Infrastructuur is nog lang niet af
Dit is géén jus d'orange-volk
Moeder twee jaar
achter tralies voor
doden dochter (2)
Tegenslag bij werk Zeelandbrug
Schip Greenpeace
in Antwerpen aan
de ketting gelegd
Onrust bij veilingen
Gs-lid Hennekeij: naast Scheldetunnel tal van nieuwe verbindingen nodig Kamerfracties willen
zeeuwse almanak
Ingeburgerd
van onze medewerker
Aector Dooms
MIDDELBURG - De rechtbank
in Middelburg veroordeelde
donderdag een 35-jarige vrouw
uit Leiden voor de moord op
haar tweejarig kind tot twee
jaar gevangenisstraf en tbs met
dwangverpleging. Het vonnis
was conform de eis.
De moeder had volgens de
(Advertentie)
FOTO ■VERSCHOORE
PROFICIAT
jongens van Verschoore!
(met de officiöle opening)
de mannen van
STERTEL
fi-h,
DRESSUALS CASUALS
rechtbank haar dochtertje
Jeannette op 21 januari dit jaar
in Terneuzen door verstikking
om het leven gebracht. Men
achtte de moord onder meer be
wezen op basis van een rapport
van de patholoog-anatoom,
waaruit bleek dat het kind door
afsluiting van neus en mond ge
stikt moet zijn.
Daarmee verwierp de recht
bank de motieven van de verde
diging. De raadsman van de ver
dachte had aangevoerd dat het
kind mogelijkerwijs door kool
monoxidevergiftiging was ge
storven of dat de in slaap geval
len vrouw - onder invloed van
alcohol en drugs - bovenop haar
dochtertje was gaan liggen, met
de dood als gevolg. De patho
loog zag in beide gevallen geen
enkele aanwijzing dat het zo ge
gaan moest zijn.
Bang
Rechtbankpresident mr. R.C.P.
Rammeloo wees verder op de
'meeneem/zelfdoding'-plannen
van de verdachte. De vrouw liep
al langer rond met het plan haar
kind en zichzelf te doden, omdat
ze bang was dat haar dochtertje
zou worden afgepakt. De recht
bank hield in de uitspraak reke
ning met de rapporten van het
Pieter Baan Centrum en het
ZCAD, die haar in mindere ma
te toerekeningsvatbaar ver
klaarden.
Voorlichtingsdag
Hogeschool Midden-Brabant
PJC zeeland
vrijdag 15 november 1996
van onze verslaggever
Willem van Dam
MIDDELBURG - De ont
vangst is recht hartelijk; een
warme handdruk van de voor
zitter die zich ter begroeting
van de gasten persoonlijk bij
de deur heeft opgesteld, een
innemende glimlach van de
dames achter het tafeltje waar
de badges worden uitgedeeld
en een kopje koffie met hygië
nisch verpakt kaakje. De he
ren gaan in gedistingeerd grijs
en blauw: sommigen van hen
puffen een pijpje. De dames,
splitrokken en shawls, zijn
veruit in de minderheid. Van
achter het buffet is de diagnose
snel gesteld: „Dit is géén jus
d'orange-volk." Haastig wor
den nog wat meer dozen wijn
(Cótes du Rhone en Entre deux
mers) gereed gezet. In het ge
zelschap bevinden zich veel
heren wier foto men regelma
tig in de krant aantreft - be
stuurders dus. Maar er zijn ook
grote aantallen vertegenwoor
digers van het bedrijfsleven,
het bankwezen, accountants
bureaus en de horeca. Zelfs de
.schoenenbranche en de bil
jarttafelindustrie heeft afge
vaardigden naar Middelburg
gezonden. 'Tout' Zeeland is
present. Het kan bijna niet an
ders: dit móét een symposium
zijn.
Inderdaad. Bij de ingang van
de Middelburgse schouwburg
is een groot bord geplaatst:
'Westerscheldetunnel; slag
ader voor de Rijn-Schelde-
delta'. Déérover gaat het op
het symposium.
