Nieuwste koopsompolis clickt Verschil tussen 'pakket' en losse verzekering is gering PZC Speelgoed product van kinderarbeid Grote bedrijven doen administratie steeds meer zelf economie Verschillen in rendement en opbrengst zijn groot Topmanagers optimistisch Center Pares draait stroef Telekabel koopt Zoetermeers net Escom wil naam Commodore Lange rente naar laagterecord dinsdag 3 december 1996 Tegen het eind van het jaar is de concurrentie slag rond de koopsompo lissen het hevigst. De ver zekeringsmaatschappijen proberen via grote adver tenties met veel grafiekjes en tabellen de consument te verleiden tot het nemen van een koopsompolis. De koopsompolismarkt is een interessante groei markt waarin jaarlijks meer dan vijf miljard gul den omgaat. van onze verslaggever Koert Bouwman Wie denkt dat op het gebied van koopsompolissen al les al bedacht was, zit ernaast. De snelle marketing]ongens van de verzekeringsmaatschappij en verzinnen steeds weer iets nieuws. Dit keer zijn het de clickkoopsompolissen. Het is een variant op de clickbe leggingsfondsen. Ze hebben al- I lemaal prachtige namen, maar I ze komen in principe op hetzelf- de neer. De koopsom wordt be legd en eventuele koerswinsten worden 'geclickt'; vastgezet. Als de aandelenkoersen dalen, dan heeft dat geen invloed op het rendement van de koopsom. Stijgen de koersen weer. dan I wordt de 'click' losgelaten en gaat het rendement verder om- j hoog. Het aantal keren dat er 'geclickt' mag worden, is geli- miteerd; meestal driemaal. De clickkoopsompolis is, zo melden de advertenties jui chend: 'De koopsom die koers dalingen negeert', 'Lucratief als de beurs en safe als de bank' en 'De koopsom die het nog beter doet dan de beurs'. Centraal Beheer was een van de eersten die met de clickkoop sompolis op de markt kwam en heeft al enige ervaring met het nieuwe product. Vólgens bran chemanager Leven van Cen traal Beheer, K. Slager, is de clickkoopsompolis bij zijn on derneming een succes. „Het is met name bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in beleg- gen, maar toch wat huiverig staan tegenover de risico's. Koopsompolissen worden voor- al gekocht wegens het fiscale voordeel. De koppeling met 'veiligbeleggen' maakt ze alleen maar aantrekkelijker." Dat vindt de Consumentenbond ook, al maakt ze enig voorbe houd. Jan Hakkeit van.de con sumentenorganisatie: „Het is een product dat inzit tussen een gewone koopsompolis, die vrij ï'isicoloos is en een gegaran- deerde opbrengst heeft, en de beleggingskoopsompolis die veel risico met zich meebrengt." „Het is een polis voor consu menten die over hun rentevrij - stelling heen zitten en die geen of weinig risico willen lopen. Of het clicksysteem ook echt werkt, kun je nu nog niet zeg gen. Daarvoor is het nog te nieuw. Pas over een jaar of acht weten we of het een werkelijk alternatief is. We zullen ze voor lopig dan ook niet opnemen in onze overzichten over koop sompolissen." Inschrijftijd Een van de kenmerken van clickkoopsompolissen is de be perkte inschrijftijd. Dat heeft te maken met het afdekken van de risico's verbonden aan de polis sen. De verzekeraars moeten het chckrisico vanzelfsprekend af dekken en doen dat onder meer via optieconstructies. Dat heeft als consequentie dat liefhebbers zich niet het hele jaar door kun nen aanmelden. Dat kan wel bij een reguliere koopsompolis. Daar is het alle maal wat eenvoudiger. De con sument betaalt een eenmalig premiebedrag. bijvoorbeeld 10.000 gulden. De verzeke ringsmaatschappij gaat daar mee aan de slag. Ze belegt die 10.000 gulden en ontvangt ren te, dividend en koerswinst. Daarnaast trekt de verzekeraar kosten, provisie en koersverlie- zen af. Aan het eind van de van tevoren afgesproken periode levert dat beleggen, optellen en aftrekken eenbedrag op: het eindkapitaal. Laten we zeggen: 25.000 gul den. Met dat geld koopt de consu ment een lijfrente. Dat is een uitkering die per maand, per kwartaal of per jaar wordt uit betaald. Die 