Vlissingen steunt stadsvervoer Gemeente moet verschillen koesteren Rode Kruis Kapelle helpt Vietnam Vlamingen strijden onderling om eigen zeehondencentrum zeeland zaterdag 30 november 1996 sbw 19 lezers schrijven B en w willen desnoods geld uittrekken voor behoud voorzieningen van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Behoud van het huidige openbaar vervoer in het stadsgewest Vlissingen /Mid delburg is het Vlissingse college van burgemeester en wethou ders een lief ding waard. Des noods is het college bereid daar voor 'beperkte' financiële risico's te lopen, als de rijks overheid (dè subsidiegever) aan twee eisen wil voldoen. Doet het Rijk dat niet, dan stijgt het risi co tot ruim 500.000 gulden op jaarbasis voor het stadsgewest. De Vlissingse wethouder T. R. K. Meijers vindt dat te gor tig- Het besluit van het Vlissingse college van b en w om desnoods eigen geld in het openbaar ver voer te stoppen is een 'unicum'. Sinds het stadsgewest Vlissin- gen/Middelburg zelf verant woordelijk is voor het stadsver voer, sinds 1991, hebben beide gemeenten nooit één eigen cent in de exploitatie van de buslij nen gestoken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat echter de duimschroeven stevig aandraaien de komende jaren. Het vervoer moet meer opbren gen, 40 procent van de kosten in 2004, anders verliest het stads gewest zijn aparte status. Dank zij de speciale status kunnen er meer bussen in Vlissingen en Vier ton tekort SBD Domburg DOMBURG - De Stich ting Badplaatsbelangen Domburg, onder meer verantwoordelijk voor de exploitatie van de stran den, sluit 1996 af met een exploitatietekort van vierhonderdduizend gul den. Dat is 120 mille meer dan waarmee het gemeen tebestuur had gerekend. De nieuwe begroting voor '97 kent een tekort van 446.000 gulden. De SBD heeft de oude gemeente Domburg gevraagd een rekening courant over eenkomst vast te stellen van een half miljoen. Dat geld is nodig voor het ple gen van investexingen. Middelburg rijden. Het stadsgewest heeft op ver zoek van het ministerie nu een bedrijfsplan laten opstellen, waarin wordt gekeken naar de haalhaarheid van stadsvervoer. Vooral de opbrengsten zijn daarbij een moeizaam punt. Nu betalen reizigers 26.3 procent van elke gulden die de bus kost. Oftewel: van de 7 miljoen gul den die het stadsvervoer kost, komt ruim 5 miljoen gulden voor rekening van het Rijk. Bedrijfsplan Volgens het bedrijfsplan dat voor het stadsgewest is ge maakt, is het mogelijk de op brengsten in 2004 tot 37 procent op te voeren door een reeks van maatregelen. „Dat is nog te wei nig", erkent Meijers, „maar wij zij n bereid het risico te lopen dat wij die 40 procent zelf moeten volmaken. Voor Vlissingen en Middelburg samen komt dat zo nodig neer op 210.000 gulden. Dat is te overzien." Er zitten echter twee addertjes onder het gras. Het Rijk wil het subsidiesysteem veranderen. Dat pakt voor het stadsgewest ongunstig uit. Minister A Jor- ritsma van Verkeer en Water- staat wil bovendien, aldus Meij ers, op een heel vreemde manier tot 2004 afrekenen. „Als wij sneller groeien dan verwacht, geeft zij minder subsidie. Dan boekt zij winst. Maar als wij minder snel groeien, dan moe ten wij zelf bijlappen. Zo kan ik ook een deal sluiten." Meijers gaat zich nu landelijk sterk maken voor handhaving van het bestaande subsidiesys teem. „En als wij sneller groeien in een jaar, dan willen wij de door ons gemaakte winst in een fonds stoppen. Zo kunnen wij eventuele tegenvallers opvan gen in een ander jaar. Dat is veel eerlijker, zeker ook omdat wij als Vlissings college bereid zijn beperkte financiële risico's te nemen." B en w van Vlissingen hechten zo sterk aan behoud van de spe ciale openbaar vex*voer-status, omdat het stadsveivoer anders overgaat naar de provincie. Meijers heeft dat eerder 'dode lijk' genoemd. De provincie zal zeker met minder geld over de brug komen. Het stadsgewest verliest dan ook de directe zeg genschap over het openbaar vervoer. van onze verslaggever Marco van Barneveld KAPELLE - 'Zorg voor elkaar, ook over de grenzen heen'. Onder dit motto staat de afdeling Kapelle van het Nederlandse Ro de Kruis garant voor de bouw van twee