Het belooft een langdurige zit
te worden. De lijst van inlei
ders is lang en indrukwek
kend: de commissaris der ko
ningin, de gedeputeerde, de
hoogleraar, de directeur-gene
raal, de gouverneur, etc.,etc.
Allen vertellen zij verhalen
over hoe belangrijk het is dat
die tunnel er eindelijk komt en
wat Zeeland er mee kan. Zij
spreken van social overhead
capital, intermediaire regio's,
congestiekosten en agglome
ratievoordelen.
Dure woorden
Social overhead capital, inter
mediaire regio's, congestie-
kosten en agglomeratievoor
delen? Buiten de vergaderzaal,
in de foyer, kijkt de mevrouw
van de bediening niet begrij
pend. ,,Ik ben niet op de hoogte
hoor, van dat soort dure woor
den."
Een trapje hoger, in het restau
rant, worden de lunchtafels
klaar gezet. Er moet voor zo'n
driehonderd man worden ge
dekt. De 'gewone' symposium-
gangers dienen zich tevreden
te stellen met roze papieren ta
felkleedjes en dito servetjes.
Voor de VIP's zijn twee aparte
tafels gereserveerd. Die zijn
eenvoudig te herkennen.
Daarover liggen smetteloos
witte kleden, kunstig gevou
wen linnen servetten en ook de
wijnglazen zijn net iets sjieker
van vormgeving dan die op de
overige tafels; klasse onder
scheidt zich niet altijd auto
matisch.
Koffietafel
Het buffet (de chef-kok: 'een
uitgebreide koffietafel') ziet er
feestelijk uit knapperige sala
de met tonijn en gevulde to
maatjes, vleessalade met
opgemaakte eitjes en kruiden
saus, gemarineerde mossel
tjes, garnalen met dille-dres
sing, diversen soorten paté,
kalfvleeskroketten, een keur
aan verse fruitsoorten. En als
voorafje naar keuze een kopje
romige kreeftensoep met grote
garnalen en veel verse kruiden
öf heldere runderbouillon met
verse groentes en asperges.
Maar daar gaat het natuurlijk
niet om. Symposia zijn er
vooral om er iets op te steken.
En heren, nog iets geleerd van
daag?
Vakbondsbestuurder A Ou
denaarden wiegt de wijn in
zijn glas: „Ach, die praatjes
over vervoersstromen en der
gelijke ken ik zo langzamer
hand wel." Maar hij vond het
interessant te vernemen dat
het belangrijk is dat ook bij
Sluiskil een tunnel komt. Ja-
aahhh, dat wist-ie zelf natuur
lijk ook al lang, maar het is
goed dat zoiets nog eens onder
de aandacht wordt gebracht.
Burgemeester D. J. van der
Zaag van Goes ..Nou nee, niks
nieuws gehoord."
Horeca-ondernemer R.
Schrijver „Ik weet véél meer
dan hier tot nu toe is gezegd."
Voorzitter A M. Stoffels van
Nijverheid en Handel „Iets
geleerd? Nouhhh, dat goede
verbindingen belangrijk zijn
voor de economische ontwik
keling van Zeeland." Nee, niet
echt nieuw natuurlijk, maar
desondanks: „heel leerzaam."
Gedeputeerde ing. J. I. Hen
nekeij: „Iets nieuws? Nee-
uuhh. En dan ga je me nu zeker
vragen of dit die honderdvijf
tigduizend gulden waard is ge
weest...."
van onze verslaggever
Harmen van der Werf
ZIERIKZEE - De provincieheeft dit jaar een te
genvaller moeten incasseren bij het onderhoud
van de Zeelandbrug. Werkzaamheden ter conser
vering van de betonnen landhoofden van de brug
zijn ongeveer twee keer zo duur uitgevallen. Ze
waren er slechter aan toe dan aanvankelijk ge
dacht èn er moest op een nieuwe manier worden
gewerkt.
