Kinderen de dupe, dat is toch de harde realiteit? Clown wil ook psychopaat zijn PZC Kevin Bacon speelt ploert in Sleepers Kerkhof laat leegte achter kunst cultuur 19 AIDS in luchtige setting Sprekend Jane Austen vrijdag 15 november 1996 Dustin Hoffman Ooit had Kevin Bacon de ambitie om rockmuzikant te worden, totdat hij kennis nam van de film 'Midnight Cowboy' en sprakeloos raakte van bewondering voor de wijze waarop Dustin Hoffman en Jon Voight zich geloofwaardig maakten als 'losers' aan de Newyorkse zelfkant. Vanaf dat moment wilde Kevin Bacon acteur worden. Op 38-jarige leeftijd heeft hij inmiddels in 30 films meegespeeld, waaronder 'JFK', 'A Few Good Men' en 'Apollo-13'. Thans is hij te zien in Sleeperseen door Barry Levinson geregisseerd, zeer grimmig misdaaddrama waarin ook Brad Pitt, Robert de Niro en Dustin Hoffman meespelen. Sleepers gaat over vier New yorkse straatvlegels die door een fataal aflopende kwajongens streek terechtkomen in een jeugd gevangenis. De manier waarop ze daar worden mishandeld en sek sueel misbruikt door hoofdcipier Kevin Bacon tekent hen voor de rest van hun leven. Uit wraak wordt tien jaar later de ploertige gevangenisbewaker vermoord en staan twee van de jongens op nieuw terecht. Een ongezelliger rol lijkt voor een acteur nauwelijks denkbaar. Toch beweert Kevin Bacon tijdens de opnamen een gezellige tijd te heb ben gehad: „Ik ben erg gesteld op Barry Levinson, om te beginnen. In zijn debuutfilm 'Diner' heb ik vijftien jaar geleden een van mijn eerste grote rollen kunnen spelen. Op de set van Sleepers had ik vier geestige, levendige tieners om me heen. De jongens die in het film verhaal schandelijk door mij wor den misbruikt. Ik geloof dat het onverantwoordelijk zou zijn ge- weestom acteurs van 13,14 jaar te diep mee te zuigen in de naargees tigheid van het verhaal waarin ze moesten spelen. Ik heb het daarom tot mijn taak gemaakt om als hun meest rotzakkige tegenspeler de atmosfeer voor die jongens zo ont spannen mogelijk te houden. We hebben veel gedold samen, veel gelachen. Vervolgens draaiden we een paar van die gruwelijke scè nes, waarna we verder gingen met dollen." Je hoort acteurs vaak be weren dat er niets zo leuk is als het spelen van boosaardige types. Ba con ziet dat toch wat genuanceer der: „Hier ben ik een gewetenloze cipier. Maar kort geleden heb ik zelf een diep tragische gedetineer de gespeeld in 'Murder In The First' en daarin zat nergens ook maar een sprankje hoop of humor. Dat was echt een diep deprime rende ervaring. Ik kreeg er de pest in als ik 's ochtends naar de set moest en thuis werd ik overvallen door huilbuien. Zo diep zat ik in dat drama. Ik ben er trots op dat ik die rol gespeeld heb, maar het was geen prettige ervaring om het te doen. Sleepers daarentegen is een zeker zo somber drama, maar we hebben het met groot plezier ge maakt Wel vond ik het zwaar om naar de voltooide film te kijken. Het maakte me in de war. Er zit al tijd een element van ijdelheid in acteren, maar kijken naar mezelf als dit volmaakt walgelijke type. daar ging ik me toch beroerd bij voelen." Schurken Ik hoor dus niet bij de acteurs die het spelen van schurken leuker vinden dan het spelen van aardige mensen. Maar het enige wat ik echt erg vind om te doen is het ac teren van eendimensionale karak ters, of het nou helden zijn of boe ven. Als je geen dimensies, geen diepte kunt creëren, dan wordt het saai." „Als ik onaangename personages moet spelen, probeer ik een ver klaring voor hun gedrag te vinden Of ik zoek naar ergens toch een speciale charme, een tegenaccent of stukje kwetsbaarheid. Dat bleek bijvoorbeeld goed mogelijk met de boef die ik tegenover Meiyl Streep neerzette in 'River Wild', maar ik heb het opgegeven bij deze klerelijer in Sleepers. Deze vent is gewoon door-en-door verrot. Maar ik heb mijn