gezondheidscentra in Vietnam. Via aller lei acties gaat de afdeling de komende ja ren proberen zo'n twintigduizend gulden bij elkaar te sprokkelen om de centra van de grond te krijgen. Elk centrum voorziet in de behoefte van zo'n honderdduizend mensen. „Heel spannend", noemt M. Nieuwenhuijse van de afdeling Kapelle het project. De centra worden gebouwd bij bestaande rampenbestiijdingsstations van het Viet namese Rode Kruis in de provincie Quang Tri. Het Nederlandse Rode Kruis is al lan ger betrokken bij de rampenbestrijding in Vietnam. De Kapelse afdeling raakte ge- interesseerd nadat H. Selders, staffunc tionaris internationale projecten van het Rode Kruis, hierover in Kapelle eerder dit jaar een lezing hield. ..We vonden hét als Zeeuwen interessant omdat Vietnam ook een lange kustlijn heeft en daardoor bij voorbeeld regelmatig met Overstromin gen kampt", zegt I. Luteyn van de afdeling Kapelle. Voldoende Van het 'Kapelse geld' moeten twee centra voor basisgezondheidszorg worden ge bouwd, die worden bemand door een arts of medisch assistenteen verpleegkundige en Rode-Kruisvrijwilligers. Mensen met gezondheidsproblemen kunnen daar te recht. Kunnen zij het niet betalen, dan is de zorg gratis. Ook wordt er voorlichting gegeven over ziekten als malaria/Of twin tigduizend gulden voldoende is voor twee van zulke centra? Nieuwenhuijse: „Met zo'n bedrag zou je hier bitter weinig kun nen doen. Maar daar is het voldoende." De centra in Quang Tri zijn hard nodig. De provincie vormt het armste gedeelte van Vietnam en heeft van alle provincies het meest van de oorlog te lijden gehad. Bo vendien wemelt het in de provincie nog van de landmijnen, waardoor veel mensen nog immer verongelukkenOok komen re- gelmatig tyfoons voor, waardoor zeewa ter het land overspoelt. Daarnaast ont staan regelmatig overstromingen door hevige regenval. Met spanning wachten de leden van de af deling Kapelle op berichten over de voort gang van het project. „Het is toch heel bij zonder dat het zo ver weg is. Voor ons is dat de eerste keer", zegt Nieuwenhuijse. Zij hoopt dat staffunctionaris Selders, die regelmatig in Vietnam te vinden is, ooit een diaserie zal komen vertonen. „Dat zou heel interessant zijn." Deze rubriek is uitsluitend be stemd voor reacties op in de PZC verschenen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedich ten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdra gen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie be houdt zich het recht voor inzen dingen te bekorten. Over gewei gerde brieven wordt niet gecor respondeerd. Edelstenen Na het lezen van het artikel 'Binding met eigen wijk ont breekt' (PZC 21/11) wil ik graag een paar kleinigheidjes recht zetten. In de veertien jaar dat ik in de Edelstenenbuurt woon heb ik nooit ergens een bruggetje ge zien. Auto's kunnen overal ko men, behalve in de autovrije gebieden aldaar. De bewoners commissie is niet door Mario van der Wege opgericht, maar is pas officieel van start gegaan in oktober jongstleden. Wel heb ben bovengenoemde en onder getekende het afgelopen jaar vele besprekingen gevoerd met WBVM en de gemeente. De be wonerscommissie zal deze be sprekingen onverminderd voortzetten. Hoewel de bewo nerscommissie de problematiek in deze buurt onderschrijft, vindt zij toch de sfeer van dit ar tikel onnodig somber en wat misleidend Vandaar deze kleine bijdrage voor meer helderheid. Martine van der Waals Granaat 16 Middelburg LTO-raad In het artikel 'Nieuwe organisa tie voor boeren een feit' (PZC, 26-11) wordt de LTO-raad Zee land gepresenteerd. Opmerke lijk is dat deze raad, volgens de woorden van voorzitter Van der Maas, past in een nieuwe orga nisatiestructuurwaarbij de lan delijke en cle Europese zaken worden behartigd door een lan- delij ke organisatie en de provin ciale zaken door het samenwer kingsverband LTO-raad ter hand worden genomen. Is dit nu een nieuwe structuur? Zeker niet; het is een kopie van de or ganisatiestructuur van het Landbouwschap. Wat is dan wel nieuw? Het Landbouwschap trad op narftens alle werkgevers en werknemers in de agrarische sector, de LTO-raad Zeeland namens (een steeds verder afne mend) aantal leden