De tegenvaller kan worden opgevangen door de
(herplaatsing van de middenleuning naar 1998 te
verschuiven. In dat jaar moet er toch aan de vang-
Irail worden gesleuteld, tegelijk met het aanbren
gen van een nieuwe asfaltlaag op het wegdek van
de Zeelandbrug.
Helemaal onverwacht komt de tegenvaller niet.
De provincie is al tien jaar geleden met het coaten
van de brugdelen begonnen om het beton te con-
iserveren. De verflaag moet voorkomen dat zuur
stof doordringt in het beton, en het beton met de
'bewapening aantast. Voor het werk aan de liggers
en de V-poten zijn speciale methodes ontwikkeld.
De provincie heeft een laagwerker aangeschaft.
Het verven was bijna routinewerk geworden.
Dit jaar waren dan de landhoofden aan de beurt,
als 1 aatste in de reeksWeer en wind hebben langer
die betonnen elementen kunnen geselen. De scha
de aan het beton was daardoor groter. Dat gaf
meer werk. Maar dat is niet het enige. De laagwer
ker die op de brug zo goed van pas komt, bleek op
de landhoofden onbruikbaar. Ook dat pepte de re
kening op tot één miljoen gulden.
Ir. C. Visser van de provinciale afdeling beheer
vindt dit geen drama .maar een logisch gevolg van
de aparte omstandigheden waarin de landhoof
den zich bevonden Hij hoopt bovendien op een
leuke meevaller. De coating is voor tien jaar aan
gebracht. Dat kan in de praktijk wel eens oplopen
tot dertien jaar. Uit betonmonsters blijkt tot nu
toe dat de coating goed voldoet.
Drukte
Meer zorgen maakt Visser zich over de toename
van het verkeer op de Zeelandbrug. Sinds de brug
op 1 januari 1993 tolvrij is geworden, is het ver
keersaanbod sterk gestegen van gemiddeld ruim
6.000 auto's per etmaal tot bijna 9.000. Het ver
keer is ook zwaarder geworden. Op den duur zal
die tendens zijn effect niet missen op de brug èn de
onderhoudskosten.
foto Pieter Honhoff
Pakweg zes jaar geleden reis
den ze gezamenlijk af naar
Terneuzendie twee vnepden
uit Delfzijl. Vrienden, maar
tegelijkertijd collega 's. Mon
ter ging ze aan de slag bij een
instantie die het scheep
vaartverkeer op de Wester-
schelde en in de haven van
Terneuzen in goede banen
leidt. Het beviel die twee op
perbest. En hun levensgezel
linnen niet minder Ze beslo
ten dus te blijven en stichtten
een gezinnetje. Al snel kiua-
men er kinderen Heuse
Zeeuwtjes dus, die na enige
tijd bewezen de Zeeuwse taal
en de omstandigheden in het
Zeeuws-Vlaamse al aardig
onder de knie te hebben. Zo
spreekt het zoontje van twee
van die ene oud-Delf zijle
naar over 'friet', tericijl pa en
ma het van huis-uit over 'pa
tat' hebben.
Het dochtertje van drie van
het andere gezin doet niet
voor hem onder. Met oog voor
de geografische ligging van
haar geboortegrond vroeg ze
laatst of pa haar het sprookje
van 'Sneeuwwitje en de ze
ven Belgen' wilde voorlezen.
