig-
sportieve met zwart gelakt hout en
een traditionele met notehout.
Maar men doet niet mee met ande
re modieuze zaken.
Geen links en rechts gescheiden
klimaatregeling, geen zij-airbags
('als de klant het wil zullen we ze
wel maken'), geen automaat met
zich bij de rijstijl aanpassend
schakelprogramma of Porsche
Tiptronic-achtige mogelijkheid
tot met de hand schakelen. Node
loos ingewikkeld allemaal, vindt
Jaguar na het geprobeerd te heb
ben. De XK8 moest sportief, maar
vooral nog steeds rustgevend en
voorspelbaar zijn. En heel apart
natuurlijk, een auto die bijzonde
re smaak weerspiegelt.
Slechts weinigen kunnen zich dat
op zo'n niveau veroorloven. Maar
als de komende kleine Jag in zijn
klasse (te denken valt aan prijzen
onder een ton) van hetzelfde ni
veau is zal the cat werkelijk terug
zijn. Terug bij de tijden dat elke
zakenman die veel op de weg zat
wist: als je je in stijl en tempo wilt
verplaatsen moet je de compacte
Jaguar Mark II hebben.
Peter Fokker
Iedereen heeft het zien aankomen,
maar toch kwam de mededeling
tijdens de introductie van de verbeterde
145 en 146, dat de boxermotor van Alfa
Romeo dood is, hard aan. Weg is dus het
typische Alfa-geluid, die diepe roffel die
deze sportieve auto's zo kenmerkte. Na
24 jaar en meer dan twee miljoen
exemplaren is het over en uit. Leve de
twin spark-motoren.
Alfa Romeo
introduceert
twin-sparkmotor
Het verdwijnen van de platte
boxermotoren waar de cilin
ders liggend tegenover elkaar
'boxen' is het gevolg van de over
name door Fiat en de komst van
een splinternieuwe motorenfa-
briek in Pratola Serra. Daar wor
den nu alle motoren gebouwd voor
Fiat en haar dochters Lancia en
Alfa Romeo. Motoren die aan
strenge milieu-eisen voldoen en
voorzien zijn van vierkleppen-
techniek.
Om het sportieve imago van de Al
fa's niet al te veel geweld aan te
doen hebben de vier cilinders voor
dit merk twee bougies (twin spark)
per cilinder. Dat dit een gunstig ef
fect heeft op de prestaties blijkt
wel uit het gegeven dat de nieuwe
1.4 liter twin spark zestienklepper
in de vernieuwde 145 en 146 goed
isvoor76kW/103pk. Het is vooral
deze soepele motor, die weliswaar
sportief klinkt maar toch de échte
Alfa-sound moet ontberen, die het
rijden tot een genoegen maakt.
Comfort
Door het hogere comfort en de nog
betere stoelen beviel het rijden in
de vernieuwde 146 net iets beter
dan in de 145. Wie de 1.4 motor te
klein vindt kan kiezen voor de
nieuwe 1.6 (88 kW/120 pk) of de
1.8 (103 kW/140 pk) met dezelfde
techniek. Een 2.0 liter turbodie
selmotor (66 kW/90 pk) behoort
ook tot de mogelijkheden. Vanwe
ge de hogere prestaties zijn tevens
het remsysteem, de besturing en
het onderstel verbeterd. Het inte
rieur is eveneens onder de loep ge
nomen.
Niet onvermeld mag blijven dat
bij de nieuwe modellen nu ook een
airbag voor de passagier tot de
mogelijkheden behoort. De verbe
terde 145 en 146, die uiterlijk het
zelfde zijn gebleven, zijn begin
volgend jaar leverbaar. Gerekend
moet worden op een prijsverho
ging van ongeveer vier procent.
Ander nieuws van dit legendari
sche merk is dat de GTV een gloed
nieuwe 3.0 liter zescilinder (V6)
heeft gekregen. Deze geweldige
24-klepsmotor (162 kW/220 pk)
laat de GTV in 6,7 seconden naar
de 100 kilometer per uur sprinten
om vervolgens onverdroten door
te gaan naar de top van 240 kilo
meter per uur.