van drie landbouworganisaties. De fi nanciering van het geheel loopt daarmee parallel, terwijl de om vang van de acherban niet rele vant is voor de invulling van de door de LTO-raad Zeeland ge noemde belangenbehartiging. Bij bestemmingsplannen enzo voort praat je niet alleen voor je leden, maar gewild of ongewild, ook voor niet-leden. Verder is nieuw dat Zeeland de enige pro vincie is waar nog drie land bouworganisaties actief zijn, tei-wijl in de overige provincies de integratie van de boerenor- ganisaties als uitwerking van verdere samenwerking doorge voerd is. Tenslotte is nieuw dat het ene aanspreekpunt ter vervanging van het Landbouwschap als ge win wordt gepresenteerd. Is het niet vreemd dat te vernemen uit de mind van iemand die zozeer heeft gevochten voor opheffing van het Landbouwschap? Zou eerlijke voorlichting (met name naar de leden) een onderdeel moeten zijn van goede belan genbehartiging? A Verhage Slotstraat 24 's-Heer Arendskerke Kruistocht Op de voorpagina van de PZC (28-11) las ik dat extreem rechts bij de gemeenteraadsver kiezingen in Brabant was weg gevaagd uit de raden. Een arti kel op pagina 4 leert echter dat waakzaamheid geboden is. We tenschapsteren feministe dr. M Meijer ageert tegen de kruis tocht van het CDA tegen blote reclameboodschappen. In haar betoog stelt ze het volgen de: „De christen-democraten behoren met de islamieten tot de fundamentalisten van Neder land." Al relativerend hoop ik dat Meijer een niet goed overdachte (in de termen van Meijer achter lijk en middeleeuws) uitspaak heeft gedaan. Heeft Meijer het gemeend en wil ze haar uit spraak gestaafd zien dan moet ze een boek tegen fundamenta lisme in Nederland schrijven. Indien de reacties op het boek haar dwingen een kluizenaars leven a la Rushdie te gaan leiden heeft ze het bij het rechte eind gehad. Albert Riemens Kolveniershof 113 Goes M. Nieuwenhuijse (links) enI. Luteyn:,,Heel spannend..." foto Willem Mieras Professor P.W. Tops: Gemeente als gemeenschap is romantisch idee, maar ze is wel meer dan een administratieve eenheid. Onderzoeker P.W. Tops: Schouw en-Duiv eland dient rekening te houden met couleur locale van onze verslaggeefster Mariëtte Hitzert ZIERIKZEE - Na de herindeling wordt Schouwen-Duiveland een van de grootste gemeenten van Zeeland. Voor de inwoners betekent de samenvoeging dat de afstand tot het gemeentebestuur groeit. Letterlijk, omdat het gemeente huis voor de meeste inwoners verder weg komt te liggen. Figuurlijk, omdat de informele contacten met ambtena ren, raadsleden, wethouders en de bur gemeester zullen verminderen. Het chauvinisme laait in de nadagen van de oude gemeenten nog even op. Een ver trouwd verschijnsel, volgens professor P. W. Tops, hoogleraar bestuurskunde aan de Katholieke Universiteit Bra bant in Tilburg: „Bij een herindeling is een gemeente altijd nét even iets meer dan een administratieve eenheid." Wat kan het nieuwe gemeentebestuur doen om het contact met de bevolking te verstevigen? Dit jaar vond een on derzoek plaats naar de bestaande en toekomstige relatie van de burger met het bestuur. Tops. die het onderzoek be geleidde. is een van de sprekers tijdens de officiële presentatie van het rapport. Volgens hem hoeven de dorpsbewoners niet bang te zijn voor verlies van de identiteit: „Die couleur locale moet je als gemeente koesteren." De steunpunten van het gemeentehuis, die worden gevestigd in Bruinisse, Westerschouwen en Brouwershaven, zijn volgens hem een goede zaak: „Die betekenis mag niet worden onder schat." Daarnaast moet het nieuwe be stuur de burgers nauw bij de besluit vorming betrekken. „De gemeente moet niet eerst een plan verzinnen en het daarna voorleggen aan de bevol king. In plaats daarvan moeten plan nen worden opgebouwd in samen spraak met de bevolking." Volgens Tops kan het bestuur op deze manier laten zien dat de herindeling méér is dan alleen een samenvoeging van ge meenten: „Zo kan het bestuur iets waarmaken van al die warme woorden die zijn geuit." Terughoudend De voorgestelde manier van besturen, die volgens Tops al in vele gemeenten is beproefd. stelt wel bepaalde eisen aan politici en ambtenaren: „Zij moeten zich