Duurzaam Veilig wordt tastbaar Geslaagde editie van 'De Selektie' Mens centraal in boek over basiliek te Hulst PvdA Oostburg stelt vragen over het taxivervoer Cultuuradviseurs moeten alerter kunnen reageren Jan Brokken gast in Terneuzen zeeland 15 Eerste gereconstrueerde wegen buitengebied opgeleverd kunst cultuur dinsdag 3 december 1996 van onze verslaggever Hans Heijt WATERLANDKERKJE - De eerste resultaten van het project Duurzaam Veilig in het buiten gebied zijn maandag zichtbaar geworden door de ingebruikna me van de rotonde Eilandweg- /Molenweg bij Waterlandkerkje en de Hoge Weg tussen Aarden burg en Sluis. De rotonde heeft een buitenstraal van achttien meter en de rijbaan is op de kruising zes meter breed, zodat ook zware transporten kunnen passeren en het verkeer vlot doorstroomt. Beide projecten zij n initiatieven van waterschap Het Vrije van Sluis. Op het kruispunt Eiland- weg/Molenweg deden zich de afgelopen jaren diverse ernstige ongelukken voor. Deze waren vooral het gevolg van de hoge snelheid van de verkeersdeelne mers en het niet verlenen van voorrang. Bestuurslid J. Pro voost van Het Vrije van Sluis legde uit dat het project vooruit werd geschoven toen eerder dit jaar bekend werd dat niet alle gelden, die voor dit jaar gereser veerd zijn voor Duurzaam Vei lig, volledig konden worden be steed. De Oostburgse transportonder nemer J. Aarnoutse was vol lof over de inspraak die de trans portsector had bij de invulling van het project. „Zelfs met een 27 meter lange combinatie kan je er langs", aldus Aamoutse. „Op ons verzoek zijn de lan taarnpalen een beetje verder van de rotonde geplant en zijn er verplaatsbare borden neerge zet." De Hoge Weg is van Aardenburg tot aan de Kruisschans volledig gerenoveerd. De langgerekte weg is op verschillende plaatsen onderbroken door keiplateaus om de maximum snelheid terug te brengen. „Bovendien is naast de rijbaan een fietspad aange legd", liet burgemeester C. J. van Liere van de gemeente Sluis-Aardenburg weten. „De weg wordt veel gebruikt door de fietsers die naar het zwembad in Aardenburg rijden en door re creatieve fietsers." Gedeputeer de ing J. Hennekeij maakte duidelijk dat het juist in het bui tengebied moeilijk is een draag vlak te creëren voor het project Duurzaam Veilig. Landbouwers vrezen bijvoorbeeld dat hun percelen niet goed meer bereik baar zijn. Hennekeij verklaarde dat aan de hoofdstructuur van Duur zaam Veilig in principe niet kan worden getornd, omdat deze aansluit op de verdere infra structuur. „Het verbeteren van de infrastructuur in de algeme ne zin is noodzakelijk", aldus Hennekeij. „Uit onderzoek is gebleken dat je met plaatselijke oplossingen niet tot de gewenste verbetering van de verkeersvei ligheid komt. Maar we proberen wel zoveel mogelij k aan de wen sen van de betrokkenen te vol doen door maatwerk te leveren. Bovendien probeert de provin cie de gevolgen voor het indivi du op verschillende manieren zo goed mogelijk te compenseren. Denk bijvoorbeeld maar aan de grondruilpot die is ingesteld om ervoor te zorgen dat de percelen voor de landbouw goed bereik baar blijven." Gedeputeerde Hennekeij (r) verrichtte maandag de officiële ingebruikname van de rotonde Eilandweg/Molenweg bij Waterlandkerkje. foto Charles Strijd Drugsvangst TERNEUZEN - Medewerkers van de douane hebben zondag avond in de binnenstad van Ter- neuzen een 26-jarige Brusselaar aangehouden, die in het bezit was van 22 gram soft drugs. De drugs werden in beslag geno men en de man kreeg een boete en een verblijfsontzegging voor de binnenstad. van onze verslaggever Conny van Gremberghe HL'LST - De Sint-Willibrordusbasiliek in Hulst blijft voer voor scribenten vor men. Maandagmiddag nam burge meester mr. dr. A Kessen van Hulst, tevens voorzitter van de stichting Fondswerving Basiliek, het eerste ex emplaar van 'In en om de Sint-Willi brordusbasiliek