Henk Lambregtse
Met de introductie van de verbeterde Alfa Romeo 145 en 146 kwam een
eind aan de toepassing van de boxermotor, die dat karakteristieke, diep
roffelende Alfa-geluid voortbracht.
Het Europese debuut van de CLK, de nieuwe Coupé van Mercedes, is in februari tijdens de AutoRAI.
Begin januari laat Mercedes
Benz in de VS zijn nieuwe
middenklasse-coupé CLK de
buteren, het Europees debuut
zal op de AutoRAI in februaii
plaatsvinden.
De verkoop begint hier in juni.
Men wil de opvallend vloeiend
gelijnde vierzits CLK losmaken
van de middelgrote E-klasse se
dans waarop hij gebaseerd is. De
voorganger stond nog als cou
péversie van de vorige middel
grote sedan te boek.
De CLK ligt in lengte (4,56 me
ter) veel dichter bij de C- dan bij
de E- sedan, hij heeft zelfs een
gelijke wielbasis als de compac
te C Het is de bedoeling een af
zonderlijk gamma sport model
len te vormen, met de SL en
SLK. deze CLK en de onlangs in
CL omgedoopte S-coupé. Er is
meer nieuws, zoals een nieuwe
3,2 liter zescilinder motor die la
ter ook in Mercedes sedans
komt. Ook nieuw is dat de CLK
een omklapbare achterbank
heeft om de bagageruimte uit te
breiden, niet eerder in Mercedes
sedan- of coupémodellen toege
past.
Als absolute primeur krijgt de
CLK een remsysteem met het
door Lucas ontwikkelde Brake
Assist Het is een stukje elektro
nica dat de snelheid meet waar
mee de rem wordt ingetrapt
Gebeurt dat snel, voor een nood
stop, dan verhoogt Brake Assist
de remkracht vanzelf tot maxi
male waarde, ook als de be
stuurder zelf niet hard genoeg
op het pedaal trapt om die waar
de te kunnen halen. Verder zal de
CLK keus bieden uit bekende
viercilinder motoren (2.0 en 2.3
Kompressor) en twee uitrus
tingsstijlen Sport of Elegance.
Peter Fokker
De sinds kort door de fabriek overgenomen Lada-importeur heeft on
langs de eerste zending auto's uit de begin oktober geopende
fabriek in Finland onder de dealers verdeeld. Dit markeert een soort
herstart voor het merk. dat in ons land al zo lang met smart wacht op de
totaal nieuwe modelserie die op een reeks autoshows reeds een jaar of
twee getoond wordt.
Aangezien de productie in Rusland blijkbaar niet goed op gang te bren
gen is week men uit naar Finland om auto's van goede kwaliteit voor
West-Europa te bouwen. Daar zetelt Valmet. dat voor Saab cabrio-mo-
dellen maakt en voor Opel Calibra coupés. Er is nu een fabriek ingericht
om de Lada Samara Baltic te maken, genoemd naar de nabije Baltische
Zee. Tot en met 1998 worden 60.000 Lada's gemaakt, en zonodig meer.
De vijfdeurs Samara Baltic kreeg een heel nieuw interieur aangemeten,
inclusief een airbag aan bestuurderszijde en versterkingsbalken in de
portieren Hij heeft de 1,5 liter injectiemotor die eerder al in de Samara
werd geboden. De prijs is gesteld op ƒ23.995.
Lange tijd was Renault in de sector van de kleinste bestelwagens
toonaangevend met de Express, afgeleid van de voormalige 5. De
concurrentie is echter sterk toegenomen, met eerst de Opel Combo en
Ford Courier, en nu de VW Caddy erbij. Daarom waardeert Renault de
Express op, en poogt men hiermee daarnaast in de personenautomarkt
een graantje mee te pikken, net als de concurrentie.
Bedrijfswagen-versies van de Express krijgen zonder prijsverhoging
een vijfversnellingsbak en rubber mat in de laadruimte De Break en
Combi personenversie gaan circa 3000 gulden in prijs omlaag. De duur
ste uitvoering Break die nu ƒ28.995 kost krijgt er bovendien stuurbe
krachtiging, elektrisch bediende ramen en een gedeelde achterbank bij.
