üonKena ae bergpas over takken Schommelen tussen de Het Warme Land Avontuur in de Andes Boomkroonpad in Drents bos vrije tijd zaterdag 7 december 1996 ^F ^F Bakkerij museum 'Het Warme Land' in Hattem mag zich bin nenkort met recht tooien met het predikaat 'Nederlands Bakke- rijmuseum' Het museum heeft be slag weten te leggen op de kwalita tief hoogwaardige collectie van Stichting Banketbakkersmuseum. Ook de breed gesorteerde biblio theek van de banketbakkers - nu nog in Wageningen - komt naar 'Het Warme Land'. Hattem krijgt hier mee het grootste bakkerij museum van Nederland binnen zijn stads muren. De uitgebreide collectie van Stich ting Banketbakkersmuseum ligt al jaren opgeslagen. Het museum was gevestigd op het terrein van de voormalige Flevohof bij Bidding huizen. Na het faillissement moest het museum het veld ruimen omdat in de nieuwe opzet van het park geen ruimte bleek te zijn voor de banketbakkers. Volgende week ver huizen de eerste gebruiksvoorwer pen naar Hattem. De boeken volgen in het voorjaar van 1997. In totaal gaat het om zo'n vierduizend opjec- ten. De collectie wordt door Stichting Banketbakkersmuseum om niet in bruikleen gegeven aan 'Het Warme Land'. De stichting blijft echter de eigenaar van de verzameling. Directeur J.E. Barendsen van 'Het Warme Land' spreekt over een bij zonder hoogwaardige collectie ge bruiksvoorwerpen. De eerste aan zet voor de verzameling werd begin deze eeuw gegeven door enkele Am sterdamse banketbakkers. 'Er zit ten vormen en gereedschappen bij afkomstig uit de oude banketbak kerij, keuken en winkel. Het is een grote aanvulling op onze collectie. De verzameling bevat bijvoorbeeld ook eeuwenoude speculaasplan ken. Deze samenwerking is echt een grote mijlpaal voor ons'. Ruimtegebrek De voorwerpen worden opgeslagen in een onlangs door het bakke rijmuseum aangekocht depot. „Het depot is één van de redenen waarom de samenwerking nu pas haar be slag heeft gekregen. We kampten met ruimtegebrek. Maar de nieuwe depotruimte haalde de banketbak kers uiteindelijk over de streep." De onderste twee verdiepingen zijn gereserveerd voor de gebruiksvoor werpen terwijl de bovenetages van het depot worden ingeruimd als bi- biliotheek. Met de collectie van de banketbakkers telt de documenta- tie-afdeling van het Hattemer mu seum volgend jaar om en nabij de vierduizend boeken.De boeken uit Wageningen zijn voornamelijk boe ken over het banketbakkersvak, over broodbakkers maar ook over de molenaars. Bovendien zitten er enkele folkloristische bundels tus sen. Behalve de boekwerken krijgen wij beschikking over zo'n tiendui zend oude menukaarten, waaron der spijskaarten van het Koninklijk Huis." In het dagelijks bestuur van bakke rijmuseum 'Het Warme Land' worden twee bestuursleden van Stichting Banketbakkersmuseum opgenomen. Volgens Barendsen komt de samenvoeging van beide collecties op een 'prachtig tijdstip' in de geschiedenis van beide musea. 'Het Banketbakkersmuseum viert I volgend jaar het 85-jarig jubileum. I Wij bestaan twintig jaar. Reden ge noeg voor een feest in de vorm van een expositie. Delen uit de banket collectie worden dan ook hoogst waarschijnlijk eind volgend jaar aan het publiek gepresenteerd' (GPD) De grote Zuid-Amerikaanse vrijheidsstrijder San Martin, naar wie in elke Argentijnse stad wel een straat of plein is genoemd, had begin vorige eeuw géén catamaran en autobus tot z'n beschikking toen hij, over meren en bergpassen heen, de grimmige Andes tussen