Sportief en superbeschaafd Afscheid van de diepe roffel Volvo 850 wordt S70 en V70 PZC Jaguar XK8: the cat is back Vloeiend gelijnde Mercedes auto motorfiets 37 kort Nieuwe start Lada Samara Renault Express Ford toch op AutoRAI Import Pontiac Trans Sport Kort en lang zaterdag 7 december 1996 Onlangs begon de verkoop van Jaguar's nieuwe sportmodel XK8. Voor dit jaar zijn de 55 stuks die de importeur beschikbaar heeft al verkocht. Volgend jaar zou ruim het dubbele verkoopaantal moeten opleveren, waarmee Jaguar marktleider kan worden in het piepkleine segmentje van luxe sportwagens. Het motto voor de XK8 luidt internationaal: the cat is hack, ofwel Jaguar heeft weer een echte sportwagen. Maar wel een uiterst beschaafde. De in 1975 verschenen voor ganger XJS was vooral dat laatste, heel beschaafd, maar niet erg opwindend voor zijn klasse, geen letterlijk sportieve auto. Ja guar neemt aan dat van dit merk wel zoiets verwacht wordt, want de schatting is dat in het eerste volle jaar wereldwijd 12.000 stuks van de XK8 verkocht gaan wor den, terwijl de XJS nooit verder kwam dan 10.700 stuks inzijnbes- te jaar. Feitelijk is de XK8 het eerste mo del van Jaguar dat van begin tot eind werd ontwikkeld onder de Ford-paraplu. Met alle bijbeho rende faciliteiten van dat grote concern: aandacht voor efficiënte en hoogwaardige productie, plus de financiële mogelijkheden om elk gesteld doel ook te realiseren. Zodat we horen dat Jaguar meent nieuwe maatstaven in deze hoge klasse te stellen, waaraan met Britse bescheidenheid nog wel wordt toegevoegd dat 'ze het van anderen gehoord hebben'. Natuurlijk moet een merk als Ja guar denken aan zijn traditie, die het meest tot uiting komt in de zeer onderscheidende vorm van de XK8. Bepaald niet toevallig doet die nogal denken aan Jaguar's E- Type, de wèl sportieve voorganger van de XJS. Uiteraard is het inte rieur een weelde van leer en hout, al is leren bekleding officieel in Nederland niet standaard. „Dat is bij de sportversies van de XJ sedan ook zo", zegt import-directeur Geert Tax, „maar haast iedere ko per bestelt leer bij". Op een basis prijs voor de XK8 van omstreeks twee ton kost je dat ook de kop niet meer, tenslotte. Het belangrijkste deel van de nieuwe XK is echter zijn volledig nieuwe aandrijving, de vierliter AJ V8 motor en vij fversnellings automaat. Nog een jaar levert Ja guar zijn V12 als topmotorisering in de XJ sedan, maar het staat vast dat de lichter, moderner, schoner en zuiniger V8 ervoor in de plaats komt. Tevens gaat hij dienst doen in de kleine Jaguar die in 1999 uit komt, waarmee het merk aanzien lijk meer auto's kan gaan verko- Jaguar XK8: wonder van rust en optimale souplesse. pen. Zo goed als officieel geeft men toe dat van de V8 een V6 wordt af geleid voor die kleine Jag met co denaam X200. Dat belooft wat, want de AJ V8 blijkt een wonder van rust en opti male souplesse. Doordat hij vrij wel volmaakt gelijkmatig trekt en zich alleen volgas draaiend laat horen valt helemaal niet op dat de XK8 met deze 214 kW/293 pk ster ke motor een heel snelle auto is. Daaraan draagt verder bij dat de automatische transmissie, zo moet volmondig toegegeven wor den, onder alle omstandigheden soepeler schakelt dan enige ande re automaat die we ooit meemaak ten. Hetzelfde hoge verfijningsniveau zit in de hele XK8, waarschijnlijk is nooit eerder een nieuwe Jaguar uitgekomen die zo in één klap he lemaal af is. Bij de convertible versie zat een kraakje rechts in het dashboard, dat was ook het enige niet perfecte. De open XK8 is ver der nauwelijks merkbaar minder stevig dan de coupé-uitvoering. De elektrisch bedienbare kap - op wens neer te klappen door de sleu tel in het portierslot door te draai en en even vast te houden! - geeft een indrukwekkende