Steuntje in de burgemeestersrug PZC zeeland 19 Kamerleden lobbyen voor partijgenoten die eerste burger willen worden Gang van zaken bij benoeming burgemeesters lezers schrijven wov 0115-613641 0118-417500 zaterdag 7 december 1996 Officieel bestaan ze niet eens: de burgemeesters lobbyisten in de Tweede Kamer. „Onze functie staal nergens omschre ven, het is vreselijk infor meel. Maar iedereen weet dat wij erop aanspreek baar zijn." VVD'er Jan te- Veldhuis, PvdA'er Dick de Cloe en D66-politica Olga Scheltema-de Nie zetten zich in voor hun partijgenoten bij burge meestersvacatures. Lobbyen is het proces zodanig beïnvloeden dat de kansen die er zijn, worden benut." van onze Haagse redactrice Lianne Sleutjes DEN HAAG - Een lange man van circa veertig, goed in het pak, komt uit de werkkamer van VVD-Kamerlid Jan te Veldhuis. Inderdaad, een par tijgenoot die belangstelling heeft voor het burgemeesters ambt. „Ik ontvang er zo per week een stuk of vier, vijf. Ik praat met hen om te weten wat hun capaciteiten zijn, waar hun belangstelling ligt. Dan kan ik een inschatting maken in welke plaats ze geschikte kandidaten zouden zijn." Al voordat er een vacature is, maken de meeste WD-burge- meesters in spe hun opwach ting bij Te Veldhuis. Velen kent hij al uit het partij-circuit. Hij draait per slot van rekening zo'n veertien jaar mee in de lan delijke politiek. Ook Dick de Cloe (PvdA) kent als gelouterd congres- en wan- delganger de eigen kring goed. Een keer in de zes weken ont vangt hij partijgenoten die burgemeester willen worden. Het woord 'lobbyen' gebruikt hij zelf niet. „Ik noem het bege leiden van mensen die graag burgemeester willen worden." Van die mensen wil hij in zo'n gesprek weten wie ze zijn, wat hen drijft. „Zodat ik precies weet wat ze voorheen hebben gedaan, wat ze willen en wat hun achtergrond is." Die gege vens verzamelt hij in zijn 'sys teemeen schrift met een harde kaft, dat hij secuur bijhoudt. Daarin staan zowel zittende burgemeesters als starters op de markt. Want sommige bur gemeesters willen na een paar jaar wel eens van standplaats veranderen en kloppen bij De Cloe aan. „Het kan ook zo zijn dat ik hen benader omdat ik vind dat ze ergens al lang ge noeg zitten. Starters zijn meestal wethouders of gedepu teerden. Dat is een gunstige ba sis om te solliciteren naar het burgemeesterschap. Veelal wordt gevraagd om bestuurlij ke ervax-ing." Dat is eigenlijk jammer, vinden zowel De Cloe als D66-lobbyist Olga Scheltema-de Nie. Ieder een kan solliciteren op een bur gemeesterspost. Maar door de veel voorkomende eis 'ervai'ing bij de overheid' wordt vooi'bij gegaan aan goeie mensen uit andere sectoren zoals het be drijfsleven. Ze kunnen het wel proberen maar het lukt niet vaak. is de eiwaring van De Cloe. Zodra er een vacature is vertel len de lobbyisten hun partijge noten in de gemeenteraden wat de gang van zaken is bij een burgemeestersvacature. De meeste raadsleden maken dat immers slechts een keer mee, schat De Cloe. Aan de andere kant vragen de lobbyisten in- f onnatie over de gewenste kan didaat. „Als ik signalen krijg dat we daar als partij weinig of juist veel kans hebben, geef ik dat ook weer door aan de men sen die bij mij komen informe ren als kandidaat. Maar men sen moeten altijd zelfstandig solliciteren", zegt De Cloe. Scheltema zal niemand belet- D66-Kamerlid en lobbyi tieke