Infrastructuur is nog lang niet af Dit is géén jus d'orange-volk Moeder twee jaar achter tralies voor doden dochter (2) Tegenslag bij werk Zeelandbrug Schip Greenpeace in Antwerpen aan de ketting gelegd Onrust bij veilingen Gs-lid Hennekeij: naast Scheldetunnel tal van nieuwe verbindingen nodig Kamerfracties willen zeeuwse almanak Ingeburgerd van onze medewerker Aector Dooms MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg veroordeelde donderdag een 35-jarige vrouw uit Leiden voor de moord op haar tweejarig kind tot twee jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging. Het vonnis was conform de eis. De moeder had volgens de (Advertentie) FOTO ■VERSCHOORE PROFICIAT jongens van Verschoore! (met de officiöle opening) de mannen van STERTEL fi-h, DRESSUALS CASUALS rechtbank haar dochtertje Jeannette op 21 januari dit jaar in Terneuzen door verstikking om het leven gebracht. Men achtte de moord onder meer be wezen op basis van een rapport van de patholoog-anatoom, waaruit bleek dat het kind door afsluiting van neus en mond ge stikt moet zijn. Daarmee verwierp de recht bank de motieven van de verde diging. De raadsman van de ver dachte had aangevoerd dat het kind mogelijkerwijs door kool monoxidevergiftiging was ge storven of dat de in slaap geval len vrouw - onder invloed van alcohol en drugs - bovenop haar dochtertje was gaan liggen, met de dood als gevolg. De patho loog zag in beide gevallen geen enkele aanwijzing dat het zo ge gaan moest zijn. Bang Rechtbankpresident mr. R.C.P. Rammeloo wees verder op de 'meeneem/zelfdoding'-plannen van de verdachte. De vrouw liep al langer rond met het plan haar kind en zichzelf te doden, omdat ze bang was dat haar dochtertje zou worden afgepakt. De recht bank hield in de uitspraak reke ning met de rapporten van het Pieter Baan Centrum en het ZCAD, die haar in mindere ma te toerekeningsvatbaar ver klaarden. Voorlichtingsdag Hogeschool Midden-Brabant PJC zeeland vrijdag 15 november 1996 van onze verslaggever Willem van Dam MIDDELBURG - De ont vangst is recht hartelijk; een warme handdruk van de voor zitter die zich ter begroeting van de gasten persoonlijk bij de deur heeft opgesteld, een innemende glimlach van de dames achter het tafeltje waar de badges worden uitgedeeld en een kopje koffie met hygië nisch verpakt kaakje. De he ren gaan in gedistingeerd grijs en blauw: sommigen van hen puffen een pijpje. De dames, splitrokken en shawls, zijn veruit in de minderheid. Van achter het buffet is de diagnose snel gesteld: „Dit is géén jus d'orange-volk." Haastig wor den nog wat meer dozen wijn (Cótes du Rhone en Entre deux mers) gereed gezet. In het ge zelschap bevinden zich veel heren wier foto men regelma tig in de krant aantreft - be stuurders dus. Maar er zijn ook grote aantallen vertegenwoor digers van het bedrijfsleven, het bankwezen, accountants bureaus en de horeca. Zelfs de .schoenenbranche en de bil jarttafelindustrie heeft afge vaardigden naar Middelburg gezonden. 'Tout' Zeeland is present. Het kan bijna niet an ders: dit móét een symposium zijn. Inderdaad. Bij de ingang van de Middelburgse schouwburg is een groot bord geplaatst: 'Westerscheldetunnel; slag ader voor de Rijn-Schelde- delta'. Déérover gaat het op het symposium. Het belooft een langdurige zit te worden. De lijst van inlei ders is lang en indrukwek kend: de commissaris der ko ningin, de gedeputeerde, de hoogleraar, de directeur-gene raal, de gouverneur, etc.,etc. Allen vertellen zij verhalen over hoe belangrijk het is dat die tunnel er eindelijk komt en wat Zeeland er mee kan. Zij spreken van social overhead capital, intermediaire regio's, congestiekosten en agglome ratievoordelen. Dure woorden Social overhead capital, inter mediaire regio's, congestie- kosten en agglomeratievoor delen? Buiten de vergaderzaal, in de