te Hulst' in ontvangst van de plaatselijke heemkundige Geor ge Sponselee. De auteur had, zo zei hij in zijn inleidin kje, had graag gezien dat het werk dat hij samen met de Hulster verzamelaar Eddy Taelman samenstelde, eerder was verschenen. Uitgever Van Geyt bleef echter in gebreke, waardoor In en om de Sint-Willibrordus als pas als vierde boekwerk over hetzelfde onderwerp geboekstaafd kon worden. Eerder dit jaar verschenen er boekjes van K. Brand over de toren, de Oud heidkundige kling over de financiële perikelen en de kunstschatten en van dr. Ineke Pey over de restauratie-en overdrachtsperikelen in de periode 1806-1958. „Toch", voerde Sponselee aan, „onder scheidt ons werk zich van de andere uit gaven, omdat wij vooral aandacht be steedt hebben aan de mensen die nu of in het verleden met die kerk te maken hebben gehad." Kessen was blij met het fotorijke boek. Ook al, omdat de eerste 100 exemplaren geschonken werden aan het fondswer vingscomité. „Omgerekend krijgen we toch zo'n zesduizend gulden in de schoot geworpen en dat gebeurt je toch niet elke dag", zei hij. 'In en om de Sint-Willibrordisbasiliek te Hulst' is een typische Van Geyt-pro- ductie. Dit houdt in relatief weinig teksten, veel oude foto's en andere illu straties, ditmaal eens niet in sepia-uit- voering. Sponselee en Taelman hebben heel wat moeite betracht om niet eerder gepubli ceerd materiaal te verzamelen voor de uitgave en dat is redelijk gelukt. Verder werd uitvoerig geput uit gemeentelij- ke-en kerkarchieven. Sponselee heeft een paar zaken die in andere boeken over het monumentale kerkgebouw- wat onderbelicht gegeven wat extra aandacht gegund. Zo staat hij uitge breid stil bi] de beschieting van de toren op 18 september 1944, een oorlogshan deling die zes Hulster burgers het leven kostte en die tot de later veelbesproken herstelepisode van de torenspits leidde. Ook het niet door ieder in Hulst ge waardeerde carillon krijgt van Spon selee en Taelman ruime aandacht. 'In en Om de Sint-Willibrordusbasiliek te Hulst' door G. M. P. Sponselee en E.P.J. Tael man. Uitgeverij Van Geyt. ISBN 961223225- 3. Prijs 59,90 gulden. van onze verslaggever Hans Heijt OOSTBURG - De PvdA-fractie in de gemeente Oost burg wil dat het college van B en W met de taxivergunninghouders goede afspraken maakt over een bete re bereikbaarheid van het taxi vervoer en de informatiever strekking daarover. De PvdA heeft de laatste weken drie sig nalen gekregen van personen die 's nachts met een taxi naar huis wilden, maar in West- Zeeuws-Vlaanderen geen con tact konden krijgen met een taxibedrijf. In de brief aan B en W schrijft PvdA-fractievoorzitter L. Wille dat de de mensen, die tevergeefs een taxi probeerden te regelen, ten einde raad met de eigen auto naar huis reden. „Het zal u dui delijk zijn dat het ging om per sonen die alcohol hadden ge dronken", stelt Wille. „Heel veel geld wordt de komende jaren gestoken in Duurzaam Veilig én van de onderdelen van Duur zaam Veilig is de mentaliteits verandering van verkeersdeel nemers. Als mensen dan vanuit hun eigen verantwoordelijk heidsgevoel kiezen voor taxige- bruik, dan moet dit ook dag en nacht mogelijk zijn." De PvdA vraagt het college in zicht te verschaffen in het aan tal houders van taxivergunnin gen. Ook willen de sociaal democraten weten of een ver gunninghouder verplicht is dag en nacht bereikbaar te zijn en of de West-Zeeuws-Vlaamse taxi bedrijven samenwerken De PvdA vraagt het college na te gaan of het mogelijk is om in sa menwerking met de taxibedrij ven meer informatie te ver schaffen over de bereikbaarheid van het taxivervoer. Directeur L. Keulers van de Taxi Centrale Oostburg ver klaart dat zijn bedrijf ook 's nachts draait, maar soms toch 'nee moet verkopen' „Als de chauffeur. die nachtdienst heeft, een lange rit maakt, kan het gebeuren dat hij een klant niet op het