best gedaan om te vermijden dat hij als een kari katuur van slechtheid zou kunnen overkomen. Want daarvan zou hij minder angstaanjagend zijn ge worden. Ik wilde hem profileren als iemand die naast jou in de bus zou kunnen zitten, zonder dat je in de gaten zou hebben wat voor beest het is." Discussie In Amerika, waar Sleepers mo menteel de drukst bezochte film is, sleept zich een discussie voort over het waarheidsgehalte van het door Lorenzo Carcaterra geschre ven boek waarop Sleepers werd gebaseerd. Dat boek pretendeert autobiografisch te zijn, maar vol gens sommigen is het verzonnen Kevin Bacon vindt die discussie niet van belang. „Voor mij is het niet relevant of het echt is gebeurd of niet. Ik heb het boek gelezen en vond het een goed verhaal. Ik ge loof niet dat het onrealistisch is om aan te nemen dat het verhaal gebeurd zou kunnen zijn. Het is een realiteit dat kinderen slacht offer worden gemaakt van vrese lijke misdaden. Hoe vaker we daar met onze neuzen op worden ge drukt in de media en in de cinema, des te groter de kans wordt dat men er iets aan zal doen." „De belangrijkste reden voor mijn deelname aan Sleepers was overi gens heel simpel: ik vond de rol interessant. En je kunt het gek vinden of niet, maar ik kijk naar projecten toch voornamelijk met het oog van de acteur: ik maak mijn afweging op basis van de mo gelijkheden om goed werk af te le veren. De boodschap van een film, de morele of politieke implicaties, zie ik niet als mijn verantwoorde lijkheid maar als dingen waar je de regisseur op aan moet spreken. Zo mag je aan mijn meeacteren in 'JFK' niet afleiden dat ik het eens zou zijn met de samenzwerings- theorieen van Oliver Stone. Ik ben geen priester, geen filosoof en geen politicus. Als acteur voel ik mezelf simpel als een huursoldaat. Pieter van Lierop Sleepers, te zien in Alhambra Vlissin- gen. De Koning Hulst, Roxy Bergen op Zoom, Lumière en Pathe Rotterdam. Er wordt beweerd dat je Ian Kerkhofs speelfilm Naar De Klote! eigenlijk alleen kunt be oordelen als je zelf een doorge winterde houser bent en wel eens van roesverwekkende padde stoelen hebt gesnoept. Onzin. We worden hier verondersteld ook films te beoordelen over rembeti- ko-muzikanten in vooroorlogs Piraeus en over de subculturen van Taipeh. Bejing of Ho Chi Min Stadzonder dat we daar zelf ooit riksjafietserzijngeweest. Het he dendaagse wereldje van gabbers en housers in Amsterdam ligt stukken dichter naast de dein- en er is geen uitzonderlijke driest heid voor nodig om te beweren dat Kerkhof daar een weinig op wekkende filmimpressie van ge maakt heeft. Kerkhof adviseert zijn klanten om liefst eerst enige xtc-pillen te slikken om de kwaliteiten van zijn kunstwerk optimaal tot hun recht te doen komen, maar dat is flauw. Want op die manier wordt het mogelijk om zelfs 'De Zee meerman' als 'cool' te ervaren of om uit j e bol te gaan bij het zeven- uur-journaal-met-Henny Stoel. Wel is waar dat broodnuchtere kennisname van Naar De Klote! een reactie oplevert, vergelijk baar met die van een schaap bij onweer. De onaflaatbare herrie is nauwelijks te harden. We komen uitsluitend snuivende en slikken de freaks tegen en engerds met vervaarlijk wapentuig. En zelfs waar de beelden niet vervormd zijn of kleurtechnisch gemanipu leerd (knap, op zichzelf), springt de camera rond als een vlo met evenwichtsstoornissen. De foto grafie maakt geen enkel onder scheid tussen objectieve en subjectieve, gedrogeerde waar neming, zodat een ochtendwan deling door de Maasstad de sug gestie wekt dat thans ook de Willemsbrug aan het zwabberen is geslagen. Waar het op neer komt is dat Ian Kerkhof een 'house-film' heeft afgeleverd waarvan de vormge ving in weinig opzichten afwijkt van de inmiddels lang en breed vergeten psychedelische cult films van de jax-en zestig, waar ook alleen maar aandacht