foyer, kijkt de mevrouw van de bediening niet begrij pend. ,,Ik ben niet op de hoogte hoor, van dat soort dure woor den." Een trapje hoger, in het restau rant, worden de lunchtafels klaar gezet. Er moet voor zo'n driehonderd man worden ge dekt. De 'gewone' symposium- gangers dienen zich tevreden te stellen met roze papieren ta felkleedjes en dito servetjes. Voor de VIP's zijn twee aparte tafels gereserveerd. Die zijn eenvoudig te herkennen. Daarover liggen smetteloos witte kleden, kunstig gevou wen linnen servetten en ook de wijnglazen zijn net iets sjieker van vormgeving dan die op de overige tafels; klasse onder scheidt zich niet altijd auto matisch. Koffietafel Het buffet (de chef-kok: 'een uitgebreide koffietafel') ziet er feestelijk uit knapperige sala de met tonijn en gevulde to maatjes, vleessalade met opgemaakte eitjes en kruiden saus, gemarineerde mossel tjes, garnalen met dille-dres sing, diversen soorten paté, kalfvleeskroketten, een keur aan verse fruitsoorten. En als voorafje naar keuze een kopje romige kreeftensoep met grote garnalen en veel verse kruiden öf heldere runderbouillon met verse groentes en asperges. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Symposia zijn er vooral om er iets op te steken. En heren, nog iets geleerd van daag? Vakbondsbestuurder A Ou denaarden wiegt de wijn in zijn glas: „Ach, die praatjes over vervoersstromen en der gelijke ken ik zo langzamer hand wel." Maar hij vond het interessant te vernemen dat het belangrijk is dat ook bij Sluiskil een tunnel komt. Ja- aahhh, dat wist-ie zelf natuur lijk ook al lang, maar het is goed dat zoiets nog eens onder de aandacht wordt gebracht. Burgemeester D. J. van der Zaag van Goes ..Nou nee, niks nieuws gehoord." Horeca-ondernemer R. Schrijver „Ik weet véél meer dan hier tot nu toe is gezegd." Voorzitter A M. Stoffels van Nijverheid en Handel „Iets geleerd? Nouhhh, dat goede verbindingen belangrijk zijn voor de economische ontwik keling van Zeeland." Nee, niet echt nieuw natuurlijk, maar desondanks: „heel leerzaam." Gedeputeerde ing. J. I. Hen nekeij: „Iets nieuws? Nee- uuhh. En dan ga je me nu zeker vragen of dit die honderdvijf tigduizend gulden waard is ge weest...." van onze verslaggever Harmen van der Werf ZIERIKZEE - De provincieheeft dit jaar een te genvaller moeten incasseren bij het onderhoud van de Zeelandbrug. Werkzaamheden ter conser vering van de betonnen landhoofden van de brug zijn ongeveer twee keer zo duur uitgevallen. Ze waren er slechter aan toe dan aanvankelijk ge dacht èn er moest op een nieuwe manier worden gewerkt. De tegenvaller kan worden opgevangen door de (herplaatsing van de middenleuning naar 1998 te verschuiven. In dat jaar moet er toch aan de vang- Irail worden gesleuteld, tegelijk met het aanbren gen van een nieuwe asfaltlaag op het wegdek van de Zeelandbrug. Helemaal onverwacht komt de tegenvaller niet. De provincie is al tien jaar geleden met het coaten van de brugdelen begonnen om het beton te con- iserveren. De verflaag moet voorkomen dat zuur stof doordringt in het beton, en het beton met de 'bewapening aantast. Voor het werk aan de liggers en de V-poten zijn speciale methodes ontwikkeld. De provincie heeft een laagwerker aangeschaft. Het verven was bijna routinewerk geworden. Dit jaar waren dan de landhoofden aan de beurt, als 1 aatste in de reeksWeer en wind hebben langer die betonnen elementen kunnen geselen. De scha de aan het beton was daardoor groter. Dat gaf meer werk. Maar dat is niet het enige. De laagwer ker die op de brug zo goed van pas komt, bleek op de landhoofden onbruikbaar. Ook dat pepte de re kening op tot één miljoen gulden. Ir. C. Visser van de provinciale afdeling beheer vindt dit geen drama .maar een logisch gevolg van de aparte omstandigheden waarin de landhoof den zich bevonden Hij