geluidsiso latie. Met de kap open treedt ner gens storend windgefluit op, of windwerveling in het interieur. In de coupé is windgeruis helemaal een geluid ver weg op de achter grond. Voor een Jaguar veert de XK wat stevig, maar een verkapt race-ijzer is het absoluut niet. Zelfs de als extra leverbare sport- vering met elektronisch geregelde schokdempmg doet niet ernstig af aan het rijcomfort. Het is meteen te merken dat de XK8 met zo licht stuurt als andere Jags, daarentegen wel superge voelig en precies. Het is zeker geen lichtgewicht, doch al snel komt het vertrouwen op om hem eens fors een hoek om te durven zetten. Zeer gehoorzaam en katachtig soepel reageert de auto daarop, dus inderdaad: the cat is back. Zelfbewust kon Jaguar kiezen welke moderne trends men waar devol achtte, en welke niets aan de algehele kwaliteit zouden toevoe gen. Het interieur kan in twee ver sies geleverd worden, een jeugdig- sportieve met zwart gelakt hout en een traditionele met notehout. Maar men doet niet mee met ande re modieuze zaken. Geen links en rechts gescheiden klimaatregeling, geen zij-airbags ('als de klant het wil zullen we ze wel maken'), geen automaat met zich bij de rijstijl aanpassend schakelprogramma of Porsche Tiptronic-achtige mogelijkheid tot met de hand schakelen. Node loos ingewikkeld allemaal, vindt Jaguar na het geprobeerd te heb ben. De XK8 moest sportief, maar vooral nog steeds rustgevend en voorspelbaar zijn. En heel apart natuurlijk, een auto die bijzonde re smaak weerspiegelt. Slechts weinigen kunnen zich dat op zo'n niveau veroorloven. Maar als de komende kleine Jag in zijn klasse (te denken valt aan prijzen onder een ton) van hetzelfde ni veau is zal the cat werkelijk terug zijn. Terug bij de tijden dat elke zakenman die veel op de weg zat wist: als je je in stijl en tempo wilt verplaatsen moet je de compacte Jaguar Mark II hebben. Peter Fokker Iedereen heeft het zien aankomen, maar toch kwam de mededeling tijdens de introductie van de verbeterde 145 en 146, dat de boxermotor van Alfa Romeo dood is, hard aan. Weg is dus het typische Alfa-geluid, die diepe roffel die deze sportieve auto's zo kenmerkte. Na 24 jaar en meer dan twee miljoen exemplaren is het over en uit. Leve de twin spark-motoren. Alfa Romeo introduceert twin-sparkmotor Het verdwijnen van de platte boxermotoren waar de cilin ders liggend tegenover elkaar 'boxen' is het gevolg van de over name door Fiat en de komst van een splinternieuwe motorenfa- briek in Pratola Serra. Daar wor den nu alle motoren gebouwd voor Fiat en haar dochters Lancia en Alfa Romeo. Motoren die aan strenge milieu-eisen voldoen en voorzien zijn van vierkleppen- techniek. Om het sportieve imago van de Al fa's niet al te veel geweld aan te doen hebben de vier cilinders voor dit merk twee bougies (twin spark) per cilinder. Dat dit een gunstig ef fect heeft op de prestaties blijkt wel uit het gegeven dat de nieuwe 1.4 liter twin spark zestienklepper in de vernieuwde 145 en 146 goed isvoor76kW/103pk. Het is vooral deze soepele motor, die weliswaar sportief klinkt maar toch de échte Alfa-sound moet ontberen, die het rijden tot een genoegen maakt. Comfort Door het hogere comfort en de nog betere stoelen beviel het rijden in de vernieuwde 146 net iets beter dan in de 145. Wie de 1.4 motor te klein vindt kan kiezen voor de nieuwe 1.6 (88 kW/120 pk) of de 1.8 (103 kW/140 pk) met dezelfde techniek. Een 2.0 liter turbodie selmotor (66 kW/90 pk) behoort ook tot de mogelijkheden. Vanwe ge de hogere prestaties zijn tevens het remsysteem, de besturing en het onderstel verbeterd. Het inte rieur is eveneens onder de loep ge nomen. Niet onvermeld mag blijven dat bij de nieuwe modellen nu ook een airbag voor de passagier tot de mogelijkheden