aan de buitenkant besteed was. Zoiets als 'Chappaqua', van Conrad Rooks. Alleen de mensen lijken veranderd. Bezwaar Als housers en gabbers werkelijk zijn zoals Kerkhof ze afschildert - zo leeg, zo wreed, zo narcistisch en stupide - dan is het eerste wat je verwachten mag van een film over hun subcultuur dat enigs zins wordt aangegeven hoe ze zo geworden zijn. Het cruciale be zwaar tegen Naar De Klote! is dan ook niet dat ouwe lullen de film zullen ondergaan als een schoffering van hun zintuigen, het hoofdprobleem is dat de film in een vacuüm blijft hangen en daardoor vrijwel elke zeggings kracht ontbeext. De levensstijl van de pex-sonages krijgt nergens een context en ook nauwelijks een contrast, afgezien van op zeker moment een paar minuten met een hoofdschud dende oude moeder uit Tilburg. Toch bedoelt de film een persoon lijk drama te vertellen, maar het glijdt langs je koude kleren af door de vlakheid van de karak ters en door onthutsende cliché matigheid. Meisje Jacqueline (Fem van den Elzen) is negentien jaar en is de donkere provincie ontvlucht. In de grote stad Amsterdam krijgt ze een passief vriendje dat Mar tij n heet (Tygo Gemandt) en en kel bier zuipt en joints rookt, zo dat Jackie moet gaan werken voor de kost. Ze vindt emplooi als verkoopster van softdrugs, maar valt snel ten prooi aan de hande laars in sterker spul. Als argeloos schaap leent ze geld aan twee ge haaide meiden die niet over te rugbetalen denken, omdat ze het te druk hebben met het onttronen van Thorn Hoffman als ongekroonde koning in de deejay-hiërarchie. En Jacqueline uit Tilburg komt zo diep in de schulden dat ze zich moet prosti tueren aan een gevaarlijke drugs- crimineel. Alleen als gevolg van een ondei-linge afrekening bin nen het milieu, weet ze haar vrij heid te herwinnen en wordt dan weer opgevangen door suffe Mar tij n. Het is het stereotiepe verhaaltje dat ook altijd werd aangewend voor negentiende- eeuwse pornoromans en hypo criete erotica uit de jaren vijftig. Het enige verschil is dat je er Kerkhof niet van kunt betichten dat hij moralistisch in de weer is. Wie zijn heldin achterlaat in de Naar de klote. armen van een leeghoofd als Marlijn, schept niet precies uit zicht op een leven met toekomst. En de film sluit met minder cy nisch af met twee 'pushende' jochies, nog jonger dan Jacqueli ne en hunkerend naar dezelfde kicks als haar bijna noodlottig waren geworden. In 1983 verliet de toen negentien jarige Ian Kerkhof de verstikken de achterlijkheid van zijn ge boorteland Zuid-Afrika en ging zich vestigen in Nederland. Hij lijkt op Jacqueline, de heldin van Naar De Klote! Met zestien korte en lange films leefde hij zich woest uit als de meest provoce rende cineast van Amsterdam. Wie nooit eerder een Kerkhof film gezien heeft zal het zich moeilijk kunnen voorstellen, maar in Naar De Klote! lijkt hij zijn wildste haren al te hebben verloren en conformeert hij zich nu aan de onkritische smaak (als het maar trendy genoeg is, dan is het ook goed) van de grootste groep bioscoopgangers: tieners en begin-twintigers. De vroegere Ian Kerkhof is eigen lijk alleen nog herkenbaar in een paar sardonische grappen. Bij voorbeeld in de ingeving om een zwarte gangster zij n kluis te laten afdekken met het fotoportret van zijn persoonlijke held: Bouterse zou logisch zijn geweest, maar we zien Mandela. Als het tevens Kerkhofs doel is geweest om met zijn film geestelijke chaos te por tretteren, dan is dat hem in elk geval uitstekend gelukt. Pieter van Lierop Naar De Klote!, te zien in Alhambra Vlissingen, De Koning Hulst en Corso Rotterdam Jim Carrey werd plotseling beroemd dankzij zijn rol in en als 'Ace Ventura'. Een hyperactieve, bijna manische vorm van komedie bedrijven sloeg aan bij een groot publiek. Dat ene onverwachte succes werd gevolgd met successen in 'The Mask' en 