hoopt bovendien op een leuke meevaller. De coating is voor tien jaar aan gebracht. Dat kan in de praktijk wel eens oplopen tot dertien jaar. Uit betonmonsters blijkt tot nu toe dat de coating goed voldoet. Drukte Meer zorgen maakt Visser zich over de toename van het verkeer op de Zeelandbrug. Sinds de brug op 1 januari 1993 tolvrij is geworden, is het ver keersaanbod sterk gestegen van gemiddeld ruim 6.000 auto's per etmaal tot bijna 9.000. Het ver keer is ook zwaarder geworden. Op den duur zal die tendens zijn effect niet missen op de brug èn de onderhoudskosten. foto Pieter Honhoff Pakweg zes jaar geleden reis den ze gezamenlijk af naar Terneuzendie twee vnepden uit Delfzijl. Vrienden, maar tegelijkertijd collega 's. Mon ter ging ze aan de slag bij een instantie die het scheep vaartverkeer op de Wester- schelde en in de haven van Terneuzen in goede banen leidt. Het beviel die twee op perbest. En hun levensgezel linnen niet minder Ze beslo ten dus te blijven en stichtten een gezinnetje. Al snel kiua- men er kinderen Heuse Zeeuwtjes dus, die na enige tijd bewezen de Zeeuwse taal en de omstandigheden in het Zeeuws-Vlaamse al aardig onder de knie te hebben. Zo spreekt het zoontje van twee van die ene oud-Delf zijle naar over 'friet', tericijl pa en ma het van huis-uit over 'pa tat' hebben. Het dochtertje van drie van het andere gezin doet niet voor hem onder. Met oog voor de geografische ligging van haar geboortegrond vroeg ze laatst of pa haar het sprookje van 'Sneeuwwitje en de ze ven Belgen' wilde voorlezen. Faculteit Industrie Faculteit Bouv.-ni j verhe id Informatie dienstver lening en -management Hogeschool Midden»Brabant TILBURG Symposiumgangers luisteren naar een inleider: vlnr commissaris der koningin Van Gelder, oud-staatsraad Verburg, gouverneur van West-Vlaanderen Vanneste, oud-WD-voorzitter Ginjaar, voorzitter Stoffels van Nijverheid en Handel en topambtenaar van Eco nomische Zaken, Geelhoed. foto Lex de Meester van onze verslaggever René Schrier MIDDELBURG - Met de aanleg van de Westerscheldetunnel is de hoofdinfrastructuur van Zeeland niet voltooid. Dit zei gedeputeerde J. I. Hennekeij donderdag op een symposium in Middelburg. In de provincie moeten nog tal van andere ver bindingen aangelegd worden, zoals een tunnel bij Sluiskil, spoorverbindingen in Reimers- vvaal en Zeeuws-Vlaanderen en een betere noord-zuid wegen verbinding. Nagenoeg alle sprekers op het symposium van Nijverheid en van onze verslaggever Wout Bareman ANTWERPEN - Greenpeace heeft donderdagmiddag bij de rechtbank in Antwerpen pro test aangetekend tegen het be sluit om het actieschip Sirius aan de ketting te leggen. Dat ge beurde de avond tevoren. Woordvoerder Martin Besieux van Greenpeace-België vindt de justitiële maatregel 'buiten alle proporties'. Justitie kwam in actie op ver zoek van de Belgische scheepsagent Cobelfret, die ver antwoordelijk was voor de twee vrachtschepen die eind vorige week en in het weekeinde een la ding genetisch gemanipuleerde sojabonen wilden lossen in de havens van Antwerpen en Gent. In Antwerpen blokkeerde Greenpeace de sluis, waarin een Pools vrachtschip geladen met sojabonen wilde opschutten. Zondagochtend volgde een ac tie in de haven van Gent. Daar voorkwam de Sirius dat een bulkcarrier, varend onder Ma leisische vlag, een lading 'be smette' sojabonen afleverde voor een fabrikant van plant aardige oliën aan het Rodenhui- zedok. Na onderhandelingen tussen de actievoerders, de Rijkswacht en de ontvanger van de lading blies Greenpeace de actie na enkele uren weer afDat gebeurde overigens niet eerder dan nadat een gerechtsdeur waarder namens de fabrikant een dwangsom van 55.000 gul den had geëist voor ieder uur ex tra oponthoud voor de bulkcar rier. De havenpolitie wees de Si rius vervolgens een verplichte ligplaats toe in