Corporaties mogen duur bouwen Geslaagde editie van 'De Selektie' PZC Cultuuradviseurs moeten alerter kunnen reageren 'Veerse Meer' moet convenant nakomen Domburg in verzet tegen provinciaal veto investeringen Geen blauwe zone in kern Zoutelande Jan Brokken gast in Terneuzen zeeland 15 Inspectie Volkshuisvesting accepteert verweer Vlissingse instellingen kunst cultuur dinsdag 3 december 1996 sbw i van onze verslaggever Rolf Bosboom VLISSINGEN - De Inspecteur I Volkshuisvesting roept de bouw van prijzige koophuizen door de Vlissingse woningcorporaties Basco en VVV voorlopig geen halt toe. De inspecteur neemt genoegen met het verweer dat beide instellingen de opbreng- I sten van de verkoop gebruiken om projecten met huurwonin- gen te financieren. Bovendien is Verkaveling Axelse Sassing van onze verslaggever Hans Heijt AXEL - De ruilverkave ling Axelse Sassing pas seert morgen, woensdag 4 december, om 15.00 uur in restaurant Zomerlust in Axel. Zestig procent van de stemgerechtigden gaf in september 1992 de goedkeuring aan deze ruilverkaveling. De afge lopen maanden is uitvoe ring gegeven aan het plan door onder meer 3750 me ter nieuwe sloten te gra ven. 1690 meter sloten te dempen en 7,6 hectare grond te egaliseren. Ver der zijn er veertig dam men aangelegd. Het gebied rond de Axelse kreek en de Zwartenhoek- sche Kreek is ingericht voor natuuront wi kkeling. Verder is in overleg met waterschap De Drie Am bachten 2900 meter natuur- en onderhouds- vriendelijke oevers aan gelegd langs de Oostelijke Rijkswaterleiding. Voorts komt er 15 hectare bos. Het verkavelingsplan werd vorig jaar ter visie gelegd en leverde 57 be zwaarschriften op. In drie gevallen moest de rechter een uitspraak doen. De laatste fase van de ruil verkaveling, de afreke ning van de kosten en de berekening van het nut, heeft volgend jaar plaats. De ruilverkaveling moet eind 1998 klaar zijn. de nieuwe, aangescherpte regel geving op dit gebied nog niet van kracht. Die gaat op 1 janua ri 1997 in. Basco Stichting Projecten bouwt op dit moment in de Vlis singse wijk Rosenburg 52 koop woningen met prijzen tussen de 260.000 en 360.000 gulden. WV maakt deel uit van de VOF Tuin dorp, die in West-Souburg 69 woningen realiseert met prijzen die oplopen tot vier ton. De Tweede Kamer heeft onlangs in een motie laten vastleggen dat het niet de taak van woning corporaties is dure koopwonin gen te bouwen, aangezien het optreden van projectontwikke laar financiële risico's met zich meebrengt. Als grens geldt, van af 1 januari 1997, een gemiddel de aanbestedingssom van 238.000 gulden per project. Alarm Mr. A B. Ringersma, Inspecteur Volkshuisvesting voor Zeeland en Noord-Brabant, trok in juni van dit jaar, naar aanleiding van advertenties van Basco en WV, aan de bel bij de gemeente, die geacht wordt toezicht te houden op het functioneren van wo ningcorporaties. Het Vlissingse college van B en W nam het on middellijk voor hen op voor. vooral omdat de corporaties de inkomsten die de koopprojecten opleveren weer investeren in de sociale huisvesting. In een reactie op de verdediging van de gemeente Vlissingen schrijft Ringersma dat hij de bouwactiviteiten van Basco en WV bij nader inzien 'niet on aanvaardbaar' vindt, omdat de ze projecten rechtstreeks zijn 'gekoppeld aan het realiseren van projecten huurwoningen'. Bovendien, zo zegt de inspec teur, is de motie van de Tweede Kamer nog niet vertaald in re gelgeving. Wel wijst Ringersma Vlissingen erop dat de gemeente verant woordelijk blijft voor het toe zicht, ook al brengen woning corporaties hun commerciële projecten onder in een aparte rechtspersoon (zoals Basco Stichting Projecten en VOF Tuindorp). B en W waren juist van mening dat ze daardoor niet meer als toezichthouder konden optreden. Volgens de inspecteur is dat nog steeds het geval, aan gezien er een duidelijke relatie bestaat tussen de corporatie en - -- - De Inspecteur