kleur. ten een brief weg te doen. „Ook al zijn er natuurlijk mensen die een pi'ima wethouder zijn maar geen goede burgemeester." Voorkeursbeleid Meestal melden de sollicitan ten hun lobbyist dat zij hebben geschreven. „Vervolgens is het voor mij zaak uit te vissen met wie wij de meeste kans heb ben", zegt Te Veldhuis. „Ik moet immers in mijn lobby werk naar de commissaris van de koningin weten om wie hij moeilijk heen kan. Dus ik leg de profielschets, de plaatselijke wensen, zeg maar de couleur locale en de objectieve criteria langs de kandidaten." De 'ob jectieve criteria' komen voort uit het vooi-keursbeleid van het kabinet dat de benoeming van vrouwen en oud-burgemees ters van heringedeelde ge meenten wil bevorderen. „Maar alles is ondergeschikt aan kwaliteit", aldus Te Veld huis. Als hij zijn kandidaten heeft gewogen, is het tijd voor con tact met het provinciehuis. „Dan noem ik een paar WD- 'ers van wie ik denk dat het goede kandidaten zijn tegen de commissaris of tegen diens ka binetschef. Ik noem er nooit maar één. Ik kom niet op voor een individueel WD-lid. En het is ook geen ouwe jongens krentenbrood of handjeklap met de commissaris. De burge meester is immers het visite kaartje van de gemeente." Voor elke gemeente spant Te Veldhuis zich in. „Ook bij een kleine. Daar begint juist het WD-talent, dat is een kweek vijver. En ik moet dan de com missaris vertellen wie daar het beste een stait zouden kunnen maken." Hij kent alle commis sarissen en de meeste kabinets chefs. „Dan pak je gemakkelijk even de telefoon. Ik ga niet elke keer naar Groningen of Noord- Holland." Meer spelers Scheltema is minder uitge sproken over haar ï'ol lichting commissaiis van de koningin. Het gaat volgens haar minder direct dan hup, in een telefoon tje de D66-kandidaten aanbe velen. „Als ik denk dat het een kansrijke plaats is, de kandi daten zijn goed en de commis saris kent ze. dan hoef ik ze niet meer aan te bevelen. Ik zeg wel eens dat er een paar goeie men- r burgemeestersposten Olga Scheltema-de Nie: Het blijft onberekenbaar wie welke plaats krijgt, ook als je afspraken maakt over de poli foto GPD DEN HAAG - Bij een burgemeestersvacature stelt de ge meenteraad een profielschets op met de eisen waaraan de burgemeester moet voldoen. De commissaris van de konin gin ontvangt de sollicitaties en stuurt een aantal kandida ten door naar de vertrouwenscommissie die is samengesteld uit leden van de raad. Deze commissie maakt een advies en stuurt dat naar de commissaris. Die maakt een aanbeveling, meestal van drie kandidaten. Deze ranglijst gaat, met het oordeel van de vertrouwens- commissie, naar de minister van Binnenlandse Zaken. Deze stelt een voordracht op aan de koningin. Als van het oordeel van de vertrouwenscommissie wordt afgeweken, moet de minister dit motiveren. Een reden kan zijn dat het voor keursbeleid van het kabinet wordt gevolgd: meer vrouwen in het ambt en voorrang vooroud-burgemeestei's van heiin- gedeelde gemeenten. ïn april van dit jaar heeft de Kamer besloten dat de voltalli ge gemeenteraad in plaats van de commissaris het recht krijgt om aan te geven wie de meest geschikte kandidaat is. Om dat uit te voeren, is een wijziging van de gemeentewet in vooi'bereiding. De uiteindelijke beslissing blijft bij de mi nister liggen, of bij het kabinet als het om gemeenten met meer dan 50.000 inwoners gaat. sen