het Noorddok Staartje Woensdagavond, toen de Sirius in Antwerpen afmeerde, kreeg de actie in Gent een staartje. Scheepsagent Cobelfret eiste van Greenpeace alsnog betaling van 33.000 gulden voor de extra sleep- en havenkosten, die door toedoen van de milieu-organi satie in de haven van Gent moesten worden gemaakt. Woordvoerder Besieux van Greenpeace donderdag: „Het is onbegrijpelijk dat de Sirius voor zo'n klein bedrag aan de ketting wordt gelegd. Het kan niet anders of dit is het werk van de internationale sojabonen lobby, die op deze wijze probeert te voorkomen dat wij, bij vol gende transporten, opnieuw in actie komen." De 'beslagrech ter' in Antwerpen behandelt het protest van Greenpeace ver moedelijk vandaag (vrijdag) nog. Van dat geld zou de spuisluis be taald kunnen worden, denkt het CDA De doorlaat zelf kost 25 miljoen gulden, bijkomend werk langs het meer 5 miljoen. Begroting Ook VVD'er J. Blaauw wil de spuisluis aangelegd hebben, al leen vindt hij de bespreking thuishoren bij de behandeling van de begroting zelf. „Dit geval komt voort uit de uitvoering van de Deltawerken. Men dacht toen dat het zou werken. Nu blijkt dat het Veerse Meer soms in groene algensoep verandert en dat er plekken in voorkomen waar geen zuurstof meer is. Dat past niet in onze visie op het Deltagebied waarin het Veerse Meer een natuur- en recreatie functie heeft." D66-woordvoerder J. van Wa ning maakt zich eveneens sterk voor de spuisluis. maar wil wel eventueel tot 1998 wachten met de aanleg ervan. „Jomtsma moet nu eenmaal bezuinigen. Dus ik zie haar al antwoorden als de Kamer wil dat het in 1997 op de begroting terugkomt: 'Zegt u maar waar u dan het geld vandaan haalt'," voorziet hij. Bejaarde komt om bij botsing in Middelburg MIDDELBURG - P. den Hollan der-van Schaik (76) uit Middel burg is donderdagmiddag om het leven gekomen bij een onge val in haar woonplaats. De vrouw werd omstreeks tien voor half vier op een voetgan gersoversteekplaats op de Rou- aansekaai aangereden door een auto. De vrouw overleed later in Ziekenhuis Walcheren aan haar verwondingen. De auto reed na het ongeval door. De politie hield de be stuurder, een 72-jarige man uit Middelburg, korte tijd later aan in Vlissingen. Zaterdag 16 november van 9.30 uur tot 15.00 uur. Irol'. Cobbenhagenlaan 13 in Tilburg. Tel.i 013 - 463 52 50. Handel over de Westerschelde tunnel drongen aan op de aanleg van een tunnel onder het kanaal bij Sluiskil. Die tunnel kan er alleen komen als Vlaanderen daar medewerking aan verleent en zorgt voor spoorverbindin gen aan beide zijden van het ka-» naai, aldus Hennekeij, dus van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Dat is strikt noodzakelijk om de bestaande brug te vervangen, voegde hij er aan toe. Directeur prof. dr. H. L. F. Saeijs van Rijks waterstaat in Zeeland legde uit dat zijn minister geen geld heeft voor die tunnel. Maar in een soort persoonlijke ontboeze ming voegde hij er aan toe dat dit knelpunt in de toekomst zo groot zal worden dat een oplos sing er vanzelf komt, al of niet met behulp van de Vlamingen. De nieuwe verbindingen die nog in Zeeland aangelegd moeten worden zijn met alleen nodig om de bestaande nieuwe indu strie aan de rest van Europa te koppelen. De extra werkgele genheid die het resultaat zal zijn van bijvoorbeeld de aanleg van de Westerscheldetunnel brengt ook weer groei van infrastruc tuurmet zich mee, zoals mr. L. A Geelhoed, secretaris-generaal van het ministerie van Econo mische Zaken aangaf. Randstad Hij vertelde dat grofweg 1 pro cent economische groei leidt tot 1,5 procent mobiliteitsgroei. Daardoor komt momenteel de Randstad in de problemen en dreigen ontwikkelingen in dat deel van Nederland vast te lo pen. Ook prof. dr. J. G. Lambooy van de Universiteit van Amsterdam ging in die richting. Hij merkte op