25.000 gulden wordt niet ineens, maar in part jes terugbetaald. De hoogte van de uitkering hangt af van de vorm van de lijfrente. Zo is er de tijdelijke oudedag- slijfrente. Die begint niet eerder dan de AOW- of pensioenuitke ring en duuit minstens vijf jaar Een andere bekende is de oude- dagslijfrente, die eindigt bij het oveitijden van de consument. Afhankelijk van de gekozen vorm en andere factoren wordt de hoogte van de periodieke uit- kering bepaald. Op zich is een koopsompolis helemaal niet zo'n goede inves tering. De verzekeringsmaat schappijen laten in advertenties weliswaar rekensommen met rendementen van 10, 12 of zelfs 15 procent per jaar zien, maar dat zegt niks Want garanderen doen ze dat natuurlijk niet. Im mers: geen mens weet hoeveel de belegging uiteindelijk op brengt. Ook de verzekeraar niet. Als er al iets gegarandeerd wordt, dan is het meestal een rendement van zo'n 4 procent per jaar en dat is maar even bo ven het inflatieniveau. Fiscus Nee, van de verzekeraar moet de koopsompoliskoper het niet hebben. Hij moet vooral kijken naar de fiscus. Want die is het die de koopsompolis zo aan trekkelijk en populair maakt. Om het sparen voor de oude dag te stimuleren mag de consument de koopsom aftrekken van zijn belastbare inkomen. Wie bij voorbeeld 50 procent belasting betaalt, krijgt van elke 1.000 gulden koopsom de helft terug. En dat is een niet kinderachtig voordeel: de consument betaalt in feite maar 500 gulden, terwijl de verzekeringsmaatschappij 1.000 gulden voor diezelfde consument belegt. Voor 1996 heeft de fiscus het maximaal aftrekbare bedrag gesteld op 5.758 gulden per per soon. Dat betekent dat een koopsom van 11.516 (twee keer 5.758) fiscaal het gun stigst is voor een getrouwd of sa menwonend stel dat in de 50- procentstariefgroep zit. Dat bedrag van 11.516 duikt niet voor niets op in bijna elke advertentie van koopsompolis sen. Overigens: voor alleen staanden en mensen die i n ande re tariefsgroepen vallen, liggen De consument kan met koopsompolissen veel geld verdienen. .'iSKSSl foto archief PZC de maximaal aftrekbare bedra gen anders. Het principe blijft evenwel hetzelfde: de koopsom is aftrekbaar. Maar de fiscus is natuurlijk niet gek. Tegenover die vriendelijke benadering van de koopsompo lis. staat de 'normale' benade ring van de lijfrente, die uitein delijk met de opbrengst van de koopsom moet worden aange schaft. Over die lijfrente - zeg maar: extra pensioen - moet ge woon belasting worden betaald. Maar waarom is de koopsompo lis met lijfrenteclausule dan toch zo populair? Eigenlijk heel simpel: omdat Nederlanders een hekel hebben aan belasting betalen. Als ze het kunnen ver minderen of uitstellen, dan doen ze dat graag. En bij een koop sompolis stel je het betalen zelfs vele jaren uit. Pas als de lijfrente wordt uitge keerd, trekt de belastingdienst aan de bel.-Dat kan maar liefst 20 of 30 jaar na het aanschaffen van de koopsom zijn. Wie slim is, zorgt ervoor dat de fiscus pas na de 65ste verjaar dag aan de bel trekt. Dat is naast het uitstellen van belasting be talen extra aantrekkelijk. Ou deren vallen onder een veel lager belastingtarief: 15,4 pro cent. Dus over de lijfrente-uitkering moet slechts 15,4 procent in komstenbelasting worden be taald, terwijl de koopsompolis een veel hogere aftrekpost (50 of zelfs 60 procent) opleverde. Overigens hangt dit wel af van de persoonlijke omstandighe den van de 65-plusser. Een ge pensioneerde met een flink in komen komt natuurlijk al snel boven het fiscale 15,4 procents tarief uit. Voor hem valt het voordeel beduidend lager uit. Organisaties als de Consumen tenbond. Vereniging Consu ment en Geldzaken en het fi nancieel onderzoeksbureau Money View publiceren met eni ge regelmaat vergelijkingen tussen de diverse aangeboden koopsompolissen. Steevast is de conclusie dat de verschillen in rendement en opbrengst toch wel erg groot zijn. Duizenden guldens soms. Bij de één is een koopsompolis van ruim 11.000 