hebben gesolliciteerd. Maar er is geen algemene lijn te geven. De ene commmissaris werkt anders dan de andere. Bovendien, de lobbyisten ma ken de dienst niet uit. Er zijn meer spelers in het veld. Wij spelen vooral een rol in de aan voer van kandidaten. En even tueel in het contact met de commissaris. Maar die heeft natuurlijk zijn eigen verant woordelijkheid." De Cloe vraagt 'aandacht voor de PvdA-kandidaten' bij de commissaris of de kabinets chef. „Ik zeg niet: Die twee be veel ik aan. Je hoort wel eens dat zij iemand goed vinden en als ik dat ook vind zal ik dat ze ker zeggen. Maar zij maken de selectie. De kandidaten moe ten het zelf doen. Ik moet zor- gen dat we goede kandidaten leveren. Want vooral kwaliteit telt. Mijnrol is zeer beperkt, die wordt sterk overtrokken. Het zwaartepunt ligt voor mij bij de vertrouwenscommissie." De Cloe is daarom fel tegen de praktijk van het politiek sprei den van de burgemeesterspos ten; rekening houden met het aantal zetels in de Tweede Kamer. „Dan zijn dus de lande lijke verkiezingen de graadme ters voor de burgemeesterspos ten", gruwt hij. „Dat kan toch niet. Iemand wordt burge meester van een gemeente, niet van het land. Je doet daarmee geen recht aan de plaatselijke politieke verhoudingen. Elke vier jaar zijn er Kamerverkie zingen, een burgemeester zit zes jaar. Hoe doe je dat dan? Natuurlijk ben ik een teleurge steld man als een WD'er wordt benoemd op een plek die eerst van de PvdA was. Kijk, zolang het beleid is, speel ik er wel op in. Ik zit niet altijd met mijn handen over elkaar. Zolang de procedure niet is zoals ik die wenselijk acht, ga ik op pad om bij de commissaris aandacht te vragen voor de PvdA-kandida ten. Je kunt de commissaris er ook eens op attenderen dat de PvdA in een provincie slecht is vei'tegenwoordigd. Neem Zeeland waar wij slechts twee posten hebben. Maar je kunt absoluut geen evenredige af spiegeling krijgen van de ver deling zoals die landelijk is." Goede vrouwen Kom bij De Cloe evenmin niet aan met voorkeursbeleid. „Mi nister Dijkstal heeft die ont snappingsmogelijkheid bij be noemingen wel geclaimd en ook gekregen van CDA, VVD en D66. Maar niet van ons. Je moet als partij gewoon zorgen dat je genoeg goede vrouwen hebt." Te Veldhuis en Scheltema vin den echter dat er nog heel wat recht te breien valt. „Paars wil iets doen aan de absolute over- bedeling van het CDA", zegt Te Veldhuis. „Zij hebben jaren het voordeel gehad dat het CDA in het kabinet zat. De verhoudin gen zijn nu anders. Dus ik ben bij de Brabantse commissaris Houben aan het lobbyen om de verdeling eerlijker te maken. Daar is 60 procent van de niet- heringedeelde gemeenten van het CDA Dat staat in geen ver houding tot de laatste Kamer- en Statenverkiezingen." De burgemeesterslobbyist van het CDA, Frans Jozef van der Heij den, wilde niet praten over zijn lobbywerk. Scheltema is voorstander van een gekozen bui'gemeester. Maar zolang die nog benoemd wordt, vlast zij op meer D66- plaatsen. Dat is volgens haar moeilijk, gezien het herintre- dex-sbeleid van Dijkstal. „Het is PvdA-Iobbyist Dick de Cloe verzamelt de gegevens van zittende burgemeesters en zij die dat willen worden in zijn dossier: een schrift met harde kaft. foto Jos van Leeuwen WD'er Jan te Veldhuis: kwaliteit van de kandidaten moet de doorslag geven, foto Lex de Meester dan toch weer die oude hap