Argentinië en Chili overtrok. De Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magelhaens moest het begin zestiende eeuw zonder radar en zeekaarten doen, toen een razende storm hem en zijn bemanning door de later naar hem genoemde zeestraat joeg, in het zuidelijkste bewoonde stukje van de wereld, Vuurland. Ook de beroemde Britse wetenschapper Charles Darwin wist begin vorige eeuw nog maar weinig meer dan Magelhaens, toen hij het eveneens in Vuurland gelegen Beagle kanaal (genoemd naar zijn schip) doorvoer op zoek naar de mens die dit barre, koude, onherbergzame Tierra del Fuego bewoonde. Reizigers, die nü de Andes overtrekken en dan vanaf halverwege Chili per boot zuidwaarts trekken, tot de allerlaat ste bewoonde nederzettingen op aarde aan toe, hebben het natuurlijk wat mak kelijker. Zij hebben wél motorboten en bussen tot hun beschikking; de schepen die hen naar het koude Zuiden voeren hebben radar en goede zeekaarten aan boord, maar het blijft een reis met avon tuurlijke aspecten. Iets van het ontdek- kingsreizigergevoel roept het wakker. Zo'n avontuur begint in, laten we zeggen de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Een schitterende, Europese aandoende stad. De spanning komt pas als je, via een binnenlandse vlucht van zo'n 1500 kilo meter westwaarts, in Bariloche arriveert. Daar waait, al is het eind november en daar dus begin voorjaar, een ijzige sneeuwstorm, daar priemen, als pieken van een kerstboom, de spitse, met sneeuw bedekte Andestoppen de lucht in. Skioord Bariloche, een geliefd skioord als het bij ons hartje zomer is, is een Beiers aan doend stadje met zo'n 100.000 inwoners. Het leeft van de produktie van chocola èn van toerisme, want het ligt er prachtig, te gen de Andes aan, aan het Nahuel Huapi meer, en in het voorjaar goudgerand door de vele brem die er bloeit. De Andes overtrekken is overigens nog wat anders dan er tegenaan kijken. De overtocht is een soort hinkstapsprong: een stukje met de bus, een stukje met de boot, bus, boot, bus, boot. En 'boot' vari eert van een gammel pontje tot een luxu euze catamaran. Het spannendste stukje is echter het voor laatste: met de bus van Puerto Frias aan Argentijnse kant over de Paso de Perez Rosales heen, naar Peulla, in Chili. Het voertuig ziet er oud en verveloos uit, maar beschikt over Landrover-kwaliteiten. Dat moet ook wel, want de weg over de pas is onverhard, zit vol kuilen en sporen. Alleen de bus mag er overheen. Auto's, zelfs paarden, zijn er verboden en bussen moeten aan beide zijden van de grens op elkaar wachten, want er kan er maar één tegelijk over het pad. Grommend, bon kend. krakend komen ze steeds weer aan de andere kant, maar hebben dan wèl twee uur gedaan over de 27 kilometer bergpas, waarvan de top op 1000 meter ligt! Al hinkstapspringend met boot en bus ben je inmiddels door een prachtig stuk natuur getrokken. Prachtig, mede dank zij de overvloedige regen: op sommi ge plaatsen valt 4500 mm. per jaar. Vulkaan Eerste rustpunt aan de Chileense kant van de Andes is Puerto Varas, een ook al aan een meer (het Lago Llanquihua) gele gen stadje met een prachtig zicht op de majestueuze vulkaan Osorno. Puerto Va- ras, dat zich over belangstelling van toe risten niet mag beklagen, heeft ook dui delijk Duitse trekjes. Begin vorige eeuw- trokken er nogal wat Duitse kolonialen naar dit gebied, dat moeilijk te ontginnen en te controleren was. Van Puerto Varas naar Puerto Montt, waar de boottocht naar Vuurland begint, is