gulden na 15 jaar zeker goed voor 30.089 gulden, terwijl een andere maatschappij niet meer dan 20.105 gulden garandeert. GPD AMSTERDAM - Nederlandse topmanagers blaken van opti misme over de vooruitzichten voorde Nederlandse economie. Veel meer dan Duitse en Franse collega's hebben ze vertrou wen in de ontwikkelingen in hun land. Daar hebben ze ook re den toe. Alleen Britse ondernemingen maken een beter jaar door. Deze gegevens komen uit de gisteren gepubliceerde uitslag van een recente opiniepeiling onder 1.470 Europese onderne mers, onder wie 102 uit Nederland, in opdracht van het expe ditieconcern UPS. Was in 1995 nog 59 procent van de Nederlandse ondernemers optimistisch over de toekomst, voor 1997 is dat 68 procent In geen enkel ander land is de stijging zo groot.ANP LONDEN - Center Pares heeft het afgelopen zomerseizoen stroef gedraaid. In de eerste helft van het lopende boekjaar (tot 27 oktober) daalde het bedrijfsresultaat met 11,4 procent tot 38.9 miljoen pond 113miljoen) bij een vermindering van de omzet met 4 procent tot 164,6 miljoen pond (ƒ477 miljoen). De verslechtering van de resultaten heeft deels te maken met de stijging van de koers van het pond tegenover de gulden Verder had Center Pares te kampen met de ongunstige econo mische situatie in Noord-Europa, vooral Duitsland en Frank rijk. Ook de herpositionering in Nederland en België drukte de winst en de omzet. Door de verkoop van het vakantiepark de Lommerbergen in het Limbugse Rover en verbouwing van De Eemhof bij Zee- wolde verminderde de effectieve capaciteit. ANP ZOETERMEER- Nuon-dochterTelekabel wordt per 1 janua ri volledig eigenaar van het Zoetermeerse kabelnet. Telekabel heeft voor drie miljoen gulden de machtiging van de gemeente overgenomen. Het net is voor een onbekend bedrag gekocht van Energie Delfland. Met de overname voegt Telekabel 42.000 nieuwe aansluitin gen toe aan de ruim 500.000 die het al heeft. Het bedrijf denkt door te groeien naar 750.000 aansluitingen. Telekabel zal in drie jaar tijd drie miljoen gulden investeren om de kabel voor meer diensten open te stellen. Daar wordt gedacht aan Internet per kabel, Pay-per-view, home shop ping, woonhuisbeveiliging en sociaal medische alarmering. Energie Delfland wilde van het kabelnet af. Voor het aanbie den van nieuwe diensten heeft een bedrijf meer aansluitingen nodig. Het bleek niet mogelijk te zijn die benodigde groei in een korte tijd in het verzorgingsgebied van Delfland te reali seren. ANP NIEUW-VENNEP - Computerdetaillist Escom overweegt zijn naam te veranderen in Commodore. Het bedrijf, dat na het faillissement van het gelijknamige moederbedrijf in Duitsland in juli van dit jaar is doorgestart, verricht een marktonderzoek naar de bruikbaarheid van de naam Com modore. Het Duitse bedrijf Escom kocht Commodore indertijd op. Het verzelfstandigde Nederlandse Escom kocht onlangs de merk rechten uit de failliete boedel van Escom AG ..De pes die we gaan bouwen, gaan Commodore heten", aldus Escom-marke- tingdirecteur J. van Lemmen. „Langzamerhand zal Escom als merknaam voor onze compu ters verdwijnen." Escom telt 36 eigen winkels en een assemblagefabriek in Nieuw-Vennep met een productiecapaciteit van een half mil joen pe's per jaar. Het bedrijf telt zo'n 430 werknemers tegen 550 in de oude constellatie. ANP van onze verslaggever Michel Brandsma Het speelgoed dat dezer dagen zo massaal over de toonbank gaat, is vaak het product van kinderarbeid. Dat staat in een rapport van ChildRight, de internationa le organisatie tegen de uit buiting van kinderen. Vol gens ChildRight werken vooral in Thailand en China tienduizenden kinderen in mensonwaardige omstan digheden in speelgoedfa brieken. ChildRight heeft net een suc cesvolle actie afgesloten tegen de productie van voet ballen door kinderen in Pa kistan. Opdrachtgevers als Reebok. Adidas en Nike heb ben zich volgens directeur Theo Knippenberg van Chil dRight bereid verklaard een kinderslavernij-vrije