Tegen de aanvankelijke bedoeling in zal Ford tijdens de AutoRAI in
februari niet een eigen show houden in het Amsterdam ArenA stadi
on. Het is gebleken dat de ArenA niet de ruimte en faciliteiten kan bie
den die Ford voor ogen had om zijn nieuwste gamma breder dan op de
RAI te kunnen etaleren. Er bleef Ford niet anders over dan alsnog naai
de RAI te komen, met onder meer zijn belangrijke primeur Ka. Inmid
dels is bekend wat die Ka gaat kosten: ƒ20.990
Tot duidelijk ongenoegen van Opel Nederland biedt het altijd al re
belse autobedrijf Zoet n Voorburg sinds kort de ruimtewagen Ponti
ac Trans Sport. En dit ondanks de dit jaar zeer verscherpte Europese re
gels, die dit soort 'grijze import' buiten de officiële importeur om haast
onmogelijk moeten maken Pas in februari krijgen Opel-dealers de ver
wante Sintra en officiële GM-US dealers de Chevrolet Trans Sport.
Extra pijnlijk is dat Zoet de Pontiac met 3.4 V6 motor prijst vanaf
74.950, terwijl een Opel Sintra 3.0 V6 naar schatting 90.000 gulden
gaat kosten. De officiële importeur benadrukt dat men met deze 'grijze'
Pontiac voor onderhoud wel terecht kan bij GM-US dealers, maar voor
garantieclaims uitsluitend op Zoet is aangewezen. Bovendien waar
schuwt men dat de Pontiac een puur Amerikaans model is, zonder aan
passing aan Europese gebruiksomstandigheden.
Voor de duidelijkheid: General Motors lanceerde in de VS onlangs
nieuwe ruimtewagens, als opvolger van de oude en ook hier gelever
de Pontiac Trans Sport. Voor Europa zal een flink aangepaste versie als
Opel Sintra uit de Amerikaanse fabriek rollen. Tevens gaat GM een min
der ingrijpend omgebouwde Chevrolet Trans Sport voor export naar
Europa maken. Verwarrend, want in de VS zelf blij ft de typenaam Trans
Sport bij Pontiac.
De Sintra krijgt motoren van Opel, terwijl Amerikaanse varianten een
eigen V6 hebben, dezelfde als Zoet's Pontiac. Nog een onderscheid is dat
de Opel een korte uitvoering is, terwijl de 'officiële' Chevrolet in Europa
van het lange modelzal zijn Zoet biedt nu korte Pontiacs, maar zegt heel
snel ook de lange vei-sie te zullen hebben Blijft alleen als verschil dat de
Amerikaanse Pontiac standaard maar één schuifdeur opzij heeft, en de
Sintra één aan beide kanten.
In uitrusting loopt de 'grijze' Pontiac gelijk op met het (viercilinder)
Opel Sintra basismodel, dat circa 10.000 gulden minder zal kosten. Het
rijgedragzal wel verschillen, met een duidelijk meer op comfort gerichte
afstelling van vering en besturing voor de Pontiac, ten koste van de weg-
ligging.
Peter Fokker
De nieuwe Volvo S70.
Op de autoshow van Parijs in
oktober wist men bij Volvo zo
genaamd nog van niets toen de
gloednieuwe C70 coupé werd ont
huld: de 850 sedan en stationcar
krijgen een bijpassend vernieuwd
uiterlijk. Ze gaan S70 (sedan) en
V70 (stationcar) heten, wat weer
aansluit bij de begin dit jaar ver
schenen S40/V40.
Om het gamma compleet te maken
worden de 960-modellen omge
doopt in S90/V90. De resterende
940-modellen vallen buiten de
boot, die zullen mogelijk niet zo
lang meer op het programma blij
ven Behalve een nieuwe neus en
achterplecht krijgt de S/V70-serie
een heel nieuw interieur, dat niet
temin de vertrouwde Volvo-stijl
blijft ademen. De vernieuwde Vol
vo's debuteerden op de autoshow
in het Italiaanse Bologna, die op 3
december werd geopend. De goed
koopste versies zijn zes- tot zeven
honderd gulden duurder dan de
850. Ze debuteren in Nederland
officieel op de AutoRAI in februa-
Peter Fokker