het slechts enkele tientallen kilometers. Puerto Montt is een echte havenstad, waar ook grote cruiseschepen als de Rot terdam van de Holland Amerika Lijn met regelmaat afmeren. Een heel ander type boot is de Puerto Eden, een vrachtschip met passagiersaccommodatie, die z'n imitatie-ontdekkingsreizigers naar Puer to Natales brengt en dan ben je het aller zuidelijkste Zuiden van de wereld al dicht genaderd. Bij Puerto Montt, zou je kunnen zeggen, 'breekt' Chili. Dat merkwaardige 'mage re' land: 4300 kilometer Noord-Zuid (zeg maar: Amsterdam-Lissabon op en neer), en slechts 180 kilometer breed. Vanaf de havenstad aan de Grote Oceaan, de Paci fic. verandert het gezicht van het land to taal. Je vaart zuidwaarts met links het vasteland en rechts het ene onbewoonde eiland na het andere. Door kanalen, door fjorden, langs bergen, langs gletsjers, wa tervallen, ongerept woud, grimmig, maar imposant. Het is er trouwens wel leven onder een bijna permanente grauwsluier, want de van de Oceaan afkomstige de pressies blijven lekker lang tegen de An des aanhangen. Spartaans Vanaf de Puerto Eden is dat prachtig te bekijken, maar dat is dan ook het grootste genoegen dat er aan boord van dit vracht schip te beleven valt. Voor het overige is de tocht van Puerto Montt naar Puerto Natales redelijk Spartaans te noemen. Sobere slaapcabines, maaltijden die met eenvoudig nog vleiend omschreven zijn. Het merendeels jonge rugzakvolk aan boord heeft daar weinig moeite mee; dat komt pas in de problemen als de boot de steeds nauwer wordende kanalen moet verlaten en echt de Oceaan op gaat; een stevige storm en een lange deining leiden tot massale zeeziekte. In Puerto Natales, de toegangspoort tot een van de beroemdste van de vele na tuurparken van Chili, Torres del Paine, is dat leed echter weer geleden. Torres del Paine is fameus om z'n 'towers', hele jonge Hoe zuidelijker, hoe kouder. Vanaf de boot worden uitstapjes gemaakt naar uit lopers van gletchers. hoef je je nog nét niet aan de mast vast te binden om te overleven. Verder biedt de reis met de Terra Australis ongeveer het zelfde beeld als die met de Puerto Eden. Eilanden, die als puzzelstukjes uit kana len opdoemen, een landschap dat steeds ruiger wordt. De trip van vier dagen ein digt in Ushuaia in Argentinië, dat zich ui teraard ook de zuidelijkste stad van de wereld noemt en daarom maar gauw het End of the Worldmuseum heeft geopend. Je zou het een stad kunnen noemen, hoe wel het er, los van een redelijk West-Euro pees ogende winkelstraat, ook een wat haveloze en chaotische boel is. Per jaar komen er 15.000 toeristen. Ze gaan naar het natuurpark Tierra del Fuego, waar de Pan American Highway, die van Alaska naar Vuurland loopt, eindigt, doen er in kopen. of schepen zich in op boten, die ze naar Antartica brengen. Je moet er trou wens wel tegen plotselinge weersveran deringen kunnen; binnen de 30 seconden moet de zwembroek kunnen wisselen voor de parka! Ushuaia dus de zuidelijkste stad ter we reld? We hebben ook nog het weer iets zui delijker gelegen Puerto Williams, maar dat is niet meer dan een dorp, waar de schamele huisjes in alle kleuren van de re genboog zijn geverfd om de troosteloos heid iets te verdrijven. Het laatste café ter wereld (wel met Heineken in de koelkast en Bolslikeuren op de plank) is dan ook knalgeel. De bewoners? Voor de helft mi litairen van een kampement, die er wel voor straf moeten zitten, voor de rest mannen, die in haven en visserij