behoort. De verbe terde 145 en 146, die uiterlijk het zelfde zijn gebleven, zijn begin volgend jaar leverbaar. Gerekend moet worden op een prijsverho ging van ongeveer vier procent. Ander nieuws van dit legendari sche merk is dat de GTV een gloed nieuwe 3.0 liter zescilinder (V6) heeft gekregen. Deze geweldige 24-klepsmotor (162 kW/220 pk) laat de GTV in 6,7 seconden naar de 100 kilometer per uur sprinten om vervolgens onverdroten door te gaan naar de top van 240 kilo meter per uur. Henk Lambregtse Met de introductie van de verbeterde Alfa Romeo 145 en 146 kwam een eind aan de toepassing van de boxermotor, die dat karakteristieke, diep roffelende Alfa-geluid voortbracht. Het Europese debuut van de CLK, de nieuwe Coupé van Mercedes, is in februari tijdens de AutoRAI. Begin januari laat Mercedes Benz in de VS zijn nieuwe middenklasse-coupé CLK de buteren, het Europees debuut zal op de AutoRAI in februaii plaatsvinden. De verkoop begint hier in juni. Men wil de opvallend vloeiend gelijnde vierzits CLK losmaken van de middelgrote E-klasse se dans waarop hij gebaseerd is. De voorganger stond nog als cou péversie van de vorige middel grote sedan te boek. De CLK ligt in lengte (4,56 me ter) veel dichter bij de C- dan bij de E- sedan, hij heeft zelfs een gelijke wielbasis als de compac te C Het is de bedoeling een af zonderlijk gamma sport model len te vormen, met de SL en SLK. deze CLK en de onlangs in CL omgedoopte S-coupé. Er is meer nieuws, zoals een nieuwe 3,2 liter zescilinder motor die la ter ook in Mercedes sedans komt. Ook nieuw is dat de CLK een omklapbare achterbank heeft om de bagageruimte uit te breiden, niet eerder in Mercedes sedan- of coupémodellen toege past. Als absolute primeur krijgt de CLK een remsysteem met het door Lucas ontwikkelde Brake Assist Het is een stukje elektro nica dat de snelheid meet waar mee de rem wordt ingetrapt Gebeurt dat snel, voor een nood stop, dan verhoogt Brake Assist de remkracht vanzelf tot maxi male waarde, ook als de be stuurder zelf niet hard genoeg op het pedaal trapt om die waar de te kunnen halen. Verder zal de CLK keus bieden uit bekende viercilinder motoren (2.0 en 2.3 Kompressor) en twee uitrus tingsstijlen Sport of Elegance. Peter Fokker De sinds kort door de fabriek overgenomen Lada-importeur heeft on langs de eerste zending auto's uit de begin oktober geopende fabriek in Finland onder de dealers verdeeld. Dit markeert een soort herstart voor het merk. dat in ons land al zo lang met smart wacht op de totaal nieuwe modelserie die op een reeks autoshows reeds een jaar of twee getoond wordt. Aangezien de productie in Rusland blijkbaar niet goed op gang te bren gen is week men uit naar Finland om auto's van goede kwaliteit voor West-Europa te bouwen. Daar zetelt Valmet. dat voor Saab cabrio-mo- dellen maakt en voor Opel Calibra coupés. Er is nu een fabriek ingericht om de Lada Samara Baltic te maken, genoemd naar de nabije Baltische Zee. Tot en met 1998 worden 60.000 Lada's gemaakt, en zonodig meer. De vijfdeurs Samara Baltic kreeg een heel nieuw interieur aangemeten, inclusief een airbag aan bestuurderszijde en versterkingsbalken in de portieren Hij heeft de 1,5 liter injectiemotor die eerder al in de Samara werd geboden. De prijs is gesteld op ƒ23.995. Lange tijd was Renault in de sector van de kleinste bestelwagens toonaangevend met de Express, afgeleid van de voormalige 5. De concurrentie is echter sterk toegenomen, met eerst de Opel Combo en Ford Courier, en nu de VW Caddy erbij. Daarom waardeert Renault de Express op, en poogt men hiermee daarnaast in de personenautomarkt een graantje mee te pikken, net als de concurrentie. Bedrijfswagen-versies van de Express krijgen zonder prijsverhoging een vijfversnellingsbak en rubber mat in