open, maar terughoudend opstel len." Een verkeersdeskundige, die met bewoners om de tafel gaat zitten, moet bijvoorbeeld in staat zijn om zijn tech nische kennis en kunde opzij te schui ven. „De ambtenaar moet zich kunnen verplaatsen in de invalshoek van de be woners. Dat vereist een andere manier van werken." Niet alleen de gemeente moet zich extra inspannen, ook van de inwoners wordt een actieve opstelling verwacht: „Om te worden betrokken in de besluitvorming, moeten ze verder kijken dan ze gewend zijn Op andere gemeenten die tegen hun zin te maken krijgen met een herindeling, heeft Schouwen-Duiveland twee din gen vóór: het 'eilandgevoel' en het feit dat de gemeenten redelijk gelijkwaar dig zijn aan elkaar. „Hoewel Zierikzee er wel iets uitspringt, is er geen grote stad bij betrokken, zoals in Tilburg of Breda. Dat is toch anders", aldus Tops. Wel is er sprake van grote cultuurver schillen tussen de oude gemeenten. „Het is verstandig er rekening mee te houden dat Bruinisse en Westerschou wen twee uitersten zijn. Die zullen zich niet zo snel één voelen, maar dat hoeft ook niet. Die variëteit moet het bestuur juist tot zijn recht laten komen. De nieuwe gemeente moet er zo sterk mo gelijk gebruik van maken. Een herin deling is een kunstmatige operatie, je moet niets forceren." Inspelen Uiteraard gelden voor iedere inwoner van de nieuwe gemeente dezelfde re gels voor het aanvragen van een pas poort „Maar als het gaat om problema tiek die zich afspeelt op kleine schaal, zal de benadei'ing verschillen. Het is verstandig als het bestuur rekening houdt met de verschillen (n de wijze van communiceren en de manier waar op projecten worden opgezet. Dat ver eist wel een andere manier van denken Bestuurders moeten goed kijken wat er speelt in die kléine gemeenschappen en er op inspelen De lage opkomst van 62 procent bij de verkiezingen, door velen uitgelegd als een blijk van desinteresse of zelfs pro test tegen de herindeling, vindt Tops niet zo'n probleem. „Vex-kiezingen staan ver weg van de mensen. Vaak spe len landelijke issues een rol. De uitslag heeft weinig te maken met het doen en laten van de lokale politici. De verkie zingen zorgen wel voor een doorstro ming op het pluche. Dat is ook belang rijk." Het gaat er meer om hoe de periode tus sen de verkiezingen wordt ingevuld, vindt Tops. „Verkiezingenen dagelijk se democratie staan betrekkelijk los van elkaar. De verkiezingen hebben niet zoveel te maken met wat er in de tussenliggende tijd gebeurt. Bij de da gelijkse democratie staat veel op het spel. Het gaat om alle beslissingen waar mensen direct bij betrokken zijn. waar ze vaak gepassioneerde opvattin gen over hebben. Identificeren Is een vervolgonderzoek naar de relatie tussen de burger en het bestuur op Schouwen-Duiveland nuttig? Tops „Ik ben benieuwd wat voor beeld men sen na enige tijd hebben van het func tioneren van de nieuwe gemeente. Hoe het staat met de acceptatie, en of ze zich met de gemeente identificeren. Is het alleen maar een bestuurlijke eenheid die weinig losmaakt, of verbinden ze zich ermee, zoals mensen af en toe de den met oude gemeente. Een gemeente als gemeenschap bestaat niet meer, dat is een romantisch idee. Maar toch is een gemeente soms weer net iets meer dan een administratieve eenheid. Ik wil graag weten hoe zich dat bij de nieuwe gemeente ontwikkelt." Een burgemeester is een belangrijk persoon om de burgers aan zich te 'bin den'. „De burgemeester verwoordt de opvattingen waar de bevolking zich mee identificeert. Hij of zij moet bij feesten, maar ook bij tragische gebeur tenissen de juiste snaar treffen." De herindeling is van buitenaf opgelegd, en 'geïnspireerd door technocratische overwegingen'. Maar rituelen en sym bolen zijn ook belangrijk. Daarom hecht Tops veel waarde aan de persoon van de nieuwe burgemeester. Dat moet volgens hem niet een van de huidige burgemeesters worden: „Omdat de burgemeester een belangrijk symbool is. moet altjjd een burgemeester van buiten worden benoemd Daarmee symboliseer je een nieuwe start, een nieuw begin van de gemeente. Het SGBO-onderzoek naar de relatie tussen de burger en het bestuur op Schouwen-Duiveland wordt maan