gewenste moment kan helpen." Keulers laat weten dat in West- Zeeuws-Vlaanderen slechts een handjevol taxibedrijven actief is en dat deze niet allemaal 's nachts rijden. „In West- Zeeuws-Vlaanderen lopen de beunhazen de officiële taxibe drijven al jaren voor de voeten", zegt de directeur van de Taxi Centrale. „En dat gaat natuur lijke ten koste van de activitei ten van de erkende taxi-onder nemers." Keulers laat weten dat hij het een goede zaak zou vinden als er tussen de West-Zeeuws-Vlaam- se taxibedrijven afspraken ge maakt zouden worden over het op toerbeurt draaien van nacht diensten. „Ik heb ooit eens een balletje opgegooid, maar dat le verde niets op." Aktepassering ruilverkaveling Axelse Sassing van onze verslaggever Hans Heijt AXEL - De ruilverkaveling Ax else Sassing passeert morgen, woensdag 4 december, om 15.00 uur in restaurant Zomerlust in Axel. Zestig procent van de stemgerechtigden gaf in sep tember 1992 de goedkeuring aan deze ruilverkaveling. De af gelopen maanden is uitvoering gegeven aan het plan door onder meer 3750 meter nieuwe sloten te graven, 1690 meter sloten te dempen en 7,6 hectare grond te egaliseren. Verder zijn er veertig dammen aangelegd. Het gebied rond de Axelse kreek en de Zwartenhoeksche Kreek is ingericht voor natuurontwik keling Verder is in overleg met waterschap De Drie Ambachten 2900 meter natuur- en onder- houdsvnendelijke oevers aan gelegd langs de Oostelijke Rijkswaterleiding. Daarnaast is het de bedoeling circa 15 hecta re bos aan te planten. Het verkavelingsplan werd vo rig jaar ter visie gelegd en lever de 57 bezwaarschriften op. In drie gevallen moest de rechter een uitspraak doen. De laatste fase van de ruilverkaveling, de afrekening van de kosten en de berekening van het nut, heeft volgend jaar plaats. De ruilver kaveling moet eind 1998 wor den afgerond. door Nico Out T"Ve achtste aflevering van de JLJ'Selektie' omvat werken van vier kunstenaars op twee lo caties in Vlissingen. In de Coosje 1 Buskenstraat stralen heldere kleurvlakken vanaf meer dan twintig vaak forse doeken. Gust Romijn heeft de afgelopen twee jaar niet stilgezeten, zoals be zoekers van de Hoekweide en het Zeeuws Museum al eerder hebben kunnen zien. E}e nu ge toonde strak uitgevoerde uit spattingen van kijkplezier zijn daar deels al geëxposeerd. Het meeste werk echter zag voor het eerst de buitenlucht. Bellamy 19 herbergt een tentoonstelling met schilderijen van Wim Bak ker en Hans Bommeljé en twee beelden van Menno de Nooijer. Je ziet ze meteen na binnen komst: op een tegelplateau staan twee gebundelde takken bossen. Geen kreukelig dor hout, maar stevige twijgen, door banden bijeengehouden. Hun grondvlak is smaller dan het hoogste deel, dat tot borsthoog te reikt. De bovenzijde van elke 'zuil' is bewerkt en heeft dus een lichte houtkleur, die contras teert met de donkere bast. Dat contrast wordt versterkt door ingrepen aan de bovenzij de van elke bundel. Van het lin ker beeld heeft De Nooijer een deel weggehaald zodat er holtes of kommen ontstonden; ze lij ken op een afdruk van iemand die op de bundel is gaan zitten. Het andere beeld is wat hoger en wordt bekroond door een ronde top die is voorzien van een smal le gleuf, waardoor bij mij de as sociatie met billen optreedt. Het is alsof een verder onzichtbare gestalte de bundel is ingedoken. Bij de linkerbundel zijn slechts de sporen te zien van aanwezig heid. In al hun eenvoud zijn het boei ende. vervreemdende beelden. Het afwezige, het ongrijpbare lijkt mij een thema, net zoals transformatie. De takken die ooit sporen trokken in de lucht, zijn samengeperst tot een zuil, die vervolgens als een meubel een onzichtbaar beeld draagt of in zich heeft. Met het doorsnij den of losmaken van de banden zou de gave vorm voor altijd verdwijnen. Schriftuur Voor Hans Bommeljé is schrift uur nog steeds het bepalende element van