'Dumb And Dumber', waarbij het komisch talent van Carrev vergeleken werd met dat van Jerry- Lewis. Je zou dan denken dat hij misschien in een remake van 'The Nutty Professor' zou komen te staan, maar dat is niet zo. Zijn nieuwe film heet The Cable Guy en die lijkt eerder geschreven te zijn met Robert De Niro in gedachten. Een kabelaansluiting is om een of andere reden het belang rijkste in het nieuwe huis van Mat thew Broderick, die een jaren ne gentig-yuppie speelt die door zijn vriendin het huis is uitgezet. Jim Carrey als The Cable Guy moet hem in contact brengen met de rest van de wereld. Carrev is niet tevre den met alleen maar het leveren van een kabelaansluiting. Hij heeft ook een pathetische behoef te om vriendschap te sluiten met zijn klant De reactie van Brode rick is dezelfde als die van mij toen Carrey voor het eerst zijn komi sche talenten toonde. Hij vindt Carrev een vreemde snuiter, maar wil nog even afwachten of het nog wat wordt. Dat blijkt voor Brode rick een vergissing. Zijn 'cable guy' gaat zijn leven volledig overheersen. De 'cable guy' bemoeit zich overal mee en regelt alles, van een karaokefeest- je bij hem thuis tot de manier waarop hij zijn vriendin opnieuw voor zich wint. Net op het moment dat ik een beetje gewend ben aan die stijl van komedie van Carrey, besluit hij dat waar hij in uitblinkt niet voldoende is. Hij wil naast de clown ook een psychopaat spelen En ik betwijfel of dat wel verstan dig is, en of zijn regisseur Ben Stil ler en scenarioschrijver Lou Holtz Jr weten wat ze doen. De film wil zowel de charme verkopen van Carrev waarmee hij beroemd is geworden en wil tegelijkertijd iets meer vertellen. Maar Stiller en Holtz zijn daar zo onhandig in dat ze op dat gebied niet alleen niet leuk zijn. maar ook niet slagen om er een psychologische studie van een psychopaat van te maken. Of in ieder geval een beetje meer in zicht. dan de flauwe clou die ze nu aandragen. Motivatie De 'cable guy' is in zijn jeugd door zijn moeder verwaarloosd en heeft de televisie als vervangende ouder gebruikt en daardoor heeft de vol wassen 'cable guy' nu de drang om een valse identiteit aan te nemen met de naam van een oud televisie personage, natuurlijk naast die pathetische behoefte om zich op te dringen aan vreemdelingen. Tele visie is slecht. Zoiets schijnt de motivatie volgens Stiller en Holtz te zijn. Maar dit is niet leuk gedaan en het is zeker niet van het niveau van bijvoorbeeld Scorsese's 'King Of Comedy' Het vreemde is dat ook Stiller weet hoe het wel moet. want er zit een fragmentje in van Eastwood's 'Play Misty For Me", een andere uitstekende film in dit subgenre Nog vreemder is dat The Cable Guy door deze onkunde van de makers juist spannend blijft. Het is namelijk zeer ongemakkelijk kijken. Aan de ene kant is er de ko mische gekte van Jim Carrev, die O ff-Broad way was Jef frey een toneelstuk dat een jaar lang furore maakte in New York. Het is nu ver filmd en laat duidelijk zijn afkomst zien. Terzijdes en losse sketches vormen de hoofdmoot van de film, die het vooral moet hebben van de humoristische kijk op het leven die de schrijver Paul Rudnick ons biedt. Zijn hoofdpersoon heet Jeffrey en deze deelt ons als binnen komer in zo'n terzijde mee dat hij seks als een van de mooiste 'ideeën' beschouwt die er zijn. Seks is zo gecompliceerd ge worden met de komst van AIDS, waardoor hij dusda nig moe wordt van al het ge doe in bed dat hij besluit om seks af te zweren en al zijn energie te richten op bij voorbeeld lekker sportief bezig zijn in de sportschool. Dat is waar hij Steve ont moet en tussen hen slaat di rect een vonk over. Het pro bleem voor Jeffrey is dat hij ons net heeft uitgelegd dat hij absoluut geen trek meer heeft in seks of relaties. Een bijkomende complicatie is dat Steve seropositief is. Hij gaat te rade bij