van burgemeesters en daar zitten weinig D66'ers tussen. Wij lig gen duidelijk op achterstand maar zijn dan ook een relatief jongere partij. Wij zijn pas sinds de laatste peiïode zo groot in de Tweede Kamer." Realiteit Het is niet zo gemakkelijk om een plaats van kleur te laten verschieten. Te Veldhuis: „Je moet rekening houden met de politieke realiteit ter plekke. Maar natuurlijk overleggen de lobbyisten onderling wel eens. De ene zegt wel eens tegen de andere: 'Wij zijn in die provin cie ondervertegenwoordigd, dim jij daar een beetje met je WD-kandidaat. Maar er zijn plaatsen waar bijvoorbeeld De Cloe en ik a Hebei voor gaan. We gaan elkaar nooit met het mes te lijf, het gaat altijd met faire middelen. En het gaat uitein delijk om de kwaliteit van de kandidaat." „De Cloe ziet me aankomen als ik tegen hem zeg: dat wordt mijn plek, als het om een PvdA- plaats gaat", meent Scheltema „Het kan wel als er een aantal plaatsen tegelijk vrijkomen. Dan kun je eventueel wisselen. Maar je hebt er als lobbyist niets over te zeggen. Je kunt wel stellen dat we er niet alle maal even zwaar op moeten in zetten. Maar de commissaris heeft ook een stem in het kapit tel, evenals de vertrouwens commissie. Het is absoluut niet berekenbaar wie welke plaats krijgt. Zelf als je afspreekt: die politieke kleur wordt het. is het nog niet te voorspellen. Ik vind eigenlijk dat als er in een bij zonder geval een afspraak is gemaakt, de vertrouwenscom missie zou moeten weten dat ex- een voorkeur is voor een be paalde kleur Daarbinnen moe ten ze dan wel een keuze heb ben." Lokale wensen De Cloe ei-kent dat zijn partij wel eens 'low profile' gaat zit ten op verzoek van een van de collega's. „Maar dat gaat bijna vanzelf in zo'n situatie. Dan heb je wel een paar PvdA'ers in de gemeenteraad maar is de WD er sterk. De posten moe ten toch gebaseerd zijn op de lokale wensen. Het is niet zo dat wij als grootste Kamexpar- tij domweg de meeste burge meesters kunnen claimen." Aan het voortijdig noemen van namen heeft het drietal een broertje dood Onderling ver tellen ze elkaar evenmin wie de eigen kandidaten zijn. Dat kun je niet maken in deze functie, zegt Te Veldhuis. „Officieel be staan wij lobbyisten niet eens. Iedereen is ook verplicht tot ge heimhouding. Ik ben niet meer geloofwaardig als mijn naam in verband wordt gebracht met een lek", zegt Te Veldhuis. Op hem rustte vorig jaar even de 'verdenking' dat hij de naam had laten vallen van WD'er C. Rutten. die van Middelburg naar Breda ging. Dat gerucht heeft hij altijd fel weersproken. „Een naam die uitlekt, ligt moeilijk", zegt Scheltema. „Die persoon heeft minder kans. De veitrouwenscommis- sie denkt dan snel: wij worden gemanipuleerd, wij kiijgen ie mand in de maag gesplitst." Te Veldhuis: „Ik durf er bijna ver gif op in te nemen: als er wordt gelekt, komt het niet van de lobbyisten." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Dialect I In de PZC van 2 december las ik dat de commissaris van de ko ningin, drs. W. van Gelder, de gemeenteraden uitdaagt, in het vervolg in dialect te vergaderen. Hij stelt ook nog een traetatie in het vooruitzicht voor de eerste gemeentei-aad die de stx-eektaal toepast. Voor sommige raadsle den in onze provincie is het meer dan twintig jaar te laat, want toen steeg je in aanzien, als je de R wat rochelend uitsprak (def tig). In de jaren zeventig