bal te laten fabriceren. Recht De Pakistaanse kinderen mogen deels blijven werken (dat is zelfs hun recht, vindt ChildRight) maar de om standigheden worden verbe terd. Er komt onafhankelijke controle op de productie en voor de kinderen worden op- vang- en scholingsprogram ma's opgezet. Iets dergelijks wil ChildRight nu ook berei ken in de speelgoedindustrie. Volgens Knippenberg heeft de Internationale Raad van Speelgoed Industrieën tot nu toe elk overleg geweigerd, maar hij voorspelt dat die houding snel zal veranderen. „We gaan nu drukken, onder andere door dit rapport naar buiten te brengen. Ik voor spel dat we in januari rond de tafel zitten. Komt er binnen een half jaar geen resultaat, dan starten we een grote na jaarscampagne. Desnoods vragen we scholieren om te posten voor speelgoedwin kels." Bar en boos De omstandigheden die in het rapport worden beschre ven zijn bar en boos en doen vaak meer aan slavernij den ken dan aan normale arbeid. De werknemers, veelal meis jes tussen de vijftien en twin tig jaar. maar soms ook veel jonger, werken tussen le vensgevaarlijke machines, gifdampen en agressieve chemicaliën. Hun werkdagen duren mini maal twaalf uur, maar soms zelfs negentien, arbeidscon tracten hebben ze zelden, bij ziekte worden ze direct ont slagen, het minimumloon wordt niet betaald, koppel bazen pikken een deel van de lonen in en de kinderen hou den niet eens voldoende geld over om van te leven. Uitputting Er gebeuren yeel ongelukken in de fabrieken en regelmatig bezwijken kinderen aan hartaanvallen als gevolg van uitputting en vergiftiging. Bij diverse branden in de gammele fabriekshallen zijn al tientallen kinderen om het leven gekomen, meldt Child Right. Veiligheidsmaa tregelen ontbraken. Vluchtdeuren za ten op slot 'om diefstal van speelgoed door het personeel tegen te gaan." Thailand en China zijn vol gens ChildRight de grootste boosdoeners, maar ook an dere Aziatische landen en Mexico worden genoemd. De bekendste speelgoedmerken die in het rapport de wind van voren krijgen, zijn Mat tel (onder andere Barbie, Disney en Fisher Prize), en Hasbro (onder andere Sindy, Action Man en Playskool) Miljarden „Mattel met een jaaromzet van meer dan zes milj ard gul den en Hasbro met een jaar omzet van circa vijf miljard gulden hebben hun hele pro ductie ondergebracht in Azi atische landen", staat in het rapport. Maar ook de pluche- dieren van het Wereld Na tuur Fonds zijn volgens Chil dRight het product van kin derarbeid. „Waar het om gaat is de grootschalige speelgoedpro ductie onder ongecontro leerde omstandigheden in al le lage-lonen landen", schrijft de organisatie. Chil dRight adviseert consumen ten om bij de aanschaf van speelgoed scherp te letten op het land van herkomst. De organisatie is niet tegen kin derarbeid op zichzelf, want werken is vaak het enige al ternatief voor kinderen in arme landen Wel wil de organisatie dat de arbeids omstandigheden worden ge controleerd door een onaf hankelijke instantie. GPD van onze verslaggever Raymond Peil De verschillen in premies tussen pakketverzekerin gen en losse verzekeringen be dragen hooguit een paar tientjes per jaar. De consument, veelal bestookt door verzekeraars met pakket-aanbiedingen, moet de voorwaarden, de dekking en de soepelheid waarmee claims worden behandeld, in het oog houden. Uit recent onderzoek van het Amsterdamse financiële re searchbureau MoneyView is af te leiden dat pakket verzekerin gen bij elf Nederlandse verzeke raars goedkoper zijn dan losse verzekeringen. In het onder zoek komt Zilveren Kruis, dat geen pakketten kent, er als voordeligste uit. De premieverschillen tussen pakket en losse verzekeringen lopen uiteen van 0 tot 83 gulden. Op poliskosten bespaart de con sument bij de aanschaf van het pakket gemiddeld 8 gulden per verzekering. De meeste maat schappijen bieden gratis opna me van een nieuwe, aparte ver zekering aan in het pakket. Wie zijn pakket in (maand)termij- nen gaat betalen, is