Volkshuisvesting ziet geen reden de bouw van dure koopwoningen door de Vlissingse wooncorporaties Basco en VVV te dwarsbomen. foto Ruben Oreel van onze verslaggever Maurits Sep MIDDELBURG - De gemeente Domburg heeft bij de sector be stuursrecht van de rechtbank in Middelburg beroep aangete kend tegen twee besluiten van de provincie. Gedeputeerde Staten zouden onterecht hun goedkeuring hebben onthouden aan twee investeringen. Daar door kan het gemeenschapshuis Schuttershof in Domburg (voorlopig) niet worden gereno veerd en is tevens een herinrich tingsplan voor het Park Huys Oostcappelle - inclusief de aan leg van een speeltuin - op de lan ge baan geschoven. Domburg wil dat de besluiten nietig wor den verklaard en dat zij onmid dellijk mag beginnen met de uit voering. De renovatie van het Schutters- hof - dringend nodig - kost acht ton, het herinrichtingsplan van het park Huys Oostcapelle zes ton. Voor deze investeringen is volgens Gedeputeerde Staten (GS) geen dekking te vinden in de begroting voor 1997. Boven dien vinden GS dergelijke grote investeringen onverantwoord gezien de op stapel staande her indelingvan Walcheren. De pro vincie maakt voor dat laatste gebruik van het Arhi-toezicht. Dat geeft haar een instrument in handen verscherpt financieel toezicht uit te oefenen. De ge meente Domburg bestrijdt evenwel dat er geen dekking is voor de twee investeringen Rob van Keulen van de afdeling fi nanciën: .,Wij leggen zoiets niet voor zonder een dekking. De be dragen waren zelfs al gedekt in de sluitende begroting voor dit jaar, 1996." Bovendien, aldus Van Keulen, stonden deze plannen al langer op de investeringslijst van Domburg. „De provincie wil dat de nieuwe gemeenteraad van van onze verslaggever Jacques Cats MIDDELBL RG-Staatsbosbe- heer heeft bij het Algemeen be stuur van het recreatieschap 'Veerse Meer' protest aangete kend tegen het gevoerde recrea- tiebeheer in het Veerse Meerge bied. Dit beheer is zo verwoordt regiohoofd Deltage bied ir. W.Z. van der Meer, in strijd met het eerder afgesloten convenant waarin de samen werking tussen Staatsbosbe heer en het recreatieschap wordt geregeld. Aanvakelijk was ervoor geko zen dat het gehele beheer van de intensieve dagrecreatieterrei nen zou geschieden door Staats bosbeheer op kosten van het schap en dat het schap gebruik zou kunnen maken van de ter reinkennis en de kennis van be heer van Staatsbosbeheer. Bo vendien heeft deze dienst alle benodigde materiaal reeds tot zijn beschikking. Staatsbosbeheer heeft echter bij nadere beschouwing van de begroting van het recreatie schap voor 1997 vastgesteld, dat in strijd met de afspraken het eigen schapsapparaat weer in het leven is geroepen. De ach terliggende gedachte is. dat dit goedkoper zou zijn. Dat is vol gens Van der Meer in meerdere opzichten een onjuiste gedaeh- tengang. Zo is aansturing van directe medewerkers door een opzichter goedkoper dan door een directeur. Problemen De woordvoerder van Staats bosbeheer zegt te vrezen voor ernstige kwaliteitsproblemen rond het recreatief product in het Veerse Meer als het schap voortgaat op de ingeslagen weg. Mede gezien de technische be perkingen van het door het schap te benutten vaartuig acht Van der Meer het onmogelijk dat substantiële bezuinigingen zijn te realiseren door het in elkaar schuiven van allerlei ac tiviteiten als surveillance en toezicht, vuilophalen, toileton- derhoud en maaiwerk. Volgens Staatsbosbeheer moe ten de bezuinigingen voor het recreatieschap eerder gezocht worden in het beperken van de (eigen) overhead clan in terrein maatregelen. De handelswijze van het schap leidt thans tot overcapaciteit in het uitvoe ringsapparaat van Staatsbos beheer in het Veerse Meer. Veere erover beslist. Maar het beleid ten aanzien van deze in vesteringen is al jaren geleden in gang gezet en is dus een be voegdheid van de zittende raad." Spoed Domburg heeft de rechtbank verzocht de beroepen