de laadruimte De Break en Combi personenversie gaan circa 3000 gulden in prijs omlaag. De duur ste uitvoering Break die nu ƒ28.995 kost krijgt er bovendien stuurbe krachtiging, elektrisch bediende ramen en een gedeelde achterbank bij. Tegen de aanvankelijke bedoeling in zal Ford tijdens de AutoRAI in februari niet een eigen show houden in het Amsterdam ArenA stadi on. Het is gebleken dat de ArenA niet de ruimte en faciliteiten kan bie den die Ford voor ogen had om zijn nieuwste gamma breder dan op de RAI te kunnen etaleren. Er bleef Ford niet anders over dan alsnog naai de RAI te komen, met onder meer zijn belangrijke primeur Ka. Inmid dels is bekend wat die Ka gaat kosten: ƒ20.990 Tot duidelijk ongenoegen van Opel Nederland biedt het altijd al re belse autobedrijf Zoet n Voorburg sinds kort de ruimtewagen Ponti ac Trans Sport. En dit ondanks de dit jaar zeer verscherpte Europese re gels, die dit soort 'grijze import' buiten de officiële importeur om haast onmogelijk moeten maken Pas in februari krijgen Opel-dealers de ver wante Sintra en officiële GM-US dealers de Chevrolet Trans Sport. Extra pijnlijk is dat Zoet de Pontiac met 3.4 V6 motor prijst vanaf 74.950, terwijl een Opel Sintra 3.0 V6 naar schatting 90.000 gulden gaat kosten. De officiële importeur benadrukt dat men met deze 'grijze' Pontiac voor onderhoud wel terecht kan bij GM-US dealers, maar voor garantieclaims uitsluitend op Zoet is aangewezen. Bovendien waar schuwt men dat de Pontiac een puur Amerikaans model is, zonder aan passing aan Europese gebruiksomstandigheden. Voor de duidelijkheid: General Motors lanceerde in de VS onlangs nieuwe ruimtewagens, als opvolger van de oude en ook hier gelever de Pontiac Trans Sport. Voor Europa zal een flink aangepaste versie als Opel Sintra uit de Amerikaanse fabriek rollen. Tevens gaat GM een min der ingrijpend omgebouwde Chevrolet Trans Sport voor export naar Europa maken. Verwarrend, want in de VS zelf blij ft de typenaam Trans Sport bij Pontiac. De Sintra krijgt motoren van Opel, terwijl Amerikaanse varianten een eigen V6 hebben, dezelfde als Zoet's Pontiac. Nog een onderscheid is dat de Opel een korte uitvoering is, terwijl de 'officiële' Chevrolet in Europa van het lange modelzal zijn Zoet biedt nu korte Pontiacs, maar zegt heel snel ook de lange vei-sie te zullen hebben Blijft alleen als verschil dat de Amerikaanse Pontiac standaard maar één schuifdeur opzij heeft, en de Sintra één aan beide kanten. In uitrusting loopt de 'grijze' Pontiac gelijk op met het (viercilinder) Opel Sintra basismodel, dat circa 10.000 gulden minder zal kosten. Het rijgedragzal wel verschillen, met een duidelijk meer op comfort gerichte afstelling van vering en besturing voor de Pontiac, ten koste van de weg- ligging. Peter Fokker De nieuwe Volvo S70. Op de autoshow van Parijs in oktober wist men bij Volvo zo genaamd nog van niets toen de gloednieuwe C70 coupé werd ont huld: de 850 sedan en stationcar krijgen een bijpassend vernieuwd uiterlijk. Ze gaan S70 (sedan) en V70 (stationcar) heten, wat weer aansluit bij de begin dit jaar ver schenen S40/V40. Om het gamma compleet te maken worden de 960-modellen omge doopt in S90/V90. De resterende 940-modellen vallen buiten de boot, die zullen mogelijk niet zo lang meer op het programma blij ven Behalve een nieuwe neus en achterplecht krijgt de S/V70-serie een heel nieuw interieur, dat niet temin de vertrouwde Volvo-stijl blijft ademen. De vernieuwde Vol vo's debuteerden op de autoshow in het Italiaanse Bologna, die op 3 december werd geopend. De goed koopste versies zijn zes- tot zeven honderd gulden duurder dan de 850. Ze debuteren in Nederland officieel op de AutoRAI in februa- Peter Fokker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 37