meestal weer duurder uit. Kortingen Sinds jaar en dag proberen ver zekeraars pakketten aan de consument te slijten, om zo veel mogelijk verzekeringen af te zetten. Pakketverzekeringen zijn daarbij een handig hulp middel. Zij worden onder vele fraaie benamingen aangebo den. Om de consument te verlei den staan daar soms aantrekke lijke kortingen tegenover", aldus MoneyView. De inboedel-, opstal- en WA- verzekeringen zitten bij nage noeg alle maatschappijen stan daard in het pakket Daarnaast is het tegenwoordig bij veel ver zekeraars mogelijk andere dan woonverzekeringenzoals ziek tekosten, auto en leven, in het pakket onder te brengen. De belangrijkste reden voor de verzekeraars om pakketverze keringen aan te bieden is klan tenbinding. Is de consument eenmaal een vaste klant dan proberen zij ook andere polissen te verkopen. Verschillende maatschappijen geven dan, soms aantrekkelijke, kortingen. Om de verzekeringen vergelijk baar te maken ging MoneyView uit van een standaardgezin van PAKKETVERZEKERINGEN VERGELEKEN De jaarpremie in guldens voor een woonpakketverzekering: Avéro Het standaard woonpakket bestaat uit: Inboedelverzekering: dekking ƒ.150.000.- (inclusief kostbaarheden/sieraden ƒ.5000,- en elektronica/computer ƒ.5000,-) Opstalverzekering inclusief glasdekking (Herbouwwaarde huis ƒ.250.000,-) i Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren: dekking ƒ.1 miljoen Zilveren Kruis' Univé OHRA" Sterpolis AMLON FBTO AMEV Forum London Lancashire Noordhollandse 1816 OLM Groene Land AEGON Reaal Generali*" ABN AMRO De Amersfoortse Kent geen pakketverzekering. Bedrag gebaseerd op 3 losse verzekeringen Ohra-pakket begint bij vier verzekeringen. Dekking AVP is ƒ.2 miljoen Bron: MoneyView vader moeder (beiden 35 jaar oud), twee kinderen, woonach tig in Zwolle in een huis met een herbouwwaarde van 250.000 gulden, in het bezit van een mid denklasse-auto. Zij hebben een standaardwoonpakket; 150.000 gulden inboedel verzekerd, in clusief -5.000 gulden kostbaar heden/sieraden en 5.000 gulden elektronica/computer, opstal inclusief glas en WA-verzeke- ring voor personen (AVP) met een dekking tot een miljoen gul den. Met een premie van 530 gulden waren Zilveren Kruis (geen GPD-Graphics/R.S. pakket) en Avéro (pakket: 558 gulden) de goedkoopste verze keraars. De verzekerde kan voor 796 gulden (pakket) of 804 gulden (los) respectievelijk ook bij De Amersfoortse of Aegon terecht. Om het allemaal lekker inge wikkeld te maken tellen bij een aantal verzekeraars sommige verzekeringen wel mee voor het pakket, maar leveren zij geen korting op de premie op. Het is dus zaak dat de verzekerde in spe daar nauwkeurig naar in formeert, ABN AMRO geeft de van onze redactie economie DEN HAAG - De 'lange' rente, berekend over het rendement van (staats)leningen met een looptijd van vijf tot acht jaar, zit bijna op een nieuw laagtere cord. Zij is gisteren tot 0,9 pro cent onder de hypotheekrente gezakt. Samen met het feit dat de kleine verzekeraar Zürich Leven vorige week de hypo theekrente met 0,2 procent ver laagde, lijkt dit de voorbode van een nieuw rondje renteverlagin gen. Hypotheekaanbieders stemmen hun tarieven gemiddeld af op het rendement op staatslenin gen met een vergelijkbare loop tijd. Normaal ligt de hypo theekrente 0,5 tot 0,7 procent hoger. Het verschil liep gisteren op tot 0.9, zo groot is het sinds het begin van dit jaar niet ge weest. GPD 'korting' in de vorm van Air Mi- les. Het verschilt per verzekeraar of er een pakket is en korting wordt gegeven. Soms gaat het om logische combinaties zoals autoverzekering plus inzitten denverzekering en/of rechtsbij stand. Of woon-rechtsbijstand in combinatie met opstal/inboedel. Andere combi naties zijn minder logisch: Ge neral! doet alleen een rijwiel verzekering binnen het pakket (Eén-Gezins-Polis) of in combi natie met twee andere verzeke ringen. Ziektekosten en leven spelen een ondergeschikte rol. Soms tellen ze wel mee voor de korting en