werken, met hun gezinnen. Bij helder weer hebben ze er een mooi uitzicht, zullen we maar zeggen De trip van Puerto Montt naar Ushuaia behoort overigens niet tot het standaard pakket Argentinië en Chili, want dat combineert Buenos Aires en de Andes met een bezoek aan de Chileense hoofdstad Santiago. De boottocht is een 'optie', die ook met een luxere boot als de World Dis cover gemaakt kan worden. De beste tijd om de reis te maken is tussen half novem ber en half april. En zelfs dan moet je je op Vuurland al héél stevig kleden... Rob de Vries De Puerto Eden zoekt moeizaamzijn weg tusen het Chileense vasteland en de tal loze eilanden voor de kust. geologische formaties, die er als torens uitzien, en door z'n gletsjers, bossen èn dieren, die voor een deel uniek in de we reldzijn. Deparken trekken overigens zó veel belangstelling dat er in Chili een dis cussie op gang is gekomen over de vraag of auto's niet nadrukkelijker uit deze na tuurgebieden geweerd moeten worden. Een paar honderd kilometer zuidelijk van Puerto Natales ligt via een bus bereikbaar Punta Arenas, door de Chilenen trots de zuidelijkste stad van de wereld genoemd. Met 75.000 inwoners mag je het zeker een stad noemen, maar een enkele uitzonde ring daargelaten ziet het er allemaal wat haveloos uit. Die kwalificatie geldt echter niet voor het minicruiseschip. dat daar ligt te wachten op de reiziger, die nóg zui delijker wil, de Terra Australis. Gerieflij ke slaapaccommodatie, prima eten, en zelfs een bar, waar 's avonds gefeest kan worden. Mits de stormkracht niet 135 kilometer per uur bedraagt, het schip be weegt als een salsadanser en de wijnfles sen van de ene tafel naar de andere vlie gen. Want dat kan je daar óók overkomen, het gevoel de Vliegende Hollander uit het boek van Jules Verne te zijn. Gelukkig Hier is ongetwijfeld lang over nage dacht. Maar mooi is anders. Het groen gelakte staketsel met betonnen toegangsbunker doet nog het meest den ken aan een verdwaalde kermisattractie. Trappetjes, loopbruggen, uitkijktoren, een speciaal gecomponeerd symfonietje, dat slissend en sissend uit kleine luid sprekertjes druppelt... Kortom, alles wat niet in een ordentelijk bos thuishoort, valt hier terug te vinden. Maar dat zal de baas van het spul, Staatsbosbeheer, een zorg zijn. Sinds de opening medio augus tus stommelden al zo'n 65.000 'avonturi ers' over het Drents Boomkroonpad. Uniek is het idee niet. Jaren geleden reeds, konden toeristen in Costa Rica zich met een kabelbaantje door het 'dak' van een tropisch oex-woud laten sjorren. En ook in België, werd onder auspiciën van de Antwerpse Dierentuin, een tra ject aangelegd dat zich in bnxtale boch ten, dwars door het spannende lover slingert. Maar voor Nederland is het kunstmatige pad in de Boswachtexij Borger volstrekt nieuw en wellicht de aanzet voor nog een aantal van dei'gelij- ke projecteix. Na het 'succes fou' in Dren- the wordt al heel voorzichtig gedacht aan een stoeltjeslift bij de Holterberg. sel... Tsja, smaken velschillen nu een maal." Echt tevreden is overigens oojf uitbater Staatsbosbeheer nog niet. Zo bleek de 'opname-capaciteit' van het Boomkroonpad niet berekend op de enorme toeloop. Vooral bij het smalle wenteltrapje naar de ruim 22 meter hoge toren was het in de weekeinden en in de herfstvakantie een gedrang van belang en bij tijd en wijle schommelden de loop bruggen zo geducht, dat gillende bezoe kers zich angstig vastklemden aan de pa len waaraan het pad is opgehangen. Bert