werden alle woordenboeken nageplo zen, om de agenda voor de i-aad een zo indrukwekkend mogelij ke aanblik te geven. In een raadsvergadering kwam voor het eerst het woord renovatie voor op de agenda. Dan is nu aan de orde, de renovatie van een complex woningen, aldus de burgemeester, niemand uwer het woord? Jawel meneer de voorzitter, „wat is noe eigenlijk renovatie. Ik snap er niks van, ka je me dat misschien uutlegge? Jazeker antwoox-dde de voor zitter, tex*wijl andere i-aadsleden hun lachen niet konden be dwingen (waaronder misschien ook wel die het ook niet begre pen). „Renovatie betekent opknappen, of herstellen van woningen, in dit geval achter stallig onderhoud plegen.'" De reactie van het x-aadslid was: „Burgemeester, zet dan in het vervolg op de agenda "opknap pen van d-uuzen, dan begxdept iedereen et." Dit raadslid was zijn tijd ver vooruit, tex*wijl de anderen misschien het tegen overgestelde dachten. Een bolus bie de koffie heeft hij wel ver diend. P. C. van Zweden Langegracht 66 Kapelle Dialect II Met veel aandacht las ik het ar tikel van dr. Lo van Driel 'Dia lect ondermijnt Nederlands' (PZC 4-12), en toen kon ik toch eigenlijk weinig anders dan achter mijn oren krabben. Ne derland is een piepklein land dat men van landsgrens tot landsgrens meestal in één enke le dag kan doorrijden. Men heeft xn dit landje de gewoonte iedere tongval als dialect te bestempe len, dat met uitzondering van de spreekwijzen van de 'haute bourgoisie' uit Wassenaar en Heemstede, waarvan sommigen kennelijk van mening zijn dat die spreekwijzen 'je van het' zijn. Teneinde het kort te hou den en geen namen te noemen som ik maar op. Een socialisti sche minister-president met weinig haan „De mansen, de mansen...! (bedoelde de man soms heel gewoon mensen, laat hij zulks dan ook werkelijk zeg gen!). Een vrouwelijke water staatminister die vex-antwoor- delijk gehouden wordt voor het verklungelen van zestig miljoen gulden in verband met een car- poolstrook: „De watten in ver band met het keuren van auto's moeten aangescherpt worden, en dat meer speciaal voor wat betreft de rammen...!" Laat ik hou altijd gedacht hebben dat rammen van het mannelijk ge slacht zijn, en niets met auto's te maken hebben! Het is niet zo zeer de 'Laan van Meederveurt' in Den Haag, maar heel gewoon de 'Laan van Meerdervort'. Emiel H. Neumann Galmgat 25 Middelburg Enkele opmerkingen over het geplande WOV-project. Via de regionale pers begint het onbe hagen en de twijfel met betrek king tot het gekozen tracé en de consequenties daarvan op te borrelen (PZC, 30-11). Organi saties als Rover, ENFB, midden stand en een aantal Zeeuws- Vlaamse gemeenteraden, be ginnen nu ach en wee te roepen. Echter, enkele jaren terug, toen het nodig was, liet men verstek gaan. Alles dat de groep Hen- nekeij/Rules Zeeland als hun prestigeproject voorspiegelde nam men voor zoete koek aan. Het alternatieve brug-tunnel- plan (tevens geschikt voor fiet sers en bromfietsers!) van ir. G. van Eeden, dat voor minder geld zelfs de mogelijkheid in zich had het veer Vlissingen/Bres- kens te handhaven en een tunnel bij Sluiskil te realiseren, werd met een lachertje afgedaan. Zelfs het feit, dat het plan van Van Eeden door een ministeriële topadviseur als volkomen reëel werd aanvaai'd was kennelijk van geen enkel belang! Tenslot te, het is toch onvoorspelbaar, dat men een