aantal, maar niet al tijd. Sommige verzekeringen kun nen alleen als onderdeel van een pakket worden afgesloten, meestal met uitgebreidere dek king of meer gratis service. Soms telt een verzekering wel mee voor het pakket maar niet voorde korting. Bij Aegon krijgt de klant bijvoorbeeld 5 procent korting op de auto (WA casco) als ook het Woonpakket Plus wordt afgenomen. MoneyView onderzocht ook een uitgebreider pakket, met auto en gezinsongevallenverzeke ring. De autoverzekering maakt, gezien het forse premie aandeel, de vergelijking moei lijker, maar ook hier is Zilveren Kruis veruit het voordeligst. De prijsverschillen tussen pakket en los lopen op tot 600 gulden, tussen verzekeraars onderling tot meer dan 2200 gulden. Overzicht Niet alleen de verzekeraars zijn gebaat bij de pakketten, ook de consument kan er wat aan heb ben. De verzekeringen blijven zo bijvoorbeeld overzichtelijk: één maatschappij, één map, vaak één keer premie betalen en in een keer verlengen. In geval van schade heeft de klant met één verzekeraar te maken. De vraag of een bepaal de schade onder de inboedel of de opstalverzekering valt - of onder beide - is niet meer van belang als ze alle twee bij één verzekeraar lopen. Het gevaar van dubbele dekking of over lappingen is eveneens aanzien lijk kleiner. Het Money View-onderzoek om vat de belangrijkste en grootste Nederlandse verzekeraars. Al leen Nationale-Nederlanden, UAP NieuwRotterdam, NVG en Levob ontbreken om verschil lende redenen. GPD van onze verslaggeefster Sylvia Marmelstein Steeds meer bedrijven die hun financiële administra tie hadden uitbesteed, doen dat werk weer zelf. Ook voor het be heer en onderhoud van de com puters en het transport van pro ducten nemen zij weer eigen personeel in dienst. Vooral grote ondernemingen geven daar de voorkeur aan. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in uitbesteding I996.dat door Moret Ernst Young is uit gevoerd onder bijna 1.000 on dernemingen. Ruim één op vijf bedrijven zegt de financiële ad ministratie weer zelf te doen. terwijl één op tien ook de auto matisering in eigen hand neemt. Het zijn vooral bedrijven die klein zijn begonnen en nu uit groeien tot een grote onderne ming met meer dan honderd werknemers. „Die hebben in eens geld genoeg om de kennis zelf in huis te halen", benadrukt A Aarts, directeur van Moret Ernst Young Management Consultants. De aanbieders van financiële diensten hoeven zich volgens hem geen zorgen te maken om een afkalvende markt, want er komen weer genoeg kleine be drijven bij. Niet alleen het kostenplaatje blijkt beslissend- Het is vaak ook een strategische zet van de onderneming om de taken weer binnen de eigen muren uit te la ten uitvoeren. ..Bij veel bedrij ven is de administratie direct gekoppeld aan gegevens over de productie en dus de know how van de onderneming. Als het be drijf groter wordt en de concur rentie heviger, zijn ze bang dat geheime informatie op straat komt te liggen." Uitbesteding blijft een groeien de markt, maar de aard van het werk verandert. Waar bedrijven een jaar geleden nog vooral kantine- en schoonmaakdien sten van buitenaf aantrokken, ligt de nadruk op het uitbeste den van televerkoop. Bijna 40 procent van de overheidsbedrij ven heeft dit werk uitbesteed, tegenover 20 procent bij com merciële bedrijven. Tien procent is van plan om in de toe komst meer taken uit te beste den. Uitbesteding in de gezond heidszorg blijkt ook een enorme groeimarkt. De helft van de on dernemingen zegt binnenkort meer diensten van buitenaf aan te willen trekken. Bij ziekenhui zen geldt dit vooral de afdelin gen logistiek, bij verzorgingste huizen voor administratieve diensten en bij psychiatrische ziekenhuizen voor personeels zaken. GPD (Advertentie) Tijdelijk Bil aankoop van drie Bloggi slips -van één model- is de vierde gfatiS Geldig van I t/m 31 december 1996. Betreft alle slips 1 in alle modellen en kleuren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 7