nog voor 1 januari 1997 te behandelen. „Behandeling na 1 januari heeft geen zin", zegt Van Keulen. „We willen voorkomen dat de rech ter zegt: 'Domburg als gemeente bestaat toch niet meer?' S. Douma, die zich namens de provincie bezighoudt met het fi nancieel toezicht op Domburg, zegt nog niet te kunnen reageren op de zaak. „Wij hebben het beroepschrift van de gemeente nog niet eens gezien, laat staan wanneer de zaak wordt behandeld. van onze verslaggever Maurits Sep ZOUTELANDE - Burgemees ter en wethouders van Valkenis- se zien af van het invoeren van een blauwe zone voor het parke ren in Zoutelande. Ook de aan leg van een overloopterrein aan de Noordendolfer is geschrapt als oplossing voor de parkeer problemen in de kustplaats. Het college heeft vijf andere maat regelen voorgesteld, die uitein delijk moeten uitmonden in de invoering van betaald- en be- langhebbendenparkeren. Het Valkenisser college is tot dit standpunt gekomen na advise ring door het Middelburgse ad viesbureau RBOI. Dat stelt dat naleving van de regels in een blauwe zone - waar een par- keerschijf verplicht is - moeilijk is te controleren. Om de proble men te lijf te gaan, stelt het col lege nu vijf maatregelen voor. Aan een zijde van de zijstraatjes tussen de Langstraat en de Nieuwstraat mag niet meer worden geparkeerd. De acht plaatsen op het plein aan de Langstraat verdwijnen even eens. Ter compensatie van deze verliezen wordt de capaciteit op het Oranjeplein uitgebreid met 45 plaatsen Die komen aan de binnenzijde van het plein en gaan ten koste van een deel van het plantsoen. De mogelijkheid van een terrein voor verblijfs- gasten wordt nader bekeken. Ten slotte wordt het parkeer- venvijssysteem verbeterd. De commissie vrom bespreekt het voorstel vanavond (dinsdag, 19.30 uur) in het gemeentehuis in Koudekerke. Zij moet tege lijk een uitspraak doen of na verloop van tijd toch betaald parkeren wordt ingevoerd of dat eerst wordt geëvalueerd. van onze verslaggever TERNEUZEN - Schrijver Jan Brokken is don derdag 12 december te gast op een literaire avond in Porgy Bess in Terueuzen. De lezing, die om 20.15 uur begint, is georganiseerd door de Stichting voor literaire en culturele activi teiten Prometheus. Brokken is zijn schrijverscarrière begonnen als journalist. Hij verwerft in de jaren zeventig en tachtig bekendheid door interviews met schrij- vers en musici, die hij maakt voor de Haagse Post. Zezijngebundeldin Het volle literaire le ven, Schrijven en Met musici. Onder de titel Spiegels is vorig jaar nog een bundel met re- portages en enkele van zijn beste interviews verschenen. In 1984 debuteert Brokken als ro manschrijver met De Provincie. Het boek is in 1991 verfilmd met Thorn Hoffman en Pierre Bokma in de hoofdrollen. Net als in De Provin cie worstelen de personages in de met de Lucy B. en C W van der Hoogtprijs onderscheiden verhalenbundel De zee van vroeger met hun jeugd. Zijn boeken Zaza en de president. De moordenaar van Qaagadougou en De regen vo gel spelen in Afrika. In Goedenavond mrs Rhys schrijft Brokken over zijn fascinatie voor schrijfster Jean Rhys en haar roman Wide Sargasso Sea. Brokkens laatste, zeer dikke roman De blinde passagiers dateert van vorig jaar. van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Het lijkt een behoorlijke sneer aan het adres van het College van Adviseurs voor de Cultuur. In Nieuwe uit dagingen, de onlangs versche nen discussienotitie over de hoofdlijnen van het toekomsti ge cultuurbeleid, schrijft de provincie over haar adviesor gaan: „Dit college dient in staat te worden gesteld tijdig te advi seren op alle deelterreinen van het provinciaal cultuurbeleid. Op dit moment is men daartoe niet in staat. Uitbreiding van de deskundigheid en uitwisseling van de beschikbare informatie kan hieraan een bijdrage leve ren. De relatie met het provinci ale apparaat behoeft ook verbe tering." Wordt het college de oren