zo belangrijk be sluit neemt en pas daarna in tweede instantie de consequen ties daarvan eens gaat bestude ren en uitdiepen. De politiek en diverse organisaties heben in dit verband weer eens volledig ge faald. Zeeland en vooral Zeeuws-Vlaanderen zitten met de gebakken prestige-peren. R.J. Scheele Julianalaan 17 Hulst Veere In de bijdrage van ombudsman de heer C. van der Maas (PZC 27-11) over de naam dorp of stad Veere - in dialect statje met een t - stelt Van der Maas tei-echt dat dit een voorlopige naam is. Dit in tegenstelling of de naam Veere reeds rechtsgeldig is. Zo bespreekt bijvoorbeeld de heer Eversdijk reeds de tekorten en staan de wethouders afgebeeld of ze reeds in functie zijn. Dit lijkt me juridisch onjuist. De nieuwe naam der samengevoeg de gemeenten is uitdrukkelijk voorbehouden aan de nieuwe raad. Stel dat de helft plus één voor een andere naam kiest? Kan men niet beter wachten op de officiële data? Wat betekent raadslid als alles reeds beklon ken is en men alleen ja en amen mag zeggen? In de PZC stond onlangs het ver-slag van een door de PZC gehouden enquête over de nieuwe gemeentenaam. Van de bijna 130 inzenders wa ren er amper zeven voor de naam Veere. Men kan dus niet stellen dat die naam leeft onder de kiezex"s der nieuwe ï'aad! Res pect voor de vi j f burgemeesters, die voorkeur hadden voor een bestaande gemeentenaam. doch deze niet kenbaar maakten om de nieuwe raad niet te beïnvloe den. W. Bommeljé Magnolialaan 27 Oostkapelle (Advertentie) De Zeeuwse Verwarmings Unie repareert uw CV. Als het moet binnen een halve dag. overal in Zeeland! Bel: Zeeuwse Verwarmings Unie B.V. i Zeeland-tunnel II Het lijkt mij erg kneuterig het tweede wereldwonder in onze provincie Zeeland-tunnel te noemen. Zo'n groot project ver dient een pakkende naam. De toevoeging Zeeland is te be perkt en werd al gebruikt voor de Zeeland-brug. Verder begrij pen veel Zeeuwen niet waarom er zo nodig een geld- en land- schapsverslmdende tunnel moet komen naar het rustigste gedeelte van Zeeland. Voor de ontsluiting van dit stukje Zee land beschikken we immers over twee uitstekende veren en om de hoek bij de buurman ligt er al een tunnel. Daarom moet gekozen worden voor een pak kende naam. waaruit het bo- venprovinciaalse belang duide lijk spreekt Zo'n pakkende naam is: Frankrijk-tunnel. Een naam die uitstekend past bij Be nelux-tunnel. Verder bezoeken ieder jaar veel Zeeuwen Frankrijk Voor die Zeeuwen biedt de tunnel een klein voordeel. Zo geeft de tun nel hen een geringe tijdswinst, waarmee de vexli-aging van de Paxijse péripherique wat wordt gecompenseerd. Ook is het dui delijk dat deze naamgeving me neer Chirac zal vertederen. Zelfs moeten we met uitsluiten dat, wanneer de heer Chirac te zijner tijd het openingslint mag dooi-knippen, het enkele jaren voor de tunnelopening ter ziele gegane gedoogbeleid weer een doorstart zal kunnen maken. Een probleempje kan dan nog zijn, dat het Franse volk de tun nel zelf een naam geeft en uit komt op drugstunnel (net vóór de tunnel rechtsaf of na de tun nel rechtdoor). De verkregen goodwill van de Franse presi- dient gaat dan jammer genoeg weer verloren. J.B. Buijse Bisschopstraat 43 Serooskerke Advertentie SCHOONMAAKBEDRIJF BLEIJENBERG B.V. voor totaal schoonmaak onderhoud gecertificeerd volgens de NEN-ISO 9002

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 19