Faculteit
Industrie
Faculteit
Bouv.-ni j verhe id
Informatie
dienstver
lening en
-management
Hogeschool
Midden»Brabant
TILBURG
Symposiumgangers luisteren naar een inleider: vlnr commissaris der koningin Van Gelder, oud-staatsraad Verburg, gouverneur van
West-Vlaanderen Vanneste, oud-WD-voorzitter Ginjaar, voorzitter Stoffels van Nijverheid en Handel en topambtenaar van Eco
nomische Zaken, Geelhoed. foto Lex de Meester
van onze verslaggever
René Schrier
MIDDELBURG - Met de aanleg
van de Westerscheldetunnel is
de hoofdinfrastructuur van
Zeeland niet voltooid. Dit zei
gedeputeerde J. I. Hennekeij
donderdag op een symposium in
Middelburg. In de provincie
moeten nog tal van andere ver
bindingen aangelegd worden,
zoals een tunnel bij Sluiskil,
spoorverbindingen in Reimers-
vvaal en Zeeuws-Vlaanderen en
een betere noord-zuid wegen
verbinding.
Nagenoeg alle sprekers op het
symposium van Nijverheid en
van onze verslaggever
Wout Bareman
ANTWERPEN - Greenpeace
heeft donderdagmiddag bij de
rechtbank in Antwerpen pro
test aangetekend tegen het be
sluit om het actieschip Sirius
aan de ketting te leggen. Dat ge
beurde de avond tevoren.
Woordvoerder Martin Besieux
van Greenpeace-België vindt de
justitiële maatregel 'buiten alle
proporties'.
Justitie kwam in actie op ver
zoek van de Belgische
scheepsagent Cobelfret, die ver
antwoordelijk was voor de twee
vrachtschepen die eind vorige
week en in het weekeinde een la
ding genetisch gemanipuleerde
sojabonen wilden lossen in de
havens van Antwerpen en Gent.
In Antwerpen blokkeerde
Greenpeace de sluis, waarin een
Pools vrachtschip geladen met
sojabonen wilde opschutten.
Zondagochtend volgde een ac
tie in de haven van Gent. Daar
voorkwam de Sirius dat een
bulkcarrier, varend onder Ma
leisische vlag, een lading 'be
smette' sojabonen afleverde
voor een fabrikant van plant
aardige oliën aan het Rodenhui-
zedok. Na onderhandelingen
tussen de actievoerders, de
Rijkswacht en de ontvanger van
de lading blies Greenpeace de
actie na enkele uren weer afDat
gebeurde overigens niet eerder
dan nadat een gerechtsdeur
waarder namens de fabrikant
een dwangsom van 55.000 gul
den had geëist voor ieder uur ex
tra oponthoud voor de bulkcar
rier. De havenpolitie wees de Si
rius vervolgens een verplichte
ligplaats toe in het Noorddok
Staartje
Woensdagavond, toen de Sirius
in Antwerpen afmeerde, kreeg
de actie in Gent een staartje.
Scheepsagent Cobelfret eiste
van Greenpeace alsnog betaling
van 33.000 gulden voor de extra
sleep- en havenkosten, die door
toedoen van de milieu-organi
satie in de haven van Gent
moesten worden gemaakt.
Woordvoerder Besieux van
Greenpeace donderdag: „Het is
onbegrijpelijk dat de Sirius
voor zo'n klein bedrag aan de
ketting wordt gelegd. Het kan
niet anders of dit is het werk van
de internationale sojabonen
lobby, die op deze wijze probeert
te voorkomen dat wij, bij vol
gende transporten, opnieuw in
actie komen." De 'beslagrech
ter' in Antwerpen behandelt het
protest van Greenpeace ver
moedelijk vandaag (vrijdag)
nog.
Van dat geld zou de spuisluis be
taald kunnen worden, denkt het
CDA De doorlaat zelf kost 25
miljoen gulden, bijkomend
werk langs het meer 5 miljoen.
Begroting
Ook VVD'er J. Blaauw wil de
spuisluis aangelegd hebben, al
leen vindt hij de bespreking
thuishoren bij de behandeling
van de begroting zelf. „Dit geval
komt voort uit de uitvoering van
de Deltawerken. Men dacht
toen dat het zou werken. Nu
blijkt dat het Veerse Meer soms
in groene algensoep verandert
en dat er plekken in voorkomen
waar geen zuurstof meer is. Dat
past niet in onze visie op het
Deltagebied waarin het Veerse
Meer een natuur- en recreatie
functie heeft."