zijn schilderijen. Op de vloer liggen drie kleine kleurige paneeltjes uit 1995 die door de veelheid van over elkaar aangebrachte lijnen aandacht Beelden van Menno de Nooijer. blijven vragen. Op de recente schilderijen dwarrelen en kron kelen lijnen in zilver of goud over grijze, grijsblauwe of zwarte en witte oppervlakken. Soms zijn kleine doosjes, even eens beschilderd, aan het opper vlak bevestigd. Je zou ze als ijkpunten. bakens kunnen zien. Het zoeken naar spanning tussen de lager dun opgebrachte verf kent variaties, maar blijft vlak. Interessant wordt het pas in de twee werken die afwijken van de rest. Een pasteuze schriftuur verdicht zich tot felle gele vlekken met toefjes rood en oranje. Vanaf het wijkende lichtblauwe fond spetteren, de vormen levendig naar voren. Het andere werk dat de vlakheid ontstijgt is juist so ber: het bewegen van een zwarte kwast op een wit fond heeft rit- foto Ruben Oreel mische sporen nagelaten. Het schilderij valt te lezen als een seismografische verbeelding van innerlijke beweging. Wim Bakker houdt zich bezig met „het landschap als drager van ruimte, kleur, structuur en textuur" Dat leidde de afgelo pen jaren tot schilderijen waar in enkele rechthoekige vlakken herinnerden aan menselijk in grijpen dat was ingebed in diep gekleurde oppervlakken met een levendige huid. Korsten, stolsels en sluiers kleur ade- menden aarde. Door het in grote wandpanelen aanbrengen van kleine schilderijen brak Bakker met de illusie en bracht hij schil deren terug tot het verzamelen van waarnemingen uit het land schap. In Bellamy 19 domineert een meer dan drie meter breed en twee meter hoog werk in een in getogen, maar rijk geschakeerd kleurengamma van ondermeer groenen, bruinen, zwart en goud. Naast het grootste doek hing Bakker enkele stroken met hetzelfde karakter. Ik weet niet of die splitsing nodig is, maar geniet van de monumentaliteit van dit werk. Een doek met gro te zwarte vlekken op een blauw oppervlak doet denken aan het tachisme uit de 5Oer jaren. Toch heeft het eigen kwaliteiten: de kracht van de aarde wordt tast baar. Het oppervlak van de vijf beschilderde lage blokken die Bakker op de vloer plaatste is opnieuw prachtig. De vormen zijn mij echter te voorspelbaar ondanks de ronde geul of de uit stulping die in elk blok is ver werkt. Speels Sinds 1994 is het schilderen van Gust Romijn, al decennia actief, strakker geworden. Onlangs nog bracht hij in het Zeeuws Museum speelse projecties van landchappen. Romijn toverde door manipuleren met perspec tief, vorm en kleur glasheldere voorstellingen waarin illusies werden gewekt en weer verbro ken. Naast enkele werken uit die Toscane-reeks, zijn nu voor al eenvoudiger constructies te zien. Ook die gaan over kijken en vormgeven op het platte vlak. Vaak zijn raamlijsten te zien of een restant ervan, waar binnen dan een lucht wordt doorsneden door een beweeglij ke contour. Die kan naar een berg venvijzen of naar een bos of een duinrand. Romijn gebruikt geraffineerd kleur, vorm en compositie. Juist daardoor oogt het allemaal ver rukkelijk eenvoudig. Het gege ven biedt zoveel stof tot compo neren dat hij met in herhalingen hoeft te vervallen. Alleen twee symmetrische doeken met openslaande ramen vind ik minder verrassend. Het zijn de uitzonderingen die de regel be vestigen. Selektie VIII. Wim Bakker, Hans Bommeljé, Menno de Nooijer. Bellamy 19. Gust Romijn, Coos je Buskenstraat. Beide te Was singen. Tot en met 5 januari! van onze verslaggever TERNEUZEN - Schrijver Jan Brokken is don derdag 12 december te gast op een literaire avond in Porgy Bess in Terneuzen. De lezing, die om 20.15 uur begint, is georganiseerd door de Stichting voor literaire en culturele activi teiten Prometheus. Brokken is zijn schrij verscarrière begonnen als journalist. Hij verwerft in de jaren zeventig en tachtig bekendheid door interviews met