België ligt vol met blunders PZC Nutteloze bouwwerken reportage zaterdag 7 december 1996 31 Miskleunen in filmstad Hollywood De in aanbouw zijnde lift van Strépy-Thieu, gezien vanaf de snelweg Brussel-Mons-Parijs. De scheepslift van Strépv-Thieu wordt alleen gebruikt voor de pleziervaart. België kent tientallen 'nutteloze bouwwerken': bruggenhoofden zonder brug, bruggen zonder wegen en kanalen die nergens heen lopen. Sommige van die bouwwerken verdienen een toeristisch bezoek, maar trekken hooguit een paar aankomende ingenieurs uit Nederland. s rv v n" v De sluis bij het hellend vlak van Ronqières met de steile helling van 68 meter hoogte. Langzaam vaart het tot plezierboot omgebouwde binnenschip op de dich te sluisdeur af. Daarachter bevindt zich echter merkwaardig genoeg geen water, alleen een steile helling van 68 meter hoogte. Achter het schip sluit een tweede sluis deur zich. Het vaartuig ligt nu in een soort zwembad op wieltjes, dat in zijn geheel met schip en al de helling wordt opgetrok ken, daarbij geholpen door een groot con tragewicht dat precies halverwege de rit onder het zwembad doorschuift. Na een kleine drie kwartier is de tocht voltooid. Boven gaat de voorste sluisdeur open, waarna het schip zijn reis in hoger sferen kan voortzetten. Ooit gold dit Hellend Vlak van Ronquiè- res, zoals de officiële benaming luidt, als een achtste wereldwonder. Het werd, toe passelijk zeggen de Belgen achteraf, op 1 april 1968 in gebruik genomen. Het ver ving zestien oude sluizen, die de scheep vaart tot dan toe hadden geteisterd op een nauwelijks twee kilometer lang stuk van het kanaal Brussel-Charleroi, dat tussen Ronquières en Seneffe een verval van meer dan zestig meter kent. Maar hoewel het Hellend Vlak nog steeds een wonder van techniek is, wordt het tegenwoordig geklasseerd onder de 'blijvende blunders' van België, ook wel 'de grote nutteloze werken' genaamd. E10-plas België ligt bezaaid met blijvende blun ders. Ze zijn niet zelden het gevolg van de vermaledijde wafelijzerpolitiek', die in vroeger jaren werd gepraktiseerd. Als er in Vlaanderen iets werd gebouwd, moest er een minstens even duur project in Wal lonië komen en omgekeerd. De resultaten van die politiek zijn brug genhoofden zonder brug, spookbruggen zonder wegen, autowegen die in een wei land doodlopen, metrotunnels waar nog nooit een metrotrein is doorgereden en kanalen die nergens heen lopen. Een berucht voorbeeld is het zogenaamde Duwvaartkanaal bij St. Job in 't Goor. Bij de aanleg van de E19 tussen Antwerpen en Breda ontdekten de bouwers midden jaren zeventig dat de snelweg een daar ge pland kanaal zou kruisen. De blik rots vast op de toekomst gericht werd er alvast een 210 meter lang viaduct aangelegd en omdat ze toch bezig waren, werden ook de eerste twee kilometers van het Duwvaart kanaal gegraven. Het gat hep snel vol met water, maar de rest van het kanaal kwam er nooit. Tegen woordig staat het gat bekend als de E10- plas en is het 't domein geworden van een waterski-vereniging Het is de tijd geweest, die het Hellend Vlak van Ronquières de das heeft omge daan. De bedoelingen waren goed, toen met de bouw werd begonnen. De zestien sluizen in het 'kolenafvoerkanaal' rich ting Brussel dateerden nog uit de vorige eeuw en konden alleen kleine schepen van een paar honderd ton verwerken. Soms waren schippers dagenlang bezig om zich in 'slow motion' door de sluizen te wur men. Met het Hellend Vlak, dat tegelijker tijd twee schepen tot 1350 ton aankan, was al die ellende ineens achter de rug. Alleen liet daarna de groei van de binnen scheepvaart het afweten. Vanaf de jaren zeventig daalde de interes se voor de kolen en het staal uit Wallonië dramatisch, zoals de bruin verroeste ru ines van de oude staalfabrieken van For ges de Clabecq langs het kolenafvoerka naal vandaag de dag nog getuigen. In het begin van de jaren zeventig pas seerden dagelijks zo'n vijfentwintig sche pen het Heüend Vlak. Aan het einde van de jaren tachtig waren het er niet meer dan zeven en op sommige dagen zijn