Hansma, pr-man van het pad: „Er moet hier en daar inderdaad wel wat verbe- terd worden. Maar da's normaal. Elk nieuw gebouw kampt met aanpassings problemen. We zijn al bezig die op te los sen." Geschommel Maar dat nerveuze geschommel van loopbx-uggen en toren blijft. Het is - niets meer en niets minder - een substantieel onderdeel van de attractie, oftewel: het is pure opzet. Hansma: „Wat niet buigt, dat barst. Dat willen we met deze construc tie duidelijk maken. Sommige mensen vinden dat blijkbaar niet zo aangenaam, zeker niet als ze hoogtevrees hebben. Maar het Boomkroonpad is oersterk en ook volstrekt veilig. Die toren bijvoor beeld, is berekend op 170 bezoekers. Nou, zoveel mensen kunnen er natuur lijk lang niet tegelijk op." Ook de onder grondse toegang - met kale betonnen wanden en een ontvangstruimte waarin slecht verstaanbare monitoren iets ver tellen over de wond're wereld van boom wortels en aardwormen - kan nog wel wat toeters en bellen gebruiken. Kuiper: „Daar zijn we ons terdege van bewust. Maar de belangstelling heeft ons zo ver rast, dat we nauwelijks aan evolueren zijn toegekomen. Laat staan dat we al verbeteringen hebben aangebracht. Het is domweg te druk geweest. Maar de ko mende lente hopen we alles toch meer ge- stroomlijnd te hebben." Een lente waarin het Boomkroonpad - zo wordt gehoopt - langzaam maar zeker steeds verder zal wegkruipen achter het ontluikende lover. Hansma weer: „Nu, in de late herfst en in de winter, doet het misschien wat kaal aan. Maar straks zie je van die stangen, bruggen en palen bij na niets meer. Dan valt alles weg tussen de bladeren. En dat geldt natuurlijk nog veel meer als over een paar jaar het bos, waarin het pad is gebouwd, zich hele maal heeft hersteld." Rob van den Dobbelsteen Het Drents Boomkroonpad ligt in de Bos- wachterij Borger, aan de weg van Grolloonaar Drouwen. Toegang: fl. 5,00, inclusief een vouiobrochure met begeleidende tekst. Heel voorzichtig inderdaad, want hier en daar worden ook bij Staatsbosbeheer de wenkbrauwen gefronst. Moet dit? Wie bijvooi'beeld in Schoorl door de duinen loopt (de toppen reiken daar tot 54,5 me ter boven zeeniveau), heeft reeds vanaf het normale pad fraaie dooi'kijkjes op de kruinen der bomenDaar zijn geen speci ale, fel met de omgeving detonerende bouwwerken voor nodig. Net zo min als in Zuid-Limbuxg of op de Veluwe. Woordvoerder Jan Kuiper van Staats bosbeheer laconiek: „Dat weten we. Maar weet de gemiddelde Nederlander dat? Nee dus. Anders was dat Boom kroonpad nooit zo'n succes geworden." Onbekend Hoe vreemd is dit alles. Waarom die uit zijn krachten gegroeide, anderhalf mil joen gulden kostende meccano-doos midden in een van de ongereptste stukjes Nederland? Natuur voor het opschep pen, hier in hartje Drenthe. In het westen strekken de boswachterijen van Hoog halen en Grolloo zich uit, in het zuiden ligt de woestenij waar ooit de sprookjes reuzen Elleit en Brammert moeten heb ben gehuisd en in het oosten lokken de paarse vetten van het Drouwenex-zand. Kuiper: „De bedoeling van het pad was belangstelling te wekken voor nog onbe kende natuur. Niet de stammen dus - want daar lopen we vlak langs - maar boomkruinen, wortels... Nou, dat is dus uitstekend gelukt. En of het nu een lelijk gevaarte wordt genoemd of - wat ook heel vaak gebeurt - een fraai, rank bouw - Het boomkroonpad is nu al zo'n succes dat het de enorme toeloop niet goed kan ver werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 33