ge wassen? Voorzitter drs P. W. Sijnke vindt van niet.Wat daar staat vind ik juist heel erg hoop vol. Ik heb in het reguliere over leg met gedeputeerde De Kok van cultuur aangegeven dat we het moeilijk hebben. Wat for matieplaatsen betreft moet de VMC inkrimpen, wat ten koste gaat van de voorbereiding op onze vergaderingen. Daarbij komt dat we voortdurend te laat worden geïnformeerd door de provincie. Subsidie-aanvragen krijgen we een paar dagen voor de vergaderingen pas. Als ik het goed lees gaat de provincie nu proberen dat op te peppen. De deskundigheid moet worden verhoogd. Dat gaat, mag ik aan nemen. over de formatieplaat sen bij de Stichting VMC. En de relatie met het provinciale ap paraat moet beter, dus daar be looft de pi-ovincie zelf beter schap." Adviseurs Er is geen sprake van dat de des kundigheid van de adviseurs zelf te kort schiet, aldus Sijnke. „Dat geluid heb ik van de zijde van de provincie nog nooit ge hoord. Wel moet worden be dacht dat iedereen belangeloos deel uitmaakt van het college. In andere provincies huren ze ad hoe adviseurs in. of wordt hel adviesorgaan goed betaald. Dat zijn duurdere oplossingen. Wij vragen ons wel eens af: waar doen we het allemaal voor? We willen gezamenlijk het culture le klimaat in Zeeland opkrik ken. Als we dan met doortim merde adviezen komen, verwachten we van de provincie wel medewerking en begrip. Dat is volgens mij wat speelt, maar misschien moet ik dan toch eens gaan vragen wat pre cies bedoeld is met de betreffen de passage in de notitie." Die kans krijgt Sijnke dinsdag 10 december als het College van Adviseurs voor Cultuur om 14 uur samen met de Statencom missie welzijn vergadert over de notitie Nieuwe Uitdagingen. Stimulerend Dan zal ook de vraag aan de or de komen of het goed is dat de provincie zich nadrukkelijker met de cultuur in Zeeland wil bemoeien „Dat de provincie initiërend en stimulerend werkt, lijkt me oké", zegt Sijn ke ..Maar het is niet de bedoe ling dat ze zelf dingen gaan ont wikkelen. De provincie is er om een kli maat te scheppen waarin kunst kan gedijen, maar het college is er voor de inhoudelijke beoor deling. Dat kan dus een van de discussiepunten worden. Wat is precies de rol van de provincie als het gaat om cultuur?" door Nico Out De achtste aflevering van de 'Selektie' omvat werken van vier kunstenaars op twee lo caties in Vlissingen. In de Coosje Buskenstraat stralen heldere kleurvlakken vanaf meer dan twintig vaak forse doeken. Gust Romijn heeft de afgelopen twee jaar niet stilgezeten, zoals be- zoekers van de Hoekweide en het Zeeuws Museum al eerder hebben kunnen zien. De nu ge toonde strak uitgevoerde uit spattingen van kijkplezier zijn daar deels al geëxposeerd. Het I meeste werk echter zag voor het I eerst de buitenlucht. Bellamy 19 herbergt een tentoonstelling met schilderijen van Wim Bak- I ker en Hans Bommeljé en twee beelden van Menno de Nooijer. Je ziet ze meteen na binnen komst: op een tegelplateau staan twee gebundelde takken bossen. Geen kreukelig dor Ihout, maar stevige twijgen, door banden bijeengehouden. Hun i grondvlak is smaller dan het I hoogste deel, dat tot borsthoog te reikt. De bovenzijde van elke 'zuil' is bewerkt en heeft dus een i lichte houtkleur, die contras- I teert met de donkere bast. Dat contrast wordt versterkt door ingrepen aan de bovenzij- de van elke bundel. Van het lin- j .ker beeld heeft De Nooijer een deel weggehaald zodat er holtes I of kommen ontstonden; ze lij ken op een afdruk van iemand die op de bundel is gaan zitten, j Het andere beeld is wat hoger en wordt bekroond door een ronde top die is voorzien van een smal le gleuf, waardoor bij mij de as sociatie met billen optreedt. Het is alsof een verder onzichtbare gestalte de bundel is ingedoken. •.Bij de linkerbundel zijn slechts j de sporen te zien van aanwezig heid. In al hun eenvoud zijn het boei- ende, vervreemdende beelden. Het afwezige, het