het tegenwoordig nog a Heen een paar plezier vaartuigen die het Hellend Vlak nemen. Ondanks het spectaculaire beeld dat het Hellend Vlak biedt als het in werking is, is de installatie niet een toeristische attrac tie geworden, zoals de bouwers destijds hadden voorspeld. Op de speciaal aange legde platformen aan de bovenkant van het Hellend Vlak staat zelfs op zomerse dagen niet meer dan een handjevol nieuwsgierigen. Niemand staat nu een maal met plezier een paar uur te wachten, totdat er (misschien) iets gebeurt. De meest frequente bezoekers, weet men plaatselijk, zijn aankomende ingenieurs uit Nederland. Scheepslift Kan men van het Hellend Vlak nog zeg gen, dat het op zijn minst in zijn begintijd goed heeft gefunctioneerd, dat geldt niet voor een andere blijvende blunder in de nabije omgeving, de scheepslift van Stré py-Thieu. Het is zelfs de vraag of dit in 1982 begonnen mammoetproject ooit in gebruik zal worden genomen. Zoals het Hellend Vlak de capaciteit van het kanaal Brussel-Charleroi moest ver groten, zo moet de scheepslift van Strépy- Thieu de capaciteit van het 'Canal du Centre' uitbreiden. De Belgische 'bouw- koning' Leopold II liet in de vorige eeuw het 25 kilometer lange Centrumkanaal aanleggen, dat de bekkens van de Maas en de Schelde zou verbinden. Om het hoog teverschil van 89,46 meter te overbrug gen, zou om de halve kilometer een sluis moeten worden aangelegd, maar Leopold had in Engeland een betere oplossing ge zien: scheepsliften. Tussen 1884 en 1919 werden vier van der gelijke liften gebouwd en vandaag de dag staan ze er nog en draaien ze volop, zij het nu vooral voor de pleziervaart. Elektrici teit komt er niet aan te pas, hier gelden al leen de wetten van de natuur. Twee bak ken, al dan niet met schepen, bewegen ten opzichte van elkaar op en neer uitsluitend door er water in of uit te laten lopen. Der tig centimeter water kan al 75 ton in be weging zetten. Deze scheepsliften, bouw werken die qua stijl aan de Eiffeltoren herinneren, overbruggen niet meer dan vijftien tot zestien meter hoogteverschil en kunnen slechts schepen tot 300 ton aan. Om in dat manco te voorzien, werd eind jaren vijftig besloten tot de moderni sering van het Centrumkanaal met het doel het geschikt te maken voor vaartui gen tot 1350 ton. Kabelbaan Ettelijke jaren en miljarden Belgische franks later vond men de oplossing voor het hoogteverschil in het verleggen van een deel van het kanaal en de bouw van de enorme scheepslift van Strépy-Thieu. Talloze andere revolutionaire ideeën had den intussen het loodje gelegd, zoals de schepen te laten afglijden over een enor me ingezeepte baan, de aanleg van een reusachtige kabelbaan voor schepen, Van een 'hellend kanaal' met draaiende rub beren rollen, van drie mammoetsluizen of van een tweede Hellend Vlak a la Ronqui ères. Het werd de lift van Strépy-Thieu die - nu wel met behulp van elektriciteit - in één keer twee grote schepen over een hoogte verschil van 73,15 meter zou tillen. Vanaf de snelweg Brussel-Mons-Parijs is het nog steeds in aanbouw zijnde monster vlak voor de Belgisch-Franse grens goed te zien: een soort flatgebouw van 102 me ter hoogte, middenin het weiland. De omlegging van het Centrumkanaal is thans, veertien jaar na het begin van de werkzaamheden, nog niet eens voor de helft voltooid. Wèl ligt er al een voorlopig geheel zinloze brug, de tweede in succes sie. De eerste brug stortte een dag na de feestelijke ingebruikneming jammerlijk in elkaar Zolang er niet meer geld kan worden uit getrokken voor de voltooiing van de scheepslift, zal hij volgens optimisten on geveer in het jaar 2013 gereed zijn. Of er dan nog iets te liften valt, is een tweede. De paar honderd mensen, die nog in de omgeving van Strépy-Thieu wonen, heb ben zo hun eigen gedachten over de datum van oplevering: ..Als de kleinkinderen van mijn kleinkinderen het mogen bele ven, zal het snel zijn gegaan." Aly Knol Een plezierboot wordt in een soort zwembad op wieltjes het hellend vlak van Ronqieres opgetrokken. Filmstad Hollywood is