dagmiddag 16 december officieel ge presenteerd tijdens een mini-symposi um in de Concertzaal in Zierikzee. Staatssecretaris A G. M van de Von dervoort van Binnenlandse Zaken neemt het eerste exemplaar iri ont vangst. van onze verslaggever Wout Bareman OOSTENDE - Aan de Vlaamse kust woedt een heu se strijd over de opvang van zieke zeehonden. De bad plaatsen Oostende en Blan- kenberge betwisten elkaar het recht om een opvangcen trum naar het voorbeeld van Pieterburen op te mogen richten. Het stadsbestuur van Oostende weet zich ge steund door de provincie West-Vlaanderen, maar het commerciële Sea Life Center in Blankenberg meent de oudste rechten te hebben. Lenie 't Hart van de interna tionale zeehondencrèche in Pieterburen reageerde vrij dag 'met afschuw' op wat volgens haar niet meer is dan 'commerciële uitbuiting' van de zeehond. Lenie 't Hart: „Het gaat die mensen niet om de zeehond; alles draait om de commer cie. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Het is - heb ik begrepen - ook de bedoeling dat men zeehonden in gevan genschap gaat houden,lou ter en alleen als lokkertje voor de toeristen. Ik vind dat absurd. Als mensen zo graag zeehondjes willen gaan kij ken, kunnen ze nu toch al te recht in de dierentuinen van Antwerpen en Brugge? Waarom moet er dan nog zo'n derde soort dierentuin bij?" Ze vermoedt dat de Belgen, die ooit al een oriënterend bezoekje brachten aan het opvangcentrum in Pieterbu ren, zich verkijken op de be zoekersaantallen. „Wij ont vangen jaarlijks inderdaad zo'n 300.000 bezoekers. Maar die hoeven daar geen cent voor te betalen'. In Oost ende en Blankenburge denkt men daar heel anders over. Daar gaat het domweg om een extra toeristische attrac tie, die een flinke duit zal op brengen. Zoiets is tegen mijn principes. Je moet geen geld willen verdienen aan de die ren." Schepen van milieuzaken Yves Miroir van Oostende lanceerde deze week het plan om in Home Fabiola. de vroe gere gebouwen van het mili tair ziekenhuis in de duinen van Oostende, een groot zee project onder te brengen. Mi roir zou niet alleen kunnen rekenen op de steun van de provincie, maar ook van zes natuurverenigingen uit de streek. Als het aan de sche pen ligt gaat Home Fabiola onderdak bieden aan het In stituut voor Zeewetenschap- penlijk Onderzoek, het Mari ne Ecologisch Centrum, dat zich bezighoudt met zeevo gels, zouden er verschillende Noordzee-aquaria kunnen worden ingericht en zou er een opvangcentrum voor aangespoelde zeehonden moeten komen. Kosten: een kleine zes miljoen gulden. Het Sea Life Center in Blan- kenberge wil ongeveer drie miljoen gulden uittrekken voor het opvangcentrum, dat door verschillende over heidsinstanties positief ont vangen zou zijn. Volgens woordvoerder Ronald Maes is er geen plaats voor twee vergelijkbare centra aan de Vlaamse kust, temeer daar er jaarlijks hooguit vijf tot tien zeehonden aanspoelen. Die worden nu nog naar Pieter buren gebracht. Schepen Mi roir vindt Sea Life Center 'te commercieel'; Maes maakt Oostende hetzelfde verwijt. Sea Life beschikt overigens al over drie zeehonden, die in het centium 'wonen'. Ze zijn in gevangenschap geboren en grootgebracht. Zeeuwse kust In Oostende wordt aangeno men dat, als het opvangcen trum er komt, ook zeehonden die zijn aangespoeld op de Zeeuwse kust naar de Vlaamse badplaats worden overgebracht. Jaap van dei- Hielen. één van de Zeeuwse vrijwilligers van het opvang centrum van Pieterburen: „Als ik het voor het zeggen heb absoluut nooit niet! Vol gens de Nederlandse wet mag je met die dieren trou wens de grens niet eens over. Andersom mag wel, maar dat is dan ook internationaal ge regeld. Nergens hebben ze zo'n enorme know-how op gebouwd als in Pieterburen. Dan zou je je toch bijna schuldig maken aan dieren mishandelingals jeze in han den zou geven van mensen, die er absoluut geen verstand van hebben!?" r jKugmg 'Bestuurders moeten goed kijken wat er speelt in de kleine ge meenschappen en er op inspelen'. foto's Dirk-Jan Gjeltema De lage opkomst hij de verkiezingen zegt volgens onderzoeker Tops weinig, het gaat er om wat het gemeentebestuur doet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 57