dat er meer infrastructuur nodig is om de potenties van Zeeland te benutten. Groothan del en industrie vertrekken steeds meer uit de Randstad. „Zeeland is een typische ver bindingsregio, niet alleen op de noord-zuid-as, maar ook op de as van Noord-Brabant naar Duitsland." Lambooy maakte in dat kader duidelijk dat niet alle doorgaande lijnen door West-Brabant kunnen lopen Geelhoed gaf aan dat de nieuwe tunnel vooral voor de Zeeuwse Scheldehavens een belangrijke impuls kan zijn. Tussenschakel Hij pleitte voor goede verbin dingen met de havens van Ant werpen en Gent. De gouverneur van West-Vlaanderen dr. O. Vanneste onderstreepte dat, met de opmerking dat de Wes terscheldetunnel op termijn een functie zal vervullen als een tus senschakel in de internationale verkeersstromen die de Kanaal tunnel te Calais verbindt met al le zeehavens in het gebied Le Havre-Rotterdam Bij de ver antwoordelijke overheden moet volgens hem dan ook gepleit worden voor aanleg van de ont brekende tussenschakels. zie ook pagina 11 van onze Haagse redactrice Lianne Sleutjes DEN HAAG - CDA VVD en 1)66 in de Tweede Kamer willen dat de aanleg van de spuisluis in het Veerse Meer doorgaat. CDA'er G. Leers probeert minister A Jorritsma van Verkeer en Wa terstaat er maandag toe te be wegen het doorlaatmiddel als nog te financieren. VVI) en 1)66 kaarten de kwestie in elk geval eind november aan bij de begro tingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat. De PvdA moet de begroting in de fractie nog door spreken, aldus PvdA-woord- voerder P. van Heemst. Jorritsma schrapte de spuisluis van haar begroting 1997. Zij moet per jaar 15 miljoen gulden bezuinigen en koos daarvoor onder meer de doorlaat. Het doorlaatmiddel in de Zand- kreekdam is nodig om het Veer se Meer te voorzien van vers Oosterscheldewater. Nu veran dert het Veerse Meer in de zomer vaak in een 'groene soep'. Overname De provincie Zeeland voert overleg met het Rijk over de overname van het beheer van het Veerse Meer. Zij neemt het beheer niet over zolang de wa terkwaliteit slecht is. Provincie, betrokken gemeenten en diverse milieu- natuur en recre atieorganisaties hebben bij mi nister en Kamerleden geprotes teerd tegen het schrappen van de doorlaat Maandag bespreekt de vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat het begrotings onderdeel 'Meerjarenprogram ma Infrastructuur en Trans port'. Dat behelst de aanleg van wegen, vaarwegen en sporen. Leers wil de aanleg van de spui sluis dan alvast bepleiten. Hij vindt het middel nodig om de waterkwaliteit te verbeteren. Jorritsma heeft dit en vorig jaar niet al het geld gebruikt dat zij op haar begroting had voor de 'natte infrastructuur'. UTRECHT - De werknemers van negen groentenveilingen die fuse ren tot The Greenery zijn bereid mei stakingen de garantie af te dwingen van geen gedwongen ontslagen. Dat bleek gisteren in Utrecht tijdens een vakbondsvergadering over de veilingen. De fusie, waaraan ook de veiling Holland Zeeland (CHZ) in Kapelle deelneemt, gaat gepaard met een verlies van ongeveer een derde van de ruim 1000 banen. Overigens verwachten de Dienstenbonden van FNV en CNV oVer enkele jaren meer reorganisaties en nieuw banen verlies. The Greenery denkt op langere termijn werk te kunnen bie den aan meer mensen, maar dat is voor een deel buiten Nederland. Volgens de bonden dreigt de nieuwe superveiling al het huidige per soneel via een sterfhuisconstructie te ontslaan, als er te hoge eisen worden gesteld aan het sociaal plan. De werknemers blijven in dat scenario werken in de huidige veilingen die dan failliet gaan, en gaan niet mee naar het nieuwe bedn j fVolgens de bonden is dit ove rigens juridisch onmogelijk De vergadering werd door ruim 300 mensen bezocht. ANP zie ook pagina 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 9