schrij vers en musici, die hij maakt voor de Haagse Post. Ze zijn gebundeld in Het volle literaire le ven, Schrijven en Met musici. Onder de titel Spiegels is vorig jaar nog een bundel met re- portages en enkele van zijn beste interviews verschenen. In 1984 debuteert Brokken als ro manschrijver met De Provincie. Het boek is in 1991 verfilmd met Thorn Hoffman en Pierre Bokma in de hoofdrollen. Net als in De Provin cie worstelen de personages in de met de Lucy B en C.W. van der Hoogtprijs onderscheiden verhalenbundel De zee van vroeger met hun jeugd. Zijn boeken Zaza en de president, De moordenaar van Ouagadougou en De regenvo gel spelen in Afrika. In Goedenavond mrs Rhys schrijft Brokken over zijn fascinatie voor schrijfster Jean Rhys en haar roman Wide Sargasso Sea. Brokkens laatste, zeer dikke roman De blinde passagiers dateert van vorig jaar. van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Het lijkt een behoorlijke sneer aan het adres van het College van Adviseurs voor de Cultuur. In Nieuwe uil dagingen, de onlangs versche nen discussienotitie over de hoofdlijnen van het toekomsti ge cultuurbeleid, schrijft de provincie over haar adviesor gaan: „Dit college dient in staat te worden gesteld tijdig te advi seren op alle deelterreinen van het provinciaal cultuurbeleid. Op dit moment is men daartoe niet in staat. Uitbreiding van de deskundigheid en uitwisseling van de beschikbare informatie kan hieraan een bijdrage leve ren. De relatie met het provinci ale apparaat behoeft ook verbe tering." Wordt het college de oren ge wassen? Voorzitter drs P W Sijnke vindt van niet. „Wat daar staat vind ik juist heel erg hoop vol. Ik heb in het reguliere over leg met gedeputeerde De Kok van cultuur aangegeven dat we het moeilijk hebben. Wat for matieplaatsen betreft moet de VMC inkrimpen, wat ten koste gaat van de voorbereiding op onze vergaderingéh. Daarbij komt dat we voortdurend te laat worden geïnformeerd door de provincie. Subsidie-aanvragen krijgen we een paar dagen voor de vergaderingen pas. Als ik het goed lees gaat de provincie nu proberen dat op te peppen. De deskundigheid moet worden verhoogd Dat gaat, mag ik aan nemen, over de formatieplaat sen bij de Stichting VMC. En de relatie met het provinciale ap paraat moet beter, dus daar be looft de provincie zelf beter schap." Adviseurs Er is geen sprake van dat de des kundigheid van de adviseurs zelf te kort schiet, aldus Sijnke. „Dat geluid heb ik van de zijde van de provincie nog nooit ge hoord. Wel moet worden be dacht dat iedereen belangeloos deel uitmaakt van het college. In andere provincies huren ze ad hoe adviseurs in, of wordt het adviesorgaan goed betaald. Dat zijn duurdere oplossingen. Wij vragen ons wel eens af waar doen we het allemaal voor? We .willen gezamenlijk het culture- ie klimaat in Zeeland opkrik ken. Als we dan met doortim merde adviezen komen, verwachten we van de provincie wel medewerking en begrip. Dat is volgens mij wat speelt, maar misschien moet ik dan toch eens gaan vragen wat pre cies bedoeld is met de betreffen de passage in de notitie. Die kans krijgt Sijnke dinsdag 10 december als het College van Adviseurs voor Cultuur om 14 uur samen met de Statencom missie welzijn vergadert over de notitie Nieuive Uitdagingen. Stimulerend Dan zal ook de vraag aan de or de komen of het goed is dat de provincie zich nadrukkelijker met de cultuur in Zeeland wil bemoeien. „Dat de provincie initiërend en stimulerend werkt, lijkt me oké", zegt Sijn ke. „Maar het is niet de bedoe ling dat ze zelf dingen gaan ont wikkelen. De provincie is er om een kli maat te scheppen waarin kunst kan gedijen, maar het college is er voor de inhoudelijke beoor deling. Dat kan dus een van de discussiepunten worden. Wat is precies de rol van de provincie als het gaat om cultuur?""

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 27