een jungle. Er gaat heel veel geld om. En niemand kent het recept vooreen topfilmof een flop. Al deze clichés blij ken te kloppen, als je het treurige en tegelijkertijd hi larische verhaal leest van de avonturen van de Japanse elektronicagigant Sony in Hollywood. Leidinggevenden blijken zich vaak in een draaideur te bevinden, gladde praters gaan aan de haal met tiental len miljoenen dollars en ge wiekste Japanse zakenlieden vallen bij bosjes voorde film trucs die ook in het ware le ven worden toegepast. Sony heeft sinds eind 1989, toen het filmstudio Colum bia Pictures kocht, volgens de laatste berekeningen meer dan acht miljard dollar zien verdwijnen in het Holly- wood-avontuur. En het eind is nog niet in zicht, volgens financiële analisten. In een buitengewoon leven dig boek beschrijven twee Amerikaanse journalistes de dwaaltocht van de Japanse multinational in de film jungle. Wat verbijstert is hoe simpel het is mis te kleunen in de filmwereld: een goed koop uitgevoerd idee levert soms tientallen miljoenen op, een duur uitgevoerd idee is soms een draak. Maar nie mand kan tevoren het verschil zien. Wat óók ver bijstert is de enorme rol van persoonlijkheden in wat zo langzamerhand toch een min of meer normale economi sche bedrijvigheid zou kun nen zijn. 'Hit Run' geeft een beeld van de Amerikaanse filmin dustrie aan de hand van de beschrijving van twee sleu telfiguren: Jon Peters en Pe ter Guber. Peters zal waar schijnlijk tot zijn dood het etiket van kapper en vriendje van Barbra Streisand - en meer niet - met zich meedra gen. Guber kwam na een ju ridische opleiding min of meer per ongeluk terecht bij Columbia Pictures, toen nog niet van Sony. Zowel Guber als Peters had geen verstand van film. Bei den werden gekenmerkt door een soms absurd aandoende ambitie. In Hollywood viel dat amper op, ondanks de miljoenen aan salaris en bo nussen waar de heren keer op keer, flop na flop, beslag op wisten te leggen Nancy Griffin en Kim Mas ters beschrijven in soms be hoorlijk scabreuze stijl de wederwaardigheden van be trokkenen Drank, bloemen, cocaïne, seks en geld - veel meer lijkt er niet om te gaan in Hollywood. 'Bloemen' bij voorbeeld is een understate ment: als je in Hollywood een vrouw wilt versieren, stuur je haar niet een bloemetje, neen, je laat haar hotelkamer of flat letterlijk vol zetten met boeketten, zodat ze er niets eens meer in kan. Kost dat 25.000 dollar aan orchi deeën? Ach Cocaïne, dure auto's en dito hoeren gaan of i n ieder geval gingen er net zo hard doorheen. Flop In deze merkwaardige, on grijpbare wereld stapte eind jaren tachtig de Japanse multinational Sony. Het be drijf had net een flop achter de rug met het videosysteem Betamax. Het had verloren van het concurrerende sys teem VHS. Sony's top was er van overtuigd dat als het be drijf had beschikt over films om op de eigen apparatuur te verkopen, die apparatuur een succes was geworden. 'So they went shopping in Holly wood', schrijven Griffin en Masters. Het is, nog steeds, een mysterie te lezen dat de toch doorgewinterde Japan se zakenlieden van Sony zich compleet op sleeptouw heb ben laten nemen door twee handige jongens met een vlotte babbel en een uitzon derlijktalent om het geld van anderen in hoog tempo uit te geven. Sony heeft inmiddels orde op zaken gesteld, dat wil zeggen dat men het er over eens is dat het geldsmijten afgelopen moet zijn. Desondanks lever de Sony's laatste grote en succesvolle film waarvan fi nancieel iets bekend is, 'Ca ble Guy', een kleine winst op. Klein, omdat hoofdrolspeler Jim Carrey twintig miljoen dollar wist op te eisen voor zijn deelname Ja, zo komt Sony er nooit, menen des kundigen. Dit boek laat buitengewoon helder zien dat in de filmwe reld zowel voor als achter de camera schijn en werkelijk heid bijna onzichtbaar in el kaar overgaan. James McGonigal Hit Run, How Jon Peters and Peter Guber took Sony for a ride in Hollywood, Nancy Griffin Kim Masters, Simon Schuster, 480 pagina's, f 54,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 31