D66-woordvoerder J. van Wa
ning maakt zich eveneens sterk
voor de spuisluis. maar wil wel
eventueel tot 1998 wachten met
de aanleg ervan. „Jomtsma
moet nu eenmaal bezuinigen.
Dus ik zie haar al antwoorden
als de Kamer wil dat het in 1997
op de begroting terugkomt:
'Zegt u maar waar u dan het geld
vandaan haalt'," voorziet hij.
Bejaarde komt
om bij botsing
in Middelburg
MIDDELBURG - P. den Hollan
der-van Schaik (76) uit Middel
burg is donderdagmiddag om
het leven gekomen bij een onge
val in haar woonplaats.
De vrouw werd omstreeks tien
voor half vier op een voetgan
gersoversteekplaats op de Rou-
aansekaai aangereden door een
auto. De vrouw overleed later in
Ziekenhuis Walcheren aan haar
verwondingen.
De auto reed na het ongeval
door. De politie hield de be
stuurder, een 72-jarige man uit
Middelburg, korte tijd later aan
in Vlissingen.
Zaterdag 16 november van 9.30 uur tot 15.00 uur.
Irol'. Cobbenhagenlaan 13 in Tilburg.
Tel.i 013 - 463 52 50.
Handel over de Westerschelde
tunnel drongen aan op de aanleg
van een tunnel onder het kanaal
bij Sluiskil. Die tunnel kan er
alleen komen als Vlaanderen
daar medewerking aan verleent
en zorgt voor spoorverbindin
gen aan beide zijden van het ka-»
naai, aldus Hennekeij, dus van
de Axelse Vlakte naar Zelzate.
Dat is strikt noodzakelijk om de
bestaande brug te vervangen,
voegde hij er aan toe. Directeur
prof. dr. H. L. F. Saeijs van Rijks
waterstaat in Zeeland legde uit
dat zijn minister geen geld heeft
voor die tunnel. Maar in een
soort persoonlijke ontboeze
ming voegde hij er aan toe dat
dit knelpunt in de toekomst zo
groot zal worden dat een oplos
sing er vanzelf komt, al of niet
met behulp van de Vlamingen.
De nieuwe verbindingen die nog
in Zeeland aangelegd moeten
worden zijn met alleen nodig
om de bestaande nieuwe indu
strie aan de rest van Europa te
koppelen. De extra werkgele
genheid die het resultaat zal zijn
van bijvoorbeeld de aanleg van
de Westerscheldetunnel brengt
ook weer groei van infrastruc
tuurmet zich mee, zoals mr. L. A
Geelhoed, secretaris-generaal
van het ministerie van Econo
mische Zaken aangaf.
Randstad
Hij vertelde dat grofweg 1 pro
cent economische groei leidt tot
1,5 procent mobiliteitsgroei.
Daardoor komt momenteel de
Randstad in de problemen en
dreigen ontwikkelingen in dat
deel van Nederland vast te lo
pen.
Ook prof. dr. J. G. Lambooy van
de Universiteit van Amsterdam
ging in die richting. Hij merkte
op dat er meer infrastructuur
nodig is om de potenties van
Zeeland te benutten. Groothan
del en industrie vertrekken
steeds meer uit de Randstad.
„Zeeland is een typische ver
bindingsregio, niet alleen op de
noord-zuid-as, maar ook op de
as van Noord-Brabant naar
Duitsland." Lambooy maakte
in dat kader duidelijk dat niet
alle doorgaande lijnen door
West-Brabant kunnen lopen
Geelhoed gaf aan dat de nieuwe
tunnel vooral voor de Zeeuwse
Scheldehavens een belangrijke
impuls kan zijn.