zijn oudere vriend Sterling, die een ge lukkig koppel vormt met Darius, die ook seropositief is. Jeffrey stelt zijn besluit over zijn relatie tot Steve een film lang uit, om verder op bezoek te kunnen gaan bij allerlei kwakzalvers op het emotionele vlak, de sket ches die het op toneel heel aardig doen en voor deze film-niet in vorm zijn aange past. In die sketches geven Sigourney Weaver, Olympia Dukakis en Nathan Lane acte de présence. Deze laat ste steelt bijna de show als een priester die in seks en Broadway-musicals gelooft als leidraad m het leven. Jef frey vlucht ongelovig de kerk uit, als Lane vanuit de biechtstoel 'Everything's Coming Up Roses' gaat zin gen. Jeffrey is gelukkig een wel kome afwisseling op wat we tot nu toe uit Hollywood over homoseksualiteit en AIDS opgediend kregen. In plaats van zware drama's als 'Philadelphia' is dit een luchtige komedie, die de draak met zichzelf durft te steken. Piet van de Merwe Jeffrey, zaterdag om 22 uur in Cinema Middelburg. door een zeker vorm van gewen ning nu vertrouwd aanvoelt, en aan de andere kant zie je hem een personage spelen dat zeer onaan genaam is. Iemand die je van je le ven nooit zou willen tegenkomen, zelfs niet in de bioscoop. En omdat Stiller en Holtz meer willen dan ze aankunnen, wringt de film aan al le kanten, wat op zich fascinerend is om te zien. Maar ik kan me nau welijks voorstellen dat het hun bedoeling was om ons zo onge makkelijk te laten voelen bij het kijken, omdat ze op alle andere punten de plank herhaaldelijk misslaan. Piet van de Merwe Cable Guy, te zien in Alhambra Vlis singen, De Koning Hulst, Roxy Bergen op Zoom, Calypso Rotterdam. Voor de liefhebber van Engels kostuumdrama is het mooi meegenomen, twee Jane Austen-verfilmingen zo vlak na elkaar. Persuasion kan mogelijk ook profiteren van de door 'Sense and Sensibility' gewekte belangstelling, al is enige bescheidenheid op zijn plaats. Persuasion kan niet bogen op zulke mooie prijzen als zijn voorgangeren de toneelachtergrond van regisseur Roger Michell, scenarioschrijver Nick Dear en de belangrijkste hoofdrolspelers is duidelijker herkenbaar dan misschien nodig was geweest. Ook de ambitie van Dear om er een soort negentiende- eeuw- se Bergman van te maken blijkt een tikje hoog gegrepen. Maar toch, naast alle gekeuvel en gerod del in zorgvuldig ingerichte land huizen en cottages krijgen we toch een goed idee van wat Austen in deze benauwende zedenschets kwijt wilde. Ondanks het bijna te mooie happy end is Persuasion doordrenkt van de tragiek van gemiste kansen en verspilde levens. Dit betreft in het bijzonder Anne (Amanda Root), een dochter van verarmde adel die op aandrang van haar stiefmoeder ooit haar grote jeugdliefde wegens standsverschil afwees. Na acht jaar op zee keert hij terug. Hij heeft fortuin en aanzien verwor ven, maar zijn bitterheid is niet verdwenen. Anne op haar beurt is gebonden aan de sociale normen die verbieden dat een vrouw haar emoties toont of anderszins initia tief zou nemen. Dat hele gedoe rond het onder drukte Engelse gevoelsleven is na tuurlijk al veel vaker aan de orde geweestmaar dat maakt sommige momenten in Persuasion niet min der waarachtig. Die kleine open baringen zijn behoedzaam gedo seerd en dienen zich vaak zonder waarschuwing aan. Zo is er een vertrouwelijk gesprek tussen An ne en een ongelukkige vriend van haar geliefde, waarin de weder zijdse misverstanden over mannen en vrouwen worden aan geroerd. Een paar haastig gefluis terde zinnen die met het verhaal niets te maken hebben, maar je hoort hier als het ware de stem van Jane Austen zelf. Dat besef maak te het voor mij onverwacht ontroe rend Leo Bankersen Persuasion, vandaag (vrijdag) t/m zondag en dinsdag te zien in Cinema Middelburg. Scène uit de film Sleepers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 39