ongrijpbare lijkt mij een thema, net zoals transformatie. De takken die I ooit sporen trokken in de lucht. I zijn samengeperst tot een zuil. I .die vervolgens als een meubel een onzichtbaar beeld draagt of in zich heeft. Met het doorsnij den of losmaken van de banden zou de gave vorm voor altijd verdwijnen. Schriftuur Voor Hans Bommeljé is schrift uur nog steeds het bepalende element van zijn schilderijen. Op de vloer liggen drie kleine kleurige paneeltjes uit 1995 die door de veelheid van over elkaar aangebrachte lijnen aandacht gekleurde oppervlakken met een levendige huid. Korsten, stolsels en sluiers kleur ade- menden aarde. Door het in grote wandpanelen aanbrengen van kleine schilderijen brak Bakker met de illusie en bracht hij schil deren terug tot het verzamelen van waarnemingen uit het land schap. In Bellamy 19 domineert een meer dan "drie meter breed en twee meter hoog werk in een in getogen, maar rijk geschakeerd kleurengamma van ondermeer groenen, bruinen, zwart en goud. Naast het grootste doek hing Bakker enkele stroken met hetzelfde karakter. Ik weet niet of die splitsing nodig is, maar geniet van de monumentaliteit van dit werk. Een doek met gro te zwarte vlekken op een blauw oppervlak doet denken aan het tachisme uit de 50er jaren. Toch heeft het eigen kwaliteiten: de kracht van de aarde wordt tast baar. Het oppervlak van de vijf beschilderde lage blokken die Bakker op de vloer plaatste is opnieuw prachtig. De vormen zijn mij echter te voorspelbaar ondanks de ronde geul of de uit stulping die in elk blok is ver werkt. Speels Sinds 1994 is het schilderen van Gust Romijn, al decennia actief, strakker geworden. Onlangs nog bracht hij in het Zeeuws Museum speelse projecties van landchappen. Romijn toverde door manipuleren met perspec tief, vorm en kleur glasheldere voorstellingen waarin illusies werden gewekt en weer verbro ken. Naast enkele werken uit die Toscane-reeks, zijn nu voor al eenvoudiger constructies te zien. Ook die gaan over kijken en vormgeven op het platte vlak. Vaak zijn raamlijsten te zien of een restant ervan, waar binnen dan een lucht wordt doorsneden door een beweeglij ke contour. Die kan naar een berg verwijzen of naar een bos of een duinrand. Romijn gebruikt geraffineerd kleur, vorm en compositie. Juist daardoor oogt het allemaal ver rukkelijk eenvoudig. Het gege ven biedt zoveel stof tot compo neren dat hij niet in herhalingen hoeft te vervallen. Alleen twee symmetrische doeken met openslaande ramen vind ik minder verrassend. Het zijn de uitzonderingen die de regel be vestigen. Selektie VIII. Wim Bakker, Hans Bommeljé, Menno de Nooijer. Bellamy 19. Gust Romijn, Coos je Buskenstraat. Beide te Vlis singen. Tot en met 5 januari. Beelden van Menno de Nooijer. foto Ruben Oreel blijven vragen. Op de recente schilderijen dwarrelen en kron kelen lijnen in zilver of goud over grijze, grijsblauwe of zwarte en witte oppervlakken. Soms zijn kleine doosjes, even eens beschilderd, aan het opper vlak bevestigd. Je zou ze als ijkpunten, bakens kunnen zien. Het zoeken naar spanning tussen de lagen dun opgebrachte verf kent variaties, maar blijft vlak. Interessant wordt het pas in de twee werken die afwijken van de rest. Een pasteuze schriftuur verdicht zich tot felle gele vlekken met toefjes rood en oranje. Vanaf het wijkende lichtblauwe fond spetteren de vormen levendig naar voren. Het andere werk dat de vlakheid ontstijgt is juist so ber: het bewegen van een zwarte kwast op een wit fond heeft rit mische sporen nagelaten. Het schilderij valt te lezen als een seismografische verbeelding van innerlijke beweging. Wim Bakker houdt zich bezig met „het landschap als drager van ruimte, kleur, structuur en textuur". Dat leidde de afgelo pen jaren tot schilderijen waar in enkele rechthoekige vlakken herinnerden aan menselijk in grijpen dat was ingebed in diep

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 21