Tussenschakel
Hij pleitte voor goede verbin
dingen met de havens van Ant
werpen en Gent. De gouverneur
van West-Vlaanderen dr. O.
Vanneste onderstreepte dat,
met de opmerking dat de Wes
terscheldetunnel op termijn een
functie zal vervullen als een tus
senschakel in de internationale
verkeersstromen die de Kanaal
tunnel te Calais verbindt met al
le zeehavens in het gebied Le
Havre-Rotterdam Bij de ver
antwoordelijke overheden moet
volgens hem dan ook gepleit
worden voor aanleg van de ont
brekende tussenschakels.
zie ook pagina 11
van onze Haagse redactrice
Lianne Sleutjes
DEN HAAG - CDA VVD en 1)66
in de Tweede Kamer willen dat
de aanleg van de spuisluis in het
Veerse Meer doorgaat. CDA'er
G. Leers probeert minister A
Jorritsma van Verkeer en Wa
terstaat er maandag toe te be
wegen het doorlaatmiddel als
nog te financieren. VVI) en 1)66
kaarten de kwestie in elk geval
eind november aan bij de begro
tingsbehandeling van Verkeer
en Waterstaat. De PvdA moet de
begroting in de fractie nog door
spreken, aldus PvdA-woord-
voerder P. van Heemst.
Jorritsma schrapte de spuisluis
van haar begroting 1997. Zij
moet per jaar 15 miljoen gulden
bezuinigen en koos daarvoor
onder meer de doorlaat. Het
doorlaatmiddel in de Zand-
kreekdam is nodig om het Veer
se Meer te voorzien van vers
Oosterscheldewater. Nu veran
dert het Veerse Meer in de zomer
vaak in een 'groene soep'.
Overname
De provincie Zeeland voert
overleg met het Rijk over de
overname van het beheer van
het Veerse Meer. Zij neemt het
beheer niet over zolang de wa
terkwaliteit slecht is. Provincie,
betrokken gemeenten en
diverse milieu- natuur en recre
atieorganisaties hebben bij mi
nister en Kamerleden geprotes
teerd tegen het schrappen van
de doorlaat
Maandag bespreekt de vaste
Kamercommissie van Verkeer
en Waterstaat het begrotings
onderdeel 'Meerjarenprogram
ma Infrastructuur en Trans
port'. Dat behelst de aanleg van
wegen, vaarwegen en sporen.
Leers wil de aanleg van de spui
sluis dan alvast bepleiten. Hij
vindt het middel nodig om de
waterkwaliteit te verbeteren.
Jorritsma heeft dit en vorig jaar
niet al het geld gebruikt dat zij
op haar begroting had voor de
'natte infrastructuur'.
UTRECHT - De werknemers van negen groentenveilingen die fuse
ren tot The Greenery zijn bereid mei stakingen de garantie af te
dwingen van geen gedwongen ontslagen. Dat bleek gisteren in
Utrecht tijdens een vakbondsvergadering over de veilingen.
De fusie, waaraan ook de veiling Holland Zeeland (CHZ) in Kapelle
deelneemt, gaat gepaard met een verlies van ongeveer een derde van
de ruim 1000 banen. Overigens verwachten de Dienstenbonden van
FNV en CNV oVer enkele jaren meer reorganisaties en nieuw banen
verlies. The Greenery denkt op langere termijn werk te kunnen bie
den aan meer mensen, maar dat is voor een deel buiten Nederland.
Volgens de bonden dreigt de nieuwe superveiling al het huidige per
soneel via een sterfhuisconstructie te ontslaan, als er te hoge eisen
worden gesteld aan het sociaal plan. De werknemers blijven in dat
scenario werken in de huidige veilingen die dan failliet gaan, en
gaan niet mee naar het nieuwe bedn j fVolgens de bonden is dit ove
rigens juridisch onmogelijk
De vergadering werd door ruim 300 mensen bezocht. ANP
zie ook pagina 11